TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom mei

909 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... 42 43 44 45 46 » | Laatste
sniklaas
0
quote:

boem! schreef op 14 mei 2022 04:31:

hoe rijm jij al jaren verlies maken met een stijgende kas.

je hebt twee verdienmodellen
1) netto ifrs
2) FCF ofwel het bedrag dat toekomt aan aandeelhouders

indien er geen zicht is op een houdbare FCF zal er geen belangstellig zijn van aandeelhouders waardoor de koers tendeert naar 0
kasgeld komt voort uit consumer opbrengsten en prepayments (deferred)…

Saldo kas minus deferred is negatief en zal dit jaar nog verder afnemen gezien mijn verwachting dat de A@E omzet zelfs de inflatie niet weet te compenseren en naar ik verwacht hetzelfde patroon voor 2023 wanneer de stekker wellicht uit Consumer gaat…

De koersontwikkeling van de laatste 8 jaar laat zien dat de markt weinig geloof en waarde hecht aan het verdienmodel van A@E maar wel waarde toedicht aan de assets…

Mijn verwachtte koersdoel van dit jaar rond de €7,50 waarvan €5 voor de assets en €2,50 voor de cash…

Bij het uitblijven van concrete significante financiële deals blijft voor €2023 de €5 staan voor de assets aangevuld met resterende cash p/a…
Wereldbelegger
0
J.P. Morgan Asset Management met een boven de 0,50% melding op 16 augustus 2021 heeft zijn shortpositie in TT verkleind.

TomTom
Totale netto shortpositie op 14 mei 2022: 2,41%
(was 2,52% op 7 mei met meldingsdatum 5 mei)

Shortsellpositie J.P. Morgan Asset Management van 1,28% naar 1,17%

Eerste Meldingsdatum - actueel percentage
boven de 0,50% hedgefund percentage
16-apr-22 WorldQuant 0,66%
31-mrt-22 Citadel Advisors 0,58%
26-aug-21 J.P. Morgan Asset Management 1,17%
Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 2,41%

Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
2,41% van 132.366.672 is: 3.190.037 aandelen
tatje
0
Natuurlijk predikt iedereen voor zijn eigen parochie.

Waarom op een maanddraadje van Tom Tom.

Omdat als dit zou gebeuren, er ook eerder een herstel en inhaalslag in automotive zal plaats vinden.

Ik denk ook dat op de CMD de kansen van Enterprise grootser en beter uit de doeken worden gedaan.

Inlichtingenbaas Oekraïne: oorlog voor einde van het jaar voorbij
Het hoofd van de Oekraïense inlichtingendiensten Kirilo Boedanov voorziet dat de oorlog in zijn land nog voor het einde van het jaar zal eindigen met een Russische nederlaag. Dat zei hij vrijdagavond in een prognose bij de Britse omroep Sky News. Het gaat om de meest gedetailleerde en optimistische prognose van een hooggeplaatste Oekraïense functionaris tot nu toe.

Boedanov verwacht dat Oekraïne tegen het einde van het jaar alle veroverde gebieden terug zal krijgen, inclusief het schiereiland de Krim en de Oost-Oekraïense Donbas-regio. Het keerpunt zou in de tweede helft van augustus komen.

Het Russische leger is volgens Boedanov lang niet zo sterk als gedacht wordt. "De Russische kracht is een mythe. Het is niet zo krachtig. Het Russische leger is gewoon een horde mensen met wapens", aldus het hoofd van de inlichtingendienst.

De inlichtingenbaas stelt dat er al een staatsgreep gaande is tegen de Russische president Vladimir Poetin. "Uiteindelijk zal de leiding van de Russische Federatie veranderen. Dat proces is al in gang gezet en het gaat die kant op. Het kan onmogelijk worden gestopt", aldus Boedanov tegen Sky News.

Bovendien beweerde hij dat Poetin ernstig ziek zou zijn en er "psychisch en fysiek" slecht aan toe zou zijn. Bewijs voor die beweringen gaf Boedanov niet.

Voor bijna 100% MIJN GEDACHT.

Zo en nu met mijn klein dochter naar Handbal.

Doei.

Het wachten is op herstel en een inhaalslag.

Kan lang duren, maar kan ook snel gaan.

We zullen zien.

Tot maandag :-)
Wereldbelegger
0
18 May 2022
ABN AMRO ODDO BHF - Benelux Equities Conference

ABN AMRO ODDO BHF analyst: Wim Gille
TomTom representatives: Taco Titulaer (CFO) and Freek Borst (Investor Relations)

*De in januari aangekondigde CMD 2022 is datum nog steeds onbekend.
boem!
0
quote:

sniklaas schreef op 14 mei 2022 07:52:

[...]kasgeld komt voort uit consumer opbrengsten en prepayments (deferred)…

Saldo kas minus deferred is negatief en zal dit jaar nog verder afnemen gezien mijn verwachting dat de A@E omzet zelfs de inflatie niet weet te compenseren en naar ik verwacht hetzelfde patroon voor 2023 wanneer de stekker wellicht uit Consumer gaat…

De koersontwikkeling van de laatste 8 jaar laat zien dat de markt weinig geloof en waarde hecht aan het verdienmodel van A@E maar wel waarde toedicht aan de assets…

Mijn verwachtte koersdoel van dit jaar rond de €7,50 waarvan €5 voor de assets en €2,50 voor de cash…

Bij het uitblijven van concrete significante financiële deals blijft voor €2023 de €5 staan voor de assets aangevuld met resterende cash p/a…
Ik ga voor een groot gedeelte mee in jouw overwegingen.

kasgeld komt voort uit consumer opbrengsten en prepayments...

de 350 mio aan kasgeld is daardoor een mooi kussentje van 2,5 euro.

het restant van de waardering moet komen uit het verdienmodel.

vandaag is dat 8-2,50= 5,50 euro.

dat houdt in, dat de markt het verdienmodel van TT inschat op een FCF van 29 mio.

dat jij de waarde daarvan niet ziet stijgen is jouw goed recht.

we gaan zien bij de te presenteren resultaten 2022 en de CMD of en in hoeverre een stabilisatie van het verdienmodel reeel is qua verwachting.
marique
2
quote:

sniklaas schreef op 13 mei 2022 17:59:

[...]er is geen relatie tussen het verdienmodel en welk van de asset waarde(s) dan ook;

Huidige boekhoudkundige waarde €263 mio
Huidige waardering vanuit de markt €1750 mio
Huidige marktkapitalisatie €1000 mio
Huidige prijs om vergelijkbare assets te produceren, doorlooptijd en ongelimiteerde resources beschikbaar €4000 mio

Vergelijk het maar met een vastgoed object, dat in de vrije verkoop €1 mio moet opbrengen, een boekwaarde kan hebben van €400 K, een WOZ van €450 K, bruto huuropbrengst van €20 K of €100 K afhankelijk wat erin huist, maar ook kan worden geëxploreerd als huize van plezier met een bruto omzet van €1 mio…

Een en hetzelfde stuk vastgoed waar de exploitant het verschil maakt…
Dat vastgoed is een mooie vergelijking. Je kunt ook zeggen dat een slechte ruiter op een goed paard geen prijzen zal winnen. Een goede ruiter op een slecht paard ook niet.

Die veronderstelde assetwaarde van € 4000 kom ik vaak tegen, vermoedelijk gebaseerd op wat de Duitsers ooit betaalden voor HERE. Maar is dat nog steeds zo? Ik denk dat de Duitsers het niet betaalden voor de potentiële winstgevendheid van HERE maar vooral om kennis in huis te halen. Of om te voorkomen dat andere partijen met die kennis aan de haal zouden gaan. Misschien lag een realistische waarde veel lager. Niet voor niets dat TT bij de overname van TA voor een kleine € 3 mld daarvan onmiddellijk € 1 mld afboekten.
Brengt mij op de veronderstelling dat die hoog geprezen assetwaarde niet hoger was dan € 2 mld. En daar is inmiddels ook nog Telematics uit verkocht en is Consumer geen schim meer van wat het ooit was.

TT is zelf ook tot de conclusie gekomen dat de assetwaarde veel minder moet zijn. Vandaar de afboeking naar € 263 mln op dit moment. Hoe dan ook, geen enkele potentiële partij zal de assets van TT willen overnemen voor €4 mld, zelfs niet voor € 2 mld, als daar niet veel meer omzet en winst uit te halen valt dan TT tot dusver heeft gepresteerd.

Als er al een wit paard berijdende ridder aan de horizon verschijnt, geef je dan maar over voor € 12 euro per aandeel.
Wereldbelegger
0
quote:

marique schreef op 14 mei 2022 13:44:

[...]
Deel van post weggelaten - zie hierboven

TT is zelf ook tot de conclusie gekomen dat de assetwaarde veel minder moet zijn. Vandaar de afboeking naar € 263 mln op dit moment. Hoe dan ook, geen enkele potentiële partij zal de assets van TT willen overnemen voor €4 mld, zelfs niet voor € 2 mld, als daar niet veel meer omzet en winst uit te halen valt dan TT tot dusver heeft gepresteerd.

Als er al een wit paard berijdende ridder aan de horizon verschijnt, geef je dan maar over voor € 12 euro per aandeel.
Dat is een premie van 50% op de actuele koers.
Lijkt me een zeer goed bod onder de huidige omstandigheden.
tatje
0
80% van Enterprise gaat in dollars.
50% van Automotive gaat in dollars

Mei 2021 1,22
mei 2022 1,04

Is toch 15%.

s around 80% of our Enterprise contracts are invoiced in U.S. dollars. ( uitspraak Taco Q4 2021 )

AMSTERDAM - De euro staat op het punt om voor het eerste in twintig jaar qua waarde gelijk te zijn aan de dollar. De Europese eenheidsmunt zakte tot een vijfjarig dieptepunt van iets meer dan $1,03. Dat komt mede door een stormloop op de Amerikaanse munt die als veilige haven voor investeerders in roerige tijden wordt gezien.

Tja :-)
tatje
0
Vorig jaar mei moest je voor 5 miljard euro nog 6,1 miljard dollar neer tellen.

Momenteel 5,17 miljard dollar.

Het kan alle kanten op, zelfs de goede voor TT :-)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een Spac van Here, in mei 2022 was gedacht op 5 miljard dollar.

De eigenaren ( misschien niet alle ) willen hun investering en bijdragen terug.

Ik schat overname en jaarlijkse bijdrage op 3,7 miljard euro.

Dan wordt de spac toch minimaal 3,7 maal 15% goedkoper, is toch gauw een half miljard.

De koers moet drastisch zakken, dan wordt het weer drukker op het forum.

Dan komt het intellect en "" het nieuws "" weer veelvuldig terug :-)

Sorry, maar ik hap niet :-)
DeWalt
0
Met welke SPAC wil HERE fuseren?

Het zal HERE gaan om de 200-300mln cashgeld in de SPAC (om de verliezen van HERE te dekken). Dus denk zelf dat de koers van de SPAC nog wel eens onderuit kan gaan na deze fusie. Zie je vaker bij SPACS aangezien de waardering niet wordt getoetst bij investeerders. Het is meer een tekentafelactie tussen SPAC-mamangement en het fusiebedrijf (HERE in dit geval).
boem!
0
Op de korte termijn zal de dollar-euro koers voordelig uitpakken voor TT gegeven hun dollar-afhankelijkheid binnen Enterprise.

Belangrijker acht ik de verschuiving van benzine naar electrisch.
De attachment-rate ligt bij electrisch nl op 90% vs 40% bij benzine.
Wereldbelegger
0
Accu’s schaarser dan semiconductors
De aanhoudende wereldwijde chipcrisis voor elektronica maakt het al moeilijk voor de auto-industrie. Maar de elektrische voertuigindustrie vreest een veel groter probleem: een tekort aan materialen om batterijen te maken.

Rivian CEO Scaringe voorspelt dat de levering van EV-batterijen de komende jaren het grootste probleem wordt. Zijn stelling is dat accu-schaarste zelfs een vele malen grotere bedreiging voor de moderne auto is, dan de huidige schaarste van semiconductors. De chip-crunch, zei Scaringe, is slechts een “klein voorgerecht voor wat we de komende twee decennia op batterijcellen gaan voelen”.

Hij voorziet tekorten in elk onderdeel van het batterij-productieproces: de winning van grondstoffen zoals kobalt, lithium en nikkel, het opwerken van die ruwe materialen en het vervolgens bouwen van batterijcellen. Niet alleen de huidige inflatie drijft de prijs van batterijen op, maar vooral de groeiende schaarste van grondstoffen zoals nikkel en andere bijzondere materialen.

Ook Tesla heeft afgelopen maanden zijn prijzen alleen al met 5 – 10 % moeten verhogen door de grondstoffen schaarste. Als de productieschaarste voor batterijen een grotere impact gaat krijgen, is zelfs verdubbeling van de prijs onontkoombaar.

bron:
dutchitchannel.nl/697252/accu-rsquo-s...
tatje
2
Jaren hebben we gewacht om het zelf uit de mond van Harold te horen.

Het was het wachten op : bevestiging van Harold zelf.

2018 in Trouw tesla genoemd.
Vraag aan de IR of ze dit konden bevestigen, nooit antwoord gehad.

2021 gevraagd aan de IR, Tesla wordt in Amerika genoemd.
Antwoord IR: geen commentaar.

En nu, er wordt geeneens naar gevraagd, noemt Harold op de laatste AVA april 2022 Tesla 2 maal.

1) en TESLA is natuurlijk ook een belangrijke klant van ons, die zie je groeien en we groeien daar ook in mee.
2) Daarnaast hebben we goede voortgang geboekt in het Enterprise segment. Ook daar hebben we belangrijke samenwerkingscontracten en samenwerkingsverbanden met een aantal leidinggevende Tech bedrijven, waaronder Microsoft,
Uber, TESLA.

Ik denk zelfs dat Haank voorzitter RVC Tom Tom, zich bij Teslin sterk heeft gemaakt om Tom Tom op te nemen in het Teslin Participatie fonds.

Wil Harold de koers stabiliseren of zelfs hoger zetten.

Zo wil geen forumslaaf worden, dus tot vanavond of morgen :-)
Wereldbelegger
0
Zo mooi! Dat geloof in de superioriteit en vooruitziende blik van de heer Goddijn.
Dat is toch echt wat anders dan geloven in koersmanipulatie in opdracht van de heer Goddijn.
Sterker nog. Het is veel positiever om blijvend achter de heer Goddijn aan te lopen richting een sky-high koers
dan dagelijks de koers lezen en handelsvolume te tellen. De koers is de koers. Niet meer dan dat.
Het gaat erom dat TT er klaar voor is en je als belegger in TT er klaar voor bent.

Op naar nieuwe hoogtes.
TomTom Strong Buy
boem!
0
De koers wordt bepaald door de markt.

Momenteel waardeert de markt TT op 8,10 euro.

Daar de beleggingsmarkt enkel oog heeft voor het te behalen rendement schat ik de potentie vanaf dit nivo hoog in.

Voor 8,10 euro krijg je namelijk een direct voordeel uit in het verleden behaalde rendementen ad 2,50 euro (kaspositie ad 330mio/ 132 aandelen) plus het te verwachten rendement uit de bedrijfsuitoefening.

Momenteel wordt het te verwachten rendement gewaardeerd tegen 5,60 euro wat overeenkomt met een FCF van 30 mio.

Het is juist vanwege de voorzichtige outlook van de FCF in2023 ad 525 mio tegen 7,5% = 40 mio die mij doet geloven dat het opwaarts potentieel erg groot is
Wereldbelegger
0
Wereldwijde autoverkoop valt terug tot laagste niveau in meer dan decennium

Er zullen dit jaar wereldwijd 67,6 miljoen nieuwe wagens worden verkocht. Daarmee zal de afzet van de sector terugvallen tot het laagste niveau in elf jaar tijd. Dat blijkt uit een rapport van het Center Automotive Research in Duisburg. Tegenover vorig jaar zou de verkoop met 5,3 procent inkrimpen.

De Duitse onderzoekers waarschuwen dat de daling van de wereldwijde autoverkoop de prijzen van de auto’s sterk kan opdrijven. “Constructeurs zullen immers de kosten van de onbenutte capaciteit willen compenseren”, luidt het.

Schaars product
“Over de hele wereld zullen potentiële autokopers op een schaars aanbod en sterk stijgende prijzen voorbereid moeten zijn”, merkt Ferdinand Dudenhöffer, directeur van het Center Automotive Research, op. “Ook tegenover twee jaar geleden, onmiddellijk na de uitbraak van de coronapandemie, zal de verkoop met ongeveer van een miljoen wagens terugvallen.”

bron:
businessam.be/wereldwijde-autoverkoop...
Wereldbelegger
0
In februari dit jaar werd een verkoopvolume verwacht van 78 miljoen auto's.
Als het Center Automotive Research in Duisburg gelijk krijgt met haar actuele verwachting van 67,6 miljoen verkochte auto's dan kan het niet anders dat TT haar al reeds voorzichtige outlook nog een keer zal aanpassen.


2021/22: Recovering from the pandemic
Overall, the automotive industry is recovering from the effects of the pandemic. Growth in savings as well as sustained relatively low interest rates have pushed up demand for all types of goods – cars included.

As a result, according to Euromonitor, unit sales volumes in 2022 are expected to be around 78 million units (+10% on 2021, which is itself up 10% on 2020), beating the pre-pandemic 2019 levels. Profits also rose on average across OEMs this year, with many making record numbers.
Vive tu vida positivamente
1
quote:

Wereldbelegger schreef op 16 mei 2022 14:07:

In februari dit jaar werd een verkoopvolume verwacht van 78 miljoen auto's.
Als het Center Automotive Research in Duisburg gelijk krijgt met haar actuele verwachting van 67,6 miljoen verkochte auto's dan kan het niet anders dat TT haar al reeds voorzichtige outlook nog een keer zal aanpassen.


2021/22: Recovering from the pandemic
Overall, the automotive industry is recovering from the effects of the pandemic. Growth in savings as well as sustained relatively low interest rates have pushed up demand for all types of goods – cars included.

As a result, according to Euromonitor, unit sales volumes in 2022 are expected to be around 78 million units (+10% on 2021, which is itself up 10% on 2020), beating the pre-pandemic 2019 levels. Profits also rose on average across OEMs this year, with many making record numbers.

Blijven volhouden WB, alles negatief trachten te belichten, iedere dag weer, ppfffff!!
909 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... 42 43 44 45 46 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 10:03
Koers 5,660
Verschil -0,070 (-1,22%)
Hoog 5,725
Laag 5,640
Volume 51.643
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront