Nel ASA « Terug naar discussie overzicht

NEL ASA 2022

974 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 45 46 47 48 49 » | Laatste
cdbe
0
Net als de Bitcoin, die is nog harder ingestort.. daar horen wij u nooit iets van zeggen.
Colorful
0
quote:

cdbe schreef op 12 mei 2022 11:31:

Net als de Bitcoin, die is nog harder ingestort.. daar horen wij u nooit iets van zeggen.

Sta er echt niet van te kijken als bitcoin de 20.000 gaat aantikken.

Wel mooi moment om langzaam van alles bij te kopen. Wanneer er angst is in de markt dan moet je bijkopen. Maar je moet wel cash hebben liggen die je gereserveerd hebt voor dit soort situaties. verder komt het allemaal goed. Nel Asa is een mooi solide bedrijf en die komen er weer, gewoon vasthouden.
DeWitteRidder
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 12 mei 2022 10:56:

De koers is nog steeds absurd hoog, dus de ruimte naar beneden is enorm.

De elektrische auto-makers zijn al ingestort en nu zijn de waterstofaandelen aan de beurt.
Niks met elektrische auto-makers of waterstof aan zich te maken. Gehele techmarkt is aan het instorten door de hoge olieprijzen in combinatie met hoge algehele inflatie en angst voor een recessie. Dus hou op met je suggestieve schrijven alsof het aan de branche/markt voor waterstof en elektrische auto-makers is, wat dat is totaal niet het geval.
DeZwarteRidder
0
quote:

DeWitteRidder schreef op 12 mei 2022 12:05:

[...]Niks met elektrische auto-makers of waterstof aan zich te maken. Gehele techmarkt is aan het instorten door de hoge olieprijzen in combinatie met hoge algehele inflatie en angst voor een recessie. Dus hou op met je suggestieve schrijven alsof het aan de branche/markt voor waterstof en elektrische auto-makers is, wat dat is totaal niet het geval.
Dat zeg ik ook niet, Slimpie.
DeWitteRidder
3
quote:

DeZwarteRidder schreef op 12 mei 2022 12:25:

[...]

Dat zeg ik ook niet, Slimpie.
Dat zeg je wel. Maar het is weer duidelijk. Je komt er weer niet uit met normale onderbouwing, dus dan ga je maar weer iemand slimpie noemen. kleuter.
DeZwarteRidder
0
Elon Musk ziet geen heil in waterstof: “Het stomste wat ik me kan voorstellen als energieopslagsysteem”

door Laurens Bouckaert
gepubliceerd op donderdag 12 mei 2022 om 16:15 • 6 uur geleden
4 min lezen

Tesla-CEO Elon Musk ziet het potentieel van waterstof voor de energietransitie niet. Meer nog: in een interview met de zakenkrant Financial Times (FT) op de ‘Future of the Car’-conferentie dinsdag, deed hij hard z’n best om de reputatie van de energiedrager volledig te slopen.
Waarom is dit belangrijk?
Waterstof wordt door het Internationaal Energieagentschap (IEA) omschreven als een "veelzijdige energiedrager". In 2019 zei het IEA dat waterstof "een van de toonaangevende opties was voor de opslag van energie uit hernieuwbare energiebronnen (…)."

Waterstof is de jongste jaren in opmars. Het kan volgens sommige bedrijfsleiders en wetenschappers de oplossing bieden om zonder al te veel kleerscheuren onze levensstijl naar het tijdperk van de nuluitstoot te gidsen. Daarom werd elektrische wagen-magnaat Musk gevraagd of hij óok dacht dat waterstof een rol te spelen had bij de overgang van een energiesysteem gebaseerd op fossiele energiebronnen naar eentje dat steunde op CO2-neutrale energie.

“Nee”, antwoordde hij resoluut. “Ik kan dit echt niet genoeg benadrukken – het aantal keren dat mij over waterstof gevraagd is, (…) – het is meer dan 100 keer, misschien wel 200 keer”, klonk het. “Het is belangrijk te begrijpen dat als je een middel wilt om energie op te slaan, waterstof een slechte keuze is.”

Voortbordurend op zijn betoog verklaarde Musk verder dat er “gigantische tanks” nodig zouden zijn om waterstof in vloeibare vorm op te slaan. Als het in gasvormige vorm zou worden opgeslagen, zouden er “nog grotere” tanks nodig zijn, opperde de flamboyante techmiljardair.

Groen?

Er zijn verschillende manieren om de energiedrager te produceren, elk aangeduid met kleuren.

De ‘ster’ van het moment is ‘groene’ waterstof. De methode hierbij omvat het gebruik van elektrolyse, waarbij een elektrische stroom water splitst in zuurstof en waterstof. Als de elektriciteit die bij dit proces wordt gebruikt afkomstig is van een hernieuwbare bron zoals wind- of zonne-energie, wordt dit groene waterstof genoemd. Maar: productie van groene waterstof vreet elektriciteit, en is dus peperduur.

Waterstofprojecten die gebruik maken van elektrolyse hebben de laatste jaren niettemin de belangstelling getrokken van grote bedrijven en bedrijfsleiders. Toch is Musk hoegenaamd geen fan. “De efficiëntie van elektrolyse is (…) slecht”, opperde hij op de auto-top. “Je bent dus echt veel energie kwijt om (…) waterstof en zuurstof te splitsen. Vervolgens moet je de waterstof en zuurstof scheiden en onder druk zetten – ook dat kost veel energie.”

“En als je dan ook nog (…) waterstof vloeibaar moet maken, oh mijn God”, ging hij verder. “De hoeveelheid energie die nodig is om (…) waterstof te maken en in vloeibare vorm om te zetten is duizelingwekkend. Het is het stomste wat ik me kan voorstellen als energie-opslagsysteem”, wordt hij nog geciteerd door CNBC.
Of blauw?

Er is ook ‘blauwe’ waterstof. De methode bij dit kleur bestaat erin aardgas te splitsen in waterstof en kooldioxide, en vervolgens de CO2 op te vangen en op te slaan om te voorkomen dat deze de planeet opwarmt. Tot nu toe werd het beschouwd als een koolstofarm (niet koolstofvrij) alternatief. Dit omdat niet alle CO2 die bij de productie ervan vrijkomt, kan worden afgevangen.

Ook waarschuwden auteurs van een studie vorig jaar dat bij de productie van blauwe waterstof per ongeluk methaan vrijkomt, een krachtig broeikasgas, en dat er enorm veel energie nodig is om kooldioxide af te scheiden en op te slaan. En van dat laatste zal er uiteindelijk toch een deel ontsnappen.

Het overgrote deel van de waterstofproductie is momenteel ‘grijs’: gebaseerd op aardgas of andere koolwaterstoffen. “Als je koolwaterstoffen kraakt, heb je het probleem van de fossiele brandstoffen écht niet opgelost”, wist Musk daarover nog te vertellen.
Niet aan proefstuk toe

Musk is niet aan z’n proefstuk toe wat kritiek op waterstof en -brandcellen betreft.

Een paar jaar geleden, toen het onderwerp ter sprake kwam tijdens een discussie op het Automotive News World Congress, beschreef de techmiljardair waterstofbrandstofcellen namelijk als “extreem dwaas”.

In juni 2020 tweette hij: “fuel cells = fool sells“, en voegde er in juli van dat jaar aan toe: “Hydrogen fool sells make no sense.” Te oordelen naar zijn opmerkingen deze week, is hij niet van standpunt veranderd.

(jvdh)
Mr Cash
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 12 mei 2022 22:38:

Elon Musk ziet geen heil in waterstof: “Het stomste wat ik me kan voorstellen als energieopslagsysteem”
Het zou ook gek zijn als Musk, Tesla CEO zou zeggen dat waterstof wel de toekomst is. Of hij wil weer de koers manipuleren.
voda
0
EverWind Fuels Selects Nel for Point Tupper Project FEED Study

Strategic Research Institute
Published on :
13 May, 2022, 6:30 am

Developer of green hydrogen and ammonia production, storage facilities and transportation assets EverWind Fuels LLC has announced that it has acquired the NuStar storage terminal in Point Tupper in Nova Scotia. EverWind intends to expand and develop the Point Tupper site to be the location of a regional green hydrogen hub for Eastern Canada, including new green hydrogen and ammonia production facilities. These facilities will create new clean energy jobs, help support Nova Scotia’s carbon emissions reduction targets, and establish Nova Scotia as a global leader in the production of green hydrogen for domestic and export markets.

The Point Tupper site is ideally positioned to produce green hydrogen as early as 2025, supported by significant existing in-place infrastructure. Point Tupper has an existing ice-free, deep-water port with 27-meter depth and two berths which are capable of accommodating the largest vessels in the world. The port is the deepest in Nova Scotia and the surrounding region. In addition, the Point Tupper site has existing rail loading facilities and is adjacent to pipeline networks to support domestic and regional markets. Electricity transmission is available at the site as well as 7.7 million barrels of liquids storage and abundant freshwater, which is adjacent to the site.
cdbe
0
EverWind Fuels plans regional green hydrogen hub in Nova Scotia
Hydrogen tanks. Source: US Office of Energy Efficiency & Renewable Energy
May 3 (Renewables Now) - EverWind Fuels LLC announced on Monday that it has acquired a storage terminal in Nova Scotia, with plans to expand and develop the site into a regional green hydrogen hub for Eastern Canada.

The firm has bought the storage terminal in Point Tupper, where it plans to build green hydrogen and ammonia production facilities. It closed the purchase from NuStar Energy LP (NYSE:NS) last week, paying USD 60 million (EUR 55.7m) for the asset.

The site has an existing ice-free, deep-water port with 27-metre depth and two berths that can accommodate the largest vessels in the world, while also housing existing rail loading facilities.

According to information on EverWind Fuels' website, the company could develop a project worth between USD 5 billion and USD 10 billion, or even more, based on 1,400 acres of available land.

Production of green hydrogen could begin as early as 2025.

EverWind Fuels said it has engaged multidisciplinary management, engineering and development consultancy Hatch to support overall engineering design and work with Strum Consulting on the permitting work for the project. At the same time, Norway’s Nel ASA will be carrying out detailed engineering for the supply of electrolysers and KBR has been selected to supply the technology for the green ammonia production unit.

EverWind Fuels further noted it intends to collaborate with offshore wind developers to expand production over time.

CIBC Capital Markets and Citi serve as EverWind's joint financial advisors, while Shearman & Sterling LLP and Canadian firm McInnes Cooper act as legal counsels.
voda
1
quote:

Mr Cash schreef op 13 mei 2022 09:12:

Waar hebben jullie deze informatie gevonden Voda, cdbe?
Steelguru.
de tuinman
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 12 mei 2022 22:36:

[...]

Muskie en ik zijn het helemaal eens.
Ik had niet anders verwacht. Binnen 10 minuten een reactie van jou. Je wordt langzaam.
DeZwarteRidder
0
De concurrentie wordt gigantisch:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De Belgische industriële groep John Cockerill zal 100 miljoen euro investeren in de bouw van een fabriek voor elektrolysers. Dat meldt zakenkrant De Tijd. Het was al langer geweten dat de groep een gigafabriek in Europa wilde bouwen, maar nu laat de voorzitter van de hernieuwbare-energieafdeling van de groep Raphaël Tilot weten dat die in België zal komen. Elektrolysers worden gebruikt om water te splitsen in zuurstof en de energiedrager waterstof.

De industriële groep John Cockerill (het voregere CMI-Cockerill) uit Seraing richt haar pijlen reeds enkele jaren op de productie van waterstof. In 2019 ging het hiervoor de samenwerking aan met een partner uit China, waar het nu 2 gigawatt aan productiecapaciteit per jaar kan produceren. Ook in India wil de groep een grote fabriek tegen 2024 operationeel hebben en overweegt het meteen ook de planning van een tweede. Cockerill bekijkt daarnaast of een gigafabriek in het Midden-Oosten haalbaar is.

Maar ook in Europa zet de groep in op de productie van elektrolysers, zeker nu waterstof zo’n prominente rol heeft gekregen in de Europese klimaatplannen. Vorig jaar stapte de groep samen met VITO, imec, Bekaert, Colruyt Group en DEME in het consortium Hyve, gericht op een kostenefficiënte en duurzame Belgische productie van waterstof op gigawattschaal. Dit jaar haalde Cockerill samen met Besix ook de opdracht binnen om de geplande 25 MW waterstoffabriek Hyoffwind van Virya Energie (energiebedrijf van Colruyt) en gasnetbeheerder Fluxys te bouwen.

Europees commissaris voor de interne markt Thierry Breton vroeg vorige week een versnelling in de Europese productie van elektrolysers. Die oproep bleek goed te resoneren met de plannen van Cockerill, en de groep kondigt nu aan dat het 100 miljoen zal investeren in een gigafabriek voor elektrolysers in België. Die moet operationeel zijn in 2025. Met de productie van elektrolysers lijkt het wel goed te komen. Het is echter de vraag of er voldoende (groene) stroom beschikbaar zal zijn voor de effectieve productie van waterstof.
4finance
0
NEL ASA, ik zit op het "vinkentouw" om weer een positie in te nemen. Feit is wel dat de concurrentie gigantisch wordt. Ook in deze industrie zullen uiteindelijk overnames komen om groter en sterker te kunnen opereren. Helaas zijn de meeste waterstofprojecten afhankelijk van subsidies. Maar ja, dat is de wind en zonne-energie industrie ook nog grotendeels.
cdbe
0
Dit zal de toekomst worden denk ik. Gisteren veel zon en wind en toch stonden de windmolens niet te draaien, waarschijnlijk overproductie
hydrogen-central.com/everfuel-distrib...
974 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 45 46 47 48 49 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 2 feb 2024 09:16
Koers 5,668
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 0,000
Laag 0,000
Volume 0
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 21.963

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront