TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2021

2.277 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 108 109 110 111 112 113 114 » | Laatste
[verwijderd]
4
Ik denk dat VW er goed aan doet om CARIAD's ambities wat te trimmen. Dus meer richten op de kern en alles wat goed in te kopen is, inkopen. En daar past IndiGO perfect in. Ik zie niet het nut voor CARIAD om wat TomTom in 3 jaar ontwikkeld heeft zelf te proberen te doen.

CARIAD zegt in haar presentatie aangeeft dat ze nog enkele jaren in "investment modus" zitten en ze beloven daarna gouden bergen aan omzet. Dat laatste moeten ze wel, want anders wordt de funding er uit getrokken. De hoeveelheid geld en tijd die je krijgt wordt altijd gerelateerd aan de belofte. Dus je moet vooral veel beloven.

Herbert Diess van VW lijkt te twijfelen aan de kosten/baten en scope van CARIAD. Als hij zo overtuigd zou zijn van de miljarden omzet aan software die er na de investering volgt, dan gaat ie geen stakes aanbieden. Diess lijkt ook te twijfelen over zowel de kosten en de scope van CARIAD en daarmee ook de doorlooptijd. Indien ze vertraging oplopen bij CARIAD wat de kern van hun modellen raakt kan dat vertraging opleveren bij uitrol van auto's. Als hij denkt dat CARIAD alles zelf kan, gaat ie niet roepen dat CARIAD veel moet partneren. Dat klinkt toch als een twijfel door of CARIAD niet teveel hooi op zijn vork neemt.

Zal VW de stomach hebben om veel te investeren om softwarebedrijf te worden ook als het tegenzit qua snelheid of wanneer investeerders klagen. Ze snappen de noodzaak om software zelf te doen maar in hun DNA zijn autofabrikanten hardware bedrijven. De verleiding om een keer in CARID te snijden zal groot zijn. Ze hebben alle software mensen uit Volkswagen groep bij elkaar gegooid in 1 bedrijf en dan worden ook de kosten en headcount ineens een stuk zichtbaarder vergeleken met verleden toen het meer verspreid was.

De vakbonden zijn laaiend dat VW duizenden mensen wil ontslaan, wat betekent dat ze dip zoek zijn naar een grote reorganisatie. Kunnen ze dan de verleiding weerstaan om niet in CARIAD te snijden? Het dilemma als je goede cijfers moet laten zien terwijl het bedrijf in transitie is van hardware naar software bedrijf (Hey, waar kennen we dat van?). Door mede investeerders te zoeken wil hij de kosten delen om daarmee de resultaten komende jaren wat softer te maken.
Dutchy Ron
1
quote:

Dutchy Ron schreef op 30 november 2021 21:38:

Voor wie op linkedin zit zoek eens op.” Cariad TomTom” en check het arbeidsverleden maar eens van een paar van die medewerkers….. veel hebben voorheen bij TT gewerkt en zitten nu bij Cariad. Dat kan positief zijn of juist niet…… de tijd zal het uitwijzen.
Zoeken op de combi ‘ Cariad Android’ levert ook verrassende resultaten op…… ;-)
Ze sorteren bij Cariad al voor op Android ecosystem……. Kwestie van tijd (timing) dat Diess (CEO VW) bekend maakt te kiezen voor TT IndiGO. Al was het maar om tijd en geld te besparen ….. over 10 jaa zien ze wel of het gelukt is hun eigen softwarebroek op te houden bij CARIAD.
[verwijderd]
0
quote:

DeWalt schreef op 30 november 2021 21:51:

Waarom koopt VW TomTom niet? Dat lijkt mij veel goedkoper…
5 miljard is best veel geld hoor :)
DeWalt
0
quote:

*JustMe* schreef op 30 november 2021 22:06:

[...]

5 miljard is best veel geld hoor :)
Ik zou het serieus overwegen als ik ze was, ze kopen er direct een goede ontwikkelclub bij. En voor 3 mrd lukt het ook wel misschien…
NewKidInTown
0
quote:

DeWalt schreef op 30 november 2021 16:24:

TomTom heeft een ondernemingswaarde van EUR717mln momenteel. Er staan 126mln aandelen uit. En de ondernemings wordt steeds smeer een software onderneming. Waardering nu 1,39X omzet.

In USA betalen ze zo 6 x omzet voor een dergelijke tent. Kwestie van tijd als Indigo aanslaat (wat het zal doen verwacht ik).

Dat is appels met peren vergelijken. Het grootste verschil is dat tt een aanzienlijke pot met CASH heeft, terwijl die USA-tenten veelal tot over de oren in de schulden zitten.

Logisch dus dat verschil in waardering, toch ?
Dutchy Ron
0
quote:

win some... schreef op 30 november 2021 22:15:

Wat heeft TomTom Indigo wat de cockpit van Faurecia niet heeft?
www.faurecia.com/en/technologies/cock...
Goede vraag …..
DeWalt
0
quote:

NewKidInTown schreef op 30 november 2021 22:15:

quote:

DeWalt schreef op 30 november 2021 16:24:

TomTom heeft een ondernemingswaarde van EUR717mln momenteel. Er staan 126mln aandelen uit. En de ondernemings wordt steeds smeer een software onderneming. Waardering nu 1,39X omzet.

In USA betalen ze zo 6 x omzet voor een dergelijke tent. Kwestie van tijd als Indigo aanslaat (wat het zal doen verwacht ik).

Dat is appels met peren vergelijken. Het grootste verschil is dat tt een aanzienlijke pot met CASH heeft, terwijl die USA-tenten veelal tot over de oren in de schulden zitten.

Logisch dus dat verschil in waardering, toch ?
Nee dan zou TomTom nog meer waard moeten zijn in jou logica. Ik neem juist de Ondernemingswaarde omdat die correctie toepast voor de balans.
Dutchy Ron
0
Faurecia Aptoide Automotive

Faurecia Aptoide Automotive believes that high-performance infotainment systems will become a major pillar of the connected cars. To bring to market a truly connected experience, we developed a dedicated App Store for the Automotive industry, which is based on Android Automotive OS (AAOS) – a built-in operating system tailored for the car environment. Through our platform, we lead and support Android App developers to be part of next-generation in-car entertainment systems, like IndiGO.

Indigo maakt gebruik van Faurecia denk ik …
Dutchy Ron
0
Is de vervolgvraag wat Stellantis gaat doen …. met UConnect5 en belang in Faurecia….. ik verwacht dat daar niets in verandert ….
win some...
2
quote:

Dutchy Ron schreef op 30 november 2021 22:50:

Faurecia Aptoide Automotive

Faurecia Aptoide Automotive believes that high-performance infotainment systems will become a major pillar of the connected cars. To bring to market a truly connected experience, we developed a dedicated App Store for the Automotive industry, which is based on Android Automotive OS (AAOS) – a built-in operating system tailored for the car environment. Through our platform, we lead and support Android App developers to be part of next-generation in-car entertainment systems, like IndiGO.

Indigo maakt gebruik van Faurecia denk ik …
Faurecia Aptoide Automotive is een joint venture tussen Faurecia en Aptoide. Het is een Appstore voor Automotive.
www.faurecia.com/en/newsroom/aptoide-...

Faurecia maakt in haar cockpit ook gebruik van de apps van Faurecia Aptoide Automotive. Maar de cockpit van Faurecia biedt verder volgens mij ook wat TomTom Indigo biedt en misschien nog wel meer.
Gijsie
0
Kia en Hyundai hebben hun infotainment gebaseerd op een oude (hele oude) Android versie. Daar mag je ook een move naar android automotive verwachten. Nu wordt die keus wel makkelijk voor ze.

Toyota, Mazda en Suzuki maken gebruik van Automotive Grade Linux. Daar voorlopig nog geen indiGo.
[verwijderd]
0
Gijsie
1
Wel grappig dat je voorheen met enige zorg zag dat weer een fabrikant voor android automotive had gekozen en nu is het juist fijn en een mooie kans.
sniklaas
3
quote:

*JustMe* schreef op 30 november 2021 22:06:

[...]

5 miljard is best veel geld hoor :)
niet voor Harold hoor, die heeft zonder blikken of blozen dit bedrag en meer de afgelopen jaren er doorheen gejast…
[verwijderd]
0

Korte termijn analyse TomTom
TomTom veert op vanaf de onderkant van het stijgende trendkanaal.
TomTom oogt technisch bezien niet slecht. De trend is opwaarts gericht, maar de stijgingen worden telkens gevolgd door flinke correcties. Zolang deze gematigd stijgende trend intact blijft, mag een koersstijging worden verwacht richting weerstand 8,47 (gevormd op 19 november). Enkel bij een terugval onder steun 7,07 (bodem van 11 november) verzwakt het beeld.
Energy
4
Aandacht genoeg voor Indigo. Het is bijzonder prettig dat tt hele sterke partners heeft binnen Indigo.

Bosch is de grootste toeleverancier voor de autofabrikanten en Microsoft het grootste bedrijf van de wereld. Harman is ook niet te onderschatten en is dacht ik overgenomen door Samsung.

De merken zoals toyota en honda die wat betrouwbaarheid voorop lopen hadden de nodige problemen met het infotainment systeem/navigatie.Dit kunnen ze nu eenvoudig en snel oplossen.

Bosch en sommige andere partijen leveren nu ook producten die communiceren met het motormanagement.

Ik denk dat tt ook binnen de sector een bepaalde sympathie heeft en mede vanwege de partners tt een enorme imago boost heeft gekregen binnen en buiten de sector.

De merkwaarde van tt is gisteren enorm gestiegen.

Ik ben wel benieuwd of bij modeljaar updates Indigo makkelijk toegevoegd kan worden. Dat is voor fabrikanten erg interessant. Meestal zie je alleen wijziging aan de koplampen en bumper. Maar als je indigo nu toe kan voegen dan kan je je model wel 2 jaar later vervangen. Dit ia goed voor de winstgevendheid van de autofabrikanten.

Wereldbelegger, riet en pwijsneus zullen zich wel afvragen hoeveel tt dit kwartaal met dit product gaat verdienen.

Knap werk van tt. De 1miljard omzet wordt bereikt binnen 3 jaar.

Ook de timing van de introductie van indigo is interessant. Alles is afgeschreven op de balans. Als dit een succes wordt dan schiet de winstgevendheid omhoog. Een koers van 20 euro is zeker niet onrealistisch. Dit is het turning point
Energy
1
Tesla:

De enorm hoge waardering van Tesla wordt vaak verklaard dat Tesla meer wordt gezien als een software bedrijf ipv puur een autofabrikant.

Het is moeilijk in te schatten en appels met peren vergelijken, maar zou Indigo/tt nu een beter software pakket hebben dan Tesla heeft.En hoe ga je tt nu waarderen.

Tt heeft het platform. Geniaal. Tesla heeft haar eigen 1 miljoen auto's (waar tt wellicht ook een rol inspeelt), maar tt een potentieel van 80 miljoen auto's en daarnaast nog trucks
2.277 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 108 109 110 111 112 113 114 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:35
Koers 7,275
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 7,275
Laag 7,075
Volume 227.592
Volume gemiddeld 272.576
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront