Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Risky bets
0
ThomasB
0
quote:

Risky bets schreef op 26 januari 2022 10:21:

FRO is ook heel veel gezakt, dus ik weet niet of Fredriksen meer EURN gaat kopen nu.
Ik ben redelijk zeker dat Fredriksen niet meer FRO gaat aankopen, omdat ik meen ergens gelezen te hebben dat hij heel dicht aanleunt tegen het maximum. In de zin dat, indien hij nog meer aandelen aankoopt, hij ook verplicht zal worden om een uitrokbod te voeren. Geen idee, of dit wettelijk verplicht is, maar lijkt me wel logisch. Ook vanuit financieel oogpunt is het wel goed om te diversifieren, blijft wel zelfde sector, maar dan wedt hij niet alles op één paard.
ThomasB
1
quote:

Jan Frans B schreef op 26 januari 2022 10:00:

[...]

Wat die 50 M buyback pot betreft, ze zouden die beter uitkeren aan de aandeelhouders. Tenslotte is het ons geld dat ze in het verleden uit het dividend gehaald hebben.

Persoonlijk heb ik liever van niet. Dividend uitbetalen is zowel voor hen als voor ons nadelig; bij dividend wordt euronav belast en wij ook nog eens (30%), dus dan geef je gewoon veel geld aan vadertje staat. Niet omdat ze 50M hebben, en die uitbetalen, dat de totale nominale waarde van wat de aandeelhouders krijgen ook uitkomt op 50M. Ahnéé, want een deel gaat naar belastingen.

Ik vind het verstandiger om dat cash geld te investeren in het bedrijf zelf. In nieuwe apparatuur, overnames, schulden afbetalen, whatever. Uiteraard is de meest logische oplossing nu, gewoon eigen aandelen inkopen. Dan creëren ze voor ons ook winst (zonder verlies)!
voda
0
Euronav opnieuw in gendergelijkheidsindex

Voor het vijfde jaar op rij mag Euronav EURN 0,00% plaatsnemen in de Gender-Equality-index van Bloomberg. Die index volgt 414 'vrouwvriendelijke' bedrijven in 45 landen en 11 sectoren.

'Dit is een erkenning van ons engagement om de kansen van vrouwen te bevorderen, zowel aan land als op zee', reageert CEO Hugo De Stoop.

www.tijd.be/markten-live/live-blog/bl...
Risky bets
0
Heb een basket tankers gekocht. Analisten zijn inmiddels niet meer zo positief. Q4 2022+ outlook ziet er erg goed uit.

HAFNIA koopt 12 STNG LR1 product tankers voor een erg ferme prijs, boven shipbroker verwachtingen, duidelijk bewijs dat de waarde van moderne tankers aan het appreciëren is. Hoge olieprijs gaat hopelijk productie in Atlantic wel stimuleren (US, West Africa, Guyana, Brasil) komende tijd, wat lange afstand tanker transport goed moet komen. Nu al bijna een half jaar nauwelijks nieuwe tanker orders.

Ben erg enthousiast over de lange termijn, denk dat 2023-2025 periode fantastisch worden, dus dan is het de vraag wanneer je er qua timing in moet. Heb mijn eerste lading gekocht, we gaan het zien of het te vroeg is.
Donatello
1
Somber rapport over tankermarkt 28/01/22 De Tijd

In zijn 25ste jaarlijkse rapport over de tankermarkt klinkt de Amerikaanse scheepsmakelaar McQuilling behoorlijk somber. Hij verwacht dat de vrachttarieven voor VLCC’s (supertankers van 200.000 tot 32.000 ton) dit jaar laag, om niet te zeggen verlieslatend zullen zijn. Betere vrachtprijzen verwacht McQuilling wel voor Suezmax en Aframax tankers die drukker zullen worden ingezet op de Atlantische Oceaan.

De fundamentals voor de tankervaart ziet de scheepvaartconsultant in 2023 en 2024 verbeteren dankzij een sterk herstel van de vraag naar olie, langere vaarroutes en een kleinere instroom van nieuwe tankers.

Een ander negatief element is dat de waarde van schepen kan dalen. De waarderingen werden ondersteund door de hoge prijzen voor nieuwbouw, hoge sloopprijzen en schaarste aan moderne tonnage. McQuilling ziet dat omslaan in de komende 12 tot 18 maanden door afnemende inflatoire druk, meer beschikbare bouwcapaciteit op de scheepswerven en hogere rentekosten.
Francesco L.
0
quote:

Donatello schreef op 28 januari 2022 12:20:

Somber rapport over tankermarkt 28/01/22 De Tijd

In zijn 25ste jaarlijkse rapport over de tankermarkt klinkt de Amerikaanse scheepsmakelaar McQuilling behoorlijk somber. Hij verwacht dat de vrachttarieven voor VLCC’s (supertankers van 200.000 tot 32.000 ton) dit jaar laag, om niet te zeggen verlieslatend zullen zijn. Betere vrachtprijzen verwacht McQuilling wel voor Suezmax en Aframax tankers die drukker zullen worden ingezet op de Atlantische Oceaan.

De fundamentals voor de tankervaart ziet de scheepvaartconsultant in 2023 en 2024 verbeteren dankzij een sterk herstel van de vraag naar olie, langere vaarroutes en een kleinere instroom van nieuwe tankers.

Een ander negatief element is dat de waarde van schepen kan dalen. De waarderingen werden ondersteund door de hoge prijzen voor nieuwbouw, hoge sloopprijzen en schaarste aan moderne tonnage. McQuilling ziet dat omslaan in de komende 12 tot 18 maanden door afnemende inflatoire druk, meer beschikbare bouwcapaciteit op de scheepswerven en hogere rentekosten.
That's interesting, thank you.
Risky bets
0
"McQuilling ziet dat omslaan in de komende 12 tot 18 maanden door afnemende inflatoire druk, meer beschikbare bouwcapaciteit op de scheepswerven en hogere rentekosten."

Laatste zin ben ik het niet mee eens. Er komen niet ineens shipyard bouw plaatsen uit het niks bij. Ze zijn druk met andere schepen, dus VLCC nieuwbouw orders gaan voor laat 2024+ delivery zijn.

Staal future curve is in sterke backwardation, maar moet het nog maar zien dat staal prijzen gaan zakken met alle economieen die zich uit de Corona-mess willen stimuleren. Veel hangt af van China's policy over de real estate problemen.
krach03
0
quote:

Risky bets schreef op 28 januari 2022 20:32:

"McQuilling ziet dat omslaan in de komende 12 tot 18 maanden door afnemende inflatoire druk, meer beschikbare bouwcapaciteit op de scheepswerven en hogere rentekosten."

Laatste zin ben ik het niet mee eens. Er komen niet ineens shipyard bouw plaatsen uit het niks bij. Ze zijn druk met andere schepen, dus VLCC nieuwbouw orders gaan voor laat 2024+ delivery zijn.

Staal future curve is in sterke backwardation, maar moet het nog maar zien dat staal prijzen gaan zakken met alle economieen die zich uit de Corona-mess willen stimuleren. Veel hangt af van China's policy over de real estate problemen.
Ik weet niet of McQuilling gelijk heeft.

Maar als hij gelijk heeft, waarom zegt hij dan niet hetzelfde over bijvoorbeeld containerschepen? Alsof tweedehandsprijzen alleen maar zouden zakken bij olietankers en niet bij containerschepen. Strange.

En dan nog dit: Wat zijn we met hoge tweedehandsprijzen, als de spotprijzen niet meewillen.

Van mij mogen die tweedehandsprijzen (of nieuwbouwprijzen) gerust één derde zakken, als die spotprijzen maar terug naar 50.000 gaan!!!
Chalo
0
Zou onderstaande de reden zijn van alles omhoog behalve EuroNV -3,3%?

Baas van Noorse staatsoliefonds waarschuwt voor permanente inflatie die rendementen zal aantasten

© Aangeboden door Business AM

Nicolai Tangen, baas van het Noorse staatsoliefonds ter waarde van 1,3 biljoen dollar, vreest dat renteverhogingen permanent zullen aanhouden. Het rendement op aandelen en obligaties zal daardoor stevig lijden.

‘s Werelds grootste vermogensfonds dat 1,5 procent van elk beursgenoteerd bedrijf in de wereld bezit, het Noorse staatsoliefonds, waarschuwt beleggers dat er enkele moeilijke jaren aanbreken. De bijna wereldwijde stijgende inflatiecijfers zullen volgens topman Nicolai Tangen een blijvende karakteristiek van de globale economie worden.

Tangen vertelde The Financial Times zondag dat hij vreest dat de strategie van centrale banken om de rente op te trekken, om zo inflatie terug te dringen, wellicht “permanent” zal blijven.

Ondertussen staat de inflatie van consumentenprijzen op het hoogste niveau sinds meer dan twee decennia. In de VS staat de inflatie al op 7 procent terwijl we in België met 7,59 procent het hoogste niveau sinds de jaren 80 moeten noteren.

“Aandelen en obligaties zullen beiden getroffen worden”
Tangen liet de zakenkrant ook optekenen dat de inflatie “sterker kan zijn dat wat men verwacht”. De Noor denkt dat een hoge vraag naar producten, in combinatie met de aanhoudende verstoring van essentiële bevoorradingsketens (denk maar aan de computerchipdroogte), de zaken alleen maar erger kunnen maken.

“We zien het over de hele lijn en op steeds meer plaatsen. Je zag Ikea de prijzen met 9 procent verhogen, je zag de voedselprijzen omhoog gaan, zeer hoge vrachttarieven, vrachtwagentarieven, metalen, grondstoffen, energie, gas ….?We zien ook signalen bij de lonen”, zei Tangen tegen The Financial Times.

Wat zal het effect van de inflatiestorm en renteverhogingen zijn? Tangen denkt dat het de rendementen op de aandelen- en obligatiemarkt verschillende jaren zal aantasten. “In de komende jaren zullen ze beiden getroffen worden”, klinkt het bij de Noorse fondsbaas.

Nog een signaal: jongeren nemen massaal ontslag
Ondertussen zijn economen nog steeds druk aan het debatteren of de inflatie van voorbijgaande aard zal zijn of niet. Sommigen wijden de stijgende inflatiecijfers aan de pandemie die de eerder genoemde bevoorradingsketens tijdelijk verstoord heeft terwijl de economie razendsnel herstelt van de lockdowns.

Volgens The Financial Times zijn de meeste investeerders vooralsnog niet uitzonderlijk bezorgd over de hoge inflatiecijfers. Maar volgens Tangen spelen er nog andere factoren die niet altijd even zichtbaar zijn, zoals het feit dat mensen massaal met pensioen zullen gaan in vergrijsde economieën en dat steeds meer jongere mensen ontslag nemen. Die zaken bevestigen voor de Noor alsnog dat er sprake is van een “permanente” inflatie.
Risky bets
0
Donderdag cijfers.

Gaat niet best zijn en outlook voor Q1 ook niet.

Zie wel dat alle enthousiasme van tanker bulls weg aan het ebben is overal. Ik had vorige week tanker exposure gekocht en ga bijkopen op any weakness. Q4 2022+ outlook ziet er erg goed uit vind ik .
Risky bets
1
Vandaag vrij veel EURN gekocht. Verwacht morgen eigenlijk niks goeds van earnings/Q1 guidance numbers. Als EURN zwak handelt, heb ik cash om flink bij te kopen. Vind het een interessant moment om long tankers te gaan nu.
Vavli
0
Ik denk/hoop dat iedereen intussen wel weet dat zowel het vierde kwartaal 21 als het eerste kwartaal 22. niet goed zijn en dat echt herstel pas vanaf het vierde kwartaal verwacht moet worden. Ik vermoed dus dat dit al in de koers zit en dat het niet veel meer zal zakken. Moest dat toch het geval zijn, dan koop ik zeker ook nog bij. Een half jaar kan ik nog wel wachten op beter nieuws en als het eenmaal gat stijgen, is de kans voor een hele tijd voorbij
Risky bets
0
Valt me alles mee eigenlijk. Opmerkelijk hoe positief ze zijn gegeven de slechte huidige rates en dat ze normaal gesproken een heel eerlijk en gebalanceerd verhaal geven.

Terecht dat ze depreciatie policy aanpassen, EURN's 20 jaar naar 0 depreciatie, zorgde er historisch altijd voor dat ze veel lagere EPS rapporteerden dan peers.
voda
0
Euronav ziet herstel bemoeilijkt door omikron

De resultaten van Euronav EURN 0,00% varen binnen. De inkomsten in het vierde kwartaal bedroegen 85,3 miljoen dollar terwijl analisten op 95,7 miljoen dollar. 'Omikron bemoeilijkt het herstel in de tankermarkt', aldus CEO Hugo De Stoop. De brutobedrijfswinst ligt wel hoger dan verwacht op 28,8 miljoen in het vierde kwartaal (27,7 miljoen verwacht).

Voor het eerste kwartaal van 2022 is 43 procent van Euronavs grote tankerschepen voorverhuurd aan gemiddeld 12.500 dollar per dag. 'We zien de markt in 2022 opveren dankzij een herstel van het olie-aanbod, herbevoorradingen en een consumptie die zich verder herstelt naar pre-covidniveaus', aldus De Stoop.

www.tijd.be/markten-live/live-blog/sl...
Risky bets
0
Lol, slaat nergens op dat mensen zo zwaar verkopen op deze cijfers, verwachtingen waren duidelijk weer niet realistisch.
boothram
1
Er wordt vananu dus 100 miljoen per jaar minder afgescchreven op basis van een gemiddelde metaalprijs van 400$/ton. dit is een extreem voorzichtige raming... gezien de huidige prijzen en het energiezuinig karacter van scrap recyclage...
de beeindiging van de 4 leasecontracten is ook positief: er werd immers fors verlies gemaakt in de laatste periode door de hoge leasekost ( 9 miljoen kwartaalkosten voor de 4 leases)
er werd in het 4de kwartaal nog altijd cash-flow gemaakt en ide drydocs voor 2022 zijn zeer bepekt
eeeen 10 jaar oude boot is nu voor 50% afsgechreven;;;aan 5% per jaar; de volgende jaren wordt geen 5% meer afgeschreven maar 4%...omdat de restwaarde 'metaal'10% vertegenwoordigd... nu zal euronav een kleine restwaarde hanteren uit voorzichtigheid...maar de 400$/ton die ze nu anticiperen is maar de helft van wat die het uiteindelijk kan opleveren: ... nu 600$/ton maar over een 5tal jaar;;; ik denk eerder 800$
uiteindelijk ook niet onbeduidend is dat voor het dividend geen voorheffing is, ttz het wordt betaald uit de 'premium reserve' , dus eigenlijk een kapitaalvermindering, en niet onderworpen aan de roerende voorheffing: dit dient wel goedgekeurd door de algemene aandeelhoudersvergadering;
het dividend van 12 cent is dus quasi gegarandeerd en toch dicht bij de 1,5%... voor institutionele investeerders niet verwaasloosbaar!
voda
0
'Tij moet vroeg of laat keren voor Euronav'

ING blijft na de jaarcijfers hoopvol op een turnaround bij Euronav EURN -1,77%. 'De cijfers kwamen en tikje onder onze verwachting en de markt zal in 2022 uitdagend blijven', zegt analist Quirijn Mulder. 'Maar met het dunst gevulde orderboek in 25 jaar, een wegdeemsterende covidimpact en een olievraag die spurt naar 100 miljoen vaten per dag, moet er vroeg of laat een nieuw evenwicht in de markt komen die de tankertarieven kunnen liften'.

Tegelijk stipt Mulder het gunstige effect aan van de hogere schrootprijzen. 'Door waarde toe te kennen aan oude schepen kunnen de afschrijvingen dit jaar met 100 miljoen dollar gedrukt worden', aldus de analist. 'Maar tegelijk stijgt ook de kost voor nieuwbouwschepen door hogere materiaal- en arbeidskosten'.

Mulder herhaalt zijn koopadvies. Zijn koersdoel van 11,15 euro is goed voor 50 procent opwaarts potentieel.

www.tijd.be/markten-live/live-blog/sl...
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 15,260
Verschil -0,220 (-1,42%)
Hoog 15,460
Laag 15,260
Volume 29.779
Volume gemiddeld 227.046
Volume gisteren 30.839

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront