Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Slotcall: inflatie loopt gierend uit de klauwen

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Martin Crum

Martin Crum is senior beleggingsanalist met meer dan twintig jaar beroepsmatige ervaring op de financiële markten, bij bedrijven als Euronext, Optiver en AEK. Als fundamenteel analist ligt zijn focus en voorkeur bij solide bedrijven met een stevige kasstroom. Sinds 2013 levert hij met zijn eigen bedrijf Beagsh Research & Trad...

Meer over Martin Crum

Recente analyses van Martin Crum

  1. 18 apr Logische herfinanciering Pharming
  2. 18 apr CM.com zet weer stap in de goede richting
  3. 17 apr Herhaling van zetten bij Just Eat Takeaway

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. JoeSixpack 21 februari 2022 20:03
    Martin, dank, stof tot nadenken.
    Vraag
    De huidige olietankervloot kent circa 850 schepen. Iran en Venezuela zetten geschat zo'n 70 oude olietankers in die normaliter allang op de schroothoop waren verdwenen.

    Hoe kan het dat dit soort tankers nog mogen varen en in havens mogen afmeren?
  2. Martin-Jan Crum 21 februari 2022 21:06
    @JoeSixpack,

    Het mag uiteraard niet, want daarmee worden de sancties ontdoken. Erg grote prio heeft een en ander kennelijk niet. Havens genoeg, want kopers genoeg voor olie: ik laat de namen even voor wat ze zijn.

    De olietankervloot kent, inclusief de 70 oude, illegaal ingezette olietankers, een overschot van 5 - 7%.
    Als de sancties mbt Iran worden opgeheven, zullen veel van die oude tankers richting de schroothoop gaan.
    De staalprijzen zijn erg gunstig en veel van die tankers voldoen niet meer aan de huidige milieu-eisen.
    En dan slaat een overschot aan olietankers al snel om in een tekort.
    Wat dat met de tarieven doen, moge duidelijk zijn.
  3. Wat ik denk 21 februari 2022 21:57
    Ik begrijp de conclusie niet dat de oude tankers naar de schroothoop gaan zodra Iran weer officieel mag exporteren. Waarom zijn die tankers illegaal? Misschien moge ze niet naar Europa maar wat weerhoudt hen ervan naar andere landen/regio's te varen? Dat doen ze op dit moment kennelijk ook
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links