TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tom Tom december 2021

3.494 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 171 172 173 174 175 » | Laatste
pwijsneus
2
quote:

*JustMe* schreef op 9 december 2021 09:53:

Indigo is ontwikkeld parallel aan de ontwikkeling van de elektrische Fiat 500 waar de demo video met HG ook in was.

Je ziet hier de ‘customer story’
www.tomtom.com/customers/fiat-500-la-...

Daarin wordt verwezen naar een FIAT video
youtu.be/EBl7oWnw_ZU

Op 7:30 wordt daar dieper op ingegaan.
Dit UX design is van TomTom en kom je nu ook tegen in Indigo.

Dit is met dezelfde mensen gedaan die nu de Stellantis cockpit for the future presenteerden in hun investor update.

En ook vertelden een vertienvoudiging van omzet te verwachten in connected services zoals verkeersinformatie.

Er zijn meerdere customer's story's natuurlijk;

Fiat 500 Hey Google vanaf € 19.150
www.media.stellantis.com/nl-nl/fiat/p...

Google en Fiat lanceren Fiat 500 Family Hey Google-auto
fwd.nl/smarthome/google-en-fiat-lance...

Fiat made a ‘Hey Google’ car
www.theverge.com/2021/3/31/22359851/f...

Desalniettemin! Op de CES begin volgend jaar is PR-technisch HET moment om indigo te lanceren in de Stellantis cockpit. Hier heeft TomTom nog wel een kans, echter moeten ze hem nog wel even in het doel schieten.
Dutchy Ron
0
met 10k van 8,14 naar 8,04, met de volgende 10k weer terug op 8,12........ eindelijk een beetje reuring..... maar er is nog steeds iemand niet gebaat bij een verdere stijging......... die moet eieren voor z'n geld gaan kiezen vermoed ik
[verwijderd]
2
quote:

Erg chebbi schreef op 9 december 2021 09:18:

Met een modellenbrede keuze voor IndiGO zou ik als oem ook een stake in TomTom willen hebben (het HERE-model). Waar zouden die aandelen dan vandaan moeten komen?

N.B. Ik leg in voor een piekje op 8.26
Van de founders. Zij hebben nu 45% van de aandelen. Als tomtom over drie jaar niet meer door Goddijn bestuurd wordt, dan is het de vraag of ze nog zoveel aandelen willen hebben. Dan wordt het ineens een belegging zonder invloed op de strategie, tenzij HG In een advies of toezicht rol komt.

Maar de founders willen hun aandelen ook niet op de beurs verkopen. Dan is de bescherming tegen overname weg en wordt tomtom binnen 1 dag overgenomen voor een veel te lage prijs en misschien een overnemende partij die niet goed is voor personeel of de positie van tech in Europa (HG maakt zich zorgen over invloed silicon valley op bijna het totale leven en alle sectoren).

De ideale weg is dus het aandeel komende drie jaren flink laten groeien. Dat kan ook nu er nog maar 130 miljoen aandelen zijn. En dan hun positie verkopen aan een paar spelers naar keuze die stabiliteit bieden voor het bedrijf en overname protectie en tegelijkertijd buy-in van klanten. Met een goede geografische mix en mix over sectoren.

Dus bijvoorbeeld een stake voor Stellantis, NXP of Qualcomm of Nvidia en nog wat partijen. Met wel een duidelijke afstand tot het bedrijf. Wat bij HERE mis ging is dat onder andere Daimler iemand in de board van HERE plaatste en dan krijg je dubbele petten en teveel invloed van investeerders. Dit is wat mij betreft de tegenhanger van de ‘dirty exit’, de ‘clean exit’.
[verwijderd]
0
De prijs waartegen de clean exit dan plaatsvindt is dan ook een norm voor wat de prijs op de reguliere beurs wordt.
Dutchy Ron
0
[verwijderd]
0
Fiat hey google bevat ook Uconnect met tomtom erin. Net als andere systemen is er native navigatie en kun je een uitstapje maken naar brought-in Android auto of Apple carplay. Met dat verschil dat de stem assistent van Google erin zit om Android auto op te starten. Het is echter wel mirroring, dus vanaf je mobile naar scherm. Het had ook de Fiat500 hey Siri kunnen heten. Waar blijft Apple sowieso?
pwijsneus
0
quote:

*JustMe* schreef op 9 december 2021 10:30:

Fiat hey google bevat ook Uconnect met tomtom erin. Net als andere systemen is er native navigatie en kun je een uitstapje maken naar brought-in Android auto of Apple carplay. Met dat verschil dat de stem assistent van Google erin zit om Android auto op te starten. Het is echter wel mirroring, dus vanaf je mobile naar scherm. Het had ook de Fiat500 hey Siri kunnen heten. Waar blijft Apple sowieso?
Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen :D

ps, zie dat we vandaag weer worden overgenomen door Stellantis, NXP of Qualcomm of Nvidia. Mooi man. Elke dag raak hier.
Energy
7
Fijn dat de markt Indigo goed heeft ontvangen. Sinds de lancering is de koers ruim 10% gestegen.

Tt heeft een platform neergezet dat naast eenmalige opbrengsten ook herhaalopbrengsten genereert.

Dit levert ook een verdienmodel op voor de autofabrikanten. Ze kunnen nu google op een redelijk veilige afstand houden. Daarnaast hebben bosch, harman en Microsoft ook een belang om samen met de autofabrikanten en tt de omzet en winst te verdelen.

Die HG is slimmer dan dit hele forum bij elkaar
[verwijderd]
4
quote:

pwijsneus schreef op 9 december 2021 10:32:

[...]

Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen :D

ps, zie dat we vandaag weer worden overgenomen door Stellantis, NXP of Qualcomm of Nvidia. Mooi man. Elke dag raak hier.

Niet alles verdraaien he spindoctor Sherry
Energy
0
Hoe snel zal riet en wijsneus reageren op mijn bericht om het gelijk negatief te maken.

Ik kan daar een apart draadje voor openen

Energy: binnen 10minuten
GLMF
2
quote:

pwijsneus schreef op 9 december 2021 10:32:

[...]

Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen :D

ps, zie dat we vandaag weer worden overgenomen door Stellantis, NXP of Qualcomm of Nvidia. Mooi man. Elke dag raak hier.

je bent niet verplicht om dit forum te volgen ?!
Eva1960
1
Het wordt tijd dat er een asml constructie komt, dat de belangrijkste klanten in TT kunnen participeren tbv duurzaam succes.

Tot nu toe kan google winnen doordat ze het uiteindelijk gaat om een verdienmodel met reclameopbrengsten. Als TT die kans op een verdienmodel NIET heeft met reclame inkomsten moeten ze iets hebben waardoor ze pricing power hebben, zoals ASML heeft.

Anders worden ze opgeslokt door big tech.

Ik zie nu geen pricing power, anders dan met de industrie samen bezitten en verdelen. Te starten met de eigen aandelen.
[verwijderd]
4
quote:

pwijsneus schreef op 1 december 2021 09:13:

Vertrouwen in de techniek en software, wantrouwen in het management. Bij mij hetzelfde. Dit wantrouwen wordt pas hersteld bij concrete acties om de waarde er via het aandeel te laten uitkomen.

Ik ben aandeelhouder in TomTom, die hebben de vervelende eigenschap dat die in 16 jaar ook wel eens rendement willen zien...
Hoe kun je nou aandeelhouder in TomTom zijn als je jouw meningen van afgelopen halfjaar op een rij zet? Daarin lees ik dat tomtom ten dode is opgeschreven, óók qua techniek en software. Dat is nu al iets verzacht naar vertrouwen in product en wantrouwen in bestuur? Lijkt me nog steeds dat je er dan uit moet blijven.

Ook het bij elke stijging gillen dat die van korte duur zal zijn klinkt niet als hetgeen iemand met aandelen TT zou doen. Ik vermoed eerder geschreven calls. Dat is trouwens je goed recht, op de beurs zijn er meerdere manieren om geld te verdienen.
[verwijderd]
1
quote:

Eva1960 schreef op 9 december 2021 10:59:

Het wordt tijd dat er een asml constructie komt, dat de belangrijkste klanten in TT kunnen participeren tbv duurzaam succes.

Tot nu toe kan google winnen doordat ze het uiteindelijk gaat om een verdienmodel met reclameopbrengsten. Als TT die kans op een verdienmodel NIET heeft met reclame inkomsten moeten ze iets hebben waardoor ze pricing power hebben, zoals ASML heeft.

Anders worden ze opgeslokt door big tech.

Ik zie nu geen pricing power, anders dan met de industrie samen bezitten en verdelen. Te starten met de eigen aandelen.
In consumenten markt verdient Google met een advertentiemodel. In Automotive en Licensing vraagt ze geld voor maps en voor developers is Google sinds de prijsstijging vorig jaar zelfs duurder geworden dan TomTom en HERE. Wat een goede marge bescherming biedt, er is daar geen race to the bottom gaande. Wel is het zo dat een kleine developer van een app vrijwel gratis gebruik maakt van maps en zodra het aantal kaarten raadplegingen door hun gebruikers over de 50.000 tiles per dag gaat, dan moet er betaald worden. Een tile is een tegeltje, een stukje kaart. Ook voor andere diensten zoals routing geldt dat vanaf een bepaald gebruik de teller gaat lopen.

Microsoft heeft veel developers in Azure die nu toegang hebben tot en gebruik maken van Azure Maps by TomTom. Die developers moeten groeien in aantallen gebruikers om vervolgens over de betaaldrempel heen te schieten.
boem!
0
Met dank aan Indigo ligt TT weer mimimaal op koers vwb haar vergezicht getoond tijdens de CMD uit 2019.

Met FCF's van enkele euro's per aandeel komt het in een zelfstandig scenario ook uiteindelijk vanzelf goed met de koers.
[verwijderd]
1
quote:

Eva1960 schreef op 9 december 2021 10:59:

Het wordt tijd dat er een asml constructie komt, dat de belangrijkste klanten in TT kunnen participeren tbv duurzaam succes.

Tot nu toe kan google winnen doordat ze het uiteindelijk gaat om een verdienmodel met reclameopbrengsten. Als TT die kans op een verdienmodel NIET heeft met reclame inkomsten moeten ze iets hebben waardoor ze pricing power hebben, zoals ASML heeft.

Anders worden ze opgeslokt door big tech.

Ik zie nu geen pricing power, anders dan met de industrie samen bezitten en verdelen. Te starten met de eigen aandelen.
In consumenten markt verdient Google met een advertentiemodel. In Automotive en Licensing vraagt ze geld voor maps en voor developers is Google sinds de prijsstijging vorig jaar zelfs duurder geworden dan TomTom en HERE. Wat een goede marge bescherming biedt, er is daar geen race to the bottom gaande. Wel is het zo dat een kleine developer van een app vrijwel gratis gebruik maakt van maps en zodra het aantal kaarten raadplegingen door hun gebruikers over de 50.000 tiles per dag gaat, dan moet er betaald worden. Een tile is een tegeltje, een stukje kaart. Ook voor andere diensten zoals routing geldt dat vanaf een bepaald gebruik de teller gaat lopen.

Microsoft heeft veel developers in Azure die nu toegang hebben tot en gebruik maken van Azure Maps by TomTom. Die developers moeten groeien in aantallen gebruikers om vervolgens over de betaaldrempel heen te schieten.

Wat dat participeren betreft. Ik denk over of binnen drie jaar. Zie mijn stukje over clean exit. Koers moet daarvoor wel naar hogere regionen.
beursbeurs
0
quote:

*JustMe* schreef op 9 december 2021 10:30:

Fiat hey google bevat ook Uconnect met tomtom erin. Net als andere systemen is er native navigatie en kun je een uitstapje maken naar brought-in Android auto of Apple carplay. Met dat verschil dat de stem assistent van Google erin zit om Android auto op te starten. Het is echter wel mirroring, dus vanaf je mobile naar scherm. Het had ook de Fiat500 hey Siri kunnen heten. Waar blijft Apple sowieso?
Misschien domme vraag: valt deze Fiat dan onder de connected cars ondanks Uconnect, want moet met mobile worden aangestuurd?
Vive tu vida positivamente
0
Hoe groot is de kans dat TomTom medio maart van de AScX naar de AMX promoveert?!

Zou mooi zijn want dan komt het aandeel nog meer in the picture!!
[verwijderd]
4
quote:

boem! schreef op 9 december 2021 11:14:

Met dank aan Indigo ligt TT weer mimimaal op koers vwb haar vergezicht getoond tijdens de CMD uit 2019.

Met FCF's van enkele euro's per aandeel komt het in een zelfstandig scenario ook uiteindelijk vanzelf goed met de koers.
Stel je voor dat Indigo gratis is. Als je op de website van TomTom kijkt dan is het een soort gereedschapskist waarmee een autofabrikant in 2-3 maanden tijd een strakke auto cockpit kan maken helemaal in stijl van eigen merk en afgestemd op de hoeveelheid en grootte van de schermen in die auto. Met ook apps voor onder andere airco en dergelijke, wat weer scheelt in fysieke knoppen die je moet maken in de auto.

Stel nu dat die hele gereedschapskist gratis is en daardoor een autofabrikant niet meer naar Google hoeft (Android zit er al in en apps en appstore zitten er al in) en bij de Tier1 niet meer om software hoeft te vragen, maar alleen om de schermen.

Dan bespaart de autofabrikant tijd en geld aan eigen software mensen en aan software van de Tier1. Ze besparen ook 80% in snelheid (nu traagheid) in ontwikkelen, waardoor het eerder in nieuwe auto’s kan en je modellen dus eerder de concurrentie aankunnen met auto’s die beter infotainment hebben zoals Tesla.

Wat is de winst voor tomtom? Indien de autofabrikant Indigo gebruikt zitten daar standaard de maps en traffic en EV info en andere dingen van TomTom in. Dus geen HERE en geen Google. Ook is de Tier1 niet meer nodig voor navigatie software, dus dat is ook een extra inkomstenbron. Daarnaast is de Tier1 geen tussenpersoon meer, dus meer marge op je maps en traffic. En tot slot zorgt Indigo voor 100% take rate dus geen klanten meer die in 30-40% van hun auto’s navigatie bieden en in de andere auto’s niet.

Ik weet niet of het zo werkt, maar stél dat. Dan bestrijd je Google met haar eigen wapens. Zorgen dat je het platform gratis aanbiedt en dat alles wat op dat platform gebeurt inkomsten voor je opleveren.
Benjamin G.
0
quote:

Eva1960 schreef op 9 december 2021 10:59:

Het wordt tijd dat er een asml constructie komt, dat de belangrijkste klanten in TT kunnen participeren tbv duurzaam succes.

Tot nu toe kan google winnen doordat ze het uiteindelijk gaat om een verdienmodel met reclameopbrengsten. Als TT die kans op een verdienmodel NIET heeft met reclame inkomsten moeten ze iets hebben waardoor ze pricing power hebben, zoals ASML heeft.

Anders worden ze opgeslokt door big tech.

Ik zie nu geen pricing power, anders dan met de industrie samen bezitten en verdelen. Te starten met de eigen aandelen.
Dat zou een logische gedachte zijn. Dat zou assetwaarde verzilveren. TomTom heeft al op voorgesorteerd door 10% strategisch belang te kunnen toelaten. Punt is dat ASML model ook een model is: van non competitief onderscheidend en wel noodzakelijk om kansen in de hele markt te verzilveren. Immer zonder steeds beter worden chipmachines, niet steeds beter worden chips, geen wet van moore meer en dus lagere marktgroei. Vice versa slecht voor veel bedrijven.

Voor TomTom is dit alleen het geval als het gaat om de datafabriek, verlagen transactiekosten en heel misschien in het leveren van een softwareplatform. Dit laatste is heel misschien omdat grotere partijen zoals Google en Baidu dit wel geïntegreerd aanleveren. Dat betekent dat het een competitief element is geworden in het verdienmodel.

Dit laatste is te vergelijken met glasvezel van KPN of koper van Ziggo. Je bent eigenaar van het netwerk, je beheert de toegang tot het netwerk en je verkoopt de diensten. Dat geeft veel pricing power en marktmacht naar spelers die alleen diensten kunnen aanbieden.

Met andere woorden het ASML model zou prachtig zijn. Ik vermoed dat die variant in de zuivere vorm niet meer haalbaar is. Blijft over een overname waarbij de overnemende partij een strategische asset binnenhaalt om een geïntegreerd platform te leveren met als unique selling point, omgaan met privacy en eigenaarschap van de data.
3.494 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 171 172 173 174 175 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront