PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL maart daar gaan we

2.105 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 » | Laatste
Dicky
3
quote:

Jeliazkov schreef op 31 maart 2022 08:37:

In Nederland dezelfde toestanden.
Al meermaals aangetoond door journalisten en persoonlijk vernomen uit een nogal betrouwbare bron, namelijk een familielid dat zelf slachtoffer werd van 'mondelinge afspraken' met wat werd gepresenteerd als zijn chef, maar niets anders bleek te zijn dan 'een mannetje' in de hele structuur zoals nu in Belgie geschetst.
Voor mij ook een reden om vorig jaar met een nogal groot aantal stuks aandelen PNL volledig uit te stappen: ofwel justitie gaat er eens werk van maken ofwel PNL gaat zich verplicht voelen meer medewerkers aan te nemen tegen betere arbeidsvoorwaarden. Linksom of rechtsom gaat dit ten koste van de winstgevendheid.

.
De hele keten is schuld aan deze wantoestanden, te beginnen bij de consument. Maar ook verkopers die vervoerders "afpersen" om tegen onrendabele tarieven te bezorgen zouden eens in de spiegel moeten kijken. Met de huidige brandstofkosten is het probleem alleen maar nijpender geworden. Gratis verzenden bestaat gewoon niet. Het zou al helpen, indien er altijd een bijdrage in de verzendkosten wordt gevraagd. Dit moet zich dan vertalen naar hogere tarieven die vervoerders kunnen rekenen, zodat deze wantoestanden verdwijnen. Wetgeving die zich richt op betere arbeidsvoorwaarden en omstandigheden, maar niet de oorzaak ervan aanpakt, gaat dit probleem niet oplossen.
leonardus65
2
Bij de Nederlandse vakbond FNV juicht bestuurder Edwin Atema de acties van de Belgische justitie tegen PostNL toe. Volgens hem zijn er geen grote verschillen tussen België en Nederland in de problemen met het inschakelen van onderaannemers.

'Het grote verschil is dat er in België wordt ingegrepen. In Nederland is het poldermodel te ver doorgeschoten. Hier gaan de inspectiediensten nog een keer een kop koffie drinken met de onderneming', zegt Atema. 'Juist het aanpakken van PostNL is belangrijk. Daar zit de economische macht. Alleen de onderaannemers aanpakken is symptoombestrijding.'
'een race to the bottom' wordt aangepakt en op de spits gedreven zo wordt de cosument ook op zijn verantwoordelijkheid gewezen. Hoop dat men de misstanden in de tuinbouw en transport ook gaat aanpakken. Chauffeurs die maanden in hun vrachtwagen leven en oost europeanen die uitgebuit worden door uitzendbureaus en samengehokt zitten in vakantieparken(waardoor daar ook overlast is)

Dit zegt genoeg
Jestbread
0
quote:

Dicky schreef op 31 maart 2022 08:54:

[...]

De hele keten is schuld aan deze wantoestanden, te beginnen bij de consument. Maar ook verkopers die vervoerders "afpersen" om tegen onrendabele tarieven te bezorgen zouden eens in de spiegel moeten kijken. Met de huidige brandstofkosten is het probleem alleen maar nijpender geworden. Gratis verzenden bestaat gewoon niet. Het zou al helpen, indien er altijd een bijdrage in de verzendkosten wordt gevraagd. Dit moet zich dan vertalen naar hogere tarieven die vervoerders kunnen rekenen, zodat deze wantoestanden verdwijnen. Wetgeving die zich richt op betere arbeidsvoorwaarden en omstandigheden, maar niet de oorzaak ervan aanpakt, gaat dit probleem niet oplossen.
Helemaal mee eens. Alle schuld wordt bij 1 partij gelegd, terwijl iedereen verantwoordelijk is. De hetze die in België nu gevoerd wordt, beschuldigingen van mensenhandel op vijf overtredingen van zwartwerk. Alle perken te buiten en het ministerie van EZK houdt zijn mond.
Jestbread
0
quote:

leonardus65 schreef op 31 maart 2022 09:03:

Bij de Nederlandse vakbond FNV juicht bestuurder Edwin Atema de acties van de Belgische justitie tegen PostNL toe. Volgens hem zijn er geen grote verschillen tussen België en Nederland in de problemen met het inschakelen van onderaannemers.

'Het grote verschil is dat er in België wordt ingegrepen. In Nederland is het poldermodel te ver doorgeschoten. Hier gaan de inspectiediensten nog een keer een kop koffie drinken met de onderneming', zegt Atema. 'Juist het aanpakken van PostNL is belangrijk. Daar zit de economische macht. Alleen de onderaannemers aanpakken is symptoombestrijding.'
'een race to the bottom' wordt aangepakt en op de spits gedreven zo wordt de cosument ook op zijn verantwoordelijkheid gewezen. Hoop dat men de misstanden in de tuinbouw en transport ook gaat aanpakken. Chauffeurs die maanden in hun vrachtwagen leven en oost europeanen die uitgebuit worden door uitzendbureaus en samengehokt zitten in vakantieparken(waardoor daar ook overlast is)

Dit zegt genoeg
Je doet net alsof men verplicht dit werk te doen.
Wat denk je dat de FNV gaat doen als het bedrijf failliet gaat omdat ze uitgeperst worden door consument en producent en ze hun bezorgers meer moeten betalen dan het bedrijf zelf verdiend? Dan weet ik wie er op de stoep staat te klagen, yes de FNV
leonardus65
1
quote:

pietverdriet schreef op 31 maart 2022 08:52:

[...]

Waarom zoeken ze geen ander werk dan? Er is genoeg ongeschoold personeel nodig en dan vraag ik me altijd af waarom blijven ze.
En die contracten ........ Dat hebben ze denk ik zelf getekend.
Heb jij het artikel wel gelezen? Of wil je het niet begrijpen. Meesten zijn gestart aan redelijke tarieven, zodra postnl ziet dat men ergens iets teveel verdient wordt er ingegrepen en krijgt men minder. Een ondernemer kan achteraf niet minder gaan betalen aan personeel,loonkoste, leasemaatschappijen...En als hij failliet gaat is hij zijn investering kwijt. Meeste koerier starten met goede moed, maar komen er snel achter dat het systeem niet deugd. Ik zie dat ook aan de koeriers die bij mij aan de deur komen. Alleen bpost heeft bezorgers die langdurig in dienst zijn, voor de rest wisselt het personeel heel veel. Af en toe een koerier die het langer dan 1 of 2 jaar uithoudt
gpjf
0
leonardus65
1
quote:

Jestbread schreef op 31 maart 2022 09:05:

[...]Je doet net alsof men verplicht dit werk te doen.

Wat denk je dat de FNV gaat doen als het bedrijf failliet gaat omdat ze uitgeperst worden door consument en producent en ze hun bezorgers meer moeten betalen dan ze verdienen? Dan weet ik wie er op de stoep staat te klagen, yes de FNV
Er moet een hoger minimumloon zijn, als bepaalde kosten stijgen zou een koerier dat gewoon mogen doorrekenen aan opdrachtgever. Ook zijn koeriers tenminste mensen die willen werken en bijdragen tot de maatschappij. Als men dan uitgeknepen wordt mag men wel ingrijpen als overheid. Gratis retour mag eruit want gratis bestaat niet. Maar (grote) webshops hebben dat als verdienmodel. En men dacht de consument te moeten beschermen en dan krijg je deze uitwassen. Heeft BOL al echt ooit winst gemaakt, enzo ja dan alleen de laatste paar jaar
gpjf
1
quote:

leonardus65 schreef op 31 maart 2022 09:11:

[...]

Heb jij het artikel wel gelezen? Of wil je het niet begrijpen. Meesten zijn gestart aan redelijke tarieven, zodra postnl ziet dat men ergens iets teveel verdient wordt er ingegrepen en krijgt men minder. Een ondernemer kan achteraf niet minder gaan betalen aan personeel,loonkoste, leasemaatschappijen...En als hij failliet gaat is hij zijn investering kwijt. Meeste koerier starten met goede moed, maar komen er snel achter dat het systeem niet deugd. Ik zie dat ook aan de koeriers die bij mij aan de deur komen. Alleen bpost heeft bezorgers die langdurig in dienst zijn, voor de rest wisselt het personeel heel veel. Af en toe een koerier die het langer dan 1 of 2 jaar uithoudt
Wat een onzin! Waarom denk je dat er zoveel bezorgers er zijn? Omdat ze er geen droog brood mee verdienen! ? Laat me niet lachen. Dat er stevig voor gewerkt moet worden, ben ik met je eens maar zo zijn er veel beroepen en daar zal de bezorger niet mee willen ruilen.
Jeliazkov
1
quote:

Dicky schreef op 31 maart 2022 08:54:

[...]

De hele keten is schuld aan deze wantoestanden, te beginnen bij de consument. Maar ook verkopers die vervoerders "afpersen" om tegen onrendabele tarieven te bezorgen zouden eens in de spiegel moeten kijken. Met de huidige brandstofkosten is het probleem alleen maar nijpender geworden. Gratis verzenden bestaat gewoon niet. Het zou al helpen, indien er altijd een bijdrage in de verzendkosten wordt gevraagd. Dit moet zich dan vertalen naar hogere tarieven die vervoerders kunnen rekenen, zodat deze wantoestanden verdwijnen. Wetgeving die zich richt op betere arbeidsvoorwaarden en omstandigheden, maar niet de oorzaak ervan aanpakt, gaat dit probleem niet oplossen.
Mee eens.
Vorig jaar hadden we de kans om een liegende en bedriegende minister-president (en zijn handlangers) weg te stemmen en om bedrijven die de hand boven het hoofd worden gehouden, zoals Tata, KLM, Schiphol, Unilever, Shell, (......) eens aan te gaan pakken.
leonardus65
0
quote:

gpjf schreef op 31 maart 2022 09:18:

[...]

Wat een zin! Waarom denk je dat er zoveel bezorgers er zijn? Omdat ze geen droog brood mee verdienen! ? Laat me niet lachen. Dat er stevig voor gewerkt moet worden, ben ik et je eens maar zo zijn er veel beroepen en daar zal de bezorger niet mee willen ruilen.
Hoe komt het dan dat er om de haverklap een ander aan je deur staat, ik koop en verkoop op BOl/Amazon, maar ben niet blind voor de problemen vh systeem
Jestbread
0
quote:

leonardus65 schreef op 31 maart 2022 09:11:

[...]

Heb jij het artikel wel gelezen? Of wil je het niet begrijpen. Meesten zijn gestart aan redelijke tarieven, zodra postnl ziet dat men ergens iets teveel verdient wordt er ingegrepen en krijgt men minder. Een ondernemer kan achteraf niet minder gaan betalen aan personeel,loonkoste, leasemaatschappijen...En als hij failliet gaat is hij zijn investering kwijt. Meeste koerier starten met goede moed, maar komen er snel achter dat het systeem niet deugd. Ik zie dat ook aan de koeriers die bij mij aan de deur komen. Alleen bpost heeft bezorgers die langdurig in dienst zijn, voor de rest wisselt het personeel heel veel. Af en toe een koerier die het langer dan 1 of 2 jaar uithoudt
OMdat in twee jaar het volume ook ongelofelijk is toegenomen, meer mensen thuis zijn dus meer aan kunnen nemen en er kortere routes wegens meer volume en dus grotere kans op hits. Of moet alleen het bedrijf opdraaien voor de kosten?

Sorry hoor, maar als het echt gaat om mensen die nog geen droog brood kunnen verdienen zouden ze dit echt niet gaan doen. Overal is werk te vinden tegenwoordig.
hhhhh
0
quote:

leonardus65 schreef op 31 maart 2022 09:26:

[...]

Hoe komt het dan dat er om de haverklap een ander aan je deur staat, ik koop en verkoop op BOl/Amazon, maar ben niet blind voor de problemen vh systeem
Dat is bij dhl precies hetzelfde wij verzenden zowel met postnl als met dhl en wij hebben in 4 jaar tijd nu zeker al 15 nieuwe bezorgers/afhalers van onze pakketten gehad. En wij helpen ze zelf nog mee als het veel pakjes zijn en ze krijgen koffie of iets anders. Alleen zodra ze bij en ander meer kunnen verdienen zijn ze weg en ik geef ze geen ongelijk. Het is hard werken en bij veel afhalers mogen ze bijvoorbeeld pas om 5 uur komen en als ze dan toevallig om 4 uur klaar zijn dan moeten ze nog een uur wachten. Erg vervelend en niet echt motiverend. Wij hebben gewoon afgesproken dat ze tussen 14.00 uur en 17.00 uur mogen komen. Dan zijn ze er iedere dag en zijn we alletwee blij.
Lector
1
quote:

gpjf schreef op 31 maart 2022 09:14:

[...]

Niet alleen aanvechten maar ook schadeclaim indienen
Dacht ik ook gelijk, maar PostNL is niet zo goed met het indienen van schadeclaims. wel met het betalen van schadeclaims :-)
gpjf
1
quote:

leonardus65 schreef op 31 maart 2022 09:26:

[...]

Hoe komt het dan dat er om de haverklap een ander aan je deur staat, ik koop en verkoop op BOl/Amazon, maar ben niet blind voor de problemen vh systeem
Veel logistieke bedrijven, aardige verdiensten voor relatief gemakkelijke baan in verhouding tot fabriekswerkers, grondverzetters etc.etc. Je hebt er ook weinig opleiding voor nodig
leonardus65
0
quote:

Jestbread schreef op 31 maart 2022 09:26:

[...]OMdat in twee jaar het volume ook ongelofelijk is toegenomen, meer mensen thuis zijn dus meer aan kunnen nemen en er kortere routes wegens meer volume en dus grotere kans op hits. Of moet alleen het bedrijf opdraaien voor de kosten?

Sorry hoor, maar als het echt gaat om mensen die nog geen droog brood kunnen verdienen zouden ze dit echt niet gaan doen. Overal is werk te vinden tegenwoordig.
En daarom blijft iedereen koerier dit werk zijn hele leven lang doen, als je dit werk langer dan 1 jaar doet noemt men je een blijver, na 2 jaar is iedereen weg. Totnutoe heb ik geen enkele koerier(behalveBpost) langer dan 2 jaar aan mij deur gehad. En ongeschoold personeel heeft helemaal niet zo veel keus.
win some...
2
quote:

leonardus65 schreef op 31 maart 2022 09:03:

Bij de Nederlandse vakbond FNV juicht bestuurder Edwin Atema de acties van de Belgische justitie tegen PostNL toe. Volgens hem zijn er geen grote verschillen tussen België en Nederland in de problemen met het inschakelen van onderaannemers.

'Het grote verschil is dat er in België wordt ingegrepen. In Nederland is het poldermodel te ver doorgeschoten. Hier gaan de inspectiediensten nog een keer een kop koffie drinken met de onderneming', zegt Atema. 'Juist het aanpakken van PostNL is belangrijk. Daar zit de economische macht. Alleen de onderaannemers aanpakken is symptoombestrijding.'
'een race to the bottom' wordt aangepakt en op de spits gedreven zo wordt de cosument ook op zijn verantwoordelijkheid gewezen. Hoop dat men de misstanden in de tuinbouw en transport ook gaat aanpakken. Chauffeurs die maanden in hun vrachtwagen leven en oost europeanen die uitgebuit worden door uitzendbureaus en samengehokt zitten in vakantieparken(waardoor daar ook overlast is)

Dit zegt genoeg
Als er één partij is die kilo's en kilo's boter op het hoofd heeft dan is het wel de FNV.

Ja, het klopt dat de arbeidsomstandigheden bij dit soort flexwerk een stuk slechter zijn dan bij vast werk. Voor flexwerk zou er dus wat meer vastigheid/zekerheid in arbeidsomstandigheden moeten komen. Maar dat kost geld en dat zal er deels moeten komen door gelijktijdig vast werk wat flexibeler te maken. Maar vast werk flexibiler maken gaat ten koste van de achterban van de FNV, dus daarop is het antwoord van de FNV altijd: njet.

De enige oplossing die de FNV aandraagt is het in vaste dienst nemen van alle flexkrachten. Die kunnen dan vervolgens allemaal lid worden van de FNV en dan kan men gezamenlijk actie voeren voor het in standhouden van starre arbeidswetgeving die totaal niet meer aansluit op de huidige economische omstandigheden. Omdat deze 'oplossing' totaal niet realistisch is, gebeurt er niets en blijft de kloof tussen flex en vast in stand.

De FNV roept altijd heel hard dat ze wat voor flexwerkers willen doen, maar als het puntje bij het paaltje komt dan geven ze bij de CAO-onderhandeling de verbeteringseisen voor flexwerkers grotendeels weg ten faveure van verbeteringen voor mensen met een vast contract. En hiermee is de FNV onderdeel van het probleem en niet van de oplossing.
ASteH
0
De bron van het probleem zit bij Amazon, Bol etc.
Een dan doen alsof PostNL crimineel zou werken is belachelijk.
Dan de hele keten aanpakken ipv. die klassenjustitie in BE ..

Zie ook bericht omtrent Value8 vanmorgen. Toevallig ageren ze altijd tegen buitenlanders.
Jestbread
0
quote:

leonardus65 schreef op 31 maart 2022 09:38:

[...]

En daarom blijft iedereen koerier dit werk zijn hele leven lang doen, als je dit werk langer dan 1 jaar doet noemt men je een blijver, na 2 jaar is iedereen weg. Totnutoe heb ik geen enkele koerier(behalveBpost) langer dan 2 jaar aan mij deur gehad. En ongeschoold personeel heeft helemaal niet zo veel keus.
Ik heb jarenlang bij PostNL dezelfde twee bezorgers gehad, nu ook al weer dezelfde sinds mijn verhuis. Het zal allemaal wel loslopen.

Ongeschoold personeel heeft wel een keus, want zeker in die sectoren zitten ze te springen om mensen en kun je vaak opgeleid worden naast je werk.

Volgens mij zijn we het niet zo oneens met elkaar, maar de bron ligt hem bij de verzenders. Dáár worden de vervoerders uitgeknepen. Hoe denk je dat je een bedrijf met zwarte cijfers kan runnen als er nergens water bij de wijn gedaan wordt, maar jij wel meer moet gaan betalen aan het personeel dan je verdient?
Bir
3
quote:

win some... schreef op 31 maart 2022 09:43:

[...]

Als er één partij is die kilo's en kilo's boter op het hoofd heeft dan is het wel de FNV.

Ja, het klopt dat de arbeidsomstandigheden bij dit soort flexwerk een stuk slechter zijn dan bij vast werk. Voor flexwerk zou er dus wat meer vastigheid/zekerheid in arbeidsomstandigheden moeten komen. Maar dat kost geld en dat zal er deels moeten komen door gelijktijdig vast werk wat flexibeler te maken. Maar vast werk flexibiler maken gaat ten koste van de achterban van de FNV, dus daarop is het antwoord van de FNV altijd: njet.

De enige oplossing die de FNV aandraagt is het in vaste dienst nemen van alle flexkrachten. Die kunnen dan vervolgens allemaal lid worden van de FNV en dan kan men gezamenlijk actie voeren voor het in standhouden van starre arbeidswetgeving die totaal niet meer aansluit op de huidige economische omstandigheden. Omdat deze 'oplossing' totaal niet realistisch is, gebeurt er niets en blijft de kloof tussen flex en vast in stand.

De FNV roept altijd heel hard dat ze wat voor flexwerkers willen doen, maar als het puntje bij het paaltje komt dan geven ze bij de CAO-onderhandeling de verbeteringseisen voor flexwerkers grotendeels weg ten faveure van verbeteringen voor mensen met een vast contract. En hiermee is de FNV onderdeel van het probleem en niet van de oplossing.
In een land waar nauwelijks werkeloosheid is (eigenlijk alleen mismatch, verder is in vrijwel elke sector krapte), lossen zaken als mindere arbeidsomstandigheden zich vanzelf op. Niemand is verplicht om bij welk bedrijf dan ook te blijven, en andere banen liggen momenteel overal letterlijk voor het oprapen. Dus PNL doet er goed aan daar rekening mee te houden dat peanuts uiteindelijk niet meer oplevert dan monkeys. Want zonder personeel geen dienstverlening. Maar ja de aandeelhouders …..wij hier ……. zullen dan wel weer gaan mekkeren over de kosten….

Mooie dag toegewenst allemaal!
2.105 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 1,225
Verschil -0,016 (-1,29%)
Hoog 1,238
Laag 1,212
Volume 1.717.700
Volume gemiddeld 2.245.195
Volume gisteren 2.916.414

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront