*JustMe* schreef op 24 november 2021 10:50:
Zowel HERE als TomTom vertellen geen exacte volumes maal verkoopprijs want dan laten ze zich in kaarten kijken bij elkaar plus dat een kleine autofabrikant dan dezelfde prijs wil betalen als een grote klant.
Daarnaast heb je ook nog data in de mix. UBER helpt tomtom met kaarten onderhoud waardoor tomtom kosten bespaart. Bij een fair pricing zou UBER dan een korting moeten krijgen die exact gelijk is aan de besparing die tomtom heeft door dit aan hen uit te besteden (vestzak/broekzak).
Grote klanten kunnen door data waardevol zijn en betalen relatief minder, terwijl de kleine klantjes weinig te brengen hebben en de volle mep betalen.
En in het klein is een zzp’er ook niet transparant over zijn tarieven omdat ie bij elke opdracht wil kijken wat ie kan krijgen. De prijs wordt bepaald door wat de klant bereid is te betalen en hoe hoog de nood is.
Ook als iets verplicht is (zoals ISA) is dat vaak prijsopdrijvend.