Energie « Terug naar discussie overzicht

Nikola Corp

710 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 » | Laatste
Tonydwi
0
Nikola vraagt ??goedkeuring van aandeelhouders om 200 miljoen gewone aandelen toe te voegen om Tre-productie op te schalen en de bouw van de fabriek in Arizona af te ronden
Scooter pop - 14 maart 2022 10:28 uur PT @SCOOTERDOLL

38 Reacties
ZEV-fabrikant Nikola Corporation deelde plannen om zijn aandeelhouders om goedkeuring te vragen om hun huidige bezit te verwateren om 200 miljoen nieuwe aandelen toe te voegen, wat ongeveer $ 1,5 miljard zou opleveren op basis van de slotkoers van vrijdag. De startup is van plan het geld te gebruiken om de productie van zijn Tre BEV-trucks op te schalen en de bouw van zijn Amerikaanse productiefaciliteit in Coolidge, Arizona af te ronden.



Nikola Corporation ($NKLA) is een Amerikaanse ontwikkelaar van emissievrije voertuigen (ZEV's) die in het openbaar een meteorische opkomst en door zwaartekracht veroorzaakte tuimeling van de heuvel van de autowereld demonstreerden.

De EV-startup heeft een goed gedocumenteerd verleden van te veel beloven en te weinig opleveren, geleid door voormalig CEO en eiser Trevor Milton , die volgende maand terecht zal staan ??voor federale fraude. Nikola Motors heeft zijn best gedaan om de eerdere controverse achter zich te laten nadat hij eind 2021 een schikkingsovereenkomst van 125 miljoen dollar had bereikt met de SEC.

Het bedrijf liet ook zijn eigen rechtszaak tegen Tesla vallen wegens een gepatenteerd ontwerp van een semi-vrachtwagen en heeft zijn focus verlegd naar zijn Tre BEV-trucks, die afgelopen december met de eerste leveringen begonnen . Ondanks een hele reeks nieuwe leidinggevenden die binnenkomen om Miltons rotzooi op te ruimen, is Nikola om de een of andere reden blijven worstelen.

Vorige maand meldden we dat het volledige leiderschapsteam van de toeleveringsketen van het bedrijf was vertrokken en dat er een bedrijfsbrede bevriezing van personeel was ingevoerd. Dat gezegd hebbende, houden de intentieverklaringen van Nikola Motors voor Tre-trucks en leveringsovereenkomsten met grote spelers zoals Proterra het resterende personeel gemotiveerd om een ??startup nieuw leven in te blazen die ooit werd gewaardeerd op $ 34 miljard.

Om die Tre BEV's bij klanten te krijgen, vraagt ??Nikola echter om een ??verdere verwatering van zijn gewone aandelen.

Nikola Tre
De Nikola Tre BEV-vrachtwagen / Bron: Nikola Motors
Nikola-execs gaan all-in voor toekomstige waardering van aandelen

Volgens een rapport van FreightWaves zoekt Nikola Corporation de goedkeuring van de aandeelhouders om 200 miljoen gewone aandelen toe te voegen om de productie van Tre te versnellen en vijandige overnamepogingen af ??te weren (hoewel het bedrijf verklaarde dat het op dit moment niet op de hoogte is van bedreigingen).

Momenteel is Nikola van plan om dit jaar 300 tot 500 Tre BEV-trucks te bouwen, te beginnen in het tweede kwartaal. Nikola heeft momenteel een productie-joint venture-partner in Europa met Iveco. De twee delen een omgebouwde fabriek in Ulm, Duitsland. Op Amerikaanse bodem is Nikola nog steeds bezig met de voltooiing van zijn fabriek van $600 miljoen in Coolidge, Arizona – een andere "to-do"-opbrengst van Nikola's toekomstige aandelen van de nieuwe aandelen zal worden besteed.


Tijdens hun recente winstoproep in het vierde kwartaal, vertelden Nikola-execs dat de beschikbare contanten tegen het einde van 2022 tot $ 225 miljoen zouden kunnen dalen. Nikola Corp. CFO Kim Brady sprak tijdens de oproep:

We zijn van plan ervoor te zorgen dat we altijd voldoende liquiditeit hebben om de komende 12 maanden van activiteiten in 2022 te financieren. We zullen de aandelenkapitaalmarkten nauwlettend volgen en indien nodig aanvullend kapitaal aantrekken in 2022.

Gezien het laatste nieuws, is Nikola's strategie om fondsen te blijven werven om meer tijd te kopen om de Tre-productie op te schalen. Vijf leidinggevenden van Nikola, waaronder Brady en CEO Mark Russell, hebben ingestemd met een tweede jaar van $ 1 salarissen zonder bonussen in ruil voor aandelenbeurzen in 2023.

Eind 2021 had Nikola ongeveer 413 miljoen uitstaande aandelen, waardoor er ruimte was om meer dan 100 miljoen nieuwe aandelen uit te geven, zelfs als de huidige aandeelhouders de voorgestelde waardeverwatering afwijzen. In een volmachtaanvraag bij de SEC op vrijdag gaf Nikola echter toe dat het verkrijgen van toestemming van de aandeelhouders het mogelijk zou maken om later een afzonderlijke stemming over te slaan:

De uitgifte van extra gewone aandelen zal het relatieve percentage van het aandelenbezit van onze bestaande aandeelhouders verlagen, waardoor het stemrecht van hun gewone aandelen verwatert en, afhankelijk van de prijs waartegen de extra aandelen worden uitgegeven, ook verwaterend kan zijn voor eventuele toekomstige winst per aandeel van onze gewone aandelen

De goedkeuring van de aandeelhouders zal naar verwachting $ 1,5 miljard opleveren op basis van Nikola's slotkoers op vrijdag - meer dan genoeg voor de $ 1 miljard die Brady verwacht dat Nikola nodig heeft om zijn productiestijging te dekken. Of Nikola nu goedkeuring krijgt voor de uitbreiding van aandelen of niet, het is duidelijk dat hij vecht om te overleven, een laatste zwaai naar de hekken om die Tre-trucks verkocht en geproduceerd te krijgen.
Tonydwi
1
Elektrisch voertuig start-up Nikola is begonnen met de productie van zijn eerste batterij-elektrische semi-vrachtwagen
GEPUBLICEERD WO, 23 MRT 202217:37 EDTBIJGEWERKT WO, 23 MRT 202220:17 EDT
John Rosevear
@JOHN__ROSEVEAR
BEKIJK LIVE
BELANGRIJKSTE PUNTEN
De productie van de batterij-elektrische versie van Nikola’s Tre semitruck begon op maandag.
De batterij-elektrische versie van de Tre is bedoeld voor kortere routes, met een geschat bereik van ongeveer 350 mijl.
Een versie met een groter bereik van de Tre, aangedreven door een waterstofbrandstofcel, ligt op schema om eind volgend jaar te worden verzonden.
In dit artikel
NKLA
+1,08 (+11,82%)
Na uren

Nikola Motor's Tre semi-vrachtwagen.
Nikola Motor’s Tre semi-vrachtwagen.
Nikola Motor Company
De start-up van elektrische zware vrachtwagens Nikola heeft woensdag aangekondigd dat het is begonnen met de productie van de batterij-aangedreven versie van zijn elektrische Tre-semitruck in zijn fabriek in Coolidge, Arizona, waarmee het de elektrische semi-truck van rivaal Tesla op de markt verslaat.

Nikola is van plan om in het tweede kwartaal te beginnen met de levering van de vrachtwagens, zeiden leidinggevenden tijdens een presentatie voor analisten. De productie van de vrachtwagens voor klanten is maandag begonnen.

Nikola-aandelen stegen na de aankondiging met ongeveer 4% in de handel na sluitingstijd.

De batterij-elektrische versie van de Tre is bedoeld voor kortere routes, met een geschat bereik van ongeveer 350 mijl. Nikola verwacht dit jaar tussen de 300 en 500 van de vrachtwagens te leveren, voordat de productie in 2023 naar een hoger niveau wordt getild.

Nikola’s eens zo hoogvliegende voorraad is sinds het vertrek van de oprichter , Trevor Milton, in een ethische wolk gezakt in 2020. Woensdag.

Milton werd vorig jaar aangeklaagd wegens federale fraude met betrekking tot verklaringen die hij had afgelegd vóór Nikola’s beursgang.

Lees meer over elektrische voertuigen van CNBC Pro
Goldman Sachs heeft een heleboel aandelenkeuzes om de nieuwste autotrend te spelen
Europa stapt af van Russische energie - en dat zou de laadvoorraden van EV’s kunnen vergroten
Nikola is van plan om de batterij-elektrische Tre te volgen met een versie die wordt aangedreven door een waterstofbrandstofcel met een bereik tot 500 mijl, geschikt voor langere routes. Dat zal worden gevolgd door wat Nikola in 2025 een “next-generation” brandstofcelmodel noemt, geschikt voor langeafstandsroutes met een bereik tot 900 mijl.

De waterstof Tre ligt op schema om eind 2023 te worden verzonden, bevestigde het bedrijf.
Tonydwi
0
Heeft Nikola (NKLA) het potentieel om 71% te stijgen, zoals analisten van Wall Street verwachten?
Zacks Aandelenonderzoek
ma 28 maart 2022, 16:00 uur· 4 minuten lezen
In dit artikel:

Nikola (NKLA) sloot de laatste handelssessie af op $ 10,11 en won de afgelopen vier weken 28%, maar er zou nog veel opwaarts kunnen zijn in het aandeel als de kortetermijnprijsdoelen van Wall Street-analisten een leidraad zijn. Het gemiddelde koersdoel van $ 17,33 geeft een opwaarts potentieel van 71,4% aan.

De gemiddelde schatting omvat negen kortetermijndoelen met een standaarddeviatie van $ 5,20. Terwijl de laagste schatting van $ 11 een stijging van 8,8% aangeeft ten opzichte van het huidige prijsniveau, verwacht de meest optimistische analist dat het aandeel met 147,3% zal stijgen tot $ 25. Het is erg belangrijk om hier de standaarddeviatie te noteren, omdat dit helpt de variabiliteit van de schattingen te begrijpen. Hoe kleiner de standaarddeviatie, hoe groter de overeenstemming tussen analisten.

Hoewel het consensusprijsdoel een felbegeerde maatstaf is voor beleggers, is het misschien helemaal niet verstandig om alleen op deze maatstaf te vertrouwen om een ??investeringsbeslissing te nemen. Dat komt omdat het vermogen en de onpartijdigheid van analisten bij het bepalen van prijsdoelen al lang twijfelachtig zijn.

Scroll om verder te gaan met inhoudAdvertentie

Modern én elegant: Fiat Tipo Hybrid vanaf €22.370
Fiat
Modern én elegant: Fiat Tipo Hybrid vanaf €22.370
De nieuwe Fiat Tipo Hybrid
MEER INFO
Een indrukwekkend consensusprijsdoel is echter niet de enige factor die wijst op een potentieel opwaarts potentieel voor NKLA. Deze visie wordt versterkt door de overeenstemming tussen analisten dat het bedrijf betere winsten zal rapporteren dan ze eerder hadden ingeschat. Hoewel een positieve trend in de herzieningen van de winstramingen geen idee geeft van hoeveel het aandeel zou kunnen stijgen, is het effectief gebleken in het voorspellen van een opwaartse trend.

Dit is wat u moet weten over de koersdoelen van analisten

Volgens onderzoekers van verschillende universiteiten over de hele wereld is een koersdoel een van de vele stukjes informatie over een aandeel die beleggers veel vaker misleidt dan het aangeeft. Empirisch onderzoek toont zelfs aan dat koersdoelen die door verschillende analisten zijn vastgesteld, ongeacht de mate van overeenstemming, zelden aangeven waar de prijs van een aandeel daadwerkelijk naartoe zou kunnen gaan.

Hoewel analisten van Wall Street een grondige kennis hebben van de fundamenten van een bedrijf en de gevoeligheid van zijn bedrijf voor economische en industriële problemen, hebben velen van hen de neiging om te optimistische koersdoelen te stellen. Vraag je je af waarom?

Ze doen dat meestal om interesse op te wekken voor aandelen van bedrijven waarmee hun bedrijf bestaande zakelijke relaties heeft of waarmee ze geassocieerd willen worden. Met andere woorden, zakelijke prikkels van bedrijven die een aandeel afdekken, resulteren vaak in te hoge koersdoelen die door analisten zijn vastgesteld.

Een strakke clustering van koersdoelen, die wordt weergegeven door een lage standaarddeviatie, geeft echter aan dat analisten een hoge mate van overeenstemming hebben over de richting en omvang van de prijsbeweging van een aandeel. Hoewel dat niet noodzakelijk betekent dat het aandeel het gemiddelde koersdoel zal halen, zou het een goed startpunt kunnen zijn voor verder onderzoek om de potentiële fundamentele drijvende krachten te identificeren.

Dat gezegd hebbende, hoewel beleggers prijsdoelen niet volledig mogen negeren, kan het nemen van een investeringsbeslissing die uitsluitend op hen is gebaseerd, leiden tot een tegenvallende ROI. Prijsdoelen moeten dus altijd met een hoge mate van scepsis worden benaderd.

Dit is waarom er nog veel ondersteboven kan zijn in NKLA

Het groeiende optimisme van analisten over de winstvooruitzichten van het bedrijf, zoals blijkt uit de sterke overeenstemming tussen hen over het herzien van de EPS-ramingen hoger, zou een legitieme reden kunnen zijn om een ??stijging van het aandeel te verwachten. Dat komt omdat empirisch onderzoek een sterke correlatie aantoont tussen trends in herzieningen van winstramingen en koersbewegingen op korte termijn.
Tonydwi
0
Nikola is klaar voor een grote herwaardering

01 april 2022 07:10 ET Nikola Corporation (NKLA)19 Reacties5 vind-ik-leuks
De profielfoto van de Aziatische belegger
De Aziatische Investeerder
12.98K Volger s

Volgen
Overzicht

Na een reeks tegenslagen gaat Nikola eindelijk de productiefase in.
De start van de productie laat zien dat de EV-startup een levensvatbaar product in handen heeft.
De productieverhoging zal waarschijnlijk een positief effect hebben op de aandelenkoers van Nikola.
Elektrische vrachtwagen met laadstation
Scharfsinn86/iStock via Getty Images

Opstarten van elektrische voertuigen Nikola ( NASDAQ: NKLA ) meldde iets meer dan een week geleden dat het de productiefase inging voor zijn Nikola Tre batterijaangedreven elektrische vrachtwagen. Het begin van de productie markeert een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf voor elektrische voertuigen, dat in het recente verleden te maken kreeg met een aanzienlijk aantal tegenslagen in de productie. De aandelen van Nikola stegen na de aankondiging, maar zijn onlangs weer gedaald. Ik geloof dat het risico/rendement hier nog steeds erg aantrekkelijk is en dat het aandeel meer opwaarts potentieel heeft!

Grafiek
Gegevens door YCharts
Waarom de start van de vrachtwagenproductie een mijlpaal is voor Nikola

Nikola heeft het afgelopen jaar meerdere problemen opgelost die helaas hebben geleid tot een aanzienlijke vertraging in de productie van zijn allereerste productietruck, de Nikola Tre BEV. Nikola bevond zich ook in het vizier van regelgevers nadat de oprichter, Trevor Milton, werd aangeklaagd wegens aanklachten van effectenfraude in verband met het te veel beloven van Nikola's technologische capaciteiten.

Maar met Nikola's laatste aankondiging lijkt het erop dat het bedrijf de toekomst met meer vertrouwen tegemoet kan treden. Het bedrijf zei vorige week dat het is begonnen met de commerciële productie van de Nikola Tre batterijgevoede zware vrachtwagen en verwacht zijn eerste leveringen te doen in het tweede kwartaal van FY 2022. De start van de productie is een groot probleem voor de EV-startup, omdat Nikola oorspronkelijk verwachtte om te beginnen met de productie van vrachtwagens in het eerste kwartaal van 21, wat betekent dat het bedrijf ongeveer een jaar achterloopt op zijn oorspronkelijke productieplan en dat investeerders echt goed nieuws nodig hebben nadat de aandelen zijn gehavend.

Het starten van de productie wordt meestal beschouwd als een grote mijlpaal voor het opstarten van elektrische voertuigen, of het nu gaat om de productie van elektrische personenauto's of elektrische vrachtwagens. Op basis van Nikola's oorspronkelijke productieplan was het bedrijf van plan om in FY 2021 600 BEV's te produceren en te verkopen, wat helaas niet is gebeurd. Het bedrijf verwachtte tegen FY 2024 de productie van BEV en FCEV op te voeren tot ongeveer 12 duizend eenheden... een tijdlijn die nu niet langer realistisch is. Ik geloof dat Nikola ongeveer 12-18 maanden achterloopt op het oorspronkelijke productieplan, maar de start van de productie neemt zeker een grote hindernis weg voor het EV-bedrijf in de toekomst.

Nikola leveringsprojecties
Nikola
Nikola heeft gezegd dat het in het tweede kwartaal zal beginnen met de levering van vrachtwagens en het bedrijf verwacht dit jaar in totaal 300 tot 500 Tre BEV zware vrachtwagens aan klanten te leveren. Dit verwachte leveringsvolume voor FY 2022 vertaalt zich naar $ 90 miljoen tot $ 150 miljoen aan inkomsten, wat een enorme groei zou betekenen in vergelijking met FY 2021, een jaar waarin Nikola helemaal geen inkomsten had. In FY 2023 zal Nikola naar verwachting de productie volledig opvoeren, deels omdat de fabrieken van het bedrijf in Duitsland naar verwachting in Q2'23 met de productie van vrachtwagens zullen beginnen.

Nikola FY 2022 Vooruitzichten
Nikola
Cruciale tests voor Nikola de komende maanden

Nikola is in meerdere pilots met transportbedrijven die momenteel Nikola's truckoplossingen aan het testen zijn. Meerdere bedrijven hebben intentieverklaringen/LOI's ondertekend met Nikola en het bedrijf bouwde 30 pre-serie Tre BEV's in zijn productiefaciliteit in Coolidge, Arizona in Q4'21 om proefprojecten te starten.

Nikola heeft ook geleid tot de voltooiing van de fase 1-uitbouw van de fabriek in Arizona tegen het einde van Q1'22. Zodra fase 1 is voltooid, zal Nikola een jaarlijkse productiecapaciteit hebben van 2.500 elektrische vrachtwagens per jaar. De uitbouw van fase 2, die naar verwachting in Q1'23 zal worden voltooid, zal Nikola's fabrieksproductieniveaus verhogen tot 20 duizend eenheden per jaar, wat resulteert in een achtvoudige toename van de productiecapaciteit. De fabriek van Nikola in Coolidge zal naar verwachting zowel de BEV- als de FCEV-trucks op dezelfde productielijn produceren.

Het belangrijkste voor Nikola en de voorraad in de komende maanden is of bedrijven die momenteel in pilots zitten ervoor kiezen om hun relatie met Nikola uit te breiden. De EV-startup heeft aan het begin van FY 2022 een mooie impuls gekregen en heeft nieuwe intentieverklaringen ondertekend met transportbedrijven die emissievrije vrachtwagenoplossingen willen inzetten om hun bedrijfskosten te verlagen. Ik verwacht dat Nikola het hele jaar door nieuwe LOI's met transportbedrijven zal ondertekenen en verwacht ook dat de meeste huidige pilots met succes zullen worden afgerond.

Nikola LOI's
Nikola
Risico's met Nikola

Nikola heeft meerdere LOI's ondertekend met transportbedrijven in FY 2021 en FY 2022 die Nikola's Tre zware vrachtwagens willen integreren in hun commerciële vrachtwagenvloten. De LOI's definiëren voorwaarden voor extra vrachtwagenaankopen als klanten tevreden zijn met pilottests. Nikola is ook geen gevestigde vrachtwagenfabrikant, dus tijdlijn- en productierisico's blijven een risico voor het bedrijf en de voorraad.

Mocht Nikola de pilottests doorstaan ??en klanten nieuwe bestellingen plaatsen bij het vrachtwagenbedrijf, dan zouden de aandelen van Nikola een stuk hoger kunnen worden gewaardeerd. Ik zou van mening veranderen over Nikola als klanten de pilotprogramma's zouden beëindigen zonder nieuwe BEV- en FCEV-bestellingen bij het bedrijf te plaatsen, of als er nieuwe productievertragingen zouden optreden.

Laatste gedachten

De aandelen van Nikola hebben sterk gereageerd op de aankondiging van de officiële start van de productie van vrachtwagens, wat aangeeft dat investeerders de vooruitgang die het opstarten van elektrische voertuigen de laatste tijd heeft geboekt, zeer waarderen.

In de toekomst zal Nikola een aantal tests ondergaan. De grootste test voor Nikola in FY 2022 zal zijn of interesse in de batterij- en brandstofceltruckoplossingen van het bedrijf zich vertaalt in nieuwe intentieverklaringen of inkooporders. Als klanten extra bestellingen plaatsen en de productie zonder verdere vertragingen oploopt, kunnen de aandelen van Nikola in FY 2022 een stuk hoger worden gewaardeerd!
DeZwarteRidder
0
Wat een nonsens......!!!

Natuurlijk gaat Nikola het niet halen.
Het bedrijf zal nooit winst gaan maken.
Tonydwi
0
Abonneren
Inloggen
VERVOER
KEUZE VAN DE REDACTIE
Nikola's Electric Big Rig verslaat vertraagde Tesla Semi-to-market
Alan Ohnsman
Forbes-personeel
Ik volg technologiegedreven veranderingen die het transport hervormen.
Volgen
27 april 2022,19:09 uur EDT
Nikola_Beats_Tesla_To_Truck_Market
Nieuw gebouwde Tre BEV-trucks wachten op verzending naar klanten vanuit Nikola's fabriek in Coolidge, Arizona. NIKOLA INC.
Nikola Inc., dat een leider wil zijn op het gebied van door batterijen en waterstof aangedreven zware vrachtwagens, is begonnen met de productie van elektrische halffabrikaten in zijn nieuwe fabriek in Arizona en komt minstens een jaar eerder op de markt dan Elon Musk's vertraagde Tesla Semi.

De Coolidge-fabriek van het bedrijf, ongeveer een uur ten zuidoosten van het hoofdkantoor in Phoenix, markeerde woensdag de start van de commerciële productie van op batterijen werkende Tre-trucks tijdens een ceremonie die werd vergezeld door de gouverneur van Arizona, Doug Ducey, die het bedrijf overtuigde om activiteiten in de staat op te zetten. De beginfase van de fabriek is een faciliteit van 250.000 vierkante meter die momenteel slechts één vrachtwagen per dag bouwt. Een uitbreiding van 160.000 vierkante voet die bijna voltooid is, zal de Tre BEV-output helpen verhogen tot vijf per dag. Een tweede fase van de fabrieksopening in 2023 zal Tres op waterstof laten rijden.

"We zijn al jaren een startup met pre-inkomsten, waar we alles wat we hebben uitgegeven moesten ophalen van investeerders", zei Nikola CEO Mark Russell tijdens het evenement. “Vandaag is de dag waarop we overstappen op klantleveringen. We hebben vrachtwagens die we aan klanten kunnen leveren en waarvoor we betaald kunnen worden. We worden nu een bedrijf dat inkomsten genereert en dat zal voor altijd blijven."

Het huidige lage productietempo betekent dat de inkomsten de komende kwartalen bescheiden zullen zijn, maar het feit dat Nikola dit punt heeft bereikt, is opmerkelijk gezien zijn chaotische geschiedenis. Niet lang nadat het bedrijf naar de beurs ging, werd Nikola-oprichter Trevor Milton door de Securities and Exchange Commission beschuldigd van liegen tegen investeerders over de technologie en marktgereedheid van het bedrijf - beschuldigingen die Milton ontkent. Het bedrijf stemde ermee in om vorig jaar een boete van $ 125 miljoen te betalen om de zaak op te lossen en probeert een groot deel van die kosten van Milton terug te vorderen.

Onder leiding van Russell heeft het bedrijf de betrekkingen met industriële partners aangescherpt, waaronder Iveco, dat het chassis van de Tre levert, en Bosch, dat samen met hem werkt aan brandstofcellen voor waterstoftrucks. Tests van op batterijen werkende Tres zijn vorig jaar begonnen in de haven van Los Angeles en het bedrijf richt zich op de verkoop in regio's zoals Zuid-Californië, waar de Tre in aanmerking komt voor een stimulans voor schone zware voertuigen ter waarde van $ 120.000 per vrachtwagen. (Elk verkoopt voor honderdduizenden dollars per stuk, hoewel het bedrijf geen gedetailleerde prijzen deelt.)

Met een "dagcabine" in Europese stijl zegt Nikola dat de Tre het langste bereik heeft van alle elektrische semi's op de markt, met een vermogen van 350 mijl per lading van zijn 753 kWh-pakket. Dat is een grotere batterij dan al zijn huidige concurrenten, inclusief elektrische modellen van Peterbilt, Kenworth, Freightliner, BYD, Volvo en Lion Electric.

Nikola_Beats_Tesls_To_Trucks
Nikola CEO Mark Russell in de fabriek in Coolidge, Arizona. FORBES VIA ALAN OHNSMAN

Musk debuteerde de Tesla Semi in november 2017 en zei dat het model tot 500 mijl per lading zou reizen en al in 2019 op de markt zou komen. De release is sindsdien minstens twee keer teruggedrongen. Deze maand, bij de opening van Tesla's Giga Austin-fabriek, suggereerde Musk dat deze tegen 2023 zou kunnen arriveren nadat de productie van de Cybertruck-pick-up van het bedrijf is begonnen. Het model werd vertraagd door een beslissing om zich te concentreren op een hogere productie van winstgevende voertuigen zoals de Model 3 en Y en uitdagingen die het bedrijf heeft gehad om de productie van zijn nieuwe, speciaal gebouwde 4680-batterijcel op te schalen.

Grote platforms zijn niet het enige voertuigsegment dat concurrenten sneller dan Tesla bereiken. Musk's beslissing om de productie van Cybertruck terug te dringen tot 2023 stelde EV-startup Rivian in staat als eerste op de markt te komen met zijn R1T-model. Deze week begon Ford ook met de levering van zijn langverwachte F-150 Lightning aan klanten, een batterijgevoede versie van het bestverkochte Amerikaanse voertuig in decennia.

Naast het maken van Tres op batterijen in Arizona, zal Nikola de truck vanaf volgend jaar ook maken voor Europese klanten op een productielijn die het heeft opgezet in een Iveco-fabriek in Ulm, Duitsland. Dat is het omgekeerde van Nikola's plan een jaar geleden. "We dachten aanvankelijk dat we eerst vanuit Duitsland zouden gaan exporteren (naar de VS), maar naarmate de zaken evolueerden, denk ik niet dat we dat zullen doen," zei Russell. "Je verdient geen geld door dingen over oceanen te verplaatsen."

Nikola_Beats_Tesla_To_Truck_Market
Nikola-werknemers assembleren een Tre BEV-truck in de fabriek in Coolidge, Arizona, van het bedrijf. FORBES VIA ALAN OHNSMAN
Nikola's fabriek bevindt zich op ongeveer 20 minuten van die van mede-EV-startup Lucid Motors, die onlangs begon met het bouwen van hoogwaardige elektrische Air sedans in Casa Grande, Arizona. Vorige maand kondigde LG Energy Solutions in Zuid-Korea ook plannen aan om lithium-ionbatterijcellen te maken vanaf 2024 in een nieuwe fabriek die het zal bouwen in Queen Creek, een buitenwijk van Phoenix.

Nikola gebruikt Samsung-cellen, maar zei vorig jaar dat het deze ook bij LG zal betrekken, en de nabijheid van LG's nieuwe fabriek zal het een voordeel geven. "Op celbasis houden we van Samsung, we houden van LG", zei Russell. LG "zou de goedkoopste leverancier voor ons moeten zijn - en van superkwaliteit."

Nikola-aandelen daalden met 2,6% en sloten woensdag op $ 7,46 in de Nasdaq-handel. Het bedrijf komt op 5 mei met de resultaten over het eerste kwartaal.
voda
0
Verlies Nikola zwelt aan door hogere productiekosten

Nikola Nikola Corp 6,11% , de Amerikaanse bouwer van elektrische voertuigen die na een sensationele beursgang in juni 2020 een even spectaculaire neergang kende, zag het verlies in het eerste kwartaal oplopen tot 152,9 miljoen dollar, van 120,2 miljoen een jaar eerder. Per aandeel ging het van 0,31 naar 0,37 dollar verlies.

Hogere productiekosten zijn de verklaring. Nikola voltooide in maart de eerste fase van zijn productievestiging in Coolidge, Arizona en begon daarop met de serieproductie van zijn elektrische trekker Tre BEV.

Van de Tre BEV werden in april al elf exemplaren geleverd. Intussen heeft Nikola al 134 vaste bestellingen voor de trekker binnen. Als daar ook de orderintenties worden bijgevoegd, komen we aan 510. Volgens CEO Mark Russell is het de bedoeling dit jaar tussen 300 en 500 voertuigen te leveren aan klanten.

www.tijd.be/markten-live/live-blog/ar...
voda
0
Verlies Nikola valt mee

Door ABM Financial News op donderdag 5 mei 2022
Views: 1.041

(ABM FN-Dow Jones) Nikola heeft in het eerste kwartaal rode cijfers geschreven, maar het resultaat was beter dan verwacht. Dit bleek donderdag uit de kwartaalcijfers van de fabrikant van elektrische voertuigen.

Het aangepaste EBITDA-resultaat liep in de verslagperiode op, van 53,4 miljoen verlies naar 79,2 miljoen dollar negatief.

De brutomarge kwam uit op 22,8 procent. Onder de streep resteerde een verlies van bijna 153 miljoen dollar, of 0,37 dollar per aandeel.

Het aangepaste verlies van 0,21 dollar was beter dan de 0,25 dollar verlies die analisten geraadpleegd door FactSet voorspelden.

De omzet van Nikola kwam in het eerste kwartaal uit op 1,89 miljoen dollar, waar de markt rekende op 112.500 dollar aan opbrengsten. Deze kwamen niet uit de verkoop van voertuigen, maar uit diensten.

Outlook

Nikola verwacht in 2022 nog altijd 300 tot 500 Tre BEV's te kunnen leveren aan klanten.

Het aandeel stijgt donderdag op Wall Street 5 procent.

Bron: ABM Financial News
voda
0
Nikola ziet verlies stijgen
Verlies ook groter dan verwacht.

(ABM FN-Dow Jones) Nikola Corporation heeft in het tweede kwartaal het verlies zien oplopen. Dit bleek donderdag uit de cijfers van de fabrikant van emissieloze voertuigen.

CEO Mark Russell wees erop dat Nikola is begonnen met het leveren aan dealers en dat de eerste omzet uit de verkoop van de Nikola Tre BEV wordt gerealiseerd.

In het tweede kwartaal produceerde Nikola 50 Tre BEV's en werden er 48 afgeleverd. Ook werden er 4 MCT's afgeleverd.

Nikola had als doelstelling 50 tot 60 voertuigen te produceren en af te leveren.

Nikola leed afgelopen kwartaal een verlies van 173 miljoen dollar. Dat was een jaar eerder in het tweede kwartaal een verlies van 143 miljoen dollar. De aangepaste EBITDA was 94 miljoen euro negatief, circa 20 miljoen dollar meer dan een jaar geleden.

Het aangepaste verlies van 0,25 dollar per aandeel was wel iets beter dan de 0,27 dollar verlies die analisten geraadpleegd door FactSet hadden verwacht.

Nikola boekte een kwartaalomzet van 18,1 miljoen dollar, waar de markt rekende op 16,6 miljoen dollar.

Outlook

Nikola verwacht in 2022 nog altijd 300 tot 500 Tre BEV's te kunnen leveren aan klanten.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Nikola to Acquire EV Battery Specialist Romeo Power

Strategic Research Institute
Published on :
10 Aug, 2022, 5:30 am

Nikola Corporation & Romeo Power have entered into a definitive agreement in which Nikola will acquire energy technology leader delivering advanced electrification solutions for complex commercial vehicle applications Romeo in an all-stock transaction. Headquartered in Cypress in California, Romeo is an energy storage technology company focused on designing and manufacturing lithium-ion battery modules and packs for commercial vehicle applications.

As Romeo’s largest customer, Nikola expects the acquisition will allow for significant operational improvement and cost reduction in battery pack production. The addition of Romeo’s battery and battery management system engineering capabilities are also expected to support accelerated product development and improved performance for Nikola customers.
voda
0
Nikola Decides Locations of 3 Hydrogen Stations in California

Strategic Research Institute
Published on :
19 Aug, 2022, 6:56 am

Nikola Corporation has announced the locations of three California hydrogen stations to advance and scale up its long-term hydrogen distribution solutions to service market demand. Nikola’s integrated energy and zero-emissions truck portfolio will be underpinned by developing hydrogen supply and refueling infrastructure, an essential step in helping to decarbonize the heavy-duty transport sector. The three California refueling stations and logistics infrastructure will be located in the cities of Colton, Ontario and a location servicing the Port of Long Beach. To further support truck demand, plans for additional stations are in progress and will be announced in the near future.

The Ontario location is part of Nikola’s previously announced collaboration with TravelCenters of America.

There are a number of distribution centers in the city of Colton, making it an ideal location for future Nikola FCEV customers.

The ports of Long Beach and Los Angeles are major global commercial transportation hubs and are focused on leading decarbonization. Our station servicing port customers will be a critical anchor of our hydrogen dispensing infrastructure.

California is a launch market for Nikola and these stations will support key customers and advance the state’s efforts to decarbonize the transport sector.
voda
0
5 vragen:
Oprichter Nikola moet vrezen voor celstraf wegens ’truckfraude’
Door VIAN SCHOUTEN

2 uur geleden
in FINANCIEEL

Na beschuldigingen van fraude crashte het aandeel van elektrischevrachtwagenbouwer Nikola in 2020. Het proces tegen de oprichter en voormalig topman Trevor Milton begint maandag in New York met het selecteren van een jury. Hij wordt verdacht van fraude omdat hij beleggers een verkeerde voorstelling van zaken zou hebben gegeven. Wat voor straf hangt de 40-jarige Amerikaan boven het hoofd?

Trevor Milton, voormalig topman van Nikola, verlaat een rechtbank in New York in juli 2021. ANP/HH

Wat is Nikola?

Milton richtte in 2015 samen met zijn broer Travis Nikola Motor Company op. Het Amerikaanse bedrijf richt zich vooral op elektrisch aangedreven vrachtauto’s en presenteerde in 2016 een eerste exemplaar, een concepttruck. Nikola leek op weg de ’Tesla voor elektrische vrachtwagens’ te worden. Beide bedrijven ontlenen hun naam aan uitvinder Nikola Tesla maar zijn verder niet met elkaar verbonden.

BEKIJK OOK:
Nikola-oprichter Trevor Milton: 12 ambachten, 13 ongelukken

Waar wordt Milton van beschuldigd?

Fraude. De Amerikaanse beurstoezichthouder SEC begon in 2020 een onderzoek naar beschuldigingen van misleiding, fraude en bedrog bij Nikola. Dat gebeurde nadat investeerder Hindenburg Research met een vernietigend rapport kwam met een waslijst aan beschuldigingen. Zo publiceerde de vrachtwagenbouwer een gelikt filmpje waarin een truck over een weg reed. In werkelijkheid zou het voertuig van een helling rollen zodat het leek of Nikola een werkend prototype had. Ook zou topman Milton hebben gelogen over de hoeveelheid orders die zijn bedrijf binnensleepte. Hierdoor werden beleggers op het verkeerde been gezet en verloren ze een hoop geld.

BEKIJK OOK:
Nieuwe domper Nikola: GM houdt boot af met belang

Wat gebeurde er met de beurswaarde van Nikola?

In 2020 werd Nikola een beursgenoteerd bedrijf op Wall Street via een zogenoemde special purpose acquisition company (spac), ook wel een lege beurshuls. Bij zo’n beursgang wordt een deel van het toezicht omzeild dat normaal gesproken van toepassing is op een introductie op de beurs. Er is steeds meer kritiek op de risico’s die beleggers lopen via deze route. Bij het opzetten van de spac is onzeker waar het geld van beleggers uiteindelijk naartoe gaat. In september 2020 deed automaker General Motors een miljardeninvestering in Nikola. De twee bedrijven gingen samen de volledig elektrische pick-uptruck Nikola Badger maken. Een week later werd bekend dat de SEC onderzoek deed naar fraude bij Nikola en weer een week later stapte Milton op. In die twee weken verdampte zo’n twee derde van de beurswaarde.

BEKIJK OOK:
Deze man moet beschadigd Nikola weer op weg helpen

Welke straf hangt Milton boven het hoofd?

Het is nog afwachten welke straf de Amerikaanse aanklagers gaan eisen. Topbestuurders van bedrijven als WorldCom en Enron, die door fraude ten onder zijn gegaan, hebben celstraffen gekregen tot 25 jaar. De zaak tegen Milton begon maandag met het selecteren van een jury. Het hele proces neemt naar verwachting vier tot vijf weken in beslag. Milton heeft eind vorig jaar al wel een schikking getroffen met de SEC en betaalde een boete van $125 miljoen.

BEKIJK OOK:
Verkoop aandelen levert oprichter Nikola $49 miljoen op

Hoe gaat het nu met Nikola?

Het bedrijf heeft in het tweede kwartaal 48 elektrisch aangedreven Nikola Tre-vrachtwagens afgeleverd bij Amerikaanse dealers. Het gaat om testexemplaren. In totaal moeten er dit jaar tot 500 van de trucks worden gebouwd. In het eerste halfjaar boekte Nikola een nettoverlies van $326 miljoen. Het aandeel is zo’n $5,50 waard. Dat was begin september 2020 nog bijna tien keer zoveel.

www.telegraaf.nl/financieel/331179895...
nine_inch_nerd
0
Tsja, geldt dat niet een beetje voor alle EV's?
De bronvraag blijft altijd: hoe is de elektriciteit die nodig is om die dingen te laten rijden (of het nu elektrisch is of op H2) geproduceerd? Als die ook gewoon op civiele brandstof is geproduceerd, schieten we niks op.
nine_inch_nerd
0
Mooie tijd was dat begin 2020.
Nu, 2 jaar verder:
Voormalig ceo e-truckfabrikant Nikola mogelijk 25 jaar cel in
nine_inch_nerd
0
Mooie tijd was dat begin 2020.
Nu, 2 jaar verder:
"Voormalig ceo e-truckfabrikant Nikola mogelijk 25 jaar cel in"
voda
0
E.ON & Nikola to Combine Hydrogen Truck Technology

Strategic Research Institute
Published on :
20 Sep, 2022, 6:53 am

E.ON and Nikola are combining their respective expertise to form a joint venture with a goal to decarbonize heavy-duty trucking. Nikola as a global leader in zero-emissions transportation and energy infrastructure solutions, and E.ON is one of Europe's largest operators of energy networks and energy infrastructure and a provider of innovative customer solutions. This partnership is expected to offer customers an integrated mobility solution to promote the use of hydrogen. Both parties have now signed a term sheet to underpin the collaboration and will be negotiating a definitive agreement to finalize the terms.

The joint venture intends to combine next-generation Class 8 semi-truck technology with support solutions (e.g., service and maintenance) and a green and sustainable hydrogen infrastructure. As a result, the partnership has the potential to transform the high-emission heavy-duty transport sector.

The vision of the joint venture is to promote the advantages that hydrogen offers at cost parity or better than diesel based on the total cost of ownership. The goal is to make hydrogen available nationwide at stationary and mobile refueling points to ensure unrestricted green mobility.

The joint venture is expected to be finalized by the end of 2022 and will include the development of initial joint projects.
710 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
865,36  0,00  0,00%  18 apr
 Germany40^ 17.751,90 -0,48%
 BEL 20 3.826,58 0,00%
 Europe50^ 4.919,39 -0,35%
 US30^ 38.013,46 0,00%
 Nasd100^ 17.548,80 0,00%
 US500^ 5.049,25 0,00%
 Japan225^ 38.001,71 0,00%
 Gold spot 2.382,19 +0,12%
 EUR/USD 1,0634 -0,09%
 WTI 82,08 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

Dalers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront