TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom mei

909 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... 42 43 44 45 46 » | Laatste
Wereldbelegger
0
quote:

pwijsneus schreef op 13 mei 2022 07:22:

Iemand er al eens over nagedacht dat de kans enorm is dat de chiptekorten en hoge grondstofprijzen nog doorlopen tot ver in 2023?

De outlook voor volgend jaar kan hierdoor ook de prullenbak. Zal toch wel weer een transitiejaar worden.
JA!
Maar het is op dit forum vloeken in de kerk die nog met een handvol TTaanbidders is gevuld, als het gaat om 'bedreigingen' in de autoindustrie die langere tijd gaan duren. Tot op heden worden er nauwelijks positieve signalen afgeven over een heroplevering van de productie en verkoop. Vooralsnog blijven de bouwers zich concentreren op de modellen met een hoge winstmarge waarbij de productie voor meer betaalbare modellen stagneert. Het kan niet anders dat TT zijn outlook voor de korte termijn zal moeten herzien.
En we kennen allemaal de emotionele dumpreactie van TTbeleggers bij tegenvallende kwartaalcijfers.
sniklaas
2
quote:

harrysnel schreef op 13 mei 2022 09:13:

Dit is wel een heel statische analyse over het gebrek aan pricing power bij TT wat mij betreft.
Transitie van hard naar software leverancier is ingezet met de overname van @TA in 2008 en is na 15 jaar en vele miljarden armer nog immer een verlieslatende activiteit ondanks de miljoenen connected cars en devices die periodiek hun financiele en data bijdrage leveren aan TOMTOM.

15 jaar is een eeuwigheid in deze tak van sport en hierin komt met hetzelfde en huidige management geen verandering uit voort voor de toekomst hoe mooi de schijn ook wordt voorgespiegeld door Harold en de zijne...

Ongetwijfeld zijn de producten, diensten en services van TOMTOM state of the art en zit TOMTOM op (eigen) uitnodiging aan tafel bij de OEM's/klanten, het levert vooralsnog niet de gewenste financiele bijdrage op die nodig zijn om hun producten goudgerand verder te ontwikkelen en te onderhouden.

Van een financiele bijdrage van +/- €1 per maand per connected car/device/customer kun je geen goudgerand verdienmodel optuigen, het is al jaren bij TOMTOM meer car's, devices, customers, meer functionaliteit maar minder centen per connectie tegen oplopende kosten...
nr36
0
Door de enorme investeringen in de productie van computerchips vanwege de wereldwijde tekorten aan halfgeleiders kan er volgend jaar overcapaciteit in de sector ontstaan. Dat zegt een analist van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Gartner tegen het Duitse persbureau DPA.

Vanwege de chiptekorten hebben bijvoorbeeld autofabrikanten productie moeten stilleggen of verminderen. Grote chipconcerns zoals het Taiwanese TSMC, het Zuid-Koreaanse Samsung en het Amerikaanse Intel investeren nu tientallen miljarden dollars in uitbreiding van de productiecapaciteit om aan de sterke vraag te kunnen voldoen. Gartner denkt dat dit in 2023 of 2024 kan leiden tot overcapaciteit, waarbij dus het aanbod van chips groter is dan de vraag.

Gartner verwacht wel dat het overaanbod op de chipmarkt in de loop van de tijd zal worden gecompenseerd door de almaar stijgende vraag naar chips in de wereld. Bij een balans tussen vraag en aanbod gaan chipbedrijven dan weer investeringen doen voor een toekomstige vraag, aldus de analist.
boem!
0
quote:

sniklaas schreef op 13 mei 2022 10:39:

[...]

Van een financiele bijdrage van +/- €1 per maand per connected car/device/customer kun je geen goudgerand verdienmodel optuigen, het is al jaren bij TOMTOM meer car's, devices, customers, meer functionaliteit maar minder centen per connectie tegen oplopende kosten...
Ik denk dat jij verrassend goed zit met jouw bijdrage van 1 euro per maand per connected car.

waar jij geen rekening mee houdt is het stapelbare effect van het aantal connected cars.
boem!
0
aantal connected cars level2-3 momenteel 5 mio

impliceert dat in de huidige omzet 5*12 mio= 60 mio voortkomt vanuit connected cars (ca 25%)

TT geeft aan dat dat aantal de afgelopen 3 jaar met 1000% is toegenomen.van 500k tot 5 mio.

waar het aantal van 5 mio op uitkomt over 3 jaar is ongewis echter wel veel hoger dan de huidige 5mio door het stapeleffect
sniklaas
0
quote:

boem! schreef op 13 mei 2022 11:49:

[...]

Ik denk dat jij verrassend goed zit met jouw bijdrage van 1 euro per maand per connected car.

waar jij geen rekening mee houdt is het stapelbare effect van het aantal connected cars.
Natuurlijk hou ik rekening met stapelen gezien de contractduur van 4....10 jaar en heb dat al meerdere malen een rekenvoorbeeld op dit forum geplaatst.

Ga er maar aan rekenen, worden jaarlijks in geheel Europa rond de 10 miljoen voertuigen op kenteken geplaatst, stel deze worden allemaal klant bij TOMTOM 'a €12 per jaar duurt het 9 jaar voordat het miljard aan automotive jaaromzet is bereikt...

Realiteit is dat niet alle voertuigen een connected abbo afsluiten (neemt met electrificatie toe) en daarnaast wordt de koek verdeeld tussen meerdere aanbieders,

Die €1 per maand omzet is het probleem, geen pricing power en dat wordt een verdraaid lastige opgave voor TOMTOM om deze al enkele jaren durende prijserosie te keren, mijns inziens een gelopen race en de hoogste tijd om de resterende asset waarde van €1750 mio met premie te verzilveren...
Wereldbelegger
0
quote:

nr36 schreef op 13 mei 2022 11:00:

Door de enorme investeringen in de productie van computerchips vanwege de wereldwijde tekorten aan halfgeleiders kan er volgend jaar overcapaciteit in de sector ontstaan. Dat zegt een analist van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Gartner tegen het Duitse persbureau DPA.

Vanwege de chiptekorten hebben bijvoorbeeld autofabrikanten productie moeten stilleggen of verminderen. Grote chipconcerns zoals het Taiwanese TSMC, het Zuid-Koreaanse Samsung en het Amerikaanse Intel investeren nu tientallen miljarden dollars in uitbreiding van de productiecapaciteit om aan de sterke vraag te kunnen voldoen. Gartner denkt dat dit in 2023 of 2024 kan leiden tot overcapaciteit, waarbij dus het aanbod van chips groter is dan de vraag.

Gartner verwacht wel dat het overaanbod op de chipmarkt in de loop van de tijd zal worden gecompenseerd door de almaar stijgende vraag naar chips in de wereld. Bij een balans tussen vraag en aanbod gaan chipbedrijven dan weer investeringen doen voor een toekomstige vraag, aldus de analist.
Het vervelende is dat er geen eenduidige signalen zijn

Het wereldwijde chiptekort houdt de auto-industrie volgens enkele grote spelers nog wel even in zijn greep. Tegelijkertijd verwacht een marktonderzoeker dat er mogelijk volgend jaar al een overschot aan chips zal zijn.

Wie nu een nieuwe auto bestelt, moet soms buitengewoon lang wachten tot deze geleverd wordt. Naast de misgelopen productie door lockdowns en de door de oorlog in Oekraïne veroorzaakte tekorten aan sommige onderdelen is het chiptekort uiteraard een belangrijke boosdoener. [b}Volkswagen houdt rekening met een tekort aan microchips tot in 2024, Stellantis verwacht dat het in ieder geval nog tot volgend jaar een probleem zal zijn.[/b]

Een analist van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Gartner is beduidend optimistischer...... zie de post van nr36

bron:
www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/au...

btw
Ik meen mij te herinneren dat de te verwachten overproductie van chips vooral de niet-autoindustrie betreft.
voor de chips die nodig zijn voor de auto-industrie wordt vooral door de oems zelf geïnvesteerd om minder afhankelijk te worden.
Wereldbelegger
0
quote:

sniklaas schreef op 13 mei 2022 13:35:

[...]Natuurlijk hou ik rekening met stapelen gezien de contractduur van 4....10 jaar en heb dat al meerdere malen een rekenvoorbeeld op dit forum geplaatst.

Ga er maar aan rekenen, worden jaarlijks in geheel Europa rond de 10 miljoen voertuigen op kenteken geplaatst, stel deze worden allemaal klant bij TOMTOM 'a €12 per jaar duurt het 9 jaar voordat het miljard aan automotive jaaromzet is bereikt...

Realiteit is dat niet alle voertuigen een connected abbo afsluiten (neemt met electrificatie toe) en daarnaast wordt de koek verdeeld tussen meerdere aanbieders,

Die €1 per maand omzet is het probleem, geen pricing power en dat wordt een verdraaid lastige opgave voor TOMTOM om deze al enkele jaren durende prijserosie te keren, mijns inziens een gelopen race en de hoogste tijd om de resterende asset waarde van €1750 mio met premie te verzilveren...
Vraagje:
Is de resterende asset inmiddels niet minder waard geworden dan de redelijk lang genoemde 1750 mio?
sniklaas
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 13 mei 2022 13:38:

[...]

Vraagje:
Is de resterende asset inmiddels niet minder waard geworden dan de redelijk lang genoemde 1750 mio?
niet dat ik verwacht, recentelijk nog iets toegenomen door INDIGO en toenemende behoefte aan dit soort functionaliteit vanwege elektrificatie naar €1750,- mio…

Daarnaast zal door verregaande autonomous driving de vraag toenemen en wellicht ook de asset waarde maar ook meer kapers op de kust…
boem!
0
boekhoudkundige assetwaarde 31-12-2015 1.214 mio
boekhoudkundige assetwaarde 31-12-2021 263 mio
boem!
0
global car production 2021 79,1 mio an increase by 1.3% compared with 2021.

china 26 mio
Wereldbelegger
0
20 April 2022

While the March 2022 forecast update reflected the impact of Russia's invasion of Ukraine, the April update addresses some additional challenges that have arisen, including a rather sluggish recovery in semiconductor supplies, the impact of further COVID lockdowns in China and the longer-term influence of high raw material prices that will put added pressure on new vehicle affordability.

"Currently the greatest risk to the outlook comes from the threat of further or prolonged lockdowns in mainland China and the contagion into already stressed global supply chains," said Mark Fulthorpe, Executive Director, Global Production Forecasting, S&P Global Mobility.

The April 2022 forecast update reflects noteworthy reductions for several markets, with the most significant reductions focused on Europe and Greater China.

The more noteworthy regional adjustments with the latest forecast update are detailed below:

Europe: The outlook for Europe light vehicle production was reduced by 498,000 units for 2022. With the April update, we see European production remaining challenged as the region continues to navigate the Russia/Ukraine impact as well as ongoing supply chain issues.

Greater China: The outlook for Greater China light vehicle production was reduced by 396,000 units for 2022. Heavily hit by strict COVID containment measures, light vehicle production in March is estimated to have declined by 8% a year-over-year. In April, the Omicron variant has spread to Shanghai and forced local government officials to implement comprehensive lockdowns. As the influence of lockdowns expanded from vehicle production to parts production, component shortages are expected to interrupt auto production outside of Shanghai in the near-term, leading to further vehicle output impact in following months.

North America: In spite of the backdrop of the Russia/Ukraine conflict and continued supply chain challenges, the outlook for North American light vehicle production in 2022 remains flat at 14.75 million units. Production in Q1-2022 came in a bit higher than forecast with 3.55 million units produced. However, production in Q2- 2022 was revised down on continued supply chain struggles and concerns surrounding additional logistics issues at border crossings between the US and Mexico in Texas that may exacerbate already strained conditions in the near-term.

bron:
ihsmarkit.com/research-analysis/lates...
Biofoed
0
quote:

boem! schreef op 13 mei 2022 13:55:

boekhoudkundige assetwaarde 31-12-2015 1.214 mio
boekhoudkundige assetwaarde 31-12-2021 263 mio
Als er 1,5 miljard minder hoeft te worden afgeschreven/"verzilverd" dan is dat toch een gigantische verbetering van het verdienmodel (verkoopwaarde) van het stapelmodel in de komende jaren @sniklaas? Of mis ik iets, ik hoor het graag?
DeWalt
0
quote:

boem! schreef op 13 mei 2022 13:55:

boekhoudkundige assetwaarde 31-12-2015 1.214 mio
boekhoudkundige assetwaarde 31-12-2021 263 mio
De gordijntjes hebben een hekel aan belasting betalen. Allles straks afgeschreven als supplychain problemen zijn opgelost en de omzet en winst aantrekt. Dan ultiem moment voor een verkoop en het geld naar Curaçao…

Ze zullen wel geen lintje krijgen van onze (geen belasting betalende) koning…
sniklaas
0
quote:

Biofoed schreef op 13 mei 2022 16:55:

[...]

Als er 1,5 miljard minder hoeft te worden afgeschreven/"verzilverd" dan is dat toch een gigantische verbetering van het verdienmodel (verkoopwaarde) van het stapelmodel in de komende jaren @sniklaas? Of mis ik iets, ik hoor het graag?
er is geen relatie tussen het verdienmodel en welk van de asset waarde(s) dan ook;

Huidige boekhoudkundige waarde €263 mio
Huidige waardering vanuit de markt €1750 mio
Huidige marktkapitalisatie €1000 mio
Huidige prijs om vergelijkbare assets te produceren, doorlooptijd en ongelimiteerde resources beschikbaar €4000 mio

Vergelijk het maar met een vastgoed object, dat in de vrije verkoop €1 mio moet opbrengen, een boekwaarde kan hebben van €400 K, een WOZ van €450 K, bruto huuropbrengst van €20 K of €100 K afhankelijk wat erin huist, maar ook kan worden geëxploreerd als huize van plezier met een bruto omzet van €1 mio…

Een en hetzelfde stuk vastgoed waar de exploitant het verschil maakt…
Biofoed
0
quote:

sniklaas schreef op 13 mei 2022 17:59:

[...]er is geen relatie tussen het verdienmodel en welk van de asset waarde(s) dan ook;

Huidige boekhoudkundige waarde €263 mio
Huidige waardering vanuit de markt €1750 mio
Huidige marktkapitalisatie €1000 mio
Huidige prijs om vergelijkbare assets te produceren, doorlooptijd en ongelimiteerde resources beschikbaar €4000 mio

Vergelijk het maar met een vastgoed object, dat in de vrije verkoop €1 mio moet opbrengen, een boekwaarde kan hebben van €400 K, een WOZ van €450 K, bruto huuropbrengst van €20 K of €100 K afhankelijk wat erin huist, maar ook kan worden geëxploreerd als huize van plezier met een bruto omzet van €1 mio…

Een en hetzelfde stuk vastgoed waar de exploitant het verschil maakt…
Als ik het goed begrijp is er dus altijd herwaardering naar de werkelijke waarde in elke toekomstige situatie, dus geen invloed verdienmodel? Dan helder, dank.
sniklaas
0
quote:

Biofoed schreef op 13 mei 2022 19:18:

[...]

Als ik het goed begrijp is er dus altijd herwaardering naar de werkelijke waarde in elke toekomstige situatie, dus geen invloed verdienmodel? Dan helder, dank.
In principe wil elke investeerder, ondernemer met zijn of haar investering binnen een acceptabel tijdsbestek een financieel rendement behalen, direct of indirect vanuit de assets van TOMTOM…

Dat geldt/gold ook voor TOMTOM toen ze in 2008 @TA hebben gekocht voor €2900 mio…

De redenen waarom een bedrijf fors afschrijft (non-cash) op de boekhoudkundige (assets/goodwill) waardering zijn divers, kunnen belastingtechnisch van aard zijn of simpelweg dat voortschrijdend inzicht heeft bepaald dat de boekhoudkundige waardering niet in verhouding staat met de toekomstige financiële prestaties…

In 2008 heeft TOMTOM €2900 mio betaald voor @TA, dat vonden zij indertijd verantwoord en hadden een bepaald terugverdien model voor ogen welke deze investering verantwoorde..
GARMIN daarentegen haakte af op prijs…
boem!
0
quote:

sniklaas schreef op 13 mei 2022 17:59:

[...]er is geen relatie tussen het verdienmodel en welk van de asset waarde(s) dan ook;

Huidige boekhoudkundige waarde €263 mio
Huidige waardering vanuit de markt €1750 mio
Huidige marktkapitalisatie €1000 mio
Huidige prijs om vergelijkbare assets te produceren, doorlooptijd en ongelimiteerde resources beschikbaar €4000 mio

Vergelijk het maar met een vastgoed object, dat in de vrije verkoop €1 mio moet opbrengen, een boekwaarde kan hebben van €400 K, een WOZ van €450 K, bruto huuropbrengst van €20 K of €100 K afhankelijk wat erin huist, maar ook kan worden geëxploreerd als huize van plezier met een bruto omzet van €1 mio…

Een en hetzelfde stuk vastgoed waar de exploitant het verschil maakt…
De huidige waade van132*8 euro= 1056 mio wordt anders dan door Sniklaas aangehaalt juist WEL bepaald door het verdienmodel.

Het bedrijf koerst aan op een houdbare FCF van 8/25 * 132 mio = 42 mio in 2023 volgens de markt.

Indien die 42 mio aan verandering onderhevig is verandert de waarde in gelijke mate dus bij een FCF van 84 mio resp 21 mio zal de koers tenderen naar 16 euro resp 4 euro.
sniklaas
0
quote:

boem! schreef op 14 mei 2022 01:03:

[...]

De huidige waade van132*8 euro= 1056 mio wordt anders dan door Sniklaas aangehaalt juist WEL bepaald door het verdienmodel.

Het bedrijf koerst aan op een houdbare FCF van 8/25 * 132 mio = 42 mio in 2023 volgens de markt.

Indien die 42 mio aan verandering onderhevig is verandert de waarde in gelijke mate dus bij een FCF van 84 mio resp 21 mio zal de koers tenderen naar 16 euro resp 4 euro.
bollocks, TOMTOM maakt en rapporteert al jaren verlies...
boem!
0
hoe rijm jij al jaren verlies maken met een stijgende kas.

je hebt twee verdienmodellen
1) netto ifrs
2) FCF ofwel het bedrag dat toekomt aan aandeelhouders

indien er geen zicht is op een houdbare FCF zal er geen belangstellig zijn van aandeelhouders waardoor de koers tendeert naar 0
909 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... 42 43 44 45 46 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:35
Koers 7,275
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 7,275
Laag 7,080
Volume 227.592
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront