TomTom « Terug naar discussie overzicht

April doet wat hij wil, TomTom going on!

752 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... 34 35 36 37 38 » | Laatste
nr36
1
Hoe staat het ervoor met Tesla's zelfrijdende auto's?

Tesla-ceo Elon Musk beloofde vorige week dat het softwarepakket Full Self Driving (FSD), waarmee de auto deels autonoom wordt, dit jaar beschikbaar wordt voor elke Noord-Amerikaanse gebruiker die er $12.000 voor over heeft. Maar hoe zelfrijdend is een Tesla dan echt, en hoe doet Tesla het vergeleken met de concurrentie?

Elon Musk beweert al sinds 2015 dat zelfrijdende Tesla's er bijna zijn. Voor het einde van dit jaar moeten alle Noord-Amerikaanse Tesla-bezitters de mogelijkheid hebben het softwarepakket voor zelfrijdende technologie te gebruiken. Critici wijzen op tekortkomingen in Tesla's aanpak van autonome auto's.
Welk bedrijf gaat de slag om de zelfrijdende auto winnen? Consultancybedrijf Auto Pacific vroeg het recent aan zeshonderd automobilisten in de VS, en de resultaten waren niet bijzonder opmerkelijk. Van de respondenten had 32% het meeste vertrouwen in de zelfrijdende technologie van Tesla. Toyota en BMW volgden met respectievelijk 19% en 18%.

De reden is volgens de onderzoekers dat er flink wat buzz bestaat rond het softwarepakket Full Self Driving (FSD), waarmee Tesla-rijders in feite de testers van de zelfrijdende technologie van het bedrijf zijn. Zij kunnen FSD voor $12.000 aanschaffen, op voorwaarde dat ze veilig rijgedrag vertonen. Het programma is in eerste instantie op kleine schaal uitgerold. In het vierde kwartaal van 2021 hadden zestigduizend klanten het pakket aangekocht, bleek bij de kwartaalcijfers. Maar nog voor het einde van het jaar wordt de toegang uitgebreid tot alle Noord-Amerikaanse gebruikers.

Algoritmes en data

Met de naam Full Self Driving insinueert Tesla dat de auto volledig zelfstandig kan rijden, maar in werkelijkheid is dat niet het geval. De auto kan zowel in de stad als op de snelweg zelf sturen, versnellen en remmen, maar er zijn situaties waarin de software niet kan beslissen wat de juiste actie is. In dat geval gaat er een luid geluid af en moet de bestuurder ingrijpen (dat alarm is een doorn in het oog van veel testgebruikers van FSD, blijkt uit recensies en video's online). Vergeleken met andere makers van zelfrijdende auto's, zoals Cruise en Waymo, is dat een stuk minder autonoom. Waymo biedt al meer dan een jaar een taxiservice aan in de Amerikaanse stad Phoenix waarbij geen chauffeurs achter het stuur zitten, en zowel Cruise als Waymo kreeg in San Francisco inmiddels ook toestemming om zulke diensten aan te bieden.

Maar Cruise en Waymo verkopen geen auto's aan particulieren, wat mogelijk bijdraagt aan het idee dat Tesla ver voorloopt in de strijd om de zelfrijdende auto. 'Dat is echt een misvatting', zegt Pedro Domingos, emeritus hoogleraar computerwetenschappen aan de universiteit van Washington. 'Van alle bedrijven die zich met zelfrijdende technologie bezighouden, loopt Waymo het meest voorop.'

Dat komt, zegt Domingos, omdat Waymo's moederbedrijf Google al heel vroeg heeft ingezet op machinaal leren (ML), de tak binnen kunstmatige intelligentie (AI) waarbij computers met behulp van algoritmes zelf kunnen leren. 'Google heeft de afgelopen twintig jaar een voortrekkersrol genomen in dit onderzoeksveld. Voordat Google er was, waren IBM en Microsoft voorlopers, maar Google heeft hen ver achter zich gelaten. Niet in de laatste plaats, omdat ze verreweg de meeste en de beste ML-wetenschappers in dienst hebben genomen.'

De juiste ML-algoritmes en de beste wetenschappers op dat gebied zijn belangrijke factoren in wie de strijd om de autonome auto gaat winnen. Een andere factor is wie de meeste data heeft. 'Je hoort dan vaak dat Tesla dat zou zijn, omdat de auto's met sensoren zijn uitgerust en die data naar het bedrijf wordt verstuurd. Maar traditionele autobedrijven hebben veel meer auto's op de weg dan Tesla, dus als zij besluiten sensordata te gaan gebruiken – en dat doen ze in toenemende mate – hebben ze veel meer data tot hun beschikking dan Tesla', zegt Domingos. 'Toyota, Volkswagen en General Motors kunnen wat dat betreft Tesla zo voorbijschieten. En als je het hebt over bedrijven die nu al de meeste kilometers hebben afgelegd met zelfrijdende technologie, dan is dat zonder twijfel Waymo.'

Lidar

Tesla benadert zelfrijdende technologie anders dan de meeste makers van autonome auto's. Het zet vol in op computervisie, waarbij data in de vorm van beeld door camera's wordt opgevangen. Bedrijven als Cruise en Waymo gebruiken wel camera's, maar leunen sterk op lidar, een radartechnologie die een 3D-kaart kan creëren. 'Lidar kan dus ook afstand meten. Camera's kunnen dat niet en dus moet de computer uit de beelden afleiden wat de afstand tot een object is', aldus Domingos. Volgens hem is de combinatie van de twee technologieën essentieel, omdat op die manier berekeningen met elkaar vergeleken kunnen worden. 'Lidar functioneert dan in feite als controle op de camerabeelden.'

Lidar biedt nog een voordeel boven camerabeelden, zegt Domingos: 'Het vergt veel minder rekenkracht. Met lidar kun je al je berekeningen aan boord van de auto doen, zonder je achterbak vol met processoren te leggen.' Maar Lidar heeft ook een belangrijk nadeel: het is ontzettend duur. Het is de reden dat Tesla, en inmiddels ook Toyota, ervoor kiezen data op de weg te verzamelen met camera's. 'Maar engineers en wetenschappers werken er continu aan om lidar kleiner en betaalbaarder te maken. Op enig moment is een lidarinstallatie (die nu nog vaak op het dak van een auto staat, red.) net zo onzichtbaar en goedkoop als een camera-installatie en op dat moment wordt het niet gebruiken van lidar gewoon dom.'

Tesla's afkeer van lidar is goed vastgelegd, Elon Musk heeft zich er de afgelopen jaren verschillende keren publiekelijk over uitgelaten. Maar vorig jaar leek het er even op dat Musk zich misschien bedacht had. In Florida werd een testauto van Tesla met lidar gespot. Het is niet bekend of het slechts om een prototype ging, of dat de auto data uit het FSD-programma valideerde, of dat er een andere reden voor was. 'Het probleem is dat geen enkel bedrijf dat zich met autonome auto's bezighoudt heel open is over zijn technologie, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat Tesla helemaal geen lidar gebruikt', zegt Domingos. 'Maar wat ik wel durf te stellen: anders dan Elon Musk beweert, zal Tesla voor het einde van het jaar geen volledig autonome auto op de weg hebben
Vive tu vida positivamente
0
In 6 minuten ruim 65.000 stukken verhandeld in de derde divisie is fors te noemen!
Er is dus genoeg belangstelling bij de grote jongens!
Zou mooi zijn als de koers weer op mag gaan lopen richting de €9,00 van maart!
tatje
0
1 of 2 posten per dag.

Alleen wat ondersteuning voor de RVB :-)

Geloof maar dat er hard wordt gewerkt.

GROSS MARGIN
The gross margin for the quarter was 85% compared with 81% in Q1 '21. The year-on-year
improvement was the result of lower contract costs included in cost of sales.

Niet vergeten !

Vorig jaar werd er veel geschreven over de SPAC van Here.

5 miljard dollar.

- aankoopbedrag Here door duitse autobouwers.
- jaarliijkse bijdragen aandeelhouders.
- geld om NU mee te werken.

Waarom zou een spac met Here 5 miljard doen !!!

Is TT dan minder waard.

2015 zei Harold, wij zijn verder dan Here.
Ik weet dat, omdat alle partijen die interesse in Here hadden, ook bij ons langs zijn geweest.

Misschien iemand ?

Als een Spac met Here 5 miljard dollar doet, zou TT dan minder waard zijn !
tatje
0
10 uur , dus 1 uur handelen en 257000 aandelen verhandeld.

Er is iets aan de hand.

Teslin van 3,07% naar 5 plus, kan.

Wie verkoopt er zoveel op dik 7 .

Veel mensen weten van de hoed en de rand.

Wij niet.

Doei.
RESEARCH
2
Ik weet het niet Tatje. Dergelijke patronen zien we wel vaker bij TT. Wat ik wel weet is dat een beursnotering voor TT geen enkele meerwaarde heeft. Ze hebben geen middelen nodig voor expansie. Middelen staan werkeloos op de bank waarover men zelfs een vergoeding betaald. Een notering kost alleen maar veel geld en geeft veel verplichtingen. Dus als TT zo overtuigd is van toekomstig succes, haal het dan van de beurs.
tatje
1
Ik geloof in de kansen van TT en hoop dat ik dezelfde prijs per aandeel krijg als de founders.

Kijk je naar Morningstar.

Fondsen

Teslin Participaties Coöperatief UA Not Rated
2,60% Sep 30, 2021

Terwijl bij de AFM.

Eind jan 2022 3,07% werd gemeld .

Dus het laatste bericht dat Morningstar had ontvangen van Teslin dateert van sept 2021 !!!
De aankopen na sept 2021 zijn dus niet doorgegeven aan Morningstar.

Maar boven de 3% moesten ze wel doorgeven aan de AFM.

Dus tussen sept 2021 en eind jan 2022 heeft Teslin ( 3,07% - 2,60% ) 0,47% bijgekocht.

We zitten bijna 3 maanden later en nog geen melding van 5%.

Volgens mij hebben de RVB nog 20 dagen voor de opties uit 2015.

Of passen ze er een andere mouw aan.

Zo nu even de waalse pijl voor de dames.
SimonCA
0
quote:

tatje schreef op 20 april 2022 09:47:

1 of 2 posten per dag.

Alleen wat ondersteuning voor de RVB :-)

Geloof maar dat er hard wordt gewerkt.

GROSS MARGIN
The gross margin for the quarter was 85% compared with 81% in Q1 '21. The year-on-year
improvement was the result of lower contract costs included in cost of sales.

Niet vergeten !

Vorig jaar werd er veel geschreven over de SPAC van Here.

5 miljard dollar.

- aankoopbedrag Here door duitse autobouwers.
- jaarliijkse bijdragen aandeelhouders.
- geld om NU mee te werken.

Waarom zou een spac met Here 5 miljard doen !!!

Is TT dan minder waard.

2015 zei Harold, wij zijn verder dan Here.
Ik weet dat, omdat alle partijen die interesse in Here hadden, ook bij ons langs zijn geweest.

Misschien iemand ?

Als een Spac met Here 5 miljard dollar doet, zou TT dan minder waard zijn !
Tatje,

A SPAC of HERE is interesting but also keep an eye on the IPO of MOBILEYE.
If Mr.Goddijn made the statement that TomTom is further in development than HERE, TomTom will be somewhere between HERE at the bottom and Mobileye at the top.
So soon there will be an indication of the hidden value mentioned often in the forum.

Goldman Sachs, Morgan Stanley to lead Intel’s Mobileye IPO

www.reuters.com/business/goldman-sach...
Wereldbelegger
0
Nederlanders steunen TomTom.

Nederland uitzondering bij forse Europese daling verkopen nieuwe auto's

In de Europese Unie werden in maart ruim een vijfde minder auto's op kenteken gezet dan een jaar eerder. Dat komt volgens de Europese brancheorganisatie ACEA niet alleen door de oorlog in Oekraïne, maar ook nog altijd door verstoringen in de toeleveringsketen. Nederland was met een kleine plus van ongeveer 4 procent een uitzondering.

Vorige maand zijn er in ons land zo'n negenhonderd auto's meer op kenteken gezet dan in maart 2021. In de EU waren dat er ruim 200.000 minder dan een jaar eerder.

Over het eerste kwartaal was er in Nederland wel een daling van het aantal geregistreerde auto's. Het ging om een afname van 2,5 procent. Voor de EU kwam de daling uit op ruim 12 procent.

Alle vier de belangrijkste automarkten van het landenblok - Spanje, Italië, Duitsland en Frankrijk - zagen in maart een forse daling. Spanje en Italië waren de uitschieters met minnen van rond de 30 procent

Door het gebrek aan chips kunnen autofabrikanten al langer veel minder auto's produceren dan ze willen en lopen de leveringen vertraging op. Ook de oorlog in Oekraïne zorgde vorige maand voor een lagere productie en extra moeilijkheden bij leveringen.

bron:
www.nu.nl/economie/6196130/nederland-...
boem!
0
Indien je zoals ik de huidige koers ziet als een afspiegeling van het verdienmodel dat met het aandeel behaald kan worden lijkt het erop, dat de markt wel geloof en vertrouwen heeft in de door TT afgegeven outlook van 30 cent FCF.

Het volume in het aandeel geeft aan,dat de markt een prijs van 7,50 euro als "fair" beoordeelt.

De conformatie aan het verdienmodel geeft ook aan,dat er voor een koerswijziging eerst een wijziging in het te verwachten verdienmodel dient plaats te vinden.

Zulk een wijziging houdt in dat er een substantiele wijziging in de prodomzet moet plaatsvinden.

Bij gebrek aan een duidelijk signaal vanuit TT of de markt dat een dergelijke aanpassing aanstaande is zal de koers niet veel van zijn plaats komen.

Ik zie daarom de huidige opties waardeloos aflopen.
Wereldbelegger
0
TomTom
Totale netto shortpositie op 21 april 2022: 2,58%
(was 2,50% op 16 apr met meldingsdatum 14 apr)

Shortsellpositie WorldQuant van 0,58% naar 0,66%

Eerste Meldingsdatum
boven de 0,50% hedgefund percentage
16-4-2022 WorldQuant 0,66%
31-mrt-22 Citadel Advisors 0,64%
26-aug-21 J.P. Morgan Asset Management 1,28%
Totaal shortsellpositie (met boven de 50% melding): 2,58%

Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
2,58% van 132.366.672 is: 3.415.060 aandelen
vreemdvermogen
0
quote:

boem! schreef op 21 april 2022 01:25:

Ik zie daarom de huidige opties waardeloos aflopen.
Zo te zien wordt er flink aangestuurd om boven die €7,80 te komen. Moet toch lukken in 10 in dagen
boem!
0
huidige status:
koers onder de 7,83 euro opties uit 2015 lopen waardeloos af.
er worden GEEN treasury shares geleverd.

koers boven de 7,83euro de 686,5k opties uit 2015 worden uitgeoefend.
de optant rekent fiscaal af,hij betaald TT 7,83pa en zijn behaalde winst wordt belast
TT levert de aandelen vanuit haar reservoir treasury shares.

TT krijgt 5,3mio vanuit de optierechten.
maar is wel 686,5 k aan treasury shares kwijt.
longjohn
0
Op welke datum moet de koers 7,83 aantikken wil het management recht hebben op zijn/haar opties?
boem!
0
de kas van bestuurders wordt gespekt voor het gedeelte dat de koers boven de uitoefenprijs ligt.
sniklaas
1
quote:

vreemd vermogen schreef op 21 april 2022 09:18:

[...]

Zo te zien wordt er flink aangestuurd om boven die €7,80 te komen. Moet toch lukken in 10 in dagen
natuurlijk gaat dat lukken, welke bestuurder wil in deze tijd van personeels krapte gemor onder haar personeel dat ze kunnen fluiten naar een deel van hun 'prestatie' beloning...

Gezien het koerspatroon van de afgelopen jaren zijn in de salaris onderhandelingen de toekenning van personeels-opties zonder meer een discussiepunt en kan me zelfs voorstellen dat de 'brains' een vangnet hebben ingebouwd om dit financiele salaris component voor hunzelf te borgen...
Wereldbelegger
0
quote:

Odessadream schreef op 15 april 2022 16:11:

Uit bronnen heb ik vernomen dat er Dinsdag een overname bod komt !!!!!
Dat zou veel verklaren van de enorme koersschommelingen de afgelopen maand.
Grappig om te zien dat pas NA 'overnamedinsdag' de koers omhoog gaat.
Wereldbelegger
0
quote:

sniklaas schreef op 21 april 2022 11:28:

[...]natuurlijk gaat dat lukken, welke bestuurder wil in deze tijd van personeels krapte gemor onder haar personeel dat ze kunnen fluiten naar een deel van hun 'prestatie' beloning...

Gezien het koerspatroon van de afgelopen jaren zijn in de salaris onderhandelingen de toekenning van personeels-opties zonder meer een discussiepunt en kan me zelfs voorstellen dat de 'brains' een vangnet hebben ingebouwd om dit financiele salaris component voor hunzelf te borgen...
Is het duidelijk wie van het personeel personeelsopties toegewezen heeft gekregen als secundaire arbeidsvoorwaarde?
Heeft bijvoorbeeld een developer in India daar ook recht op?
Of is het alleen bestemd voor elkaar kietelend en elkaar likkend management?
sniklaas
1
quote:

Wereldbelegger schreef op 21 april 2022 11:36:

[...]
Is het duidelijk wie van het personeel personeelsopties toegewezen heeft gekregen als secundaire arbeidsvoorwaarde?
Heeft bijvoorbeeld een developer in India daar ook recht op?
Of is het alleen bestemd voor elkaar kietelend en elkaar likkend management?
met name in de IT tak van sport word het toekennen van personeelsopties breed ingezet, verwacht dat dit ook bij TOMTOM van toepassing zal zijn bij alle locaties...

Maar ik kan me ook voorstellen dat gezien het koersverloop van de afgelopen 17 jaar het animo onder medewerkers om een deel van hun salaris in de vorm van personeelsopties te ontvangen klein zal zijn...
752 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... 34 35 36 37 38 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:35
Koers 5,730
Verschil +0,210 (+3,80%)
Hoog 5,735
Laag 5,550
Volume 524.733
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 546.527

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront