Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Klimaatdiscussie: opwarming aarde door mens of natuur

New dawn
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 23 november 2021 03:34:

[...]
Eén zwaluw maakt nog geen zomer winter, maar deze herfst behoort tot nu toe op het Noordelijk halfrond tot de meer koudere van de laatste 20 jaar. En in Australië is dit voorjaar ook kouder dan in vele jaren daarvoor.

En ik durf het hier nauwelijks te zeggen, maar het zou kunnen dat de geleidelijke afname van de TSI sinds 1990 - zie bijlage - ermee te maken heeft?
Zou mevr. Zarkova met haar zonnevlekkencycli dan toch een beetje gelijk hebben?

Weer is nog geen klimaat, en de zon zijn activiteit heeft geen verband met het klimaat.

Vulkanen kunnen een verandering teweeg brengen. Als het er meerdere zijn die uitbarsten, opeenvolgend, dan kan er een korte klimaatverandering plaatsvinden. Op langere termijn gezien is die verandering tijdelijk.

Een supervulkaan die uitbarst is denk ik een cataclysme. Wat er dan gebeurt is niet te voorspellen vrees ik.

Zharkova beweert alleen, negeert meetresultaten en merkt kennelijk persoonlijk niet dat het warmer wordt. Ze kan tot ¨onbepaalde¨ tijd haar stelling blijven beweren dat de aarde afkoelt.

New dawn
1
Het aantal vulkaanerupties wordt geteld. Ik weet niet of de vulkanologen ook in staat zijn de hoeveelheid as-emissie in de atmosfeer te meten. Dit omdat het aantal erupties normaal is. Is dat ook zo met de as-emissie ?

New dawn
1
alexnr75
2
Achttien schepen vastgevroren in Noordelijke IJszee: Poetins ‘snellere’ handelsroute nog geen succes.

Zeker achttien vrachtschepen zijn vastgevroren in de Noordelijke IJszee. Ze wilden ten noorden van Rusland profiteren van een zeeroute die door klimaatopwarming gemakkelijker bevaarbaar wordt, maar raakten ingesloten door onverwacht vroege ijsvorming. Een tegenvaller voor de ambities van Rusland in het noordpoolgebied.

Rusland promoot de noordelijke zeeroute als een kortere en dus goedkopere en minder vervuilende waterweg tussen Europa en Azië dan die via het Suezkanaal. De route kan de reistijd tussen de havens van Rotterdam en Yokohama (Japan) verkorten van 33 tot 20 dagen. Maar de vastgelopen schepen leggen de grote risico’s bloot.

De achttien schepen liggen verspreid op zeven plekken in de poolcirkel, zo meldt de Russische zakenkrant Vedomosti. Een Russisch en een Fins vrachtschip raakten onbestuurbaar tijdens de ronding van Nova Zembla. Bij dat eiland kwam de Nederlandse ontdekkingsreiziger Willem Barentsz in de 16de eeuw ook in moeilijkheden tijdens zijn fataal afgelopen zoektocht naar de noordelijke zeeroute.

IJsstapels
‘Het probleem is dat het ijs zich opstapelt’, zegt kapitein Viktor Gil vanaf zijn schip tegen het Russische staatspersbureau Tass. Zijn onderzoeksschip, de Mikhail Somov, drijft hulpeloos ten zuiden van het eilandje Bolsjewiek. ‘De ijsschotsen buigen over elkaar heen, de stapels bereiken hoogtes van anderhalve meter. De situatie is extreem moeilijk.’

De ijsvorming overrompelde de kapitein. ‘De voorspellingen over de ijsontwikkeling zijn niet uitgekomen. Het ijs is dikker dan normaal voor deze tijd van het jaar.’

Steeds meer schepen wagen zich de afgelopen jaren op de Noordelijke IJszee. Met dank aan klimaatopwarming drijft er minder ijs dan voorheen. In 2017 voer een Russische olietanker voor het eerst zonder hulp van een ijsbreker naar Azië. Scheepvaartbedrijven rekken het vaarseizoen steeds langer, met schepen die aan het begin van de arctische winter grotendeels op eigen kracht de noord proberen te ronden.

Maar dit jaar krijgen de scheepvaartbedrijven niet wat ze verwachten van klimaatverandering. Op veel plekken op de noordelijke zeeroute begon de ijsvorming twee weken eerder dan in de afgelopen zeven jaar. Begin november dreef er op het oostelijke deel van de zee al een ijslaag van 15 centimeter dikte, met uitschieters naar 70 centimeter. The Barents Observer, een Noorse site met nieuws uit het noordpoolgebied, meldde begin deze maand dat het Nederlandse schip Poolgracht de hulp moest inschakelen van een ijsbreker om in het noorden van Siberië vracht af te leveren bij het Russische gasbedrijf Novatek.

Nucleaire ijsbrekers
De Russische meteorologische dienst krijgt de schuld van de vastgelopen schepen. ‘De voorspellingen van Roshydromet zijn niet accuraat gebleken’, zo citeert Vedomosti een medewerker van het Russische staatsbedrijf met nucleair aangedreven ijsbrekers.

Die moeten nu uitrukken om de schepen te bevrijden. Het Russische ministerie voor de ontwikkeling van het noordpoolgebied zette maandag een reddingsoperatie in gang. Drie nucleair aangedreven ijsbrekers zijn de Noordelijke IJszee opgestuurd. Ook Novorossiejsk, een diesel, is door de ijslaag aan het breken.

De operatie gaat naar verwachting weken duren. Kapitein Viktor Gil en zijn bemanningsleden op de Mikhail Somov kunnen op zijn vroegst komend weekend de komst verwachten van de Vajgatsj, een van Ruslands tien nucleaire ijsbrekers. Veel langer moet het niet duren, zegt de kapitein. ‘We hebben voor tien dagen brandstof, drinkwater en eten aan boord.’

Noodsituaties als deze verklaren waarom de meeste scheepvaartbedrijven vasthouden aan de langere route via het Suezkanaal. Want gaat er iets mis op de Noordelijke IJszee, dan is hulp ver weg. Verzekeringskosten zijn veel hoger dan voor de zuidelijke route.

Russische dominantie
Rusland probeert de zorgen weg te nemen door nieuwe ijsbrekers te bouwen. De vloot van 41 ijsbrekers wordt tot 2035 uitgebreid tot 52. Die geeft Rusland strategische dominantie in het poolgebied, waar het land ook militair aan het uitbreiden is. Rusland steekt tevens miljarden in de aanleg van reddingsbases in havenstadjes die profiteren van oplopende temperaturen. Vorig jaar sleepte Rusland de eerste drijvende kerncentrale ter wereld over de Noordelijke IJszee om een havenstadje in het uiterste noordoosten klaar te stomen voor een sleutelrol aan de zeeroute.

Maar veel reddingsbases zijn nog niet klaar. De zee is op veel plekken te ondiep voor grote containerschepen. Zeevaarders klagen over incomplete kaartgegevens voor navigatie en een gebrek aan mogelijkheden voor telecommunicatie. De Russische doelstellingen voor de zeeroute worden niet gehaald, al stijgt de vrachthoeveelheid gestaag. De vracht die in heel 2020 door de noordelijke zeeroute ging, is vergelijkbaar met de vracht die in een week door het Suezkanaal gaat. De meeste schepen vervoeren er olie en aardgas van de noordkust van Siberië naar Europa en Azië. Deskundigen verwachten dat de waterweg in 2040 rendabel kan worden voor de internationale scheepvaart.

Poetin wil dat de vracht door de Noordelijke IJszee dit decennium al verdrievoudigt en riep vorige maand op een VN-conferentie nog op tot de grote trek door het noordpoolgebied. ‘We nodigen alle geïnteresseerde partners, inclusief onze Chinese vrienden, uit om actief gebruik te maken van de kansen van de noordelijke zeeroute en de handel met Europa te vergroten.’

www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Ronald Engels
1
quote:

alexnr75 schreef op 23 november 2021 10:18:

Achttien schepen vastgevroren in Noordelijke IJszee: Poetins ‘snellere’ handelsroute nog geen succes.

Zeker achttien vrachtschepen zijn vastgevroren in de Noordelijke IJszee. Ze wilden ten noorden van Rusland profiteren van een zeeroute die door klimaatopwarming gemakkelijker bevaarbaar wordt, maar raakten ingesloten door onverwacht vroege ijsvorming. Een tegenvaller voor de ambities van Rusland in het noordpoolgebied.

Rusland promoot de noordelijke zeeroute als een kortere en dus goedkopere en minder vervuilende waterweg tussen Europa en Azië dan die via het Suezkanaal. De route kan de reistijd tussen de havens van Rotterdam en Yokohama (Japan) verkorten van 33 tot 20 dagen. Maar de vastgelopen schepen leggen de grote risico’s bloot.

De achttien schepen liggen verspreid op zeven plekken in de poolcirkel, zo meldt de Russische zakenkrant Vedomosti. Een Russisch en een Fins vrachtschip raakten onbestuurbaar tijdens de ronding van Nova Zembla. Bij dat eiland kwam de Nederlandse ontdekkingsreiziger Willem Barentsz in de 16de eeuw ook in moeilijkheden tijdens zijn fataal afgelopen zoektocht naar de noordelijke zeeroute.

IJsstapels
‘Het probleem is dat het ijs zich opstapelt’, zegt kapitein Viktor Gil vanaf zijn schip tegen het Russische staatspersbureau Tass. Zijn onderzoeksschip, de Mikhail Somov, drijft hulpeloos ten zuiden van het eilandje Bolsjewiek. ‘De ijsschotsen buigen over elkaar heen, de stapels bereiken hoogtes van anderhalve meter. De situatie is extreem moeilijk.’

De ijsvorming overrompelde de kapitein. ‘De voorspellingen over de ijsontwikkeling zijn niet uitgekomen. Het ijs is dikker dan normaal voor deze tijd van het jaar.’

Steeds meer schepen wagen zich de afgelopen jaren op de Noordelijke IJszee. Met dank aan klimaatopwarming drijft er minder ijs dan voorheen. In 2017 voer een Russische olietanker voor het eerst zonder hulp van een ijsbreker naar Azië. Scheepvaartbedrijven rekken het vaarseizoen steeds langer, met schepen die aan het begin van de arctische winter grotendeels op eigen kracht de noord proberen te ronden.

Maar dit jaar krijgen de scheepvaartbedrijven niet wat ze verwachten van klimaatverandering. Op veel plekken op de noordelijke zeeroute begon de ijsvorming twee weken eerder dan in de afgelopen zeven jaar. Begin november dreef er op het oostelijke deel van de zee al een ijslaag van 15 centimeter dikte, met uitschieters naar 70 centimeter. The Barents Observer, een Noorse site met nieuws uit het noordpoolgebied, meldde begin deze maand dat het Nederlandse schip Poolgracht de hulp moest inschakelen van een ijsbreker om in het noorden van Siberië vracht af te leveren bij het Russische gasbedrijf Novatek.

Nucleaire ijsbrekers
De Russische meteorologische dienst krijgt de schuld van de vastgelopen schepen. ‘De voorspellingen van Roshydromet zijn niet accuraat gebleken’, zo citeert Vedomosti een medewerker van het Russische staatsbedrijf met nucleair aangedreven ijsbrekers.

Die moeten nu uitrukken om de schepen te bevrijden. Het Russische ministerie voor de ontwikkeling van het noordpoolgebied zette maandag een reddingsoperatie in gang. Drie nucleair aangedreven ijsbrekers zijn de Noordelijke IJszee opgestuurd. Ook Novorossiejsk, een diesel, is door de ijslaag aan het breken.

De operatie gaat naar verwachting weken duren. Kapitein Viktor Gil en zijn bemanningsleden op de Mikhail Somov kunnen op zijn vroegst komend weekend de komst verwachten van de Vajgatsj, een van Ruslands tien nucleaire ijsbrekers. Veel langer moet het niet duren, zegt de kapitein. ‘We hebben voor tien dagen brandstof, drinkwater en eten aan boord.’

Noodsituaties als deze verklaren waarom de meeste scheepvaartbedrijven vasthouden aan de langere route via het Suezkanaal. Want gaat er iets mis op de Noordelijke IJszee, dan is hulp ver weg. Verzekeringskosten zijn veel hoger dan voor de zuidelijke route.

Russische dominantie
Rusland probeert de zorgen weg te nemen door nieuwe ijsbrekers te bouwen. De vloot van 41 ijsbrekers wordt tot 2035 uitgebreid tot 52. Die geeft Rusland strategische dominantie in het poolgebied, waar het land ook militair aan het uitbreiden is. Rusland steekt tevens miljarden in de aanleg van reddingsbases in havenstadjes die profiteren van oplopende temperaturen. Vorig jaar sleepte Rusland de eerste drijvende kerncentrale ter wereld over de Noordelijke IJszee om een havenstadje in het uiterste noordoosten klaar te stomen voor een sleutelrol aan de zeeroute.

Maar veel reddingsbases zijn nog niet klaar. De zee is op veel plekken te ondiep voor grote containerschepen. Zeevaarders klagen over incomplete kaartgegevens voor navigatie en een gebrek aan mogelijkheden voor telecommunicatie. De Russische doelstellingen voor de zeeroute worden niet gehaald, al stijgt de vrachthoeveelheid gestaag. De vracht die in heel 2020 door de noordelijke zeeroute ging, is vergelijkbaar met de vracht die in een week door het Suezkanaal gaat. De meeste schepen vervoeren er olie en aardgas van de noordkust van Siberië naar Europa en Azië. Deskundigen verwachten dat de waterweg in 2040 rendabel kan worden voor de internationale scheepvaart.

Poetin wil dat de vracht door de Noordelijke IJszee dit decennium al verdrievoudigt en riep vorige maand op een VN-conferentie nog op tot de grote trek door het noordpoolgebied. ‘We nodigen alle geïnteresseerde partners, inclusief onze Chinese vrienden, uit om actief gebruik te maken van de kansen van de noordelijke zeeroute en de handel met Europa te vergroten.’

www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
=====================================

alexnr75,

Met oprechte dank voor deze publicatie, ook ik heb reeds vele malen de laatste jaren op dit Klimaat Discussie Forum gewaarschuwd, wat Rusland sinds 2003 in toenemende mate uitspookt in de Artic Ocean langs de Russisch Siberische kust hoofdzakelijk vanaf Yamal Sciereiland aan de Ob-rivier tot aan Krasnoyarsk. Zie mij reacties ook aan het KNMI eind 2020 op dit Forum.

Waarom de wereld en ook ons KNMI dit niet serieus nemen, deze vernietiging van de Artic Ocean, de Permafrost en de sinds het jaar 2003 ongebruikelijke opwarming van de Artic Ocean Russisch Siberische kust door de zeer vele gasvelden / gaswinningen / LNG plants op en rond Yamal Schiereiland.

Dit bevestigd tevens, dat de zogenaamde CO2 Global Warming niet de Artic Ocean opwarmt, echter wellicht afkoelt door te veel methaan uitstoot vanaf en rond Yamal Schiereiland rot ver in de Stratosfeer waar methaan vervolgens uiteenvalt in CO2 en waterdamp bij aanwezigheid zuurstof en fotosynthese via zonlicht, enzv. Dit vormt Nocti-lucent Clouds wolken, ook volgens het KNMI in de Stratosphere, die de Stratosphere afkoelen en vervolgens de Troposphere afkoelen, enzv.

Ook Gokker had hier goede informatie over van Harvard als ik me nog goed herinner, dus wellicht is het gevolg van de grote methaan lekken van Yamal Schiereiland in augustus-december 2020 en die op dat moment de Artic Ocean Troposphere extreem opwarmden, wellicht nu door de gesignaleerde wolkenvorming van Nocti-lucent Clouds in de Stratosfeer, nu de Troposphere extra aan het afkoelen en veroorzaakt dit samen met het huidige zonneactiviteit minimum waarschijnlijk het vervroegd dicht vriezen van de Artic Ocean langs de Russisch-Siberische kust.

Dus Boontje komt om zijn Loontje en wie Wind zaait zal Storm Oogsten.
Rusland krijgt dus wellicht de zelf veroorzaakte afkoeling / vroegtijdig dichtvriezen Artic Ocean terug gekaatst uit de Stratosphere????????

M.v.g. Ronald
haas
1
Turken planten meeste bomen in Europa

Turkije staat aan de Europese top op het gebied van nieuwe bebossing, blijkt uit een VN-rapport.
Op mondiaal niveau staan de Turken op de vierde plaats.

Dat benadrukte de Turkse president Recep Tayyip Erdogan donderdag op 11 november, door Turkije sinds 2019 uitgeroepen tot Nationale Bebossingsdag.

Turkije gaat nog tot het einde van dit jaar 3 jonge boompjes per burger (84 miljoen) planten. Het gaat om in totaal 252 miljoen nieuwe bomen. Donderdag plantte Erdogan ook nieuwe bomen in Ankara. Hij had te gast de Hongaarse premier Viktor Orban, die ook een handje meehielp. Overigens werden door duizenden burgers en kinderen door heel Turkije ook nieuwe bomen met de grond samengevoegd, ook in de recent door bosbranden getroffen regio’s.

De Turkse leider benadrukte dat Turkije als hoofddoel heeft om tegen het einde van 2023 in totaal 7 miljard jonge boompjes door het hele land te planten. De Turken hebben eerder ook een wereldrecord gebroken.
voda
0
'Akkoord over klimaatfonds van tientallen miljarden'
Van onze redacteur 23 nov   21:37

In de formatie zijn de betrokken partijen het eens geworden over de oprichting van een miljardenfonds voor het klimaat. Dat meldde NRC dinsdagavond op basis van ingewijden. De formerende partijen zouden tientallen miljarden euro's willen steken in een klimaatfonds. Ook zou het Nederlandse klimaatdoel moeten worden verhoogd, zo meldt de krant.

Vorige week lekten al documenten uit van de formatie nadat ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers een mapje met formatiedocumenten in de trein vergat, dat zo op straat belandde. Daarin stond al dat het nieuwe kabinet veel extra geld wil steken in het oplossen van de stikstofcrisis en in klimaatmaatregelen. Daarin stond ook de ophoging van het klimaatdoel naar een reductie van broeikasgassen met 55% in 2030, in plaats van het huidige doel van 49%.

NRC meldt nu dat de coalitiepartijen het eens zijn geworden over die plannen en grote eenmalige uitgaven willen doen, waarvoor een speciaal fonds is bedacht. Het bedrag dat de partijen voor ogen hebben fluctueert, zegt een betrokkene tegen NRC. Een ander stelt dat het om een bedrag tot wel €50 mrd gaat, alleen al voor de klimaataanpak.

Lees het volledige artikel: fd.nl/economie/1420594/akkoord-over-k...
alexnr75
1
@Ronald,

Ik hoor net op BNR dat er een grote kans is op een koude winter. Men zag tekenen voor een aanloop vergelijkbaar met 1962. Dit zegt verder natuurlijk nog niets maar toch. Er wordt binnenkort in ieder geval enige sneeuw verwacht.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

New dawn schreef op 23 november 2021 08:35:

[...]
Weer is nog geen klimaat, en de zon zijn activiteit heeft geen verband met het klimaat. [1]
...
Zharkova beweert alleen, negeert meetresultaten en merkt kennelijk persoonlijk niet dat het warmer wordt. Ze kan tot ¨onbepaalde¨ tijd haar stelling blijven beweren dat de aarde afkoelt. [2]
[1]: Een boude bewering!

[2]: Welke meetresultaten worden door Zharkova genegeerd? Ze hoeft toch geen IPCC rapporten te herhalen?

Zij houdt zich bezig met modellen voor het magnetisme van de zon, gebruikt erkende zonnevlekmetingen en extrapoleert deze m.b.v. haar modellen naar de toekomst. Vervolgens zegt ze, of suggereert ze volgens mij (ik ga het nu niet allemaal weer opzoeken), dat e.e.a. een koelend effect heeft of kan hebben. Waarom is dat bij voorbaat onzin?

Ik kijk er zo tegen aan: het zou idd een koelende bijdrage kunnen leveren. Maar niet genoeg om het CO2 broeikaseffect te compenseren, zeker niet op de korte termijn. Volgens mij beweert Zharkova dat ook nergens.

luchtschip
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 24 november 2021 13:09:

[...]
[1]: Een boude bewering!

[2]: Welke meetresultaten worden door Zharkova genegeerd? Ze hoeft toch geen IPCC rapporten te herhalen?

Zij houdt zich bezig met modellen voor het magnetisme van de zon, gebruikt erkende zonnevlekmetingen en extrapoleert deze m.b.v. haar modellen naar de toekomst. Vervolgens zegt ze, of suggereert ze volgens mij (ik ga het nu niet allemaal weer opzoeken), dat e.e.a. een koelend effect heeft of kan hebben. Waarom is dat bij voorbaat onzin?

Ik kijk er zo tegen aan: het zou idd een koelende bijdrage kunnen leveren. Maar niet genoeg om het CO2 broeikaseffect te compenseren, zeker niet op de korte termijn. Volgens mij beweert Zharkova dat ook nergens.

Ad 1)
Is niet zo'n boude bewering.
Het Engelse Nationale Weer Instituut doet al langere tijd onderzoek naar de invloed van de zonne activiteit op het klimaat.
Het laatste decennium is daar specifieke meetapparatuur in satellieten en vooralsnog ziet men geen invloed vanuit die richting.

Overigens is deze kennis vergaring nog in een jong stadium en nog niet rijp voor definitieve conclusies.

De hele "wetenschappelijke" onderbouwing van ons Forum lid Ronald Engels, omtrent de invloed op ons klimaat vanwege zonne activiteit, zou ik eerder de kwalificatie boude bewering geven.

luchtschip
0
quote:

alexnr75 schreef op 24 november 2021 09:37:

@Ronald,

Ik hoor net op BNR dat er een grote kans is op een koude winter. Men zag tekenen voor een aanloop vergelijkbaar met 1962. Dit zegt verder natuurlijk nog niets maar toch. Er wordt binnenkort in ieder geval enige sneeuw verwacht.
Het zou zo maar kunnen, daartegenover staat het zou ook niet kunnen.

We gaan de winter periode in. Soms met gematigde temperaturen soms met stevige koude.
Hoort bij de tijd van het jaar.
Verstoringen in de straalstromen op hoger niveau kunnen wel eens koude brengen op onze breedtegraad.
Hangt er van af of deze verstoring bij de US of bij Europa plaats vindt.

Eenmalige extremen zeggen niets over de ontwikkeling van het klimaat.

Maar houdt ons op de hoogte, dan kunnen we er rekening mee houden en koek en zopie inslaan, zodat alles weer koek en ei is.
Rowi62
1
Rusland is volkomen verrast door vroege en extreme kou in de Noordelijke IJszee. Grote vrachtschepen liggen al 10 dagen vast en voedsel raakt op. Ijsbrekers duurt nog even. De ijsberen vinden het pima overigens.
luchtschip
0
quote:

Rowi62 schreef op 24 november 2021 15:27:

Rusland is volkomen verrast door vroege en extreme kou in de Noordelijke IJszee. Grote vrachtschepen liggen al 10 dagen vast en voedsel raakt op. Ijsbrekers duurt nog even. De ijsberen vinden het pima overigens.
Welnee,

Koude in de noordelijke IJszee is normaal in deze periode.

Eigenaren en kapiteins van schepen nemen zelf de verantwoordelijkheid, op basis van weersinformatie ter plekke, om op eigen kracht of in konvooi, met begeleiding van ijsbrekers, te varen.

Dat er risicovolle verkeerde beslissingen zijn gemaakt is geen bewijs dat er dramatische dingen gebeuren in dat gebied.
Het is eind november en niets vreemds aan het feit dat wateren daar dichtvriezen.

10 dagen vast en het voedsel raakt op ?
1 vlucht met een helikopter of een voedsel dropping door een vliegtuig en het probleem is er niet meer.

Een beetje ijsbeer heeft er geen enkele moeite mee.
Die heeft allang een hol gegraven en komt er pas weer uit wanneer de winter op zijn einde is.
alexnr75
1
@Luchtschip,

Ga jij nu vertellen dat jij het weer beter weet dan de mensen die daar vastgevroren zitten?

Het moet niet gekker worden!

Jij moet zonodig op ieder draadje reageren. Daar leidt de kwaliteit wel onder.
[verwijderd]
2
quote:

alexnr75 schreef op 24 november 2021 16:01:

@Luchtschip,

Ga jij nu vertellen dat jij het weer beter weet dan de mensen die daar vastgevroren zitten?

Het moet niet gekker worden!

Jij moet zonodig op ieder draadje reageren. Daar leidt de kwaliteit wel onder.
Nou ja, dat de paar bemanningsleden van de schepen na tien dagen vastzitten problemen hebben met hun proviand, is natuurlijk lulkoek.
A Mao
1
quote:

alexnr75 schreef op 24 november 2021 16:01:

@Luchtschip,

Ga jij nu vertellen dat jij het weer beter weet dan de mensen die daar vastgevroren zitten?

Het moet niet gekker worden!

Jij moet zonodig op ieder draadje reageren. Daar leidt de kwaliteit wel onder.
In het Corona draadje is ze al door het ijs gezakt,
alexnr75
1
quote:

gokker schreef op 24 november 2021 16:07:

[...]

Nou ja, dat de paar bemanningsleden van de schepen na tien dagen vastzitten problemen hebben met hun proviand, is natuurlijk lulkoek.
Heb jij contact met de bemanning gehad?

Je had ook niet kunnen reageren.

[verwijderd]
0
quote:

alexnr75 schreef op 24 november 2021 16:18:

[...]

Heb jij contact met de bemanning gehad?

Je had ook niet kunnen reageren.

Je schijnt de onzin dus zelf te geloven. Enig idee, hoe het loopt op de grote vaart?
Beperktedijkbewaking
1
quote:

luchtschip schreef op 24 november 2021 15:13:

[...]
Is niet zo'n boude bewering.
Het Engelse Nationale Weer Instituut doet al langere tijd onderzoek naar de invloed van de zonne activiteit op het klimaat.
Het laatste decennium is daar specifieke meetapparatuur in satellieten en vooralsnog ziet men geen invloed vanuit die richting.

Overigens is deze kennis vergaring nog in een jong stadium en nog niet rijp voor definitieve conclusies.
...
Heb je een nadere bron voor dat onderzoek van het Engelse Instituut?

Welke specifieke meetapparatuur in satellieten bedoel je precies?

luchtschip
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 24 november 2021 16:45:

[...]
Heb je een nadere bron voor dat onderzoek van het Engelse Instituut?

Welke specifieke meetapparatuur in satellieten bedoel je precies?

Twee jaar geleden plaatste ons gewaardeerd mede forum lid Rationeel een filmpje om aan te tonen dat het klimaat verhaal kul was.

Helaas voor hem, heb ik deze docu bekeken en hem gecomplimenteerd dat hij eindelijk eens een docu plaatste met goede info.
Hij moest toegeven zelf niet de docu bekeken had en hem klakkeloos plaatste en dit een vergissing noemde.

Een hooggeplaatst medewerker van het Britse Weerkundig Nationaal Instituut gaf een uitgebreide toelichting over vele facetten aangaande het klimaat.

Ook nam ze berichten over zonne activiteiten serieus, maar dat moest dan wel op wetenschappelijke leest geschoeid zijn.
Ze gaf een uitgebreide uitleg en ook dat de onderzoeken moeilijk waren in het verleden.
Echter ruim een decennia lang worden er ook metingen gedaan vanaf satellieten met hoogwaardige meet apparatuur.

Gokker reageerde hier nog op dat hij verrast was dat straling met een bepaalde lage golflengte, frequentie ergens een invloed op had.

Het voert mij te ver 2 jaar terug dit forum in te gaan om deze dame boven tafel te krijgen.

Mogelijk dat je je nieuwsgierigheid kunt bevredigen door zelf te googlen met specifieke trefwoorden
Het ging om inzicht te verkrijgen in zonne activiteit magnetisme uitgezonden stralingen etc.
38.978 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 1657 1658 1659 1660 1661 1662 1663 1664 1665 1666 1667 ... 1945 1946 1947 1948 1949 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,32  -9,75  -1,10%  15:59
 Germany40^ 17.760,50 -1,48%
 BEL 20 3.787,98 -1,71%
 Europe50^ 4.913,46 -1,42%
 US30^ 37.902,71 +0,54%
 Nasd100^ 17.740,79 +0,27%
 US500^ 5.064,49 +0,07%
 Japan225^ 38.436,12 -0,68%
 Gold spot 2.368,27 -0,62%
 EUR/USD 1,0631 +0,05%
 WTI 84,65 -0,48%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Avantium +2,67%
DSM FIRMENICH AG +1,69%
FASTNED +1,65%
Arcadis +1,44%
B&S Group SA +1,33%

Dalers

ArcelorMittal -7,21%
Aperam -6,68%
SBM Offshore -4,24%
ALLFUNDS GROUP -3,40%
Pharming -3,39%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront