TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2021

2.277 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 ... 110 111 112 113 114 » | Laatste
boem!
2
quote:

sniklaas schreef op 23 november 2021 23:31:

[...]heeft helemaal niets met gelijk of ongelijk te maken…

Lucht het op wanneer ik schrijf dat er geen boekhoudkundige relatie is tot de post deferred revenue en het saldo cash, jij je zin die is er niet…

puur reken technisch om aan te tonen dat er momenteel en naar verwacht de komende jaren geen centen beschikbaar zijn voor dividend uitkeringen, daarmee is de discussie begonnen…

Deze vergelijking heb ik gemaakt omdat Martin bleef ontkennen dat deferred een verplichting inhoudt en gaf daarnaast de indruk dat er ruim cash aanwezig is om een houdbaar dividend programma op te starten,..

Die is er naar mijn inschatting niet en het komende en daaropvolgende jaar nog minder gezien de druk op de omzet/verdienmodel in relatie tot de oplopende met name personele kosten…

Je kunt naar de cijfers kijken als een accountant of als een handelaar/belegger en ik ga voor het laatste…

Ik ben blij uiteindelijk uit jouw mond te mogen horen dat de kaspositie gewoon een van de balansposten is evenals deferred.

De balanspost KAS kan vrijelijk gebruikt worden door TT voor het voldoen aan welke verplichting dan ook.

Het is een keuze van TT waar deze in het verleden verdiende centen aan worden uitgegeven.

Daarnaast ben ik bijna verrukt over het feit, dat jij de toekomstige ontwikkeling van deze post zo nadrukkelijk ten tonele voert.

Het is nl de toekomstige ontwikkeling van de kaspositie die het succes of falen van TT zal aantonen.

Je hoeft bij TT niet ver te zoeken naar dat gegeven omdat de bedragen daarvan expliciet door TT wordt aangegeven in iedere kwartaalrapportage in de vorm van de operationele cash-flow.

Deze operationele cashflow was in
2017 173.559
2018 228.973
2019 93.679
2020 -20.180
21-q3 -24.735

Het zijn deze bedragen die ter verdeling aan aandeelhouders toekomen.
1) investeringen / acquisities
2) SBB / dividend
3) saldo van het oorspronkelijke bedrag na 1) en 2) gaat naar de kas.

JIj geeft aan, dat jij een negatieve operational cash-flow verwacht waardoor het kassaldo zal dalen.

TT geeft aan dat men daar zelf heel andere vewachtingen bij heeft nl een positive FREE cash flow( = operationele cf - investeringen) van 10 mio over 2021 en 50 mio over 2022.

Het is vanuit deze door TT uitgsproken verwachting dat ik ruimte zie voor een SBB/Dividendprogr ad 50 mio in 2022.

sniklaas
1
quote:

boem! schreef op 24 november 2021 02:39:

[...]

Ik ben blij uiteindelijk uit jouw mond te mogen horen dat de kaspositie gewoon een van de balansposten is evenals deferred.

De balanspost KAS kan vrijelijk gebruikt worden door TT voor het voldoen aan welke verplichting dan ook.

Het is een keuze van TT waar deze in het verleden verdiende centen aan worden uitgegeven.

Daarnaast ben ik bijna verrukt over het feit, dat jij de toekomstige ontwikkeling van deze post zo nadrukkelijk ten tonele voert.

Het is nl de toekomstige ontwikkeling van de kaspositie die het succes of falen van TT zal aantonen.

Je hoeft bij TT niet ver te zoeken naar dat gegeven omdat de bedragen daarvan expliciet door TT wordt aangegeven in iedere kwartaalrapportage in de vorm van de operationele cash-flow.

Deze operationele cashflow was in
2017 173.559
2018 228.973
2019 93.679
2020 -20.180
21-q3 -24.735

Het zijn deze bedragen die ter verdeling aan aandeelhouders toekomen.
1) investeringen / acquisities
2) SBB / dividend
3) saldo van het oorspronkelijke bedrag na 1) en 2) gaat naar de kas.

JIj geeft aan, dat jij een negatieve operational cash-flow verwacht waardoor het kassaldo zal dalen.

TT geeft aan dat men daar zelf heel andere vewachtingen bij heeft nl een positive FREE cash flow( = operationele cf - investeringen) van 10 mio over 2021 en 50 mio over 2022.

Het is vanuit deze door TT uitgsproken verwachting dat ik ruimte zie voor een SBB/Dividendprogr ad 50 mio in 2022.
Soms Martin is het verstandiger voor een aandeelhouder om de boekhouders-bril af te zetten…

Johan zou hebben gezegd, Martin je gaat het pas zien als je het doorhebt.

En Martin zie je het niet tijdig dan kun je beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander.
SimonCA
3
Looking in the United States patent and trademark office.
TomTom registerend two design plus words, letters, and/or numbers.
Publishing date beginning December 2021.

tmsearch.uspto.gov/bin/showfield?f=do...

tmsearch.uspto.gov/bin/showfield?f=do...
Vive tu vida positivamente
1
quote:

SimonCA schreef op 24 november 2021 03:15:

Looking in the United States patent and trademark office.
TomTom registerend two design plus words, letters, and/or numbers.
Publishing date beginning December 2021.

tmsearch.uspto.gov/bin/showfield?f=do...

tmsearch.uspto.gov/bin/showfield?f=do...
Interesting! Can be great!
Dutchy Ron
2
quote:

JIBA schreef op 23 november 2021 23:30:

[...]

Klopt het dat dezelfde persoon dit een twee weken terug al aan het doen was?
En als die aanpassingen niet snel/instant worden doorgevoerd, maar dat er minimaal dagen tussen zitten, is dat eigenlijk niet veel te lang?

Een paar fanatieke Teslarijders zijn aan het uitzoeken welke maps en navigatie Tesla gebruikt. Ze geven correcties door via de website van TomTom, die worden heel snel gecontroleerd en aangepast in de real time TT kaarten en API’s. Maar als Tesla’s niet regelmatig een update van de kaart pusht naar de auto dan valt er nog niets te controleren. Even wachten dus tot de nieuwe beta versie of map worden gedownload.
[verwijderd]
4
quote:

*JustMe* schreef op 24 november 2021 01:19:

[...]

Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid op de beurs. Ik weet wel dat ownership voor jou een moeilijk begrip is. Het ligt altijd aan een ander.

Hoeveel mensen handelen wel niet op die onzin die elke dag op RTLZ wordt uitgegooid of ze volgen mensen of die bij Harry Mens aan tafel zitten. Of een of andere cryptoking op YouTube.

Hoeveel mensen hebben jouw lichtend voorbeeld Jos Versteeg gevolgd het ravijn van Imtech in?

Omdat ik wel eens betoogd heb dat Jos Versteeg over TomTom uiteindelijk gelijk had terwijl u hem denigrerend Josti Versteeg noemde en velen op het verkeerde been zette met uw koersdoel van € 16,50, wil nog niet zeggen dat hij mijn lichtend voorbeeld is. In tegenstelling tot u heb ik geen lichtende voorbeelden of idolen.
visje
0
hedge funds hebben de koers van tesla / gamestop tot grote hoogte gebracht.
staat een leuke docu over gamestop op discovery+
werk ze allemaal
pwijsneus
0
quote:

vreemd vermogen schreef op 24 november 2021 08:42:

22 Nov 2021 Citadel Advisors 0,50% totaal (zichtbaar) nu 2,30%
Nieuwe shorter, precies boven de 0,50% uitgekomen. Welkom Citadel!

Melding is van 22 november.
Wereldbelegger
0
Nieuws van TomTom

Pune, November 24, 2021: TomTom (TOM2), the geolocation technology specialist, today announced the opening of its new office space at ShantiOne, Nagar Road, next to Aga Khan Palace in Pune, Maharashtra. Spread over 100,000 square feet, the state-of-the-art facility can accommodate up to 1000 employees.

bron:
www.tomtom.com/press-room/general/143...
win some...
4
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 23 november 2021 23:29:

[...]
Die "een-op-vijf" komt uit deze product sheet:
www.tomtom.com/products/traffic-and-t...
Als je daarin wat verder snuffelt zie je dat ze "relying on our connected services" breed opvatten:

TomTom Traffic knows the road ahead, saving time, fuel and stress for drivers, fleet and logistics providers, on-demand services (ride-hailing, food delivery), and traffic management authorities.

Het gaat dus niet alleen om onder Automotive (of nog Consumer) vallende individuele eindgebruikers. Ook Uber-, Azure-klanten en vermoedelijk GPS-actieve iPhone gebruikers worden meegeteld, maar die betalen per auto natuurlijk (veel) minder dan een echte individueel connected (zeg) Hyundai-rijder.
Ja, dan kom je idd wel tot iets als 280 mio 'gebruikers'. Dit is weer de bekende vage en suggestieve PR peptalk van TT.

Opmerking: die 1,4 miljard is aan de hoge kant. Er vallen ook vrachtwagens onder (let wel: "cars" slaat op personenauto's), en militaire-, landbouw- plus andere (bedrijfs)voertuigen die niet of zelden op de openbare weg rijden en iig niet tot TT's doelgroep behoren. Ik schat het aantal individuele personenauto's die wereldwijd onder TT's Automotive zouden kunnen vallen op hoogstens 1 miljard (tja, dat zouden ze wel willen...).

Je tweede schatting van 20% van 250 mio = 50 mio connected auto's met TT inside komt dichter in de buurt. Al is die 250 mio een overschatting om soortgelijke redenen als bovengenoemde 1,4 miljard, ga liever uit van 200 mio.
In de oktoberdraad heb ik daar tussen 14 oktober en 16 oktober 2021 (iex-pagina's 55-63) uitgebreid over geschreven. Ik schatte het aantal 'connected via TT' toen op enkele tientallen miljoenen in 2019. Dat zal nu nog niet veel hoger zijn, maar bij deze interpretatie zit TT's PR in ieder geval een beetje in de buurt.

Bedankt voor de toelichting en verwijzing! 15 a 20 euro voor basis SD-map is een beter bedrag, maar inderdaad nog steeds niet veel. Daarnaast prijsdruk door de jaren heen wat voor de toekomst gecompenseerd moet worden met hogere bedragen voor ADAS/HD maps en extra functionaliteiten (is ook extra kosten). Er zal volgens mij ook forse groei in aantallen nodig zijn om de ambities uitgesproken op de CMD te verwezenlijken.

Iets anders is de communicatie van TT. Waarom is men zelf niet meer open over aantallen? De meeste techbedrijven zijn dit namelijk wel. Noem Tesla, Apple, Facebook, Netflix etc. Elk kwartaal geven ze precies aan hoeveel auto's/Iphones er zijn verkocht of hoeveel gebruikers/abonnees er zijn. En hier worden ze op de beurs ook op beoordeeld. Bij TT hoor je alleen maar kreten als 'we denken dat ons marktaandeel verbeterd'. Dan schiet je in mijn beleving als beursgenoteerd bedrijf tekort.
xof
0
Wat n geblaat met excellence, excellence, world class, community, data, best in class etc etc.

Wat mij opvalt is dat het hele MT erheen gevlogen is om een nieuw kantoor te openen.....
boem!
0
quote:

win some... schreef op 24 november 2021 09:56:

[...]
Bedankt voor de toelichting en verwijzing! 15 a 20 euro voor basis SD-map is een beter bedrag, maar inderdaad nog steeds niet veel. Daarnaast prijsdruk door de jaren heen wat voor de toekomst gecompenseerd moet worden met hogere bedragen voor ADAS/HD maps en extra functionaliteiten (is ook extra kosten). Er zal volgens mij ook forse groei in aantallen nodig zijn om de ambities uitgesproken op de CMD te verwezenlijken.

Iets anders is de communicatie van TT. Waarom is men zelf niet meer open over aantallen? De meeste techbedrijven zijn dit namelijk wel. Noem Tesla, Apple, Facebook, Netflix etc. Elk kwartaal geven ze precies aan hoeveel auto's/Iphones er zijn verkocht of hoeveel gebruikers/abonnees er zijn. En hier worden ze op de beurs ook op beoordeeld. Bij TT hoor je alleen maar kreten als 'we denken dat ons marktaandeel verbeterd'. Dan schiet je in mijn beleving als beursgenoteerd bedrijf tekort.
Ook TT meldt iedere kwartaal trouw haar productiecijfers.

2017 245 mio
2018 318 mio
2019 381 mio
2020 282 miio
21-3q 195 mio
Benjamin G.
0
quote:

win some... schreef op 24 november 2021 09:56:

[...]
Bedankt voor de toelichting en verwijzing! 15 a 20 euro voor basis SD-map is een beter bedrag, maar inderdaad nog steeds niet veel. Daarnaast prijsdruk door de jaren heen wat voor de toekomst gecompenseerd moet worden met hogere bedragen voor ADAS/HD maps en extra functionaliteiten (is ook extra kosten). Er zal volgens mij ook forse groei in aantallen nodig zijn om de ambities uitgesproken op de CMD te verwezenlijken.

Iets anders is de communicatie van TT. Waarom is men zelf niet meer open over aantallen? De meeste techbedrijven zijn dit namelijk wel. Noem Tesla, Apple, Facebook, Netflix etc. Elk kwartaal geven ze precies aan hoeveel auto's/Iphones er zijn verkocht of hoeveel gebruikers/abonnees er zijn. En hier worden ze op de beurs ook op beoordeeld. Bij TT hoor je alleen maar kreten als 'we denken dat ons marktaandeel verbeterd'. Dan schiet je in mijn beleving als beursgenoteerd bedrijf tekort.
De achterliggende vraag is dus niet hoe schaalbaar het businessmodel is. De achterliggende vraag is hoe groot is de markt daadwerkelijk en wanneer bereikt TomTom haar verzadigingspunt. Zie daar een voorspeller van maximaal te halen omzet. Dat lijkt mij een goede insteek.

Andere kant op geredeneerd. TomTom heeft zelf aangegeven dat een omzet uit de glorietijden van 1,7 miljard haalbaar zou moeten zijn, ergens rond 2030. Stel dat 1,4 miljard komt uit automotive en 0,3 miljard uit enterprise. Hoeveel services moet TomTom dan aanbieden in hoeveel auto´s en tegen welke prijs?

Hoe ziet de productmix in relatie tot connected cars in 2030 eruit en is dat realistisch?
SimonCA
0
win some... schreef op 24 november 2021 09:56:

Iets anders is de communicatie van TT. Waarom is men zelf niet meer open over aantallen? De meeste techbedrijven zijn dit namelijk wel. Noem Tesla, Apple, Facebook, Netflix etc. Elk kwartaal geven ze precies aan hoeveel auto's/Iphones er zijn verkocht of hoeveel gebruikers/abonnees er zijn. En hier worden ze op de beurs ook op beoordeeld. Bij TT hoor je alleen maar kreten als 'we denken dat ons marktaandeel verbeterd'. Dan schiet je in mijn beleving als beursgenoteerd bedrijf tekort.
[/quote]

Most likely one of the reasons TomTom isn't a NASDAQ registered company.
All the above companies mentioned are NASDAQ companies. The rules and regulations connected with a registration on the NASDAQ are probably stricter than registration at the AScX
xof
1
www.indiaconnected.nl/blog-artikelen/...

Dit is een leuker artikel over hun operatie in India.

De PR van TT investor relations vind ik meestal gebakken lucht; "hollow phrases"
win some...
2
quote:

boem! schreef op 24 november 2021 10:04:

[...]

Ook TT meldt iedere kwartaal trouw haar productiecijfers.

2017 245 mio
2018 318 mio
2019 381 mio
2020 282 miio
21-3q 195 mio
Dit zijn totaalbedragen in euro's, geen aantallen auto's met TT inside. Bij een verandering van de produktieomzet is niet duidelijk in hoeverre dit komt door verandering in prijzen of door een verandering in aantallen auto's met TT inside.

TT profileert zich als groeibedrijf. Dan moet je aandeelhouders ook in staat stellen die groei goed te beoordelen. De gegevens die nu worden verstrekt zijn naar mijn mening niet specifiek genoeg.
Vive tu vida positivamente
1
Momenteel totale koerscontrole!
Koers moet schijnbaar rond de €8,00 blijven liggen totdat de hogere macht weer groen licht geeft. Hopelijk snel de kogrl door de kerk and great news from TomTom!!
2.277 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 ... 110 111 112 113 114 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:37
Koers 6,185
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 6,755
Laag 6,040
Volume 2.045.397
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront