Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

elektrische auto, redding van de autobranche?

3.214 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 ... 157 158 159 160 161 » | Laatste
voda
0
LEVC’s VN5 Electric Van Joins Europcar Fleet in UK

Strategic Research Institute
Published on :
26 Jan, 2022, 5:30 am

LEVC, London Electric Vehicle Company, has engaged in a new partnership with UK’s leading commercial vehicle rental providers Europcar Mobility Group UK for supplying a fleet of 100 new VN5 electric vans. Offering a highly flexible, electrically-driven commercial vehicle, LEVC’s VN5 is meeting rapidly growing demand for zero-emission, sustainable transport as many more businesses consider going electric. The new strategic fleet deal with Europcar will give those keen to make the transition the opportunity to see how a state-of-the-art electric van can fit into their working lives, without committing to a purchase. The VN5 is available from the following Europcar Vans & Trucks locations:

Birmingham

Bristol

Cardiff

Gateshead

Glasgow

Heathrow Skyport

Leeds

Manchester Trafford Park

Purfleet

Sheffield

VN5, with its eCity range extender technology, will also be pivotal in supporting Europcar’s commitments to reducing the environmental impact of its fleets via the company’s ‘One Sustainable Fleet’ programme. With a focus on Clean Air Zones in UK cities, LEVC’s VN5 range-anxiety free, state-of-the-art platform is set to help cities across the country meet air quality targets.

Designed, engineered and built at LEVC’s state of the art electric vehicle factory in Ansty, Coventry, VN5 utilises the same strong, lightweight bonded aluminium monocoque and SMC construction as the TX taxi, a first in sector for the 1-tonne van segment, designed to last twice as long as the competition.

VN5 is based on the same innovative architecture and proven eCity technology as LEVC’s TX electric taxi. With a pure EV range of over 60 miles and a total flexible range of 304 miles VN5 is ideally suited to urban deliveries in zero-emission mode, as well as longer journeys outside of town. The more frugal driver could achieve a 76-mile pure EV city range, according to WLTP city methodology*.

With up to 5.5 cubic meter capacity, VN5 cargo capacity easily accommodates two Euro sized pallets and offers a gross payload of up to 830kg. It has been built with a large side-loading door (enabling a pallet to be side-loaded) and a 60/40 split door at the rear to make loading and unloading easy for the driver.
voda
0
De superbatterij, de heilige graal van de elektrische auto

De Lexus LF-30 Electrified. ©Lexus
BAS KURSTJENS
Vandaag om 07:05

Het was een verhaal voor de verre toekomst, maar nu de klassieke lithiumionbatterij op de grenzen van haar mogelijkheden stuit, storten steeds meer autobouwers zich op de solid state-batterij. ‘Dat is het eindspel van de huidige batterijtechnologie.'

Het is al bijna geen nieuws meer: een autobouwer die aankondigt tientallen miljarden dollars of euro’s te investeren in de elektrificatie van zijn aanbod. Minstens even talrijk zijn de beloftes om in 2025, 2030 of 2040 volledig afscheid te nemen van de benzine- en dieselmotoren.

Toch zijn de elektrificatieplannen die de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi donderdag bekendmaakt anders dan anders. Want los van een ongetwijfeld indrukwekkend offensief aan e-auto’s de komende jaren, zet het conglomeraat volgens insiders stevig in op de ontwikkeling van de solid state-batterij.

Die geldt al jaren als de heilige graal van de batterij-industrie maar lijkt nu binnen handbereik. Ze maakt komaf met de grootste hoofdbrekens van bouwers en bestuurders van elektrische auto’s: de duur van de oplaadtijd, de beperkte autonomie met een volle batterij en de hoge prijs van de e-auto in vergelijking met conventionele auto’s met een verbrandingsmotor.

Wat zijn de voordelen?
Solid state-batterijen gebruiken minder schaarse grondstoffen, gaan langer mee, hebben een grotere actieradius en worden goedkoper dan de huidige batterijen. Ze zijn makkelijker te recycleren.

Hoe gaat het verder?
Naast de klassieke en nieuwe autobouwers en batterijreuzen duikt een aantal gespecialiseerde start-ups op. De eerste auto’s met een solid state-batterij worden wellicht hybrides. Toyota mikt op 2025.

Die geldt al jaren als de heilige graal van de batterij-industrie maar lijkt nu binnen handbereik. Ze maakt komaf met de grootste hoofdbrekens van bouwers en bestuurders van elektrische auto’s: de duur van de oplaadtijd, de beperkte autonomie met een volle batterij en de hoge prijs van de e-auto in vergelijking met conventionele auto’s met een verbrandingsmotor.

Solid state- of vastestofbatterijen zijn geen nieuwe uitvinding. Er werd in de jaren 50 al mee geëxperimenteerd. Ze worden in klein formaat gebruikt in bijvoorbeeld pacemakers. Maar in grote batterijen, zoals die voor auto’s, leidden ze tot voor kort een zieltogend bestaan in de schaduw van de alomtegenwoordige lithiumion- batterij.

Het belangrijkste verschil tussen een vastestofbatterij en een ‘natte’ lithiumionbatterij is dat de vloeibare lithiumelektrolyt vervangen wordt door een steviger schuim. Verder kan de scheidingsplaat tussen de anode en de kathode dikker zijn, waardoor de solid state-batterij minder schaarse grondstoffen vraagt en er minder brandgevaar is.

Die scheikundige en technologische aspecten leveren een lange lijst van voordelen op in vergelijking met de lithiumionaccu. Vastestofbatterijen kunnen meer stroom opslaan per liter batterijvolume dan een lithiumionaccu. Dat leidt ertoe dat je met een solid state-batterij verder kunt rijden dan met een even grote li-ionbatterij. Of je behoudt dezelfde actieradius met een kleinere, lichtere solid state-batterij. Volgens Frank Blome, het hoofd batterijen bij Volkswagen, stijgt het rijbereik van een elektrische Golf van 231 kilometer met een li-ionbatterij naar 750 kilometer met een solid state-variant. Het noopte hem er vorig jaar toe te stellen dat ‘de solid state-batterij het eindspel inluidt van de huidige batterijtechnologie’.

De nieuwe batterijen verslijten minder snel dan de huidige li-ionexemplaren. Toyota zegt op basis van experimenten dat een solid state- batterij tot 1 miljoen kilometer bruikbaar blijft. Dat is aanzienlijk langer dan de best presterende batterijen van dit moment. De batterij van de Tesla Model X gaat ongeveer 650.000 kilometer mee.

Omdat ze slijtvaster zijn, zijn de nieuwe batterijen beter bestand tegen hoge laadsnelheden. Dat maakt het volgens Toyota mogelijk een solid state-batterij in 10 minuten genoeg op te laden om 500 kilometer te rijden.

Gigafactories
Batterijen zijn met afstand het duurste onderdeel van een elektrische auto. Ze kosten al snel 8.000 tot 10.000 euro. De huidige batterijprijs van ongeveer 110 dollar per kilowattuur drijft bestuurders er niet massaal toe hun benzine- of dieselauto in te ruilen voor een elektrisch exemplaar. De prijs van elektrische auto’s met een volwassen rijbereik cirkelt in ons land rond 50.000 euro. De Tesla Model 3 begint bij 50.990 euro en de Hyundai Ioniq 5 bij 47.500 euro. Volgens een studie van Nissan zou de prijs van solid state-batterijen binnen enkele jaren kunnen zakken naar 75 of zelfs 65 dollar per kilowattuur.

Die lagere prijs is vooral mogelijk omdat de solid state-batterijen geen kobalt gebruiken. Dat is een droom voor autobouwers, want kobalt is duur en de grondstof op niet-mensonterende wijze delven, bezorgt menig autobouwer kopzorgen. Voor solid state is ook geen grafiet nodig. Koper wordt wel gebruikt, maar aanzienlijk minder dan in de li-ionexemplaren.

Ook op industriële schaal lijkt solid state alleen maar voordelen te hebben. De batterijen kunnen volgens experts gemaakt worden in de tientallen gigafactories voor li-ion-batterijen die nu in Europa, China en de VS verrijzen. De omschakeling van de productie van de ene naar de andere soort batterij zou daardoor ‘moeiteloos’ kunnen verlopen, klonk het vorige zomer in een rapport van het onderzoeksbureau S&P Global Market Intelligence.

Tot slot gelden voor de vastestofbatterijen minder rigide vormvereisten dan voor de lithiumionvarianten, waardoor auto-ontwerpers meer vrijheid hebben om de batterij in de auto in te passen. Een vastestofbatterij is bovendien makkelijker te recycleren.
Bijlage:
voda
0
Deel 2:

Nikkel
Dat de vastestofbatterij ondanks alle voordelen niet in alle elektrische auto’s wordt ingebouwd, komt omdat de technologie nog in de kinderschoenen staat. De prototypes waarmee batterijbedrijven en autofabrieken experimenteren zijn te klein voor toepassing in auto’s. Om de massaproductie van solid state-batterijen mogelijk te maken, moet nog onderzoek gebeuren. En massaproductie is nodig, want met de huidige testvolumes zou een solid state-batterij voor een elektrische auto 100.000 dollar kosten.

Dat lijken cruciale problemen, maar de mate waarin auto- en batterijbouwers de technologie omarmen is volgens analisten voldoende om de obstakels nog voor het einde van het decennium te overwinnen. Niet alleen uit goede wil. Het is pure noodzaak. Auto- en batterijmakers persen het uiterste uit de huidige li-ionbatterijen, maar veel automakers denken dat die batterijen bijna uitontwikkeld zijn en er maar weinig efficiëntiewinst meer te boeken is. Echte vooruitgang moet van een nieuwe technologie - lees: solid state - komen.

Tegelijkertijd veroorzaakt de snelle elektrificatie van het wereldwijde wagenpark een run op de belangrijkste en schaarse grondstoffen voor de li-ionbatterijen. Tesla-technoking Elon Musk liet zich tijdens een analistencall in 2020 ontvallen dat hij een ‘gigantisch contract voor de lange termijn’ had klaarliggen voor het bedrijf dat hem voldoende nikkel kan leveren. Het analistenhuis Jefferies kwam tot de conclusie dat het alle nikkel die jaarlijks in de wereld geproduceerd wordt nodig heeft als Tesla zijn plannen voor gigafactories uitvoert. Maar de krapte laat zich nu al voelen. Het afgelopen jaar zijn de prijzen voor nikkel, lithium, kobalt en koper de lucht in geschoten. Zo wordt de nood aan alternatieven voor li-ion almaar groter.

Uit cijfers van het Europees Patentbureau blijkt dat het aantal patenten voor batterijen en energieopslag vier keer sneller groeit dan voor alle andere technologieën. In de batterijpatenten overheersen sinds kort de octrooien die gerelateerd zijn aan de vastestofbatterij.

Ook autobouwers omarmen de solid state-batterij. Volkswagen is voor de ontwikkeling ervan in zee gegaan met het Amerikaanse Quantumscape. Dat inmiddels beursgenoteerde bedrijf is ook een van de lievelingen van filantroop-miljardair Bill Gates. Het is een van de prominente ontwikkelaars van een vastestofbatterij. Het bedrijf zegt tegen 2024 te beginnen met de serieproductie van dergelijke accu’s.

BMW en Ford hebben hun karretje gekoppeld aan een andere Amerikaanse start-up, Solid Power. Die haalde vorig jaar zonder veel moeite 130 miljoen dollar op in wat pas de tweede kapitaalronde van het bedrijf was. Solid Power rekent erop BMW tegen 2025 een kant-en-klare solid state-batterijen te kunnen leveren en uiterlijk tegen het einde van dit decennium met de massaproductie te kunnen beginnen. BMW heeft een bestelling ter waarde van 3,5 miljard dollar bij Solid Power geplaatst.

Klassieke batterijfabrikanten als LG Chem, Panasonic en Samsung zitten niet stil. Dat laatste bedrijf heeft een proto- type van een solid state-batterij ontwikkeld die met de helft van het volume van een reguliere li-ionbatterij meer dan 800 kilometer ver komt. Analisten gaan ervan uit dat het enthousiasme en de bijbehorende investeringen voldoende zijn om de laatste stevige struikelblokken voor de doorbraak van de solid state-batterij weg te werken.

Hoewel het einde van het decennium voor de grote doorbraak van de solid state-batterij nog veraf is, duikt ze wellicht binnenkort op in uw nieuwe stekkerauto. Gill Pratt, het hoofd wetenschappelijk onderzoek bij Toyota, zei eerder deze maand op de technologiebeurs CES in Las Vegas dat het merk vanaf 2025 zijn eerste solid state-batterijen op grote schaal zal toepassen. Niet in volledig elektrische auto’s, maar in hybrides. Die hebben kleinere batterijen nodig en hebben daardoor minder last van de nu nog hoge solid state-prijzen.

www.tijd.be/analyse/de-verdieping/de-...
Bijlage:
voda
0
Proterra & Scale Microgrid to Charge Electric Buses in Santa Clara

Strategic Research Institute
Published on :
31 Jan, 2022, 5:30 am

The Santa Clara Valley Transportation Authority will install an innovative clean energy microgrid and EV fleet charging system with Proterra and Scale Microgrid Solutions to help power the agency’s transition to a 100% zero-emission bus fleet, following a grant that was awarded for the project by the California Energy Commission this week. In the event of an extended power outage, such as a public safety power shutoff, electricity stored in the microgrid’s battery storage system can provide back-up power at VTA’s Cerone bus yard to allow the agency to continue operating battery-electric buses, serving riders and providing emergency transport if needed.

In conjunction with Proterra and Scale Microgrid Solutions, VTA will deploy approximately one-and-a-half megawatts of solar on-site via available rooftop space and an overhead carport canopy at the agency’s Cerone bus yard. The solar PV is paired with a battery storage system that can store four-megawatt hours of usable electricity and one megawatt of peak output power to provide back-up electricity at the bus yard for up to 20 hours of emergency operations. For extended outages, VTA has the option to easily connect a temporary generator to provide additional backup power for fleet operations. The agency will also install two Proterra one-and-a-half megawatt fleet chargers to power 34 electric transit buses. The microgrid and charging infrastructure will be linked together by a switchgear and controls package designed by Schneider Electric for robust and dependable operations.

The solar PV and battery energy storage system will give VTA operational flexibility on when to purchase the utility power needed to charge its vehicle fleet, saving the agency on its electricity costs and further reducing its total operating costs compared to continued diesel bus operations. During a typical day, the clean energy microgrid will allow VTA to produce low-cost renewable energy and purchase off-peak energy from PG&E that is then stored in the battery storage system for consumption during peak price periods. The energy cost savings gained through the project can be put toward the agency’s other operating needs, like transit service.

Expected to come online in late 2023, the project showcases how clean energy paired with fleet-scale EV charging can enable the adoption of fully-electric vehicle fleets and further reduce greenhouse gas emissions.
voda
0
Mercedes-Benz & ProLogium to Develop Battery Cells for EVs

Strategic Research Institute
Published on :
01 Feb, 2022, 5:30 am

Mercedes-Benz and leader in solid-state batteries ProLogium have signed a technology cooperation agreement to develop next-generation battery cells. The first Mercedes-Benz test vehicles equipped with solid-state batteries co-developed with ProLogium are expected to be introduced in the coming years. The companies also agreed on milestones that would enable integration of the solid-state battery technology into a range of passenger vehicles in the second half of the decade. With its solid-state battery R&D and manufacturing know-how, ProLogium is a strong partner for Mercedes-Benz to maintain its role as a leader in battery technology.

Under the agreement, Mercedes-Benz will take a seat on the ProLogium board of directors. The investment by Mercedes-Benz will be used to support the development of the technology and ProLogium’s plan of establishing production capacity in Europe.

Mercedes-Benz plans to go all electric by 2030 wherever market conditions allow. By partnering with leading companies in the fast evolving field of solid-state technology, Mercedes-Benz is pushing ahead its research and development activities, fostering further leaps in battery technology and continuously expanding its network of top-flight tech partners to ensure that it has access to the most up-to-date technologies.
Bijlage:
voda
0
Tallinn Orders 50 Urbino CNG Buses from Solaris

Strategic Research Institute
Published on :
01 Feb, 2022, 5:30 am

Estonia’s largest public transport operator Aktsiaselts Tallinna Linnatransport TLT, which provides transport services in the Estonian capital, has ordered 20 Urbino 12 and 30 Urbino 18 CNG buses from Solaris. Tallinn has thus decided to exercise the option provided in the contract concluded in July 2021, under which 100 Solaris gas vehicles had already been purchased. Deliveries are scheduled for September 2022, and once they have been completed, a total of 350 gas-powered Solaris buses will be running along the streets of Tallinn.

The newly ordered vehicles, regardless of their length, will be equipped with a 235 kW engine adapted to use compressed natural gas as fuel. An additional cold start function will facilitate starting the engine at very low temperatures. CNG storage tanks will be placed on the roof in the front part of the bus. In the 12-metre buses, the tanks will have a total capacity of 1575 litres, whereas in articulated buses they will boast 1875 litres.

So far, Solaris has delivered over 260 CNG buses to Tallinn. Aktsiaselts Tallinna Linnatranspor has been ordering batches of CNG buses from the manufacturer since 2019. The last contract from July 2021 was for 100 vehicles, including 35 articulated Urbino CNG buses, of which over 60 have already been delivered. On 26 January 2022 TLT decided to go for the option of purchasing additional buses, i. e. 20 Urbino 12 CNG and 30 Urbino 18 CNG units. The new order is to be completed in September 2022, and its value stands at almost €15 million.
Bijlage:
voda
0
Tesla roept tienduizenden auto's in VS terug

Door ABM Financial News op dinsdag 1 februari 2022
Views: 4.679

(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft bijna 54.000 auto's teruggeroepen vanwege een probleem in de zogenaamde Full Self-Driving software. Dit blijkt uit documenten ingediend bij de National Highway Traffic Safety Administration.

Door de softwarefout kunnen de auto's, wanneer zij automatisch rijden, doorrollen na stopborden. Daarom is er een update van de software nodig.

Het aandeel Tesla lijkt dinsdag ongeveer één procent lager te gaan openen.

Bron: ABM Financial News
Chiddix
1
Gisteren verschenen de maandelijkse cijfers van enkele Chinese autofabrikanten(electrisch). De aantallen waren minder dan in December geproduceerd werden. Oorzaak, tekort aan halfgeleiders(chips). T.o.v jaar geleden groeide het nog wel. Koersen stegen ondanks chiptekort.
De grote chipbedrijven zijn nu druk bezig nieuwe fabrieken te bouwen(Intel,TSMC,Samsung). Ook een Chinese chipfabrikant. Hoogstwaarschijnlijk blijft er een chiptekort in 2022 en problemen in de toeleveringsketen. Geldt voor alle sectoren die afhankelijk zijn van chips.
voda
0
Amerikaanse elektrische wagens moeten opmerkelijke culturele kloof overwinnen
Marc Horckmans 4 uur geleden
© Aangeboden door Business AM

In de Verenigde Staten moeten elektrische wagens tegen het einde van dit decennium 50 procent van de verkoop van nieuwe auto’s voor hun rekening nemen. Dat heeft de Amerikaanse president Joe Biden gezegd. Maar om dat doel te bereiken, zal Biden volgens sommige analisten de technologie moeten proberen te verkopen aan een sceptische bevolkingsgroep op het Amerikaanse platteland, waar vaak nog altijd steun blijkt voor zijn voorganger Donald Trump.

Uit cijfers van het studiebureau IHS Markit blijkt dat meer dan 76 procent van de verkoop van elektrische wagens vorig jaar geconcentreerd was in staten die zich bij de presidentsverkiezingen bijna anderhalf jaar geleden geleden achter Joe Biden hadden geschaard.

“Dat moet grotendeels worden toegeschreven aan de enorme kloof tussen stad en platteland in de acceptatie van elektrische voertuigen”, meldt het persbureau Bloomberg. “In landelijke gebieden zijn de keuzes meer beperkt, zijn er ook minder laadinstallaties beschikbaar en komen er vanuit de overheid ook minder financiële prikkels.

Gerichte strategie
Pete Buttigieg, de Amerikaanse minister van Transport, benadrukte dat de verkoop van elektrische voertuigen in landelijke gebieden – waar voormalig president Trump de grootste populariteit geniet – een belangrijk onderdeel is van de strategie van de regering om de adoptie van elektrische wagens te versnellen en de emissies van het autoverkeer te verminderen.

Buttigieg zei dat de Amerikaanse regering binnenkort een strategie voor de promotie van elektrische voertuigen op het platteland zal uitrollen.

“De Amerikanen die het meest profiteren van elektrische voertuigen, zijn de chauffeurs die de grootste afstanden afleggen”, verduidelijkte Buttigieg. “Die groep is meestal op het platteland terug te vinden. We werken er dan ook aan om de beschikbaarheid van oplaadmogelijkheden in het hele land op te voeren.”

Hij wees er daarbij ook op dat landelijke gebieden vaak meer eengezinswoningen, waar het gemakkelijker is om tijdens de nacht een voertuig op het elektriciteitsnet aan te sluiten, tellen.

Gamechanger
Energie-econoom Teri Viswanath stelde zich sceptisch op tegenover de pogingen om die kloof te dichten, maar stipte ook aan dat modellen zoals de nieuwe F-150 Lightning van Ford, een gamechanger zouden kunnen worden. “Tot nu toe was Tesla vaak de enige keuze op de markt”, voerde Viswanath aan. “Dat valt niet bij iedereen in goede aarde.”

“Met een batterij die 31 procent meer capaciteit biedt, zou de F-150 Lightning bovendien ook geschikt kunnen zijn voor bewoners van het platteland, die grotere afstanden moeten afleggen en ook met een onevenredig groot aantal stroomstoringen moeten afrekenen.”

Viswanath zei dat de regering zich niet alleen moet concentreren op het uitbreiden van corridors voor elektrische voertuigen op de grote snelwegen, maar ook aandacht moet hebben voor de residentiële markt, waar 80 procent van het opladen gebeurt.

Om het publiek te overtuigen wil Biden echter niet alleen in laadinfrastructuur investeren, maar wil hij ook grotere fiscale voordelen aanreiken voor de aankoop van een elektrische wagen. “Daarnaast kunnen ook stimulerende maatregelen van lokale overheden de adoptie van elektrische wagens aanmoedigen”, benadrukt Bloomberg nog.
[verwijderd]
1
Mercedes krijgt Koreaanse boete voor overtreding uitstootregels

SEOUL (ANP/RTR) - De Duitse autofabrikant Mercedes-Benz heeft een boete gekregen van de Zuid-Koreaanse toezichthouder voor misleidende reclames over de uitstoot van zijn dieselauto's. Het concern moet daarvoor 20,2 miljard won, omgerekend zo'n 15 miljoen euro, betalen.

Volgens de Korea Fair Trade Commission (KFTC) heeft Mercedes geknoeid met apparaten om de uitstoot van zijn dieselauto's te verminderen door illegale software te gebruiken. Daardoor stoten de auto's onder normale rijomstandigheden meer CO2 uit dan tijdens de certificeringstesten. In vijftien modellen van Mercedes was dergelijke software geïnstalleerd.

"Het is zinvol om sancties op te leggen aan de nummer 1 importeur van auto's in het land voor het belemmeren van de rationele aankoopkeuzes van consumenten met valse en bedrieglijke advertenties over zijn uitstootprestaties, zelfs na het dieselschandaal", verklaarde de KFTC.

De Duitse autofabrikant stelde in advertenties ook ten onrechte dat de uitstoot van zijn voertuigen op een minimumniveau lag en tussen augustus 2013 en december 2016 voldeed aan de Euro 6-emissienormen, aldus de toezichthouder.

Vorig jaar kregen de Koreaanse divisie van de Duitse autofabrikant Audi-Volkswagen, het Japanse Nissan, het Frans-Italiaanse Stellantis en Porsche ook al boetes van de Zuid-Koreaanse toezichthouder vanwege vergelijkbare incidenten met emissiemanipulatie.
voda
1
Renault & Valeo to Develop and Electric Motor in France

Strategic Research Institute
Published on :
16 Feb, 2022, 5:30 am

Renault Group, Valeo and Valeo Siemens eAutomotive announced that they have signed a memorandum of understanding to form a strategic partnership for the design, co-development and manufacture in France of a new-generation automotive electric motor, eliminating the use of rare earths. The three partners will combine their know-how and recognized expertise to design a unique electric powertrain system that is unparalleled worldwide, offering more power on less energy, without the use of rare earths.

Under this partnership, each of the three partners will contribute to the development and production of the two key parts of the electric motor: the rotor and the stator.

Renault will develop and produce the EESM (electrically excited synchronous motor) rotor technology, Designed without the use of rare earths, it offers enhanced energy performance. In addition to the supply of components based on each company’s best expertise, the overall architecture of the all-in-one motor for Renault Group will also be designed by Renault.

Valeo and Valeo Siemens eAutomotive will develop and produce the stator, which is based on Valeo’s technological expertise in copper wire assembly. Thanks to its unique know-how in this field, which allows it to use a higher density of copper in the stator, Valeo is able to generate more power without having to use more electrical energy.

Renault Group, Valeo and Valeo Siemens eAutomotive will be the first to mass produce a 200kW electric motor without using rare earths, starting in 2027. Production of the motor for the automaker’s own needs will be based at Renault Group’s Cléon plant in Normandy, France.
voda
0
De elektrische LFA komt echt, Lexus laat de eerste beelden zien!
Stijn Kuster 19 uur geleden

Elektrische Lexus LFA© Aangeboden door Autovisie Elektrische Lexus LFA

Welke autoliefhebber kent ‘m niet, de Lexus LFA. De Japanners wierpen alle rationele en traditionele denkwijzen aan de kant om een grenzeloze sportwagen te bouwen. Met dezelfde vrije filosofie zegt het merk een nieuwe elektrische sportwagen te ontwikkelen.

Geen met de hand gebouwde jankende 4,8-liter V10, maar een fluisterstille elektromotor drijft de wielen van het conceptmodel aan. Het ontbrekende karaktervolle geluid moet gecompenseerd worden door de prestaties van de sportwagen.

700 kilometer range
Van 0 naar 100 kilometer per uur sprint het model in iets meer dan twee seconden. Hoeveel vermogen de aandrijflijn levert en welke accu er aan boord ligt, is vooralsnog onbekend. Lexus laat weten dat de op de LFA gebaseerde EV ruim 700 kilometer aan actieradius heeft en gebruik maakt van solid-state accu’s.

De opvolger van de Lexus LFA heeft een solid-state accu
Toyota – het moederconcern van Lexus – ontwikkelt deze solid-state accu’s om een einde te maken aan de lithium-ion batterijen. Deze veelgebruikte soort kent zijn beperkingen wat betreft energiedichtheid, kosten, omvang en gewicht. De solid-state accu’s zijn lichter en hebben meer capaciteit.

(Afbeelding: Lexus)© Aangeboden door Autovisie (Afbeelding: Lexus)
Ook Dyson is druk bezig geweest met deze accu-techniek en investeerde zo’n 2,5 miljard in het project. De ‘nieuwe’ accu’s staan nog wel aan het begin van de ontwikkeling. Het lijkt nog even te duren voordat ze de lithium-ion batterijen kunnen vervangen.

Elektrische Lexus LFA in aanloop naar 2030 op de markt
Hoewel het voor nu bij een conceptcar blijft, meldt Lexus: “De nieuwe batterij-elektrische sportwagen zal deel uitmaken van een volledige reeks BEV’s die Lexus in de aanloop naar 2030 zal lanceren onder de merkvisie Lexus Electrified.” Dit zou betekenen dat de elektrische sportwagen daadwerkelijk op de markt verschijnt.

(Afbeelding: Lexus)© Aangeboden door Autovisie (Afbeelding: Lexus)
Vooralsnog moeten we het enkel met de foto’s doen, al heeft Lexus daarmee nu al de interesse van de liefhebbers gewekt.

Nooit meer een echte Lexus LFA
Hoe ver je ook kunt komen op een acculading, hoe snel de EV ook is, de oer-LFA wordt qua beleving nooit overtroffen door een elektrische auto. Sjoerd van Bilsen legt uit waarom niet alleen de auto zo bijzonder is, maar ook de manier waarop het project werd opgepakt door de Japanners.

Zie link voor afbeeldingen.

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/de-elek...
voda
0
Renault & Rivian Back Moratorium on Deep-Sea Mining

Strategic Research Institute
Published on :
17 Feb, 2022, 5:30 am

Reuters reported that France's Renault and US carmaker Rivian have backed a moratorium on deep-sea mining and will exclude seabed metals from their supply chains in a blow to an industry that aims to capitalise on demand from electric vehicle and other industries. These decisions add pressure on the nascent deep-sea mining industry which aims to extract battery metals like cobalt, nickel and manganese from potato-sized nodules.

No mining of the seabed is allowed until global regulations are finalised by the UN International Seabed Authority.

Companies that hold exploration licences on the seabed, including The Metals Company, GSR and UK Seabed Resources - a subsidiary of Lockheed Martin's UK-based arm hope to eventually sell seabed metals to carmakers.
voda
0
Volvo Cars to Invest Torslanda Plant for Electric Cars

Strategic Research Institute
Published on :
17 Feb, 2022, 5:30 am

With its next generation of pure electric cars, Volvo Cars aims to offer customers a longer range, quicker charging and lower costs, and reach new milestones in automotive safety and sustainability. To realise these ambitions, Volvo Cars will invest SEK 10 billion in its Torslanda manufacturing plant in Sweden in coming years, in preparation for the production of that next generation of fully electric cars.

As part of the planned investments, the company will introduce a number of new and more sustainable technologies and manufacturing processes in the plant. These include the introduction of mega casting of aluminium body parts, a new battery assembly plant and fully refurbished paint and final assembly shops.

The investments follow on a recent announcement by Volvo Cars and Northvolt, the leading battery cell company, to invest SEK 30 billion in the development and manufacturing of high-quality, tailor-made batteries for the next generation of pure electric Volvo models.

Both investment plans represent new steps towards Volvo Cars’ ambition to be a fully electric car company by 2030 and reflect the company’s commitment to a long-term future in its hometown of Gothenburg.
voda
0
Zo absurd zwaar is de elektrische GMC Hummer
Joas van Wingerden 30 min geleden

Met de komst van de volledig elektrische GMC Hummer is één van de bekendste Amerikaanse offroaders ooit weer helemaal terug van weggeweest. Op moderne wijze, maar sommige dingen veranderen kennelijk nooit. Ook de nieuwe Hummer is namelijk loodzwaar.

© Aangeboden door AutoWeek
Het was al wel enigszins te verwachten dat de GMC Hummer geen lichtgewicht zou zijn. We hebben het hier immers over een lel van een auto, met een elektrische aandrijflijn die er (in de krachtigste uitvoering) tot wel 1.014 pk vermogen uitstampt. Om dan ook nog een beetje een fatsoenlijke actieradius mogelijk te maken, moet er natuurlijk ook een gigantisch accupakket aanwezig zijn. Volgens InsideEVs heeft de EPA inmiddels officiële cijfers van de GMC Hummer bekendgemaakt en blijkt er een accupakket met een nettocapaciteit van 212,7 kWh in de Hummer te liggen. Slik. De EPA schat met dat pakket een rijbereik van zo'n 526 km in.

© Aangeboden door AutoWeek
Een mooie actieradius voor zo'n groot monster, maar dat enorme accupakket komt de Hummer natuurlijk wel duur te staan qua gewicht. Volgens de EPA weegt alleen het accupakket al 1.325 kilo. Nog een peulenschil vergeleken met het totaalgewicht. De GMC Hummer met dat accupakket weegt namelijk maar liefst 4.111 kilo. Met een verbruik van 0,40 kWh per kilometer en een gewicht dat nog eens 680 kilo boven dat van de aloude Hummer H1 ligt, kunnen we wel stellen dat de nieuwe elektrische Hummer dus net als zijn verre voorvader bepaald geen efficiëntiewonder is.

Dia 1 van 5
Volgende slide
Volledig scherm
1/5 DIA'S © Aangeboden door AutoWeek

Niet dat we de GMC Hummer hier via officiële kanalen in Nederland kunnen verwachten, maar met zo'n enorm gewicht zou er ook echt een probleem ontstaan op de Nederlandse markt. Het betekent namelijk dat je 'm alleen mag rijden als je een C-rijbewijs (vrachtwagenrijbewijs) hebt. Met een B-rijbewijs mag je namelijk alleen auto's tot een gewicht van 3.500 kilo rijden.

Zie link voor afbeeldingen.

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/zo-absu...
voda
0
DAF Developing Electric-Trucks for Distribution

Strategic Research Institute
Published on :
18 Feb, 2022, 5:30 am

Together with leading customers, DAF Trucks has started extensive field tests as the final phase in the development of an entirely new generation of distribution trucks. These will share the unrivalled DNA of the New Generation XF, XG and XG?, featuring the highest levels of quality, safety, efficiency and driver comfort.

The launch of the New Generation XF, XG and XG? has been a tremendous success all over Europe. After the first test drives, the series were widely praised by the trade press and crowned ‘International Truck of the Year 2022’ shortly after. With an impressive orderbook of nearly 20,000 units before production officially started in early November, the triplets broke all records in the 93-year history of the Dutch truck manufacturer.

The field-tested New Generation DAF distribution trucks make use of the same platform as the award-winning, new long haul and heavy duty trucks, the first commercial vehicles developed with the new European Masses & Dimensions regulations in mind. Obviously, just like their siblings, the new series of distribution trucks will push the boundaries in terms of road safety, efficiency and low emissions, as well as of driver comfort.

DAF will unveil its New Generation of distribution trucks in the second half of the year. The new series will become available in addition to the wide range of the popular and versatile DAF CF trucks.
voda
0
Nooit meer zelf stekkeren
Maarten Steinbuch 11:31

Eigenaren van een elektrische auto zijn gewend om in plaats van een benzineslang een kabel met een stekker te gebruiken. Dat is gemakkelijk als je een eigen laadpaal met kabel hebt of een snellader waar de slang aan zit. Maar als je in de regen je kabel uit de kofferbak moet halen, is het wat vervelender. En ook voor de eventuele autonome auto van de toekomst moeten we nog een oplossing verzinnen. Dus de vraag is of opladen automatisch kan.

Het voordeel van laden met een stekker — conductief laden, dus met geleiding — is dat het energieverlies zeer beperkt is. Dat is anders met het alternatief: laden zonder verbinding oftewel inductief laden. Maar dat is juist gemakkelijk te automatiseren. Inductief laden werkt op afstand net zoals het draadloos opladen van je telefoon. Superhandig.

Laadsysteem van Easelink. Hierbij komt de stekker uit de auto naar beneden op een matrixplaat op de grond. Foto: Easelink

In de wetenschap en de industrie wordt veel onderzoek gedaan naar inductief laden, vooral voor het automatisch laden bij parkeerplaatsen en laadlocaties. Het probleem hierbij is dat door de energieverliezen die optreden, er warmteontwikkeling ontstaat die weer moet worden afgevoerd (ook al is het rendement soms zelf wel 90%). Dat leidt tot dure systemen, en vanwege dit warmteprobleem is het vermogen sterk beperkt. Om deze reden is het nog nauwelijks in de praktijk te zien.

Een andere toepassing van automatisch inductief laden is te laden terwijl je rijdt. Dan zouden de batterijen kleiner kunnen zijn en daarmee de aanschafprijs van de auto een stuk lager. Daar staan helaas enorme kosten van de infrastructuur tegenover. Je moet dan immers hele stukken van de snelweg vol leggen met koperen leidingen om de draadloze stroomoverdracht mogelijk te maken. Door de versnelde ontwikkeling van batterijen, met als gevolg het goede bereik en de lagere aanschafkosten, is dat laden terwijl je rijdt niet echt nodig.

Start-up Rocsys werkt aan een robot die de stekker voor jou in de auto stopt
Is er dan geen oplossing voor het automatisch laden? Jawel, en daarvoor keren we terug naar het conductieve laden. Daar zijn er drie varianten. Ten eerste kun je een robot ontwikkelen die de stekker voor jou in de auto stopt. De Nederlandse start-up Rocsys werkt daaraan. Een andere aanpak is om de stekker onder de auto uit de grond omhoog te laten komen, en deze aan te koppelen op een contactdoos op de bodemplaat. Hierbij is de positionering van de auto boven de stekker een uitdaging. De uit de grond komende stekker moet een soort zoekbeweging kunnen maken, en ook moet de aansluiting op de auto gestandaardiseerd worden. Het bedrijf Prodrive Technologies uit Son werkt hieraan.

Ten slotte is er nog een charmante oplossing van een start-up uit Oostenrijk, Easelink. Zij hebben recent een flinke investering opgehaald van een consortium geleid door het Nederlandse SET Ventures. De oplossing van Easelink is de stekker uit de auto naar beneden te laten komen op een plaat op de grond. Middels een slimme schoonmaakbeweging worden blaadjes en dergelijke van de plaat gewist en kan de stekker contact maken met de connector die verwerkt is in hun gepatenteerde matrixplaat. De stekker kan op meerdere plaatsen op de matrixplaat contact maken, en de kosten zouden relatief erg laag kunnen zijn. Wel moet hier ook een standaard worden afgesproken door de auto-industrie.

Alle conductieve oplossingen zijn schaalbaar naar hogere vermogens, en bieden daarom meer kansen dan de inductieve. Maar als wetenschapper blijf ik openstaan voor alle oplossingen. Als het maar automatisch kan.

Lees het volledige artikel: fd.nl/tech-en-innovatie/1430192/nooit...
Bijlage:
voda
0
Solaris Trollino 24 Trolleybuses for DPP in Prague

Strategic Research Institute
Published on :
21 Feb, 2022, 5:30 am

A consortium comprised of Solaris Bus & Coach, Solaris Czech and Škoda Electric has submitted a winning bid in a tender concerning the delivery of 20 bi-articulated Trollino 24 trolleybuses, held by the Prague public transport operator Dopravní podnik. This is the first such large order for vehicles of this type. The deliveries shall be carried out within 24 months of the signing of the contract. The tender, launched by operator Dopravní podnik hlavního mesta Prahy, concerned the delivery of 20 bi-articulated trolleybuses. Solaris Bus & Coach, Solaris Czech and Škoda Electric jointly submitted the winning bid. The Solaris Trollino 24 vehicles will roll onto the streets of Prague over the course of the next two years.

Each vehicle will feature four axles, including two drive axles. The drive of the Trollino 24 will consist of two traction motors. Traction batteries, used as a source of energy in the event of power supply failure, will be placed on the roof of the vehicle’s second section. The minimum range of the trolleybus, when running on traction batteries stipulated in the tender specification, amounts to 11 km.

The exact length of this unique, bi-articulated trolleybus is 24,700 mm. It can carry up to 179 passengers, including 54 people seated. The vehicle interior will also feature two bays for passengers in wheelchairs. The Trollino 24 is a five-door-model with a 2-2-2-2-2 door layout. Both the lighting in the passenger compartment and external lighting have been designed using LED technology. What is more, the vehicles will boast various amenities such as destination blinds, efficient air-conditioning and a video surveillance system consisting of cameras monitoring the interior, a rear-view camera and a pantograph camera. Drivers will carry out their duties in a comfortable enclosed cabin separated from the passenger compartment by a half-glazed partition.
Bijlage:
voda
0
11 procent Nederlanders met privé parkeerplaats én zonnepanelen heeft elektrische auto

Nederlanders die de beschikking hebben over een eigen parkeerplek en zonnepanelen rijden bovengemiddeld vaak een elektrische auto. 11 procent van deze groep rijdt elektrisch, blijkt uit onderzoek van de ANWB. In de ‘Elektrisch Rijden Monitor 2021’ presenteert de ANWB de stand van zaken in Nederland omtrent elektrisch rijden.

216.000 volledig elektrische auto’s
Uit het jaarlijkse onderzoek blijkt volgens de ANWB dat de Nederlandse consument zich steeds meer aangetrokken voelt tot de elektrische auto en het aantal mensen dat de overstap naar elektrisch rijden maakt, groeit.

Het totale aantal volledig elektrische auto’s op de Nederlandse wegen steeg van ruim 145.000 in 2020 naar 216.000 in 2021. De afgelopen 5 jaar steeg het aantal Nederlanders met een kortetermijnaankoopintentie van 17 procent in 2017 naar 25 procent dit jaar. Tegelijkertijd constateert de ANWB dat voor de grootste groep Nederlanders elektrisch rijden nog altijd ver weg is.

Zonnepanelen
Nederlanders met een privé parkeerplek zijn volgens de onderzoekers een stap dichter bij elektrisch rijden dan mensen zonder privé parkeerplek. Nederlanders die hun eigen energie opwekken – bijvoorbeeld door middel van zonnepanelen – en een privé parkeerplek hebben, zijn nog een stap dichter bij elektrisch rijden. 11 procent van die groep rijdt dus al elektrisch.

Uit het onderzoek van de ANWB komt verder naar voren dat mensen met een privé parkeerplek vaker hun eigen energie opwekken dan mensen zonder privé parkeerplek, te weten 47 versus 30 procent.

Goedkopere stroom
Juist mensen met eigen oprit of parkeerplek vinden elektrisch rijden een interessante optie; te weten 41 procent. Zij hebben minder last van een beperkte openbare laadinfrastructuur en kunnen thuis goedkoper laden. Beschikken zij daarnaast ook over eigen zonnepanelen, dan wordt de overstap naar een elektrische auto nog aantrekkelijker omdat zij dan met eigen stroom kunnen opladen.

De prijs per kilometer op basis van 4 jaar gebruik en gemiddeld 15.000 kilometer per jaar ligt door deze goedkopere stroom bij thuis laden onder het kilometertarief van een vergelijkbare benzineauto.

Occasionkopers
Desondanks blijft de hoge aanschafwaarde van een elektrische auto de hoogste barrière voor veel Nederlanders. Voor de grote groep occasionkopers – 55 procent – lijkt elektrisch rijden nog te vroeg. Het aanbod tweedehands elektrische auto’s is volgens de onderzoekers nog laag en bovendien zijn de beschikbare auto’s nog te duur. Zonne-Energie op Maat installeert sinds 2021 laadpalen voor particulieren en bedrijven. Heeft u interesse in een laadpaal op uw oprit of terrein? Neem dan contact op via advies@zonneenergieopmaat.nl of 070-2629416.
voda
0
VDL Citeas Electric Buses to Operate in Oberhausen

Strategic Research Institute
Published on :
22 Feb, 2022, 5:30 am

STOAG Stadtwerke Oberhausen GmbH will provide VDL Bus & Coach with a German first: the first series of the new generation of Citeas, 15 electric city buses of type LF-122, are to enter into service in Oberhausen. The vehicles are based entirely on an electric power train and have trend-setting features. Delivery of the new generation of Citeas is planned for December 2022. The e-buses have a 429 kWh battery pack and are ideally suited for both city and regional transport. The range of the new generation of Citeas has been considerably improved: with this battery, the LF-122 (Low Floor) can travel 200 to 300 kilometres in all weather conditions on pure electric power, without any interim recharging. The vehicles have pantographs for greater operational flexibility.

STOAG currently provides environmentally friendly mobility in Oberhausen with 6 trams and 131 buses. 4 electric VDL Citeas are already running on line 979 between Oberhausen and Bottrop. Boris Höltermann of VDL Bus & Coach Deutschland GmbH

The new generation of Citeas has already been sold in several countries and will be deployed in a number of cities and areas starting this year: Netherlands (Eindhoven), Finland (Kotka and Lahti), Belgium (all of Flanders) and France (Bordeaux).
Bijlage:
3.214 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 ... 157 158 159 160 161 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
872,50  +5,99  +0,69%  14:59
 Germany40^ 18.061,10 +1,12%
 BEL 20 3.883,18 +0,52%
 Europe50^ 4.985,80 +0,99%
 US30^ 38.322,01 +0,19%
 Nasd100^ 17.281,10 +0,41%
 US500^ 5.028,71 +0,24%
 Japan225^ 37.598,71 -0,33%
 Gold spot 2.311,65 -0,67%
 EUR/USD 1,0671 +0,18%
 WTI 81,08 -1,18%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +39,30%
PROSUS +4,26%
BAM +3,52%
JUST EAT TAKE... +3,36%
ALLFUNDS GROUP +2,63%

Dalers

RANDSTAD NV -7,34%
Akzo Nobel -5,68%
NSI -4,12%
FASTNED -3,54%
Fugro -1,63%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront