BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

Bam in januari 2022

854 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 » | Laatste
HenkdeV
0
quote:

€d_Modus Vivendi schreef op 26 januari 2022 09:52:

[quote alias=HenkdeV id=13978991 date=202201260925]
[...]

Antwerpen: lang 500 meter breed 68 meter.
IJmuiden: lang 500 meter breed 70 meter.

zij rekenen in gemiddelde breedte frieten
IJmuiden is ook nog dieper zie ik:-).
innicksname
0
quote:

HenkdeV schreef op 26 januari 2022 11:27:

[...]

IJmuiden is ook nog dieper zie ik:-).
En vermoedelijk rijker aan allerlei foute stoffen.
HenkdeV
0
quote:

vic06 schreef op 26 januari 2022 11:12:

Heijmans: + 4%
Even verder kijken.... Vic:

BAM dit jaar + 11%
Heijmans dit jaar -3%.

HenkdeV
0
quote:

innicksname schreef op 26 januari 2022 11:31:

[...]
En vermoedelijk rijker aan allerlei foute stoffen.
Rijker:-).
€d_Modus Vivendi
0
Zeesluis IJmuiden: Hollands Glorie met een rouwrand

Koning Willem Alexander opende woensdag de Zeesluis IJmuiden, 92 jaar nadat zijn overgrootmoeder op dezelfde plek de Noordersluis officieel in gebruik stelde.
Koos Schwartz26 januari 2022, 15:11

Waterwerken, hoeveel hebben we er wel niet? De Afsluitdijk. De Hollandsche IJsselkering bij Krimpen aan den IJssel, het eerste Deltawerk. De Oosterscheldekering, ook wereldberoemd. De Maeslantkering bij Hoek van Holland. De Haringvlietsluizen, de Grevelingendam.

We hebben er weer een bij, een HGPJD’er, zo’n waterwerk in de Hollands-glorie-potjandorie-categorie: Zeesluis IJmuiden. Woensdag officieel geopend door Zijne Majesteit de Koning. Zonder publiek. Want corona.
Grootste ter wereld

Wat HGPJD-gegevens: het is de grootste zeesluis ter wereld: 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep: een fractie groter dan de Kieldrechtsluis bij Antwerpen. Omdat de sluis zo diep is, kan die bij hoog en bij laag tij worden gebruikt. De sluis kan 630 miljoen liter water bevatten: het dagelijkse waterverbruik van bijna 5 miljoen Nederlanders.

Er zijn drie sluisdeuren die elk 3000 ton wegen: 3 miljoen kilo dus. Dat staat gelijk aan het gewicht van ruim zestien Boeing 747-400’s. Of dat van een halve Eiffeltoren, nou ja, bijna een halve. De sluisdeuren zijn 72 meter lang, 11 meter breed en 24 meter hoog. Het formaat van een flink appartementencomplex. De drie deuren, één dient als reserve, zijn identiek. De joekels, gemaakt in Zuid-Korea, fungeren ook als waterkering. Het duurde vier dagen om de twee deuren precies op zijn plaats te krijgen.

De sluis kan schepen met een lengte van 399 meter doorlaten. Zeesluis IJmuiden vervangt de Noordersluis die 92 jaar geleden officieel werd geopend door koningin Wilhelmina. Die sluis was toen de grootste ter wereld. Nu voldoet die niet meer. De sluis kostte destijds twintig miljoen gulden, ruim negen miljoen euro. Zeesluis IJmuiden kostte, exclusief het onderhoud voor 26 jaar, meer dan 800 miljoen. Euro.

Wie er aan meewerkten? De bouwers Bam en VolkerWessels. De ingenieursbureaus Arcadis, Iv-Infra en HaskoningDHV. Architectenbureau Zus. Consultancy firma Delta Pi. Hightech-adviseur Nspyre. Hollandia Infra en Bosch Rexroth die belangrijke onderdelen maakten. Een serie onderaannemers en andere bedrijven. PGGM en investeringsfonds DIF tekenden voor de financiering.

We hebben er weer een waterwerk bij.

(Met kanttekeningen, overigens. In 2017 bleek er een fout te zitten in het ontwerp van de betonnen bakken (caissons), waar de sluisdeuren in moeten staan. Ze konden scheuren of breken als ze werden afgezonken. Een zwaarder ontwerp bleek nodig. Dat kostte veel tijd. En veel geld. Bam en VolkerWessels gingen beiden voor 112 miljoen euro het schip in, terwijl hun ontwerp door een paar vondsten zo goedkoop was (rond de 500 miljoen) dat opdrachtgever Rijkswaterstaat het aanvankelijk niet durfde te geloven. Later ging een onderaannemer van de Zuid-Koreaanse deurenbouwer failliet en ontstond ruzie met de hoofdaannemer. Die is ook failliet. Al met al duurde de bouw bijna twee jaar langer dan geraamd en inclusief het testen zelfs twee jaar en drie maanden langer. Maar dat even terzijde.)

Want we hebben er weer een waterwerk bij.
€d_Modus Vivendi
0

Ernstig bedrijfsongeluk bij werkzaamheden op de Afsluitdijk
26 jan 2022 -
Frysk

Op de Afsluitdijk heeft woensdagochtend een ernstig bedrijfsongeluk plaatsgevonden. Dat gebeurde aan de IJsselmeerkant van de dijk, net voor Kornwerderzand. Er is in elk geval een persoon zwaargewond geraakt.
De locatie van het ongeluk - Foto: Camjo Media

De hulpdiensten werden rond zeven uur gealarmeerd voor een persoon te water. De brandweer van Harlingen, Witmarsum en duikers uit Sneek werden ingezet om hulp te verlenen.

Ook meerdere ambulances uit Fryslân en Noord-Holland kwamen ter plaats voor eerste hulp. Op de locatie van het ongeluk wordt met meerdere pontons en graafmachines gewerkt aan de Afsluitdijk. Getuigen melden dat er mogelijk een persoon in het water is gevallen.
Toestand slachtoffer onbekend

De politie wil niets zeggen over wat er precies aan de hand is en wat de toestand van het slachtoffer is, wel dat er sprake was van een bedrijfsongeluk.
€d_Modus Vivendi
0

BAM Completes Work On The Northern School Of Art

The £14.5 million scheme will see The Northern School of Art's college-level campus relocate from its former 1960s built premises in Linthorpe to a new purpose-built, three-storey building in the centre of Middlesbrough.

Dating back to 1870, the Northern School of Art provides a range of arts, design, theatre and film courses. The new campus building will accommodate over 750 students, from school leavers to postgraduates, and features over 5,000m2 of teaching space including studios for fine art, textiles, fashion, digital media, photography and 3D product design.

Designed by architect, Seven Architecture, the building's striking design features an exposed concrete frame and polished concrete flooring, with exposed thermal mass to moderate internal temperatures and use less energy. The building exterior features a glazed terracotta façade that references the long tradition of ceramics and fabrics courses provided by the school, whilst long vertical windows ensure high levels of natural light for the art studios. The building has been funded with investment from the Tees Valley Mayor and Combined Authority (TVCA), with support from Middlesbrough Council.

BAM, which has offices in Newcastle and has built in the North East since 1916, was chosen to deliver the scheme following a competitive tendering process under the Yorbuild framework.

Tees Valley Mayor Ben Houchen said: "The new and improved Northern School of Art is giving students from across Teesside, Darlington and Hartlepool access to the industry-leading facilities that they need to hone their skills and succeed in their art, design and media careers. This brilliant campus will help shape the next generation of creatives while attracting more of the best and brightest to our region, boosting a sector which already has a rich history, and opening up opportunities for more well-paid, good-quality jobs."

Middlesbrough Mayor Andy Preston added: "The building and its facilities are awesome. The new Northern School of Art building is boosting Middlesbrough's renaissance and helping us to set national standards. Thank you BAM."

Dr Martin Raby, Principal at The Northern School of Art said: "I'm delighted with our new building and am grateful for the support shown by TVCA and Middlesbrough Council. The building provides outstanding facilities for our students now and for years to come. Whilst it is externally striking, I think that visitors are also impressed by Seven's thoughtful internal design and the high standard of the finish. BAM delivered a great building to a demanding time scale and in challenging circumstances. No client could ask for more."
[verwijderd]
0
quote:

€d_Modus Vivendi schreef op 26 januari 2022 16:32:

tis weer moeilijk om op of boven 3 te blijven
rente zenuwen zeker weer.
Er valt iemand in het water (Afsluitdijk) en de koers volgt.
Hoe bedenk je het.
€d_Modus Vivendi
2
quote:

vic06 schreef op 26 januari 2022 16:51:

[...] Er valt iemand in het water (Afsluitdijk) en de koers volgt.
Hoe bedenk je het.
jij?
[verwijderd]
0
Maar eens mijn licht opgestoken bij Michel Aupers (BAM); en hij schrijft vanmiddag: 'dividenduitkering tussen de 30 en 50% van het netto resultaat en zie daartoe pagina 203, integrated rapport 2020. Op 17 februari 2022, bij de presentatie van de jaarcijfers: ook info over het dividend'. Aan Aupers en Joosten meegegeven dat ze beter de balans kunnen optimaliseren en/of inkoop eigen aandelen en geen dividend-uitkering over 2021.
HenkdeV
0
quote:

vic06 schreef op 26 januari 2022 17:01:

Maar eens mijn licht opgestoken bij Michel Aupers (BAM); en hij schrijft vanmiddag: 'dividenduitkering tussen de 30 en 50% van het netto resultaat en zie daartoe pagina 203, integrated rapport 2020. Op 17 februari 2022, bij de presentatie van de jaarcijfers: ook info over het dividend'. Aan Aupers en Joosten meegegeven dat ze beter de balans kunnen optimaliseren en/of inkoop eigen aandelen en geen dividend-uitkering over 2021.
Nu maar hopen dat ze deze wijze raad in acht nemen:-))).
€d_Modus Vivendi
1
quote:

vic06 schreef op 26 januari 2022 17:01:

Maar eens mijn licht opgestoken bij Michel Aupers (BAM); en hij schrijft vanmiddag: 'dividenduitkering tussen de 30 en 50% van het netto resultaat en zie daartoe pagina 203, integrated rapport 2020. Op 17 februari 2022, bij de presentatie van de jaarcijfers: ook info over het dividend'. Aan Aupers en Joosten meegegeven dat ze beter de balans kunnen optimaliseren en/of inkoop eigen aandelen en geen dividend-uitkering over 2021.
misschien wil je die jongen niet van zijn werk houden hij zit niet bij Postnl!
€d_Modus Vivendi
0
Trotse projectdirecteuren, luid getoeter: de Zeesluis IJmuiden is eindelijk open

De grootste zeesluis ter wereld is woensdag officieel geopend door Koning Willem-Alexander. Rijkswaterstaat, BAM en VolkerWessels zagen na jarenlang bouwen het eerste zeeschip door de sluis in IJmuiden varen.
Nieuws
infraZeesluis IJmuidenVolkerWesselsRijkswaterstaatNoord-Hollandinfra-gwwinfrabouwkostenBAM
Eerste publicatie 17:05Laatst gewijzigd 17:21
Koning Willem-Alexander woont de opening bij van Zeesluis IJmuiden. ANP/Royal Images/ Remco de Waal

De bulkcarrier Bontrup Amsterdam voer onder luid getoeter als eerste door de Zeesluis IJmuiden. Koning Willem-Alexander opende in de verkeerstoren met een druk op de knop de reusachtige sluisdeuren.

De kersverse minister van Infrastructuur, Mark Harbers, sprak van “een nieuw icoon” van de Nederlandse waterinfra. “Met de zeesluis IJmuiden is de regio net als de rest van Nederland voor de komende 100 jaar verzekerd van toegang tot de wereldzeeën. We hebben vanaf vandaag ook een nieuwe waterkering, die voor meer veiligheid zorgt in de Randstad. Dus hulde aan Rijkswaterstaat en alle samenwerkingspartners die dit project tot een succes hebben gemaakt.”

Zeesluis IJmuiden vervangt de kleinere Noordersluis en kan nu ruimte bieden aan steeds groter wordende zeeschepen, zonder afhankelijk te zijn van getijden. De sluis is 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep.
Rijkswaterstaat en projectdirecteuren ‘trots’

Jaap Zeilmaker van Rijkswaterstaat sprak als een trotse projectdirecteur. “We hebben niet of nauwelijks ongelukken gehad. Dat is een prestatie waarvan alle eer vooral aan de bouwer tegemoetkomt.” Er waren per dag soms wel 650 medewerkers op de bouwplaats, volgens het OpenIJ-consortium van de bouwers BAM en VolkerWessels.

Een ander punt dat Rijkswaterstaat tevreden stemt, is dat er nauwelijks stremmingen voor het vaarverkeer waren tijdens de bouw. “Dat was ook een belofte die we hebben waargemaakt”, reageert Ruud Hendriks, technisch manager van OpenIJ, tijdens de online-uitzending van de opening.

Meest trots op afzinken van caissons

Hendriks somt op waar hijzelf het meest trots op is: “De caissons die we hebben mogen bouwen ter grootte van een voetbalveld en 20 meter hoog. Die hebben we in drie maanden tijd in de grond laten zakken. Dat is echt iets unieks.”
Financiële tegenvallers

De bouw van de sluis was afgelopen zomer al voltooid, daarna werden alle systemen getest. De jarenlange bouw van de grootste zeesluis ter wereld ging echter gepaard met meerdere tegenvallers. Die vertraagden het project met zo’n drie jaar en zadelden de bouwers met honderden miljoenen euro’s extra op.

Een van de tegenvallers kwam boven water bij het afzinken van de caissons. Die waren niet sterk en stijf genoeg, waardoor ze ingrijpend moesten worden aangepakt. Vertraging, een verbetering van het ontwerp en wijzigingen op het ontwerp, bezorgden de bouwers uiteindelijk een financiële strop van 224 miljoen euro. Zowel BAM als VolkerWessels moest verschillende reserveringen treffen om de verliezen op te vangen.

En vlak voordat de drie reusachtige sluisdeuren voor IJmuiden in Nederland aankwamen, stuurde OpenIJ een claim van 22,3 miljoen euro naar de Koreaanse bouwer. De Koreanen wilden vervolgens beslagleggen op de deuren.

Het laatste woord over de opgestapelde kosten is ook nog niet gezegd. Cobouw meldde vorige week dat BAM en VolkerWessels Rijkswaterstaat aansprakelijk stellen voor meerkosten van tientallen miljoenen euro’s voor de zeesluis.

Lees ook: Reconstructie | Gevecht om drie reusachtige sluisdeuren

300.000 kubieke meter

Voor de aanleg van de enorme sluis is 300.000 kubieke meter beton gebruikt. Dat zit onder meer in de wanden, de vloer en de deurkassen, waarin de deuren verdwijnen als de sluis opengaat. In totaal is er 4,5 miljoen kubieke meter grond afgegraven voor de bouw van de sluis. De baggerwerkzaamheden werden uitgevoerd door Boskalis en Van Oord.
innicksname
0
quote:

HenkdeV schreef op 26 januari 2022 12:13:

[...]

Rijker:-).
Ja, en hoewel een (bewust) misplaatst woord, toch klopt het. Dat verdient echter geen smiley, zeker niet voor de omwonenden.
Zwijnash
0
quote:

€d_Modus Vivendi schreef op 26 januari 2022 16:32:

tis weer moeilijk om op of boven 3 te blijven
rente zenuwen zeker weer.
Kijken als de Duitser durven boven de 5% te halen, denk dat ze veel kopen onder / rond de €3
HenkdeV
0
V.S. beurzen van forse plus naar behoorlijke min. Met dank aan de renteberichtgeving FED.
JVDP
0
Die huilebalken raken snel in paniek, als de FED de rente met 0,00001% zou verhogen, dan is er al stress.
Yankees of Yankers, zeg t maar…..
€d_Modus Vivendi
0
quote:

Jvdpee schreef op 26 januari 2022 21:49:

Die huilebalken raken snel in paniek, als de FED de rente met 0,00001% zou verhogen, dan is er al stress.
Yankees of Yankers, zeg t maar…..
het was ook een onzinnige spike de hele dag met die futs en indices. Je vraagt je af welke idioten daar aan de knoppen zitten. Alsof niet verwacht werd dat de rente in maart zou verhoogd worden en daarna nog wel een paar keren.
Al maanden dat gezeik over wel of geen renteverhoging en inflatie die "slechts" tijdelijk zou zijn. Een verkeerd woordje of welgevallig woordje en de beurzen shaken met een schaal van 10.
854 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 3,830
Verschil +0,008 (+0,21%)
Hoog 3,868
Laag 3,782
Volume 705.352
Volume gemiddeld 1.427.326
Volume gisteren 943.988

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront