Ebusco « Terug naar discussie overzicht

Ebusco 2022

1.700 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... 81 82 83 84 85 » | Laatste
HenkdeV
0
quote:

Riding the Tiger schreef op 12 april 2022 09:20:

1,2 Mia beurswaarde voor 25 mio omzet...dat is x50. Volkswagen noteert aan de helft vd omzet en die zijn in 2030 ook full electric. Ben ik gek, of is de markt op hol geslagen ?
Sorry Volkswagen:

(ABM FN-Dow Jones) Ebusco heeft een raamwerkovereenkomst getekend met Deutsche Bahn voor de levering van zijn bussen in de periode 2023 en 2024 aan het Duitse openbaarvervoersbedrijf. Dit maakte Ebusco dinsdagochtend bekend, zonder financiële details te noemen.
DAGEVOS
0
Als je in 2023 moet beginnen te leveren zal je nu al voorbereidende werkzaamheden moeten starten. Ik verwacht dus binnenkort een definitieve bevestiging te horen van deze planning/order.
winstrader
1
Aandeel zou wel eens de verrassing van 2022 kunnen worden ondanks een matige start wat betreft het koersverloop
Groeneguru
1
Succes met kopen rond 16 euro want Ebusco zal nu niet meer onder de 20 euro komen!!! Eind 2022 boven de 40 euro verwacht ik.
ASteH
0
rene66
1
quote:

wesmail schreef op 12 april 2022 09:45:

Achter de schermen een puinhoop denk ik, voel ik.
Je kan wel orders binnenhalen maar de vraag is hoe je die gaat maken (supply chain en personeel), leveren en welke kwaliteit die bussen nu hebben (claims van klanten). Dus daar wil ik meer van weten. De berichtgeving is eenzijdig, alleen op de gemakkelijke kant. Ga pas kopen onder de € 16.
Orders binnen halen is inderdaad makkelijk, helemaal als je met scherpe prijzen werk. Het probleem is mensen en spullen. Beide is een probleem, goede mensen kosten steeds meer geld anders lopen ze weg en onderdelen worden ook steeds duurder als je ze al krijgen.Raamwerk contracten zijn leuk voor de media, het gaat om de grote en kleine letters in zo een contract.

Ebusco is een mooie onderneming met wellicht een goede toekomst. Maar dat roepen ze ook over Avantium, In principe is het niet meer of minder dan een assemblage fabriek met een paar willie wortels. 15 tot 16 euro is een leuke instapprijs.
SEVA_
0
ebusco vol vertrouwen in toekomst

(ABM FN-Dow Jones) Ebusco heeft alle vertrouwen in de komende jaren, na de scherpe terugval in 2021. Dit zei CEO Peter Bijvelds in gesprek met ABM Financial News, na de presentatie van de jaarcijfers.

Conform verwachting daalde de omzet in 2021 hard, als gevolg van een stilval van de aanbestedingen na de corona-uitbraak.

Inmiddels is dit hersteld, aldus Bijvelds, wijzend op het recordorderboek van 1.274 bussen, waarvan 285 die dit jaar aan de omzet zullen bijdragen. Er zijn 260 bussen op afroepcontract en op 729 stuks is een optie genomen.

Daarin zit een enorme order van Deutsche Bahn, die vanochtend werd gepresenteerd.

Deze opdracht betekent dat alle elektrische bussen die Deutsche Bahn in de komende jaren bestelt, van Ebusco komen. In totaal kan het aantal bestellingen oplopen tot 800 bussen.

Op deze aanbesteding had volgens Bijvelds "de hele wereld ingeschreven", en dat Ebusco als winnaar uit de bus komt, "is een bevestiging dat we op de goede weg zitten".

Ebusco beschikt volgens de topman dan ook over goede papieren. De nieuwe 3.0 bus van het bedrijf zou 30 procent minder energie verbruiken dan bussen van concurrenten, maar in München blijkt de 3,0 nog eens veel beter te presteren. Volgens Bijvelds is het energieverbruik zelfs 40 procent lager.

Ebusco denkt dit jaar 285 bussen te kunnen leveren, maar dit aantal kan nog oplopen, merkte Bijvelds op tegen ABM Financial News. Tot eind april kunnen er nog orders komen voor de 2.2 die dit jaar geleverd worden en voor de 3.0, die in Deurne wordt gebouwd kunnen zelfs orders die in juni of juli nog binnenkomen in de rest van het jaar worden geleverd.

Daarbij let Ebusco wel nauwlettend op de situatie in China. Als de coronamaatregelen daar nog strenger worden, dan kan dit gevolgen hebben voor Ebusco, aldus Bijvelds. De topman prijst zich gelukkig dat sinds september vorig jaar Ebusco is begonnen met het aanleggen van voorraden voor de belangrijkste onderdelen en chips, "anders was het probleem groter geweest".

Een directe blootstelling aan Rusland en Oekraïne heeft Ebusco niet, maar toeleveranciers wel.

Het aandeel Ebusco wint dinsdag 3,3 procent.

Bron: ABM Financial News
Triple A
1
quote:

rene66 schreef op 12 april 2022 10:50:

[...]Orders binnen halen is inderdaad makkelijk, helemaal als je met scherpe prijzen werk. Het probleem is mensen en spullen. Beide is een probleem, goede mensen kosten steeds meer geld anders lopen ze weg en onderdelen worden ook steeds duurder als je ze al krijgen.Raamwerk contracten zijn leuk voor de media, het gaat om de grote en kleine letters in zo een contract.

Ebusco is een mooie onderneming met wellicht een goede toekomst. Maar dat roepen ze ook over Avantium, In principe is het niet meer of minder dan een assemblage fabriek met een paar willie wortels. 15 tot 16 euro is een leuke instapprijs.
1) vergelijking met Avantium gaat mank, omdat EBusco al miljoenen omzet heeft gerealiseerd met de elektrische bussen

2) raamwerkcontract gaat over minimaal 260 bussen. De voorwaarde is alleen dat Deutsche Bahn de concessie voor bepaalde regio’s krijgt. Dus er zijn wel degelijk aantallen afgesproken waar EBusco de enige leverancier zal zijn onder de voorwaarde dat Deutsche Bahn ook daadwerkelijk de vervoersconcessie krijgt.

-
Tordan
0
Dit kan een enorm suc6 aandeel worden.
Moet nog wel allemaal ingevuld worden,maar berichten van vandaag stemmen me echt tevreden.Lijkt erop dat er een prima basis ligt voor veel meer orders.
rene66
1
quote:

Triple A schreef op 12 april 2022 12:08:

[...]

1) vergelijking met Avantium gaat mank, omdat EBusco al miljoenen omzet heeft gerealiseerd met de elektrische bussen

2) raamwerkcontract gaat over minimaal 260 bussen. De voorwaarde is alleen dat Deutsche Bahn de concessie voor bepaalde regio’s krijgt. Dus er zijn wel degelijk aantallen afgesproken waar EBusco de enige leverancier zal zijn onder de voorwaarde dat Deutsche Bahn ook daadwerkelijk de vervoersconcessie krijgt.

1) De vergelijking gaat niet één op één op, daar heb je gelijk in. Het zijn beide startende ondernemingen en Ebusco is wel een stap verder. Avantium is echter ook een bedrijf dat te vroeg naar de markt is gegaan.De onderliggende EBITA bij Ebusco schoot van een winst van 27,1 miljoen naar een verlies van 20,5 miljoen euro. Ebusco schreef dit toe aan het opvoeren van de productie. Er moet dus elk jaar geld bij. Mijn verwachting is dat het in dit komende jaren ook het geval zal zijn omdat ze verder moeten uitbreiden. Daar moet je als belegger rekening mee houden.

2) Ik ben niet bekend met de kleine letters van het contract. Ik zit zelf in een andere business waar kapitaalintensieve productie eenheden mee zijn gemoeid. Die raamwerk contracten hebben altijd heel veel bijzonderheden erin staan, waardoor partijen pas als alles zeker is deel overeenkomsten afsluiten. Een groot probleem met elektrische bussen is dat ze ook een stevig oplaadpunt moeten hebben. Ik ben recentelijk zelf benadert door diverse busmaatschappijen die bezig waren met concessies (in het westen van Nederland) waarbij elektrische bussen in het spel waren. Het probleem waar ze tegen aanlopen is de netinfrastructuur. Dat is gewoon niet oplosbaar de komende jaren. Het hoogspanningsnet en uitlopers is in grote delen van Duitsland ook niet geweldig te noemen. Het is eerlijk gezegd vaak nog erger dan in Nederland qua uitbreidingsmogelijkheden. Ik neem aan dat bij Ebusco hier ook over is nagedacht mbt de risico's van het wel of niet kunnen verkrijgen van concessies door Deutsche Bahn. Overheden zijn snel in het uitschrijven van concessies met voorwaarden, maar het komt vaak voor (is mijn ervaring) dat de echte knowhow wat wel en niet mogelijk is daar volledig ontbreekt.

PS Ik vind Ebusco zoals eerder hier aangegeven een mooi bedrijf, maar ik heb dus vraagtekens bij de verdere uitbouw en winstgevendheid van het bedrijf.
MOEdig Voorwaarts
2
quote:

DeZwarteRidder schreef op 12 april 2022 09:07:

[...]

Ik voorspel flinke verliezen in het lopende jaar, wegens allerlei tegenvallers.
Meer van dit soort dingen bedoel je?

"Gross profit as percentage of revenue fell from 39.7% in 2020 to 5.0% in 2021. This included a one-off
expense related to replacing the climate control systems pursuant to a settlement agreement with a
customer (€3.9 million)
3. Adjusted for this one-off item, the gross profit margin for 2021 came in at
21.1%."

investors.ebusco.com/wp-content/uploa...

Ik moet ook nog zien of de eigen productie (huidige 2.2 bussen komen volgens mij nog steeds uit China) volledig vlekkeloos zal verlopen en of de huidige enorme kosteninflatie makkelijk doorbelast kan worden op reeds afgesloten orders.

De toekomst zal het uitwijzen.
Kaviaar
1
Beursblik: Ebusco wacht enorme omzetgroei

Door ABM Financial News op dinsdag 12 april 2022
Beursblik: Ebusco wacht enorme omzetgroei

(ABM FN-Dow Jones) Ebusco is op weg naar een stevig herstel, na een teleurstellend 2021. Dit stelde analist David Kerstens van Jefferies, na de jaarcijfers van de fabrikant van elektrische bussen.

De markt hield al rekening met een tegenvallend jaar, en uiteindelijk daalde de omzet met 76 procent naar 24,3 miljoen euro. Onderliggend daalde de EBITDA naar een verlies van 20,5 miljoen euro, circa 10 miljoen euro slechter dan voorzien.

Maar gezien de recordstand van het orderboek belooft 2022 een veel beter jaar te worden. Kerstens rekent voor dit jaar op een omzet van 267,5 miljoen euro, goed voor een nettowinst van circa 30 miljoen euro.

Nog beter wordt het volgens de analist in 2023, als de omzet stijgt naar ruim 922 miljoen euro. Dan zou Ebusco een nettowinst moeten overhouden van 187 miljoen euro, verwacht de analist.

De prestaties van het nieuwe model 3.0 blijken in de praktijk nog beter dan verwacht, benadrukte Kerstens.

Om aan de eigen doelstellingen te voldoen en een omzet van meer dan 1,5 miljard euro te realiseren, zal de fabrikant in 2024 meer dan 5.000 bussen moeten fabriceren. Dat zijn er nu nog maar 250, merkte Kerstens op.

Op termijn lonkt volgens de analist een EBITDA-marge van meer dan 35 procent. Ebusco is binnen de sector dan ook de meest winstgevende partij, meent de bank. Schaalgrootte, dalende productiekosten en goedkopere onderdelen zullen bijdragen aan die stijgende winstgevendheid.

Jefferies heeft een koopadvies op Ebusco met een koersdoel van 32,00 euro.

Ebusco stijgt dinsdag ruim 5 procent naar 20,70 euro.

Bron: ABM Financial News

www.iex.nl/Nieuws/744441/Beursblik-Eb...
Waardezoeker 1<>3 jaar
2
@Kaviaar

1.000 bussen maal 700.000. =. 700 mln omzet
2.000 bussen maal 700.000 = 1,4 mrd omzet.
De 1,5 mrd omzet wordt dus gehaald bij aanzienlijk minder bussen dan 5.000.
Ook als de prijs zal dalen, zal dit aantal niet boven de 2.500 bussen uitkomen.

2.500 bussen per jaar past binnen de ambities uit de aanvankelijke emissie prospectus. Met de huidige order pijplijn van 1.000 bussen voor een “start up” bedrijf, aan de vooravond van massale elektrificatie, zegt mij dat 2.500 bussen mogelijk moet zijn. Dus 1,5 mrd eur moet mogelijk zijn, meer ook. Maar ga eens uit van de 1,5 mrd.

Dan de marge…..de ebitda marge van 35% lijkt me nog even hoog gezien het volume nog moet stijgen om kosten over meer bussen deelbaar te maken (vaste kosten). Maar stel 30% ebitda marge over twee jaar over 1,5 mrd euro geeft 0,5 mrd euro ofwel 500 mln eur.

Dan de ondernemingswaarde…die ligt gemiddeld (rule of thumb) tussen 7 en 13 maal de ebitda. Indien het bedrijf in groeimodus (Bright future) zit is het meer richting 13, is het een verzadigde markt (cash cow) dan rond de 7. Ofwel ondernemingswaarde tussen range van:
Low. 7 maal 500 mln = 3.500 mln ofwel 3,5 mrd
High. 13 maal 500 mln = 6,500 mln ofwel 6,5 mrd

Dan de laatste stap, want ondernemingswaarde is nog geen aandeelhouderswaarde (en daar zijn wij allemaal in geïnteresseerd nietwaar)….. van de ondernemingswaarde moet je net debt (netto schuld) halen om tot aandeelhouderswaarde te komen. Momenteel is er geen netto schuld want de aandeelhouder heeft tot op heden alles betaald, er is zelfs een negatieve netto schuld want schuld nihil minus cash 200 mln is negatieve netto schuld 200 mln. Goede kaspositie, die mag je nabij waarde optellen….maar ho even, over twee jaar met 2.500 bussen moet het Franse plantje er wel staan, daar is die 200 mln voor nodig die we al hebben en wellicht scoren we al wat cash uit de stijgende busvervoer in de komende twee jaar. Geen glazen bol….maar laten we ook hier conservatief zijn….en de schuld over twee jaar op 1,5 mrd schatten (ik denk veel te hoog maar ook hier conservatief….dat is een schuld van 3 maal ebitda hetgeen nog net kan voor een bank)

Dan zou de ondernemingswaarde zijn
Low. Ondernemingswaarde 3,5 mrd minus net schuld 1,5 mrd = 2 mrd….ca verdubbeling koers
High. Ondernemingswaarde 6,5 mrd minus net schuld 1,5 mrd = 5 mrd ….ca 4 tot 5 maal huidige koers

Zo hard kunnen dit soort zaken gaan als het goed gaat! En vaak wordt die waarde niet pas bereikt over twee jaar (die nodig zijn om de onderliggende aannames waar te maken)…… maar veel sneller omdat de verwachting dat t gaat gebeuren al breed gedeeld is.

Op dit forum zie ik hele logische standpunten van de conservatieven/pessimisten met een (nog) half leeg glas en die van de positieven met het glas half vol. De adoptie richting meer adoptatie kan voor een explosie gaan zorgen. Het wordt een spannend jaar, maar gooi mijn aandeeltjes zeker niet weg (aangekocht ca 15% boven huidige koers)

Succes aan allen! Leuk bedrijf om te volgen!!!!!
rene66
1
quote:

Waardezoeker 1<>3 jaar schreef op 12 april 2022 16:41:

1.000 bussen maal 700.000. =. 700 mln omzet
2.000 bussen maal 700.000 = 1,4 mrd omzet.

2.500 bussen per jaar past binnen de ambities uit de aanvankelijke emissie prospectus. Met de huidige order pijplijn van 1.000 bussen voor een “start up” bedrijf, aan de vooravond van massale elektrificatie, zegt mij dat 2.500 bussen mogelijk moet zijn. Dus 1,5 mrd eur moet mogelijk zijn, meer ook. Maar ga eens uit van de 1,5 mrd.

Op dit forum zie ik hele logische standpunten van de conservatieven/pessimisten met een (nog) half leeg glas en die van de positieven met het glas half vol. De adoptie richting meer adoptatie kan voor een explosie gaan zorgen. Het wordt een spannend jaar, maar gooi mijn aandeeltjes zeker niet weg (aangekocht ca 15% boven huidige koers)

Succes aan allen! Leuk bedrijf om te volgen!!!!!
Ik ben eerlijk gezegd geen conservatief of pessimist, meer een realist. Voor 1000 bussen heb je heel veel verschillende onderdelen nodig, voor 2000 bussen het dubbele. Het bedrijf waar ik werkzaam ben, wat kapitaalintensieve productie eenheden maakt heeft één probleem, dat is het verkrijgen van onderdelen. Ook al wil je er als het ware een hoofdprijs voor betalen, bepaalde onderdelen zijn bijna niet meer te krijgen. Ik kan mij niet voorstellen dat Ebusco hier ook niet tegen aan gaat lopen. Bij ons is het probleem niet het verkopen maar het produceren en het op tijd kunnen leveren. Bij ons zijn er ook gelukkig voorraden, maar die voorraden raken wel op een bepaald moment op.

Ebusco geeft aan: "De topman prijst zich gelukkig dat sinds september vorig jaar Ebusco is begonnen met het aanleggen van voorraden voor de belangrijkste onderdelen en chips, "anders was het probleem groter geweest"."

De grote vraag voor mij is dan hoe groot zijn die voorraden bij Ebusco en leveranciers van Ebusco, is dat voldoende voor 100 bussen, 500 bussen, 1000 of 2000 bussen ?

Het is inderdaad een leuk bedrijf om te volgen en ik ga mogelijk wel instappen, maar gezien de plussen en minnen wacht ik nog even. Maar in ieder geval succes gewenst.
voda
0
quote:

HenkdeV schreef op 12 april 2022 09:49:

[...]

Sorry dat ik hem wakker gemaakt heb:-)).
En nu zie je hem niet (meer) ? :-)

€ 22,10
+2,45
(+12,46%)
Waardezoeker 1<>3 jaar
1
Helemaal eens Rene66 hoor! It’s all about risk en “ zie de problemen van vandaag de dag maar eens te managen”. Puur calculatorisch ga ik daaraan inderdaad even voorbij. Ik bedoel pessimist ook niet in negatieve zin, maar als we zijn voorzichtig versus we zijn opportunistisch.

Ik bekijk t wat meer financieel, brengt mijn vak met zich mee…
amice
0
2021 omzet 24 mi. Ebitda verlies 20 mi
2022 omzet geraamd op 11 maal de omzet van 2021.
Is de organisatie en productielijn daarop ingericht?
Sir Piet
0
quote:

amice schreef op 12 april 2022 18:24:

2021 omzet 24 mi. Ebitda verlies 20 mi
2022 omzet geraamd op 11 maal de omzet van 2021.
Is de organisatie en productielijn daarop ingericht?
U bent?
vobo
0
quote:

Waardezoeker 1<>3 jaar schreef op 12 april 2022 16:41:

@Kaviaar

1.000 bussen maal 700.000. =. 700 mln omzet
2.000 bussen maal 700.000 = 1,4 mrd omzet.
..

.... Momenteel is er geen netto schuld want de aandeelhouder heeft tot op heden alles betaald, er is zelfs een negatieve netto schuld want s.chuld nihil minus cash 200 mln is negatieve netto schuld 200 mln. Goede kaspositie, die mag je nabij waarde optellen….maar ho even, over twee jaar met 2.500 bussen moet het Franse plantje er wel staan, daar is die 200 mln voor nodig die we al hebben en wellicht scoren we al wat cash uit de stijgende busvervoer in de komende twee jaar.

...
Volgens mij had ik ergens gelezen dat voor een bus 500.000 wordt gerekend.
Ook het franse plantje zou al bijna gereed moeten zijn, hoever is de vraag.
1.700 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... 81 82 83 84 85 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 16:57
Koers 2,624
Verschil +0,080 (+3,14%)
Hoog 2,676
Laag 2,530
Volume 196.318
Volume gemiddeld 338.340
Volume gisteren 123.312

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront