TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juni

819 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 37 38 39 40 41 » | Laatste
marathon 11
1
quote:

pwijsneus schreef op 7 juni 2022 13:48:

[...]

Hoe kan TomTom zo hard krimpen? Is Renault of PSA versnelt aan het overstappen naar Google?
Here kan aan de eigen klanten( mede eigenaren) vragen wat ze willen als omzet. Of die nou extra betalen voor de geleverde spullen of ze dragen extra bij aan het verlies dat maakt niet zoveel uit. Ik denk dat deze groei ook te maken heeft met de aankomende SPAC.
Windowdressing heet zoiets geloof ik!!
boem!
0
Dank @win some

Hieruit blijkt eens te meer, dat HERE nog niet is afgeschreven.

Spelen nog steeds een prominente rol in Automotive( NB ISA-contracts).
Wereldbelegger
1
quote:

pwijsneus schreef op 7 juni 2022 13:57:

[...]

Apple is jaren geleden begonnen met het produceren en gebruiken van eigen mapdata. Ze wilden niet langer afhankelijk zijn van partijen zoals TomTom.

Misschien dat TomTom voor een aantal plekken in de wereld nog data aan Apple levert. Maar voor het Westen (Noord-Amerika en VS) kan Apple gebruik maken van hun eigen maps.
Even terug in de tijd.

19 sep 2018 -Herwin Thole - Business insider
ANALYSE – Het is een zware week voor TomTom. De Amsterdamse navigatiespecialist ziet zijn beurswaarde verdampen, nadat Google’s moederbedrijf Alphabet aankondigde in zee te gaan met autofabrikanten Renault, Nissan en Mitsubishi.

Die merken bouwden tot nu toe het navigatiesysteem van TomTom in in hun auto’s, maar stappen in ieder geval deels over op de software van de zoekgigant uit Mountain View.

“Dit is echt een klap, een doodsteek voor TomTom”, aldus analist Jos Versteeg van InsingerGilissen.

Is er nog hoop voor de in 1991 opgerichte fabrikant van navigatiesystemen? Misschien dat Apple een handje kan helpen.
De twee bedrijven werken al sinds 2012 met elkaar samen, waarbij TomTom digitale kaarten levert voor Apple Maps.

Slotkoers 19 sept € 6,22

En toen was er in 24 sept 1999 een CMD met bluesky verwachtingen.
In de aanloop er naar toe tikte de koers, begin september, verwachtingsvol € 11,81 aan.
Vandaag staan we rond de gemiddelde koers over de 20 maanden na de CMD van 1999.

Date Price Open High Low
Jun 07, 2022 7.94 8.16 8.18 7.93
Sep 19, 2018 6.22 6.17 6.31 5.78
Highest: 11.81 Lowest: 5.59 Difference: 6.22 Average: 8.02
sniklaas
2
quote:

pwijsneus schreef op 7 juni 2022 13:48:

[...]Hoe kan TomTom zo hard krimpen? Is Renault of PSA versnelt aan het overstappen naar Google?
3 woorden, geen pricing power….

Ongetwijfeld neemt het aantal connecties voor TOMTOM jaarlijks toe maar tegen steevast lagere prijzen…
Wereldbelegger
1
Persbericht tijdens Autotech: Detroit 8-9 juni of (weer) een non-event voor TT-beleggers?

AutoTech: Detroit is back – and TomTom’s automotive experts are excited to reconnect with the industry.
Formerly TU-Automotive Detroit, this two-day event is set to showcase the latest tech and provide plenty of networking opportunities.

Meet the location technology experts
Join us in the Coral Meeting Room – a relaxed atmosphere where you can enjoy refreshments and learn about the latest in TomTom navigation tech and how it's shaping the next generation of vehicles.

Date and Time
Wednesday, June 8
10am-5pm

Thursday, June 9
10am-4pm
[verwijderd]
1
[Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd. Waarschuwing.]
dachthetniet
0
sniklaas
0
quote:

dachthetniet schreef op 7 juni 2022 21:46:

Nou dat indigo komt wel van de grond. Zeker nu apple het veld gaat betreden.
dat lukt zelfs zonder de hulp van APPLE in India;
www.goindigo.in/lite/book-flight.html
[verwijderd]
0
quote:

Riet v. Milt schreef op 7 juni 2022 19:52:

De incompetente en slechts door geld bezeten CEO Hendricus Goddijn leidt zijn bedrijf langzaam maar zeker naar de afgrond. Ook de werknemers zijn niet meer veilig.
Zijn ja-knikkende marionetten van de RvC blijven hem voor €60.000 per jaar de hemel in prijzen. Hoe ver kan je zinken als narcist. De reputatieschade is enorm. Hij en Corinne Goddijn zijn de risée en de Nina Brinken van tegenwoordig.Met hun schijnheilige gedweep met zogenaamde maatschappelijke betrokkenheid.
De reclame met HG in die fiat 500. Denk dat die meer zegt dan je op het eerste gezicht zou denken.

Zou niemand hebben durven zeggen dat ze liever iemand anders hadden? Zouden de reclame mensjes graag met HG zelf optrekken?
vreemdvermogen
0
6 Jun 2022 Citadel Advisors 0,49% van 0,50%
6 Jun 2022 Qube Research & Technologies 0,62% van 0,51%
3 Jun 2022 J.P. Morgan Asset Management 1,22% van 1,17%

Totale netto shortpositie op 8 juni 2022: 1,84%
VanillaSky
1
Ben weer terug aan de basis positie. Verwacht dat na de Q2 cijfers, die zeker mager zijn, er weer nieuwe kansen komen om sub 7 stukken op te rapen.

De 500 man personeel die gaat vertrekken valt me zwaar tegen, daar gaan ze die besparing niet mee redden. Dat is max 20mio besparing daar het laag betaalde functies betreft waarvan zeker een deel in lage lonen landen.

Denk dat dit compleet teniet word gedaan door loonkostenstijging van de rest van het personeel, want reken maar dat ze daar omhoog moeten om het personeel te behouden gezien de huidige arbeidsmarkt, neen ik denk eerlijk gezegd dat die besparing er niet gaat komen. En met krimpende omzetten blijft het dus aanmodderen de komende jaren. Vermoed dan ook dat de cash buffer zeker volgend jaar verder gaat slinken, door verlies en eventueel nog extra door een nieuw SBB programma.
Het is toch weer niet waar
0
niemand het stuk over zelfrijdende vrachtwagens gelezen bij rtl nieuws daar zit tomtom toch ook met twee vingers in
Wereldbelegger
0
De vier Founders bezitten 44,7% van de aandelen.
Treasury Shares 3,2%

Als ik het goed heb begrepen zijn deze Tresure Shares bedoeld als extra beloning voor de Founders en beloning van de RvC. Dus een nieuw SBB programma lijkt een optie.
Op die manier 50% van de aandelen vergaren behoort dan tot de mogelijkheid.
boem!
0
Het vertrouwen in de door TT afgegeven outlook voor 2022 en 2023 bij de analisten is dermate groot dat de consenus 1 op 1 door hen lijkt te zijn overgenomen.

Waar TT het heeft over een omzet A&E van resp 400 mio en 450 mio zetten de analisten daar 419 mio en 457 mio tegenover.
Hetzelfde beeld vwb omzet Consumer TT 90 mio resp 75 mio , de analisten 90 mio en76 mio.
Opex excl D&A 455 mio resp 415 mio , de analisten 456 mio resp 418 mio
EN last but not least prodomzet Automotive TT significante stijging (= 12-20%) de analisten 2022 + 12,5% 2023 +20%

Dit alles leidt volgens TT tot een FCF verlies van 5% in 2022 en een FCF winst van minimaal 5% in 2023.

De analisten komen tot -5% in 2022 en +7% in 2023.

Ook de markt heeft vertrouwen in de door TT afgegeven outlook 2023.
ZIj waarderen TT op een positivieve FCF van 8,10 -2,50= 5,60/25*132= 30 mio ofwel een + van 6%.

IK snap als geen ander dat een wijziging in de opex of de prodomzet grote verschillen laat zien.

ik ben gerustgesteld met de aangekondigde reorganisatie dat de bezuiniging in Opex meer gezicht krijgt terwijl de laatste berichten over de supply chain problemen nog niet zo positief zijn geweest de laatste jaren.
boem!
1
quote:

Wereldbelegger schreef op 8 juni 2022 12:52:

De vier Founders bezitten 44,7% van de aandelen.
Treasury Shares 3,2%

Als ik het goed heb begrepen zijn deze Tresure Shares bedoeld als extra beloning voor de Founders en beloning van de RvC. Dus een nieuw SBB programma lijkt een optie.
Op die manier 50% van de aandelen vergaren behoort dan tot de mogelijkheid.
Belofte maakt schuld maar er zijn grenzen.

GEEN AB zoals door mij beloofd.

De treasury shares zijn bedoeld als LTI voor MGT van TT.

GEEN beloning voor FOUNDERS of RVC.
Wereldbelegger
1
Vooral afkortingen gebruiken om te laten zien dat u blijkbaar alles weet over TT.
Weinig informatief en meer gericht op uw eigen ego strelen,
in plaats van in gewoon Nederlands uitleggen waarom ik fout zit.

Ondanks dat ik mijn post begin met "Als ik het goed heb begrepen".....
Reageert u wederom als een miskend kijk-mij-eens-wijs-zijn meestertje in de onderbouw van de MULO.
sniklaas
3
quote:

boem! schreef op 8 juni 2022 13:08:

terwijl de laatste berichten over de supply chain problemen nog niet zo positief zijn geweest de laatste jaren.
het ene supply chain probleem wordt ingeruild voor een ander Martin…

Voor de microchip tekorten begint er licht aan het einde van de tunnel te schijnen doordat meer chips beschikbaar komen voor mobiliteit omdat de vraag naar andere consumentenelectronica iets is afgenomen…

Volgende uitdaging voor mobiliteit zijn de grondstoffen voor de productie van de accu’s, nikkel, lithium, mangaan en kobalt…

Het merendeel van de accu’s wordt in Azië geproduceerd en de Europese OEM’s hebben grootse plannen om van Europa een leidende accuproducent te maken maar dat zal een helse opgave worden wanneer de grondstoffen daarvoor ontbreken waardoor het gevolg een lijdende positie kan worden…

Kijk eens realistisch naar de positie van TOMTOM, in 2008 lag de kaartentechnologie wereld aan de voeten van 2 spelers, NAVTEQ en TOMTOM en wat hebben beide spelers met deze machtspositie gedaan; verspeeld en in 15 jaar tijd niet in staat gebleken om op basis van de kaartentechnologie een lucratief verdienmodel op te tuigen…

Een lucratief verdienmodel optuigen gaat TOMTOM ook niet meer lukken gezien het feit dat kaartentechnologie nagenoeg gratis ‘verkrijgbaar’ is en autonomous driving wat de ‘best of breed’ kaartentechnologie vereist nog enkele jaren op zich laat wachten waar in de tussentijd TOMTOM haar ‘voorspong’ kwijt zal raken aan de GOOGLES, APPLES en INTELS van deze wereld…

Verpatsen van de kaartentechnologie assets zolang het nog kan is het enige dat TOMTOM rest..

Om financieel lucratief operationeel te ondernemen is het zelfstandige bedrijf TOMTOM uitgespeeld..
boem!
0
Het is voor mij geen verrassing dat jij de toekomstmogelijkheden voor TT om als zelfstandig bedrijf te opereren op nihill inschat.

Met een opex excl D&A van 475 mio in 2023 en een stabiliserende omzet is daar ook alle reden voor.

Maar met een Opex van 425-435 mio en een prodomzet Automotive op het nivo van 2019 ziet de wereld er kompleet anders uit.

JIj bent heel rigide in jouw uitlatingen en doet net alsof een hoge Opex gecombineerd met een stokkende prod omzet een vaststaand gegeven is.

Ik heb evenals de analisten en de markt WEL vertrouwen in de strategie van TT en zie derhalve de Q2 cijfers en de CMD positief tegemoet.
819 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 37 38 39 40 41 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront