Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Vers van de pers box 3: Dit gaat de Staat heel veel geld kosten:

90 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 | Laatste
izdp
0
Tony, inderdaad totaal off topic.

Maar toch zal ik blijven reageren op de grijsgedraaide klaagzangen, die ongeacht onderwerp in ieder topic worden neergeplempt.
Je terechte verzoek hoort aan de moderators te worden gericht.
Helaas, zoals je in vrijwel elk draadje kunt zien, bekommeren die er zich niet om.
TonyX
0
quote:

objectief schreef op 28 december 2021 12:03:

[...]

Dat maakt toch niet uit jowi voor jou als belegger De AEX heeft jou vermogen met 25% verhoogd dit jaar; daarbij valt alles in het niet.
Die kleine dingetjes wegen niet op tegen die 25%.
Je snapt toch niet dat de Staat geen 1000 miljard leent tegen negatieve rente en dit bedrag in het Staatsbeleggingfonds van Vijlbrief belegt om zo jaarlijks risicoloos en gegarandeerd 5,69% rendement te maken. De vermogende belegger kan dit toch ook?

Kan men én alle getroffenen in dit schandaal compenseren en gelijk de meeste belastingen afschaffen.
izdp
0
Dat snap ik dan wel, maar indirect blaast de Staat al een behoorlijk partijtje mee.
Via het belastingvrije sparen voor pensioen rendeert de belastingclaim ruim meer dan 5,69%.
Zal nu ergens rond de 500 miljard waard zijn.
TonyX
0
Kosten kunnen inderdaad oplopen tot 12 miljard.

Hierbij de laatste Kamerbrief van Van Rij inzake de compensatie van beleggers en de overbruggingswetgeving 2023-2024. Inzake dat laatste voorzie ik nu al een nieuwe reeks rechtszaken omdat opnieuw geen gevolg gegeven wordt aan de opdracht van de HR aan de rechtbanken dat de werkelijke (gerealiseerde) inkomsten per belastingjaar belast dienen te worden ipv dat opnieuw een zeer optimistische (lees te hoge) forfaitaire mix van obligaties/aandelen en onroerend goed gehanteerd gaat worden zoals deze Kamerbrief lijkt te suggereren.

www.dropbox.com/s/4l2hocpokibyaa8/Kam...
objectief
0
2 draadjes met je berichten over box3; zo blijf je van de straat; nu je stokpaardje SNS obligaties wat langer duurt dan verwacht.
hirshi
0
Dank Tony B.

Voor belanghebbenden die geen bewaar gemaakt hebben is de volgende alinea van belang:

"Er is nog niet besloten over het bieden van rechtsherstel aan belastingplichtigen van wie de aanslag over de belastingjaren 2017-2020 al onherroepelijk vaststond op het moment van het Kerstarrest (de niet bezwaarmakers). Het kabinet wil hierover later dit jaar een besluit nemen. De Belastingdienst gaat in de planning daarom eerst aan de slag met de massaal bezwaarmakers en de nog niet vastgestelde aanslagen. In de tussentijd kan, onder andere door een relevante casus bij de Hoge Raad waarvoor een arrest binnen zes maanden wordt verwacht, duidelijker worden welke keuzevrijheid het kabinet precies heeft voor het rechtsherstel voor deze groep belastingplichtigen".
objectief
0
Bedankt Tony; jij weet ook wel dat je die box 3 voorstellen met een grote schep zou moet nemen. Aanpassing, aanpassing etc.
TonyX
0
Het is een lang verhaal maar ik heb geen toegang tot artikelen achter de betaalmuur van de Telegraaf. Het betreft echter een achtergrond feitenrelaas wat wellicht meer licht op de Belastingdienstkwesties van de laatste jaren laat schijnen.

Totale computerchaos bij Belastingdienst
Hoe ict bij fiscus zich ontwikkelde tot ’veelkoppig monster’ en Haagse ’martelkamer’
author avatar
Door MARTIN VISSER

Updated Gisteren, 11:10
Gisteren, 06:30
in FINANCIEEL

AMSTERDAM - In de ’martelkamer van Den Haag’ beet de ene na de andere staatssecretaris zijn tanden stuk op de ict van de Belastingdienst. Ambtenaren vrezen grote uitvoeringsproblemen nu de fiscus miljarden aan compensatie voor de spaartaks moet uitkeren. Hoe kon dit probleem met 900 computersystemen ontstaan?

Beeld ter illustratie
Beeld ter illustratie? ANP
Het is donderdag 15 februari 2007. Minister Gerrit Zalm, die in Balkenende III tijdelijk de fiscale portefeuille waarneemt, moet zich in de Tweede Kamer verantwoorden voor de problemen met de toeslagen. Het kabinet-Balkenende IV staat al bijna op het bordes, Jan Kees de Jager heeft al ’ja’ gezegd. Hij wordt de staatssecretaris die over de Belastingdienst gaat. „De Jager dacht: wat heb ik nou aan mijn fiets hangen?”, herinnert een oud-ambtenaar zich.

Zalm zegt in de Kamer dat de fiscus een groot ict-probleem heeft: „De problematiek komt voort uit een dolgedraaid automatiseringssysteem.” De minister had de Kamer in een brief hierover eerder al bericht. Hoelang het zou duren voordat deze ict-problemen zijn opgelost? Zalm in de Kamerbrief: „Zo’n vijf à tien jaar.”

BEKIJK OOK:

Puzzel rond spaartaks: wie krijgt wat terug?
We zijn vijftien jaar verder en nog is het einde van de ict-sores niet in zicht. Belastinghervormingen zijn al meerdere kabinetsperiodes niet mogelijk. Er kwamen enorme problemen bij de auto- en de erfbelasting. De btw verlagen op groente en fruit bleek onhaalbaar, op de energierekening kon de btw dan weer wel omlaag. Staatssecretaris Marnix van Rij moet nu compensatie voor de spaartaks uitdelen, waarbij ambtenaren van de Belastingdienst waarschuwen voor grote uitvoeringsproblemen.

Waar ging dit mis?
De invoering van toeslagen in 2005 speelde een rol, al is het lang niet de enige oorzaak, weten betrokkenen. „Het toeslagensysteem was slecht in elkaar geflanst en moest worden herbouwd”, aldus een ingewijde. Een ander wijst erop dat de Tweede Kamer aandrong dat toeslagen op basis van voorschotten werden betaald en dat controle dan achteraf volgde: „Toen hadden de verantwoordelijke politici moeten zeggen: we hebben eerst alle tijd nodig om de volgende slag in de ict te maken.”

BEKIJK OOK:

Spaarders krijgen compensatie voor oneerlijke taks, geen tegemoetkoming beleggingen
Ook bevestigen direct betrokkenen dat ’veel tijd en energie’ opging aan die toeslagen. In 2006 kregen 6,2 miljoen Nederlanders van de fiscus een kinderopvang-, huur- of zorgtoeslag; in totaal voor €5 miljard. Dat liep op tot 7,9 miljoen toeslagen (inclusief het kindgebonden budget), voor €15,3 miljard.

Op verzoek van deze krant zette het ministerie van Financiën op een rij hoe het budget en het personeelsbestand in die jaren zich ontwikkelde: in 2000 werkten er 31.842 mensen bij de Belastingdienst (uitgedrukt in voltijdbanen, fte). Dat waren er 24.119 in 2021, ondanks de toename van taken. Het totale budget steeg in twintig jaar met 22%, net iets meer dan 1% budgetgroei per jaar, ruim onder de inflatie.

Personele ramp
Dat duidt meteen op een andere verklaring voor de ict-chaos: bezuinigingen. Volgens oud-ambtenaren vormde zich op deze manier ’een perfect storm van factoren’. Keer op keer moest de ambtenarij bezuinigen en de Belastingdienst werd daarvan niet uitgezonderd. „Zo moesten er voortdurend regionale kantoren worden gesloten. Dat was echt een energievreter.”

In die bezuinigingsdrang kon een personele ramp ontstaan. Onder leiding van staatssecretaris Eric Wiebes werd een veel te aantrekkelijke vertrekregeling aan het personeel aangeboden, wat tot een uittocht van onmisbaar personeel leidde: „Op een zeker moment waren er meer dan 3500 vacatures.” Eerder ging de dienst ook door een moeilijke organisatorische tijd. In de tijd van Zalm wordt Jenny Thunnissen de baas van de Belastingdienst, van 2000 tot 2008. „Zij sneed in de managementlagen. Haar filosofie was zelfsturende teams. Wat was de praktijk? Geen sturing.” In 2008 kreeg ze een andere functie vanwege de ict-problemen met toeslagen.

BEKIJK OOK:

Column: oplossing spaartaks een vondst? Welnee
Politiek en uitvoering raakten losgezongen van elkaar. „Er waren grote cultuurverschillen tussen de ict’ers in Apeldoorn en de mensen die over beleid gingen in Den Haag. Het waren echt andere type mensen. De Centrale Administratie in Apeldoorn, zoals dat heet, mocht blij zijn als de directeur-generaal twee keer per jaar op werkbezoek kwam.” Een ander zegt: „De Belastingdienst was ook een heel erg in zichzelf gekeerde organisatie, met een sterke esprit de corps. Ook daardoor duurde het lang voordat de problemen naar buiten kwamen.”

De fiscus had ook last van ’de wet van de remmende voorsprong’. Ooit was ’Apeldoorn’ state of the art. „De servers komen nog uit de jaren zestig.”
TonyX
0
Jan Kees de Jager.
Jan Kees de Jager.? ANP/HH
De Belastingdienst was en is één van de grootste ict-werkgevers en automatiseerders wilden er graag werken. „De Belastingdienst stond er goed voor, zeker qua automatisering. Dat hadden ze vanuit de jaren tachtig en negentig opgebouwd.” Maar de overheid is nu eenmaal meer gericht op investeringen en aankoop van nieuwe infrastructuur en systemen. Noodzakelijk onderhoud is politiek gezien een ondergeschoven kindje, zeggen oud-politici. „Een politicus wordt hier dus niet op afgerekend.”

Puntenwolken
De nog onbenoemde factor is de politiek zelf. Ict-systemen werden ingewikkeld en de fiscus raakte overbelast door de niet aflatende politieke wensen, vertellen ingewijden. Wijzigingen per 1 januari werden dan nog eind december door het parlement gejast. Verder zijn de koopkrachtdebatten berucht. Het Centraal Planbureau kwam traditioneel altijd met ’puntenwolken’ waarop heel nauwkeurig de koopkracht van mensen in beeld werd gebracht. Volgens de ervaringsdeskundigen leidt dat tot micromanagement. „De puntenwolken in augustus terroriseren het hele beleid”, zegt een ex-politicus.

BEKIJK OOK:

Boete Belastingdienst: ’Dit is niet goed te maken’
De Rekenkamer constateerde vorig jaar dat er ’een wildgroei aan fiscale regelingen’ was ontstaan. De onderzoekers turfden in de Miljoenennota 2020 maar liefst 116 regelingen, aftrekposten, uitzonderingen. Al die ingewikkelde regelingen leidden ertoe dat steeds meer mensen belastingaangifte moeten doen, terwijl je vroeger met een gewone baan via de ingehouden loonbelasting al klaar was. In 1999 had de fiscus 7,4 miljoen aangiften in de Inkomstenbelasting te verwerken, in 2021 was dat aantal opgelopen tot 13,1 miljoen (zie grafiek). Een oud-bewindspersoon klaagt: „Dat komt door al die microknopjes in het fiscale stelsel waar de politiek steeds aan wil draaien.”

Menno Snel.
Menno Snel.? ANP/HH
Opeenvolgende staatssecretarissen beten hun tanden stuk op de ict. De Jager trof volgens een bron ’een verwaarsloosde ict-organisatie’ aan. Ook deze IT-ondernemer kreeg de boel niet op de rit. Frans Weekers sneuvelde op de Bulgarenfraude, Wiebes kwam in grote problemen met de vertrekregeling (en vertrok later als minister voor het toeslagenschandaal), Menno Snel stapte vervroegd op vanwege de toeslagenaffaire. „Dit is de martelkamer van Den Haag geworden.”

Hobbyisten
Ondanks alle goede bedoelingen hadden de staatssecretarissen er grote moeite mee de computersystemen in het gareel te krijgen. Volgens betrokkenen lukte dat pas onder Snel, met dank aan topambtenaar Jaap Uijlenbroek. „De man die later door Wopke Hoekstra werd geofferd in de toeslagenaffaire”, voegt een bron eraan toe.

In een Kamerbrief uit mei 2019 wordt voor het eerst duidelijk hoe groot het probleem is. Dan pas zijn de systemen volledig in kaart gebracht. „Er zijn ruim 900 applicaties, de helft daarvan is door hobbyisten in elkaar geprutst. Het is zonder duidelijke architectuur gebouwd.” Het ene systeem komt uit de jaren zestig, het andere uit de jaren tachtig. In veel gevallen niet ingekocht, maar door ambtenaren zelf gemaakt: „Het is een veelkoppig monster”, zegt een betrokkene. Een ander: „In sommige gevallen had de inspecteur op zijn zolderkamer iets in elkaar geknutseld.”

? ANP/HH
Gek genoeg werkt het allemaal wel. „Het is heel stabiel.” Maar in de loop der jaren zijn al die honderden systemen aan elkaar geplakt. En veranderingen kunnen ze niet aan. Zoals het btw-systeem dat ’hard geprogrammeerd is in de jaren zeventig’. De btw kan drie keer in tien jaar worden gewijzigd. Daarna zegt de computer ’nee’. „We werken met inningssystemen die op de jaren zestig gestoeld zijn. Ze zijn extreem stabiel. Doet dit systeem precies wat het moet doen? Ja. Is het elastisch, kan het veranderingen aan? Nee, hartstochtelijk nee.”

BEKIJK OOK:

Column: al 2288 dagen geen aanpak schijn-zzp’ers
Staatssecretaris Van Rij moet er mee zien te werken. Hij moet de wensen uit het regeerakkoord uitvoeren én spaarders compenseren. Ondertussen willen steeds meer politici het belastingstelsel simpeler maken. Maar dat kan niet, zeggen ingewijden. „Elke versimpeling is een verandering. En elke verandering is een verzwaring van de complexiteit, dus dat kan voorlopig niet.” De fiscus kan het dus niet leuker maken, maar ook niet makkelijker.

Net als voorgaande bewindslieden belooft ook Van Rij dat de boel snel op orde komt. Onlangs zei hij dat de fiscus over drie jaar weer een belastinghervorming aan kan. Ervaringsdeskundigen zijn sceptisch. „Ik zou er geen fles wijn opzetten”, stelt een voormalige ambtenaar. „Dat is net zoiets als zeggen dat de verbouwing van het Binnenhof over vijf jaar klaar is.”

BEKIJK OOK:

Rekenkamer: Belastingdienst faalt op alle fronten met schijnzelfstandigheid
Kansloos, meent een ingewijde: „Neem het btw-systeem. Dat is zo oud dat nog maar drie mensen dat kunnen beheren. Een is langdurig ziek, een ander gaat met pensioen, blijft er nog een over. Heel oude systemen worden niet meer ondersteund, langzaam maar zeker verdwijnt de kennis. Eén van de discussies is: ga je de nieuwe systemen helemaal zelf bouwen of vraag je dat aan de markt? Die keuzes moeten nog gemaakt worden. Voor zo’n proces ben je vier, vijf jaar verder.”

Dit artikel is gebaseerd op Kamerbrieven, Rekenkamer-rapporten en gesprekken met vijf voormalige topambtenaren en politici die vanwege de gevoeligheid anoniem willen blijven.
90 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
865,50  -8,52  -0,97%  15:57
 Germany40^ 17.801,90 -1,59%
 BEL 20 3.841,33 -1,09%
 Europe50^ 4.903,58 -1,73%
 US30^ 37.854,79 -1,30%
 Nasd100^ 17.198,69 -1,86%
 US500^ 4.991,22 -1,60%
 Japan225^ 37.227,64 -2,03%
 Gold spot 2.319,05 +0,13%
 EUR/USD 1,0696 -0,02%
 WTI 82,28 -0,75%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

UNILEVER PLC +5,03%
Flow Traders +3,64%
B&S Group SA +2,43%
RENEWI +2,42%
Fugro +1,83%

Dalers

ADYEN NV -15,67%
VIVORYON THER... -8,16%
Alfen N.V. -6,06%
WDP -5,56%
BESI -3,85%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront