Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

Air France-KLM 2022

1.580 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 75 76 77 78 79 » | Laatste
Gelano
0
quote:

Westvleteren schreef op 3 juni 2022 11:10:

[...]

Ja goeie inderdaad. Maar eerst zou ik nadenken, en DD, of je lange termijn vertrouwen hebt en geld kan missen. Zo niet, alles eruit. Om te voorkomen dat mocht de koers 16 juni wel fors lager gaan je in paniek en met fors verlies verkoopt.
Precies dat. Mogelijk maakt ze een fikse daling en ik denk dat grotere partijen hier een belang bij hebben. Zou dat kunnen? Zelf ben ik niet zo bang voor een voor mij gevoelsmatig virtueel verlies.
Cacla
0
quote:

Westvleteren schreef op 3 juni 2022 09:58:

[...]

Dit klopt niet Cacla. Ze hebben ze niet gewoon gekregen, het is van de koers afgegaan. Er hangt dus wel degelijk een waarde aan. Momenteel moet je het nog steeds zien als: oud aandeel = nieuw aandeel + claim. Na de emissie niet meer, dan is er fors verwaterd en bijgestort, en is oude aandeel = 4 x nieuwe aandeel. KLM opbrengt emissie = (iets) lagere schuld.
OK ik probeer het nog 1 keer:

AFKLM krijgt uiteinlijk maar €1,17 per aandeel. Voor het uitgeven van de claim hebben ze immers niets ontvangen. Dus bekijk het even vanuit de ogen van AFKLM. Zij vinden het dus genoeg om slechts €1,17 per aandeel te ontvangen. Niet meer en niet minder...
RvdN
0
quote:

Westvleteren schreef op 3 juni 2022 11:10:

[...]

Ja goeie inderdaad. Maar eerst zou ik nadenken, en DD, of je lange termijn vertrouwen hebt en geld kan missen. Zo niet, alles eruit. Om te voorkomen dat mocht de koers 16 juni wel fors lager gaan je in paniek en met fors verlies verkoopt.
Helemaal mee eens. Dat is de kernvraag die mensen zichzelf moet stellen.
Triple A
1
quote:

Cacla schreef op 3 juni 2022 11:21:

[...]

OK ik probeer het nog 1 keer:

AFKLM krijgt uiteinlijk maar €1,17 per aandeel. Voor het uitgeven van de claim hebben ze immers niets ontvangen. Dus bekijk het even vanuit de ogen van AFKLM. Zij vinden het dus genoeg om slechts €1,17 per aandeel te ontvangen. Niet meer en niet minder...
Jij bent gewoon op een uiterst misse wijze een claimemissie verkeerd aan het uitleggen.

Vanuit een belegger bezien die geen aandelen KLM heeft moet hij op dit moment € 1,50 per aandeel betalen als hij via de claims aandelen koopt. Hij moet namelijk eerst de claim kopen.

AFKLM had ook kunnen kiezen voor een gewone emissie en dan was er een hogere uitgiftekoers uitgekomen met minder nieuwe aandelen. Echter het is een claimemissie geworden om te zorgen dat bestaande aandeelhouders (de Franse en Nederlandse staat) - die aandelen bijkopen - niet verwateren.

Je moet echter de waarde van de claim meerekenen in de prijs per aandeel.

-
Cacla
1
quote:

Triple A schreef op 3 juni 2022 11:34:

[...]

Jij bent gewoon op een uiterst misse wijze een claimemissie verkeerd aan het uitleggen.

Vanuit een belegger bezien die geen aandelen KLM heeft moet hij op dit moment € 1,50 per aandeel betalen als hij via de claims aandelen koopt. Hij moet namelijk eerst de claim kopen.

AFKLM had ook kunnen kiezen voor een gewone emissie en dan was er een hogere uitgiftekoers uitgekomen met minder nieuwe aandelen. Echter het is een claimemissie geworden om te zorgen dat bestaande aandeelhouders (de Franse en Nederlandse staat) - die aandelen bijkopen - niet verwateren.

Je moet echter de waarde van de claim meerekenen in de prijs per aandeel.

-
Ik geef het op. Je kunt dit idd ook als een buitenkansje beschouwen om voor weinig geld veel nieuwe aandelen aan te schaffen. Die was me even ontgaan...
Westvleteren
0
quote:

Cacla schreef op 3 juni 2022 11:21:

[...]

OK ik probeer het nog 1 keer:

AFKLM krijgt uiteinlijk maar €1,17 per aandeel. Voor het uitgeven van de claim hebben ze immers niets ontvangen. Dus bekijk het even vanuit de ogen van AFKLM. Zij vinden het dus genoeg om slechts €1,17 per aandeel te ontvangen. Niet meer en niet minder...
Eerder schreef je:
Vergeet niet dat AFKLM aandeelhouders die claimrechten gewoon gekregen hebben he. Er hangt alleen een waarde aan omdat de koers van het aandeel op dit moment hoger is dan de emissieprijs. Dus ik vind het logisch dat de aandelenprijs hard zakt en richting die €1,17 zal gaan.

Dus vanuit perspectief aandeelhouder, dat klopt niet. Maar vanuit perspectief AFKLM bezien klopt het wel inderdaad.
Ron Kerstens
1
Gedeelde smart is halve smart;

Die domme Hoekstra kocht op de top van de markt 60,2 mln aandelen voor 12,35 euro gemiddeld, kostprijs 744mln. Nu gaat mevr Kaag haar GAK naar beneden brengen door te gaan middelen, een klassieke beginnersfout. Ze koopt via haar rights 180,6 mln aandelen bij tegen 1,17 , een nieuwe investering van 211,3mln euro. De GAK wordt nu 3,97 euro voor 240,8mln aandelen = 955,3mln euro. Als de koers uiteindelijk uitkomt op laten we zeggen 1,50 (ik vind dat nog hoog) bedraagt het verlies voor mevrouw Kaag 595 mln euro (62%).

Helaas is het geen prive investering van Hoekstra/Kaag maar van de Nederlandse Staat, wij dus.
Westvleteren
0
quote:

Gelano schreef op 3 juni 2022 11:16:

[...]

Precies dat. Mogelijk maakt ze een fikse daling en ik denk dat grotere partijen hier een belang bij hebben. Zou dat kunnen? Zelf ben ik niet zo bang voor een voor mij gevoelsmatig virtueel verlies.
]

Het zou kunnen. Maar vanuit beleggersperspectief zou ik dus kijken naar: lange termijn vertrouwen hebt, of je geld kan missen, en belangrijkst: kun je elders met je geld meer rendement maken. Het hangt dus af van je strategie en huidige posities (zie eerder: gediversificeerde porto).
IQ
0
Buiten alle berekeningen over de claimemissie en de te verwachten koers na de claimemissie is natuurlijk koffiedik kijken. Zeer onzeker is als alles achter de rug is en de schuld van de corona steun is terug betaald de kans bestaat dat in de komende winter wederom het vliegverkeer stilgelegd moet worden vanwege een nieuwe golf corona maatregelen, mogen der aandeelhouders wederom die schulden gaan betalen????????? Hoe dan ook vind het respectloos naar de aandeelhouders dat Air France-KLM gratis geld op wilt halen om zijn schulden door de aandeelhouders te laten betalen.
Ron Kerstens
0
@IQ Het heeft gewoon veel te lang geduurd. Tegelijk met de staatssteun hadden aandeelhouders moeten bijspringen via een emissie, dat zou toen makkelijker en op hogere koersen zijn gebeurd. Vb zijn de Amerikaanse cruisemaatschappijen, toen de boten aan de ketting gingen zijn er miljarden dollars middels lage emissies opgehaald samen met leningen, direct aan het begin van de coronacrisis. De koersen zitten daar momenteel weer ruim boven. Het is juist respectloos dat men aandeelhouders zo lang uit de wind heeft gehouden.

Les 1 in beleggersland is overigens: beleg nooit in luchtvaartmaatschappijen (een bekende variant daarop: hoe word ik miljonair ? Door als miljardair een vliegmaatschappij te kopen.)
IQ
0
@Ron,. Het is waar, maar hoegenaamd dan ook, de huidige aandeelhouders gaan voorlopig geen miljonair worden met aandelen Air Frans-KLM, mogelijk als je jong bent en jaren van geduld hebben maak je nog enigszins kans. Dus voor mij voorlopig beleg ik niet in een luchtvaartmaatschappij, dan moet de koers wel heel erg laag zijn, b.v. rond de 1€.
Warm Buffet
0
quote:

Ron Kerstens schreef op 3 juni 2022 13:24:

@IQ Het heeft gewoon veel te lang geduurd. Tegelijk met de staatssteun hadden aandeelhouders moeten bijspringen via een emissie, dat zou toen makkelijker en op hogere koersen zijn gebeurd. Vb zijn de Amerikaanse cruisemaatschappijen, toen de boten aan de ketting gingen zijn er miljarden dollars middels lage emissies opgehaald samen met leningen, direct aan het begin van de coronacrisis. De koersen zitten daar momenteel weer ruim boven. Het is juist respectloos dat men aandeelhouders zo lang uit de wind heeft gehouden.

Les 1 in beleggersland is overigens: beleg nooit in luchtvaartmaatschappijen (een bekende variant daarop: hoe word ik miljonair ? Door als miljardair een vliegmaatschappij te kopen.)
Les 1: en niet te vergeten, bouwbedrijven valt ook niet in te beleggen.

Mee eens, de timing van AIRF-KLM is ongelukkig. Ik vermoed dat bestuur van AIRF-KLM ervanuit ging dat het verder zou herstellen en dat in verbeterde economische omstandigheden een emissie gedaan kon worden. Helaas heeft de Oekraïne oorlog icm hoge inflatie de economische vooruitzichten snel verslechterd. Lufthansa heeft bijvoorbeeld qua timing wel een gelukkiger moment gekozen (sept 2021) en daar is de koers aardig blijven liggen na de aankondiging.
Janteam
0
Om KLM door de coronacrisis te loodsen kreeg de maatschappij 3,4 miljard euro steun toegezegd. Daarvan heeft KLM 942 miljoen euro gebruikt. Eerder betaalde de maatschappij al 311 miljoen euro terug.

Eerder betaalde de maatschappij al 311 miljoen euro terug. Na de aflossing van 354 miljoen euro op vrijdag staat er nog 277 miljoen euro open. KLM doet er naar eigen zeggen alles aan om dat deel zo snel mogelijk af te lossen.

Bron : ANP / Telegraaf
HenkJoh
3
quote:

Triple A schreef op 3 juni 2022 11:34:

[...]

Jij bent gewoon op een uiterst misse wijze een claimemissie verkeerd aan het uitleggen.

Vanuit een belegger bezien die geen aandelen KLM heeft moet hij op dit moment € 1,50 per aandeel betalen als hij via de claims aandelen koopt. Hij moet namelijk eerst de claim kopen.

AFKLM had ook kunnen kiezen voor een gewone emissie en dan was er een hogere uitgiftekoers uitgekomen met minder nieuwe aandelen. Echter het is een claimemissie geworden om te zorgen dat bestaande aandeelhouders (de Franse en Nederlandse staat) - die aandelen bijkopen - niet verwateren.

Je moet echter de waarde van de claim meerekenen in de prijs per aandeel.

-
Beste Triple A,
Het valt me op dat je best fors op de persoon kritiek uit. Dit draadje vind ik tot nu toe plezierig inhoudelijk. Geen JET o.i.d. Laten we dat vooral zo houden.
Jij hebt een ander inzicht dan ik. Ik zie deze claimemissie als noodzakelijk. Deze sigaar uit eigen doos is noodzakelijk om de bestaande aandeelhouders aan boord te houden. Het lijkt uit jouw tekst haast wel of ze een aardige geste hebben gedaan voor de Nederlandse en Franse staat. Lijkt me net andersom. Ze hebben het gedaan omdat het essentieel is om een groot kapitaal op te halen. Immers als je er in zit, is het de truc om de aandeelhouders aan je te binden. Die zitten er toch al in, dus daar valt wat te halen. Het is moeilijk om je verlies af te kappen. Best een psychologische truc.
Had jij dan verwacht dat er nieuwe aandeelhouders zouden instappen met een reguliere emissie? Dat de overheden instappen, vind ik geen argument. Die kijken niet zo naar geld. Daar is het politiek voor. We gaan het dadelijk zien hoe en wat en of er nog verdere nieuwe toetreders zijn. Wie weet leuk om een poll te houden "wie is er helemaal nieuw in KLMAF gestapt?" ;-)

Met vriendelijke groet, HJ
kerirale
0
Goedemiddag,

Wat moet ik nu kopen de claim aandelen of de gewone heb namelijk geen flauw idee hoe zo'n claimemissie werkt. heb geen aandelen Air France KLM maar wil er wel wat kopen. Daar de overheid hier met zoveel geld in zit en naar mijn idee dit niet laat ploffen.

Wie kan mij advies geven?
[verwijderd]
2
quote:

kerirale schreef op 3 juni 2022 15:54:

Goedemiddag,

Wie kan mij advies geven?
Eerst even uitrekenen hoeveel aandelen er zijn en hoeveel schuld over blijft. Dan kijken wat het beste jaar ooit was qua winst.

Tenslotte deze maximale winst verdelen over de aandelen en bepalen of je daar alle andere risico's voor wilt lopen.

Er heeft zich nog niemand gemeld die op een acceptabele winst per aandeel uit komt in het allerbeste geval.

Wil je dan nog uberhaupt wel een positie?
W-Handelaar
1
quote:

Knife Catcher schreef op 3 juni 2022 16:05:

[...]
Eerst even uitrekenen hoeveel aandelen er zijn en hoeveel schuld over blijft. Dan kijken wat het beste jaar ooit was qua winst.

Tenslotte deze maximale winst verdelen over de aandelen en bepalen of je daar alle andere risico's voor wilt lopen.

Er heeft zich nog niemand gemeld die op een acceptabele winst per aandeel uit komt in het allerbeste geval.

Wil je dan nog uberhaupt wel een positie?
Ja, ik wel, namelijk een flinke short positie via turbo's short !
Die had ik al een paar maanden geleden ingeslagen (op 'advies' van Niels van IEX), en die zijn al dik verdubbeld in waarde.
erikbeurs
0
Als je een positie wilt opbouwen, is het nu het verstandigste om claims te kopen tegen een prijs < 1.17.
Nadat je een paar claims hebt gekocht, moet je rekening houden dat de de claims aanmeldt voor omzetting bij je bank, voor 7 juni 10:00 bij sommige banken.
Je hebt dus weinig tijd om via claims een aankoop te doen.
Dat betekend dat je naast de claim aankoop, nog eens Claims x 3 x Euro 1.17 op je rekening moet hebben staan.
Na de toekenning (16 juni) wordt dat bedrag afgeschreven en heb je aan aandelen: je Claims x3.

bv je koopt nu 10 claims van 1.11 = 11.10
bij omwissseling moet je bijleggen 30 x 1.17 = 35.10
na de omwisseling heb je 30 aandelen voor een aankoopprijs van (1.11/3) + 1.17 = 1.54
De huidige aandeel prijs staat op 1.68, dus zou je een winst per aandeel hebben van 0.14.

Duidelijk zo?
W-Handelaar
0
quote:

erikbeurs schreef op 3 juni 2022 16:37:

Als je een positie wilt opbouwen, is het nu het verstandigste om claims te kopen tegen een prijs < 1.17.
Nadat je een paar claims hebt gekocht, moet je rekening houden dat de de claims aanmeldt voor omzetting bij je bank, voor 7 juni 10:00 bij sommige banken.
Je hebt dus weinig tijd om via claims een aankoop te doen.
Dat betekend dat je naast de claim aankoop, nog eens Claims x 3 x Euro 1.17 op je rekening moet hebben staan.
Na de toekenning (16 juni) wordt dat bedrag afgeschreven en heb je aan aandelen: je Claims x3.

bv je koopt nu 10 claims van 1.11 = 11.10
bij omwissseling moet je bijleggen 30 x 1.17 = 35.10
na de omwisseling heb je 30 aandelen voor een aankoopprijs van (1.11/3) + 1.17 = 1.54
De huidige aandeel prijs staat op 1.68, dus zou je een winst per aandeel hebben van 0.14.

Duidelijk zo?
Wat denk je dat er op 16 juni gebeurt? Zou je je aandelen dan voor meer dan 1,54 kunnen verkopen?
1.580 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 75 76 77 78 79 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:35
Koers 9,964
Verschil +0,030 (+0,30%)
Hoog 10,110
Laag 9,850
Volume 1.139.888
Volume gemiddeld 1.814.737
Volume gisteren 1.126.343

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront