TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juni

819 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 37 38 39 40 41 » | Laatste
sniklaas
0
quote:

sniklaas schreef op 3 juni 2022 10:10:

[...]Maw jij zit met je beschouwingen al minstens 10 jaar ernaast, waarom zou dat voor 2022 & 2023 anders zijn?
Martin, ga je nog een antwoord geven op bovenstaande vraag?
sniklaas
0
In een notendop de verschillen tussen de prestaties van Tele Atlas in 2007 afgezet tegen de prestaties van TOMTOM in 2021.
Note: in 2007 was ongeveer 30% van de Tele Atlas omzet afkomstig van TOMTOM.
2008 overname Tele Atlas door TOMTOM voor €2900 mio.

@TA in 2007 €308 mio aan omzet gerealiseerd met 1889 FTE's
A@E in 2021 €392 mio aan omzet gerealiseerd met een significant deel van de 4373 FTE's, mijn inschatting minimaal 3500 FTE's werkzaam in het automotive of enterprise deel...

Inflatie van 2007 t/m 2021 cumulatief 30%, gemiddeld 1,8% per jaar

@TA in 2007 omzet per FTE €163050,- is gecorrigeerd met 30% inflatie €211965,-
@A&E in 2021 omzet per FTE €112000,-

De omzet per FTE is gedurende deze 14 jaar met ongeveer 50% per FTE gedaald waar kosten significant zijn toegenomen.

2020 personeels kosten €69550,- per FTE
2021 personeels kosten €72325,- per FTE = +4%
2020/2021 personeels afname 4465 naar 4373 = -2%
afname van het aantal FTE's werkzaam bij geografical data -5%
toename van het aantal FTE's werkzaam bij application layer +7%

toename personeels kosten van 2020 naar 2021 gemiddeld +6% per FTE

De aangekondigde reorganisatie van 500 FTE's zal een voorzetting zijn van de 2021 afname bij geografical data en betreft FTE's met personeels kosten uit de lagere regionen. per 2023 of 2024 zal het merendeel van de FTE's werkzaam zijn bij application layer.

Mijn inschatting voor personeelskosten in 2022 is een toename van 10% tov 2021 van €316 mio naar €346 mio veroorzaakt door;
- plus 100 FTE's 'a €80K = €8 mio
- loon compensatie ed +7%
maar exclusief de kosten voor het sociaal plan 500 FTE's 'a 1 jaarsalaris per FTE, €30 mio erbij...

Mijn inschatting aan personeelskosten in 2023 is een afname van 4% tov 2022 naar €332 mio veroorzaakt door;
- minus 500 FTE's 'a €60K = €30 mio
- loon compensatie ed +5%

Ik laat me graag verrassen waar die jaarlijkse besparing vanaf 2023 van €40 mio vandaan moet komen, komt niet uit de pot personeels kosten.
boem!
0
Indien er een besparing van 40 mio moet plaatsvinden in 2023 na een toename met 30 mio in 2022 zal dit grotendeels op het conto komen van personele kosten.

Het door TT voorgeschotelde plaatje zag er als volgt uit.
Opex 2021 excl D&A 425 mio
idem 2022 455 mio
idem 2023 385 mio

De vertaalslag van @Sniklaas is als volgt weer te geven:
Opex 2021 425 mio
idem 2022 455 mio
idem 2023 441 mio.

Het is daarom maar goed, dat we bij de Q2 cijfers en de CMD een nadere toelichting van TT tegemoet kunnen zien.
boem!
0
Sorry de opex van @Sniklaas in 2022 ligt nog eens 30 mio hoger.

Dit wordt veroorzaakt doordat de kosten excl het sociaal plan zijn.

Daaardoor kom het kostennivo van @Sniklaas voor 2023 ook 30 mio hoger te liggen.
boem!
0
Mijn eigen gedachten vwb de Opex is de vogende:

Opex 2021 425 mio
Opex 2022 425*1.025 + 30 mio = 465 mio
Opex 2023 435*1.025 - 40 mio= 405 mio

UIteraard zal een verschil in Opex erg belangrijk (ik 405 vs 471 mio Sniklaas) zijn het allerbelangrijkste zal de prodomzet zijn.

Voor mij prod omzet
2021 266 mio
2022 300 mio
2023 360 mio
boem!
0
Ik wil toegeven de opex volledig verkeerd te hebben bepaald.

het juiste plaatje is :
TT 425 mio in 2021 daarna 455 mio in 2022 en 415 mio in 2023.
Sniklaas 425 mio 2021 485 mio in 2022 en 2023 475 mio.
Ik 425 mio resp 465 mio en 435 mio in 2023.

Met een prodomzet van 360 mio voor Automotive, 190 mio voor Enterprise en 80 mio voor Consumer resulteert dit in een FCF van:
marge 535 mio - opex 435= 100 *.80 -15 mio Capex = 65 mio
terwijl het IFRS resultaat 50 mio(toevoeging deferred)*.85(marge) + 60 mio(D&A) -15mio capex= 85 mio minder zal bedragen.
Wereldbelegger
1
Dit is tweede positief signaal in twee weken tijd dat ik ben tegengekomen. Wordt nog wel veel slagen om de arm gehouden.
Autofabrikanten optimistischer over chips na schaarste

Autofabrikanten zijn voorzichtig optimistisch over het einde van de schaarste aan high-techonderdelen, met name chips. Sinds vorig jaar moesten vrijwel alle grote autoconcerns geregeld productielijnen stilleggen vanwege schaarste aan deze componenten, maar nu zien fabrikanten dat het aanbod wat ruimer wordt.

Onder andere Mercedes-Benz, Daimler Truck Holding en BMW zeggen genoeg elektronische componenten binnen te krijgen om op volle capaciteit te produceren. Dat kantelpunt komt eerder dan de bedrijven zelf hadden voorspeld. Tegelijkertijd waarschuwen ze dat de kans blijft bestaan dat tekorten de productie opnieuw in de war schoppen.

"We houden het nog altijd op weekbasis in de gaten, maar we hebben nu wereldwijd eigenlijk geen problemen met het draaiende houden van de productie", zegt Jörg Burzer, eindverantwoordelijke voor de productie en toeleveringsketens bij Mercedes-Benz. Af en toe zijn er nog wel verstoringen, "maar dat is niets vergeleken met vorig jaar".

BMW is ook positiever en zegt dat alle fabrieken draaien. "Op dit moment is de situatie iets stabieler", zegt een woordvoerder. Het Duitse concern kan niet uitsluiten dat er de komende weken alsnog verstoringen zullen zijn wegens tekorten. Karin Rådström, hoofd van het merk Mercedes van Daimler Truck, zegt dat het beter gaat dan vorig jaar "maar nog niet perfect".

Vrachtwagenfabrikant DAF laat weten dat de toevoer van onderdelen beter is dan vijf weken geleden gedacht. "In de VS en Europa zijn we in staat om sneller te bouwen", zegt president Harry Wolters van het Paccar-onderdeel.

Dat chips weer ruimer voorhanden zijn, heeft deels te maken met zwakkere economische vooruitzichten door de hoge inflatie, oorlog en renteverhogingen. Dat drukt de vraag naar consumentenelektronica zoals smartphones en laptops, waar ook veel halfgeleiders voor worden gebruikt. Niet elke autofabrikant merkt dat echter direct. Zo zegt Volvo Trucks maar beperkt over chips te kunnen beschikken. Dat zal impact hebben op de resultaten over het tweede kwartaal.

bron:
www.hln.be/autobedrijven/autofabrikan...
vreemdvermogen
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 5 juni 2022 09:46:

TomTom Pre Q1 '22 Consensus
2023 Average Min Max
FCF 36 31 42

bron:
corporate.tomtom.com/static-files/fea...
Q1 '22 cijfers hebben we toch al op 14 april gehad. Zal wel Q2 moeten zijn.
Wereldbelegger
1
quote:

vreemd vermogen schreef op 5 juni 2022 10:39:

[...]

Q1 '22 cijfers hebben we toch al op 14 april gehad. Zal wel Q2 moeten zijn.
Volgens TT website:

Pre Q1 2022 Consensus (April 2022)

On a regular basis, before the quarterly results, we will make an up-to-date consensus overview available on our website.
Wereldbelegger
1
Autoverkopen mei 2022: er gebeuren rare dingen

Het is weer het begin van een nieuwe maand, dus hebben we de verkoopstatistieken van vorige maand voor je. De autoverkopen van mei 2022 laten een duidelijke daling zien. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, gingen de verkopen met 7,4 procent onderuit. Met ‘verkopen’ bedoelen we uiteraard registraties. Lease-auto’s, huurauto’s, voorraadauto’s: alles dat op kenteken is gezet.

Op dit moment staat de teller op 123.811 voor het hele jaar 2022. Daarmee lopen de verkopen achter op die van dezelfde periode vorig jaar. Toen werden er 4,6 procent méér auto’s verkocht.

Bijzonder: er werden geen Tesla’s Model 3, S en X op kenteken gezet. Alleen een handjevol Model Y’s. Heeft overigens meer met leveringen te maken dan met de vraag. Bij Tesla fluctueren dit soort cijfers enorm. Overigens is dat sowieso het geval voor deze maanden gezien de leveringsproblemen waarmee veel merken te maken hebben.

Verder valt op dat Volkswagen relatief laag staat. Met name Peugeot en Kia doen heel erg goede zaken. Ook opvallend is dat de Peugeot 208 én Opel Corsa de best verkochte auto’s van Nederland zijn. Zeker omdat het ze in basis identiek zijn. Ook vermeldenswaardig: de Lynk & Co 01 staat op nummer 5!

bron:
www.autoblog.nl/nieuws/autoverkopen-m...
Optiebelegger
0
quote:

Odessadream schreef op 6 juni 2022 14:19:

Alle TT beleggers op vakantie ??
Niet allemaal, gezien de omzet en de koerswinst..........................
Wereldbelegger
1
Gisteren (voorzichtig) positief signaal van autofabrikant hier geplaatst.

RTL nieuws dikt het goede nieuws aan in de kop van het artikel
op basis van dezelfde informatie en zelfde tekst van gisteren.
Misschien daarom vandaag belangstelling voor TT.

Autoproductie herstelt zich: fabrikanten hebben weinig last meer van chiptekorten

Grote autofabrikanten zeggen dat ze bij de productie steeds minder last hebben van tekorten aan chips. Het kantelpunt is volgens de bedrijven eerder dan verwacht gekomen.

bron:
www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5313371...
Dutchy Ron
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 1 juni 2022 12:15:

Off topic: Voor wie nog een fonds zoekt met veel potentie…….. kijk eens naar WEJO, gisteren weer eens gekocht op 1.85 voor ritje naar 3,00 in een maand (schat ik)
Iemand nog wat gedaan met deze tip? Staan nu op 2,35 en +15% vandaag
vreemdvermogen
0
WEJO? Ik ken het bedrijf niet. Waar te verhandelen? Ik hou het maar op TT. Voor Q1 verkocht en op € 7,02 weer ingestapt. Voor de 2e keer dit jaar. Moet zeggen dat het geen windeieren legt.
Dutchy Ron
0
WeJo is aan de Nasdaq genoteerd en 21% hoger gesloten op 2,51……….. het is nog niet te laat ….. beter in een stijgende lijn kopen dan vallende messen opvangen….. ;-)

www.wejo.com
Autonomous, electric and connected vehicle data is transforming the way we live, work and travel. Wejo is at the forefront of this data explosion, enabling a wide range of businesses and governments to develop products and offerings that benefit people's lives, drive revenue and power innovations.

Hebben ook een deal met MSFT MCVP …… niet dat dat een garantie is voor succes ;-)
DeWalt
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 6 juni 2022 14:39:

Gisteren (voorzichtig) positief signaal van autofabrikant hier geplaatst.

RTL nieuws dikt het goede nieuws aan in de kop van het artikel
op basis van dezelfde informatie en zelfde tekst van gisteren.
Misschien daarom vandaag belangstelling voor TT.

Autoproductie herstelt zich: fabrikanten hebben weinig last meer van chiptekorten

Grote autofabrikanten zeggen dat ze bij de productie steeds minder last hebben van tekorten aan chips. Het kantelpunt is volgens de bedrijven eerder dan verwacht gekomen.

bron:
www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5313371...
Dit gaat cijfers van TomTom snel verbeteren.
nr36
3
Voor KKR gaat vrijdag 3 juni de boeken in als een slechte dag. De Amerikaanse investeerder kreeg een flinke tegenvaller te verwerken in zijn ambitie de oer-Hollandse fietsenfabrikant Accell over te nemen. Niet de minimaal benodigde 80% van de aandelen had zich aangemeld voor de overname maar een magere 73,53%.
Met deze onverwacht slechte score kan KKR het bod van €1,56 mrd op de eigenaar van Batavus en Sparta niet meteen gestand doen. De overname van Accell is daarmee een interessant schaakspel geworden.
Wat is de volgende zet? De Amerikanen zullen een list moeten verzinnen om de groep aandeelhouders die zich verzet alsnog over te halen. Niet de gehele groep hoeft overtuigd te worden; zeven procentpunt meer steun is voldoende.
Maar hoe dit aan te pakken? De uitslag maakt duidelijk dat KKR hardnekkige weerstand van onder andere ASR (belang van 6%) en de Franse investeerder Moneta (7%) moet overwinnen. Zij vinden niet alleen het bod van €58 per aandeel te laag. De onmin zit dieper, viel onlangs tijdens de buitengewone aandeelhoudersvergadering (bava) op te maken uit de kritiek van een ASR-vertegenwoordiger op het overnameproces. ‘Het deugt naar vorm en inhoud niet’.
Uit zijn relaas bleek verbolgenheid over de handelwijze van medeaandeelhouder Teslin, die een belang van 10% heeft. Teslin heeft buiten de andere aandeelhouders om het initiatief genomen tot de deal, en hiervoor KKR benaderd.
Teslin doet mee met de overname en blijft daarna aandeelhouder. Daardoor kan de investeerder uit Maarsbergen blijven profiteren van de verwachte groei van Accell. ‘We hebben grote moeite met de ongelijke behandeling van minderheidsaandeelhouders’, stelde ASR.
Daarnaast is er onvrede over de juridische constructie die KKR en Teslin wilden gebruiken om weerspannige aandeelhouders ‘uit te roken’. Normaal kan dat als minimaal 95% van de aandelen is aangemeld. Maar KKR en Teslin konden dat al bij minimaal 80%. Dat moest de ‘dealzekerheid’ vergroten, maar heeft wellicht averechts gewerkt.
KKR heeft na de tegenvallende steun voor de overname een aantal opties, zo blijkt uit de ­verklaring die vrijdagavond door Accell werd uitgegeven. De eerste mogelijkheid is om helemaal af te zien van de overname. In de visie van Koster van de VEB is de kans daarop klein. ‘KKR en Accell hebben veel uitgegeven aan adviseurs en advocaten om de overname op te zetten.’ Schattingen in de markt lopen uiteen van €15 mln tot €20 mln aan kosten.
Een andere mogelijkheid is dat KKR in overleg met het bestuur van Accell de aanmeldings­termijn voor aandeelhouders verlengt, in de hoop dat twijfelende aandeelhouders alsnog besluiten zich aan te melden. De verlengingstermijn kan twee tot tien weken zijn.
Deze optie lijkt weinig zinvol, of de Amerikanen moeten met Teslin en Accell tot een nieuw voorstel komen. Koster gaat ervan uit dat een nieuw voorstel maar één ding kan omvatten: een hoger bod. ‘Ik denk dat ze niet tot het uiterste zijn gegaan.’ Maar hoeveel is genoeg? Het verzet van ASR lijkt verder te gaan dan alleen de hoogte van het bod. En wat zal Moneta in dat geval doen?
De derde optie is dat KKR in overleg met ­Accell het bod met 73,53% van de aandelen toch gestand doet. In dat geval kan de aanmeldtermijn met nog twee weken worden verlengd. Het eventuele gevolg is dat een deel van de aandelen Accell voorlopig op de beurs blijft genoteerd, wat KKR, Teslin en het bestuur van Accell juist niet willen.
Uiterlijk donderdag moet KKR meer duidelijkheid geven. Tot die tijd wachten beleggers in spanning af. Vertrouwen in een deal is er nog wel. De koers van Accell eindigde gisteren bijna 3% hoger dan de slotkoers op vrijdag.
[verwijderd]
0
quote:

nr36 schreef op 7 juni 2022 06:01:

Voor KKR gaat vrijdag 3 juni de boeken in als een slechte dag. De Amerikaanse investeerder kreeg een flinke tegenvaller te verwerken in zijn ambitie de oer-Hollandse fietsenfabrikant Accell over te nemen. Niet de minimaal benodigde 80% van de aandelen had zich aangemeld voor de overname maar een magere 73,53%.
Met deze onverwacht slechte score kan KKR het bod van €1,56 mrd op de eigenaar van Batavus en Sparta niet meteen gestand doen. De overname van Accell is daarmee een interessant schaakspel geworden.
Wat is de volgende zet? De Amerikanen zullen een list moeten verzinnen om de groep aandeelhouders die zich verzet alsnog over te halen. Niet de gehele groep hoeft overtuigd te worden; zeven procentpunt meer steun is voldoende.
Maar hoe dit aan te pakken? De uitslag maakt duidelijk dat KKR hardnekkige weerstand van onder andere ASR (belang van 6%) en de Franse investeerder Moneta (7%) moet overwinnen. Zij vinden niet alleen het bod van €58 per aandeel te laag. De onmin zit dieper, viel onlangs tijdens de buitengewone aandeelhoudersvergadering (bava) op te maken uit de kritiek van een ASR-vertegenwoordiger op het overnameproces. ‘Het deugt naar vorm en inhoud niet’.
Uit zijn relaas bleek verbolgenheid over de handelwijze van medeaandeelhouder Teslin, die een belang van 10% heeft. Teslin heeft buiten de andere aandeelhouders om het initiatief genomen tot de deal, en hiervoor KKR benaderd.
Teslin doet mee met de overname en blijft daarna aandeelhouder. Daardoor kan de investeerder uit Maarsbergen blijven profiteren van de verwachte groei van Accell. ‘We hebben grote moeite met de ongelijke behandeling van minderheidsaandeelhouders’, stelde ASR.
Daarnaast is er onvrede over de juridische constructie die KKR en Teslin wilden gebruiken om weerspannige aandeelhouders ‘uit te roken’. Normaal kan dat als minimaal 95% van de aandelen is aangemeld. Maar KKR en Teslin konden dat al bij minimaal 80%. Dat moest de ‘dealzekerheid’ vergroten, maar heeft wellicht averechts gewerkt.
KKR heeft na de tegenvallende steun voor de overname een aantal opties, zo blijkt uit de ­verklaring die vrijdagavond door Accell werd uitgegeven. De eerste mogelijkheid is om helemaal af te zien van de overname. In de visie van Koster van de VEB is de kans daarop klein. ‘KKR en Accell hebben veel uitgegeven aan adviseurs en advocaten om de overname op te zetten.’ Schattingen in de markt lopen uiteen van €15 mln tot €20 mln aan kosten.
Een andere mogelijkheid is dat KKR in overleg met het bestuur van Accell de aanmeldings­termijn voor aandeelhouders verlengt, in de hoop dat twijfelende aandeelhouders alsnog besluiten zich aan te melden. De verlengingstermijn kan twee tot tien weken zijn.
Deze optie lijkt weinig zinvol, of de Amerikanen moeten met Teslin en Accell tot een nieuw voorstel komen. Koster gaat ervan uit dat een nieuw voorstel maar één ding kan omvatten: een hoger bod. ‘Ik denk dat ze niet tot het uiterste zijn gegaan.’ Maar hoeveel is genoeg? Het verzet van ASR lijkt verder te gaan dan alleen de hoogte van het bod. En wat zal Moneta in dat geval doen?
De derde optie is dat KKR in overleg met ­Accell het bod met 73,53% van de aandelen toch gestand doet. In dat geval kan de aanmeldtermijn met nog twee weken worden verlengd. Het eventuele gevolg is dat een deel van de aandelen Accell voorlopig op de beurs blijft genoteerd, wat KKR, Teslin en het bestuur van Accell juist niet willen.
Uiterlijk donderdag moet KKR meer duidelijkheid geven. Tot die tijd wachten beleggers in spanning af. Vertrouwen in een deal is er nog wel. De koers van Accell eindigde gisteren bijna 3% hoger dan de slotkoers op vrijdag.
Je kunt voor Accell zo TomTom invullen, cijfers beetje aanpassen, maar met dit soort intensieve contacten tussen KKR en Teslin, wordt wel duidelijk wat Teslin met TT wil. Dat gaat echt niet anders lopen, tenzij de uitkomst van de Accell-deal helemaal fout gaat. (In de ogen van KKR / Teslin dan)
819 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 37 38 39 40 41 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 5,520
Verschil +0,060 (+1,10%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 546.527
Volume gemiddeld 317.474
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront