TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM Februari 2022 - Is 2022 in navolging van 2020 en 2021 ook een transitiejaar

1.671 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
[verwijderd]
2
quote:

Eva1960 schreef op 4 februari 2022 17:48:

Kan me hier volledig in vinden.

Als HGodd nou gewoon eens eerlijk zou zijn en zeggen dat al hun inspanningen niet voor winst of cahflow zijn, maar voor een exit, dan weet iederesen waar die aan toe is. Ook de kopers.

Vanuit een overname wens of perspectief snap ik wat je zegt. Maar de inspanningen die ze nu doen is wel om cashflow te verhogen. De OPEX gaan van 500 naar 530 naar 470.

Er zijn nu via marktplaatsen honderden miljoenen data beschikbaar komen om kaarten mee te onderhouden en dat zijn geen probe data (locatie trackers), maar camera en video beelden.

Dan heb je drie keuzes:

1) Niets doen. Deze data niet gebruiken. Dan nemen je kosten niet toe, hoef je ook je technologie niet te verbeteren en laat je betere winstcijfers zien. Voor zo lang als het duurt en een ander er wel mee aan de haal gaat.

2) Wel die data inkopen, maar vervolgens niet de technologie hebben om dat grotendeels geautomatiseerd te laten verwerken, dus allemaal opsturen naar India, waar mensen dat handmatig gaan zitten bekijken. Geen duurzame oplossing, want dan heb je repeterende kosten en als de hoeveelheden data alleen maar toenemen, loop je tegen steeds meer kosten aan. Dit is mijn visie van wat er bij HERE gebeurt, omdat zij geen realtime mapmaking platform hebben.

3) Nog eens 50 miljoen extra uittrekken en nog meer focus op het huren en behouden van engineers en het worden van een tech bedrijf, ten koste van de data inkloppers, waar er minder voor nodig zijn. Wat TomTom verwacht is dat de totale uitgaven van 2022 op 2023 al met 60 miljoen afnemen en dat een negatieve cashflow van 5% omslaat naar minimaal 5% positief, met als doel dat dat zo snel mogelijk dubbelcijferig wordt.

Ik denk dat je geen andere keuze hebt dan optie 3. Sowieso omdat daarmee ook weer andere type data binnenkomen, waarmee je ook andersoortige kaartproducten kan weten te verkopen. Waarbij onder andere werd gewezen op 3D representaties van bepaalde locaties, wat voor allerlei doeleinden wordt gebruikt.

Ook is het goed om te kijken wie nou eigenlijk op dit terrein concurreert met TomTom. Wie kan deze strijd verder aan? Ik denk dat HERE hem verliest. Ik denk ook dat MapBox te klein is (en klanten heeft verloren, Lanctot) en daaronder heb je nog startups, waarvoor het klimaat is omgeslagen en niet meer zomaar funding krijgen voor een lokaal trucje. Wat HD maps twijfel ik aan Mobileye, die noemen het nu AV maps, en dat lijkt een soort subset van wat HD maps zijn.

De enige echte grote concurrent is Google. Van hen is onbekend wat voor machines er in de keuken staan (wel of geen transactional mapping). Wel is van hen bekend dat hun focus sterk ligt op datgene dat advertentie revenues oplevert, dus vooral gericht op locaties, reviews, openingstijden, ook sterk voor de wandelaar. Automotive maps is niet hun primaire focus.

Op automotive cockpit software gebied zijn Google en TomTom nu ook de enige twee aanbieders. Google met GAS en TomTom met een op open source Android gebaseerd open systeem waar diverse partijen op aangesloten zijn om een alternatief platform te ontwikkelen. Veruit het grootste deel van de autofabrikanten wil wel open source Android (90% gaat daar op over) maar kiest niet voor GAS (6% wil dit maar). Dit betekent dat 80-90% van de markt door Indigo te bedienen is (adressable market)

Less than 6% of New Vehicles Shipped with Android Automotive OS will feature Google Automotive Services in 2025
AAOS WILL SEE EXPLOSIVE UPTAKE WHILE GAS ADOPTION WILL REMAIN CONSERVATIVE
New York, New York - November 16, 2021

www.abiresearch.com/press/less-6-new-...
JIBA
1
quote:

sniklaas schreef op 4 februari 2022 17:29:

[...]je bedoelt 17 jaar geleden, met de IPO in 2005 in totaal 108 mio aandelen 'a €17,50 en nu staan er rond de 130 mio aandelen uit...
Nee. Dat bedoel ik niet. Dat het al jarenlang hetzelfde liedje is en de verwachtingen nooit uitkomen.

pwijsneus
0
Je ziet dat TomTom toch weer aardig fors onder het 200-daags gemiddelde is gekropen. Naar het verloop kijkend van afgelopen 7 jaar, is gewoon niet best.
Bijlage:
dachthetniet
7
quote:

*JustMe* schreef op 4 februari 2022 18:16:

[...]

Vanuit een overname wens of perspectief snap ik wat je zegt. Maar de inspanningen die ze nu doen is wel om cashflow te verhogen. De OPEX gaan van 500 naar 530 naar 470.

Er zijn nu via marktplaatsen honderden miljoenen data beschikbaar komen om kaarten mee te onderhouden en dat zijn geen probe data (locatie trackers), maar camera en video beelden.

Dan heb je drie keuzes:

1) Niets doen. Deze data niet gebruiken. Dan nemen je kosten niet toe, hoef je ook je technologie niet te verbeteren en laat je betere winstcijfers zien. Voor zo lang als het duurt en een ander er wel mee aan de haal gaat.

2) Wel die data inkopen, maar vervolgens niet de technologie hebben om dat grotendeels geautomatiseerd te laten verwerken, dus allemaal opsturen naar India, waar mensen dat handmatig gaan zitten bekijken. Geen duurzame oplossing, want dan heb je repeterende kosten en als de hoeveelheden data alleen maar toenemen, loop je tegen steeds meer kosten aan. Dit is mijn visie van wat er bij HERE gebeurt, omdat zij geen realtime mapmaking platform hebben.

3) Nog eens 50 miljoen extra uittrekken en nog meer focus op het huren en behouden van engineers en het worden van een tech bedrijf, ten koste van de data inkloppers, waar er minder voor nodig zijn. Wat TomTom verwacht is dat de totale uitgaven van 2022 op 2023 al met 60 miljoen afnemen en dat een negatieve cashflow van 5% omslaat naar minimaal 5% positief, met als doel dat dat zo snel mogelijk dubbelcijferig wordt.

Ik denk dat je geen andere keuze hebt dan optie 3. Sowieso omdat daarmee ook weer andere type data binnenkomen, waarmee je ook andersoortige kaartproducten kan weten te verkopen. Waarbij onder andere werd gewezen op 3D representaties van bepaalde locaties, wat voor allerlei doeleinden wordt gebruikt.

Ook is het goed om te kijken wie nou eigenlijk op dit terrein concurreert met TomTom. Wie kan deze strijd verder aan? Ik denk dat HERE hem verliest. Ik denk ook dat MapBox te klein is (en klanten heeft verloren, Lanctot) en daaronder heb je nog startups, waarvoor het klimaat is omgeslagen en niet meer zomaar funding krijgen voor een lokaal trucje. Wat HD maps twijfel ik aan Mobileye, die noemen het nu AV maps, en dat lijkt een soort subset van wat HD maps zijn.

De enige echte grote concurrent is Google. Van hen is onbekend wat voor machines er in de keuken staan (wel of geen transactional mapping). Wel is van hen bekend dat hun focus sterk ligt op datgene dat advertentie revenues oplevert, dus vooral gericht op locaties, reviews, openingstijden, ook sterk voor de wandelaar. Automotive maps is niet hun primaire focus.

Op automotive cockpit software gebied zijn Google en TomTom nu ook de enige twee aanbieders. Google met GAS en TomTom met een op open source Android gebaseerd open systeem waar diverse partijen op aangesloten zijn om een alternatief platform te ontwikkelen. Veruit het grootste deel van de autofabrikanten wil wel open source Android (90% gaat daar op over) maar kiest niet voor GAS (6% wil dit maar). Dit betekent dat 80-90% van de markt door Indigo te bedienen is (adressable market)

Less than 6% of New Vehicles Shipped with Android Automotive OS will feature Google Automotive Services in 2025
AAOS WILL SEE EXPLOSIVE UPTAKE WHILE GAS ADOPTION WILL REMAIN CONSERVATIVE
New York, New York - November 16, 2021

www.abiresearch.com/press/less-6-new-...
Wat houdt je gemotiveerd? Waarom blijf je zo veel schrijven/posten?
Er is echt geen eer te behalen aan dit r*k bedrijf met een waardelooze bestuurder.
pwijsneus
0
quote:

dachthetniet schreef op 4 februari 2022 18:45:

[...]

Wat houdt je gemotiveerd? Waarom blijf je zo veel schrijven/posten?
Er is echt geen eer te behalen aan dit r*k bedrijf met een waardelooze bestuurder.
Indigo was not a customer driven development, it was at our own risk. Uit de CC.
pwijsneus
1
In de zomer van 2019 vertegenwoordigde de free float met een koers van 11 euro een waarde van € 746.388.665,00
In februari van 2021 vertegenwoordigde de free float met een koers van 9,5 een waarde van € 644.608.392,50
Vandaag op 4 feb vertegenwoordigde de free float met een koers van 6,86 een waarde van € 464.796.577,75

Catch my drift?
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 4 februari 2022 19:07:

In de zomer van 2019 vertegenwoordigde de free float met een koers van 11 euro een waarde van € 746.388.665,00
In februari van 2021 vertegenwoordigde de free float met een koers van 9,5 een waarde van € 644.608.392,50
Vandaag op 4 feb vertegenwoordigde de free float met een koers van 6,86 een waarde van € 464.796.577,75

Catch my drift?

Yes, koopje voor Microsoft.
tatje
2
Koopje voor Microsoft, zou kunnen Overtake.

Maar de founders geloven nog in een veel hogere prijs.

* JustMe * had het al over de IFRS omzet uit de backlog

eind 2020
2021 252
2022 288
2023 306
2024 en verder 53% van 1,8 is 954

eind 2021
2022 228
2023 247
2024 247
2025 en verder 1178

Het volgende zei Taco bij Q3.

- we expect Automotive to grow next year, double digit indeed. The exact number we need to see that it also depends of course on how we end the year. Best estimate is that it starts with the 2 -- double digits starting with 2, but it's a bit too early for us to call it.

- . I agree with you that it is probably more likely than not that there might be a reassessment, although we don't have any data to support that at this point. So we haven't heard from our customers that they -- that they're moving to the next platform earlier or as scheduled, and in between the volumes will be lower.

Dus toen al die herwaarderingen binnen kwamen in Q4 is Taco zich rottig geschroken.

En super orderboek in 2021.

Backlog eind 2020 1800 miljoen.
IFRS omzet - 223
orders + 600
herwaardering bestaande contracten - 277
Backlog eind 2021 1900 miljoen.

Die herwaardering zag Taco bij Q3 niet aankomen.

Rollen dus minder autos van de band
De intake is door chip tekort ook minder.

Niet vergeten de order die begin 2021 in de backlog staan ga je herwaarderen.
Maar de orderdeal Q123 kun je in Q4 ook herwaarderen.

Er is dus weer sprake van uitstel, maar geen afstel.

De worst wordt door de oems verhangen, Harold is de brenger van de boodschap !

Tom Tom gaat 50 miljoen extra investeren in 2022 1 malig.

De winst van Microsoft is 18000 miljoen, per kwartaal wel te verstaan.

Voor 10 12 of 15 zou Microsoft wel kopen, maar daarvoor verkopen de founders niet.

De toekomst zal leren of TT zijn hand overspeelt :-)

Tja taco, de oems maken hun herwaardering in Q4 :-)
tomtom100
1
quote:

ketchup schreef op 4 februari 2022 18:14:

hier even een snelle samenvatting uit de rapporten ( 3 in totaal , ook dat is echt zuinig aan het worden , de meest nemen niet eens meer de moeite nog serieus te analyseren ) ... verder valt ook op dat er eerder een outcome van de cijfer presentatie als informatie komt dan een aanbeveling ( men is dus duidelijker voorzichtiger aan het worden en dat heeft te maken met de slechte resultaten / adviezen ) voor het kopen of verkopen van het aandeel

TOMTOM
" recovery takes longer than expected "
event : publication 4Q21 results
outcome: Negative

- significant miss on FY22 guidance ( lower EBIT, better FCF)

- Automotive reported revenue of 47m was 20% less than cons and came in 21% lower YoY from a relative weak AQ20 ( - 14% ToY)
Reported revenue was impacted by total contract value adjustments due to supply chain constraints concerning car production
Automotive operational revenue which includes def revenue came in at 71m euro down 17% YoY

- Enterprise records small beat : revenue of 44m euro was 4% higher vs 4Q20
Increase was driven by higher revenues from existing customers

- consumer revenues up 3% YoY
revenue can in at 25m which was 45% higher than cons

- Gross margin down 40bps YoY
Gross margin came in at 81,8% , -140 bps vs cons
Margin contracted 40 bps YoY

- Opex was 5% higher than expected at 130 mio euro, hover it was a 40% decrease vs 4Q20
the YoY decrease is attributable to lower amortization costs ( Tele Atlas databases was fully amortized in 2020 )

_ FCF above street expectations
As of 4Q21 def rev was 441m vs 433m as of 3Q21 ( 404m in FY 2020)
The increase was driven by increased deferrals in Automotive and Enterprise , which were partly offset by release of def rev in consumer

- Strong cash position - net cash at 356m euro

- YE21 Automotive backlog of 1.9bn euro
Slightly below expectations
The strongest order intake in years but this was negatively impacted by revisions of expected production volumes which more or less explains the gap
when a new deal is signed TT adds the future revenue to the order book. In reality this is not straightforward as at signing of the contract only the price per license/car is agreed
The volumes are determined by actual production volumes over time 5 TT gets paid when the car is produced)
To get to the order book number TT takes the expected volumes as provided by the OEM, in reality this cud be different, if future volumes go up/down TT will revalue the order book to reflect this

FY22 guidance well below expectations
- location tech broadly flat
Enterprise will be negatively impacted from 4Q22 onward due to renewal from a major client that will use less data from TT going forward
The company also indicated that FCF will be C; negative by 5% of sales, sighting extra investments in further automation of mapmaking platform and application layer

FY23 guidance also a bit below expectations
TT guides for revenues between 500-550m, 7% growth at midpoint vs FY22 guidance , driven by increase in Automotive operational revenue
Location Technology revenue is expected in the range of 425-475 m +12?5% YoY
Opex is likely to decrease a bit vs 2022 as TT expects to make a big step in map automation over the course of 2022
Higher revenues an cost-efficiency gains are expected to lead to piste FCF at least of 5% of sales

Ok, dan ook nog de nodige tabellen
all in all een horror presentatie , hence the stock kakt 16% onderuit
.. maar BUY deze afstraffing ... en dat is niet vanwege de cijfers, maar dat is vanwege de enorme waarde van TT's asset, want ze staan nu nog op grote voorsprong versus de rest en daar gaat toch linksom of rechtsom op gekapitaliseerd worden

iedereen moet doen wat zijn portemonnaie kan dragen en hoeveel hij of zij wenst te riskeren, dus doe je eigen analyse
voor mij is het duidelijk
hoop dat we volgende week nog verder onderuit zakken, ik til TT naar 5% weging
next buying level voor mij 6,50 daarna 6 euro

het was een afgrijselijke presentatie ... maar het is wel een koopopportuniteit mi e nogmaals niet vanwege de cijfers
maar TT is echt een hapklare brok @ 550 mio ondernemingswaarde
hap hap hap

gd wknd

Bedankt Wies voor de update. Ik doe met je mee maar dan naar mijn mogelijkheden natuurlijk.
En ik ga voor 10% (als het me al gaat lukken)
ketchup
1
Nogmaals ik zit niet in TT vanwege de cijfers, maar nu ik me hier door die updates van die paar analisten worstel die TT nog volgen, valt het mij eigenlijk wel mee en is het eerder een timing kwestie geweest van inflow en expenses ( opex) dan van loss of revenue
Die 16% afstraffing reactie vd market op het aandeel , nadat we al lager aan het gaan waren voelt aan als overdreven
Denk ook dat 2e h vh jaar , dus rapportage Q3 en Q4 2022 wel eens heel anders kunnen uitpakken
[verwijderd]
2
Godijn liegt jaar in jaar uit over het volgende jaar al jaren lang
Nu weer Covid
Dan weer de chips
Die man is nog erger dan Rutte
Nu zegt hij in 2024 gaan we vlammen
Weet hij nu al of er dan niet weer een nieuw virus is
of dat er een militair conflict is
Of dat de hele automarkt ingestort is
Hij KLETST echt uit zijn NEKHAREN trap er niet meer in mensen
Erny
0
Veel hysterische koersdalingen op de beurzen de laatste weken. TT vind ik daar weer een voorbeeld van. Vanmorgen hoorde ik nog iemand van ABN zeggen dat TT best een leuk aandeel is gezien de vooruitzichten in de vorm van een goed gevulde orderportefeuille.
Maar ik begrijp dat die nagenoeg leeg is? Nou, dan maar hopen op een overname. De gemiddelde afkoopsom voor een dieselfraudemanager bij VW is een veelvoud van de huidige beurswaarde van TT. Koopje dus.
[verwijderd]
0
Klein stukje dat nog opvalt. De backlog zou nog groter zijn geweest, als niet fabrikanten op reeds afgesloten contracten de aantallen naar beneden hadden aangepast. Dat geeft enerzijds het risico weer, maar anderzijds blijkt daar ook uit dat ze wel degelijk prima in staat zijn om nieuwe contracten binnen te halen.
dachthetniet
0
quote:

Overtake schreef op 4 februari 2022 19:20:

[...]
Yes, koopje voor Microsoft.
Onzinnig wensdenken
dachthetniet
3
quote:

ketchup schreef op 4 februari 2022 20:30:

Nogmaals ik zit niet in TT vanwege de cijfers, maar nu ik me hier door die updates van die paar analisten worstel die TT nog volgen, valt het mij eigenlijk wel mee en is het eerder een timing kwestie geweest van inflow en expenses ( opex) dan van loss of revenue
Die 16% afstraffing reactie vd market op het aandeel , nadat we al lager aan het gaan waren voelt aan als overdreven
Denk ook dat 2e h vh jaar , dus rapportage Q3 en Q4 2022 wel eens heel anders kunnen uitpakken
Dat je dit nu weer goed praat is werkelijk onbegrijpelijk. Er is niets maar dan oom niets terechtgekomen van jou (jullie) goudgerande toekomst voorspellingen. En het zou je sieren om wat realistischer te kijken naar bijv de koers. Maar ook: de houding van het managment met HG uuuuuuuhhhh in het bijzonder, de resultaten die wederom zwaar tegenvallen, de ‘kosten’ van de producten en de bijbehorende kwaliteit tov concurrenten en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen.
Je (en wat mede positieve posters) bent qua bedrijfsinzicht van tomtom zwaar slecht uit de verf gekomen. Dus wees realistischer in je vehaal en probeer dit zware koers verlies niet te bagatelliseren.
Voor anderen: je hebt meer aan het inzicht van nkit, mevr. Riet en anderen die door de zelf verzonnen fabels heen kijken.
[verwijderd]
2
quote:

dachthetniet schreef op 4 februari 2022 21:31:

[...]

Dat je dit nu weer goed praat is werkelijk onbegrijpelijk. Er is niets maar dan oom niets terechtgekomen van jou (jullie) goudgerande toekomst voorspellingen. En het zou je sieren om wat realistischer te kijken naar bijv de koers. Maar ook: de houding van het managment met HG uuuuuuuhhhh in het bijzonder, de resultaten die wederom zwaar tegenvallen, de ‘kosten’ van de producten en de bijbehorende kwaliteit tov concurrenten en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen.
Je (en wat mede positieve posters) bent qua bedrijfsinzicht van tomtom zwaar slecht uit de verf gekomen. Dus wees realistischer in je vehaal en probeer dit zware koers verlies niet te bagatelliseren.
Voor anderen: je hebt meer aan het inzicht van nkit, mevr. Riet en anderen die door de zelf verzonnen fabels heen kijken.
Bij iemand die Peter Wakkie als PC wilde, acht ik het uitgesloten dat hij wordt overvallen door aanpassingen. Alles lijkt mij tot in de details uitgekiend waarbij de grenzen van het toelaatbare zijn opgezocht.

[...] Zeker na de respectloze CC. En het was echt niet Goddijn’s achtste vandaag zoals *JustMe* barmhachtig suggereerde. Alles vandaag leek mij vooropgezet tot in details.

Tja het gaat bij dit heerschap om miljarden. Miljarden om te delen of miljarden voor hemzelf……

[Modbreak IEX: Gelieve op uw taalgebruik te letten, bericht is bij dezen aangepast.]
win some...
0
quote:

tatje schreef op 4 februari 2022 20:04:

herwaardering bestaande contracten - 277

De 1e vraag bij de CC vandaag: hoeveel is het backlog naar beneden gegaan vanwege herwaardering?
TT: Yeah, a rough estimate is that it is close to €100 million. It’s a bit less than that, but that’s the order of magnitude.

Oftwel toename orderboek is: 223 mio (automotive omzet 2021) + ongeveer 100 mio (toename backlog tot around 1900) + close to 100 mio (herwaardering backlog). Oftewel orderboek is ruim 400 mio geweest.
dachthetniet
0
[Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd. Waarschuwing.]
1.671 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:37
Koers 6,185
Verschil -1,090 (-14,98%)
Hoog 6,755
Laag 6,040
Volume 2.045.397
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 227.592

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront