Royal Dutch Shell « Terug naar discussie overzicht

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

Arie Jan
1
quote:

Blanco rolling schreef op 14 mei 2022 14:35:

[...]

En dat is dan nog op kwartaalbasis….
is toch bizar als je daar is induikt. Bijna een dollar per jaar per aandeel. Qua kostenreductie is dat dus met 3,5 miljoen aandelen gewoon 3,5 miljoen dollar minder kosten per dag.
SMTM!!!
0
quote:

Arie Jan schreef op 15 mei 2022 08:29:

[...]is toch bizar als je daar is induikt. Bijna een dollar per jaar per aandeel. Qua kostenreductie is dat dus met 3,5 miljoen aandelen gewoon 3,5 miljoen dollar minder kosten per dag.
misschien moet je het nog eens narekenen , want per dag klopt niet ;-)
Tycoon
3
quote:

Arie Jan schreef op 15 mei 2022 08:29:

[...]is toch bizar als je daar is induikt. Bijna een dollar per jaar per aandeel. Qua kostenreductie is dat dus met 3,5 miljoen aandelen gewoon 3,5 miljoen dollar minder kosten per dag.
Of de initiële investering van 4.5 miljard $ is in nominale waarde na 14.28 jaar bij een constant dividend van 0.25$ terugbetaald. Dat komt overeen met 14 jaar 3 maanden en 14,4 dagen. Per dag sparen ze 875k $ dividend uit, per kwartaal sparen ze 78.75 miljoen $ dividend uit of 315 miljoen $ dividend per jaar.

Berekening:
Stelling: constant dividend van 0.25$/kwartaal gedurende de hele periode -> jaarlijkse groei= 0% (realiteit = 4%!)
Per dag :3500000*0.25$ = 875000$
Per kwartaal :3500000*0.25$*90 = 78750000$
Per jaar :78750000$ *4 = 78750000$

Payback period: 4500000000$/315000000$ = 14.2857142857 ~14.29jaar = 14 jaar 3 maanden en 14,4 dagen
Blanco rolling
1
De ROI is op die inkoop eigen aandelen is belabberd uitgaande van het dividend.
Ervan uitgaande dat 30% van de winst wordt uitgekeerd via dividend dan wordt de ROI heel wat beter.
Toch kan ik mij voorstellen dat er betere investeringen te vinden zijn, die daadwerkelijk geld binnenbrengen ipv van die inkoop, waarbij er alleen maar geld uit het bedrijf verdwijnt.
Ik moem maar eens wat. Een 2e Prelude. De fouten uit nr 1 zijn bekend, dus nr 2 wordt goedkoper.
Bearr
1
Sinds wanneer is de ROI van uitkeren van dividend hoger dan de inkoop van eigen aandelen? Een bedrijf heeft helemaal geen ROI op dividend.
Lebowski24
1
quote:

SMTM!!! schreef op 15 mei 2022 10:15:

[...]

misschien moet je het nog eens narekenen , want per dag klopt niet ;-)
;-) hij bedoelt natuurlijk dat elke dag dat Shell 3,5 mln aandelen inkoopt, zij 3,5 mln dollar op jaarbasis aan dividend besparen.

Overigens zie ik dat dividend wel weer een keer teruggaan naar de 1,88 dollar per jaar dat het pre corona was. Dan bespaar je nog een stuk meer. Zou mij niet verbazen als ze dit jaar nog fors aandelen inkopen en daarna het dividend fors verhogen.

Op het hoogtepunt in 2018 stonden er gemiddeld zo', 8,3 miljard aandelen uit en was het dividend 1,88 dollar. Aldus circa 15,6 miljard dollar dividend.

Op dit moment staan er zo'n 7,5 miljard aandelen uit. Laat ze dat dit jaar nog eens terugbrengen naar 7 miljard. Dan ben je met hetzelfde dividend per aandeel toch al snel 2,4 miljard dollar minder kwijt per jaar. En dat terwijl de schuldenlast ook fors is verlaagd.
Lepre Chaun
0
Mythes over lithium

Lithium is een brandstof: dit mineraal is geen brandstof omdat het chemisch niet verandert.

Lithium zou de olie van morgen kunnen zijn: dit is waar, aangezien wordt verwacht dat elektrische voertuigen in de toekomst massaal over de hele wereld zullen worden gebruikt.

Maar de voordelen van lithium ten opzichte van olie zijn dat het niet vervuilt en kan worden gerecycled,

Lithium recyclen is niet rendabel: lithium kan dat wel recyclen omdat het niet brandt als een fossiele brandstof.

Als het in industriële hoeveelheden wordt gerecycled, is het economisch duurzaam en dus goedkoper.

Het is een groot voordeel dat het kan worden gerecycled, aangezien het gebruik van lithium kan worden uitgebreid.

Lithium wordt nog steeds weinig geëxploiteerd, maar de verwachting is dat het in de toekomst een grote industrie zal zijn, aangezien het van vitaal belang is voor de productie van technologische producten die verband houden met lithium-ion batterijen.

Lithium is vriendelijker dan olie vanwege de minder vervuilende eigenschappen en het vermogen om te worden gerecycled.

Nou Shell zou eens naar AMG kunnen kijken om over te nemen staan erg laag gewaardeerd AMG .
bp5ah
0
Recordwinst voor Saudi Aramco

Saudi Aramco heeft in het afgelopen kwartaal een recordwinst behaald. Dit bleek zondag uit de cijfers van de Saoedische oliemaatschappij.

Aramco boekte een 82 procent hogere winst van 39,5 miljard dollar. Daarbij profiteerde de staatsoliemaatschappij vooral van de gestegen olieprijs. Die lag afgelopen maanden steeds boven de 100 dollar per vat. Sinds de beursgang in 2019 behaalde Aramco niet zo'n hoge kwartaalwinst.

Deze winst leverde een operationele vrije kasstroom op van 30,6 miljard dollar, tegenover 26,5 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2021.


www.iex.nl/Nieuws/746943/Recordwinst-...

Up on Sunday 4.18%

www.saudiexchange.sa/wps/portal/tadaw...
Happy78
2
Heeft iemand nog wat vernomen van ene Moeder van Juul? Hij was een vaste bezoeker van het forum maar is de laatste tijd spoorloos…

Wie weet waar je de actueel aantal uitstaande aandelen RDS kunt vinden?
Pandjesbaas
0
quote:

Tycoon schreef op 15 mei 2022 10:20:

[...]

Of de initiële investering van 4.5 miljard $ is in nominale waarde na 14.28 jaar bij een constant dividend van 0.25$ terugbetaald. Dat komt overeen met 14 jaar 3 maanden en 14,4 dagen. Per dag sparen ze 875k $ dividend uit, per kwartaal sparen ze 78.75 miljoen $ dividend uit of 315 miljoen $ dividend per jaar.

Berekening:
Stelling: constant dividend van 0.25$/kwartaal gedurende de hele periode -> jaarlijkse groei= 0% (realiteit = 4%!)
Per dag :3500000*0.25$ = 875000$
Per kwartaal :3500000*0.25$*90 = 78750000$
Per jaar :78750000$ *4 = 78750000$

Payback period: 4500000000$/315000000$ = 14.2857142857 ~14.29jaar = 14 jaar 3 maanden en 14,4 dagen
Tja, het is voor hen net zo'n goede belegging als voor ons.
Pandjesbaas
1
quote:

Blanco rolling schreef op 15 mei 2022 11:51:

De ROI is op die inkoop eigen aandelen is belabberd uitgaande van het dividend.
Ervan uitgaande dat 30% van de winst wordt uitgekeerd via dividend dan wordt de ROI heel wat beter.
Toch kan ik mij voorstellen dat er betere investeringen te vinden zijn, die daadwerkelijk geld binnenbrengen ipv van die inkoop, waarbij er alleen maar geld uit het bedrijf verdwijnt.
Ik moem maar eens wat. Een 2e Prelude. De fouten uit nr 1 zijn bekend, dus nr 2 wordt goedkoper.
Het is ook domweg fout om uit te gaan van alleen het dividend. Het is zelfs fout om uit te gaan van de totale uitkering aan de aandeelhouders (dividend + buybacks). Je moet ook de schuldenaflossing nog meenemen, die komt de aandeelhouderswaarde ook ten goede. Door de afname van het aantal aandelen hoeft niet alleen minder dividend te worden uitbetaald: ook de hoeveelheid ingekochte aandelen per aandeel neemt toe, en de hoeveelheid afgeloste schuld per aandeel.
ArieAlias
1
Shell moet die failliete cruismaatschappijen opkopen. Waterstofmotoren erin bouwen , dan hebben ze gelijk aan de eisen voor 2030 voldaan. En de wereld is van een van de grootste vervuilers af .
Beunhaas
0
quote:

Happy78 schreef op 15 mei 2022 17:36:

Heeft iemand nog wat vernomen van ene Moeder van Juul? Hij was een vaste bezoeker van het forum maar is de laatste tijd spoorloos…

Wie weet waar je de actueel aantal uitstaande aandelen RDS kunt vinden?
7,486B staat er bij de giro
A Mao
1
quote:

ArieAlias schreef op 15 mei 2022 19:17:

Shell moet die failliete cruismaatschappijen opkopen. Waterstofmotoren erin bouwen , dan hebben ze gelijk aan de eisen voor 2030 voldaan. En de wereld is van een van de grootste vervuilers af .
Scheepvaart is inderdaad een van de grootste vervuilers, de diesels gebruiken stook olie ….en als er iets slecht is dan is wel stook olie.

Om maar de eerste beste artikel te pakken,
www.groen7.nl/containerschip-net-zo-v...
DPL64
0
quote:

Beunhaas schreef op 15 mei 2022 19:34:

[...]7,486B staat er bij de giro
www.shell.com/investors/information-f...

Hier staat overzicht share buybacks en uitstaande aandelen. Overzicht wordt elke woensdag bijgewerkt.
Baksteen
1
quote:

A Mao schreef op 15 mei 2022 19:56:

[...]

Scheepvaart is inderdaad een van de grootste vervuilers, de diesels gebruiken stook olie ….en als er iets slecht is dan is wel stook olie.

Om maar de eerste beste artikel te pakken,
www.groen7.nl/containerschip-net-zo-v...
Wat een vergelijking, maar wat denk jij hoeveel vervuiling er zou zijn, als we die containers het hele jaar per vrachtauto gaan vervoeren
wiegveld
2
Probleem van schepen is de zware stookolie, die vol met zwavel zit.
Bij helder zonnig weer zie je boven de zeespiegel een gele waas van enkele meters hoog met die zwaveldampen.
Met betere kwaliteit en minder zwavel gaan kosten omhoog maar is wel beter voor milieu
Blanco rolling
1
Sinds 1-1-2020 mag stookolie voor de scheepvaart nog maar 0,5% zwavel bevatten. Dat was daarvoor 3,5%
Zal vast wel een handje mee gelicht worden buiten de territoriale wateren.
ArieAlias
0
quote:

Baksteen schreef op 15 mei 2022 22:31:

[...]
Wat een vergelijking, maar wat denk jij hoeveel vervuiling er zou zijn, als we die containers het hele jaar per vrachtauto gaan vervoeren
Begin eens met cruiseschepen , maar Maersk is al bezig om te switchen naar waterstof..
200.031 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9180 9181 9182 9183 9184 9185 9186 9187 9188 9189 9190 ... 9998 9999 10000 10001 10002 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:37
Koers 33,470
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 33,555
Laag 33,180
Volume 6.212.668
Volume gemiddeld 7.488.665
Volume gisteren 6.212.668

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront