TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Oktober 2021

2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 ... 111 112 113 114 115 » | Laatste
Erik9400
0
Aluminium tekort... dus impact autoindustrie

Hg ....Kom maar met omzetwaarschuwing (is niet je eerste keer)
Koos99
3
quote:

Dutchy Ron schreef op 22 oktober 2021 19:27:

Op een dag als vandaag is heel goed te zien dat er zeer weinig particuliere kopers TT kopen. Het wordt weer tijd voor nieuwe positieve triggers, de radiostilte duurt veel te lang. Al maanden geen nieuwe deal bekend gemaakt. Ik zag nog een filmpje van HERE op de IHS, hun aanbod is veel breder. Op de lange termijn misschien wel de juiste keuze. Filmpje kan ik niet meer vinden.

Ik moet denken aan een uitspraak van HG uit 2015 “five years from now we’ll be active in areas we haven’t yet dreamed of”

Met deze uitspraak van HG liep Tomtom lange tijd goede sier te maken ook in vacatures. En natuurlijk is het knap hoe ze hun platform hebben doorontwikkeld. Maar om nou te zeggen dat HG deze uitspraak ook maar enigszins heeft kunnen waarmaken, nee, niet bepaald.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 22 oktober 2021 13:00:

Ik zie onderstaande bij de opties
ik denk dat het toeval is
Dit zal toch geen put spread zijn of zie ik dat verkeerd?

Put jan-22 7,80 0,60 10 contracten
Put sep-22 8,00 1,30 10 contracten
Het behoeft niet om dezelfde belegger(s) te gaan (je schrijft in een latere post dat er een tijdverschil tussen de orders zit).

Als dezelfde belegger wel bij beide transacties betrokken is lijken er mij in het geval van een particulier drie mogelijkheden te zijn:

1. Twee keer een open koop (twee keer een sluitkoop lijkt me onwaarschijnlijk). Hij is negatief over TT of wil zijn aandelen beschermen tegen koersdaling. Dat hij voor jan en sep kiest kan vele redenen hebben.

2. De jan puts zijn gekocht (om de risico's te beperken), die voor sep zijn geschreven (open verkoop). Dat levert enige winst op bij stijgende koersen maar niet zoveel, en bovendien moet je in jan bedenken wat verder te doen. Kortom, dit lijkt me niet erg waarschijnlijk.

3. De sep puts zijn gekocht, die voor jan zijn geschreven. Dan is er idd sprake van een diagonale (en long) put spread, al sluit men zoiets meestal in één keer af met een zg. combinatieorder.
Is de koers van TT bij de expiratie in jan 7,80 of hoger dan heeft men aan de jan puts 60 euro per contract verdiend, en kan men de truc nog 1 of 2 keer herhalen door bijv. maart en/of juni puts te schrijven. Of niets meer doen en de zo 'goedkoper geworden' sep puts gewoon houden als dekking voor evt. aandelen.
Ligt de koers in jan onder 7,80 dan kan je 'doorrollen' (de jan puts sluitkopen en verder als boven), of de aandelen laten leveren in de wetenschap dat je die tot sep steeds voor 8 euro kwijt kunt.

In alle gevallen is de basisvisie van deze belegger op TT negatief of op z'n best neutraal. Want als de koers (ruim) voor sep stijgt tot boven 8 euro en daar blijft, eindigen de constructies 1 en 3 met verlies, en 2 met slechts een kleine winst.

Zelf zou ik dit nooit doen, ik vind het teveel gedoe. Ik werk liever met call spreads, en indien toch met puts dan zou ik i.p.v. de sep 8 eerder denken aan de dec (2022) 9 of 10. Dan heb je veel meer ruimte en tijd om daaronder te 'spelen' met korter lopende puts.

boem!
0
quote:

pwijsneus schreef op 22 oktober 2021 13:01:

[...]

Die 550 is toch helemaal niet nieuw? Alleen het percentage lijkt hoger omdat dit jaar slechter uitpakt mbt chiptekort. Ook geven ze in de CC een dikke kanttekening dat die 550 alleen gehaald wordt als de problematiek met chips wordt opgelost, wat nog helemaal de vraag is.

Hopelijk komt HERE snel met nieuws, daarmoeten we het van hebben. Go Edzard!
Jij bent er toch hopelijk wel achter dat de prod omzet in 2021 nog maar amper 50% van de IFRS omzet uitmaakt.
Deferred kort Automotive zorgde in 2019, 2020 en 2021 resp voor 62 mio, 96 mio en 110 mio IFRS omzet Automotive.

Indien je kijkt naar de deferred kort per 30 sept zal ook 2022 weer een stijging laten zien naar 130 mio.

Die 550 mio is inderdaad niet nieuw maar de bijgestelde target van 650 mio uit het vergezicht.

Taco gaf aan 25% van 235 mio ofwel 295 mio in 2022.
Excl deferred zie je een stijging van 125 mio naar 165 mio. (
boem!
0
Ter verduidelijking op mijn vorige post.

De IFRS omzet is volstrekt irrelevant voor het verdienmodel van TT.

Het is de prod omzet die de hoogte van het resultaat bepaald voor TT.

Na twee rampjaren is het daarom goed te kijken naar wat we in de toekomst mogen verwachten mbt FCF winsten.

Indien we 2019 als basis nemen gaat het erom wat de prod omzet is die behaald kan worden in 2023 tov de 381 mio die in 2019 is gerealiseerd.

Het antwoord is zonneklaar.
De prodomzet Automotive van TT in 2023 zal uitgaande van 2019 de volgende waarde kennen:
aantal geprod auto's in 2023/ aantal geproduceerde auto's in 2019 X take-rate 2023/take-rate 2019 X marktaandeel TT in 2023/marktaandeel in 2019 X ASP 2023/ASP 2019 x omzet 2019

Omdat ik me niet kan indenken dat ook maar 1 variabele uit 2023 onder die van 2019 uitkomt zal de prod omzet en daardoor ook de FCF van TT in 2023 aansluiting vinden bij het oude vergezicht.
pwijsneus
2
quote:

boem! schreef op 23 oktober 2021 06:48:

[...]

Jij bent er toch hopelijk wel achter dat de prod omzet in 2021 nog maar amper 50% van de IFRS omzet uitmaakt.
Deferred kort Automotive zorgde in 2019, 2020 en 2021 resp voor 62 mio, 96 mio en 110 mio IFRS omzet Automotive.

Indien je kijkt naar de deferred kort per 30 sept zal ook 2022 weer een stijging laten zien naar 130 mio.

Die 550 mio is inderdaad niet nieuw maar de bijgestelde target van 650 mio uit het vergezicht.

Taco gaf aan 25% van 235 mio ofwel 295 mio in 2022.
Excl deferred zie je een stijging van 125 mio naar 165 mio. (
Zo in detail had ik cijfers nog niet bekeken, maar indien de productie inderdaad nog maar de helft van de IFRS omzet uitmaakt geeft des te meer aan dat 2021 geen al te best jaar is voor TT.

Dus de 550 is al een bijgesteld target, van 650 mio. Plaats daarbij aub even een dikke kanttekening dat dit volledig valt of staat rondom de situatie van chip- en aluminiumtekorten. Dit is geen vooruitzicht waar je als belegger nou enthousiast van wordt.

Het is inmiddels bekend dat TomTom geen actief beleid heeft om op welke manier dan ook iets te doen aan de waardering op de beurs, en waarom zouden ze? De founders hebben een controllerend belang. Verkopen af en toe een onderdeel en maken het geld naar zichzelf over. En 4x per jaar moeten ze een verhaaltje klaar hebben over hoe intiem ze met klanten zijn, terwijl de harde deals toch gemeld worden bij HERE en Google met hun nieuwe Android Automotive OS. Het lijstje klanten van laatstgenoemde groeit aardig door.

In 2019 zei de CEO van TomTom dit nog, waarschijnlijk alleen maar om de journalist het bos in te sturen:
“If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained,” Goddijn said in an interview this week in San Francisco.
www.reuters.com/article/us-tomtom-ceo...

Hier is TomTom natuurlijk nooit meer op teruggekomen. Het is maar net vanuit elk oogpunt je de sum-of-the-parts beredeneerd. Als minderheidsaandeelhouder, of als founder.
1. Je kunt er als founder voor kiezen om samen met alle aandeelhouders een normale verhouding tussen asset- en beurswaarde te bereiken. Dan is eigenlijk iedereen blij.
2. Wil je als founder het onderste uit de kan halen, dan doe je helemaal niets rondom IR, werk je plichtmatig de quarterly- en FY results af, maar bereid je het zo voor dat je wanneer je maar wil op een zo laag mogelijk niveau natuurlijk op de exit-knop duwt, en het daarna in welke vorm dan ook de sum-of-the-parts waardering zelf opstrijkt.

Gezien alle inspanningen van de founders - of misschien juist het gebrek daar aan - neig ik dat de founders een voorkeur aanhangen voor het exit scenario.

Hopelijk komt er snel reuring rondom de toekomst van HERE, anders kakt het bij TomTom ook weer in.

Wereldbelegger
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 22 oktober 2021 10:51:

French automaker Renault SA (RNSDY.PK, RNSDF.PK, RNT.L) reported Friday that its third-quarter Group revenues fell 13.4 percent to 8.99 billion euros from 10.37 billion euros a year ago.

At constant scope and exchange rates, the decrease would have been 14 percent. Automotive sales excluding AVTOVAZ were 7.69 billion euros, down 14.1 percent.

Global sales decreased 22.3 percent from last year to 599,027 vehicles amid semiconductor crisis and production shutdowns.

The sales in Europe, representing 53 percent of total sales, were down 26.3 percent. International sales fell by 17.3 percent.
Als aanvulling:
Renault verwacht in 2021 door onderdelentekorten een half miljoen minder auto’s te maken dan het zou willen. De schaarste aan chips plaagt de gehele auto-industrie al maandenlang en dat voelt het Franse autoconcern ook.

bron:
www.automobielmanagement.nl/auto-econ...
Wereldbelegger
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 23 oktober 2021 00:31:

[...]
Het behoeft niet om dezelfde belegger(s) te gaan (je schrijft in een latere post dat er een tijdverschil tussen de orders zit).

Als dezelfde belegger wel bij beide transacties betrokken is lijken er mij in het geval van een particulier drie mogelijkheden te zijn:

1. Twee keer een open koop (twee keer een sluitkoop lijkt me onwaarschijnlijk). Hij is negatief over TT of wil zijn aandelen beschermen tegen koersdaling. Dat hij voor jan en sep kiest kan vele redenen hebben.

2. De jan puts zijn gekocht (om de risico's te beperken), die voor sep zijn geschreven (open verkoop). Dat levert enige winst op bij stijgende koersen maar niet zoveel, en bovendien moet je in jan bedenken wat verder te doen. Kortom, dit lijkt me niet erg waarschijnlijk.

3. De sep puts zijn gekocht, die voor jan zijn geschreven. Dan is er idd sprake van een diagonale (en long) put spread, al sluit men zoiets meestal in één keer af met een zg. combinatieorder.
Is de koers van TT bij de expiratie in jan 7,80 of hoger dan heeft men aan de jan puts 60 euro per contract verdiend, en kan men de truc nog 1 of 2 keer herhalen door bijv. maart en/of juni puts te schrijven. Of niets meer doen en de zo 'goedkoper geworden' sep puts gewoon houden als dekking voor evt. aandelen.
Ligt de koers in jan onder 7,80 dan kan je 'doorrollen' (de jan puts sluitkopen en verder als boven), of de aandelen laten leveren in de wetenschap dat je die tot sep steeds voor 8 euro kwijt kunt.

In alle gevallen is de basisvisie van deze belegger op TT negatief of op z'n best neutraal. Want als de koers (ruim) voor sep stijgt tot boven 8 euro en daar blijft, eindigen de constructies 1 en 3 met verlies, en 2 met slechts een kleine winst.

Zelf zou ik dit nooit doen, ik vind het teveel gedoe. Ik werk liever met call spreads, en indien toch met puts dan zou ik i.p.v. de sep 8 eerder denken aan de dec (2022) 9 of 10. Dan heb je veel meer ruimte en tijd om daaronder te 'spelen' met korter lopende puts.

Dank voor de uitgebreide toelichting op de deze (waarschijnlijk onwaarschijnlijke) putspread.
Ik doe ook alleen Callspreads. Ik heb niks met putspreads omdat ik het in al die jaren nog nooit gedaan heb waarschijnlijk.
Dankzij uw uitleg kan ik me meer een beeld vormen van de mogelijkheden daarvan en ik word er niet warm van.

Wereldbelegger
0
Winterse proef met autonoom vervoer in Finland

Begin 2022 start een proef met autonoom rijden in de Finse stad Tampere. Twee zelfrijdende Toyota-voertuigen gaan mensen vervoeren als last mile transportdienst in koude, besneeuwde en donkere winterse omstandigheden. Bedoeling is informatie te verzamelen over hoe autonome voertuigen dan werken als onderdeel van het openbaar vervoer.

bron:
www.computable.nl/artikel/nieuws/digi...
ketchup
2

@ pwijsneus

HG zei dit ook al eens in Barcelona op het Morgan event
op de vraag waarom TT toch zo sterk onderwaarde versus HERE voor ondernemingswaarde en uiteindelijk de betere was onder het mom " voorsprong door onze investeringen "
was het antwoord " we zijn ons bewust dat we een betere job moeten doen om aan de markt uit te leggen waar we voorstaan en wat onze doelen zijn "
... tig roadshows later haken analisten als Morgan, BNP, Kumar , MdD allemaal af en recent ziet een van de huisanalisten het na jaren van afgeven van koopaanbevelingen en dat aandeelhouders zich vooral op het lange termijn plaatje moeten focussen niet langer zitten en geeft aan dat de nog immer in potentie goede lange termijn mogelijkheden voor TT niet langer het wachten waard zijn en gaat naar neutraal voor hold @ 7.50 euro

schaamteloos draait deze analist compleet om , jaren aandeelhouders die ING trouw volgenden met hun koopaanbevelingen van 14 euro naar 12 euro , naar 10 euro enz ... en maar bijkopen en dan nu zo van " kijk maar wat je doet, wij haken af " , precies als godsamme het aandeel de bodem aanstampt
zo ook Kepler op de dag van de cijfers een downgrade en het aandeel is sindsdien van de bodem aan 6 naar 7.50 euro opgeveerd in een paar dagen
stelletje clowns

maar de mood is al aan het veranderen, de koersdoelen nog niet...

behalve bij investment Banking die schreven maak gebruik van deze laatste dump en dat hebben we dan ook gedaan
- nou spot on !
kijken of ze gelijk krijgen en het in 2023 aan 12.50 euro noteert - laten we het hopen. " this is 2015 all over again for TomTom "
nou wel aan 12 euro in de veiling voor een vette premie , hé HG
22 euro, strik erom en verder onder een ander dak.
pwijsneus
2
@ketchup, trouw de adviezen van de huisbank opvolgen, tja, denk dat een ieder er verstandig aan doet om de zaken wat breder te bekijken. Maar hé, ik geef het je @#%^*!& ook te doen om als analist TomTom te moeten volgen. Je kunt inderdaad zeggen dat na jaren TomTom volgen de koersdoelen eerder richting de koers zelf zijn toegegroeid, met de reden dat de koers van TomTom al jaren als een betonblok op de bodem blijft liggen.

Zelfs Barclays zag het niet zo zitten in 2019, of was dat alleen maar te laten zien dat de chinese walls goed werkten daar. Ze begeleiden TT met de verkoop van TTT, en natuurlijk heeft iemand nog de taak om het fonds te volgen.

Laat HERE maar voor reuring zorgen. Want in februari een aankondiging dat TomTom in 2022 wederom een transitiejaar ingaat, of een PB van Android Automotive OS, en de koers kan zomaar wéér de bodem gaan verkennen.
[verwijderd]
3
quote:

pwijsneus schreef op 23 oktober 2021 10:21:

[...]

In 2019 zei de CEO van TomTom dit nog, waarschijnlijk alleen maar om de journalist het bos in te sturen:
“If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained,” Goddijn said in an interview this week in San Francisco.
www.reuters.com/article/us-tomtom-ceo...
.
Dit interview was 02-11-2018 en beschouw ik samen met de leugen over Sports als de grootste schoffering van de aandeelhouders

Maar Goddijn komt overal mee weg en dat weet hij.Dom is hij niet, wel een slechte CEO.
[verwijderd]
3
quote:

pwijsneus schreef op 23 oktober 2021 11:19:

@ketchup, trouw de adviezen van de huisbank opvolgen, tja, denk dat een ieder er verstandig aan doet om de zaken wat breder te bekijken. Maar hé, ik geef het je @#%^*!& ook te doen om als analist TomTom te moeten volgen. Je kunt inderdaad zeggen dat na jaren TomTom volgen de koersdoelen eerder richting de koers zelf zijn toegegroeid, met de reden dat de koers van TomTom al jaren als een betonblok op de bodem blijft liggen.

Zelfs Barclays zag het niet zo zitten in 2019, of was dat alleen maar te laten zien dat de chinese walls goed werkten daar. Ze begeleiden TT met de verkoop van TTT, en natuurlijk heeft iemand nog de taak om het fonds te volgen.

Laat HERE maar voor reuring zorgen. Want in februari een aankondiging dat TomTom in 2022 wederom een transitiejaar ingaat, of een PB van Android Automotive OS, en de koers kan zomaar wéér de bodem gaan verkennen.
Er waren rond de verkoop van TTT meerdere analisten met koersdoelen, waarvan ABN en ING 12,00

De laagste was Barclays met koersdoel 6 of 6,50, dat ben ik even kwijt.

En wie kreeg de opdracht om de verkoop TTT te begeleiden? Juist, Barclays, de bank met het minste vertrouwen in het navigatiebedrijfje.
Wereldbelegger
0
Barclays
Andrew Gardiner 17-Oct-18 € 6.25 Underweight
Andrew Gardiner 16-Oct-18 € 7.70 Underweight

TomTom schiet omhoog na bericht Telematics

uit de oude doos
27 september 2018

Het aandeel TomTom schoot donderdag omhoog op de beurs in Amsterdam, na de bekendmaking dat de navigatiedienstverlener kijkt naar een verkoop van de divisie Telematics. Het aandeel noteerde omstreeks 10.20 uur een plus van ruim 16 procent op 7,16 euro. Daarmee was TomTom met afstand de sterkste stijger in de MidKap.

Met een tussentijdse piek van 22 procent, kort na de openingsbel, werd zelfs de grootste koerswinst tijdens een handelssessie (intraday) neergezet sinds april 2012.

ING stelt dat het positief is dat TomTom strategische actie onderneemt rond Telematics. Volgens de bank heeft TomTom altijd gezegd dat Telematics zelfstandig kan worden gemaakt, maar dat de activiteiten eerst verder moeten groeien. Als een goede prijs wordt geboden zou een verkoop mogelijk kunnen zijn. Het kan volgens ING gaan om een directe verkoop, maar ook een gedeeltelijke verkoop of een combinatie. De definitieve uitkomst hangt af van de prijs en waardering.

Opbrengst
ING denkt dat de waarde van Telematics circa 700 miljoen euro bedraagt. Wat TomTom wil gaan doen met de opbrengst is niet duidelijk. Het proces zou zes maanden kunnen duren voordat het afgerond wordt. ING heeft een buy-advies met een koersdoel van 14,50 euro voor TomTom.
boem!
0
quote:

pwijsneus schreef op 23 oktober 2021 10:21:

[...]

Zo in detail had ik cijfers nog niet bekeken, maar indien de productie inderdaad nog maar de helft van de IFRS omzet uitmaakt geeft des te meer aan dat 2021 geen al te best jaar is voor TT.

Dus de 550 is al een bijgesteld target, van 650 mio. Plaats daarbij aub even een dikke kanttekening dat dit volledig valt of staat rondom de situatie van chip- en aluminiumtekorten. Dit is geen vooruitzicht waar je als belegger nou enthousiast van wordt.

Ik ben blij, dat jij nu inziet dat TT twee rampjaren achter de rug heeft en mogelijk een derde jaar to follow.

De ifrs omzet waar jij zo graag aan vasthoudt is van nul en generlei waarde.

Het is de prod omzet die de FCF winsten genereren.

Het is deze prodomzet die door TT zodanig gecamoufleerd wordt getoond, dat je een negatief beeld van TT krijgt.

Deze prodomzet is nog nooit in de buurt van de IFRS gekomen , ook dit jaar is de uitgestelde omzet groter dan de getoonde iFRS omzet(280 vs 235 mio).

Dat de via deferred opgepotte omzet via 62 mio, 96 mio, 110 mio een bijdrage leverden aan de omzetten van resp 266 mio , 227 mio en 235 mio in 2019, 2020 en 2021 houdt wel in dat er gedurende deze laatste drie jaar nog steeds sprake is van een hogere opbouw dan vrijval. Het effect op de IFRS omzet is slechts 45-50% van de prod omzet.

Voor 2022 wordt een vrijval voorzien van 125 mio.

Op enig moment zal de prod omzet de iFRS omzet benaderen tot die tijd is het gewenst het oplopende effect via deferred op zijn juiste waarde te schatten.

pwijsneus
2
quote:

boem! schreef op 23 oktober 2021 12:18:

[...]

Ik ben blij, dat jij nu inziet dat TT twee rampjaren achter de rug heeft en mogelijk een derde jaar to follow. De ifrs omzet waar jij zo graag aan vasthoudt is van nul en generlei waarde. Het is de prod omzet die de FCF winsten genereren. Het is deze prodomzet die door TT zodanig gecamoufleerd wordt getoond, dat je een negatief beeld van TT krijgt.

Deze prodomzet is nog nooit in de buurt van de IFRS gekomen , ook dit jaar is de uitgestelde omzet groter dan de getoonde iFRS omzet(280 vs 235 mio).

Dat de via deferred opgepotte omzet via 62 mio, 96 mio, 110 mio een bijdrage leverden aan de omzetten van resp 266 mio , 227 mio en 235 mio in 2019, 2020 en 2021 houdt wel in dat er gedurende deze laatste drie jaar nog steeds sprake is van een hogere opbouw dan vrijval. Het effect op de IFRS omzet is slechts 45-50% van de prod omzet.

Voor 2022 wordt een vrijval voorzien van 125 mio. Op enig moment zal de prod omzet de iFRS omzet benaderen tot die tijd is het gewenst het oplopende effect via deferred op zijn juiste waarde te schatten.

Je zult daarbij nog een aantal andere fundamentele aspecten in mee moeten nemen. In zekere zin is TomTom namelijk volledig afhankelijk van de automarkt, en dan met name van de verkoop van de traditionele "location technology". Dus de normale kaarten, traffic en andere diensten in het infotainment systeem. Je zou TomTom een one-trick-pony kunnen noemen, en dat kan 2 kanten op.

Je ziet dat TomTom vol inzet op ADAS en HD maps; de eerste wordt binnen de EU in elke auto verplicht, de laatste - HD maps - geeft TomTom zelf eerlijk toe dat de komende jaren hier nog geen substantiele omzetstijging te verwachten valt. Daarbij moet je accepteren dat zo'n beetje elke partner van TomTom - binnen de auto- of techmarkt - ook zelf bezig is die ADAS en HD maps in elkaar te sluitelen. Voordat ik meteen Justin over me heen krijg dat dit allemaal niets voorstelt wil ik alleen benadrukken dat dit over een aantal jaren een risico kan zijn dat deze diensten een commodity worden. Waarom zijn al deze partijen er dan in godsnaam mee bezig? Ook zie je dat ondanks dat je zou mogen verwachten dat ADAS straks in de cijfers zou moeten lopen, zien we dit totaal niet terug in de toekomstverwachting van TomTom. Beats me, geven ze het gratis weg ofzo? Waar zijn al die deals terwijl vanaf juni volgend jaar elk verkocht voertuig in de EU uitgerust is met deze technologie!

- Het positieve aan deze ontwikkeling is dat deze ADAS en HD maps een noodzakelijke toevoeging zijn aan autonoom rijden.
- Het risico is dat als straks bij elke partij de data werkelijk binnenstroomt, er wellicht een hele hoop partijen zijn die prima zelf deze data kunnen verwerken. Wat is de edge van TomTom nog straks op het moment dat er geld in het laatje zou moeten komen?

Even terug naar het nu; TomTom moet het dus hebben van Automotive, en daar gaat het met chiptekorten en straks aluminiumtekort niet bepaald lekker. Ook vreet Android Automotive langzaam aan het huidige businessmodel. Enterprise is onvoldoende in staat om dit tekort aan te vullen, kortgezegd, TomTom is enorm kwetsbaar.

Als ik dit kan verzinnen moet dat de beursanalisten ook wel lukken, vandaar dat de beurskoers van TomTom nog niet zo lang geleden op een all-time-low stond, terwijl de indexen record naar record neerzetten. Moet je nagaan als de beurzen straks afkoelen.

De strategische wijziging rondom HERE zou een godsgeschenk zijn, dit is momenteel de enige trigger lijkt het zodat wij minderheidsaandeelhouders ook nog een beetje plezier zouden kunnen beleven aan dit stoffige fonds.
boem!
0
quote:

pwijsneus schreef op 23 oktober 2021 13:13:

[...]

Je zult daarbij nog een aantal andere fundamentele aspecten in mee moeten nemen. In zekere zin is TomTom namelijk volledig afhankelijk van de automarkt, en dan met name van de verkoop van de traditionele "location technology". Dus de normale kaarten, traffic en andere diensten in het infotainment systeem. Je zou TomTom een one-trick-pony kunnen noemen, en dat kan 2 kanten op.

Je ziet dat TomTom vol inzet op ADAS en HD maps; de eerste wordt binnen de EU in elke auto verplicht, de laatste - HD maps - geeft TomTom zelf eerlijk toe dat de komende jaren hier nog geen substantiele omzetstijging te verwachten valt. Daarbij moet je accepteren dat zo'n beetje elke partner van TomTom - binnen de auto- of techmarkt - ook zelf bezig is die ADAS en HD maps in elkaar te sluitelen. Voordat ik meteen Justin over me heen krijg dat dit allemaal niets voorstelt wil ik alleen benadrukken dat dit over een aantal jaren een risico kan zijn dat deze diensten een commodity worden. Waarom zijn al deze partijen er dan in godsnaam mee bezig? Ook zie je dat ondanks dat je zou mogen verwachten dat ADAS straks in de cijfers zou moeten lopen, zien we dit totaal niet terug in de toekomstverwachting van TomTom. Beats me, geven ze het gratis weg ofzo? Waar zijn al die deals terwijl vanaf juni volgend jaar elk verkocht voertuig in de EU uitgerust is met deze technologie!

- Het positieve aan deze ontwikkeling is dat deze ADAS en HD maps een noodzakelijke toevoeging zijn aan autonoom rijden.
- Het risico is dat als straks bij elke partij de data werkelijk binnenstroomt, er wellicht een hele hoop partijen zijn die prima zelf deze data kunnen verwerken. Wat is de edge van TomTom nog straks op het moment dat er geld in het laatje zou moeten komen?

Even terug naar het nu; TomTom moet het dus hebben van Automotive, en daar gaat het met chiptekorten en straks aluminiumtekort niet bepaald lekker. Ook vreet Android Automotive langzaam aan het huidige businessmodel. Enterprise is onvoldoende in staat om dit tekort aan te vullen, kortgezegd, TomTom is enorm kwetsbaar.

Als ik dit kan verzinnen moet dat de beursanalisten ook wel lukken, vandaar dat de beurskoers van TomTom nog niet zo lang geleden op een all-time-low stond, terwijl de indexen record naar record neerzetten. Moet je nagaan als de beurzen straks afkoelen.

De strategische wijziging rondom HERE zou een godsgeschenk zijn, dit is momenteel de enige trigger lijkt het zodat wij minderheidsaandeelhouders ook nog een beetje plezier zouden kunnen beleven aan dit stoffige fonds.
Ik beaam dat de markt van TT grotendeels bepaald wordt door Automotive.

Daarnaast is het niet een vraag maar een gegeven dat het een commodity product betreft dat TT verkoopt(zie bijdrage BDB waaop hij uitkomt op 15-20 euro per jaar per auto).

Het komt er dus op aan of er sprake is van massa is kassa.

Om je een oordeel te kunnen vellen of dit tot de mogelijkheden behoort hoef je slechts vor jezelf de afweging te maken tov de prod omzet in 2023 tov 2019.
iN 2019 werd er 381 mio omzet geboekt op basis van de toenmalige autoproductie, het percentage take-rate, het marktaandeel wat TT toen bezat en de asp(15-20 euro pjr).

Ik zie al die variabelen positief afwijken waardoor TT in 2023 een hogere prodomzet zal boeken dan in 2019.

Dutchy Ron
0
The chief executive of electric vehicle startup Lucid Group Inc Peter Rawlinson stated that it might take a decade to see autonomous taxis on the road. The CEO, who was the former chief engineer at Tesla Inc, announced this at the Reuters Events Automotive Summit. “I think we're 10 years out before we see fleets of robotaxis.

2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 ... 111 112 113 114 115 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:35
Koers 5,730
Verschil +0,210 (+3,80%)
Hoog 5,735
Laag 5,550
Volume 524.733
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 546.527

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront