TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM Februari 2022 - Is 2022 in navolging van 2020 en 2021 ook een transitiejaar

1.671 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 76 77 78 79 80 81 82 83 84 » | Laatste
Wereldbelegger
1
Rusland en Oekraïne: de automobielindustrie

Rusland is een serieuze speler op de wereldmarkt. En wist je dat in Oekraïne ook auto's worden gebouwd, zij het in bescheiden aantallen?

De Russische automobielindustrie was in 2020 goed voor 1.260.517 personenauto's, dat is 2,1 procent van de wereldproductie en 8,8 procent van de Europese. De grootste producent is AvtoVAZ uit Tolyatti, dat wij kennen van onder meer de Lada Kalina, Samara en Priora. De tweede plek is voor Avtotor, een assemblagelijn in Kaliningrad aan de Oostzee, waar diverse Kia's, BMW's, Hyundai's en Chevrolets (en voorheen ook Opels) in elkaar worden gezet voor de binnenlandse markt. In Moskou vinden we nummer drie: Avtoframos, het Russische avontuur van Renault, waar de Dacia-modellen (maar dan onder de Renault-merknaam) voor de Russische markt van de productieband rollen. Volkswagen is in Kaluga, ten zuid-westen van Moskou, de vierde autoproducent van Rusland. Daar zien de Volkswagen Polo en Tiguan en de Skoda Rapid het daglicht en ook worden daar de 1.4 TSI en 1.6 MPI-motoren gemaakt. Ford Sollers is de nummer vijf van Rusland met fabrieken in Naberezhnye Chelny (ECoSport,)en Elabuga (Transit, Kuga, Explorer, S-Max en Galaxy) in Tatarstan in het zuiden en Sint Petersburg (Focus en Mondeo) in het westen.

En dan Oekraïne. Skoda bouwt sinds bijna twintig jaar auto's in de Eurocar-fabriek in Solomonovo, in het uiterste westen van Oekraïne, op het drielandenpunt met Slowakije en Hongarije. Vandaag de dag wordt daar, zei het in kleine aantallen, het volledige gamma van Skoda geassembleerd, aldus Eurocar.

Wat van die bescheiden Oekraïnse fabrieken straks nog over is, zal moeten blijken. Maar dat ook de Russische automobielindustrie zwaar zal lijden onder de aangekondigde sancties, lijkt onvermijdelijk.

bron:
www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ru...
boem!
0
TT heeft nu een waarde van 7,20 euro op basis van zijn verdienmodel.

Dat TT een hogere waarde vertegenwoordigd op basis van zijn assets is algemeen bekend.

Dat TT twee verdienmodellen laat zien is ook bekend.

De IFRS aanhangers kijken slechts naar deze cijfers.

De huidige waardering heeft geen enkele aansluiting bij de IFRS cijfers dit in tegenstelling tot de FCF aanhangers.

Hoewel de camouflage tussen beide verdienmodellen zo helder is als glas blijft het FCF verdienmodel sterk onderbelicht.

De camouflage heeft betrekking op versnelde afschrijving en de zeer ruime toepassing van deferred revenue.

De versnelde afschrijving loopt op zijn laatste benen.
2018 : 158.188
2019 : 291.985
2020 : 285.609
2021 : 73.671
2022 : 55.000 waarna er voor de jaren erna nog maar voor 2 jaar Amortisation ad 25.000 over is.

Het tweede camouflagegordijn is opgeworpen met deferred revenue.
Doordat TT een steeds groter deel van hun productieomzet als uit te stellen omzet boekt "LIJKT" de omzet meer te dalen.
Deze omzet is geen afgestelde omzet, je kunt dat het duidelijkst zien in de post deferred kort.
Deze post geeft de vrij te vallen omzet aan in het jaar+1.
ult 2017 had deze post een waarde van 113.246 euro dwz dat de iFRS omzet in 2018 voor 113.246 euro bestond uit deze uitgestelde omzet.
2018 : 125.035 euro; 2019 152.939 euro; 2020 164.913 euro en 2021 181.099 euro.

De camouflage valt weg op het moment, dat de vrijval de opbouw elimineert.

Dat TT zijn maximum nog niet heeft bereikt blijkt uit de verwachte stijging van deferred met 50 mio in 2022.

Voor de FCF aanhangers geldt slechts het cashgenererend vermogen en daar geeft TT "at least" 5% aan voor 2023.

De hefboom tussen prodomzet en Opex is zodanig groot dat ik als FCF aanhanger de toekomst van TT rooskleurig inziet.

NewKidInTown
2
quote:

pwijsneus schreef op 25 februari 2022 08:53:

[...]

Beetje kortzichtig inderdaad, kijkt niet verder dan zijn eigen zolderkamer waarschijnlijk.

.......

Bosch gaat dus ook op meerdere paden wedden. Of het het helemaal zelf doen.
Grote vraag is WIE er hier vanaf de zolderkamer opereert.

"op meerdere PADEN wedden"

we zullen het maar wijten aan gebrekkig onderwijs. Beter ware het geweest, in plaats van de wijsneus uit te hangen, de zolderkamer wat langer als studeerkamer te gebruiken. Man, man, man, iedereen kwakt tegenwoordig ook maar alles op internet, taal en spellen, who cares ?

Het doet mij enorm zeer, aan de ogen.......
pwijsneus
2
quote:

NewKidInTown schreef op 25 februari 2022 10:15:

[...]
Grote vraag is WIE er hier vanaf de zolderkamer opereert.

"op meerdere PADEN wedden"

we zullen het maar wijten aan gebrekkig onderwijs. Beter ware het geweest, in plaats van de wijsneus uit te hangen, de zolderkamer wat langer als studeerkamer te gebruiken. Man, man, man, iedereen kwakt tegenwoordig ook maar alles op internet, taal en spellen, who cares ?

Het doet mij enorm zeer, aan de ogen.......
Dat is jou probleem, beetje kinderachtig om mijn autocorrect erop aan te spreken. Meerdere paarden wedden.

We kunnen van alias ruilen...

Had jij ooit niet je eigen draadje?
tatje
0
•In Rusland zelf worden massale protesten tegen de oorlog door de oproerpolitie beëindigd.

Zijn net terug uit Belarus":-)

De kring rond Poetje moet wel aan de macht blijven, anders zijn ze de centen kwijt en stoppen ze met ademen.

Omdat poetje en vrienden, bang waren dat het democratische systeem uit Oekraine kon overwaaien, vernietigen ze dat systeem.

Poetje moet er niet aandenken, oekraine democratisch en lid van de NAVO.

Dat is een aanval op zijn systeem.

En de Russische bevolking wordt dom gehouden en of durft niets meer !

De kok of eigenaar van een restaurant waar Poetje vaak ging eten.

Is op aanraden van Poetje een catering bedrijf begonnen, levert aan het hele leger, is miljardair en zal ook wel wat procenten op de rekening van Poetje storten.

De hele kliek rond het menneke wordt zo bediend.

Is gewoon maffia .

Ben bang dat Navalny nooit meer vrij komt.

nl.wikipedia.org/wiki/Aleksej_Navalny

Op maandag 21 december 2020 is bekend geworden dat Navalny een agent van de geheime dienst FSB telefonisch een bekentenis heeft ontlokt. Navalny deed zich in het telefoongesprek voor als lid van de Nationale Veiligheidsraad

Trouwens ik blijf in Tom Tom.

Alles is 2 jaar verschoven.

Maar er is hard gewerkt.

De kosten gaan omlaag.

operational leverage.

Wil zeggen, dat de ebit veel harder stijgt, dan de omzet.

bv omzet stijging 20% geeft een ebit stijging van 35% bij een operational leverage van 1,78.

De operationele hefboom van Disney is ($ 55. 63 miljard - $ 30 miljard) / ($ 55. 63 miljard - $ 30 miljard - $ 11, 28 miljard) = 1. 78. Time Warner's operationele hefboomwerking is ($ 29, 32 miljard - $ 16, 38 miljard) / ($ 29, 32 miljard - $ 16, 38 miljard - $ 5, 47 miljard) = 1. 73. Als beide bedrijven een omzetstijging van 20% ervaren, stijgen de winsten van Disney met 35% 6% en de winst van Time Warner stijgt met 34,6%.

Die 30 miljard zijn variabele kosten.

Hoe de verdeling vast en variabele kosten bij TT is, weet ik niet.
benbelegger
0
quote:

NewKidInTown schreef op 25 februari 2022 08:41:

[...]
Ook zou er eens gekeken moeten worden naar het stikstof-gehalte in Ukraine, groot risico dat die gaat oplopen naar ONacceptabele waarden. Zouden de gevechten daarom stil gelegd moeten worden ? Of over een aantal jaren de wederopbouw gaan bemoeilijken ?
Je hebt gelijk v.w.b. het stikstofgehalte.

Als Poetin al zijn vliegtuigen en voertuigen had thuisgelaten en niet zoveel had "geoefend" bij de grenzen, z'n kruit had drooggehouden en de separatisten had voorgehouden dat ze in een democratisch land leven, was het stikstofpercentage mooi op pijl gebleven.

En nou maar weer terug naar de koffiekamer, anders geef ik je op voor HALT.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

pwijsneus schreef op 25 februari 2022 08:53:

[...]
Beetje kortzichtig inderdaad, kijkt niet verder dan zijn eigen zolderkamer waarschijnlijk.

@SimonCA, Bosch to acquire German mapping company in bid to boost automated driving development

Bosch gaat dus ook op meerdere paden wedden. Of het het helemaal zelf doen.
Toch verontrustend dat ze dit niet met TomTom doen.

Wereldbelegger
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 25 februari 2022 12:39:

[...]
Toch verontrustend dat ze dit niet met TomTom doen.

Zoals ketchup het vanmorgen al verwoordde:
"het speelveld breekt gewoon compleet open de komende jaren,"

Het is m.i. een booming market waarbij TT een marginale speler dreigt te worden omdat de oems het om allerlei redenen zelf willen doen en de grote techbedrijven meer gaan inzetten om ook automotive afdelingen op te zetten middels lancering van eigen auto's.
nr36
1
Beursgenoten

TomTomkomt met tegenvallende
outlook na publicatie van rode
vierdekwartaalcijfers
De weg naar herstel blijkt voor navigatiespecialist TomTom aanzienlijk langer te
zijn dan op voorhand werd verwacht. Dat TomTom in het vierde kwartaal verlies zou
draaien lag in de lijn der verwachting. De grootste teleurstelling betrof vooral de af
gegeven outlook voor de komende jaren. De transitie van het bedrijf moet op langere
termijn het tij keren en voor een stabiele omzetgroei zorgen.
Conclusie
TomTom belooft nog altijd na 2023 beter te gaan presteren.
Het op peil gehouden orderboek van € 1,9 miljard is een
hoopgevende indicatie voor toekomstige groei, zeker wanneer
de auto-industrie zich verder herstelt. Desondanks verwachten
wij dat de aandelenkoers van TomTom voorlopig niet meer in
de buurt zal komen van de € 9 die begin januari werd bereikt
Ons houdadvies voor het aandeel met een koersdoel van € 8,50
blijft daarom staan.
De aandelenkoers van navigatiespecialist TomTom staat
sinds het begin van dit jaar onder druk. Na de publicatie van
de vierdekwartaalcijfers begin februari werd deze dalende
lijn doorgetrokken en de aandelenkoers staat ten opzichte
van 3 januari ruim 20% procent lager. Dat TomTom over het
vierde kwartaal verlies zou draaien lag in lijn der verwachting,
maar de resultaten vielen uiteindelijk zelfs nog lager uit dan
verwacht. Zo werd er een kwartaalomzet van € 115,2 miljoen
genoteerd. Dat was lager dan de verwachte € 119 miljoen en
betekende een daling van 8% op jaarbasis. De ebitda eindigde
€ 19,2 miljoen in de min, waar analisten hadden gerekend
op een negatief resultaat van € 7 miljoen. Onder de streep
resteerde een nettoverlies van € 38,8 miljoen, wat een kleine
verbetering is ten opzichte van het nettoverlies van € 65,0
miljoen over het vierde kwartaal van 2020. Met name de
resultaten van de divisie Location Technology vielen tegen.
Zo daalde de vierdekwartaalomzet hier op jaarbasis met 11%
naar € 90,6 miljoen, waar op voorhand nog werd gerekend op
een omzet van € 102 miljoen. De consumentendivisie noteerde
wel een bescheiden omzetstijging van 3% op jaarbasis naar
€ 24,6 miljoen. De in 2021 behaalde omzet van € 506,9 miljoen
was uiteindelijk 4% lager dan de in 2020 behaalde omzet. Het
nettoverlies van € 94,7 miljoen vormde daarentegen een
verbetering ten opzichte van het nettoverlies van € 257,6
miljoen dat in 2020 nog werd geleden.
Herstel bij TomTomgaatmeer tijd kosten dan verwacht
TomTomwerkt al langere tijd aan de transitie van een
hardwarebedrijf naar een digitaal dienstverlener en
heeft als belangrijkste doelstelling om op basis van een
abonnementsmodel een stabielere inkomensstructuur op te
bouwen. In ons Beursgenotennummer van november lieten wij
al weten sceptisch tegenover deze transitie te staan. Zonder
gerichte overnames lijkt er weinig groeiperspectief voor het
bedrijf te zijn. De timing van de transitie valt bovendien op een
ongelukkig moment, aangezien de automotivemarkt al langere
tijd problemen ondervindt als gevolg van het wereldwijde
chiptekort. De meest recente outlook stelde beleggers en
analisten teleur. Voor dit jaar rekent de navigatiespecialist
op een omzet van € 470 tot € 510 miljoen, terwijl analisten
uitgingen van € 541 miljoen. Voor 2023 wordt er nu een omzet
verwacht van tussen de € 500 tot € 550 miljoen.
Auteur heeft op het moment van schrijven geen positie in het genoemde
aandeel.
ISIN-code: NL0013332471
Ticker: TOM2
Sector: Technologie en automotive
Beurs: Amsterdam
Marktkapitalisatie: € 954,74 miljoen
Aantal uitstaande aandelen: 126,95 miljoen
Koers 14 februari: € 7,44
Koers hoog afgelopen 12 maanden: € 9,36
Koers laag afgelopen 12 maanden: € 5,94
Wereldbelegger
0
Nou nr36 dan wachten we toch nog een jaartje langer.

TomTom belooft nog altijd na 2023 beter te gaan presteren.

p.s.
Dank voor het plaatsen
Energy
4
een week lang alleen maar onzin en paniekzaaierij gelezen. Wereldbelegger heeft 100 pagina's getikt. tja en de koers is geen cent veranderd.

Best zonde van je tijd denk ik dan
tatje
0
De chinezen willen dat Rusland aan de onderhandelingstafel gaat.

Dat is toch al voor besproken tijdens de olympische spelen.

Rusland heeft dan geen gezichtsverlies en China lijkt de grote vredesstichter.

Lijkt wel een muppet show.

Hopelijk gaan ze aan de onderhandelingstafel in Minsk.

Oekraine wil neuraal blijven ?

LIVE | Zelenski nodigt Poetin uit voor overleg, Kremlin reageert positief

Het Kremlin zegt bereid te zijn om in de hoofdstad van Belarus, Minsk, met Oekraïne te onderhandelen over vrede. Eerder zei het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken nog dat Rusland alleen wilde onderhandelen als Oekraïne zichzelf overgaf. De Oekraïense president Volodimir Zelenski heeft Poetin al meerdere malen opgeroepen om over vrede te praten en te stoppen met vechten. Oekraïne zegt eventueel een neutraal land te willen worden tussen Rusland en het Westen.Volg alle ontwikkelingen rondom de oorlog in Oekraïne in dit liveblog.

Als oekraine een neutraal land wil worden tussen Rusland en het westen.

Gaan ze dan zwart op wit zeggen, we gaan nooit bij de NAVO horen.

Hopelijk gaat dit snel gebeuren !

Economische schade zal dan mee vallen.

KAN, ik zeg kan ook goed nieuws worden.

Eerst zien dan geloven !

Zelfs goed nieuws voor Tom Tom.
Wereldbelegger
3
quote:

Energy schreef op 25 februari 2022 15:28:

een week lang alleen maar onzin en paniekzaaierij gelezen. Wereldbelegger heeft 100 pagina's getikt. tja en de koers is geen cent veranderd.

Best zonde van je tijd denk ik dan
Inderdaad! Zonde van uw tijd dat u al die "onzin en paniekzaaierij" gelezen heeft.

Maar u vond het al een theekransje van een paar posters.
Dus u had best zelf inspirerende bijdragen kunnen leveren in deze hectische week.
Maar dat is te veel gevraagd als u liever "onzin en paniekzaaierij" post leest.

Dat de koers geen cent veranderd is, is een domme opmerking.
12 jan stond uw geliefde aandeel op 9,36
Vandaag op 7,29
Lijkt me een duidelijk verschil in slechts zes weken tijd.

Speciaal voor u zal ik dat toelichten, dan weet u dat ook als u over de koers van TT post.

22% verbrand in zes weken
YearHigh
12-1-2022 9,36
25-2-2022 7,29
verschil -2,07
in % -22,12%

[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 25 februari 2022 14:23:

Nou nr36 dan wachten we toch nog een jaartje langer.

TomTom belooft nog altijd na 2023 beter te gaan presteren.

p.s.
Dank voor het plaatsen
Herstel TomTom gaat langer duren….. Dat horen we al vanaf 2008.
Toch jammer dat de reguliere aandeelhouders geen melk in de pap hebben te brokkelen over wie het bedrijf gaat redden. Dan hadden we nu een andere RvB gehad.
dachthetniet
4
quote:

Cor schreef op 25 februari 2022 18:10:

Dit forum is dood.
Vermakelijk zou ik zelf zeggen.
[verwijderd]
3
quote:

Cor schreef op 25 februari 2022 18:10:

Dit forum is dood.
Alleen nog betaalde bijdragen nu. Een paar met een afwijking en een moderator.
NewKidInTown
2
quote:

Cor schreef op 25 februari 2022 18:10:

Dit forum is dood.
Niet overdrijven, hoogstens krijgen enige posters met zwakke zenuwen en een hoog woke-gehalte, last van rode vlekken in hun nek en wat schuimvorming rond de mondhoeken, op momenten dat het echt spannend wordt en er gekozen moet worden tussen principes, centen of veiligheid in kelders of op zolderkamers.

Maar dood, nee, als je je tenminste niet te heldhaftig probeert te gedragen in de buurt van Russische tanks.
1.671 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 76 77 78 79 80 81 82 83 84 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront