Energie « Terug naar discussie overzicht

Waterstof

5.184 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 ... 256 257 258 259 260 » | Laatste
voda
1
Deel 2:

Bij het omzetten van groene energie naar waterstof gaat veel energie verloren. Er is dus veel meer energie nodig om hetzelfde te bereiken. Er zijn industriële processen, zoals het maken van staal of aluminium, waarbij waterstof voor de hand ligt. Maar plannen om te koken met waterstof of personenauto’s te laten rijden op waterstof, noemt Van de Graaf onverstandig. ‘Groene waterstof is de champagne onder de energiedragers: het is een fantastisch middel, maar erg duur. Alleen voor speciale gelegenheden.’

Marokko
Waarom zou je energie van ver halen, bijvoorbeeld met een lange kabel op de zeebodem (zoals de Britten van plan zijn om zonnestroom uit Marokko te halen) of met containers vol vloeibare waterstof? Doen bedrijven met veel behoefte aan energie er niet beter aan te verhuizen naar de productielocaties van duurzame energie? Dat zou kosten, moeite en de natuur- en milieubelasting schelen. Bovendien zouden landen waar veel energieopwekking plaatsvindt, zoals Marokko, ook zelf groen staal of groen aluminium kunnen produceren omdat de marges hoger zijn, in plaats van groene waterstof’, zegt Van de Graaf. Dat is goed nieuws voor het klimaat, maar minder goed nieuws voor landen die minder energie kunnen produceren.

Volgens Peters zullen er een pak investeringen en een grootschalige waterstofinfrastructuur nodig zijn ‘als we de bedrijven hier willen houden’.

Rooijers noemt de productie van aluminium als voorbeeld. Dat vraagt veel stroom, maar weinig arbeid, en de marges zijn klein. Net als ammoniak, dat nu nog van aardgas wordt gemaakt, maar straks wellicht ook van waterstof elders. ‘Aan de andere kant, de installaties en kennis zijn al hier. Je hebt veel personeel met technologische bagage nodig in de hoogwaardige industrie. Dat hebben we in huis, vooral met de chemiesector. Dat verdwijnt niet zomaar.’

China heeft een dominante positie met zonnepanelen. Europa wil op zijn beurt technologisch leiderschap ontwikkelen op het gebied van waterstof.
THIJS VAN DE GRAAF
PROFESSOR INTERNATIONALE POLITIEK (UGENT)

Toch is de Europese Unie erg enthousiast over de ontwikkeling van een waterstofeconomie, zoals blijkt uit onder meer het recente Fit For 55-plan. Want naast de klimaatdiscussie - ‘anders zouden we überhaupt niet naar waterstof kijken’, aldus Van de Graaf - speelt ook een politieke dimensie mee. Van de Graaf: ‘China heeft een dominante positie met zonnepanelen. Op zijn beurt wil Europa technologisch leiderschap ontwikkelen op het gebied van waterstof.’

De traditionele olielanden staan niet stil. In het noordwesten van Saoedi-Arabië, in een gebied ter grootte van België, moet naast de geplande megastad Neom een wereldwijde hub voor groene waterstof komen. Vorig jaar maakte de oliestaat bekend een fabriek te bouwen van zo’n 4 miljard euro. Die moet tegen 2026 operationeel zijn.

LEES MEER
INTERVIEW

‘België mag waterstoftrein niet missen’
Van de Graaf: ‘Een land als Saoedi-Arabië heeft geologisch gezien twee keer de loterij gewonnen: eerst met de oliereserves en nu met de mogelijkheden voor zonne-energie. Zulke landen profiteren van de bestaande infrastructuur. Ze hebben al havens en de infrastructuur om brandstof op schepen te laden. Landen als Marokko, Chili en Namibië hebben dat voordeel niet.’

In Dubai hebben Siemens en de Dubai Electricity and Water Authority een proefinstallatie neergezet, speciaal voor de wereldtentoonstelling die vorige maand de deuren opende. ‘Bij de start van het project in 2018 spraken mensen al wel over waterstof, maar niet op dezelfde schaal als vandaag’, zegt Dietmar Siersdorfer, directeur van Siemens Energy in het Midden-Oosten. ‘Deze sector zal zich in de komende vijf tot tien jaar flink ontwikkelen.’

Dubai investeert 11,7 miljard euro en rekent op een productiecapaciteit van 5.000 megawatt tegen 2030. Siersdorfer verwacht dat exporteurs van olie en gas op termijn kunnen veranderen in exporteurs van waterstof. Daarvoor kijkt Siemens ook naar andere regio’s in het Midden- Oosten, zoals Abu Dhabi en Egypte. Maar ook Chili heeft forse ambities geuit. Het wil tegen 2030 de goedkoopste waterstofproducent ter wereld zijn. En Australië exporteerde al vloeibare waterstof, weliswaar nog geproduceerd met vuile bruinkool.

Overgangsperiode
Van de Graaf verwacht dat de traditionele olielanden zullen inzetten op een overgangsperiode met zogenoemde blauwe waterstof, waarbij de uitstoot wordt opgeslagen. Zijn werkgever, Irena, verwacht dat in 2050 een derde van de waterstof blauw zal zijn. ‘Daarin kunnen we beter pragmatisch dan idealistisch denken.’

Hoewel meer landen de mogelijkheid hebben om energie te produceren in de vorm van waterstof, zijn er toch ook geopolitieke gevaren, zegt de onderzoeker. Doordat een wereldmarkt voor waterstof vooralsnog ontbreekt, zal er in de komende jaren veel sprake zijn van bilaterale handelsverdragen, met leidingen en handelsstromen tussen specifieke landen. Dat vergroot de onderlinge afhankelijkheid en kwetsbaarheid.

LEES MEER
INTERVIEW

‘Ooit vliegen we allemaal op gebruikte frituurolie’
Als voorbeeld noemt Van de Graaf Duitsland, dat vorig jaar een overeenkomst sloot met Marokko voor de levering van waterstof. Dat land belandde vervolgens in een diplomatieke rel met de Europese Unie over het statuut van de Westelijke Sahara. Duitsland erkent het zeggenschap van Marokko over de regio niet. Dat zinde Marokko niet, waarna zij vluchtelingen lieten passeren naar de Spaanse enclaves in het land. ‘Als ze een stroom vluchtelingen al manipuleren, wat doen ze dan met de energietoevoer?’

In het algemeen zal de geopolitieke kwetsbaarheid in de eerste jaren groot zijn en mogelijk het buitenlandse beleid van landen belemmeren, denkt hij. ‘Leg je sancties op aan landen waarvan je afhankelijk bent?’ Dat maakt ook bepaalde sectoren, zoals de zware industrie en de chemie, in Europa tijdelijk kwetsbaarder. ‘De afhankelijkheid is groot zolang er geen wereldwijde markt is.’

Op termijn zien Van de Graaf, TNO en CE Delft het zonniger in, met meer aanbieders van groene energie en Europa dat zelf produceert. ‘Er zijn zelfs studies waarin beweerd wordt dat Europa volledig zelfvoorzienend kan worden. De import zal nooit zo groot zijn als die van olie en gas. Dus de afhankelijkheid ook niet.’

www.tijd.be/analyse/de-verdieping/wat...
nine_inch_nerd
0
Hopelijk geeft dit een (tijdelijke) boost.

European Commission, Breakthrough Energy Catalyst and EIB Advance Partnership in Climate Technologies that Include Hydrogen

November 3, 2021

Fuel Cells Works, European Commission, Breakthrough Energy Catalyst and EIB aAdvance Partnership in Climate Technologies
At the United Nations Climate Change Conference of the Parties (COP26) in Glasgow, European Commission President Ursula von der Leyen and Bill Gates, the Founder of Breakthrough Energy, together with European Investment Bank President Werner Hoyer, have officially entered into a pioneering partnership that will boost investments in critical climate technologies. Today’s signing of a Memorandum of Understanding follows up on the initial announcement made in June this year at the Mission Innovation Ministerial Conference.

The partnership between Commission, European Investment Bank and Breakthrough Energy Catalyst will mobilise up to €820 million ($1 billion) between 2022-2026 to accelerate the deployment and rapidly commercialise innovative technologies that will help deliver European Green Deal ambitions and the EU’s 2030 climate targets. Each euro of public funds is expected to leverage three euros of private funds. Investments will be directed towards a portfolio of EU-based projects with high potential in four sectors:

clean hydrogen;
sustainable aviation fuels;
direct air capture; and long-duration energy storage.
Ursula von der Leyen, President of the European Commission, said: “The time for action is now. The climate challenge requires us to invest in high-risk innovations and to eliminate the ‘green premium’ involved in commercialising new technologies. I cannot wait to see the technologies coming to the market. The EU-Catalyst partnership is another step on the way to making Europe the first climate neutral and climate innovation continent. I look to Member States, industry and others to join the climate innovation race.”

fuelcellsworks.com/news/european-comm...
Scoupy-
0
Hallo hallo,
Wederom lang tijdje afwezig geweest.
Pfoe.. je hoort steeds vaker waterstof voorbij komen allemaal.
Staan nog aan het begin van iets groots.
Toch het gevoel dat ik mij weer geheel moet inlezen in de bedrijven en wat ze doen en in welk gedeelte van de sector je het beste in kunt beleggen.
Onderstaande al een ruime tijd in de porto en heb er dus een behoorlijk ritje mee gemaakt:)
Plug, fuelcell, ballard, nel, proton en powerhouse.

Tijd voor wat aanvulling op dit rijtje!
voda
0
Linde Starts New Hydrogen Facility in the US Gulf Coast

Strategic Research Institute
Published on :
05 Nov, 2021, 5:30 am

Linde has started up a new world-scale hydrogen production facility in Texas, bringing Linde's total US Gulf Coast hydrogen capacity to approximately 1.5 billion cubic feet per day. Linde's new plant has started supplying high-purity hydrogen to the Phillips 66 Sweeny Refinery in Old Ocean, Texas, under a long-term supply agreement. The new facility is located on Linde's approximately 600-kilometer US Gulf Coast hydrogen pipeline, which runs from Lake Charles, Louisiana, to Freeport, Texas, and has now been extended to connect with the Sweeny Refinery. In addition to supplying Phillips 66, the new facility will meet the growing demand for hydrogen from other customers in the region.

Linde is a global leader in the production, processing, storage and distribution of hydrogen. It has the largest liquid hydrogen capacity and distribution system in the world. The company operates the world's first high-purity hydrogen storage cavern plus pipeline networks totaling approximately 1,000 kilometers globally, to reliably supply its customers. Linde is at the forefront in the transition to clean hydrogen and has installed approximately 200 hydrogen fueling stations and 80 hydrogen electrolysis plants worldwide. The company offers the latest electrolysis technology through its world class engineering organization, key alliances and partnerships.
Bijlage:
voda
0
LR Approval in Principle for SHI’s Liquefied Hydrogen Carrier

Strategic Research Institute
Published on :
05 Nov, 2021, 5:39 am

LR has granted Approval in Principle to Samsung Heavy Industries for its 160,000 CBM liquefied hydrogen carrier, a key result from a Joint Development Project launched earlier this year. As part of the JDP, SHI developed the concept and basic design for the Hydrogen Cargo Containment System (Membrane Type) and 160K CBM liquefied hydrogen carrier concept design. LR reviewed the concept design to determine its suitability and risks in accordance with LR Rules and Regulations for the Classification of Ships.

The AiP was awarded on 21 October 2021 during a presentation at SHI Pangyo R&D Centre in Korea, in the presence of Dong-Yeon Lee, Vice President at SHI and Young-Doo Kim, North East Asia TSO Manager at LR.
Bijlage:
voda
0
RWE & John Cockerill to Build Test Facility for FUREC

Strategic Research Institute
Published on :
08 Nov, 2021, 5:30 am

RWE and partners John Cockerill are to jointly build a testing facility in Germany which will optimize a key stage in the process of turning household waste into hydrogen. The facility, called a torrefaction plant, will be built at RWE’s innovation centre in Niederaußem in Germany and will test the production of feedstock pellets made from waste, to be used in the company’s innovative FUREC waste-to-hydrogen initiative. RWE is going to invest EUR 3 million in the pilot plant, which is scheduled to be operational in July 2022.

At the heart of the new plant in Niederaußem is the NESA Multi-Hearth furnace, a technology supplied by John Cockerill Environment. In this furnace, waste pellets will be roasted (torrefied) in such a way that they can be ground into dust and converted into hydrogen and CO2 in a later thermal process under the exclusion of air.

The pilot plant is being built at the RWE Innovation Centre in Niederaußem because the company already has the technology for generating and storing gases there. The facility is the next step in the development of RWE's FUREC project (Fuse Reuse Recycle) – a large-scale chemical recycling plant at the Chemelot industrial park in Limburg, in the Netherlands.

There, RWE plans to produce circular and green hydrogen and CO2 for the chemical industry from municipal waste. In the process, FUREC will recycle the hydrogen and CO2 that normally escape into the atmosphere when waste is incinerated or landfilled. Because much of the waste used as feedstock will be of organic origin (e.g., textiles, paper), 50% of the hydrogen recycled in this way will be green. The rest is considered circular hydrogen because it is recovered from plastic waste and used industrially. In this way, it remains in the material cycle.
Bijlage:
voda
0
DaimlerTruck & BP to Deplop Hydrogen Infrastructure for UK Freight

Strategic Research Institute
Published on :
08 Nov, 2021, 5:30 am

Daimler Truck AG and BP Advanced Mobility Limited announced plans to work together to help accelerate the introduction of a hydrogen network, supporting the roll-out of a key technology for the decarbonization of UK freight transport. They intend to pilot both the development of hydrogen infrastructure and the introduction of hydrogen-powered fuel-cell trucks in the UK. Under their memorandum of understanding (MoU), BP will assess the feasibility of designing, constructing, operating and supplying a network of up to 25 hydrogen refuelling stations across the UK by 2030. These stations would be supplied by BP with ‘green’ hydrogen – generated from water using renewable power. Complementing this, Daimler Truck expects to deliver hydrogen-powered fuel-cell trucks to its UK customers from 2025.

Daimler Truck has the ambition to offer only new vehicles that are CO2-neutral in driving operation (“from tank to wheel”) in Europe, North America and Japan by 2039. The company is focussed on both CO2-neutral technologies battery power and hydrogen-based fuel-cells. Currently, the truck manufacturer is testing a new enhanced prototype of its Mercedes-Benz GenH2 Truck on public roads in Germany. The first series-produced GenH2 Truck are expected to be handed over to customers starting in 2027. Daimler Truck has a clear preference for liquid hydrogen. In this state, the energy carrier has a far higher energy density in relation to volume than gaseous hydrogen. As a result, the tanks of a fuel-cell truck using liquid hydrogen are much smaller and, due to the lower pressure, significantly lighter. This gives the trucks more cargo space and a higher payload. At the same time, more hydrogen can be carried, which significantly increases the trucks’ range. This will make the series version of the GenH2 Truck, like conventional diesel trucks, suitable for multi-day, difficult-to-plan long-haul transport and where the daily energy output is high.

Convenience and mobility are core for BP’s strategy, including working with partners, to help deliver the future of mobility and services for customers. BP already has 11,000 electric vehicle charging points globally and is expanding its network to 70,000 by 2030. Complementing this today’s agreement represents BP’s first steps towards deploying hydrogen for transport. It also intends to develop hydrogen refuelling stations in Europe and already has plans for hydrogen refuelling stations in Germany.
Bijlage:
voda
0
Researcher Replace Ti with SS in PEMWE for Hydrogen Production

Strategic Research Institute
Published on :
09 Nov, 2021, 4:35 am

Researchers have reduced the cost of making a Proton Exchange Membrane Water Electrolyser by developing stainless steel-based components to replace titanium ones. PEMWEs can be used for green hydrogen production but the cost of titanium components had been limiting their commercial viability, a problem that this research could help address. The research brief said “When using uncoated SS components in the PEMWE cell, the cell depolarizes rapidly, reaching 2 V at only 0.15 A cm-2. After the application of non-precious metal coatings of Ti and Nb/Ti on the ss-BPP and ss-PTL, respectively, the current density can be increased by a factor of 13 while maintaining the same performance. Extensive physical and electrochemical characterization supported by pore network modelling shows that the Nb/Ti coating on the ss-PTL leads to efficient water and gas transport at the interface with the anode. The PEMWE cell with coated ss components was evaluated in an accelerated stress test for more than 1000 h. No sign of Fe contamination in either the membrane or the electrodes is observed at the end of the test. With our results, we demonstrate that PEMWE cells can be manufactured almost entirely in ss, facilitating an unprecedented cost reduction in this technology and advancing the widespread use of green H2.”

German Aerospace Centre has previously demonstrated that stainless steel can serve as a base material for bipolar plates by using a coating to protect it against corrosion. And other researchers have experimented with porous transport layers made from coated and uncoated stainless steel. The porous transport layers and the bipolar plates represent between 60-70% of the PEMWE stack cost so the opportunities for cost savings are significant. Building on their previous work, the team has now developed a working PEMWE cell with mainly stainless steel components. ‘There were two main challenges: protect the stainless steel against corrosion in such an aggressive environment, and use the cheapest stainless steel porous structure and modify it to achieve performances equal to any commercial electrolysers. They used vacuum plasma spraying to coat four-layer mesh-type stainless steel porous transport layers with niobium and titanium. Using these coated porous transport layers alongside titanium-coated stainless steel bipolar plates on the anode side, and uncoated versions on the cathode side, they tested the cell’s durability using an accelerated stress test.

Not only did the coating protect against corrosion and catalyst poisoning, it also reduced electrical resistance. This meant an efficiency increase of 12% and comparable performance to commercial electrolysers. While this is important in reducing the cost of hydrogen production, Gago points out there are still challenges ahead. ‘There is still much to be done to reduce the cost of the electrolyser, electricity, water and many other factors that contribute to the high cost of green hydrogen. However, the use of stainless steel in PEMWE should have a positive impact on the cost, especially at large scales.’

Green hydrogen is produced by electrolysers running on surplus renewable energy. It’s a promising alternative to fossil fuels and renewable technologies that rely on certain weather conditions and geographical locations. The most commonly used electrolytic methods for generating hydrogen are Alkaline Water Electrolysis and Proton Exchange Membrane Water Electrolyser. While PEMWE could potentially produce over 12 times more hydrogen than AWE, it has a higher capital cost due to its titanium cell components, namely its porous transport layers and bipolar plates. Titanium is used as it can resist the corrosive electrolysis conditions and avoids poisoning the device’s catalyst-coated membrane.
Bijlage:
nine_inch_nerd
0
Oud artikel maar net door Uniper getwitterd.
Is nu nog steeds actueel.

Summary
Electricity is difficult to store in large quantities, but this problem could be resolved by using hydrogen. In a large-scale power-to-gas project in Bad Lauchstädt, the practicality of hydrogen electrolysis will be investigated.


debate.energy/en/a/storing-power/?utm...
cdbe
1
Herning, Denemarken, 10 november 2021 – Everfuel A/S distribueert nu groene waterstof vanuit het proefproject van Siemens Gamesa in Brande, Denemarken.

Het project is het eerste dat groene waterstof uit wind produceert in ‘eilandmodus’, met de mogelijkheid om het op het net aan te sluiten. Het project produceert nu groene waterstof die door Everfuel wordt gedistribueerd als onderdeel van de inbedrijfstellingsfase. De lokaal geproduceerde waterstof wordt gedistribueerd naar de waterstoftankstations van Everfuel en voedt het groeiende aantal brandstofcelvoertuigen die op een echt groene brandstofvoorziening rijden.

“Het demonstreren van de hele waardeketen voor lokaal geproduceerde groene waterstof is iets waar we erg naar uit hebben gekeken. De windturbine in het project staat dicht bij het hoofdkantoor van Everfuel, wat betekent dat de wind die hier vandaag waait, morgen de taxi's in Kopenhagen aandrijft. Siemens Gamesa heeft uitgebreide ervaring in wind en met hen samenwerken bij de distributie van groene waterstof uit het project is een toewijding aan de energietransitie. Het is niet langer voldoende om hernieuwbare energie te hebben. We moeten de productie van hernieuwbare energie kunnen loskoppelen van het verbruik om emissievrije mobiliteit mogelijk te maken”, zegt Jacob Krogsgaard, CEO van Everfuel.

“Je kunt niet om groene waterstof heen. Het is een gamechanger in de zoektocht om de energievoorziening koolstofarm te maken en de klimaatcrisis op te lossen. Onze waterstofproducerende windturbine is een voorbeeld van de innovatieve projecten die de opkomende markt voor schone brandstoffen zullen helpen vormgeven en de transitie naar groene energie zullen versnellen, aangezien we ongekende hoeveelheden hernieuwbare energie in het energiesysteem integreren. We zijn erg trots dat we weer een mijlpaal hebben bereikt in het realiseren van deze visie: onze eerste 100% groene waterstof naar de consument brengen”, zegt Poul Skjærbæk, Chief Innovation Officer, Service, bij Siemens Gamesa.


Het project "Brande Hydrogen" koppelt een bestaande onshore Siemens Gamesa-windturbine aan een elektrolyser-stack en maakt een aantal tests en experimenten mogelijk en laat zien dat groene waterstof kan worden geproduceerd zonder gebruik te maken van energie van het net, de zogenaamde "eilandmodus".
voda
1
Waterstofreus uit VS telt $115 miljoen neer voor bedrijf uit Alphen aan den Rijn
Door EDWIN VAN DER SCHOOT

40 min geleden
in FINANCIEEL

UTRECHT - Plug Power, een snelgroeiende beursgenoteerde Amerikaanse producent van groene waterstof, elektrolyse-apparatuur en waterstofcellen, neemt het Nederlandse bedrijf Frames Group over. Die uit Alphen aan de Rijn afkomstige toeleverancier voor de energiesector gaat onder Amerikaanse vlag het roer rigoureus omgooien. Alle ballen gaan op groene waterstof.

Plug Power schiet alle ballen op de keten voor groene waterstof. Het heeft een flinke zak geld voor overnames, en een aantal kapitaalkrachtige grootaandeelhouders die de strategie steunen.
Plug Power schiet alle ballen op de keten voor groene waterstof. Het heeft een flinke zak geld voor overnames, en een aantal kapitaalkrachtige grootaandeelhouders die de strategie steunen.? PLUG POWER
Frames Group was al sinds de jaren tachtig in handen van investeringsmaatschappij Parcom en een deel van de oprichters en het personeel. Het bedrijf, dat onder meer een werkplaats, testlab en een kantoor in Alphen aan de Rijn heeft, werkt veel voor bedrijven in de energiesector. Zo maakt het onderdelen voor productieplatforms van SBM Offshore en heeft het Shell als klant.

BEKIJK OOK:
’Waterstof is toekomst bij energietransitie’

Het Amerikaanse Plug Power is in 1997 opgericht en maakt een stormachtige opkomst mee. Het bedrijf heeft pas 2200 werknemers, maar inmiddels wel een beurswaarde van $24 miljard. Ook heeft het een oorlogskas van $5 miljard voor het doen van overnames, zoals deze. Inclusief eventuele earnoutregeling telt Plug Power $115 miljoen neer voor het Nederlandse bedrijf.

Plug Power was tot voor kort verlieslatend, maar realiseerde in het derde kwartaal een recordomzet van $144 miljoen, met de verkoop van inmiddels 50.000 brandstofcellen voor met name vorkheftrucks en de levering van waterstof. Dat doet het onder meer aan Wallmart en Amazon, die heftrucks op waterstof in hun Amerikaanse distributiecentra laten rijden. Ook zijn de waterstofcellen met een generator in te zetten als alternatief voor dieselgeneratoren.

Uitdaging
In 2022 denkt Plug $900 miljoen omzet te genereren, in 2025 wil het maar liefst 3 gigawatt aan geïnstalleerd elektrolyse-vermogen hebben, om groene waterstof mee te maken. Ter vergelijking: de grootste elektrolyse-installatie op dit moment is 20 megawatt. Om die uitdaging aan te gaan is de kennis en kunde van bedrijven als Frames Group nodig.

Plus Power en haar ’visionaire’ ceo Andy Marsh willen Frames Group gebruiken voor het maken van complete systemen voor elektrolyse-apparatuur.

BEKIJK OOK:
Waterstof als nieuwe energiebron in huis

Frans Roozendaal (62), de ceo van Frames Group, erkent dat binnen drie tot vier jaar na de overname zijn bedrijf niet meer voor klanten in de fossiele energie zal werken. Maar zegt hij over de ommezwaai binnen zijn bedrijf: „Onze bestaande klanten in de energiesector kunnen hierdoor versneld hun CO2-uitstoot reduceren.”

BEKIJK OOK:
Wanneer krijgen we thuis waterstof via de oude gasleiding? En nog vier vragen

Roozendaal denkt niet dat de Amerikanen alle kennis simpelweg inpakken en meenemen. Sterker nog, hij wil tientallen Nederlandse ingenieurs aannemen om te helpen bouwen aan het waterstofimperium van Plug Power. Bang dat zijn huidige top-personeel na het cashen van de overname wegloopt en onder een palmboom gaat liggen, is hij ook niet. „Onze ingenieurs vinden de waterstofambities van Plug Power een fantastische uitdaging.”

BEKIJK OOK:
Topman Remeha: ons gasnet is nog goud waard

Elektrificatie
Waterstof wordt gezien als een cruciale aanvulling op de elektrificatie in de energietransitie, omdat veel energieverbruik nou eenmaal niet te elektrificeren valt. Momenteel is ruim 20% van het energieverbruik stroom, dat kan maximaal naar 40 tot 80%, afhankelijk van welke deskundige de microfoon krijgt. De rest zal overwegend met groene waterstof moeten worden ingevuld wanneer fossiele energie in de ban gedaan wordt. De grootste uitdaging is het opschalen van de productie daarvan. Die productie is momenteel nog nihil.

Roozendaal zelf werkte een leven lang in de olie- en gassector, waaronder 35 jaar voor Technip. Daar was hij een geruime tijd verantwoordelijk voor niet duurzame grijze waterstofinstallaties, waarbij waterstof gemaakt wordt van aardgas.

www.telegraaf.nl/financieel/116122082...
Rotel74
0
#EVERFUEL

Everfuel presents third quarter 2021 results on Tuesday, 16 November
Herning, 10 November 2021 – Everfuel A/S will release its financial results for the third quarter of 2021 on Tuesday, 16 November at 07:00 CET.
CEO Jacob Krogsgaard and CFO Anders Bertelsen will present the company's results at 09:00 CET and invite investors, analysts, and media to join the live webcast presentation. The presentation is expected to last up to one hour, including Q&A, and can be followed via live webcast.
Webcast:
Join the results webcast via the following link: Everfuel’s Third Quarter Presentation
Questions can be submitted through the online webcast during the presentation. A recorded version of the presentation will be made available at www.everfuel.com after the presentation has concluded.
The quarterly report and presentation will also be made available on the Everfuel webpage and at www.newsweb.no.
For further information, please contact:
Lea Vindvad Hansen, Investor Relations & Communications Manager, +45 6183 0205, lha@everfuel.com
Anders Bertelsen, CFO, +45 21 35 43 03, ab@everfuel.com
About Everfuel | www.everfuel.com
Everfuel is making green hydrogen for zero emission mobility commercially available across Europe, offering competitive all-inclusive hydrogen supply- and fueling solutions. We own and operate green hydrogen infrastructure and partner with vehicle OEMs to connect the entire hydrogen value chain and seamlessly provide hydrogen fuel to enterprise customers under long-term contracts. Green hydrogen is a 100% clean fuel made from renewable energy and key to electrification of the transportation sector in Europe and a sustainable future. We are a young ambitious company, headquartered in Herning, Denmark, and with activities in Norway, Denmark, Sweden, The Netherlands, Germany and Belgium, and a plan to grow across Europe. Everfuel is listed on Euronext Growth in Oslo under EFUEL.
This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Barren Wuffett
1
Nederland kiest voor waterstof uit Namibië: ’Heel veel nodig’

GLASGOW - Om de vergroening van de Nederlandse industrie echt van de grond te krijgen, zijn op termijn enorme hoeveelheden waterstof nodig. Mogelijk gaat Namibië daar in de toekomst een deel van leveren. Op de klimaattop in Glasgow heeft Nederland met het Afrikaanse land afgesproken samen te gaan werken op dit terrein.

„We zullen heel veel waterstof nodig gaan hebben, waarschijnlijk meer dan we zelf kunnen maken”, legt demissionair staatssecretaris Dilan Yesilgöz-Zegerius uit. „En zij willen het maken.” Namibië heeft daar volgens haar als „gigantisch woestijnland aan zee heel veel mogelijkheden” toe. Waterstof veroorzaakt geen enkele schadelijke uitstoot en kan op verschillende manieren worden gemaakt. Het krijgt het predikaat ’groen’ als het wordt geproduceerd met behulp van stroom uit duurzame bronnen, zoals zon en wind.

Heel concreet zijn de afspraken waar Yesilgöz en een Namibische functionaris hun handtekening onder hebben gezet nog niet: het gaat om een intentieverklaring. Toch is dit soort afspraken belangrijk om nu al te maken, vindt de staatssecretaris. „Als je in de eerste ronde niet aan tafel zit, mis je kansen. Dat kunnen we ons niet permitteren.”

Tata Steel
Vervuilende industriebedrijven hebben grootse ambities met waterstof. Zo hoopt Tata Steel er uiteindelijk op over te stappen. Nu draait het staalbedrijf in IJmuiden nog op steenkool en is het de grootste industriële CO2-uitstoter van Nederland.

De staatssecretaris noemt waterstof „de kern van innovatie voor de komende jaren.” Ze noemt de uitgangspositie van Nederland „ideaal”, mede omdat het uitgebreide gasnetwerk later kan worden gebruikt voor het transport van waterstof. „Ik denk dat een nieuw kabinet daar echt goed naar moet kijken en investeringen moet doen.”

www.telegraaf.nl/nieuws/575291229/ned...
nine_inch_nerd
0
quote:

Barren Wuffett schreef op 11 november 2021 08:26:

Nederland kiest voor waterstof uit Namibië: ’Heel veel nodig’

......
Volgorde Kolonisatie: Nederland-Duitsland-Zuid Afrika. Nederland heeft eerste recht dus.
DeZwarteRidder
0
quote:

nine_inch_nerd schreef op 11 november 2021 09:54:

[...]Volgorde Kolonisatie: Nederland-Duitsland-Zuid Afrika. Nederland heeft eerste recht dus.
We kunnen beter heel Nederland verhuizen naar Namibië, voor het geval Nederland onder water komt te staan.
5.184 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 ... 256 257 258 259 260 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
872,27  +5,76  +0,66%  14:50
 Germany40^ 18.054,70 +1,09%
 BEL 20 3.883,72 +0,53%
 Europe50^ 4.983,40 +0,94%
 US30^ 38.322,01 +0,19%
 Nasd100^ 17.262,98 +0,31%
 US500^ 5.025,71 +0,18%
 Japan225^ 37.583,71 -0,37%
 Gold spot 2.310,95 -0,70%
 EUR/USD 1,0666 +0,13%
 WTI 80,93 -1,37%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +39,82%
PROSUS +4,05%
BAM +3,10%
JUST EAT TAKE... +2,73%
ALLFUNDS GROUP +2,25%

Dalers

RANDSTAD NV -7,40%
Akzo Nobel -5,77%
NSI -4,12%
FASTNED -3,76%
Fugro -1,80%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront