Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway.com 2021

Moneyball
3
quote:

Dick Schipper schreef op 20 december 2021 16:35:

Dit bedrijfsmodel is ten dode opgeschreven. De Horeca kan het zich niet meer veroorloven om bedrijven als Just Eat de enorme tarieven te betalen. Het is zaak dat restaurants etc. de klanten-relatie en binding in combinatie met een goed eigen bestel-site z.s.m. gaan optimaliseren. Daar hebben zij de komende weken alle tijd voor; read my lips.
Het gaat erom wat de consument wil. En die wil merendeel gemak via 1 platform.

De ondernemer moet zich aanpassen aan z’n klant en heeft niet de marktmacht. Zo’n flesje wijn gaat echt geen verschil maken. Met het boekingenplatform (los van de logistiek) kunnen de meeste restaurants ook nooit concurreren op prijs. JET kan dat door schaal veel goedkoper. Kijk even naar de winsten van booking.com.

Logistiek is meer kapitaalintensief vanwege assets en personeel. JET vindt het prima als restaurants dat zelf willen, maar biedt het wel aan. Ontzorgen heet dat Dick. En ontzorgd worden kost wat geld.



Grensgeval
5
Altijd zo grappig om te lezen. Als de koers stijgt dan is dat volkomen terecht en ‘ontdekken’ nieuwe beleggers het aandeel en willen ze dolgraag mee met de rit naar boven. Iedere vroegere instappers schouderklopt zichzelf en schrijft zich in voor wat HISWA brochures.

Maar oh jee, als het naar beneden gaat. De manipulatie en samenzweringstheorieën zijn elke week anders en dagverlopen worden uitgespit om rariteiten te bespeuren.
Apart is dat die machten blijkbaar alleen koersen kunnen drukken.
marktwaarde
0
quote:

Giraffe Capital schreef op 20 december 2021 20:28:

[...]
Recordverlies was niet zonder reden, Grubhub verloor in 2020 meer dan 100 miljoen door fee caps terwijl Grub op hetzelfde moment eindelijk echt begonnen met uitrol logistiek netwerk wat (zeker in het begin) erg veel geld kost.
Dus voornamelijk inderdaad die fee caps. Maar dat lijkt ook permanent te worden. Die rechtszaak in NY geef ik niet veel kans.
Institutional Investor
4
quote:

Grensgeval schreef op 20 december 2021 21:43:

Altijd zo grappig om te lezen. Als de koers stijgt dan is dat volkomen terecht en ‘ontdekken’ nieuwe beleggers het aandeel en willen ze dolgraag mee met de rit naar boven. Iedere vroegere instappers schouderklopt zichzelf en schrijft zich in voor wat HISWA brochures.

Maar oh jee, als het naar beneden gaat. De manipulatie en samenzweringstheorieën zijn elke week anders en dagverlopen worden uitgespit om rariteiten te bespeuren.
Apart is dat die machten blijkbaar alleen koersen kunnen drukken.
Helemaal eens.

Het is gewoon een bedrijf met zeer lage marges in het positieve scenario en geen of negatieve marges in het slechte scenario

Zolang er harde groei is accepteert de markt dat wel maar nu komen er wat scheurtjes ( tijdelijk of permanent?) En gaan we omlaag

Hoeveel omzet heeft dit bedrijf nodig in het positieve scenario over paar jaar?

Ze halen dan 5% ebitda marge. Dit zou in positieve scenario 3% netto kunnen zijn
Als ze na de groeifase een multiple van 25x de winst krijgen ( ook niet laag te noemen) dan volgt dat er dan 400 mln euro winst moet worden gemaakt per jaar om huidige market cap te rechtvaardigen van 10 miljard

En dus 13.3 miljard euro omzet.
Maar is de netto marge geen 3% maar 1% dan heb je 40 miljard omzet nodig....

Volatiliteit is dus zeer goed te begrijpen

Wat mij betreft een trading aandeel
marktwaarde
0
quote:

Institutional Investor schreef op 20 december 2021 22:02:

[...]

Helemaal eens.

Het is gewoon een bedrijf met zeer lage marges in het positieve scenario en geen of negatieve marges in het slechte scenario

Zolang er harde groei is accepteert de markt dat wel maar nu komen er wat scheurtjes ( tijdelijk of permanent?) En gaan we omlaag

Hoeveel omzet heeft dit bedrijf nodig in het positieve scenario over paar jaar?

Ze halen dan 5% ebitda marge. Dit zou in positieve scenario 3% netto kunnen zijn
Als ze na de groeifase een multiple van 25x de winst krijgen ( ook niet laag te noemen) dan volgt dat er dat je 400 mln euro winst moet maken per jaar

En dus 13.3 miljard euro omzet.
Maar is de netto marge geen 3% maar 1% dan heb je 40 miljard omzet nodig....

Volatiliteit is dus zeer goed te begrijpen

Wat mij betreft een trading aandeel
Mooi uitgelegd!
[verwijderd]
0
quote:

kassa! schreef op 20 december 2021 21:25:

[...]

Hoe zie je of het een open koop of open verkoop is.
Geen idee, zoals ik al zei, heb er zelf niet zoveel verstand van en vel dan ook geen oordeel of het wel of niet zo is. Deel enkel wat ik lees en noem daarbij de bron waarvan ik het heb. Ben zelf een kleine nog lerende belegger en probeer zoveel mogelijk te lezen en mijn info van verschillende bronnen te halen. Daarbij vindt ik het een leuke hobby voor erbij om er op dit soort plekken over te praten.
Giraffe Capital
3
quote:

Institutional Investor schreef op 20 december 2021 22:02:

[...]

Helemaal eens.

Het is gewoon een bedrijf met zeer lage marges in het positieve scenario en geen of negatieve marges in het slechte scenario

Zolang er harde groei is accepteert de markt dat wel maar nu komen er wat scheurtjes ( tijdelijk of permanent?) En gaan we omlaag

Hoeveel omzet heeft dit bedrijf nodig in het positieve scenario over paar jaar?

Ze halen dan 5% ebitda marge. Dit zou in positieve scenario 3% netto kunnen zijn
Als ze na de groeifase een multiple van 25x de winst krijgen ( ook niet laag te noemen) dan volgt dat er dan 400 mln euro winst moet worden gemaakt per jaar om huidige market cap te rechtvaardigen van 10 miljard

En dus 13.3 miljard euro omzet.
Maar is de netto marge geen 3% maar 1% dan heb je 40 miljard omzet nodig....

Volatiliteit is dus zeer goed te begrijpen

Wat mij betreft een trading aandeel
JET EBITDA marges hebben betrekken tot de GTV niet over de omzet (EBITDA marges over de omzet lag vorig jaar in Nederland op 43% van de omzet). JET verwacht dit jaar al tussen de 28-30 miljard GTV te behalen (en verwacht dit in 5 jaar minimaal te verdubbelen). Dus zelfs met lagere dan 5% GTV/EBITDA marges (JET verwacht op lange termijn zelf minimaal 5%) zou je deze koers kunnen verantwoorden. Kijk ik echter naar de koers denk ik niet dat de markt gelooft dat JET ooit boven de 2% ebitda marges zal gaan verdienen.
Burtolovic
3
Hypothese: Cat Rock helpt de koers drukken, koopt een groter aandeel. Amazon gaat binnenkort in grocery-delivery en de makkelijkste weg is 25 mijard voor JET betalen. 50.1% van de aandeelhouders gaat akkoord, aandeel gaat naar de 100.
[verwijderd]
1
quote:

Dhr. B. Legger schreef op 20 december 2021 22:19:

Hypothese: Cat Rock helpt de koers drukken, koopt een groter aandeel. Amazon gaat binnenkort in grocery-delivery en de makkelijkste weg is 25 mijard voor JET betalen. 50.1% van de aandeelhouders gaat akkoord, aandeel gaat naar de 100.
Deal.
Institutional Investor
0
quote:

Giraffe Capital schreef op 20 december 2021 22:15:

[...]
JET EBITDA marges hebben betrekken tot de GTV niet over de omzet (EBITDA marges over de omzet lag vorig jaar in Nederland op 43% van de omzet). JET verwacht dit jaar al tussen de 28-30 miljard GTV te behalen (en verwacht dit in 5 jaar minimaal te verdubbelen). Dus zelfs met lagere dan 5% GTV/EBITDA marges (JET verwacht op lange termijn zelf minimaal 5%) zou je deze koers kunnen verantwoorden. Kijk ik echter naar de koers denk ik niet dat de markt gelooft dat JET ooit boven de 2% ebitda marges zal gaan verdienen.
Klopt dat het 5% van GTV is. Ik zie dat zelf als de omzet maar had ik moeten duiden.

Ik geloof zelf ook nog niet dat 5% blijvend gehaald kan worden.
Er zijn ook scenario’s waarbij de waarde van dit bedrijf 0 euro is en de markt weegt die scenario’s waarbij altijd (te) veel.naar recente verleden wordt gekeken.

Mijn verwachtingen deel ik niet want daar handel ik op :)
InvestoPedia
1
quote:

Dhr. B. Legger schreef op 20 december 2021 22:19:

Hypothese: Cat Rock helpt de koers drukken, koopt een groter aandeel. Amazon gaat binnenkort in grocery-delivery en de makkelijkste weg is 25 mijard voor JET betalen. 50.1% van de aandeelhouders gaat akkoord, aandeel gaat naar de 100.
Het is een hypothese natuurlijk, maar ergens zie ik de logica wel. Anders is dat bericht van 16 december dat cat rock zijn belang aanzienlijk heeft verhoogd een flinke misser.
Jimnotaris
1
quote:

Moneyball schreef op 20 december 2021 21:32:

[...]

Het gaat erom wat de consument wil. En die wil merendeel gemak via 1 platform.

De ondernemer moet zich aanpassen aan z’n klant en heeft niet de marktmacht. Zo’n flesje wijn gaat echt geen verschil maken. Met het boekingenplatform (los van de logistiek) kunnen de meeste restaurants ook nooit concurreren op prijs. JET kan dat door schaal veel goedkoper. Kijk even naar de winsten van booking.com.

Logistiek is meer kapitaalintensief vanwege assets en personeel. JET vindt het prima als restaurants dat zelf willen, maar biedt het wel aan. Ontzorgen heet dat Dick. En ontzorgd worden kost wat geld.

Restaurants moeten ophouden met dat gejank. Ze zijn vrij om geen gebruikt te maken van JET of anderen. Bezorgen en klanten binnenhalen kost klauwen met geld en dat besteden ze niet voor niets uit aan JET. JET heeft miljarden uitgegeven om te komen waar ze nu staan.



GremmenMW
0
quote:

Fermín Romero de Torres schreef op 21 december 2021 08:34:

Vandaag laten we de €. 45 voorgoed achter ons. Toch?
Iets te vaak in de Efteling geweest? :-)
OJ84
0
quote:

Fermín Romero de Torres schreef op 21 december 2021 08:34:

Vandaag laten we de €. 45 voorgoed achter ons. Toch?
Wellicht € 44,- of € 43,-. Alles is mogelijk. :)
Jello
1
Laat ik maar voorspellen dat we 3 procent de min in gaan dan is het waarschijnlijk +4! Come on !!
24.314 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 ... 1212 1213 1214 1215 1216 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 13,970
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 14,135
Laag 13,650
Volume 2.106.904
Volume gemiddeld 2.412.010
Volume gisteren 2.106.904

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront