TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tom Tom december 2021

3.494 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... 171 172 173 174 175 » | Laatste
win some...
4
quote:

*JustMe* schreef op 4 december 2021 13:40:

[...]

TomTom is al sinds 2019 uit de tunnel alleen SAAS bedrijven hebben in hun aanloopfase een IFRS dip. Dit had Adobe ook. Top aandeel dat velen hebben gemist.

Aan Indigo zie je ook: een volledig online product. Autofabrikanten kunnen toegang aanvragen om zelf met API’s en andere tools aan de slag te gaan. Dit betekent voor TT amper implementatiekosten en volledige schaalbaarheid.

TomTom moet er natuurlijk klanten voor vinden, maar bij 1 klant zijn de kosten gelijk aan 12 klanten. TT heeft momenteel al 10-12 automotive en trucking klanten die software van TT gebruiken volgens Saucier. Daar moeten er een paar van om.

In het interview werd gevraagd of hij verwacht dat een full swing tomtom suite (wat Indigo is geworden) zou gaan aanslaan. Zijn antwoord was heel simpel: klanten vragen die nu aan ons. Dit is dus niet een product release (aanbod) waar later nog de vraag bij gezocht moet worden.
Een schaalbaar platform, hoge marge omzet. En dan een ambitie van 15% Cagr. Normaal gesproken zou je bij een platformbedrijf groeicijfers verwachten die richting de 30% gaan. Is denk ik toch ook voor een deel te wijten aan de mapmakingmarkt zoals die nu is.

Google heeft jarenlang Maps gratis aangeboden en dit gefinancierd uit andere bedrijfsactiviteteiten. Ook nu kunnen ze als dat nodig is moeiteloos produkten en diensten onder de kostprijs aanbieden.

Zonder extra leningen van grootaandeelhouders had HERE zich ook niet jaar in jaar uit de huidige verliezen kunnen veroorloven en had men waarschijnlijk ook een ander prijsbeleid moeten voeren.

TomTom gaat gewoon mee in de concurrentie, maar dit betekent wel een rem op prijzen. Met als resultaat het uitblijven van koersrendement voor aandeelhouders.

Hopelijk leiden veranderingen bij Here tot een andere dynamiek in de markt.
sniklaas
10
quote:

*JustMe* schreef op 4 december 2021 13:40:

[...]TomTom is al sinds 2019 uit de tunnel
voor een enthousiaste supporter van de techniek kan dat best zijn Justin, maar voor de aandeelhouder in @TOM2 is de tunnel gitzwart, in 2015/16 waren er wat lichtpuntjes en zicht op een zonnige aandeelhouders toekomst maar deze is abrupt afgebroken..,

Het aandeel @TOM2 moet ruim aan €20 staan wil het de koers van 2015/16 evenaren…

Dus voor de aandeelhouder in @TOM2 valt er helemaal niets positiefs te melden, leuk voor de handelaar zo’n kortstondige oprisping maar voor een buy&hold aandeelhouder van generlei waarde omdat het aandeel niet in staat is de stijging vast te houden, dat is niet alleen de afgelopen weken het geval maar al heel veel jaren…

Jij kunt euforische verhalen schrijven tot je vingers blauw zien wanneer het nada noppus niks doet voor de aandelenkoers is het van generlei waarde…

Berichten dat investeerder X een belang heeft genomen of het aandeel is opgenomen in een tracker of index, daar zit ik als aandeelhouder op te wachten…

Berichten over hoe geweldig de producten van TOMTOM zijn is enkel te betittelen als propaganda wanneer het nada noppes niks doet voor de omzet en dus de aandelenkoers…

Of de laatste aanwinst IndiGo ons aandeelhouders ook iets gaat opleveren zal de toekomst moeten uitwijzen en tot die tijd blijft mijn loftrompet in de koffer…
Wereldbelegger
0
"TomTom is al sinds 2019 uit de tunnel alleen SAAS bedrijven hebben in hun aanloopfase een IFRS dip."
Lees ik hierboven, geschreven door, hoe kan het ook anders, JustMe

Dus ik kan me gelukkig prijzen dat ik in januari 2019 ben ingestapt in TomTom.
Alleen zie ik dat "uit de tunnel zijn" niet terug in het koersverloop.

Date Price Open High Low
Dec 03, 2021 7.61 7.80 7.84 7.47
Jan 02, 2019 8.14 7.92 8.23 7.82
Highest: 11.81 Lowest: 5.59 Difference: 6.22 Average: 8.07

De koers volgt sinds begin januari 2019 eerder de tunnelroute in Luik dan een koers die definitief het licht ziet aan het einde van de tunnel van de voorafgaande 10 jaar. Met 4 maart als triest dieptepunt € 2,21

En als ik eerlijk ben,
sinds 2019 gestart met een koers van 8,14 en gisteren, drie dagen na de launch van het revolutionaire nieuwe rijden met een koers op het bord van 7,61 denk ik dat we minimaal een viaduct onderdoor rijden. Maar het kan zo maar eens een begin van een nieuwe tunnel zijn. Zeker gezien het enthousiaste ontvangst van IndiGO door techneuten en autoliefhebbers, maar o zo lauwe reactie van beleggers.

Wereldbelegger
3
Waarom maken we ons eigenlijk druk om de koers?
Honderden positieve posts, in de afgelopen vijf maanden van het marketingfront, ten spijt.
Diehard TomTom beleggers en believers weten het zelf al lang. Al héél lang.

* TT/Goddijn wil geen hogere koers
"Laten we vooropstellen dat TT momenteel geen hogere koers wil.
Voor mij, is dat onderdeel van de TT strategie."

* Koers omlaag = koers manipulatie
"koers manipulatie pur sang!
Huidige koersverloop Stinkt enorm!
Zoveel positieve ontwikkeling en met hoog volume hoger en iedrre keer weer opzichtig ( met laag volume) terug duwen!
Dit kan en klopt echt niet!!"


* Hedgefondsen bepalen de koers
"Het trieste is, dat die hedgefondsen bij TT niet alleen maar zitten op een koersverlaging, zoals ze bij reguliere, grote ondernemingen zouden zitten, maar dat ze hier gewoon de koers bepalen. Met 50.000 of 100.000 stukken zet je TT neer waar je maar wilt. Nieuws of niet, je stuurt gewoon naar beneden en het gebeurt."
leonardus65
0
Coronapas verplicht in Franse skistations
In de skistations in Frankrijk is het coronacertificaat sinds zaterdag verplicht en er wordt op gecontroleerd, zo heeft de organisatie DSF Domaines skiables de France), die de uitbaters van de 250 Franse skistations vertegenwoordigt, laten weten. De coronapas is in de Franse skistations verplicht vanaf 200 coronagevallen per 100.000 inwoners. "Vandaag zitten we op 350 gevallen", zei de voorzitter van DSF, Alexandre Maulin.
[verwijderd]
4
quote:

win some... schreef op 4 december 2021 14:23:

[...]

Een schaalbaar platform, hoge marge omzet. En dan een ambitie van 15% Cagr. Normaal gesproken zou je bij een platformbedrijf groeicijfers verwachten die richting de 30% gaan. Is denk ik toch ook voor een deel te wijten aan de mapmakingmarkt zoals die nu is.

Ik denk dat je (vanwege de duur die TT eraan koppelde) onderschat wat 15% CAGR is. Voor TT betekende het groeien naar 1,5 miljard en 2 miljard in een decennium en teruggerekend zou dat een 15% samengestelde groei zijn.

Een CAGR van 15% = 400% per 10 jaar.
Een CAGR van 30% (jouw voorstel) = 1400% per 10 jaar

Dat hoeft niet te betekenen dat dit lineair gaat. Je moet ook nominaal kijken. Na deze corona dip is een groei van 25% voor automotive en 10% voor Enterprise een redelijke vereiste is voor de komende twee à drie jaren. TT zegt zelf ook al komend jaar tweecijferige groei die begint met een 2.

Daarna is een samengestelde groei van 15% zo slecht nog niet. Waarbinnen automotive hoger is dan Enterprise verwacht ik. Enterprise moet het vooral hebben van verdiepen bestaande klanten als Micrisoft en UBER en aanwas van nieuwe klanten van dat soort formaat zal je niet elk jaar zien. Ik ben benieuwd of Facebook nog een target kan zijn van TT. Ze zijn weg bij MapBox.
[verwijderd]
5
quote:

Wereldbelegger schreef op 4 december 2021 15:08:

"TomTom is al sinds 2019 uit de tunnel alleen SAAS bedrijven hebben in hun aanloopfase een IFRS dip."
Lees ik hierboven, geschreven door, hoe kan het ook anders, JustMe

Dus ik kan me gelukkig prijzen dat ik in januari 2019 ben ingestapt in TomTom.
Alleen zie ik dat "uit de tunnel zijn" niet terug in het koersverloop.

In 2019 kondigde TT aan dat de transitie naar software bedrijf voltooid was en dat zakelijke omzet groter is dan consumenten omzet zodat tomtom vanaf dat moment een groeibedrijf zou zijn.

De logica daarachter was simpel. Al 10 jaar lang groeide de zakelijke omzet van klein naar groot genoeg om consumer op te vangen. Er was dus ook echt een track record om het te staven.

De een vindt b-to-b misschien niet hard genoeg groeien en de ander wel. Maar waar geen enkele twijfel over was is dat b-to-b gewoon een markt is met groeiende vraag (luister ook het Saucier interview).

Prompt kwam covid en het is geen excuses zoeken maar met sluiting van autofabrieken (lockdowns) kwam er voor het eerst in de historie een krimp in zakelijke omzet in 2020. In 2021 een groei in zakelijke omzet maar nog niet terug naar 2019 niveau vanwege chiptekorten. En volgend jaar verder groeien.

Wat mij betreft is dat track record van groei in b-to-b nog in tact. Iedereen (en dat is geen excuses zoeken maar gewoon zoals het is) snapt dat we twee heel uitzonderlijke jaren hebben gehad. Onderliggend is er echter geen probleem. De vraag naar producten waar TT in zit was groter dan het aanbod. Er is geen demand probleem, alleen een (nu geleidelijk oplossend) supply probleem.

Ik zie de transitie dus nog steeds als “voltooid” sinds 2019. Alleen de koers ie hier nog niet naar. (I know, minor detail, ik snap ook wel dat voor een belegger geldt welke koers er op het bord staat. Ik denk alleen dat het bewijs van groei ook zal zorgen voor die koers. Dat covid anker blijft niet eeuwig op de koers zitten)
tatje
2
Begin 2016 zei een britse PE, dat bij de som der delen, bij verkoop TT 18 euro per aandeel zou kunnen opleveren.

Harold zei dat er meer in het vat zit.

2016 16 aandelen a 18 = 288

We kregen bij de verkoop van Telematics 16 maal 3,20 = 51,20

Maar we hadden nog maar 9 aandelen.

288 - 51,20 = 236,80

236,80 : 9 aandelen = 26,31

Dus mijn 9 aandelen a 26,31 + 51,20 = 288

288 met 16 aandelen a 18.

De koers moet dus nu op 26,51 staan anders was begin 2016 een gemiste kans !!

Ik weet het, misschien wat veel tekst voor de uitleg :-)

Johan8
0
Euro 26,51 (mijn aandeeltjes lever ik in)

Dan hebben we het over 3,5 miljard

Geloof idd dat Hg het hier niet voor doet

[verwijderd]
2
quote:

Johan8 schreef op 4 december 2021 18:29:

"Dat covid anker"

Je bedoelt zeker het HG anker
Ik denk dat de navigatiehobbyist zelf ook wel weet dat het volgende excuus al op de planken ligt. Wie weet blijken die Duitse autobouwers toch minder dom en wordt tt vanuit die hoek neergesabeld.

Dat IndiGO gaat het niet worden, dan had de markt wel anders gereageerd. Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat het wachten is dat het verliesgevende krimpbedrijfje op een dag definitief de pijp aan Maarten (!) geeft.
vreemdvermogen
4
Volkomen gelijk Riet. Vooral uw onderbouwing met "Ik denk...Wie weet....Het meest waarschijnlijke" geeft mij wel de overtuiging dat ik als (kleine) believer totaal fout zit. Dank voor uw waardevolle bijdrage.
[verwijderd]
6
quote:

Riet v. Milt schreef op 4 december 2021 19:59:

[...]

Dat IndiGO gaat het niet worden, dan had de markt wel anders gereageerd.
LOL LOL.

Aan een beurskoers de ene dag 8% up en daarna down (met hulp van hedgefund) zou je kunnen afleiden of een product wel of niet succesvol wordt ;-) Analisten waren er over te spreken en mensen hier ook. Met name het ecosysteem dat er direct bij komt en dat TT nu echt een hogere positie ‘in de waardeketen’ (zo heet dat nu eenmaal) claimt.

Ik ga verder weekend vieren en geen aandacht meer geven aan meningen die geen aandacht verdienen
win some...
1
quote:

*JustMe* schreef op 4 december 2021 17:55:

[...]

Ik denk dat je (vanwege de duur die TT eraan koppelde) onderschat wat 15% CAGR is. Voor TT betekende het groeien naar 1,5 miljard en 2 miljard in een decennium en teruggerekend zou dat een 15% samengestelde groei zijn.

Een CAGR van 15% = 400% per 10 jaar.
Een CAGR van 30% (jouw voorstel) = 1400% per 10 jaar

Dat hoeft niet te betekenen dat dit lineair gaat. Je moet ook nominaal kijken. Na deze corona dip is een groei van 25% voor automotive en 10% voor Enterprise een redelijke vereiste is voor de komende twee à drie jaren. TT zegt zelf ook al komend jaar tweecijferige groei die begint met een 2.

Daarna is een samengestelde groei van 15% zo slecht nog niet. Waarbinnen automotive hoger is dan Enterprise verwacht ik. Enterprise moet het vooral hebben van verdiepen bestaande klanten als Micrisoft en UBER en aanwas van nieuwe klanten van dat soort formaat zal je niet elk jaar zien. Ik ben benieuwd of Facebook nog een target kan zijn van TT. Ze zijn weg bij MapBox.

Een voorspelling voor een periode van 10 jaar is ook wel erg lang, zeker bij tech. En in het begin is 15% in absolute termen natuurlijk ook veel minder dan aan het einde van de periode. Als de groei de eerste 5/6 jaar hoger is, dan is het misschien handiger om voor een kortere periode een forecast te geven.

Bij een platform hoort een fase van explosieve groei van de omzet, zeker in de beginperiode. In een latere fase kan de omzetgroei afnemen, omdat vanwege het schaaleffect de aandacht van beleggers dan meer naar de inmiddels gemaakte winsten verschuift. Een gemiddelde omzetgroei van 15% valt tegen in vergelijking met andere platformbedrijven.

De groeipercentages van Microsoft Azure en Uber zijn bijvoorbeeld ook veel hoger geweest dan 15%. Bij voorspellingen van de groei voor markten van EV, ADAS-maps, HD-maps lees ik ook altijd hogere percentages. Waarom is de verwachte groei bij TT dan lager?

Daarbij wordt door TT ook gerefereerd aan een voorsprong op HERE en op het winnen van marktaandeel. En wordt het produktaanbod uitgebreid. TT zou dan juist sneller moeten groeien dan de markt.
.
[verwijderd]
3
quote:

*JustMe* schreef op 4 december 2021 20:48:

[...]

LOL LOL.

Aan een beurskoers de ene dag 8% up en daarna down (met hulp van hedgefund) zou je kunnen afleiden of een product wel of niet succesvol wordt ;-) Analisten waren er over te spreken en mensen hier ook. Met name het ecosysteem dat er direct bij komt en dat TT nu echt een hogere positie ‘in de waardeketen’ (zo heet dat nu eenmaal) claimt.

Ik ga verder weekend vieren en geen aandacht meer geven aan meningen die geen aandacht verdienen
Bij een succesvol product levert de markt de koersstijging niet onmiddellijk in, zoals overigens bij tt altijd het geval is. Nou, tot maandag, al vermoed ik u hier daarvoor nog wel te zien.
Leuk dat u meningen die anders zijn kwalificeert als ‘geen aandacht verdienen’. Dat lijkt erop dat u prefereert alleen maar te ‘discissiëren’ met gelijkgestemden, maar dat wisten we eigenlijk al.
sniklaas
1
Kijkend naar het groeipatroon van de omzet bij TOMTOM voor locatie technologie van €307 mio in 2007 naar €398 in 2021 is er enkel sprake van groei in aantallen en wordt het verdienmodel jaar over jaar verder uitgekleed…
[verwijderd]
0
quote:

sniklaas schreef op 4 december 2021 21:37:

Kijkend naar het groeipatroon van de omzet bij TOMTOM voor locatie technologie van €307 mio in 2007 naar €398 in 2021 is er enkel sprake van groei in aantallen en wordt het verdienmodel jaar over jaar verder uitgekleed…
Inderdaad, het is zorgelijk om over dit bedrijf enthousiast te zijn.Het slechtst presterende bedrijf van de Amsterdamse beurs. Zelfs de ‘senior gadget’ video heeft een negatief effect op de alreeds miserabele koers.
[verwijderd]
3
quote:

win some... schreef op 4 december 2021 21:08:

[...]

Een voorspelling voor een periode van 10 jaar is ook wel erg lang, zeker bij tech. En in het begin is 15% in absolute termen natuurlijk ook veel minder dan aan het einde van de periode. Als de groei de eerste 5/6 jaar hoger is, dan is het misschien handiger om voor een kortere periode een forecast te geven.

Bij een platform hoort een fase van explosieve groei van de omzet, zeker in de beginperiode. In een latere fase kan de omzetgroei afnemen, omdat vanwege het schaaleffect de aandacht van beleggers dan meer naar de inmiddels gemaakte winsten verschuift. Een gemiddelde omzetgroei van 15% valt tegen in vergelijking met andere platformbedrijven.

De groeipercentages van Microsoft Azure en Uber zijn bijvoorbeeld ook veel hoger geweest dan 15%. Bij voorspellingen van de groei voor markten van EV, ADAS-maps, HD-maps lees ik ook altijd hogere percentages. Waarom is de verwachte groei bij TT dan lager?

Daarbij wordt door TT ook gerefereerd aan een voorsprong op HERE en op het winnen van marktaandeel. En wordt het produktaanbod uitgebreid. TT zou dan juist sneller moeten groeien dan de markt.
.
In operational revenue is hoger dan 15% zeker mogelijk, maar in SAAS revenue volgens IFRS maatstaven wordt dat lastiger. Stel nou dat in een droom scenario TT heel veel ADAS klanten krijgt voor HD maps en speedlimits. En heel veel software klanten voor Indigo. En zelfs Volkswagen gaat online maps afnemen van TomTom. Dan nog zal je een situatie hebben dat in het geval van ISA de autofabrikant de service voor 7 jaar moet afnemen en TT de totaalprijs die de autofabrikant bereid is te betalen in 7 jaren de omzetcijfers in moet laten lopen. Daarom haalde ik het Adobe voorbeeld aan. Een software pakket ging toen van 2.000 euro eenmalig naar 60 euro per maand. Maar ook de distributie werd goedkoper. Niks meer met doosjes en cd roms erin met software die je over de hele wereld in winkels moet verspreiden. Maar gewoon een abonnement waarin de software zich steeds ververst en de klant blij is altijd de meest actuele versie te hebben. Ditzelfde doet TT nu ook. Vanwege de steadyomzetstroom vanuit abonnees zijn de multiples op SAAS bedrijven hoog. De winst van TT is nu door chiptekorten minimaal, dus dan heb je nog niet zoveel aan een hoge multiple, want dan is de teller wel hoog, maar de noemer nog niet. Als TT enige winst begint te maken (niet alleen FCF) dan moet dat zichtbaar gaan worden in de koers.
H. Berkhof
0
Ik heb nogal wat tegenargumenten de revue zien passeren.
Zomaar een vraag van een onwetende.
Zouden we niet met z'n allen een brief naar de AFM kunnen sturen.
Ik stem voor.
sniklaas
4
quote:

Riet v. Milt schreef op 4 december 2021 22:34:

[...]

Inderdaad, het is zorgelijk om over dit bedrijf enthousiast te zijn.Het slechtst presterende bedrijf van de Amsterdamse beurs. Zelfs de ‘senior gadget’ video heeft een negatief effect op de alreeds miserabele koers.
Het enige waar ik enthausiast van wordt bij TOMTOM is de korting waartegen de asset waarde op de beurs wordt verhandeld en die met de introductie van IndiGo door de analisten is verhoogd van €1500 mio naar €1750 mio asset waarde, dus €13,50 per aandeel, en exclusief de cash natuurlijk, daar gaat niemand een cent extra voor betalen.

Van de operationele prestaties van TOMTOM wordt ik al jaren niet enthausiast en zie momenteel nog geen enkele aanleiding dat deze ontwikkeling in de toekomst gaat veranderen. Posters die het tegendeel beweren staan glashard te liegen, ik krijg bij tijd en wijle plaatsvervangende schaamte bij het lezen van deze met veel bravour en verbeeldingskracht geschreven hersenspinsels.

De ontwikkeling van de omzet en winst van locatie technologie over de afgelopen 14 jaar tonen glashelder aan dat TOMTOM niet in staat is de omzet te verhogen laat staan winst te maken, het lukt maar nipt om de inflatie gecompenseert te krijgen.

In feite is het te triest voor woorden dat TOMTOM in 2008 TELE-ATLAS heeft overgenomen voor €2900 mio, TA dat indertijd €307 mio omzet behaalde, jaarlijks vele honderden miljoenen aan ontwikkeling investeerd in locatie technologie, alleen al de lonen, gemiddeld €70.000 per fte en anno 2021 €398 mio omzet weet te behalen, omgerekend 90 K€ per fte waar een vergelijkbaar technologisch bedrijf het drievoudige per fte YOY realiseert...

In 2008 stond navigatie nog in de kinderschoenen, in die jaren werden de anwb routekaarten nog volop gebruikt door de leden die geen PND hadden of om de hiaten van de PND aan te vullen. Zelfs het beste boek voor de weg was nog volop in gebruik, 2001 was de laatste druk...

Recentelijk heb ik een duppie per week per TOMTOM GO smartphone gebruiker genoemd, rond 2015 was dat nog rond een euro per week, dus in 6 jaar tijd een factor 10 goedkoper maar met flink meer functionaliteit...
Naar ik verwacht is de prijsontwikkeling voor de built-in oplossingen ongeveer gelijk aan de app varianten.

Gezien het feit dat het TOMTOM niet lukt om meer omzet in lokatie technologie te generen ga ik ervan uit dat tussen 2015 en 2021 het aantal eindklanten nagenoeg is vertienvoudigd en dat is natuurlijk een eindige ontwikkeling en een rampzalig vooruitzicht.

Houdt in principe een gelijke tred met andere technologische producten, als voorbeeld de OLED/QLED prijsontwikkeling van TV's, in 2015 moest je nog €14000,- neerleggen voor een apparaat dat anno 2021 voor €1500,- wordt thuisbezorgt en ook daar met flink meer en betere functionaliteit.

TOMTOM IndiGo ziet er prima uit maar is het een ontwikkeling die resulteerd in omzetverhoging of is het puur uit lijfsbehoud?
In FEB-2022 met de outlook voor 2022 krijgen we een antwoord op deze vraag en in APR-2022 horen we de waarheid...

TOMTOM heeft mijns inziens al een zeer fors overschot aan fte's vandaar dat ik de euforie niet kan plaatsen bij de ingebruikname van het nieuwe kantoorpand in India zonder dat daarbij reorganisaties bij andere vestigingen worden aangekondigd...
3.494 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... 171 172 173 174 175 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront