Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Waterstof of watersof?

441 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 » | Laatste
DeZwarteRidder
0
quote:

nine_inch_nerd schreef op 12 september 2021 12:34:

Uraniumprijs stijgt nu toch ook al? Maak je geen zorgen, Ridder, vwb je grondstof-aandelen. :)
Uranium vertoont een kunstmatige stijging, omdat een aantal mijnen tijdelijk gesloten zijn. In werkelijkheid is er nog steeds veel te veel in voorraad.
nine_inch_nerd
0
Groundbreaking Ceremony for First Green Hydrogen Pilot Plant in Magallanes, Chile

This is the first industrial-scale plant of its kind in Chile and one of the largest in Latin America.
It is also the first project to produce green hydrogen for Enel Green Power® that begins construction at a global level.
AME and Enel are partners in this project, co-developing renewable generation (wind) and green hydrogen production.
Punta Arenas — The groundbreaking for Chile’s first industrial-scale pilot plant for green hydrogen production located in Cabo Negro, north of Punta Arenas, took place today. The ceremony was attended by the Minister of Energy and Mining, Juan Carlos Jobet, along with representatives of Enel Green Power Chile, AME, Siemens Energy, Porsche, Enap and Exxon Mobile, and local authorities.

This plant will produce green hydrogen through the process of electrolysis, powered directly by a wind turbine, which captures energy from the abundant wind in the area. This will be the first plant of its kind in the country and one of the largest in the region. It also marks a milestone as it is Enel Green Power’s first project to produce green hydrogen that begins construction globally.

fuelcellsworks.com/news/groundbreakin...
Bert12345
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 12 september 2021 13:50:

[...]

Uranium vertoont een kunstmatige stijging, omdat een aantal mijnen tijdelijk gesloten zijn. In werkelijkheid is er nog steeds veel te veel in voorraad.
Ik heb Cameco in mijn portefeuille. Nog geen jaar in mijn bezit en gestegen van 8,10 naar nu 21,02. Kijk; ik doe ze weg als ze te hoog staan, maar heb toch graag wat meer achtergrond informatie.

Weet je: ik leg in 22,22. Ik weet niet waarom, maar klinkt als leuk getal. Ik zou wel graag onderbouwing ontvangen waarom ik met minder genoegen zou moeten nemen.
haas
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 12 september 2021 13:50:

[...]

Uranium vertoont een kunstmatige stijging, omdat een aantal mijnen tijdelijk gesloten zijn. In werkelijkheid is er nog steeds veel te veel in voorraad.
vraag:
de "veel te veel in voorraad"aan uranium : is dat gedelfde voorrraad.
Of voorraad wat nog gedolven kan worden ?

PS: stijgingen in de ura mijnaandelen ging ook hard op vrijdag CCJ (+6%), Uroy (+ 11%) en UUUU (+8%) dus ook kunstmatig?
las afgelopen week dat uranium in de markt rond 40 wordt gehandeld.
DeZwarteRidder
0
quote:

haas schreef op 13 september 2021 10:36:

[...]vraag:
de "veel te veel in voorraad"aan uranium : is dat gedelfde voorrraad.
Of voorraad wat nog gedolven kan worden ?

PS: stijgingen in de ura mijnaandelen ging ook hard op vrijdag CCJ (+6%), Uroy (+ 11%) en UUUU (+8%) dus ook kunstmatig?
las afgelopen week dat uranium in de markt rond 40 wordt gehandeld.
Niemand weet precies hoe groot de voorraden zijn, maar al vele jaren lang komt er absurd veel uranium uit recycling, overtollige voorraden en misschien uit Rusland, waardoor de prijs laag blijft.

De prijs is nu even gestegen dankzij eenmalige grote speculatieve aankopen door Sprott en de tijdelijke sluiting van een aantal mijnen.
DeZwarteRidder
0
2. Uranium is clicking hot

An eye-popping rally has broken out in one of the most neglected corners of the energy market. Uranium futures have risen more than 30% in less than a month, chiefly due to a surge in buying of the underlying physical product by a little known Canadian entity, Sprott Physical Uranium Trust.

Uranium, whose only significant commercial use is in nuclear fuel, has been in a rut ever since the Fukushima nuclear disaster in 2011, which led to the accelerated phase-out of nuclear power in Germany and drastic revisions to other countries’ plans to upgrade or expand their nuclear output.

It’s spiking now partly because of record high power prices in Europe and much of the U.S., triggered in part by shortfalls of renewable energy. That has helped revive the narrative of nuclear as the most reliable low-carbon energy source. In the nearer-term, it also means that nuclear generators can more easily absorb any rise in fuel costs, which in any case account for a far smaller portion of nuclear plants’ expenses than they do for coal and gas-fired plants.
DeZwarteRidder
0
Schoner en duurzaam

Tata Steel is de laatste jaren steeds meer onder vuur komen te liggen. De producent is een van de grootste CO2-uitstoters en de uitstoot van giftige stoffen leidt tot gezondheidsklachten bij omwonenden. Een recent, zorgwekkend RIVM-rapport was een kantelpunt. Lokale bestuurders, Kamerleden en omwonenden vroegen zich af of de staalindustrie nog wel toekomst heeft in de IJmond.

Door het pr-offensief van woensdag pakt Tata Steel de regie deels weer terug in de discussie over de eigen toekomst. Het staalbedrijf dwingt politiek Den Haag hiermee serieus te investeren in waterstof, iets waar volgens critici tot nu toe te lang mee is gewacht.

Tata-directeur Van den Berg wilde woensdag geen prijskaartje hangen aan de waterstofroute, maar noemde overheidssubsidie 'onontbeerlijk'. Volgens eerdere ramingen van vakbond FNV Metaal gaat de overstap van Tata op waterstof €1,4 mrd kosten. Volgens Van den Berg 'begrijpt en aanvaardt' de Indiase aandeelhouder dat de koerswijziging financiële consequenties heeft. Maar het is onduidelijk of het moederbedrijf financieel wil bijspringen.

Geld en energie

Eerste vraag aan politici is dan ook: hoeveel geld willen zij uittrekken voor de vergroening van Tata Steel én de rest van de zware industrie. Zij ziet groene waterstof als de ultieme techniek om de CO2-uitstoot te verlagen.

Tot nu toe heeft het kabinet ongeveer €100 mln vrijgemaakt voor de ontwikkeling van waterstof. Veel te weinig om de eigen ambities waar te maken, menen experts. De politiek zal fors meer moeten gaan investeren: in installaties, in de infrastructuur en in het afgeven van de benodigde vergunningen. Aparte subsidieregelingen voor waterstof zijn er nog niet.

Ook de beschikbaarheid is een probleem. Groene waterstof wordt gemaakt met duurzame energie van windparken en zonneweiden. Alleen is er nog te weinig duurzame energie beschikbaar voor Tata Steel, en andere bedrijven, om groene waterstof te maken. Het staalbedrijf heeft maar liefst 6 gigawatt duurzaam opgewekte stroom nodig voor de productie van groen staal. Ter vergelijking: dit jaar is het totaalvermogen wind op zee 2,5 gigawatt.

Ondenkbaar

De beperkte beschikbaarheid van hernieuwbare energie en het ontbreken van een infrastructuur maakt groene waterstof voor Nederland een kostbaar middel. En de overstap naar waterstofstaal is niet morgen geregeld. Annemarie Manger, directeur Klimaat van Tata Steel, schetste dat het bedrijf pas na 2030 met waterstof gaat produceren. Ook noemt ze het onwaarschijnlijk dat voor die tijd één van de twee hoogovens sluit, of de Kooksfabriek 2, een belangrijke bron van overlast in de omgeving.

Omwonenden zijn dan ook niet volledig overtuigd van de 'radicale koerswijziging' zoals Tata het zelf noemt. Sanne Walvisch van stichting FrisseWind.nu reageert 'voorzichtig positief' op het nieuws, maar vraagt zich af of er geen oplossing voor de kortere termijn is. 'Het betekent dat onze kinderen nog opgroeien in de gevaarlijke uitstoot. Dat is ondenkbaar.'

Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1412761/tata-dwin...
DeZwarteRidder
1
Ronald Engels zegt:
-----------------------------------------------------
DeZwarteRidder,

Even heel kort, om slechts 300.000 ton CO2 uitstoot te verminderen van een van de Blast Fornuizen via schone waterstof via windmolens en electrolyzers, zijn ruwweg zo`n 1000 windmolens op zee nodig van ieder 9 MWh en als ik me nog goed herinner 105 electrolyzers van de firma Hydrogenics Co van ieder minimaal 3 MWh capaciteit, die ieder ruwweg 5 a 6 kg waterstof / uur produceren en nog vele andere kostbare apparatuur, enzv.

Een grap die Tatasteel voor het schoonmaken van slechts een Blast Fornuis, ruwweg 2.3 miljard euro aan nieuwe kapitaalinvesteringen zou kosten en dan is op zijn best slechts een Blast Fornuis schoon!!!!!!

Ter informatie heb in 2019 of 2020, geplaats op het Klimaat Forum IEX, de volledige berekening, enzv. opgestuurd naar de Nieuwsdienst en Directie Tatasteel en kreeg tot 2X toe na aandringen slechts min of meer te horen geen belangstelling, men wilde niet gebruik maken van mijn erediensten/adviezen.

Heb toen inderdaad ook de informatie over Molten Carbonate Fuel Cells van FuelCell Energy Inc met complete uitleg en van electrolyzers van Hydrogenics Co per E-mail opgestuurd naar TATA-Steel.

In Nederland is het inderdaad zinloos om te proberen ook één goed bedrijf zoals Tata-Steel aan te bieden op "erediensten" basis te willen helpen en/of te adviseren, men denkt n.l. altijd het zelf beter te weten, of je moet een gigantisch duur adviesbureau zijn zoals McKinsey/Roland Berger, die daarna het TATA personeel individueel gaan uitmelken naar hun kennis en hun oplossingen en dit na drie maanden als Rapport tegen 500.000 USD of veel meer, op tafel leggen als zijnde de oplossingen gevonden door hun Adviesbureaus! Zinloos!

Let op mijn woorden, TATA-Steel over op groene waterstof Blast Fornuizen gaat de komende 10 jaar en wellicht nooit gebeuren, alleen oude ingenieurs en vakmensen kunnen dit oplossen.
Advies bureaus zullen er alleen stinkend rijk aan worden zonder enige prestaties en uiteindelijk zal men gedwongen de tent sluiten en overplaatsen naar India, Vietnam of China!

M.v.g. Ronald
voda
0
EU OYSTER Consortium Chooses Grimsby for Hydrogen Project

Strategic Research Institute
Published on :
16 Sep, 2021, 6:30 am

Grimsby has been chosen as the location for an innovative "marinised" electrolyser project for renewable hydrogen production. The Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking, FCH JU, funded OYSTER project will develop and demonstrate an electrolyser system designed to be integrated with offshore wind turbines. The project will also investigate the potential of using pipelines to transport hydrogen to shore.

Renewable hydrogen is rapidly emerging as a key tool in the green transformation, providing a clear green path forward for many sectors that would otherwise be difficult to decarbonise, such as heavy industry and heavy transport. Developing offshore hydrogen production, by utilising electrolysers which only require water and renewable electricity to generate renewable hydrogen, further increase this potential by providing a means of transporting low-cost renewable energy from areas of excellent resource to demand centres.

Reaching the EU Hydrogen Strategy target of 40GW of electrolysers by 2030 is expected to require both onshore and offshore electrolysers. The OYSTER project - being undertaken by a consortium of ITM Power, Ørsted, Siemens Gamesa Renewable Energy, and Element Energy - will develop and test a megawatt-scale, fully marinised electrolyser in a shoreside pilot trial, which will be located in Grimsby. The project will also explore the feasibility and potential of combining an offshore wind turbine directly with an electrolyser and transporting renewable hydrogen to shore. The project is 100% funded by the FCH JU, a public private partnership of the European Commission, who awarded the project EUR 5 million in January 2021

The OYSTER consortium selected Grimsby because of the region's strong connection to renewable energy, in particular offshore wind. Grimsby is home to the O&M hub for Ørsted's UK East Coast operations, including Hornsea One and Hornsea Two, which will be the world's largest offshore wind farm when completed in 2022. Both offshore wind farms use Siemens Gamesa turbines and are fitted with blades manufactured in Hull. The Humber is also home to Gigastack which is developing a blueprint for the deployment of industrial-scale renewable hydrogen from offshore wind. The Gigastack project is led by a separate consortium, consisting of ITM Power, Ørsted, Element Energy and Phillips 66 Limited.

Due to the high density of energy intensive industries such as refineries, power stations, steel works and glassworks that flank the banks of the Humber, the region is the UK's largest industrial cluster by carbon dioxide emissions; 12.4MtCo2/yr. Decarbonisation of the Humber is vital for the UK's legally binding net-zero 2050 target as well as the future economy of the Humber, and renewable hydrogen coupled with offshore wind could play a central role in achieving this ambition.

To realise the potential of offshore hydrogen production, there is a need for compact electrolysis systems that can withstand harsh offshore environments and have minimal maintenance requirements while still meeting cost and performance targets that will allow production of low-cost hydrogen. The OYSTER project will provide a major advance towards this aim.

The OYSTER electrolyser system will be designed to be compact, to allow it to be integrated with a single offshore wind turbine, and to follow the turbine's production profile. Furthermore, the electrolyser system will integrate desalination and water treatment processes, making it possible to use seawater as a feedstock for the electrolysis process.

ITM Power is responsible for the development of the electrolyser system and the electrolyser trials, while Ørsted will lead the offshore deployment analysis, the feasibility study of future physical offshore electrolyser deployments, and support ITM Power in the design of the electrolyser system for marinisation and testing. Siemens Gamesa Renewable Energy and Element Energy are providing technical and project management expertise.
Bijlage:
voda
0
World’s Largest Clean Hydrogen Infrastructure Fund Launched

Strategic Research Institute
Published on :
07 Oct, 2021, 6:30 am

TotalEnergies, Air Liquide and VINCI are combining forces with other large international companies to sponsor the creation of the world’s largest fund exclusively dedicated to clean hydrogen infrastructure solutions. The fund aims to reach 1.5 billion euros and has already secured initial commitments of 800 million euros. Its objective is to accelerate the growth of the clean hydrogen ecosystem by investing in large strategic projects and leveraging the alliance of industrial and financial players.

The clean hydrogen infrastructure fund will invest in the entire value chain of renewable and low carbon hydrogen, in the most promising regions in the Americas, Asia and Europe. It will invest as a partner, alongside other key project developers and/or industry players, in large upstream and downstream clean hydrogen projects. Total commitments to the fund have already reached 800 million euros out of a target of around 1.5 billion euros at signature.

TotalEnergies, Air Liquide, and VINCI Concessions have been at the forefront of setting up and aggregating commitments to this clean hydrogen infrastructure fund. As anchor partners, fully committed to low carbon and renewable hydrogen development, each has pledged to invest 100 million euros. The fund will be managed by Hy24, a brand new 50/50 joint venture between Ardian, a world-leading private investment house and FiveT Hydrogen, a clean hydrogen enabling investment platform. The choice of this fund manager allows to merge with their similar initiative and to add Plug Power as an anchor partner, as well as Chart Industries and Baker Hughes joining together.

LOTTE Chemical has also confirmed its intention to participate as anchor investor, and is the first Asian company to join. The fund expects to attract further investments from large financial players, with AXA as anchor investor. Large international industrial players from North America and Europe, which are strongly committed to carbon neutrality, also intend to join the initiative as non-anchor partners, such as Groupe ADP, Ballard, EDF, and Schaeffler.

With solid industrial expertise and significant investment potential, the clean hydrogen infrastructure fund will have a unique capacity to unlock large scale projects under development and accelerate the scaling up of hydrogen markets. With the announced support of public policies and some use of debt financing, the fund should be able to contribute to the development of hydrogen projects with a total value of about 15 billion euros.
voda
0
Hydrogen Turbine Power Generation in South Korea

Strategic Research Institute
Published on :
12 Oct, 2021, 6:30 am

Hyundai Engineering has signed a business agreement with Hyundai Steel, Doosan Heavy Industries & Construction and Korea Midland Power for the first time in Korea to commercialize hydrogen-fueled turbine power generation through 100 percent hydrogen combustion. The MOU aims to build and commercialize a new power plant with an 80MW mid-size hydrogen power turbine in Dangjin, South Chungcheong province, by 2027.

Hyundai Engineering is in charge of the power plant EPC including design and construction as well as the role of the host of the hydrogen power turbine power plant.

Hyundai Steel will supply hydrogen produced at the hydrogen plant in Dangjin, South Chungcheong province and provide a site for the construction of a hydrogen-powered turbine power plant.

Doosan Heavy Industries & Construction is developing an 80MW mid-size hydrogen power turbine including a combustor that burns 100 percent hydrogen.

Hydrogen-fueled turbine power generation is a method of generating electricity by using 100 percent hydrogen as fuel in a gas turbine. Compared to the existing LNG combined cycle power plant, it does not emit carbon at all.
voda
0
24 Firms Sign Up to Cut Emissions with HyNet Hydrogen

Strategic Research Institute
Published on :
12 Oct, 2021, 6:30 am

Twenty-four major employers in North West England and North East Wales have formally agreed to work with the HyNet low carbon cluster, including those from the food, ceramics, paper, glass and automotive sectors. The UK's leading decarbonisation cluster project, which spans the Liverpool City Region and Greater Manchester Combined Authority areas, along with Warrington, Cheshire, Flintshire and Wrexham, will supply low carbon hydrogen to fuel businesses and heat homes across the region - enabling a switch away from fossil fuels starting in 2025.

The organisations see switching to low carbon hydrogen as a critical opportunity both to rapidly cut carbon dioxide emissions, helping the UK's journey to Net Zero, and to manufacture low carbon products, driving value for the business and its customers. Each company has signed a 'Memorandum of Understanding' with the intent of receiving a future network connection and supply of hydrogen from the HyNet project.

HyNet is ideally located close to both the existing infrastructure and the natural assets required to produce and store hydrogen. The North West of England and North Wales is the region which has the UK's largest number of people employed in the manufacturing sector, and has the skills base and determination to put the UK at the heart of the hydrogen economy.

HyNet has recently run a 'global first' trial using hydrogen to produce sheet glass using 100% hydrogen at Pilkington Glass in St Helens. The team will shortly run a similar trial at Unilever's Port Sunlight manufacturing facility. These will provide confidence that these companies and others can safely switch to HyNet low carbon hydrogen as soon as it is available.

Kelloggs, which has manufacturing facilities in both Manchester and Wrexham, producing the nations favourite cereals, like Cornflakes, Rice Krispies and Coco-Pops

Jaguar Land Rover, which produces the Range Rover Evoque and Land Rover Discovery Sport models at its site in Halewood, near Liverpool, employing over 3,000 people

PepsiCo in Skelmersdale, where it produces Walkers Crisps and Monster Munch

Encirc, near Ellesmere Port, which produces 2.5 billion glass bottles each year for brands such as Budweiser, Baileys, Jameson and Pataks

Novelis in Warrington, which operates one of Europe's largest aluminium can recycling plants with an annual recycling capacity of 195,000 tonnes

Kraft-Heinz in Wigan, Europe's largest food processing facility, producing in excess of 1.3 billion cans of food annually, including Heinz Beanz, soups and pastas

Essity, a leading hygiene and health company with four manufacturing sites in the North West and North Wales, producing household brand names including Plenty and Cushelle

Pilkington Glass, a leading manufacturer of flat glass for the architectural market from its sites in St Helens
Bijlage:
voda
0
Fertiglobe van OCI stapt in waterstof
Voor de productie van groene ammomiak.

(ABM FN-Dow Jones) De OCI-joint venture Fertiglobe stapt via een samenwerkingsverband met Scatec en TSFE in de ontwikkeling van een waterstoffaciliteit voor de productie van wat groene ammoniak wordt genoemd. Dit kondigde OCI donderdag voorbeurs aan zonder financiële details te vermelden.

Scatec treedt in deze samenwerking op als bouwer van de fabriek, het Egyptische EBIC als de afnemer van het waterstof, die als basis wordt gebruikt voor de productie van 90.000 ton aan ammoniak per jaar en waarvoor het een langjarig afnemerscontract heeft afgesloten.

Het definitieve investeringsbesluit wordt in 2022 verwacht, en de start van het project staat gepland voor 2024.

Ter realisering van het project wordt steun gevraagd aan de Egyptische overheid.

Fertiglobe is een joint venture tussen OCI en Abu Dhabi National Oil Company.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Air Liquide, TotalEnergies & VINCI Launch Hydrogen Fund

Strategic Research Institute
Published on :
14 Oct, 2021, 6:30 am

Air Liquide, TotalEnergies and VINCI, are combining forces with other large international companies to sponsor the creation of the world’s largest fund exclusively dedicated to clean hydrogen infrastructure solutions. The fund aims to reach 1.5 billion euros and has already secured initial commitments of 800 million euros. Its objective is to accelerate the growth of the clean hydrogen ecosystem by investing in large strategic projects and leveraging the alliance of industrial and financial players.

The clean hydrogen infrastructure fund will invest in the entire value chain of renewable and low carbon hydrogen, in the most promising regions in the Americas, Asia and Europe. It will invest as a partner, alongside other key project developers and/or industry players, in large upstream and downstream clean hydrogen projects. Total commitments to the fund have already reached 800 million euros out of a target of around 1.5 billion euros at signature.

Air Liquide, TotalEnergies and VINCI Concessions have been at the forefront of setting up and aggregating commitments to this clean hydrogen infrastructure fund. As anchor partners, fully committed to low carbon and renewable hydrogen development, each has pledged to invest 100 million euros. The fund will be managed by Hy241, a brand new 50/50 joint venture between Ardian, a world-leading private investment house and FiveT Hydrogen, a clean hydrogen enabling investment platform. The choice of this fund manager allows to merge with their similar initiative and to add Plug Power as an anchor partner, as well as Chart Industries and Baker Hughes joining together.

LOTTE Chemical has also confirmed its intention to participate as anchor investor, and is the first Asian company to join. The fund expects to attract further investments from large financial players, with AXA as anchor investor. Large international industrial players from North America and Europe, which are strongly committed to carbon neutrality, also intend to join the initiative as non-anchor partners, such as Groupe ADP, Ballard, EDF, and Schaeffler.

With solid industrial expertise and significant investment potential, the clean hydrogen infrastructure fund will have a unique capacity to unlock large scale projects under development and accelerate the scaling up of hydrogen markets. With the announced support of public policies and some use of debt financing, the fund should be able to contribute to the development of hydrogen projects with a total value of about 15 billion euros.
Bijlage:
voda
0
JIM RATCLIFFE
voorzitter van de raad van bestuur van INEOS

17 oktober 2021 17:40
Voor het zware wegvervoer is elektriciteit geen optie. Waterstof is het betere alternatief, al moeten de regeringen dan wel inspanningen leveren

Vóór 1800 was het niet ongewoon dat de Theems twee maanden dichtvroor. De vier hoogste temperaturen die ooit op aarde zijn gemeten, deden zich allemaal voor sinds 2015. Kinderen die vandaag in de buurt van het Amerikaanse Lake Tahoe worden geboren, zullen daar waarschijnlijk nooit skiën en de iconische 200 kilometer lange Elfstedentocht werd voor het laatst gehouden in 1997.

Terwijl Donald Trump probeerde te beweren dat het 'fake news' was, is de opwarming van de aarde voorlopig nog niet van de baan en wordt zij nu algemeen aanvaard als een van de grootste bedreigingen voor de planeet. De oorzaak is duidelijk. We verbranden fossiele brandstoffen (steenkool, gas en olie) om energie te produceren die essentieel is voor onze moderne levensstijl. Het bijproduct is CO2 dat in onze atmosfeer terechtkomt en daar als een isolerend deken de warmte binnenhoudt. Het staat buiten kijf dat we de CO2-voetafdruk van onze planeet moeten verkleinen, anders zal hij blijven opwarmen.

Waterstof is dan ook de droombrandstof. Je kunt er je huis mee verwarmen. Je kunt er je auto op laten rijden. Verbrand het en het enige wat het opwekt is energie; met water als enige bijproduct. Daar kunnen we allemaal mee leven.

Sterker nog, waterstof kan worden gemaakt uit niet meer dan water en groene elektriciteit die wordt opgewekt met windmolens, waterkracht- en zonnecellen. From cradle to grave en koolstofvrij. Simpel gesteld worden watermoleculen onderworpen aan een hoge stroom in een elektrische cel (een elektrolytische cel genoemd) waarin het waterstofgedeelte zich afsplitst van de zuurstof. De zuurstof kan op onschadelijke wijze worden uitgestoten of worden opgevangen en verkocht. En wij behouden de perfecte brandstof: waterstof. Gezien het koolstofvrij is, wordt het ook wel groene waterstof genoemd.

Er is een alternatieve manier om waterstof te maken die goedkoper is en reeds goed gekend is, maar waarbij CO2 als bijproduct vrijkomt. Dit proces begint met aardgas en geeft de kostbare waterstof vrij. De CO2 die daarbij vrijkomt, moet echter worden opgevangen en teruggepompt in het gasveld waar het aardgas vandaan komt. Op die manier wordt de CO2 afgevangen, zodat deze niet in de atmosfeer terechtkomt. Zogenaamde koolstofafvang en –opslag is nog een opkomende technologie en wordt vandaag de dag nog niet op grote schaal toegepast. Het ziet er echter haalbaar uit en de resultaten van het werk dat we nu verrichten, zijn veelbelovend.

De meeste mensen zijn tegenwoordig vertrouwd met elektrische auto’s. De wetgeving neigt ook alsmaar meer in deze richting in stadscentra. Deze voertuigen produceren geen uitlaatgassen -en dus ook geen koolstof- en worden bovendien steeds toegankelijker. Maar op een langere reis wordt de lange oplaadtijd een heikel punt, samen met de vaak verkeerd aangegeven 'actieradius', die zeer beperkt kan zijn.

Voor zwaar transport rijst er een groter probleem. Een grote vrachtwagen moet, als hij geëlektrificeerd wordt, zeven ton batterij vervoeren. Bovendien kan men niet verwachten dat men steeds zou moeten wachten tot deze opgeladen is. Hetzelfde geldt voor bussen. Deze piste is dus niet realistisch. Waterstof biedt hier een aantrekkelijk alternatief.

Ten eerste is een waterstofmotor (brandstofcel genoemd) even groot als een normale motor en ten tweede duurt het tanken even lang als bij een normale motor. Dus geen wachttijden en geen problemen met de actieradius. In huis zou een gasboiler vervangen kunnen worden door een waterstofboiler. U zou er nauwelijks iets van merken.

Maar wat is er precies nodig om de waterstofeconomie valabel te maken? Wat moet er ondernomen worden om het praktisch en effectief te maken?

Industrie
Drie dingen. Allereerst zijn er motoren/boilers nodig. Ten tweede is er industrie nodig om de waterstof te maken. Ten derde is er een waterstofinfrastructuur nodig in de vorm van tankstations en ondergrondse leidingen zoals we die voor aardgas hebben.

Veel demonstratie-waterstofmotoren van onder andere Hyundai, BMW, en Mercedes zijn al in omloop. Volgend jaar testen wij een INEOS Grenadier die op waterstof zal rijden (alsook een elektrische versie). Dit stukje van de puzzel ligt er al. De infrastructuur, die onmiskenbaar van kritiek belang is, moet door de overheid worden gestimuleerd via wetgeving en investeringen. De Duitse regering is al ver gevorderd: er is reeds negen miljard euro vrijgemaakt en meer dan 200 tankstations zijn operationeel. De Britse regering moet nog uit de startblokken komen, maar zal dat hopelijk snel doen. Het Verenigd Koninkrijk heeft momenteel slechts een handvol waterstofpompen.

Ten slotte moet de industrie investeren in waterstofproducerende installaties. INEOS is Europa's grootste exploitant van het elektrolyseproces en wij hebben toegezegd de komende tien jaar 2 miljard euro te investeren om de broodnodige groene waterstofcapaciteit op te bouwen.

De wereld heeft zich ertoe verbonden haar koolstofemissies drastisch te verminderen en waterstof zal ongetwijfeld een grote rol spelen bij het bereiken van dit doel.

www.tijd.be/opinie/algemeen/waterstof...
voda
0
Octopus Energy & RES to Boost UK Green Hydrogen Economy

Strategic Research Institute
Published on :
18 Oct, 2021, 6:36 am

Leading renewable energy firms Octopus Energy and RES announced a new partnership, turbocharging the UK’s hydrogen economy by investing GBP 3 bilionn to build new green hydrogen plants across the country by 2030. The partnership delivers a home-grown, reliable and cost-competitive source of clean hydrogen that is insulated from present and future gas price volatility and aims to accelerate the decarbonisation of industrial businesses. Octopus Renewables, which is part of Octopus Energy Group’s generation arm, and RES will use their collective expertise and capital to develop, own and operate new green hydrogen plants fuelled by clean, renewable energy.

The aim of the partnership is to make the most of green electrons when they are generated in abundance on sunny and windy days by storing them as green hydrogen, helping the UK become more energy independent.

It will work with large industrial businesses who want to be leaders in decarbonisation. And it will support the government’s ambition for a green-led recovery, creating new high skilled jobs which contribute to levelling-up and position the UK as a leader in low-carbon innovation.

The UK government released its hydrogen strategy in August, calling for low-carbon hydrogen production and use to be ramped up over the coming decade to help get to net zero. The partnership responds to that call.

Octopus Renewables manages more than 300 solar, onshore wind and biomass projects worth over GBP 3.4 billion. In July the company joined the Octopus Energy Group, bringing the supply and the generation side of energy together under one roof. RES is the world’s largest independent renewable energy company. At the forefront of the renewables industry for the last 40 years, RES has delivered 22 GW of generation capacity across the globe.
Bijlage:
haas
0
quote:

haas schreef op 7 april 2021 07:47:

NIEUW: VanEck Vectors Hydrogen Economy UCITS ETF
2 april 2021 , ETF's, Nieuws Producten

In veel sectoren van de economie zal de betekenis van waterstof als elementaire energiedrager en grondstof steeds verder toenemen.
Daarop kan worden ingespeeld met VanEck Vectors Hydrogen Economy UCITS ETF, die deze week is geïntroduceerd op de Londen Stock Exchange, Deutsche Börse en Borsa Italiana.

Met een zogenaamde pure-playbenadering richt de ETF zich specifiek op bedrijven die ten minste 50% van hun omzet halen binnen de waterstofsector of die binnenkort dit percentage bereiken.
De VanEck Vectors™ Hydrogen Economy UCITS ETF repliceert de koers van de MVIS Global Hydrogen Economy Index, een index die de algemene ontwikkeling van de wereldwijde waterstofsector volgt.

De index tracht bedrijven te volgen .
www.vaneck.com/nl/en/hdro/

belegd in 25 bedrijven:
waarvan;
Top 10 holdings Total (%) 74.78
voda
0
Eerste commerciële waterstofvliegtuig gaat in 2024 de lucht in
Van onze redacteur 10:30

In 2024 moet de eerste emissieloze commerciële vlucht tussen Londen en het vliegveld van Rotterdam-Den Haag — het voormalige Zestienhoven — opstijgen. Het Brits-Amerikaanse ZeroAvia ontwikkelt het waterstofvliegtuig voor de emissieloze vlucht.

ZeroAvia, Schiphol en stichting Rotterdam the Hague Innovation Airport hebben hierover dinsdag een samenwerkingsovereenkomst getekend. Schiphol en ZeroAvia zijn naar eigen zeggen in vergevorderde gesprekken met luchtvaartmaatschappijen om een operator voor de vlucht te vinden. Het toestel zal negentien passagiers vervoeren.

'De emissievrije vlucht wordt mogelijk gemaakt door te pionieren en innovatie in de sector aan te jagen. Met Nederland als proeftuin van luchtvaart versterken we de concurrentie- en kennispositie en het vestigingsklimaat,' stelt Ron Louwerse, topman van luchthaven Rotterdam-Den Haag in een persbericht.

ZeroAvia heeft zich onlangs tevens in Nederland gevestigd om ook binnen de EU met luchthavens en fabrikanten te kunnen werken.

Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1417235/eerste-co...
voda
0
Nieuw geleverde waterstofbus van Arriva vat vlam
Van onze redacteur 16:43

In een loods van Arriva in Doetinchem is donderdagmiddag een nieuw geleverde waterstofbus in brand geraakt. De splinternieuwe bus van Solaris Bus & Coach was net afgeleverd in de Gelderse stad. De Veiligheidsregio heeft kort na drie uur een NL-Alert verstuurd met het advies om binnen te blijven en ramen en deuren te sluiten.

Er zouden gevaarlijke stoffen bij de brand zijn vrijgekomen, zo meldt De Gelderlander. De politie houdt iedereen die dichterbij probeert te komen tegen. Er zijn voor zover bekend geen mensen gewond geraakt bij de uitslaande brand.

Het is onduidelijk wat deze brand betekent voor de voortzetting van het plan van Arriva om waterstofbussen te laten rijden in de Achterhoek. De bus was de eerste van een serie van tien waterstofbussen die deze week vanuit de fabriek in Poelen zouden worden afgeleverd.

'Vanaf december rijden ze mee in de nieuwe dienstregeling', stelde Arriva eerder op de dag in een persbericht. Het was de bedoeling dat tot die tijd chauffeurs zouden worden geïnstrueerd om met de bussen te kunnen rijden en techneuten hoe ze moeten sleutelen aan de waterstofbussen. 'Samen met de provincie Gelderland zet Arriva hiermee een grote stap naar een CO2-neutrale toekomst.'

De tien waterstofbussen zouden dieselbussen vervangen en gezamenlijk meer dan een miljoen kilometer per jaar rijden.

Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1417793/nieuw-gel...
441 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,02  0,00  0,00%  24 apr
 Germany40^ 18.049,90 -0,21%
 BEL 20 3.883,83 0,00%
 Europe50^ 4.980,06 -0,20%
 US30^ 38.353,31 0,00%
 Nasd100^ 17.524,13 0,00%
 US500^ 5.072,39 0,00%
 Japan225^ 37.998,76 0,00%
 Gold spot 2.319,27 +0,14%
 EUR/USD 1,0721 +0,22%
 WTI 82,93 +0,04%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

Dalers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront