voda schreef op 3 december 2021 08:28:
Speurtocht op zeebodem naar batterijmetalen hapert
Door THEO BESTEMAN
Updated Gisteren, 21:36
Gisteren, 20:44
in FINANCIEEL
AMSTERDAM - Nog voordat een enkele schat van de zeebodem is opgevist, verkeert diepzeemijnbedrijf TMC in problemen. Het aandeel van het vers genoteerde concern dat batterijmaterialen zoekt stortte in, omdat twee aandeelhouders weigerden rond $200 miljoen te investeren. De Nederlandse aandeelhouder Allseas investeerde wel miljoenen in de Canadese start-up.
De Hidden Gem van het Nederlandse Allseas is klaar voor bodemonderzoek. ALLSEAS
Dit jaar is het aandeel TMC 75% op de beurs gezakt, nadat beleggers er lucht van kregen dat de twee geldschieters ondanks beloften niet hebben gestort. Rechtszaken lopen nog. TMC zegt dat investeringsfonds Ramas vrijwel zeker is afgehaakt.
De vraag naar zulke kostbare metalen en zeldzame aardmetalen is echter groot: vooral in kobalt, koper, nikkel en mangaan zouden autobouwers voor de komende decennia naar grote tekorten gaan. Eerdere zoektochten op de bodem in de jaren zeventig strandden: er leek bij de enorme kosten nog te weinig extra economisch voordeel te behalen afgezet tegen de goedkopere olie.
The Metals Company (TMC) ziet enorme vraag. Het wil met speciaal ontwikkelde apparatuur de schaarse grondstoffen op de rijke bodem van de Stille Oceaan ’oogsten’.
Deze week meldde TMC-topman Gerard Barron tegen investeerders dat er toch ’voldoende geld is om het werk af te maken’. Natuurlijk had hij graag de $200 miljoen erbij gehad, voegde Barron toe, maar ’ik ben niet overdreven bezorgd’. Allseas, Allseas, met het hoofdkantoor in Zwitserland en de projectleidingkantoor in Delft, investeerde al vroeg in wat voorheen DeepGreen Metals heette en blijft hoopvol.
Bodemexpedities
Daarnaast is in België bijvoorbeeld Global Sea Mineral Resources, dochterbedrijf van de grote baggeraar Deme, actief in de bodemexpedities. Het testte al in de Noordzee en Stille Oceaan met zijn Patania II, een 25-ton zware bodemschraper op rupsbanden, terwijl een dertigtal Europese wetenschappelijke instituten meekijkt. Het speurde in de schatkamer van de Stille Oceaan specifiek naar mangaanknollen, klompen bomvol zeldzame aardmetalen, die na verwerking producenten helpen om nieuwe autobatterijen veel energiezuiniger te maken.
Het Belgische Deme doet onderzoek op grote diepte naar mangaanknollen. DEME
Rondom deze bodemschuivers is ook een serie van dienstverleners uit de Nederlandse offshore actief. Heel soms schrijft ook bodemonderzoeker Fugro in op aanbestedingen voor bodemonderzoek door bedrijven, stelt het.
Milieugroepen keren zich faliekant tegen de nieuwe expedities: zoektochten met zulke apparaten op vier tot zes kilometer diepte schaden niet alleen de bodems van anemonen en sponzen onder de ’knollen’, ze vernietigen volgens hen in die speurtocht ook de omgeving met bijvoorbeeld kwetsbaar koraalrif. Allseas stelt daartegenover dat de oceaanbodem onbegroeid is en op een woestijn lijkt.
Vergunningen
Een dertigtal vergunningen voor ’exploratie’ is aangevraagd bij de toezichtouder, de Internationale Zeebodemautoriteiten (ISA), onderdeel van de Verenigde Naties. TMC heeft exploratierechten die grondstoffen voor 280 miljoen stekkerauto’s kunnen leveren, zo stelt het.
Toestemming voor commerciële winning hebben de bedrijven evenwel nog niet. ISA zegt wel vooruit te moeten kijken, de diepzeeonderzoeken dienen ervoor zorgen dat toekomstige generaties ook straks voldoende grondstoffen hebben.
Deme zoekt naar de zwarte mangaanknollen op de bodem. DEME
TMC kreeg een concessie voor een stuk oceaan en heeft bijvoorbeeld voorlopige contracten afgesloten met autobouwers als Tesla. Ook vliegtuigfabrikant Lockheed Martin tekende in. Maar BMW, Google, Volvo Group en Samsung weigeren vooralsnog: de milieuschade zou te groot zijn, ze pleitten dit voorjaar voor een moratorium en meer onderzoek.
„Het oprapen van de mangaanknollen in diepzee is één ding, het naar het oppervlak brengen is complexer”, zegt Jeroen Hagelstein van het in 1985 in Den Haag opgerichte Allseas. Het investeerde miljoenen voor een belang van 8%.
Allseas gebruikt zijn 228 meter lange voormalige boorschip Hidden Gem, dat op ruim vier kilometer diepte mangaanknollen verzamelt. Via een kilometers lange ’valpijp’ worden de knollen - vanwege hun vorm liefkozend ook ’truffels’ genoemd - naar boven gestuwd en op een verzamelschip opgeslagen. Aan boord worden ze gescheiden van bijvoorbeeld sediment, overgeslagen op transportschepen en naar verwerkers aan land gebracht. „Enkele bedrijven hebben technologie voor aparte onderdelen, wij zijn de enige die een technische oplossing hebben die alle drie de stappen combineert”, claimt Allseas. „De eerste testvaart is in 2022 in de Atlantische Oceaan, daarna volgen proeven in de Stille Oceaan.”
www.telegraaf.nl/financieel/66030934/...