Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Lightyear - de te dure Nederlandse symbiose auto

118 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
voda
0
De Nederlandse Lightyear One is klaar voor leveringen aan klanten, maar wel beperkt
Mattijn Nederend 15 uur geleden

Lightyear One (Nederlandse zonne-auto)© Lightyear Lightyear One (Nederlandse zonne-auto)

Tegen het einde van dit decennium moeten er volgens het Nederlandse Lightyear maar liefst 84 miljoen elektrische auto’s op de weg zijn verschenen. En dat is een probleem, want waar haal je alle grondstoffen vandaan voor de batterijen en waar laat je alle laadpalen? De Lightyear One moet deze problemen – deels – oplossen door efficiënter met zijn stroom om te gaan en op te laden in de zon.

Dia 1 van 7: Lightyear One (Nederlandse zonne-auto)
Volgende slide
Volledig scherm
1/7 DIA'S © Lightyear
Lightyear One (Nederlandse zonne-auto)

De Lightyear One is volgens de makers een SEV – een Solar Electric Vehicle. Op zijn carrosserie zit vijf vierkante meter aan zonnepanelen om de auto bij te laden en bovendien is het ding zeer aerodynamisch. Met een accu van 60 kWh komt de auto 710 kilometer ver met een tempo van 85 km/u. Nu rijd je in het echt geen 85 km/u, maar het geeft een indicatie.

Er worden nu zestien klantenauto’s gebouwd
Veel mensen waren sceptisch over de Lightyear One, want als het zo simpel was, waarom doen de grote automerken dit dan niet? Dit jaar gaan we erachter komen wie er gelijk heeft. De eerste stappen van de ontwikkeling zijn achter de rug en het Nederlandse bedrijf gaat nu zestien exemplaren bouwen om aan klanten mee te geven. Met deze prototypes gaan ze data uit de echte wereld verzamelen.

De prijs van de Lightyear One gaat fors omhoog
Overigens zijn er genoeg mensen die vertrouwen hebben in de Lightyear One. Al 150 mensen plaatsten een bestelling voor hun zonneauto. Zij betalen 150.000 euro per auto. Wie nu bestelt, krijgt een offerte van 250.000 euro. De prijsstijging heeft ermee te maken dat onderdelen duurder zijn geworden en dat het bedrijf meer onderdelen zelf gaat maken.

‘Om een eindproduct met optimale technologie te kunnen leveren, kiest Lightyear ervoor om meer onderdelen zelf te ontwikkelen, zoals het zonnepaneel en de bijbehorende elektronica, de technologie van de wielmotoren en het thermische systeem. Deze keuze betekent ook dat er hogere kosten bij komen kijken, in ruil voor betere technologie. Door vandaag in toekomstbestendige technologie te investeren, maakt Lightyear het mogelijk om in de toekomst op grotere schaal een massamarktmodel te leveren’, zegt het persbericht.

Komt er ook een betaalbare Lightyear?
Leuk, zo’n auto die zichzelf oplaadt met de zon, maar als je eerst een kwart miljoen euro moet neerleggen, dan moet je veel UV’tjes pakken om een besparing te realiseren. De Lightyear Two zou een stuk beter te betalen moeten worden. Deze staat op de planning voor 2024 en moet rond de 30.000 euro gaan kosten. LeasePlan bestelde al 5.000 exemplaren, zodat je hem straks in abonnementsvorm kunt rijden.

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/de-nede...
voda
0
Nog een uitgebreid artikel:

Lightyear: 'Doel is een betaalbare auto die bijna nooit aan de lader hoeft'
04 april 2022 23:09
Aangepast: 05 april 2022 12:25

www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5298353...
voda
0
De Lightyear one even te zien op video (zie ongeveer rond de 3.00 minuten)

Dit zijn de elektrische auto's om naar uit te kijken
Nadat 2021 al een topjaar op het gebied van elektrische auto's was, doet 2022 er nog een schepje bovenop. Welke automerken gaan de show stelen? Bright blikt vooruit op de nieuwe elektrische auto's.

01 februari 2022 17:46

www.rtlnieuws.nl/tech/video/5285186/d...
Cash collector
0
Ik volg Lightyear al een tijd, ik werd een aantal jaren geleden uitgenodigd om in de startup te beleggen en om op basis van halve sneak preview foto's een aanbetaling te doen voor een pre order van 120k. Het leek me wijs om even te wachten.
Heb vorig jaar op een energiebeurs voor het eerst een prototype gezien en bepoteld, ziet er strak uit maar hij is zeker niet voor iedereen, de enige echte USP is de actieradius, de styling is extreem en ik kan me voorstellen dat mensen het een Barbapappa auto vinden. Wat me tijdens die beurs vooral opviel is de afwezigheid van Lightyear medewerkers die iets van de auto wisten, er hingen een paar arrogante studenten of pas afgestudeerden als standbemanning rond. Heel hip en jong maar je hebt er niets aan.

Lightyear is erg traag met ontwikkelen van productiefaciliteit, de betaalbare elektrische auto's en de elektrische supercars van serieuze automerken zijn al een tijdje te koop dan komt Lightyear recent met een prijsverhoging naar 250k voor een auto die nog steeds niet geproduceerd en geleverd wordt, die matige prestaties koppelt aan een ruime actieradius in een tijd dat actieradius al lang geen issue meer is, de snellaadstations vliegen immers overal als paddestoelen uit de grond.

Het wordt helemaal niets met Lightyear als zelfstandig bedrijf. Het zal een opgeklopte cash burner blijken te zijn die tzt wordt overgenomen door een serieuze fabrikant omdat ze interessante technologie hebben ontwikkeld.
voda
0
MyWheels gaat vanaf volgend jaar elektrische zonneauto’s Lightyear delen

Het autodeelplatform MyWheels gaat vanaf komend kalenderjaar de auto’s van Lightyear aanbieden. Gebruikers van autodelen kunnen hierdoor vanaf 2023 de elektrische zonneauto’s Lightyear One rijden.

Lightyear is hiertoe een partnership aangegaan met The Sharing Group – moederbedrijf van MyWheels – om 5.000 Lightyear Two auto’s te leveren, het massamarktmodel dat vanaf 2025 beschikbaar zal komen in de MyWheels-vloot.

Lightyear One
In 2023 zal de Lightyear One – het eerste model van de fabrikant – al aangeboden worden op het MyWheels-platform. ‘De toekomst van mobiliteit draait niet alleen om het voertuig zelf, maar ook om de manier waarop we het gebruiken’, stelt Lex Hoefsloot, medeoprichter en chief executive officer van Lightyear. ‘Het autodeelconcept is een voorbeeld van hoe de markt zich ontwikkelt om nieuwe, duurzamere manieren te vinden om mensen mobiel te houden zonder zelf een auto te bezitten. Door Lightyears aan te bieden via een autodeeldienst als MyWheels, kunnen we onze missie sneller en efficiënter uitvoeren. Deze samenwerking is een spannende stap op weg naar een schonere toekomst en we zijn er trots op dat we met MyWheels en The Sharing Group de handen ineenslaan.’

Vanaf 30.000 euro
De Lightyear One gaat eind zomer 2022 in productie, en wordt eind dit jaar geleverd aan de eerste klanten. MyWheels zet een deelactie op voor trouwe leden om vanaf 2023 al in een Lightyear One te kunnen rijden.

Lightyear Two wordt het massamarktmodel van de technologieproducent en komt vanaf 2024/2025 op de markt met een prijs vanaf 30.000 euro. MyWheels is in Nederland marktleider op het gebied van autodelen. Het bedrijf begon in 1993 als een van de pioniers op het gebied van autodelen, is in de afgelopen 2 jaar gegroeid en kent een landelijke dekking van 2.500 deelauto’s. Karina Tiekstra, chief executive officer van MyWheels, over de samenwerking met Lightyear: ‘MyWheels zet fors in op de elektrificatie en inmiddels is al meer dan 50 procent van de deelautovloot elektrisch. Met de komst van Lightyear op het platform laten we onze gebruikers de toekomst van mobiliteit ervaren. Een mooie stap in onze missie om met 1 miljoen auto’s Nederland mobiel te houden.’

Eerder
4 januari 2022
LeasePlan bestelt 5.000 elektrische zonneauto’s bij Lightyear
13 december 2021
Lightyear krijgt 3,8 miljoen euro voor opschaling productiecapaciteit zonneceltechnologie

Door Els Stultiens

www.solarmagazine.nl/nieuws-zonne-ene...
Bijlage:
[verwijderd]
0
Reservations have already begun for the next series of Lightyear One, the Limited Edition, which will be priced at €250,000 (as of March 1st 2022). This price more closely represents the development costs of manufacturing the world's first long-range solar electric vehicle. Of course Lightyear boss Lex Hoefsloot can't afford a 250,000 euro car either.
[verwijderd]
0
Om de Lightyear Two te gaan produceren heb je miljarden euros nodig voor een fabriek. Je kunt je afvragen of dat wel realistisch is in Nederland.
voda
0
Eindelijk, de zonneauto van Lightyear is af: ‘In de zomer maanden rijden zónder op te laden’

Het Nederlandse automerk Lightyear heeft het definitieve productiemodel van haar zonnecelauto onthuld. De Lightyear 0 is een ruim vijf meter lange gezinsauto met vijf vierkante meter zonnepaneel op het dak en de voorkant: daarmee, zo belooft het merk uit Helmond, moet je tot 11.000 kilometer per jaar elektrisch kunnen rijden zónder te stoppen bij een laadpaal.

Roland Tameling 09-06-22, 20:30 Laatste update: 09-06-22, 20:37

Om zoveel kilometers op zonne-energie te kunnen rijden moet je echter wel in een zonniger gebied dan Nederland wonen, legt medeoprichter en ceo van Lightyear Lex Hoefsloot uit. ,,Automobilisten die onze auto gebruiken voor hun dagelijkse woon-werkverkeer, gemiddeld zo’n 35 kilometer per dag, kunnen in de zomer maandenlang rijden voordat ze aan een oplader of stopcontact moeten. In Nederland zou dat twee maanden kunnen, in zonniger klimaten zoals Spanje of Portugal red je in theorie zeven maanden.”

Lees ook
Lightyear gaat 5000 zonneauto’s maken voor deelplatform MyWheels
De Lightyear 0 zonder afdekplaten over de achterste wielkasten. © Lightyear

Hoe goed het systeem van Lightyear werkt moet de praktijk gaan uitwijzen, maar de eerste productieversie van de 0 - die in de eerdere prototypefase opvallend genoeg nog de Lightyear One heette - belooft een stuk efficiënter te zijn dan andere elektrische auto’s. Het accupakket van 60 kilowattuur is bijvoorbeeld relatief klein maar zou voldoende zijn voor een rijbereik van 625 kilometer per laadbeurt – exclusief de eventueel extra opgewekte zonnekilometers dus.

Efficiënter want ‘extreem gestroomlijnd’
Dat moet de Lightyear onder meer kunnen halen dankzij vier zuinige elektromotoren die ín de wielen zitten, een (naar verhouding) laag gewicht van 1575 kilo en een gunstige luchtweerstand; volgens Hoefsloot heeft zijn bedrijf ‘de meest aerodynamische gezinsauto tot nu toe’ ontwikkeld. Om de auto zo moeiteloos mogelijk door de lucht te laten glijden, heeft de 0 geen standaard buitenspiegels maar hele kleine ‘cameraknobbeltjes’ die volgens Hoefsloot ‘toch weer een procent verbruikswinst’ opleveren. Ook is de auto leverbaar met afgedekte achterste wielkasten; die zorgen ook weer voor minder ongewenste wervelingen en dus voor een lager verbruik.

www.ad.nl/auto/eindelijk-de-zonneauto...
voda
0
Eerste zonneauto Lightyear kost 250.000 euro en gaat in november de weg op

De Brabantse fabrikant Lightyear heeft zijn elektrische zonneauto Lightyear 0 officieel gelanceerd. De actieradius is 625 kilometer en de kosten van de auto die in november de weg opgaat, zijn 250.000 euro.

Na 6 jaar R&D, ontwerp, engineering, prototyping en testen, is de fabrikant klaar om dit najaar te starten met de productie van zijn eerste zonnewagen.

7 maanden
Het voertuig stelt bestuurders volgens het bedrijf in staat om tot 7 maanden per jaar vrij te reizen zonder dat ze een stopcontact of laadstation hoeven op te zoeken. ‘Vandaag is de dag waar we allemaal op hebben gewacht sinds wij, 5 medeoprichters, in een keuken zaten en onze droom schetsten om de meest duurzame auto ter wereld te bouwen’, aldus Lex Hoefsloot, medeoprichter en chief executive officer van Lightyear. ‘In 2016 hadden we alleen een idee; 3 jaar later hadden we een prototype. Nu – na 6 jaar testen, itereren, (her)ontwerpen en talloze obstakels – is Lightyear 0 het bewijs dat het onmogelijke echt mogelijk is.’

Zonnepanelen
De Lightyear 0 is uitgerust met 5 vierkante meter dubbel gebogen zonnepanelen, waardoor het voertuig zichzelf kan opladen tijdens het woon-werkverkeer of wanneer het buiten geparkeerd staat. In optimale omstandigheden kan de Lightyear 0 zichzelf op die manier van energie voorzien met een actieradius van 70 kilometer per dag, bovenop de geschatte actieradius van 625 kilometer.

Meest efficiënte
De 4 in-wheelmotoren vormen volgens Lightyear de meest efficiënte elektrische aandrijflijn die momenteel op de markt beschikbaar is. Het energieverbruik is 10,5 kilowattuur per 100 kilometer bij een snelheid van 110 kilometer per uur. De elektrische auto is 5 meter lang en het totale gewicht is 1.575 kilogram. De kosten bedragen 250.000 euro exclusief btw.

Maximaal 946 stuks
Er zullen maximaal 946 Lightyear 0's worden geproduceerd om deze nieuwe vorm van mobiliteit effectief op de markt te introduceren en verder te gaan met Lightyear's volgende model. Dit wordt ontworpen voor massaproductie met een vanafprijs van 30.000 euro. De productie van dit voertuig staat gepland voor eind 2024, begin 2025.

Eerder
21 april 2022
MyWheels gaat vanaf volgend jaar elektrische zonneauto’s Lightyear delen
4 januari 2022
LeasePlan bestelt 5.000 elektrische zonneauto’s bij Lightyear
13 december 2021
Lightyear krijgt 3,8 miljoen euro voor opschaling productiecapaciteit zonneceltechnologie

Door Marco de Jonge Baas

solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
voda
0
Eerste indruk Lightyear 0: het nieuwe Tesla?

55.641 weergaven 24 jun. 2022

In de snikhete zon mocht Bram als een van de allereerste in de Lightyear 0 rijden. De zonneauto uit Helmond krijgt er tot 70 kilometer per dag actieradius bij, dankzij 5 m2 aan zonnepanelen. Ook is het de meest aerodynamische auto gezinsauto op de markt.

www.youtube.com/watch?v=vCUm9zPpVM8&a...
voda
0
Koenigsegg investeert in het Nederlandse Lightyear
Mattijn Nederend - 4 uur geleden

© Lightyear

Hoewel zeker niet iedereen overtuigd is van de zonneauto van Lightyear, heeft Koenigsegg wel oor naar de technologie. En het Zweedse merk weet wel het een en ander van revolutionaire techniek. Niet alleen investeert Koenigsegg in het Nederlandse bedrijf, ze gaan ook een samenwerking aan om techniek uit te wisselen.

Zoals Tesla al een paar keer bewees, is het enorm lastig om een nieuw automerk op te zetten. Hulp van oudgedienden is daarom waarschijnlijk zeer welkom. Lightyear-CEO Lex Hoefsloot zegt dan ook: ‘Ik ben enorm blij dat we beroep kunnen doen op tientallen jaren ervaring in het ontwerpen en bouwen van innovatieve auto’s.’

De Lightyear 0 gaat ondertussen in de herfst van dit jaar in productie. Deze rijdt 625 kilometer op één acculading en kan op een superzonnige dag nog eens 70 kilometer verder rijden met zonne-energie. De focus van deze samenwerking ligt ook op de opvolger van de eerste auto: ‘De technologieën van Koenigsegg zullen worden gebruikt om de energie-efficiëntie van Lightyears tweede model, de Lightyear 2, verder te verbeteren. De productie staat gepland voor eind 2024 of begin 2025.’

Koenigsegg wil ook technologie van Lightyear gebruiken
Maar blijkbaar wil Koenigsegg de techniek van de zonneauto ook gaan toepassen op zijn eigen modellen. Christian von Koenigsegg: ‘Lex en zijn team hebben transformatieve technologieën ontwikkeld en deze samenwerking met Lightyear zal ervoor zorgen dat onze producten innovatief blijven, wat geweldig nieuws is voor onze klanten.’

Koenigsegg is momenteel bezig met het opstarten van de productie van de Gemera. Deze vierzitter heeft een driecilinder met 600 pk én drie elektromotoren. In totaal is hij goed voor 1.730 pk. Waarschijnlijk gaan ze bij Koenigsegg niet terug naar de tekentafel om er nog wat zonnepanelen bij te zetten, maar wie weet komt er nog een tweede versie. Of anders kunnen ze de techniek gebruiken voor de volgende hybride hypercar (als die er komt).

Met diverse sub-links, zie link:

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/koenigs...
voda
0
Koenigsegg investeert in Nederlandse fabrikant van zonneauto’s Lightyear

De Zweedse fabrikant van sportwagens Koenigsegg investeert in fabrikant van zonneauto’s Lightyear. De investering maakt deel uit van een grotere samenwerking, waarin de bedrijven gepatenteerde technologie delen.

Deze uitwisseling van kennis maakt volgens Lightyear de ontwikkeling van ultra-efficiënte voertuigen verder mogelijk, net als de betrokkenheid om samen nieuwe autotechnologieën te ontwikkelen.

Energie-efficiëntie
Lightyear is de ontwikkelaar van de Lightyear 0, ’s werelds eerste zonneauto die komende herfst in productie gaat. De zonneauto is uitgerust met 5 vierkante meter dubbel gebogen zonnepanelen, waardoor het voertuig zichzelf kan opladen tijdens het rijden of wanneer het buiten geparkeerd staat. In optimale omstandigheden kan de Lightyear 0 zichzelf dagelijks van 70 kilometer extra actieradius voorzien, bovenop de geschatte 625 kilometer.

De technologieën van Koenigsegg zullen worden gebruikt om de energie-efficiëntie van Lightyear's tweede model, de Lightyear 2, verder te verbeteren. De productie staat gepland voor eind 2024 of begin 2025.

Juiste spoor
‘Koenigsegg loopt voorop als het gaat om high-performance sportauto’s’, stelt Lex Hoefsloot, medeoprichter en chief executive officer van Lightyear. ‘We bewonderen hun combinatie van ongelooflijke prestaties, design en duurzame technologie. Deze samenwerking laat duidelijk zien dat we op het juiste spoor zitten. Ik ben enorm blij dat we beroep kunnen doen op tientallen jaren ervaring in het ontwerpen en bouwen van innovatieve auto's.’

Hoewel het bedrijf vooral bekendstaat om zijn megacars met buitengewone prestaties, heeft Koenigsegg een lange geschiedenis in het ontwikkelen en op de markt brengen van duurzame mobiliteitstechnologieën. Sinds de oprichting is de filosofie van Koenigsegg de drijvende kracht geweest achter de gepatenteerde innovaties van de onderneming, zoals de ‘raket’-katalysator, het supercharger response system en een turbosysteem met variabele geometrie. ‘De auto-industrie maakt een enorme overgang naar duurzame brandstof en dito technologie’, vult Christian Koenigsegg aan, chief executive officer en oprichter van Koenigsegg. ‘Lightyear heeft transformatieve technologieën ontwikkeld en deze samenwerking zal ervoor zorgen dat onze producten innovatief blijven.’

Eerder
10 juni 2022
Eerste zonneauto Lightyear kost 250.000 euro en gaat in november de weg op
4 januari 2022
LeasePlan bestelt 5.000 elektrische zonneauto’s bij Lightyear
13 december 2021
Lightyear krijgt 3,8 miljoen euro voor opschaling productiecapaciteit zonneceltechnologie

Door Marco de Jonge Baas

Met sub-links:

www.solarmagazine.nl/nieuws-zonne-ene...
voda
0
Sectorbericht:

Sono Motors onthult productieontwerp zonneauto Sion en Solar Bus Kit voor openbaar vervoer

Sono Motors heeft het productieontwerp van zijn elektrische zonneauto Sion onthuld en de nieuwe Solar Bus Kit. Dat is een schaalbare retrofitoplossing die het brandstofverbruik en de uitstoot van bussen vermindert.

In het uiteindelijke productieontwerp kent de Sion belangrijke verbeteringen ten opzichte van eerdere concepten: het exterieur en interieur hebben nu minder lijnen en duidelijkere oppervlakken. Het vernieuwde exterieurdesign van de Sion omvat nieuwe koplampen en achterlichten, een nieuw ontwerp aan de onderkant, nieuwe deurgrepen, een gestroomlijnde achterkant met nieuwe camera en 3D-lijnen en een nieuw oplaadklepje.

456 zonnecellen
Binnenin heeft de Sion een ruimer, schoner interieur met meer opbergruimte, nieuw ontworpen voorstoelen en achterbank en een nieuw stuur. De Sion zal ook een nieuwe kleur en afwerking bieden voor de binnenoppervlakken.

De buitenkant van de Sion zal bestaan ??uit 456 naadloos geïntegreerde gehalveerde zonnecellen. De energie die door de zonnecellen wordt opgewekt, zal naar verwachting het geschatte bereik van 305 kilometer van de lithiumijzerfosfaatbatterij van 54 kilowattuur uitbreiden met gemiddeld 112 kilometer per week. De maximumuitbreiding bedraagt 245 kilometer.

Bidirectionele laadtechnologie vormt een aanvulling op de integratie van zonnecellen in de auto en is ontworpen om van de Sion een duurzame-energiecentrale op wielen te maken die naar verwachting elektronische apparaten, het huis of andere elektrische auto’s van stroom kan voorzien met een vermogen tot 11 kilowatt.

19.000 reserveringen
Per 1 juli heeft Sono Motors meer dan 19.000 actieve particuliere reserveringen ontvangen voor de Sion, met een gemiddelde aanbetaling van 2.225 euro en een nettoverkoopvolume van ongeveer 415 miljoen euro, ervan uitgaande dat alle reserveringen resulteren in verkopen. Met een geschatte netto-verkoopprijs van 25.126 euro.

Het bedrijf voorziet de start van de productie voor de tweede helft van 2023 via contractproductie in Finland, zonder de noodzaak om zijn eigen productiefaciliteiten te bouwen. Partner Valmet Automotive heeft de benodigde expertise in productie. Na een aanloopperiode streven de partners ernaar om binnen 7 jaar ongeveer 257.000 Sion-voertuigen te produceren.

Solar Bus Kit: retrofitoplossing
De nieuwe Solar Bus Kit is een oplossing voor de meestvoorkomende Europese openbaarvervoerbussen met een lengte van 12 meter, waaronder Mercedes-Benz Citaro en MAN Lion City. Sono Motors biedt een complete en efficiënte retrofit-oplossing voor busvlootexploitanten die een dwingende behoefte hebben om het dieselverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen om hun duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Met de Solar Bus Kit kunnen subsystemen zoals de verwarming, ventilatie en airconditioning (hvac) gedeeltelijk worden aangedreven door hernieuwbare energie, waardoor brandstof, CO2 en kosten worden bespaard. De Kit kan tot 1.500 liter diesel en tot 4 ton CO2 per bus per jaar besparen door de 1,4 kilowattpiek aan zonnepanelen met een totale grootte van ongeveer 8 vierkante meter aan zonnepanelen. Busvlootexploitanten verwachten een potentiële terugverdientijd van ongeveer 3 à 4 jaar, afhankelijk van het aantal dagen dat de bus in gebruik is en de brandstofprijzen.

Door Marco de Jonge Baas

www.solarmagazine.nl/nieuws-zonne-ene...
voda
0
Overheid investeert in Helmondse maker zonne-auto’s Lightyear
Vandaag, 08:56
in FINANCIEEL

HELMOND (ANP) - Zonne-autofabrikant Lightyear heeft 81 miljoen euro investeringen binnengehaald. Voor het eerst steekt ook de overheid geld in het Helmondse bedrijf dat elektrische auto’s met geïntegreerde zonnecellen ontwikkelt. Zo doen het door de regering opgerichte investeringsfonds Invest-NL, de provincie Noord-Brabant en de Limburgse en Brabantse regionale ontwikkelingsmaatschappijen mee aan de kapitaalinjectie.

Het in 2016 opgerichte Lightyear wil elektrische auto’s met behulp van zonne-energie een groter bereik geven. In juni onthulde het bedrijf zijn eerste prototype, de Lightyear 0, die volgens planning dit najaar in beperkte productie moet gaan. Een volgende serie met grotere aantallen, de Lightyear 2, moet in 2024 of 2025 de weg op gaan.

BEKIJK OOK:
Buitenlandse stekkerpioniers ruiken kansen, Europese autobouwer ook

Invest-NL, de provincie Noord-Brabant en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij investeren samen 25 miljoen euro. Eerdere investeerders dragen ook bij aan de nieuwe ronde, zoals uitvaartcoöperatie DELA en SHV, het bedrijf van de zakenfamilie Fentener van Vlissingen.

LIOF, de ontwikkelingsmaatschappij van Limburg, maakt geen concrete bedragen bekend. De Limburgers verwachten naast de maatschappelijke impact van auto’s op zonne-energie ook concrete economische voordelen te behalen met de investering. Lightyear produceert de daken voor zijn auto’s namelijk in het Noord-Limburgse Venray, in de ruimte van autodakenspecialist Inalfa Roof Systems. Limburg hoopt met de financiering „de hoogwaardige productie van de zonnedaken in Venray uit te breiden en te verankeren.”

BEKIJK OOK:
De auto-industrie wordt Hollands glorie

Onlangs werd ook bekend dat autolease- en autodeelbedrijven heil zien in de nieuwe auto’s van Lightyear. LeasePlan en MyWheels hebben elk 5000 auto’s van het model Lightyear 2 gereserveerd.

www.telegraaf.nl/financieel/144697686...
voda
0
Sectorbericht:

20.000 reserveringen voor elektrische zonneauto Sono Motors

Sono Motors meldt een nieuwe mijlpaal behaald te hebben. De Duitse fabrikant heeft de 20.000e reservering voor zijn elektrische zonneauto Sion ontvangen. Alle klanten hebben gemiddeld 2.000 euro aanbetaald.

De Sion wordt, met een verwachte prijs van 25.216 euro, volgens de fabrikant ’s werelds eerste betaalbare elektrische zonneauto voor de massa.

Tweede helft 2023
De start van de productie is gepland voor de tweede helft van 2023 via contractproductie in Finland. Sono Motors werkt daarvoor samen met Valmet Automotive, waar ook de Nederlandse fabrikant Lightyear voor zijn elektrische zonneauto Lightyear One een samenwerking mee heeft gesloten.

Na een aanloopperiode streven Sono en Valmet ernaar om binnen 7 jaar ongeveer 257.000 Sion-voertuigen te produceren. Sono Motors heeft afgelopen maand het productieontwerp van de Sion onthuld, alsook de nieuwe Solar Bus Kit. Dat is een schaalbare retrofitoplossing die het brandstofverbruik en de uitstoot van bussen vermindert.

Eerder
9 augustus 2022
Sono Motors onthult productieontwerp zonneauto Sion en Solar Bus Kit voor openbaar vervoer
3 juni 2022
Sono Motors en CHEREAU gaan koeltrailers op zonne-energie produceren
7 april 2022
Valmet Automotive gaat elektrische zonneauto’s van Sono Motors produceren

Door Marco de Jonge Baas

www.solarmagazine.nl/nieuws-zonne-ene...
voda
0
Lightyear zegt meest aerodynamische auto ooit gemaakt te hebben
ANP Producties - 33 minuten geleden
© ANP

HELMOND (ANP) - De eerste auto van de Nederlandse zonne-autofabrikant Lightyear, de Lightyear 0, is de meest aerodynamische auto die ooit is gemaakt. Dat beweert Lightyear zelf, verwijzend naar een reeks testen in windtunnels in Stuttgart op basis van de geharmoniseerde standaardrichtlijn WLTP.

De automaker benadrukt dat een lage luchtweerstand helpt bij de efficiëntie van de auto. Dat zorgt ervoor dat er langer kan worden gereden zonder de auto op te hoeven laden. Aerodynamica is een belangrijke energieverbruiker, met luchtweerstand die aanzienlijk toeneemt bij hogere snelheden. Op snelwegsnelheden is volgens het bedrijf aerodynamica goed voor ongeveer 60 procent van het totale energieverbruik.

Het in 2016 opgerichte Lightyear wil elektrische auto's met behulp van zonne-energie een groter bereik geven. In juni onthulde het bedrijf zijn eerste prototype die volgens planning over twee maanden in beperkte productie moet gaan. Een volgende serie met grotere aantallen, de Lightyear 2, moet in 2024 of 2025 de weg op gaan.

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/li...
voda
0
Lightyear en Stedin: hyper-efficiënte elektrische auto’s besparen 2,2 miljard euro aan netverzwaringen

Hyperefficiënte elektrische auto’s kunnen de benodigde investeringen in de energie-infrastructuur met 2,2 miljard euro verlagen. Dit blijkt uit een studie van Lightyear, PwC Strategy& en Stedin.

Hyperefficiënte auto’s – zoals de zonneauto Lightyear 0 die zonnepanelen op het dak heeft – dringen de energievraag terug en hebben zodoende minder impact op het elektriciteitsnet.

2022 tot 2040
Uit de studie blijkt dat wanneer in 2040 het Nederlandse wagenpark voor 20 procent uit hyper-efficiënte elektrische auto’s bestaat, er 2,2 miljard euro minder geld aan netverzwaringen hoeft te worden uitgegeven in de periode 2022 tot 2040.

‘De besparing wordt gerealiseerd doordat er minder, maar ook minder krachtige laadstations nodig zijn’, duidt Paul Nillesen, partner bij PwC Strategy&. ‘Doordat deze auto’s zuiniger zijn in energieverbruik resulteert het bovendien in minder CO2-uitstoot en lagere investeringen voor elektriciteitsopwekking. Daarnaast zorgt de lagere energievraag er dus voor dat de netten van de netbeheerders minder verzwaard hoeven te worden.’

15 terawattuur
Naar verwachting rijden er in 2040 zo’n 5,8 miljoen elektrische auto’s rond in Nederland en groeit het elektriciteitsverbruik mee. Om deze elektrische voertuigen met bijbehorende laadpunten in het jaar 2040 van stroom te voorzien, is meer dan 15 terawattuur extra elektriciteit nodig.

Tom Selten van Lightyear: ‘Daarmee kun je zo’n 6 miljoen Nederlandse huishoudens 1 jaar lang van stroom voorzien. Hyperefficiënte auto’s zijn echter 50 procent efficiënter dan de gemiddelde auto in de huidige markt en kunnen zo effectief helpen het elektriciteitsnet te ontlasten door een lagere energievraag. Deze auto’s zijn gebouwd voor netonafhankelijkheid, laden op door de zon of, indien nodig, een gewoon huishoudelijk stopcontact. Ze hoeven minder vaak op te laden door een actieradius van 700 kilometer en ze vragen kortere laadsessies.’

Door Marco de Jonge Baas

www.solarmagazine.nl/nieuws-zonne-ene...
voda
0
Lightyear neemt technologie Next Level Electronics over om aandrijflijnplatform te versterken

Lightyear neemt technologie over van het Nederlands Next Level Electronics. Dat bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerpen van hoogefficiënte vermogenselektronica.

Na samen met NLE te hebben gewerkt aan de ontwikkeling van aandrijflijnomvormers, heeft Lightyear NLE’s technologische ontwerpen verworven die cruciaal zijn voor de efficiëntie van de aandrijflijn van de zonneauto’s van het bedrijf.

Aandrijflijn
Door technologie veilig te stellen, denkt Lightyear verdere vooruitgang te boeken in de ontwikkeling en productie van een efficiënter aandrijflijnplatform voor zijn zonneauto’s.

Het volledige eigendom van de technologie met betrekking tot omvormers, modellen en software is de eerste acquisitie van Lightyear. Naast aerodynamica en rolweerstand, is de speciaal ontworpen aandrijflijn van het bedrijf een belangrijk element voor het bereiken van een lager energieverbruik en dus een groter bereik voor zijn elektrische auto’s en waardoor zonnepanelen op auto’s een levensvatbaar concept worden.

Kerntechnologie
‘NLE heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de kerntechnologie voor de efficiëntie van ons aandrijflijnontwerp, namelijk de omvormers, dus het was volkomen logisch om deze beslissing te nemen’, stelt Lex Hoefsloot, chief executive officer en medeoprichter van Lightyear. ‘Dit zal onze kennisbasis en technologieportfolio enorm ten goede komen, waardoor we onze aandrijflijn verder kunnen ontwikkelen en de positie van Lightyear in de auto-industrie kunnen versterken.’

Door Marco de Jonge Baas

www.solarmagazine.nl/nieuws-zonne-ene...
voda
0
Primeur voor Nederlanders: productie zonneauto Lightyear gestart

Bright
Door
Bright
30 november 2022 14:00
Aangepast 30 november 2022 14:09

Het Nederlandse bedrijf Lightyear is vandaag begonnen met de productie van de eerste elektrische auto op zonne-energie. In een fabriek in Finland rolde de Lightyear 0 van de band. Dankzij zonnepanelen in het dak hoeft de auto minder vaak aan de lader.

Lightyear gaat in de fabriek van het Finse Valmet Automotive één zonneauto per week produceren. Het Nederlandse bedrijf heeft hiermee de primeur van de eerste elektrische auto die energie uit zonlicht opwekt.

De productie van de Lightyear 0 wordt in het eerste kwartaal van 2023 'geleidelijk opgevoerd'. De zonneauto, die vijf zitplaatsen heeft, is erg duur: 250.000 euro.

Goedkopere versie in de maak
Van het eerste model worden er maximaal 946 stuks gemaakt. De volgende versie moet zo'n 30.000 euro gaan kosten. Die 'Lightyear 2' staat gepland voor eind 2024 of begin 2025.

Het Helmondse bedrijf heeft zes jaar gewerkt aan de zonneauto. "De start van de productie van de Lightyear 0, de allereerste zonnewagen, brengt ons een grote stap dichter bij onze missie om schone mobiliteit naar iedereen en overal te brengen. We mogen hierdoor dan wel de eerste zijn, maar ik hoop zeker niet de laatste", zegt Lightyear-ceo Lex Hoefsloot.

Bright reed al even in de Lightyear 0

Zonnepanelen en aerodynamisch
De zonnepanelen in de Lightyear 0 zorgen voor zo'n 70 kilometer extra actieradius per dag. De volle 60 kWh-accu biedt een bereik van 625 kilometer. De auto trekt op van 0 naar 100 km/u in 10 seconden en de maximumsnelheid is 160 km/u.

De Lightyear 0 is volgens de fabrikant ook de 'meest aerodynamische auto ooit', met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,175 (Cd) heeft. Een lage luchtweerstand draagt bij aan een efficiënter energieverbruik, waardoor de auto een grotere actieradius kan hebben en hij minder vaak aan de lader hoeft. Met een gewicht van 1575 kilogram is de auto ook erg licht.

Zonneauto
Lees ook
Zonneauto Lightyear is de 'meest aerodynamische auto ter wereld'

Ook als deelauto's
Lightyear, dat ruim 600 medewerkers heeft, haalde onlangs 81 miljoen euro aan financiering op, waarmee het totaal aan investeringen sinds 2016 uitkomt op bijna 185 miljoen euro. Over een paar jaar moeten er duizenden Lightyears als deelauto's beschikbaar komen in Nederland.

Een van de concurrenten is de Duitse startup Sono Motors, die een zonneauto van net onder de 30.000 euro op de markt wil brengen.

Duizenden
Lees ook:
Duizenden zonneauto's van Lightyear worden deelauto's

Voor foto's en video, zie link:

www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5350199...
118 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
870,27  -3,75  -0,43%  18:05
 Germany40^ 17.888,30 -1,11%
 BEL 20 3.857,94 -0,67%
 Europe50^ 4.938,41 -1,03%
 US30^ 37.930,24 -1,10%
 Nasd100^ 17.317,87 -1,18%
 US500^ 5.022,70 -0,98%
 Japan225^ 37.475,14 -1,38%
 Gold spot 2.329,93 +0,60%
 EUR/USD 1,0726 +0,26%
 WTI 82,57 -0,40%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

UNILEVER PLC +5,85%
RENEWI +4,68%
B&S Group SA +2,85%
Flow Traders +2,26%
Fugro +2,09%

Dalers

ADYEN NV -18,43%
VIVORYON THER... -8,38%
WDP -4,93%
Alfen N.V. -4,39%
CM.COM -3,66%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront