TomTom « Terug naar discussie overzicht

Wat is er over van het gepresenteerde verdienmodel tijdens de CMD

14 Posts
boem!
0
Tijdens de CMD is ons een verdienmodel voorgeschoteld gebaseerd op een SAAS-model waarbij de omzetten substantieel kunnen stijgen zonder noemenswaardige kostenverhogingen.

De focus werd hierbij volledig gericht op de A&E terwijl Consumer daar geen enkele rol meer in speelde daarnaast kwam de focus bij de OPEX te liggen op de opex excl Amortisation.

Met een CAGR van 15% voor de omzet en 5% voor de Opex voorzag men het volgende beeld:
2019 omzet 410 mio Opex 455 mio
2021 omzet 500 mio Opex 500 mio
2023 omzet 650 mio Opex 550 mio
2025 omzet 850 mio Opex 610 mio
2030 omzet 1.750 mio Opex 750 mio.

Het effect op de verdiensten is overduidelijk , rekening houdend met een marge van 90% zie je de verliezen in de beginfase snel omslaan in forse winsten.
2019 verlies van 85 mio
2021 verlies van 50 mio
2023 winst van 35 mio
2025 winst van 155 mio
2030 winst van 825 mio.

Indien we nu de balans opmaken zien we dat er geen omzet is behaald in 2021 van 500 mio maar slechts 410 mio.
Daar staan lagere Opexkosten tegenover waardoor er per saldo een verlies wordt geleden van 410*0.90 - 425 = 55 mio.

Dat er na twee gitzwarte jaren nog steeds aansluiting bestaat tov het verdienmodel uit het CMD plaatje blijkende uit de verliezen in 2021 van 55 mio tov 50 mio raak ik er meer en meer van overtuigd dat het verdienmodel geenszins een blue-sky scenario maar eerder een met de bij TT gebruikelijke voorzichtigheid samengestelde outlook betreft.
tatje
1
Kijk je naar de cijfers Q3 dan zie je daar opex zonder D en A staan extrapoleren en voor 2021 kom je op 425 uit.

tel je daar 25 aan D bij, dan kom je op 450, maar de opex kosten consumer ook rond de 25 trek je er weer af.

Ben het dus met Boem eens.

Maar de opex kosten Geographical data gaan veranderen, worden lager.

corporate.tomtom.com/static-files/f8a...

Blz 9

significant veranderen binnen 12 tot 18 maanden.
boem!
0
Het eerste bewijs, dat er fors betere verdiencijfers mogelijk zijn en er aansluiting gevonden kan worden met de cijfers uit het vergezicht zullen we zien bij de jaarcijfers op 4 februari as.

Wat deze cifers doen met de verwachtingen van analisten zullen we terug zien in de koers.

De huidige koers sluit naadloos aan bij de mening van analisten met een gemiddeld koersdoel van 9 euro en een consensus over 2023 van 47 mio lijkt de 9 euro in steen gehouwen.

Ik vewacht echter een bijstelling van analisten doordat IndiGO en de VW-deal enerzijds en anderzjds de beterende verdienmodelcijfers daartoe aanleiding zullen geven.

Derhalve kijk ik met grote belangstelling uit naar de af te geven consensus voorafgaand aan de jaarcijfers en de interpretatie daarna van de analisten omdat die de koersbeweging veroorzaken.
boem!
0
Praatjes vullen geen gaatjes.

Op basis van bovenstaand gezegde verwacht ik GEEN grote veranderingen bij de af te geven consensus door analisten voorafgaand aan de jaarcijers op 4 februari, alle mooie verhalen ten spijt ( IndiGo, deal met VW).

Voor een echte verandering zal er bewijs moeten worden geleverd dat TT werkelijk in staat is om zich als een sterk cashgenererend bedrijf te profileren zoals ons voorgehouden bij de CMD met FCF's van enkele euro's per aandeel.

Het is nu of nooit De tijd van pappen en nathouden is voorbij.
De outlook A&E voor 2022 zal met steun van het backlog moeten aantonen dat er nog steeds aansluiting bestaat bij het ons voorgetoverde sprookjesverhaal ten tijde van de CMD.

Dat sommigen deze cijferpresentatie afdoen als een non-event laat ik graag bij hen.

Om aansluiting te behouden is een outlook voor A&E vereist van 480 mio met een backlog van 2,150 mio.
boem!
0
Zoals door mij verwacht hebben de analisten de mooie praatjes voor lief gehouden.

Hun consensus voor 2023 ziet er als volgt uit in relatie tot de 2021 cijfers:
Omzet Automotive CAGR van 17,5%
Omzet Enterprise CAGR van 5%
Omzet Consumer CAGR van -22,5%
OPEX excl Amortis CAGR van 6%

Dit alles resulteert in een toekomstig verdienmodel van 42 mio in 2023.

Het is nu echt zaak voor TT om deze consensus onderuit te halen.

Een outlook van 480 mio in 2022 voor A&E zal daarbij helpen evenals een backlog van 2.150 waardoor een CAGR van 20% ook na 2022 realiseerbaar blijft.
Indien men daarnaast de teruggang in Consumer weet te beperken tot -15% en de kostenstijging tot 5% zien we ineens wel aansluiting met het vergezicht.
In dat geval zien we in 2023 een nettowinst van 40 mio met een FCF van 155 mio.

De tijd van pappen en nathouden is voorbij , TT zal met bewijzen moeten komen dat hun vergezicht inderdaad realiseerbaar is.

boem!
0
Volgende week vrijdag gaat TT met zijn billen bloot.

De analisten hebben zo iets van eerst zien en dan geloven.

Zij geven aan TT een waarde van 8 euro op basis van het verdienmodel dat leidt tot een winst van 42 mio in 2023.

TT gaf in het verleden aan een omzet A&E van 550 mio te verwachten in 2023, bij invulling van die "belofte" zal het verdienmodel een veelvoud van die 42 mio laten zien te weten 145 mio.

Het wordt oftewel doormodderen tussen de 7 en 10 euro dan wel een oplopend koersnivo tot aan een 27,50 euro afhankelijk of de cijfers voldoende bewijs wordt toegekend door de analisten om de aansluiting te erkennen tov het vergezicht.
dachthetniet
0
Doormodder zal het wel zijn. Er is geen enkele analist te vinden die meer verwacht. En piet particulier heeft het schip inmiddels ook verlaten. De shorts hebben het roer in handen. Volgende stop 7€
boem!
0
Hoho, er is tenminste 1 van de 8 analisten die 72 mio( 13,85 euro) als verdienste ziet in 2023.
dachthetniet
0
quote:

boem! schreef op 28 januari 2022 09:13:

Hoho, er is tenminste 1 van de 8 analisten die 72 mio( 13,85 euro) als verdienste ziet in 2023.
Die eventuele winst kan alleen vertaald worden naar een koers wanneer aandeelhouders ook iets hebben aan een koers. Door bijv dividend of een aandelen inkoop, mogelijkheid om op dat koersniveau nog een stap te zetten. En die fantasie is er door hg vakkundig uit gesloopt.
boem!
0
Vanwege het feit, dat de IFRS omzet uit het backlog voor het allergrootste gedeelte bestaat uit bestaande omzet is de outlook afgegeven voor Automotive via het backlog leidend.
Verschillen kunnen slechts voorkomen indien de inschattingen voor verworven contracten afwijken van de werkelijkheid.

De outloook afgegeven door TT via haar backlog en het daaruit voortkomende minimale verschil ziet er als volgt uit:
2018 outlook 120-136 mio actual 125 mio
2019 outlook 264-280 mio actual 266 mio
2020 outlook 279-297 mio actual 227 mio(VERSCHIL 52 mio)
2021 outlook 243-261 mio actual 235 (?) mio.(VERSCHIL 8 mio).

Ik geef hierbij aan, dat het voor de iFRS-fanaten zaak is de outlook uit het backlog goed in zich op te nemen.

Voor degenen die de ontwikkeling van TT willen volgen zit er niets anders op dan het totaalbedrag van het backlog de aandacht te geven die het verdiend.
win some...
2
quote:

boem! schreef op 26 januari 2022 06:41:

Praatjes vullen geen gaatjes.

Op basis van bovenstaand gezegde verwacht ik GEEN grote veranderingen bij de af te geven consensus door analisten voorafgaand aan de jaarcijers op 4 februari, alle mooie verhalen ten spijt ( IndiGo, deal met VW).

Voor een echte verandering zal er bewijs moeten worden geleverd dat TT werkelijk in staat is om zich als een sterk cashgenererend bedrijf te profileren zoals ons voorgehouden bij de CMD met FCF's van enkele euro's per aandeel.

Het is nu of nooit De tijd van pappen en nathouden is voorbij.
De outlook A&E voor 2022 zal met steun van het backlog moeten aantonen dat er nog steeds aansluiting bestaat bij het ons voorgetoverde sprookjesverhaal ten tijde van de CMD.

Dat sommigen deze cijferpresentatie afdoen als een non-event laat ik graag bij hen.

Om aansluiting te behouden is een outlook voor A&E vereist van 480 mio met een backlog van 2,150 mio.
Het is een outlook van 400 mio en een backlog van 1900 mio geworden. De aansluiting bij het CMD verhaal uit 2019 is dus niet gevonden. We wachten in spaning af wat de nieuwe CMD gaat brengen. Wordt de ambitie voor 2030 verlaagd of worden de targets verder in de toekomst geplaatst? Wat het ook wordt, het moet in ieder geval met een flinke korrel zout worden genomen.
boem!
0
Ik zie nog steeds een beterend cijferpack.

De echte aansluiting zal moeten komen uit een stijgende prodomzet Automotive.

En waarom zullen de twee afgelopen rampjaren nog gevolgd moeten worden door een derde rampjaar.

Indien er inhaalvraag blijkt te bestaan kan het gat naar het vergezicht snel worden ingelopen.
win some...
0
Vergelijk de outlook voor 2020 (gegeven op 5 februari van dat jaar) eens met de huidige outlook voor 2023

Jaar 2020 2023
Omzet 650-675 500-550
LT 450-475 425-475
FCF 5-10% >5%

De verwachting is dus nu al dat er 3 jaar vertraging is opgelopen.
boem!
0
Klopt na de twee rampzalig verlopen jaren waarbij de prodomzet inkakte van 381 mio naar resp 282 mio en 266 mio voegt TT wederom een rampjaar toe met een outlook van 306 mio.

Of dit 3de rampjaar op rij werkelijkheid wordt moet worden afgwacht.

Feit is wel dat het incasseren van de "prestatiebonus" voor de RVB makkelijk haalbaar lijkt nadat de RVB deze "prestatiebonus" twee jaar aan hun neus voorbij hebben zien gaan.
14 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 13:19
Koers 5,800
Verschil -0,180 (-3,01%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 257.371
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront