Ahold « Terug naar discussie overzicht

Sectornieuws - diverse items

1.269 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 » | Laatste
voda
0
Websuper Picnic haalt 600 miljoen euro op
Om internationale groei te versnellen.

(ABM FN-Dow Jones) Online supermarkt Picnic heeft in een nieuwe financieringsronde 600 miljoen euro opgehaald om zijn groei te versnellen en de duurzaamste boodschappen bezorgservice van Europa te worden. Dit werd donderdag bekendgemaakt.

De Bill & Melinda Gates Foundation Trust leidde de financieringsronde. Ook bestaande aandeelhouders deden mee.

De nieuwe investering moet een versnelde uitrol van Picnic in Europa mogelijk maken, vooral in Duitsland en Frankrijk. Investeringen in gerobotiseerde distributiecentra, elektrische voertuigen en een team van software-ontwikkelaars zijn nodig voor de langetermijngroei, aldus Picnic.

Daarnaast wordt de investering gebruikt voor verdere technologische innovaties om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Aldi jaagt concurrentie Verenigd Koninkrijk op met extra investering van €1,5 mrd
Van onze redacteur 13:22

Aldi werkt met Deliveroo samen voor thuisbezorging. REUTERS

Het Britse en Ierse onderdeel van supermarktconcern Aldi gaat €1,5 mrd investeren in uitbreiding en innovatie. De Duitse discounter wil de komende twee jaar zijn aandeel op deze twee markten vergroten.

Aldi heeft plannen om honderd nieuwe winkels te openen in het Verenigd Koninkrijk (VK) en Ierland. Daarnaast gaat het geld steken in een nieuw distributiecentrum in Midden-Engeland, versterking van bestaande logistieke centra en in technologie. Zo wil het in Greenwich (Londen) een winkel optuigen vol met camera's en kunstmatige intelligentie, die het winkelgemak van klanten moeten vergroten. Die kunnen dan voortaan automatisch afrekenen, een concept dat lijkt te zijn afgekeken van Amazon Go.

De onderneming verwacht met deze miljardeninvestering meer dan tweeduizend banen te creëren in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, bovenop de zevenduizend die er de afgelopen twee jaar zijn bijgekomen. Bij Aldi werken in het VK zo'n 38.000 mensen in 920 winkels.

Vierde keten in het VK
Aldi en ook het Duitse Lidl zijn bezig met een opmars in het VK, waarmee ze de Britse concurrenten Tesco, Sainsbury's, Asda en Morrisons dwingen tot prijsverlagingen en kostenreducties. Aldi heeft een marktaandeel van 8% en is daarmee de vierde keten in het Verenigd Koninkrijk.

Aldi zag de omzet in 2020 met 10% groeien tot een recordniveau van bijna €16 mrd. De omzetsprong had nog groter kunnen zijn, als Aldi zijn onlineverkopen beter op orde had gehad. Wegens besmettingsgevaar tijdens de coronapandemie weken veel consumenten uit naar thuisbezorging, iets waar discounters zich minder goed in hebben ontwikkeld.

Aldi tuigde dit jaar echter een alliantie op met maaltijdbezorger Deliveroo, waardoor klanten van tweehonderd winkels hun online bestelde boodschappen thuis kunnen laten bezorgen.

Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1414028/aldi-jaag...
voda
0
Supermarktconcern Jumbo voortaan Koninklijk
14 uur geleden

Supermarktconcern Jumbo gaat voortaan door het leven als Koninklijke Jumbo Food Groep. Koning Willem-Alexander heeft het Brabantse familiebedrijf bij zijn honderdjarig bestaan het recht verleend om het predicaat Koninklijk te voeren.

Dat Jumbo het predikaat Koninklijk krijgt, is donderdag bekendgemaakt tijdens een jubileumviering.© Jumbo Dat Jumbo het predikaat Koninklijk krijgt, is donderdag bekendgemaakt tijdens een jubileumviering.
Daarmee volgt Jumbo rivaal Albert Heijn. Toen de grootgrutter uit Zaandam in 1987 zijn eeuwfeest vierde, werd eveneens het woord Koninklijke aan de naam van de houdstermaatschappij toegevoegd.

Jumbo laat weten het nieuws donderdag vernomen te hebben tijdens een jubileumviering in het bijzijn van een groot aantal leveranciers, ondernemers, medewerkers en overige relaties. De commissaris van de Koning in Noord-Brabant en de burgemeester van Meierijstad, de gemeente waarin thuishaven Veghel ligt, reikten de bijbehorende oorkonde uit.

Familie Van Eerd

Het bedrijf, dat tegenwoordig ook bekend is van restaurantketen La Place, werd op 3 oktober 1921 opgezet door de familie Van Eerd als groothandel in levensmiddelen. Jumbo is inmiddels uitgegroeid tot de tweede supermarktketen van Nederland en verwelkomt naar eigen zeggen wekelijks ruim tien miljoen klanten. In 2019 opende Jumbo zijn eerste winkels in België. Komende jaren zullen daar naar verwachting tientallen nieuwe vestigingen bij komen.

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/su...
voda
0
Overname Carrefour door Auchan loopt spaak - media
Door voorwaarden deal.

(ABM FN) Het Franse Auchan heeft onlangs concurrent Carrefour benaderd voor een overname en was bereid ongeveer 19 miljard dollar neer te tellen, maar de besprekingen om de marktleider van Frankrijk te creëren zijn vastgelopen op de voorwaarden. Dat schreef persbureau Bloomberg op basis van bronnen.

Auchan zou Carrefour hebben benaderd, waarbij Auchan een meerderheidsaandeel in het fusiebedrijf zou krijgen, aldus de bronnen.

De besprekingen werden echter stopgezet na onenigheid tussen de aandeelhouders van beide bedrijven over de waardering en de structuur van de deal, volgens de bronnen.

Auchan stelde een deal voor die Carrefour zou hebben gewaardeerd op ongeveer 21 euro per aandeel, of ongeveer 16,6 miljard euro. Het management en de belangrijkste aandeelhouders van Carrefour vonden de afgegeven bandbreedte van 20 euro tot 21,25 euro echter te laag, terwijl de complexe structuur van zowel een vergoeding in aandelen als in contanten ook een struikelblok bleek.

Het is onduidelijk of de besprekingen zullen worden hervat, schreef Bloomberg.

Het aandeel Carrefour sloot vrijdag op 16,03 euro.

Door: ABM Financial News.

pers@abmfn.be

Redactie: +32(0)78 486 481
voda
0
Aandeelhoudersfamilies houden Franse supermarktdeal tegen
Redactie 2 uur geleden

Al maanden waren ze met elkaar in gesprek, de CEO's van de supermarktketens Carrefour en Auchan. Tevergeefs. Het initiatief was oorspronkelijk uitgegaan van het kleinere Auchan, de vijfde voedingsretailer van Frankrijk met 9% marktaandeel. Door samen te gaan met de nummer 2, Carrefour met 20% marktaandeel, hoopte de keten van hypermarchés het tij te kunnen keren van een dalend marktaandeel onder druk van de opkomst van discounters als Lidl en Aldi en de e-commerce.

Voor Carrefour-topman Alexandre Bompard lonkte een Franse deal, na de door de Franse regering begin dit jaar afgekapte deal met het Canadese Couche-Tard.

Maar de CEO's hadden buiten het oordeel van hun aandeelhouders gerekend. Eerst liet de familie Mulliez, eigenaar van Auchan, weten Auchan "nooit te zullen verkopen."

Vervolgens bleek ook aan de Carrefour-kant een familie roet in het eten te gooien. De familie Moulin-Houzé, met 10% Carrefours grootste aandeelhouder, was faliekant tegen een deal, omdat de combinatie in hun ogen strategisch niet zinvol zou zijn, aldus de Financial Times. Een volgend struikelpunt bleek de waardering van Auchan, dat de deal deels in aandelen had willen financieren. De Carrefour-aandeelhouders maakten duidelijk daar niet tuk op te zijn, omdat Auchan de voorbije jaren marktaandeel heeft verloren in Frankrijk. Consumenten zijn niet zo dol meer op hypermarkten.

Carrefours baas Bompard moet op zoek naar een andere manier om de waarde van zijn aandeel op te krikken; in vergelijking met andere supermarktconcerns als het Britse Tesco en het Nederlandse Ahold Delhaize, ligt de Carrefour-aandelenkoers respectievelijk 20% en 30% lager. Daarmee is Carrefour een prooi die zich verzet om opgegeten te worden door een concurrent of een versmade bruid.
voda
0
Carrefour zet flink in op online
In 2026 bruto-omzet van 10 miljard euro.

(ABM FN-Dow Jones) Carrefour zet de komende jaren flink in op e-commerce. Dit blijkt dinsdag uit plannen die de Franse supermarktketen presenteerde.

In 2026 wil Carrefour de bruto-omzet uit e-commerce verdrievoudigd hebben tot 10 miljard euro. Verder moet digitaal een extra 600 miljoen euro bijdragen aan de terugkerende operationele winst ten opzichte van 2021.

Om hierin te slagen voert Carrefour de investeringen met 50 procent op naar 3 miljard euro tussen 2022 en 2026.

Tot slot wil de keten niet in 2040, maar al in 2023 CO2-neutraal zijn.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Onderzoek: plastic verpakkingen in supermarkt vaak niet recyclebaar
Van onze redacteur 08:22

Een groot deel van de plastic verpakkingen in de supermarkt, zo'n 65%, is niet of beperkt te recyclen. Dat meldt Natuur&Milieu woensdag, op basis van nieuw onderzoek. De organisatie onderzocht verpakkingen van zowel huismerken als A-merken bij zeven supermarkten.

Een verpakking die moeilijk te recyclen is, wordt in het gunstigste geval ‘gedowncycled’. De kwaliteit gaat omlaag en het plastic kan vervolgens enkel worden gebruikt als opvulmiddel of bermpaaltje. Een groot deel van de niet-recyclebare verpakkingen eindigt echter in de verbrandingsoven, aldus Natuur&Milieu.

De zeven onderzochte supermarktketens zijn sinds twee jaar allemaal aangesloten bij het zogenoemde Plastic Pact: een initiatief dat ertoe moet leiden dat in 2025 alleen nog maar goed recyclebare verpakkingen worden gebruikt.

Jumbo en Ekzoplaza scoren slecht
Uit het onderzoek blijkt dat verpakkingen van huismerken over het algemeen beter te recyclen zijn dan de verpakkingen van de A-merken. Onderling zijn de verschillen tussen de supermarkten niet groot. In vergelijking met de andere supermarkten scoren Jumbo en Ekoplaza het slechtst. Het aantal verpakkingen dat niet te recyclen is ligt hoger en het is ook moeilijker om de verpakkingen wel goed recyclebaar te maken.

Volgens Natuur & Milieu is er forse verbetering mogelijk. Zo blijkt uit de analyse dat meer dan de helft van de 'probleemverpakkingen' met een simpele aanpassing wel te recyclen is. Als voorbeeld geeft het bedrijf het etiket: als dit van papier is en vastgelijmd zit aan het plastic, dan bemoeilijkt dat de recycling. Ook een wikkel van een ander materiaal kan de sorteermachines verstoren. Dat kan worden aangepast.

Meer beleid?
Toch is er ook goed nieuws, schrijft Jelmer Vierstra, programmamanager Circulaire Economie bij Natuur & Milieu. Meer dan de helft van de verpakkingen die niet goed te recyclen is, wordt dat wél met een of twee simpele aanpassingen in het ontwerp van de verpakking.

Natuur & Milieu wil dat de overheid beleid maakt waardoor supermarkten en producenten alleen nog maar recyclebare verpakkingen maken. Ook vindt de organisatie dat er te weinig gebeurt om herbruikbare verpakkingen aan te moedigen.

In Nederland zijn bedrijven die verpakte producten op de markt brengen verantwoordelijk voor het inzamelen en recyclen van de verpakkingen: de producentenverantwoordelijkheid. Het Afvalfonds Verpakkingen regelt dit collectief. De bedrijven betalen een afvalbeheersbijdrage, waarmee de kosten worden vergoed van de gemeenten die het inzamelen en de recycling regelen.

Lees het volledige artikel: fd.nl/samenleving/1419728/onderzoek-p...
voda
0
Colruyt glijdt naar laagste peil van het jaar af

Colruyt COLR -0,48% brokkelt opnieuw 0,9 procent af tot 41,66 euro, het laagste peil van het jaar. De supermarktketen is zo niet alleen de op één (Galapagos) na de slechtst presterende Bel20'er dit jaar, maar doet met een verlies van 14 procent ook veel slechter dan rivalen Ahold Delhaize en Carrefour.

De jongste jaren kocht Colruyt iets minder gretig eigen aandelen in, al steeg het tempo van de inkopen de jongste weken weer. Die bulkinkopen van eigen stukken vormden jarenlang een bodembeschermer. Mede door teleurstellende resultaten is de beurskoers tot dicht tegen het laagste peil in zes jaar weggegleden.

www.tijd.be/markten-live/live-blog/uc...
Bijlage:
voda
0
AH-leverancier: meer gemaksgroente in het schap
Door GERT VAN HARSKAMP

13 min geleden
in FINANCIEEL

SINT-KATELIJNE-WAVER - De Belgische groente- en fruitreus Greenyard, leverancier van onder meer Albert Heijn en moederbedrijf van Bakker Barendrecht, gaat fors uitbreiden in gezond gemakseten en heeft zijn bedrijfsresultaat- en omzetambities voor komende jaren aanzienklijk naar boven bijgesteld. Het bedrijf durft daarbij ook weer op overnamepad te gaan.

Groente- en fruitreus Greenyard ziet een omslag bij consument naar onbewerkte gemakkelijk te bereiden groente. ANP/HH

Dat blijkt uit de strategie 2030 die Greenyard dinsdag aan de aandeelhouders ontvouwt. Daarin streeft de groente- en fruithandelaar naar een omzet van €5 miljard over het gebroken boekjaar 2024/2025. Dat is een groei van €650 miljoen. Het aangepaste bedrijfsresultaat (aangepaste ebitda) moet dan aangedikt zijn met €35 tot €45 miljoen en tussen €200 tot €210 miljoen uitkomen.

Zonder toevoegingen
Consumenten zullen nog meer onbewerkte gemaksvoeding in het groente- en fruitschap bij de supermarkt vinden. Greenyard ziet een duidelijke omslag naar gemakkelijk snel te bereiden plantaardige voeding zonder toevoegingen bij consumenten. De Belgische groente- en fruitleverancier wil hierin leider zijn en wil hier komende drie jaar €30 tot €35 miljoen in investeren in nieuwe plantaardige producten.

BEKIJK OOK:
Consument eet veel gezonder: groente- en fruitreus Greenyard profiteert

Greenyard wil zijn naar bovengestelde ambities verder waarmaken door fusies en overnames in Europa en Amerika. Dat de Belgen weer op overnamepad gaan, is opvallend. Zij waren daar afgelopen jaren afgelopen jaren erg onfortuinlijk in. Begin 2018 ketste de overname van het Amerikaans-Ierse fruitbedrijf Dole nog af.

Nederlandse crisismanager
Over het boekjaar 2028 -2019 gaf Greenyard tot schrik van de aandeelhouders een forse winstwaarschuwing af. Het bedrijf haalde in 2019 de Nederlandse crisismanager Marc Zwaaneveld binnen die naast de zittende ceo Hein Deprez orde op zaken moest stellen bij de groente- en fruithandelaar.

BEKIJK OOK:
Winstwaarschuwing stort aandeel groentegigant Greenyard in vrije val

De hoge ambities van Greenyard komen voort uit de aanhoudende winstgroei die Greenyard half november naar buiten bracht. „Eerder dan gepland hebben we geleverd wat we beloofd hadden”, zegt co-ceo Zwaaneveld. „De prestaties zijn aanzienlijk verbeterd en we leveren sterke en stabiele resultaten af.”

BEKIJK OOK:
Greenyard plukt vruchten van verbeterplan

Aandeelhouders kunnen het optimisme van Greenyard wel waarderen. Het aandeel Greenyard stond dinsdag rond het middaguur bijna 5% hoger aan de beurs in Brussel.

www.telegraaf.nl/financieel/224917486...
voda
0
Beleggers straffen Ahold Delhaize-concurrent Colruyt af
Van onze redacteur 11:40

Beleggers hebben woensdag negatief gereageerd op tegenvallende halfjaarcijfers van de Belgische supermarktgroep Colruyt. Op de beurs in Brussel daalde de koers van het aandeel bijna 10%. Colruyt geldt in België als een grote concurrent van Ahold Delhaize, dat zowel actief is met Albert Heijn-winkels als Delhaize-supermarkten.

Colruyt boekte in de maanden april tot en met september een omzet van €4,98 mrd. Dat was een fractie lager dan in dezelfde periode vorig jaar, toen Colruyt net als andere supermarktketens kon profiteren van de eerste lockdownmaatregelen van de overheid.

De winstgevendheid stond het afgelopen halfjaar echter stevig onder druk. Colruyt zag de operationele marge met een derde afvlakken, tot 4,2%. De nettowinst daalde eveneens met ruim een derde, tot €162 mln.

Colruyt wijst op groeiende concurrentiedruk, die het bedrijf noopt tot prijsacties. Dat zal de onderneming ook in het tweede halfjaar van het gebroken boekjaar parten spelen. Colruyt rekent voor geheel 2021/2022 op een 'significante' daling van de nettowinst.

Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1424009/beleggers...
voda
0
Plus en Coop moeten 12 supermarkten verkopen voor fusie
1 uur geleden
in FINANCIEEL

DEN HAAG (ANP) - Supermarktketens Plus en Coop moeten in totaal twaalf filialen verkopen om te mogen fuseren. Die eis stelt toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) omdat er anders in bepaalde dorpen te weinig concurrentie overblijft na de fusie, waarmee het op twee na grootste supermarktconcern van Nederland ontstaat.

APA
Op nationaal niveau ziet de ACM geen problemen opdoemen met de concurrentie tussen supermarkten, dus stemt de instantie onder voorwaarden in met de samensmelting. Samen hebben de twee ketens ongeveer zeshonderd supermarkten. Plus en Coop verkopen onder meer winkels in Wehl, Ruurlo, Ravenstein en op Vlieland.

BEKIJK OOK:
Klanten maken zich niet druk over fusie Coop en Plus

Plus en Coop kondigden hun fusie in september aan. De twee bedrijven vinden het belangrijk om op grotere schaal te kunnen werken zodat ze de concurrentie met Albert Heijn en Jumbo beter aankunnen. Schaalgrootte is belangrijk voor supermarktbedrijven, omdat in de strijd om klanten vaak scherp op de prijzen wordt gelet waardoor de marges klein zijn.

BEKIJK OOK:
Coop verdwijnt in Plus: ’Regionale super te klein om zich staande te houden’

Bij de gecombineerde supermarktketens, die samen een omzet van zo’n €5 miljard hebben, werken ongeveer 40.000 mensen. Door de fusie gaan ook banen verloren, maar het exacte aantal is nog niet bekend. Het hoofdkantoor van Coop in Velp gaat op termijn sluiten. De hoofdkantoren van de twee bedrijven worden samengevoegd in Utrecht, waar het hoofdkantoor van Plus nu al is gevestigd.

www.telegraaf.nl/financieel/158564765...
voda
0
Bijna 10 miljard euro omzet voor Jumbo
Stijging van 2 procent.

(ABM FN-Dow Jones) Jumbo Supermarkten heeft in 2021 meer omzet behaald. Dit bleek maandag uit cijfers van de supermarktketen.

De consumentenomzet van Jumbo steeg met 2 procent naar 9,9 miljard euro. Gecorrigeerd voor de extra week in 2020 was de groei zelfs 4 procent. Daarmee groeide Jumbo harder dan de markt.

De omzet bij La Place bleef steken op 52 miljoen euro, een stijging van 4 procent. "Wederom tegenvallend als gevolg van de noodgedwongen sluitingen door de coronamaatregelen", liet Jumbo in een reactie weten.

Jumbo meldde verder een 30 procent hogere online omzet.

Er werden afgelopen jaar 18 nieuwe vestigingen geopend, waarvan de helft in België.

Vooruitblik

Jumbo rekent voor 2022 op een aanhoudende omzetgroei, zowel in de winkels als online. Vandaag kondigde Jumbo ook een meerjarige samenwerking aan met flitsbezorger Gorillas.

"Het gaat goed met Jumbo, en daar werken we met z'n allen hard aan. Maar successen uit het verleden bieden ook bij Jumbo geen garanties voor de toekomst. Slim vernieuwen én de kosten in toom houden, dáár draait het in deze uitdagende tijd allemaal om", zei CEO Frits van Eerd in een toelichting.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
Wilbar
0
Jumbo in zee met flitsbezorger Gorillas

VEGHEL (ANP) - Jumbo gaat in Nederland en Vlaanderen samenwerken met flitsbezorger Gorillas. De supermarktketen zal een groot deel van haar assortiment aan de start-up leveren, waaronder huismerkproducten en producten van La Place.
Klanten in de elf Nederlandse en twee Belgische steden waar Gorillas actief is kunnen die producten via de Gorillas-app bestellen en binnen tien minuten thuis laten bezorgen door een fietskoerier van het bedrijf. Klanten van Jumbo in die steden krijgen daarnaast de mogelijkheid om direct bij Jumbo bestelde boodschappen door Gorillas te laten bezorgen. Verder willen de bedrijven samen reclame maken en gebruikmaken van elkaars expertise. Mogelijk willen de twee ondernemingen ook samen locaties ontwikkelen.
Jumbo geeft aan dat de samenwerking, die nog dit kwartaal van start gaat, in eerste instantie een looptijd van enkele jaren heeft. Financiële details worden niet bekendgemaakt.

Gorillas ging de afgelopen tijd in het buitenland al vergelijkbare samenwerkingen aan. Zo werkt het van oorsprong Duitse bedrijf in het Verenigd Koninkrijk samen met Tesco en in Frankrijk met Casino.

www.telegraaf.nl/financieel/566620856...
voda
0
PLUS is nu de derde supermarktketen van Nederland, naam Coop weg in 2024
NU.nl 22 uur geleden
© Aangeboden door NU.nl

Met meer dan 550 winkels is PLUS na het samengaan met Coop de derde supermarktformule van Nederland geworden, na Albert Heijn en Jumbo. De fusie met Coop die in september is aangekondigd, is nu officieel, zo laat PLUS maandag weten.

De naam Coop is voorlopig nog in het straatbeeld aanwezig. Pas in 2024 zal de laatste van de ongeveer driehonderd Coop-filialen in een PLUS-jasje zijn gestoken.

"De logo's op de gevel worden aangepast op het moment dat de winkel wordt omgebouwd", laat een woordvoerder desgevraagd weten. Welke winkels het eerst voor een facelift aan de beurt zijn, is nog niet bekend. "Tot vandaag waren we concurrenten. Nu gaan we om tafel om te kijken hoe we invulling geven aan het samengaan."

Hoewel Coop meer winkels heeft, is er toch voor gekozen door te gaan onder de naam PLUS. "Omdat PLUS een groter marktaandeel heeft en goed gewaardeerd wordt door de klant", verklaart de woordvoerder. De huidige directeur van PLUS wordt ook de hoogste baas van de combinatie.

De gezamenlijke omzet ligt rond de 5 miljard euro. Door de samensmelting moeten de kosten met zo'n 50 miljoen euro per jaar omlaag. Bij het bekendmaken van de fusie is ook aangekondigd dat er banen verloren zullen gaan door het samengaan.

Zo wordt het hoofdkantoor van Coop gesloten. Hoeveel banen verdwijnen, is ook nu nog niet duidelijk. Voor de definitieve goedkeuring van de fusie moesten PLUS en Coop twaalf winkels van de hand doen.
kassiebora
0
Opnieuw rode cijfers voor online supermarkt Picnic: 45 miljoen verlies
09 januari 2022 16:46 Aangepast: 09 januari 2022 21:07

Boodschappenbezorgdienst Picnic heeft met haar activiteiten in Nederland en Duitsland in 2020 een verlies geleden van ruim 44,8 miljoen euro. De omzet verdubbelde bijna, tot 455 miljoen.

Dat blijkt uit de meest recente jaarrekening van het bedrijf, die vrijdag via de Kamer van Koophandel (KvK) openbaar werd.

Online supermarkt

De Nederlandse online supermarkt werd in 2015 opgericht door vier ondernemers, onder wie topman Michiel Muller. Drie jaar later ging Picnic van start in Duitsland. Vorig jaar werd de onderneming ook actief in Frankrijk.

Aanvankelijk voorspelde Muller dat Picnic al snel winst zou gaan draaien, maar door grote investeringen in groei pakte dat de afgelopen jaren anders uit.
Enorme investeringen

Uit de verse jaarrekening blijkt verder dat de financiële buffers van Picnic in 2020 wat krompen. De zogenoemde solvabiliteit daalde van bijna 80 procent naar bijna 56 procent. Dat is overigens nog steeds zeer solide.

Bovendien versterkte Picnic het eigen vermogen afgelopen september, dankzij een kapitaalinjectie van 600 miljoen euro door investeerders. Die investering is uiteraard nog niet zichtbaar in de cijfers over 2020.
Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Online supermarkt Picnic haalt 600 miljoen op, Bill Gates stapt in

Het was niet de eerste keer dat investeerders de geldkraan voor Picnic opendraaiden. In 2017 staken zij al 100 miljoen euro in het bedrijf, in 2019 nog eens 250 miljoen euro.

Megaverliezen

Dankzij de enorme bedragen die investeerders in het bedrijf pompten, kan Picnic het zich permitteren om elk jaar tientallen miljoenen euro's verlies te maken. In 2019 boekte de bezorgdienst een verlies van ruim 49 miljoen euro.
Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Overvol op markt voor online supers; kunnen ze wel winst maken?

Pijnlijk is dat dat verlies nog eens 5,8 miljoen euro hoger blijkt dan Picnic begin vorig jaar meldde. Bij het opstellen van de meest recente jaarcijfers bleek dat er een jaar eerder een rekenblunder - een 'material misstatement' - was gemaakt.
Rekenblunder

Ten slotte blijkt uit de jaarrekening hoe de omzet zich op de twee afzonderlijke markten van de bezorgdienst ontwikkelde.

In Nederland verkocht Picnic in 2020 bijna 80 procent méér, waarmee de omzet uitkwam op 377 miljoen euro. De omzet in Duitsland bedroeg 78 miljoen euro, zo'n 3,5 keer méér dan het jaar ervoor.

Het aantal werknemers van Picnic in vaste dienst, gerekend in voltijdsbanen, steeg van 510 naar 937. Daarnaast werken er nog duizenden mensen met tijdelijke dienstverbanden.
Mathijs Smit

Bron: RTL Nieuws
voda
0
Omzet supermarkten licht gestegen, grote groei onlineverkoop

De Nederlandse supermarkten zagen het afgelopen jaar een kleine groei in hun totale omzet. De omzet was in 2021 met 44,6 miljard euro weliswaar iets lager dan het jaar ervoor, maar 2021 had één week minder. Gecorrigeerd voor deze extra week zou de groei 1,7 procent zijn geweest.

Binnenlandredactie 19-01-22, 06:00

Dat de omzet zo hoog bleef het afgelopen jaar, had onder meer te maken met de tweevoudige accijnsverhoging op tabak in januari en april. In combinatie met de tijdelijke sluiting van tabakszaken begin en eind 2021 leverde dit de supermarkten een omzetgroei van 158 miljoen euro op. Opvallende andere stijgingen - mede veroorzaakt door de coronacrisis - waren verder onder meer te zien in het aantal verkochte batterijen (+ 16 procent), kaarsen (+ 50 procent) en bier (circa 35 miljoen euro extra).

Ook mede door de gevolgen van de pandemie stegen de onlineverkopen van supermarkten met maar liefst 30 procent ten opzichte van 2020. De top 3-supermarkten qua marktaandeel is ongewijzigd. Met ruim een derde marktaandeel blijft Albert Heijn de grootste van Nederland, gevolgd door Jumbo en Superunie (onder andere Plus, Dirk en Coop). Voor dit jaar wordt rekening gehouden met een inflatie van 3 procent, wat de vraag oproept of consumenten evenveel blijven kopen.

www.ad.nl/koken-en-eten/omzet-superma...
pensioenspaarder
0
In 2021, een jaar waarin de horeca regelmatig dicht was, zijn met name de grootste supermarkten nog groter geworden. Ze zitten ook in het hogere segment. Vooral Albert Heijn werd groter, maar ook Jumbo groeide. Dat blijkt woensdag uit gegevens van marktonderzoeker NielsenIQ.

Bij discounter Lidl gaven we een even groot deel van ons totale boodschappenbudget uit als het jaar ervoor, maar bij ALDI juist minder.

Zowel Albert Heijn, dat het marktaandeel het meest zag groeien, als Jumbo kreeg er meer winkels bij. DekaMarkt, dat samen met Dirk onderdeel van Detailresult Groep is, kreeg er ook flink wat winkels bij, maar dat vertaalde zich niet in meer marktaandeel.

Van de supermarkten die nu nog bestaan - zo verdween Deen van het toneel - verloor ALDI het meeste marktaandeel en ook de meeste winkels. Dit jaar zullen veel Coop-supermarkten worden omgebouwd tot PLUS-winkels, waarna in 2024 die naam ook zal verdwijnen. De twee ketens kondigden vorig jaar aan samen verder te gaan.

Albert Heijn had volgens NielsenIQ in 2021 zo goed als 36 procent van de markt in handen, Jumbo is de nummer twee met 21,8 procent. Met 10,7 procent is Lidl de nummer drie, gevolgd door PLUS (6,5 procent) en ALDI (5,2 procent).

NielsenIQ kijkt naar het marktaandeel van de supermarkten inclusief de online boodschappen.

Door: NU.nl
voda
1
Carrefour onderuit: 'Auchan vindt moeilijk partners voor bod'

Op de Parijs beurs tuimelt Carrefour CA -5,34% intussen meer dan 5 procent. Bij beleggers is er steeds meer twijfel over het bod dat Auchan op de rivaliserende supermarktketen in de steigers probeert te zetten.

twitter.com/BFMTV/status/148801688323...

Auchan wil Carrefour met de hulp van private-equityfondsen overnemen, maar luidens zakenzender BFM staan die fondsen bepaald niet te trappelen om in een extreem concurrentiële sector als de Franse retail te stappen.

www.tijd.be/markten-live/live-blog/be...
voda
0
Kepler Cheuvreux zet Colruyt opnieuw op kooplijst

Kepler Cheuvreux brengt een uitgebreid rapport uit over de retailsector en dat gaat gepaard met twee adviesverhogingen tot ‘kopen’, voor Tesco TSCO 0,16% en Colruyt COLR 0,53%.

Colruyt had te lijden onder corona, zegt analiste Fabienne Caron, in die zin dat consumenten vaker inkopen deden in kleinere supermarkten – de zogenaamde ‘convenience stores’ – tijdens de pandemie. Colruyt probeert nu zijn marktaandeel, dat vlak bleef in de eerste helft van het boekjaar 2021/22, weer op te bouwen.

Dat speelt zich af in een meer concurrentiële markt waarin de volumes begin afnemen en hogere kosten (voor lonen en logistiek) druk zetten op de marges. De voedingsprijsinflatie zal vanaf maart echter toenemen, denkt de analiste, en de Colruyt-winkels zouden vanaf dan voordeel moeten halen uit het feit dat consumenten meer naar discounters zullen trekken. Het advies stijgt aldus van ‘houden’ naar ‘kopen’ met een nieuw, maar nauwelijks gewijzigd koersdoel van 45 euro (tegen 45,50 euro voorheen).

Het nieuwe koopadvies voor Colruyt is opmerkelijk. De Halse retailer had volgens Bloomberg tot dusver maar 1 koopadvies achter zijn naam, van AlphaValue, tegen 8 keer houden en 4 verkoopadviezen.

www.tijd.be/markten-live/live-blog/al...
voda
0
Hoe Albert Heijn Colruyt pijn doet

Met amper 67 winkels legt Albert Heijn een tijdbom onder de lageprijzengarantie van marktleider Colruyt
COLR -0,94% . Ondanks de piekende inflatie houden de Nederlanders de prijzen laag, en dat doet pijn.

Een mustread voor elke belegger in Colruyt (en ook wel Ahold Delhaize AD -1,59% ): deze analyse van collega Jens Cardinaels.

Hoe Albert Heijn het potje Nutella uit het Colruyt-rek nam

Colruyt-winkels zonder Nutella zijn ondenkbaar, dus besloot de keten de potten van 900 gram te blijven aanbieden. ©Photo News
JENS CARDINAELS
13 februari 2022 09:00

Met amper 67 winkels legt Albert Heijn een tijdbom onder de lageprijzengarantie van marktleider Colruyt. Ondanks de piekende inflatie houden de Nederlanders de prijzen laag, en dat doet pijn. Colruyt moest zelfs de kleine pot Nutella uit het rek halen.

Wie bij Colruyt een pot Nutella-hazelnootpasta van 400 gram wil kopen, moet met lege handen naar huis of een grote pot van 900 gram nemen. De supermarktketen verwijdert de kleine pot definitief uit de rekken. Dat doet ze niet van harte, want met een marktaandeel van meer dan 60 procent is Nutella de populairste choco van de Belgen.

Colruyt nam de beslissing onder druk van concurrent Albert Heijn. Dat verkoopt de kleine chocopot in België tegen 2,29 euro. Een prijs die lager ligt dan bij de concurrentie én de 3,49 euro die Albert Heijn in Nederland aanrekent. Colruyt voelde zich verplicht zijn prijs ook te verlagen omdat het zijn succesvolle belofte om altijd de laagste prijs aan te bieden wil blijven nakomen.

De Nutella-prijsverlaging deed Colruyt pijn. In normale tijden verdient de keten al amper iets aan publiekslievelingen als Coca-Cola, Jupiler en Nutella. Pakt een concurrent uit met een stuntprijs, dan wordt de situatie onhoudbaar. Daarom vroeg Colruyt producent Ferrero de inkoopprijzen te verlagen na de zet van Albert Heijn, maar de Italianen weigerden mee te gaan in de strijd tussen de twee ketens.

Het wel en wee van de kleine chocopot is geen anekdote, maar staat symbool voor de harde strijd die momenteel woedt tussen de supermarkten. Ze kampen al maanden met oplopende kosten en worden overdonderd door fabrikanten die hogere prijzen eisen. België was in januari op Estland en Litouwen na de inflatiekampioen van Europa. Het leven was volgens de Europese statistiekdienst Eurostat 8,5 procent duurder dan een jaar eerder. De stijgende kosten kunnen de supermarkten amper doorrekenen aan hun klanten doordat de onderlinge concurrentie hen in het gareel houdt.

Klanten ‘kopen’
Vooral naar Albert Heijn wordt met argusogen gekeken. De keten verhoogde haar prijzen volgens Daltix, een databedrijf dat de prijzen van de supermarkten doorlopend monitort, in de voorbije twee kwartalen met amper 1 procent. Daardoor houden ook concurrenten die zich profileren met ‘lage prijzen’ zich in. Ze willen concurrentieel blijven. Bij Aldi stegen de prijzen met 2,6 procent. Bij Lidl met 2 procent. Colruyt kon de prijzen door zijn prijsbelofte maar met 0,5 procent opvoeren. Delhaize en Carrefour hebben het iets makkelijker. Zij moeten het minder hebben van lage prijzen. Ze verhoogden hun prijzen met respectievelijk 5 en 4 procent.

Het is niet meer fijn samenwerken met Colruyt. We spreken de prijzen af voor een jaar. Maar steeds vaker komen ze sneller bij ons aankloppen omdat Albert Heijn een lagere prijs aanbiedt.
MANAGER VAN LEVENSMIDDELENBEDRIJF

Albert Heijn wil met zijn lage prijzen klanten ‘kopen’ bij de concurrentie, zeggen verschillende fabrikanten en supermarktmanagers. Ze willen alleen anoniem spreken omdat de kwestie gevoelig ligt. Ze wijzen erop dat Albert Heijn in Nederland zijn prijzen harder optrok: 3,7 procent in de voorbije twee kwartalen volgens Daltix. Bovendien liggen de prijzen bij Albert Heijn België al een tijdje opvallend lager dan die van Albert Heijn Nederland, hoewel Nederland het imago heeft een goedkoper supermarktland te zijn dan België. (zie inzet).

Alle ketens worden door Albert Heijn wakker geschud. Lidl besloot onlangs om andere prijzen aan te rekenen in Vlaanderen dan in Franstalig België. Een primeur sinds de keten in 1995 naar België kwam. Door de strategiewijziging kan Lidl zijn prijzen afstemmen op die van Albert Heijn, zonder nodeloos winst op te geven in Wallonië en Brussel. Daar heeft Albert Heijn geen winkels.

Albert Heijn: ‘Wij doen al tien jaar hetzelfde’
Volgens Raf Van den Heuvel, de topman van Albert Heijn België, is er niets nieuws onder de zon. ‘We doen wat we al tien jaar doen in België: lage prijzen aanbieden in supermarkten met een hoog serviceniveau. Het is onze sterkte dat we iets nieuws toevoegen aan de Belgische markt. Dat doen we niet alleen met onze prijzen, maar ook met ons aanbod. We zijn onder andere een voorloper met onze veganistische producten.’

Van den Heuvel erkent dat de Belgische prijzen van Albert Heijn lager zijn dan in Nederland. Hij wijst erop dat de markt er anders is, en ook de positie die de keten er heeft. In Nederland is Albert Heijn met voorsprong marktleider. In België is het een uitdager. ‘Maar het gaat verder dan dat’, zegt Van den Heuvel. ‘Ook verschillen tussen accijnzen en belastingen verklaren het verschil. In 2019 verhoogde Nederland het verlaagde btw-tarief van 6 naar 9 procent.’

Hij weerlegt dat Albert Heijn Colruyt viseert. ‘Het is wel zo dat wij een steeds grotere speler zijn in België doordat we nieuwe winkels openen.’ Vorig jaar rondde Albert Heijn België de kaap van 1 miljard euro omzet.

Toch viseert Albert Heijn vooral Colruyt, zeggen meerdere fabrikanten. De Nederlanders willen de Belgische marktleider ‘pakken’ op zijn laagste prijs, klinkt het. Albert Heijn heeft amper 67 Belgische winkels, maar die kunnen het Colruyt knap lastig maken. Verlaagt Albert Heijn een prijs, dan volgt Colruyt in al zijn 139 Vlaamse winkels.

Zo slaagde Albert Heijn erin Colruyt te verplichten in Vlaanderen amper 2,99 euro aan te rekenen voor een pakje Mignonette-chocolaatjes van Côte d’Or, dat bij Albert Heijn Nederland, Delhaize en Carrefour meer dan 4 euro kost. Aldi en Lidl verkopen het product niet.

7,8%
DE WINSTMARGE VAN COLRUYT DAALDE - MEDE DOOR DE LAGE PRIJZEN VAN ALBERT HEIJN - VAN 9,4 TOT 7,8 PROCENT.

De financiële gevolgen zijn groot voor Colruyt. Het beursgenoteerde familiebedrijf moest in het voorbije jaar al drie keer een winstwaarschuwing uitsturen. Het verwees naar de toenemende concurrentie. Die zet de hoge winstmarges waar Colruyt al jaren om bekendstaat in binnen- en buitenland danig onder druk. De brutobedrijfswinst (ebitda) is tussen maart en september gedaald van 9,4 procent van de omzet tot 7,8 procent. ‘Zijn laagsteprijzenstrategie kost Colruyt in deze tijden miljoenen euro’s’, zegt een fabrikant.

Colruyt zegt dat het de situatie onder controle heeft. ‘Het klopt dat de druk in de sector hoog is, maar wij geven onze laagsteprijsgarantie niet op’, zegt operationeel directeur Marc Hofman. ‘Als dat betekent dat onze winstmarges een, twee of meerdere kwartalen onder druk kunnen komen te staan, dan is dat zo. Maar onze laagste prijzen stellen we niet in vraag.’

De bedrijfsstrategie overleefde eerder de komst van Aldi en Lidl. Toch rijst de vraag of de machine van Colruyt de druk blijft aankunnen. Het valt niet uit te sluiten dat Albert Heijn nog heviger in de aanval gaat. Sommige fabrikanten zien voortekenen van een echte prijzenoorlog. Ze trekken een parallel met het offensief dat Albert Heijn in 2003 in eigen land inzette.
1.269 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 22 apr 2024 17:35
Koers 27,610
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 27,710
Laag 27,470
Volume 2.846.467
Volume gemiddeld 2.054.642
Volume gisteren 2.846.467

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront