Tesla Motors Inc. « Terug naar discussie overzicht

Tesla blow-off

7.729 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 ... 383 384 385 386 387 » | Laatste
voda
0
Elon Musk: 'Ontwikkeling Tesla Bot heeft dit jaar prioriteit'
RTL Nieuws 15 uur geleden

Autofabrikant Tesla wil dit jaar veel middelen besteden aan de ontwikkeling van zijn mensachtige robot. Dat kondigde ceo Elon Musk aan in een toelichting op de kwartaalcijfers van het bedrijf.

Tijdens de presentatie zei Musk dat Tesla zich dit jaar vooral gaat richten op de ontwikkeling van de mensachtige robot Optimus. De 'humanoid' werd in augustus vorig jaar voor het eerst gepresenteerd, maar het leek een zijproject te zijn. Musk zegt nu echter dat het ontwikkelen van Optimus een van de hoofdprioriteiten van het bedrijf zal worden. Ook wil Tesla zich meer richten op de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI).

Doel van het verleggen van de prioriteiten is volgens Musk om de software die volledig zelfrijdende auto’s mogelijk moet maken sneller tot stand te laten komen. De robots zullen voornamelijk dienen om in de fabrieken van Tesla te helpen met de productie van de wagens. Daarbij zal Optimus vooral gevaarlijke, vuile en saaie taken overnemen van menselijke medewerkers.

Ontwikkelingsplatform voor AI
De ontwikkeling van AI en de Optimus-robot zullen volgens Tesla’s hoofd van AI, Andrej Karpathy, hand in hand gaan. Op LinkedIn schrijft hij dat Tesla een van de grootste AI-bedrijven ter wereld aan het worden is. "Er is geen andere organisatie die op een verticaal geïntegreerde manier AI aan het ontwikkelen is op deze schaal."

Alles wat Tesla heeft geleerd bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto's wil het ook toepassen bij de Tesla Bot. Volgens Karpathy is het bedrijf op weg om "het krachtigste ontwikkelingsplatform voor AI te worden".

Toch niet de Cybertruck
Analisten hadden verwacht dat Tesla zich dit jaar voornamelijk zou richten op de ontwikkeling van de elektrische pick-uptruck Cybertruck. De ontwikkeling van dat project heeft intussen al meerdere keren vertraging opgelopen. De Cybertruck lijkt pas in 2023 op de markt te komen. Mogelijk zijn die vertragingen deels te verklaren door de koerswijziging naar AI en robotica.

Musk zei tijdens de bespreking dat Tesla dit jaar geen nieuwe voertuigen zal lanceren. Dat belette de excentrieke ceo niet om vol enthousiasme te tweeten over hoe leuk het is om met een prototype van de Cybertruck rond te rijden bij de Teslafabriek in Texas.

Kritiek op robotplannen
Er klinkt ook kritiek op de robotplannen van Tesla. Raj Rajkumar, hoogleraar aan het Amerikaanse Carnegie Melon University, zegt dat de beoogde doelstellingen voor Optimus helemaal geen goed idee zijn. "Om gevaarlijke en repetitieve opdrachten uit te voeren is een mensachtige robot helemaal de foute aanpak."

Het is overigens niet de eerste keer dat Rajkumar kritiek uit op Musks plannen. Vorig jaar zei de hoogleraar nog dat het voorstel om een robot te bouwen een 'droom is om de hypemachine op te pompen'.

Zelfs bij Tesla is niet iedereen overtuigd van Musks ambitieuze plannen. Vorig jaar zei de toenmalige directeur van de ontwikkeling van Tesla's AutoPilot, CJ Moore, nog dat de plannen voor zelfrijdende technologie niet overeenkwamen met de 'technische realiteit'. Kort na de uitspraken diende Moore zijn ontslag in.

www.youtube.com/watch?v=Dzagpbd9gqs
voda
0
Elon Musk bood tiener 5.000 dollar om tweets over zijn privévluchten te stoppen
NU.nl 19 min geleden
© Aangeboden door NU.nl

Tesla-directeur Elon Musk wil niet dat de vluchten van zijn privévliegtuig worden gevolgd via een Twitter-account. Hij bood de negentienjarige maker van het account Elon Musk's Jet via privéberichten op Twitter 5.000 dollar (zo'n 4.500 euro) om het profiel offline te halen, meldt Protocol.

Het account Elon Musk's Jet is een van de vijftien Twitter-accounts waarmee de maker Jack Sweeney privévluchten van topmensen uit het bedrijfsleven volgt. Naast Elon Musk volgen de accounts ook vliegtuigen van Bill Gates en Jeff Bezos. Toch is het account van Musk met bijna 120.000 volgers het populairst. Voor de accounts worden bots gebruikt die automatisch bijhouden wanneer de vliegtuigen opstijgen en landen.

"Kun je dit offline halen?", schreef Musk in een privébericht op Twitter naar Sweeney. "Het vormt een veiligheidsrisico." Musk lijkt bang te zijn dat bepaalde mensen weten waar hij is. "Ik ben niet dol op het idee neergeschoten te worden door een gek", schrijft hij.

Op Twitter schrijft Sweeney dat het account alleen het vliegtuig volgt, niet de persoon die erin zit. Het tracken gebeurt op basis van openbaar toegankelijke data, hoewel de vliegtuigen van Musk en andere hooggeplaatste figuren op een lijst staan die identificeerbare informatie uit de data haalt. Via omwegen zijn die data alsnog te achterhalen.

Musk vroeg hoeveel geld Sweeney met de accounts verdiende. De tiener antwoordde dat het om ongeveer 20 dollar per maand gaat. Vervolgens stelde Musk voor om 5.000 dollar te betalen om het account te wissen, waarna Sweeney vroeg het bedrag te verhogen. "Is er een kans dat we er 50.000 dollar van kunnen maken? Het zou me erg helpen bij mijn opleiding en ik zou er een auto mee kunnen kopen, mogelijk zelfs een Model 3."

De Tesla-directeur zei erover na te denken, maar heeft vooralsnog niet betaald. Het Twitter-account is ook nog online. Sweeney vroeg later nog om een stage in plaats van een betaling, maar volgens de tiener heeft Musk dat bericht niet meer geopend. "Ik denk dat hij op vakantie is", zegt hij. "In Hawaï, volgens @ElonJet."
Mr sponge
0
Slimme zet om de droom levend te houden. Tesla gaat zich richten op het ontwikkelen van robots achter gesloten deuren.
Geen nieuwe modellen uitbrengen. Want dan zie je dat het traag gaat of fout loopt of helemaal niet werkt.
Liever werken in een zwarte doos net als bij het FSD project. Ja het is bijna klaar echt waar...
De eerste Tesla's met die optie staan waarschijnlijk al op de sloop. Wel voor betaald, nooit kunnen gebruiken. Ondanks dat het herhaaldelijk is toegezegd.

Even wachten tot de Tesla fans er een fors prijskaartje aan hangen, aan die robots. Ja in deze arbeidsmarkt is dat biljoenen of misschien wel triljoenen waard toch? Net als FSD.
Slaap lekker allemaal!
Mr sponge
0
quote:

florida_tower schreef op 27 januari 2022 17:30:

[...]

Inmiddels een FWD P/E van minder dan 100. Ik heb wat bijgekocht en als de koers verder zakt breid ik verder uit
Nog een paar dagen zoals gisteren. Dan wordt de K/W verhouding wel interessant. Voorlopig vind ik ze echt nog veel te duur.
Een K/W van 50 zou nog duur zijn. Maar wel OK.
100 is echt enorm duur. Dan zouden ze inderdaad 5jaar lang met 50% moeten groeien. En dat is dan nu al ingeprijsd....
Groeien wordt steeds moeilijker. Het aantal fabrieken zou dan exponentieel moeten blijven groeien. En het aantal modellen ook. En laat daar nu net de focus niet liggen....
Je zal een cybertruck hebben gereserveerd. Ff wachten nog....
DeZwarteRidder
0
Elon Musk bood tiener 5.000 dollar om tweets over zijn privévluchten te stoppen
28 januari 2022 11:05 Laatste update: 7 minuten geleden

Tesla-directeur Elon Musk wil niet dat de vluchten van zijn privévliegtuig worden gevolgd via een Twitter-account. Hij bood de negentienjarige maker van het account Elon Musk's Jet via privéberichten op Twitter 5.000 dollar (zo'n 4.500 euro) om het profiel offline te halen, meldt Protocol.

Het account Elon Musk's Jet is een van de vijftien Twitter-accounts waarmee de maker Jack Sweeney privévluchten van topmensen uit het bedrijfsleven volgt. Naast Elon Musk volgen de accounts ook vliegtuigen van Bill Gates en Jeff Bezos. Toch is het account van Musk met bijna 120.000 volgers het populairst. Voor de accounts worden bots gebruikt die automatisch bijhouden wanneer de vliegtuigen opstijgen en landen.

"Kun je dit offline halen?", schreef Musk in een privébericht op Twitter naar Sweeney. "Het vormt een veiligheidsrisico." Musk lijkt bang te zijn dat bepaalde mensen weten waar hij is. "Ik ben niet dol op het idee neergeschoten te worden door een gek", schrijft hij.

Op Twitter schrijft Sweeney dat het account alleen het vliegtuig volgt, niet de persoon die erin zit. Het tracken gebeurt op basis van openbaar toegankelijke data, hoewel de vliegtuigen van Musk en andere hooggeplaatste figuren op een lijst staan die identificeerbare informatie uit de data haalt. Via omwegen zijn die data alsnog te achterhalen.

Musk vroeg hoeveel geld Sweeney met de accounts verdiende. De tiener antwoordde dat het om ongeveer 20 dollar per maand gaat. Vervolgens stelde Musk voor om 5.000 dollar te betalen om het account te wissen, waarna Sweeney vroeg het bedrag te verhogen. "Is er een kans dat we er 50.000 dollar van kunnen maken? Het zou me erg helpen bij mijn opleiding en ik zou er een auto mee kunnen kopen, mogelijk zelfs een Model 3."

De Tesla-directeur zei erover na te denken, maar heeft vooralsnog niet betaald. Het Twitter-account is ook nog online. Sweeney vroeg later nog om een stage in plaats van een betaling, maar volgens de tiener heeft Musk dat bericht niet meer geopend. "Ik denk dat hij op vakantie is", zegt hij. "In Hawaï, volgens @ElonJet.
florida_tower
0
quote:

Mr sponge schreef op 28 januari 2022 12:03:

[...]

Nog een paar dagen zoals gisteren. Dan wordt de K/W verhouding wel interessant. Voorlopig vind ik ze echt nog veel te duur.
Een K/W van 50 zou nog duur zijn. Maar wel OK.
100 is echt enorm duur. Dan zouden ze inderdaad 5jaar lang met 50% moeten groeien. En dat is dan nu al ingeprijsd....
Groeien wordt steeds moeilijker. Het aantal fabrieken zou dan exponentieel moeten blijven groeien. En het aantal modellen ook. En laat daar nu net de focus niet liggen....
Je zal een cybertruck hebben gereserveerd. Ff wachten nog....
Musk gaf tijdens de Q4-call aan dat de nieuwe modellen wel worden doorontwikkeld en voor productie worden voorbereid, maar als ze in 2022 in productie genomen zouden worden zou dat ten koste gaan van het aantal te produceren auto's. Niet vreemd als je ziet hoeveel moeite het kostte om de model 3-productie op gang te krijgen. Er is momenteel een wachtlijst van maanden voor het bemachtigen van een model 3 of Y, ondanks de forse opschaling van productie. Het zou dus vanuit het perspectief van de aandeelhouder vreemd zijn om een ingewikkelde nieuwe productielijn te starten terwijl de bestaande productiecapaciteit volledig ingezet kan worden om te voldoen aan de vraag van model Y's met 20% winstmarge.

De bestaande fabrieken hebben ruimte voor 50% productiegroei, en berlijn en texas komen daar nog bovenop.

Het heeft in Berlijn 2 jaar geduurd van start bouw tot start productie, in texas duurde dat 18 maanden. Nieuwe locaties die dit jaar aangekondigd gaan worden zouden dus in 2024/5 productie kunnen draaien.

Als de supply chain kan meegroeien en de vraag blijft hoog (FSD goedkeuring voor gebruik op de snelweg is hiervoor een katalysator) is exponentiele groei de komende jaren zeker mogelijk
Mr sponge
0
quote:

florida_tower schreef op 28 januari 2022 12:41:

[...]

Musk gaf tijdens de Q4-call aan dat de nieuwe modellen wel worden doorontwikkeld en voor productie worden voorbereid, maar als ze in 2022 in productie genomen zouden worden zou dat ten koste gaan van het aantal te produceren auto's. Niet vreemd als je ziet hoeveel moeite het kostte om de model 3-productie op gang te krijgen. Er is momenteel een wachtlijst van maanden voor het bemachtigen van een model 3 of Y, ondanks de forse opschaling van productie. Het zou dus vanuit het perspectief van de aandeelhouder vreemd zijn om een ingewikkelde nieuwe productielijn te starten terwijl de bestaande productiecapaciteit volledig ingezet kan worden om te voldoen aan de vraag van model Y's met 20% winstmarge.

Dus ze maken de cybertruck op dezelfde productielijn als de Model 3 en Y?
Dat lijkt mij sterk.....
Nu wordt er dus een productielijn niet gebouwd!

Waarom moeten die modellen doorontwikkeld worden? Ze zouden eigenlijk al in productie moeten zijn...

Of zouden ze toch tekorten hebben aan chips en personeel, net als alle andere autofabriekanten?
tomansky
1
quote:

Mr sponge schreef op 28 januari 2022 12:50:

[...]
Dus ze maken de cybertruck op dezelfde productielijn als de Model 3 en Y?
Dat lijkt mij sterk.....
Nu wordt er dus een productielijn niet gebouwd!

Waarom moeten die modellen doorontwikkeld worden? Ze zouden eigenlijk al in productie moeten zijn...

Of zouden ze toch tekorten hebben aan chips en personeel, net als alle andere autofabriekanten?

Waarom zouden ze nieuwe modellen introduceren als ze met de huidige lijn nog makkelijk vooruit kunnen? Waarom zou je schaarse chips en kostbare accu's in een auto zetten van 25K terwijl je ze ook in een auto van 50K of 60K kan stoppen? Voorlopig is Tesla productie constraint en kunnen ze iedere auto verkopen die ze produceren.

Pas wanneer ze 4680 cellen productie op gang hebben dan gaan ze pas nieuwe modellen introduceren. Ze verwachten dat Model Y in 2022 qua omzet het best verkochte voertuig ter wereld zal zijn en in 2023 qua volume het best verkochte voertuig ter wereld. Wanneer ze een model 2 zouden introduceren, dan neemt dat de vraag naar de dure modellen weg.
voda
0
Elon Musk noemde Biden een 'vochtige sokpop' nadat de president de EV-productie van GM en Ford prees, maar Tesla vergat
Sarah Jackson 1 uur geleden

Pool© Aangeboden door Business Insider Nederland Pool

Elon Musk gaf de Amerikaanse president Joe Biden donderdag een veeg uit de pan, nadat hij Tesla buiten beschouwing liet in een discussie over de Amerikaanse productie van elektrische voertuigen.

"Ik meende het toen ik zei dat de toekomst hier in Amerika wordt gemaakt", tweette Biden op woensdag. "Bedrijven als GM en Ford bouwen hier in eigen land meer elektrische voertuigen dan ooit tevoren." De tweet bevatte een filmpje van een gesprek tussen de president en Mary Barra, de voorzitter en CEO van General Motors. Ze bespraken de 7 miljard dollar die het bedrijf in de productie van elektrische voertuigen en batterijcellen in Michigan investeert.

Musk reageerde op de tweet: "Begint met een T, eindigt met een A, ESL in het midden."

Voor veel meer, zie link:

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/el...
florida_tower
0
quote:

Mr sponge schreef op 28 januari 2022 12:50:

[...]
Dus ze maken de cybertruck op dezelfde productielijn als de Model 3 en Y?
Dat lijkt mij sterk.....
Nu wordt er dus een productielijn niet gebouwd!

Waarom moeten die modellen doorontwikkeld worden? Ze zouden eigenlijk al in productie moeten zijn...

Of zouden ze toch tekorten hebben aan chips en personeel, net als alle andere autofabriekanten?

Dit is wat er in de call werd gezegd:

The fundamental focus of Tesla this year is scaling output. So both last year and this year, if we were to introduce new vehicles, our total vehicle output would decrease. This is a very important point that I think people do not -- a lot of people do not understand. So last year, we spent a lot of engineering and management resources solving supply chain issues, rewriting code, changing our chips, reducing the number of chips we need, with chip drama central.

And there were not -- that was not the only supply chain issue, so -- just hundreds of things. And as a result, we were able to grow almost 90% while at least almost every other manufacturer contracted last year. So that's a good result. But if we had introduced, say, a new car last year, we would -- our total vehicle output would have been the same because of the constraints -- the chips constraints, particularly.

So if we'd actually introduced an additional product, that would then require a bunch of attention and resources on that increased complexity of the additional product, resulting in fewer vehicles actually being delivered. And the same is true of this year. So we will not be introducing new vehicle models this year. It would not make any sense because we'll still be parts constrained.

We will, however, do a lot of engineering and tooling, whatnot to create those vehicles: Cybertruck, Semi, Roadster, Optimus, and be ready to bring those to production hopefully next year. That is most likely. But like I said, it is dependent on are we able to produce more cars or fewer cars? So in terms of priority of products, I think the -- I think actually the most important product development we're doing this year is actually the Optimus humanoid robot. This, I think, has the potential to be more significant than the vehicle business over time.
voda
0
Tesla roept tienduizenden auto's in VS terug

Door ABM Financial News op dinsdag 1 februari 2022
Views: 4.679

(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft bijna 54.000 auto's teruggeroepen vanwege een probleem in de zogenaamde Full Self-Driving software. Dit blijkt uit documenten ingediend bij de National Highway Traffic Safety Administration.

Door de softwarefout kunnen de auto's, wanneer zij automatisch rijden, doorrollen na stopborden. Daarom is er een update van de software nodig.

Het aandeel Tesla lijkt dinsdag ongeveer één procent lager te gaan openen.

Bron: ABM Financial News
voda
0
Musk: tweet over van beurs halen Tesla was ’volledige waarheid’
5 min geleden
in FINANCIEEL

SAN FRANCISCO (ANP/BLOOMBERG) - De tweet die Elon Musk in augustus 2018 verstuurde over het van de beurs halen van de elektrische autofabrikant Tesla was de „volledige waarheid.” Dat staat in een verklaring die advocaten van Musk hebben ingediend bij de rechtbank in een zaak die door beleggers is aangespannen tegen de multimiljardair. Ze vinden dat Musk fraude heeft gepleegd met de tweet.

ANP/HH
In de documenten staat verder dat Musk overwoog om Tesla voor 420 dollar per aandeel van de beurs te halen en dat de financiering verzekerd was. „Er was steun van investeerders.” De tweet van Musk zorgde voor flinke koersbewegingen van Tesla en de Amerikaanse beurswaakhond SEC beschuldigde hem van fraude. Musk en Tesla sloten een schikking met de SEC van 40 miljoen dollar en hij trad af als voorzitter van het bedrijf voor een periode van drie jaar.

BEKIJK OOK:
Grafiek: rijkdom techmiljardairs krimpt door malaise op de beurs

Volgens de rechtbankpapieren had Musk financiële steun van het Saudische staatsinvesteringsfonds bij het van de beurs halen van Tesla. Enkele weken na het verzenden van het Twitterbericht maakte de topman bekend dat Tesla toch op Wall Street blijft genoteerd.

BEKIJK OOK:
Rijkste man ter wereld Elon Musk heeft laatste huis verkocht en woont op 35 m2

Een groep investeerders heeft Musk en Tesla aangeklaagd omdat de tweet voor miljarden dollars aan schade veroorzaakt zou hebben. Zij hebben de tweets van Musk vals en misleidend genoemd. Een rechtszaak zou in mei moeten gaan beginnen in San Francisco.

www.telegraaf.nl/financieel/100749932...
voda
0
Zo ver komt een Tesla, Polestar of VW bij 130 kilometer per uur
NU.nl 1 dag geleden
© Aangeboden door NU.nl

Onlangs testte Autobild, het Duitse zusterblad van AutoWeek, twaalf elektrische auto's op hoge snelheid, om te zien wat dat betekent voor het rijbereik van die modellen. In het deelnemersveld zaten nogal wat kostbare exoten die voor veel mensen onbereikbaar zijn. Bovendien ontbrak Tesla. Kortom, tijd voor een nieuwe ronde 130 kilometer per uur en nieuwe deelnemers.

Aan de streep verschijnen ditmaal de Polestar 2 en de Volkswagen ID.3, twee modellen die in Nederland op bovengemiddelde belangstelling kunnen rekenen. Nog maar kort op de markt maar nu al in de test is de Cupra Born, de sportieve tweelingbroer van de ID.3. Tenslotte hebben de organisatoren de hand weten te leggen op de eveneens nieuwe Tesla Model Y.

Waar er de vorige keer nog veel onduidelijk was over de testmethode, licht het autoblad ditmaal toe dat er op constante snelheid gereden is bij een buitentemperatuur van 10 graden Celsius. Of dat op hetzelfde traject en tijdstip was, is niet bekend. Ook blijft onvermeld of de testauto's helemaal leeg gereden zijn of dat er toch nog een aantal procenten accucapaciteit over was.

Vlotte snelweg kilometers heel anders dan officiële meetcyclus
De behaalde prestaties lijken in eerste instantie teleurstellend, zeker als je dat afzet tegen wat de fabrikanten beloven. Zo zou de Polestar goed moeten zijn voor 470 kilometer aan rijbereik, terwijl ze bij Cupra 420 kilometer beloven. De Tesla komt op papier 553 kilometer ver op een acculading, de Volkswagen 420 kilometer.

Dat zijn echter getallen op basis van de zogeheten Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), een meetcyclus die op een rollerbank in een laboratorium wordt uitgevoerd. Een constante snelheid van 130 kilometer per uur op de snelweg is andere koek, zeker bij een buitentemperatuur van 10 graden Celsius.

Zo is de gemiddelde snelheid van de WLTP 46,5 kilometer per uur en wordt er getest bij een temperatuur van 23 graden. Gedurende ruim de helft van de tijd wordt bovendien het rijden in stedelijk gebied nagebootst. Dan is het niet zo gek dat auto's, of dat nou volledig elektrische modellen zijn of brandstofwagens, niet in de buurt komen van het opgegeven rijbereik of brandstofverbruik.

Auto's halen iets meer dan de helft van hun opgegeven bereik
Omgezet naar percentages haalt de Polestar bij 130 kilometer per uur 57 procent van de maximale actieradius. De Cupra haalt 54 procent, de Volkswagen 51 procent van het op papier mogelijke rijbereik. De Tesla schopt het bij de genoemde snelheid tot 55 procent van de actieradius.

Waar het verschil in zit tussen de Cupra en de Volkswagen, twee auto's die vrijwel hetzelfde zijn, wordt niet direct duidelijk. Mogelijk hebben zaken als wind, bandensoort of de instellingen van de klimaatregeling een rol gespeeld.

Andere uitvoeringen leveren betere prestaties
Wil je langere afstanden afleggen met de ID.3, dan levert Volkswagen deze ook met een accupakket van 77 kWh. In dat geval stijgt de maximale actieradius naar 550 kilometer per uur. Bij Polestar kun je ervoor kiezen om vierwielaandrijving achterwege te laten. Dat levert je in het gunstigste geval 60 kilometer extra op.

Bij Tesla kun je tenslotte uitwijken naar een Model 3 Long Range, die op papier 602 kilometer ver komt tegenover 553 kilometer voor de Model Y.

Kijk ook op AutoWeek.nl

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/zo-ver-...
Gemberthee
0
www.hln.be/drive/tesla-moet-verplicht...

Tesla moet verplicht functie uitschakelen die bestuurders buiten de auto scheetgeluiden laat afspelen, Musk boos op ‘fun police’
Tesla moet in de VS meer dan 500.000 auto’s terugroepen omwille van zijn bekende ‘Boombox’-feature. Dat is een functie die bestuurders toelaat om buiten het voertuig onder meer een scheet, het geluid van een mekkerende geit of pakweg het bekende deuntje van ‘La Cucaracha’ te laten afspelen. Teslabaas Elon Musk reageert op Twitter geïrriteerd na de beslissing van verkeersveiligheidsautoriteit NHTSA. Hij noemt het een terugroeping van de ‘fun police’.
voda
0
Tesla ziet Chinese autoverkopen dalen

We hadden het net al even over de autoverkopen in China die in januari met 4,5 procent zijn teruggevallen (zie post 12u40), maar we zoomen even in op Tesla TSLA 1,91% in dit postje. Want de elektrische autobouwer zag de Chinese autoverkopen zakken met 15,5 procent ten opzichte van december tot 59.845 stuks in januari.

Volgens het persbureau Bloomberg speelt mogelijk een rol dat Chinezen nog snel een auto hebben gekocht in december om zo een verlaging van een subsidie te vermijden. Daardoor zou er wat vraag van januari naar december zijn getrokken.

www.tijd.be/markten-live/live-blog/ap...
voda
0
Tesla moet functie uitschakelen die bestuurders buiten de auto scheetgeluiden laat afspelen

Tesla moet in de VS meer dan 500.000 auto’s terugroepen omwille van de bekende ‘boombox’-feature. Deze stelt bestuurders in staat om buiten het voertuig onder meer een scheet, het geluid van een mekkerende geit of het bekende deuntje van ‘La Cucaracha’ af te spelen.

Autoredactie/HLN 15-02-22, 05:00

Teslabaas Elon Musk reageert op Twitter geïrriteerd na de beslissing van een Amerikaanse verkeersveiligheidsautoriteit. Hij noemt het een ingreep van de ‘fun police’. De bewuste boombox-functie is een software-update uit 2020 die Tesla-bestuurders in staat stelt om in plaats van de gewone claxon of als grapje tijdens het rijden een waaier aan geluiden af te spelen via de externe luidspreker, ook wanneer de wagen in beweging is dus.

Lees ook
Mekkerende geit, een scheet of La Cucaracha? Tesla laat automobilisten het claxongeluid aanpassen
Tiener volgt privéjet Elon Musk op Twitter en weigert bod van 5000 dollar om ermee te stoppen

NHTSA
Een luchtalarm, een dikke scheet, kerstmuziek of een deuntje dat je zelf toevoegt: bijna alles kan. Een zoveelste opvallende gimmick van Tesla, die - zo blijkt uit verschillende filmpjes op sociale media - voor heel wat hilariteit zorgt bij gebruikers. Maar de National Highway Traffic Safety Administration ziet er de humor niet van in en verplicht Tesla nu de software aan te passen. De NHTSA stelt dat de functie zwakke weggebruikers kan afleiden en ook verhindert dat zij belangrijke waarschuwingsgeluiden in het verkeer horen. Hierdoor komt de veiligheid in het gedrang en neemt het risico op ongevallen toe, klinkt het.

Alle elektrische en hybride auto’s in de VS moeten een verplicht waarschuwingsgeluid hebben voor voetgangers, aangezien de voertuigen veel stiller zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. Musk noemt de terugroepactie in een antwoord op een Twittergebruiker een actie van de ‘plezierpolitie’. De Teslabaas gaf in het verleden aan dat hij kleine en onnozele dingetjes juist belangrijk vindt als extraatjes.

Verschillende terugroepacties
De multimiljardair is overigens sowieso geen fan van de NHTSA. De Amerikaanse toezichthouder voor de verkeersveiligheid voert verschillende onderzoeken naar Tesla en zorgde recent voor tal van terugroepacties met verplichte softwareaanpassingen. Zo moest Tesla eerder deze maand een functie van het zelfrijdende systeem een halt toeroepen, die toeliet dat een Tesla ondanks een stopbord bij een kruispunt toch zachtjes doorreed als er geen andere voertuigen of voetgangers in de buurt waren. En in december moest de autobouwer een speciale gamefunctie in bepaalde auto’s uitschakelen voor gebruik tijdens het rijden.

Uit tijdens het rijden
Deze keer moeten 578.607 Tesla’s aangepast worden, schrijft CNN. De autobouwer zal de software zo aanpassen dat de functie voortaan wordt uitgeschakeld als de auto in drive, neutraal en in zijn achteruit staat. Het gaat om alle voertuigen van Model S, Model X en Model Y die zijn gemaakt tussen 2020 en 2022 en sommige Model 3-wagens die zijn gefabriceerd tussen 2017 en 2022.

met video, zie link:

www.ad.nl/auto/tesla-moet-functie-uit...
tomansky
0
Zoekinteresse voor Tesla in de VS tijdens de Super Bowl-uren. [Google trends]

i.redd.it/yc4arpzv9vh81.jpg

Concurenten betalen veel geld voor de superbowl reclame spotjes en Tesla krijgt gratis reclame.
voda
0
Elon Musk schonk miljarden aan Tesla-aandelen aan goed doel
44 min geleden

Elon Musk, oprichter en topman van Tesla, heeft tussen 19 en 29 november in totaal meer dan 5 miljoen aandelen van ’s werelds meest waardevolle autofabrikant gedoneerd aan een goed doel. De naam van de liefdadigheidsinstelling werd daarbij niet bekendgemaakt.

Elon Musk heeft 5 miljard euro aan goede doelen geschonken.© ANP/HH Elon Musk heeft 5 miljard euro aan goede doelen geschonken.

De donatie was 5,7 miljard dollar of omgerekend ruim 5 miljard euro waard, gebaseerd op de slotkoersen van de Tesla-aandelen op de vijf dagen dat hij de aandelen schonk. Eind vorig jaar verkocht de miljardair voor 16,4 miljard dollar aan aandelen nadat hij een Twitter-enquête hield met de vraag of hij een tiende van zijn Tesla-belang zou moeten verkopen.

Hij twitterde ook dat hij in 2021 meer dan 11 miljard dollar aan belasting zou moeten betalen vanwege de uitoefening van zijn aandelenopties. Het zou gaan om een van de hoogste betalingen aan de Amerikaanse belastingdienst ooit.

Musk lag ook in de clinch met de Amerikaanse senatoren Bernie Sanders en Elizabeth Warren die rijke mensen opriepen om meer belasting te betalen. Volgens kenners zou de schenking van de Tesla-aandelen een belastingvoordeel opleveren voor Musk. Dit komt omdat aandelen die aan een goed doel worden geschonken, niet onderworpen zijn aan vermogenswinstbelasting, zoals het geval zou zijn als ze zouden worden verkocht.

„Zijn belastingvoordeel zou enorm zijn. Hij zou tussen de 40 en 50 procent van de 5,7 miljard dollar aan belasting besparen, afhankelijk of hij de aftrek zou kunnen nemen op zijn Californische inkomen en hij de winstbelasting kan vermijden die hij zou moeten betalen als hij de aandelen zou verkopen”, zei belastingadvocaat Bob Lord. Ook zou Musk volgens Lord de aandelen mogelijk kunnen overdragen aan tussenpersonen en niet rechtstreeks aan liefdadigheidsgroepen hoeven te schenken.

De filantropische gebaren van Musk zijn tot nu toe achtergebleven bij andere miljardairs. Musk en ook Jeff Bezos, de oprichter van Amazon, hebben minder dan 1 procent van hun vermogen gedoneerd, terwijl andere miljardairs als Warren Buffett en George Soros volgens Forbes begin september al meer dan 20 procent van hun vermogen hadden weggegeven.
7.729 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 ... 383 384 385 386 387 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 22:00
Koers 149,840
Verschil -5,610 (-3,61%)
Hoog 152,100
Laag 148,700
Volume 95.654.207
Volume gemiddeld 100.916.123
Volume gisteren 75.580.637

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront