TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 119 120 121 122 123 124 125 126 127 » | Laatste
Koos99
0
Ik heb eens in het JV gezocht, en daaruit maak ik op dat de backlog inclusief deferred revenue is

Automotive backlog

is the cumulative expected IFRS revenue from all awarded Automotive deals

Als je dus enkel naar FCF kijkt, dan moet je dus de deferred revenue vd backlog aftrekken. Dus pak ‘m beet 1.5 ipv 1.8
Beperktedijkbewaking
3
quote:

*JustMe* schreef op 10 oktober 2021 21:43:

[...]
In elk geval is er bij Consumer niet een soort ‘harde knip’ te maken van we stoppen hiermee. Er zit bridge omzet aan Daimler trucks in, Telematics hardware aan Bridgestone, een restje Automotive hardware en je hebt niche pnd’s met name voor motoren en trucks die niet zo gevoelig zijn voor de smartphone als alternatief.
...
Ik herinner mij dat ik daar begin 2019 wat rekensommetjes over heb gemaakt, tamelijk ruwe schattingen maar toch. Helaas heb ik die toen verspreid over diverse draden. Na enig zoeken vond ik dit terug:

www.iex.nl/Forum/Topic/1357812/TomTom...
Mijn post van 5 februari 2019 07:39, iex-pag. 238.
"Het gaat over de license fees die TTT tot nu toe intern betaalde voor het gebruik van maps, traffic etc. Straks gaat Bridgestone dat als externe klant betalen. En dan gaat het onder de omzet van Enterprise (nu Location Technology) vallen." 
Ik kwam toen op een bedrag uit van ca 15 mio per jaar. Operationeel, dus ik laat 'deferred' effecten buiten beschouwing.

www.iex.nl/Forum/Topic/1323210/TomTom...
Diverse posts op deze iex-pgs. 97-98, waarin ik na veel discussie met o.a. @win some uitkwam op:
- een omzet van € 13-17 mio voor de nog steeds aan of via Bridgestone geleverde PRO-driver pnd's (waarvan 2-3 mio C&S, dus ca 12 mio voor de hardware). 
- een omzet tussen 12 en 18 mio voor de noodzakelijke LINK-volgapparatuur.

www.iex.nl/Forum/Topic/1358897/TomTom...
Daar schreef ik op 17 februari 2019 21:12 als ruwe schattingen voor de niche omzetten 2019 bij Consumer:

Bridge: ca 4 mio, zal vermoedelijk groeien, tot mogelijk (blue sky) 20-40 mio in '21/'22 via klant Daimler.
GO professional (in sommige landen Trucker genoemd): ca 17 mio, stabiel of licht krimpend.
PRO driver terminals: 15 mio, lichte groei mogelijk.
Campernavigatie: 3 mio, stabiel.
Motornavigatie: ca 16 mio, stabiel.


Alleen de PRO-omzet is hier relevant (loopt via Bridgestone), en ligt in de eerder genoemde range.
Let wel: dat alles was gebaseerd op de cijfers van 2018. Nu zullen ze ondanks de corona/chip-crisis vermoedelijk hoger zijn, ook omdat de koeriersdiensten binnen Bridgestone -TTT zeker niet afgenomen zullen zijn.

Samenvattend, als 'Bridgestone-deel' van de  tegenwoordige Consumer omzet tenminste:

- 15 mio C&S fee (incl. C&S voor de PRO's en voor C&S-gebruik door andere hardware dan door TT geleverd)
- 12 mio voor de PRO driver hardware
- 12-18 mio voor de LINK-apparatuur.

Conclusies:

De omzet aan/via Bridgestone vertegenwoordigt bijna de helft (!) van de huidige operationele Consumeromzet excl. automotive hw (70 mio t/m Q3, dus zeg 93 mio in heel 2021).

Omdat dit niet afneemt (integendeel) mag het niemand verbazen dat de totale Consumeromzet minder snel afneemt dan men alom verwachtte.

boem!
0
Waarom ik hoop dat mijn visie op het backlog het wint van die van @Tatje.

Op basis van de uitspraak dat de IFRS omzet voor het grootste gedeelte bestaat uit omzet vanuit bestaande contracten hangt @Tatje de stelling aan, dat het backlog niet volledig is.

Ik kan me tot zover hierin vinden omdat onbekende contracten geen deel kunnen uitmaken van een backlog echter om daarmee het belang van het backlog te minimalisern gaat mij veel te ver.

Indien je kijkt naar de originele outlook voor 2021 zie je daar een bedrag voor A&E van 420-450 mio.
Excl Enterprise geeft TT hiermee de verwachting af van 250-280 mio te behalen met Automotive.

Uit het backlog blijkt dat men op basis van bestaande contracten 252 mio aan omzet al heeft ingeboekt.
Daaruit blijkt mi dat TT aan nieuwe omzet een bedrag verwacht van max 30 mio.
boem!
1
Indigo is bij ons zeer goed ontvangen.
Het levert TT echter geen directe omzet op.
TT blijft nog steeds afhankelijk van zijn app's zoals naviagtie, real-tome traffic, speed alert, Autostream ed.

Omdat TT op het keerpunt staat om zijn omzet te vergroten lijkt het mij een goed idee om nog eens naar de omzet te kijken.

We onderscheiden drie omzetten bij TT.
IFRS omzet
prod omzet
backlog

Het backlog is mi belangrijk omdat die de omzetwaarde aangeeft van wat er aan gesloten contracten reeds in de pocket zit op basis van inschattingen van nog te boeken prodomzetten vermeerderd met de vrijval vanuit deferred.
In die zin geeft het backlog de outlook aan exclusief de nog nieuw te boeken omzet.
Het backlog bevat ALLE reeds gesloten contracten dus ook die welke nog niet gecommuniceerd zijn bij naam.

Omdat de waarde van een bedrijf altijd een relatie zal hebben met het bedrag dat er voor aandeelhouders overblijft is het duidelijk dat de prodomzet vele malen belangrijker is dan de IFRS omzet.
De IFRS omzet is een gecamoufleerde omzet die bestaat uit de VERPLICHTE vrijval vanuit deferred vermeerderd met een gedeelte van de prod omzet(40%).

De verplichte vrijval vanuit deferred was de afgelopen jaren als volgt:
2018 68 mio
2019 85 mio
2020 113 mio
2021 127 mio

Omdat ook in de twee afgelopen rampjaren voor TT de toevoeging aan deferred hoger was dan de verplichte vrijval zal deze stijging aan verplichte vrijval ook in 2022 zich voortzetten (140 mio?)

Om tot een redelijke inschatting te komen voor de IFRS omzet 2022 moet je naast de 140 mio nog een percentage toevoegen (40%) van de te maken prodomzet.
Uitgaande van de gerealisserde prod omzetten van 318 mio in 2018, 381 mio in 2019 en 282 mio in 2020 schat ik deze voor 2021 en 2022 in op resp 290 mio en 380 mio.

IFRS omzet 2021 : 127 mio + 40% van 290 mio = 243 mio
IFRS omzet 2022 : 140 mio + 40% van 380 mio = 292 mio

NB 243 mio Automotive + 172 mio Enterprise = 415 mio omzet A&E in 2021
in 2022 292 mio + 190 mio = 482 mio.

[verwijderd]
1
Komt overeen met "double digit growth automotive starting with a 2". Dit zou volgens Taco Titulaer afhangen waarop de jaaromzet 2021 uitkomt. Wordt Q4 slecht en komt A&E uit op 400 miljoen (onderkant van de outlook) dan wordt de groei richting 30%. Is het een goed Q4, dan wordt de groei richting de 20%.

Voor Licensing ga ik weer uit van 10% (zoals dit jaar) in dollars en dan bepaalt de EUR/USD wat het precies wordt in euros.

Ik denk op basis daarvan

235 miljoen IFRS automotive +25% = 294 miljoen
170 miljoen Enterprise + 10% = 187 miljoen

Som komt exact bij jou uit
boem!
2
Indien Taco zijn outlook Automotive bevestigt bij de jaarcijfers gaat bij mij de vlag uit.

Dat zou nl een productieomzet betekenen van 400 mio waardoor er een double digit FCF uitrolt voor 2022.

Hierdoor hebben we weer aansluiting met het vergezicht en is een bewijs dat het verdienmodel bij TT werkt.

235 mio IFRS 2021 geeft mt 25% 295 mio IFRS in 2022.

IFRS is de gecamoufleerde omzet weergave waarvan het deferred gedeelte 50% uitmaakt.

Door velen hier nog steeds niet goed begrepen.
Maar met een bijdrage van 86 mio, 85 mio, 113 mio en 127 mio wel steeds nadrukkelijker aanwezig.

Voor 2022 schat ik een deferred bijdrage in van 140 mio waardoor er voor de productie-omzet 155 mio overblijft.

Dit houdt in , dat de prodomzet met 40% moet stijgen om de overall 25% groei te realiseren.

1,4 x 285 mio = 400 mio prod omzet in 2022.

boem!
2
Ik heb bij IR de vraag neergelegd wat de konsekwenties zijn van het hanteren van een licence fee voor Indigo en van de abonnementsstructuur mbt de deferred long.

Indien ik daarop antwoord krijg zal ik dat hier melden.

IndiGo zal pas in de tweede helft van 2022 invloed gaan krijgen op de omzet, tot die tijd moeten we het doen met de oude methodiek.

Ik zie op het forum regelmatig twee uitersten voorbijkomen 395 mio IFRS omzet 2021 versus 420 mio.
Om een goed beeld van te krijgen wat deze twee waarden betekenen voor de prod omzet Automotive 4q-2021 geef ik hierbij de onderliggende berekening:
Omzet IFRS = omzet Enterprise + omzet uit deferred kort Automotive + gedeelte vanuit de prod omzet dat niet gedeferred wordt.
395 - 170 (enterprise) - 127 mio(deferred kort) = 98 mio vanuit prod
420 - 170 (enterprise) - 127 mio (deferred kort) = 123 mio vanuit prod

Dit houdt in dat de bruto prod omzet voor Automotive in 2021 zich beweegt tussen 220 - 245 mio bij 395 IFRS omzet en 275 - 305 mio bij 420 mio.

De prodomzet Automotive bedroeg ult 3q 196 mio.

Derhalve te verwachten prod omzet 4Q 2021 :
bij 395 mio = 25 - 50 mio
bij 420 mio = 80 - 110 mio
boem!
3
Antwoord IR:

The IndiGo operational revenue model is based on a one-time fee per car.
Based on IFRS revenue recognition rules we will recognize the revenue over the duration of the contract period.
As a consequence IndiGo will be booked as deferred revenue at the moment of the transaction and released on a monthly basis over the duration of the contract.
boem!
1
Huidige koers van 8,75 euro geeft aan TT een assetwaarde van 1.137,5 mio en een verdienmodelcapacitit van 30 cent.

De waarde van elk bedrijf wordt nl bepaald door wat men er nu (verkoop assets) dan wel via rendementen mee kan verdienen,

De ONDERWAARDERING van de assets met een factor 3(?) wordt veroorzaakt doordat de FF's hebben aangegeven het verdienmodel na te streven.
Op basis van het verdienmodel is er sprake van een OVERWAARDERING met factor 3.
De huidige verdiencapaciteit stokt bij 10 cent per aandeel waarbij de koers al een verdienste van 30 cent heeft ingecalculeerd.

Onder het mom van eerst zien en dan geloven zal men de verdiencapaciteit moeten opschroeven naar 1 euro per aandeel om ook maar in de buurt te komen van de huidige potentiele assetwaarde(25 euro).
Benjamin G.
0
Super Martin, dank je wel. Cruciale informatie. Benieuwd wat je gaat becijferen om te achterhalen wat die 'one-time fee per car' is. Ook benieuwd met wie TomTom die 'one-time fee' moet gaan delen.

Hoe dan ook de R&D lasten zijn al genomen. Kan Indigo resulteren in een verhoging van de Goodwill op de balans?
boem!
0
ik zou bij GOD niet weten hoe ik de hoogte van de licence fee IndiGo zou kunnen benaderen.

Gegeven de one-fee per car en de vrijval gedurende de contractperiode heb ik daar vwb de omzetten t/m 2024 geen hoge pet van op.

IK ga ervan uit dat deze fee allen toekomt aan TT en dat dit zeker op langere termijn een substantiele omzetpost kan vormen.

Nu lijkt het mij meer op de worst verhangen.
boem!
1
De licence fee van IndiGo zal op zichzelf niet het grote verschil maken, door het ontbreken van het repeterende karakter staat het haaks op het overige verdienmodel van TT dat zich juist concentreert op de abonnements aanpak die zorgt voor een repeterend karakter in de omzet.

Indien de berekeningswijze van @BDB (15-17,50 euro) en van mijzelf (12,50-15,00 euro) voor de huidige jaaropbrengsten per auto enige aansluiting hebben met de werkelijkheid zal het inbrengen van IndiGO hoofdzakelijk tot doel hebben deze jaaropbrengsten op een hoger plan te krijgen.

Het is duidelijk dat de full-stack benadering die HG nastreeft het verlossende item zal zijn en daarbij kan IndiGo als katalysator dienst doen.

Zelfs met een EENMALIGE licence fee van 2,50-5 euro zal deze inkomstenpost niet meer dan ondersteunend zijn van de totale omzet.

Ik ben daarom meer benieuwd naar het backlog want die geeft de te verwachten prod omzetten aan van de gesloten contracten.
Met het vernieuwde contract met VW op zak vewacht ik een backlog van minimaal 2,1 a 2,2 miljard.

NB de huidige prod omzet van Automotive ligt rond de 300 mio(20 mio cars ad 15 euro?)


Beperktedijkbewaking
0
quote:

boem! schreef op 24 december 2021 03:12:

De licence fee van IndiGo zal op zichzelf niet het grote verschil maken, door het ontbreken van het repeterende karakter staat het haaks op het overige verdienmodel van TT dat zich juist concentreert op de abonnements aanpak die zorgt voor een repeterend karakter in de omzet.

Indien de berekeningswijze van @BDB (15-17,50 euro) en van mijzelf (12,50-15,00 euro) voor de huidige jaaropbrengsten per auto enige aansluiting hebben met de werkelijkheid zal het inbrengen van IndiGO hoofdzakelijk tot doel hebben deze jaaropbrengsten op een hoger plan te krijgen.

Het is duidelijk dat de full-stack benadering die HG nastreeft het verlossende item zal zijn en daarbij kan IndiGo als katalysator dienst doen.

Zelfs met een EENMALIGE licence fee van 2,50-5 euro zal deze inkomstenpost niet meer dan ondersteunend zijn van de totale omzet.
...
Dat het bij IndiGo om een eenmalige fee gaat en niet om een abbo-vorm is eigenlijk wel logisch. Het is geen doorlopende service, maar een eenmalig (bij aflevering van de auto) geleverd softwarepakket. Dat kan een beetje variëren per oem of model, en in de loop van de tijd nog verbeteren, maar eenmaal geleverd = geleverd.

Dat gezegd hebbende, IndiGo is essentieel voor de toekomstige levering van de wél continue services op abbo-basis. Ik kan me niet voorstellen dat dit slechts een eenmalige fee van 2,5-5 euro zou opleveren. Dan zou alle enthousiasme in TT-kringen (ook de ontwikkelaars, niet alleen de top) over IndiGo wel erg overdreven en misleidend zijn.

Uitgaande van onze beider gokken van zeg 15 euro pj voor de services, denk ik dat IndiGO eenmalig minimaal ook 15 euro zal opbrengen, maar vermoedelijk meer.

Voor de rest staat of valt het met de klanten en hun take-rates...

pwijsneus
1
quote:

boem! schreef op 23 december 2021 08:40:

Antwoord IR:

The IndiGo operational revenue model is based on a one-time fee per car.
Based on IFRS revenue recognition rules we will recognize the revenue over the duration of the contract period.
As a consequence IndiGo will be booked as deferred revenue at the moment of the transaction and released on a monthly basis over the duration of the contract.
Lees die 2e zin nog eens goed. Als ik het goed begrijp wordt de operational revenue die inderdaad in 1 keer wordt ontvangen dus wel uitgesmeerd, over the duration of the contract period. Based on IFRS revenue recognition rules.
boem!
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 24 december 2021 08:31:

[...]
Dat het bij IndiGo om een eenmalige fee gaat en niet om een abbo-vorm is eigenlijk wel logisch. Het is geen doorlopende service, maar een eenmalig (bij aflevering van de auto) geleverd softwarepakket. Dat kan een beetje variëren per oem of model, en in de loop van de tijd nog verbeteren, maar eenmaal geleverd = geleverd.

Dat gezegd hebbende, IndiGo is essentieel voor de toekomstige levering van de wél continue services op abbo-basis. Ik kan me niet voorstellen dat dit slechts een eenmalige fee van 2,5-5 euro zou opleveren. Dan zou alle enthousiasme in TT-kringen (ook de ontwikkelaars, niet alleen de top) over IndiGo wel erg overdreven en misleidend zijn.

Uitgaande van onze beider gokken van zeg 15 euro pj voor de services, denk ik dat IndiGO eenmalig minimaal ook 15 euro zal opbrengen, maar vermoedelijk meer.

Voor de rest staat of valt het met de klanten en hun take-rates...

Eens met jouw analyse.
IndiGo zal als katalysator worden ingezet om de jaarlijkse fee per auto fors te verhogen.

Je moet mijn 2,50-5 euro IndiGo fee dan ook lezen als NIET doorslaggevend in de ontwikkeling van TT's Automotive.
pwijsneus
0
quote:

boem! schreef op 24 december 2021 08:44:

Ja, dus?
Zoals ik het lees gaat het in de rapportage dus niet om een eenmalige fee, maar juist om een subscription. Of zie ik dat verkeerd;

The IndiGo operational revenue model is based on a one-time fee per car.
Based on IFRS revenue recognition rules we will recognize the revenue over the duration of the contract period.
As a consequence IndiGo will be booked as deferred revenue at the moment of the transaction and released on a monthly basis over the duration of the contract.


Hoe ziet de contract period van een one-time fee per car er anders precies uit? Die snap ik ander niet niet, indien het niet als deffered revenue maar als one time fee wordt gerecognized.
boem!
2
Het is een eenmalige fee die per opgeleverde auto in rekenig wordt gebracht en die gedurende de loooptijd van het onderliggende contract vrijvalt.

Dit zou anders zijn indien de fee gebaseerd zou zijn op een contractperiode omdat daaruit een verlenging zou kunnen plaatsvinden.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

boem! schreef op 24 december 2021 09:27:

Het is een eenmalige fee die per opgeleverde auto in rekenig wordt gebracht en die gedurende de loooptijd van het onderliggende contract vrijvalt.

Dit zou anders zijn indien de fee gebaseerd zou zijn op een contractperiode omdat daaruit een verlenging zou kunnen plaatsvinden.
Zo is het. De beste en gewaardeerde wijsneus begrijpt defrev niet goed.

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 119 120 121 122 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront