Umicore « Terug naar discussie overzicht

Forum Umicore geopend

928 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... 43 44 45 46 47 » | Laatste
herman1745
1
Snap nt goed dat er nog iemand is die niet weet wat de energietransitie gaat kosten. Zowel voor particulier als voor bedrijven. Dat Umicore nu zwaar investeert is goed. Binnen 5 jaar gaan steeds meer EV's end of life zijn en zullen de batterijen moeten worden gerecycleerd. Wat had Umicore moeten doen? Wachten tot de chinezen hier hun fabrieken komen zetten ? En dan dan klagen dat Umicore de boot gemist heeft ?
Leeser1959
0
Het verhaal valt gewoon in een slechte markt, kijk naar alle cyclische waarden vanochtend in Europa.

Gewoon kopen, heb ik net gedaan, en wegleggen, het is een belegging en geen speculatie.
Hopper58
0
quote:

herman1745 schreef op 22 juni 2022 10:50:

Snap nt goed dat er nog iemand is die niet weet wat de energietransitie gaat kosten. Zowel voor particulier als voor bedrijven. Dat Umicore nu zwaar investeert is goed. Binnen 5 jaar gaan steeds meer EV's end of life zijn en zullen de batterijen moeten worden gerecycleerd. Wat had Umicore moeten doen? Wachten tot de chinezen hier hun fabrieken komen zetten ? En dan dan klagen dat Umicore de boot gemist heeft ?
Is ook weer waar natuurlijk. Maar heeft de gemiddelde investeerder nog echt het geduld om LT te beleggen? Ik bedoel als er tussentijds ook tegenvallers zijn?

Ik ben 64 dus voor mij is 2030 te ver af. Ik durf niet te voorspellen dat ik dan nog leef.
Hopper58
0
Sorry mensen maar geen goede berichten op de blog van De Tijd:

"12:21
'Dit is een fundamentele shift bij Umicore'

We delen graag een paar opvallende quotes uit dit stuk van onze collega Kurt Vansteeland over Umicore en de dreun die het krijgt op de beleggersdag. Naar aanleiding van die dag maakte Umicore bekend dat het 5 miljard euro gaat investeren tot 2026. 'Dit is een fundamentele shift in hoe het bedrijf het komende decennium gerund zal worden', zegt Jefferies-analist Charlie Bentley.

Bentley ziet de schulden tegen 2026 tot drie keer de bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda) oplopen. Dat maakt een kapitaalronde waarschijnlijker. De analist merkt ook op dat Umicore voortaan op die ebitda in plaats van de bedrijfswinst (ebit) zal focussen. De kloof tussen ebit en etbida zal door de hoge afschrijvingslast de komende jaren groot zijn.

'In de feiten schrapt Umicore zijn doelstelling van een rendement op eigen vermogen van 15 procent', schrijft Bentley. Umicore zelf verwacht dat het die 15 procent tegen 2030 weer zal halen, maar de analist rekent tegen dan op 11 procent."
Hopper58
0
"12:31
'Onduidelijk hoe Umicore doelstellingen gaat halen'

ING-analist Stijn Demeester zegt dat de geplande kapitaalinvesteringen van 5 miljard euro over 2022-2026 van materialengroep Umicore ruim boven zijn verwachting ligt. 'Het komt neer op 1 miljard euro per jaar tegenover een jaarlijks gemiddelde van 435 miljoen euro over 2017-2020.'

Demeester vraagt zich af hoe Umicore de financiële doelstellingen zal bereiken. 'We denken dat de markt een afwachtende houding gaat nemen, omdat er weinig informatie is over de vooruitzichten op korte termijn.'

De analist heeft een houdenadvies en koersdoel van 36 euro voor Umicore. Het aandeel krijgt een dreun van ruim 10 procent. "
JdeFL
1
quote:

Hopper58 schreef op 22 juni 2022 13:08:

Sorry mensen maar geen goede berichten op de blog van De Tijd:

"12:21
'Dit is een fundamentele shift bij Umicore'
...
Had ik er niet in gelezen deze morgen. Is in sé toch een winstwaarschuwing....
JdeFL
1
quote:

herman1745 schreef op 22 juni 2022 10:50:

... Wat had Umicore moeten doen? Wachten tot de chinezen hier hun fabrieken komen zetten ? En dan dan klagen dat Umicore de boot gemist heeft ?
Heb dat idee hier ooit geopperd: splitsen in 2, zoals ooit met Nyrstar.
Wat die batterijen betreft, ze zijn al eens ingehaald door de werkelijkheid, alles zag er goed uit, tot de markt toch voor de goedkopere oplossing ging.
En die batterijmarkt is erg snel aan 't veranderen. Onze grasmaaier doet met een lading de hele gazon (48V). Een van de vorige grasmaaiers had evenveel volume batterij aan boord, gewoon om de benzinemotor te starten. Soit, 5 jaar, 't is inderdaad een hele tijd.
P.S. Jean59, zit wat analogie in.
herman1745
1
quote:

JdeFL schreef op 22 juni 2022 14:02:

[...]

Heb dat idee hier ooit geopperd: splitsen in 2, zoals ooit met Nyrstar.
Wat die batterijen betreft, ze zijn al eens ingehaald door de werkelijkheid, alles zag er goed uit, tot de markt toch voor de goedkopere oplossing ging.
En die batterijmarkt is erg snel aan 't veranderen. Onze grasmaaier doet met een lading de hele gazon (48V). Een van de vorige grasmaaiers had evenveel volume batterij aan boord, gewoon om de benzinemotor te starten. Soit, 5 jaar, 't is inderdaad een hele tijd.
P.S. Jean59, zit wat analogie in.
Dat batterijmarkt snel verandert is een feit, maar we moeten denken aan de toekomst lithium, nikkel, zeldzame aardmetalen gaan op de grondstoffenmarkt door het dak qua prijs. Ook kunnen we het niet maken dat we onze afgedankte EV's gaan dumpen in Afrika. Europa zet steeds meer in op duurzaamheid wat betekent dat recyclage steeds belangrijker gaat worden. Vergeet niet een batterij van bvb een Audi eTron weegt snel 700kg, daar valt heel wat te recycleren.
JdeFL
1
Ben ik het helemaal mee eens. Maar het bouwen van nieuwe batterijen kan in een aparte vennootschap, m.i.
groene appel
0
Jefferies herhaalt het verkoopadvies voor Umicore
donderdag 23 juni 2022 - 07:50u -

Het verkoopadvies van maandag 2 mei 2022 wordt herhaald. Dit vorige advies heeft geresulteerd in een rendement van 5,58%.
Fonds: Umicore Guru: Jefferies
Advies: Verkopen Status: Actief
Koersdoel: € 26,00
Hopper58
0
Op de blog van De Tijd:

"09:17
Jefferies over Umicore: 'Houd de schuldgraad in de gaten'

Umicore blijft na de dreun die het aandeel woensdag bij de beleggersdag incasseerde onder druk staan en noteert 2,5 procent lager op 34,01 euro.

Beleggers vragen zich af hoe de materialengroep de erg forse investeringsplannen voor de komende vijf jaar - 5 miljard euro - zal financieren. Het bedrijf maakt zich sterk al de plannen uit de eigen cashflow te kunnen financieren. Maar het beurshuis Jefferies becijfert dat tussen nu en 2026 ook nog eens zo'n 2,2 miljard aan dividenden, belastingen en rentelasten betaald worden.

'Volgens onze ramingen zal Umicore door de beperkte vrije kasstroom alle dividenden tot 2030 met schulden moeten financieren', stelt analist Charlie Bentley. Hij blijft zich ook vragen stellen over de rendabiliteit op lange termijn van de kathodematerialen waar het bedrijf zwaar op inzet, gelet op de concurrentie van de goedkopere LFP-technologie, waar Tesla op mikt. "
Umi1
0
quote:

Ivan schreef op 28 juni 2022 09:37:

:Op 23 juni kocht Thomas Leysen 40.000 aandelen aan een koers van 33,89 €.

www.fsma.be/nl/node/226245
Als Leysen bijkoopt is het kwestie van te volgen. Zie z'n vorige aankopen; z'n laatste 'trade' op 27 gekocht & 59 verkocht op een periode van 2jaar.
[verwijderd]
0
Umicore gaat all-in
Een sterke balans, een gefaseerde aanpak en goede marktvooruitzichten beperken het risico van de gedurfde strategie.

Umicore blies de beleggers vorige week behoorlijk van hun sokken met de aankondiging dat het de volgende vijf jaar tot 5 miljard euro zal investeren, onder meer in nieuwe productiecapaciteit voor batterijmaterialen en een nieuwe fabriek voor de recyclage van batterijen. Dat investeringsprogramma is veel groter dan verwacht. Umicore gaat dus all-in, met de focus op schone mobiliteit en recyclage, sectoren waarop het zich al langer toelegt.

De beleggers reageerden onderkoeld op de ambitieuze groeiplannen. De koers verloor aanvankelijk tot 10 procent en meer. De beleggers struikelden vooral over de risico's. De schuldgraad zal gevoelig stijgen, terwijl de return soms ver in de toekomst ligt. Umicores recente trackrecord is ook niet goed. Het bedrijf investeerde de voorbije jaren fors in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit van batterijmaterialen, maar overcapaciteit op de markt en verkeerde technologische keuzes torpedeerden de rendabiliteit van die investeringen. Begin dit jaar moest Umicore waarschuwen voor een verlaging van de winstvooruitzichten voor 2022 en 2023.

Die fouten uit het verleden schrikken Umicore niet af. Dat is wellicht terecht. Er is leergeld betaald, terwijl de markt van schone mobiliteit de volgende jaren alleen maar zal groeien. Umicore verwacht een verdrievoudiging van die markt tegen 2030. Als het bedrijf nu niet volop de kaart van de schone mobiliteit trekt, dan wellicht nooit meer. Het gooit zich ook niet blind in het avontuur. De investeringen gebeuren in schijven, en zijn vaak gekoppeld aan langlopende contracten met afnemers. Ontwikkelt de markt zich niet zoals verwacht, of vindt het bedrijf geen klanten, dan wordt het investeringsprogramma teruggeschroefd. Het bedrijf vertrekt ook van een sterke balans, zodat een kapitaalverhoging zeker de eerste jaren weinig waarschijnlijk is.

Umicore krijgt intussen een duidelijker zicht op de markt voor batterijmaterialen, die de volgende jaren de belangrijkste winstmotor moet worden. Het wil de eigen productie van kathoden verhogen van 65 GWh in 2021 naar 400 GWh in 2030. Die verhoging is nodig om het wereldwijde marktaandeel van 20 procent te verdedigen. De helft van de productieverhoging is afgedekt door de recent aangekondigde contracten met Volkswagen en Stellantis. Het bedrijf meldt intussen ook een sterke interesse van andere autobouwers en verwacht nieuwe contracten te kunnen aankondigen. Ook technologisch kan Umicore de stap doen naar batterijen met een hoger nikkelgehalte en andere technologische oplossingen later in het decennium. Umicore wil ook de voorsprong in de recyclage van batterijen consolideren met de bouw van een nieuwe recyclagefabriek in Europa, een investering van 500 miljoen euro. Die markt zal de volgende jaren explosief groeien.

Umicore probeerde ook de financiële return van de investeringen te schetsen. De omzet zou moeten verdubbelen tegen 2030, met in die periode een marge van minstens 20 procent op de bedrijfscashflow. In het recordjaar 2021 bedroeg die marge 31 procent. Het rendement op eigen vermogen moet tegen 2030 stijgen tot 15 procent. Vanaf 2026 rekent het bedrijf op aantrekkelijke vrije cashflows. Dat is iets te vaag om beleggers vandaag gerust te stellen, voor zover het zin heeft om jaren vooruit te blikken.

Conclusie

Umicore zet met een investeringsprogramma zwaar in op schone mobiliteit en recyclage. Die strategie is gedurfd, maar een sterke balans, een gefaseerde aanpak en goede marktvooruitzichten beperken het risico. De potentiële financiële return is nog moeilijk in te schatten. De lagere koers biedt stilaan een nieuwe instapkans, maar in het huidige moeilijke beursklimaat is er geen haast bij.

Advies: houden

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Koers: 33,7

Ticker: UMI

ISIN-code: BE0974320526

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 8,31 miljard euro

K/w 2021: 18

Verwachte k/w 2022: 16

Koersverschil 12 maanden: -32%

Koersverschil sinds jaarbegin: -6%

Dividendrendement: 2,4%

Bron: trends.be
voda
0
Advies van Goldman Sachs over Umicore
Beurshuis Goldman Sachs
Aandeel Umicore
Datum 11 juli 2022
Advies Neutraal
Koersdoel 37,00 EUR

Detail advies
LONDON (Trivano.com) - Op 11 juli 2022 hebben de analisten van Goldman Sachs hun beleggingsadvies voor Umicore (UMI; ISIN: BE0974320526) herhaald. Het advies van Goldman Sachs voor Umicore blijft "neutraal".

Het koersdoel wordt door Goldman Sachs verlaagd van 43,00 EUR naar 37,00 EUR.

Op 2 mei 2022 noteerden de aandelen van Umicore ex-dividend.
voda
0
PERSBERICHT: Umicore bereidt bouw voor van de eerste batterijmaterialenfabriek van haar soort in Canada
Umicore bereidt bouw voor van de eerste batterijmaterialenfabriek van haar soort in Canada

Umicore is van plan een nieuwe fabriek voor kathodematerialen (CAM) en hun precursormaterialen (pCAM) voor batterijen te bouwen in Ontario, Canada. Voor Umicore betekent deze investering de laatste stap in de uitbouw van een wereldwijde productieaanwezigheid met waardeketens voor batterijmaterialen die regionaal volledig geïntegreerd zijn, om haar klanten te ondersteunen in hun snelle omschakeling naar duurzame elektrische mobiliteit.

De geplande fabriek zou de eerste in haar soort zijn in Noord-Amerika, die de productie van kathode- en precursormaterialen op grote industriële schaal combineert. Daarmee vervolledigt ze de ontbrekende schakel in Canada's waardeketen voor batterijen, van natuurlijke rijkdommen tot elektrische mobiliteit. Umicore is in onderhandeling met verschillende potentiële klanten voor productiecontracten in Noord-Amerika. Dit zal de basis zijn voor Umicore's investeringsbeslissing. Het onderstreept haar engagement voor een waardecreërend rendement.

Vandaag hebben Umicore en de regering van Canada een intentieverklaring ondertekend die de afronding inhoudt van de steunaanvraag voor het project in het kader van het Strategisch Innovatiefonds. Deze volgt op een recente overeenkomst met Loyalist Township om hiervoor een terrein van ongeveer 142 hectaren in Loyalist, Ontario, in concessie te nemen. De locatie, in het centrum van het ecosysteem voor de automobielindustrie van Canada, biedt cruciale voordelen zoals toegang tot hoogopgeleide arbeidskrachten, essentiële infrastructuur en hernieuwbare energie, waarop de nieuwe fabriek vanaf de start van de productie voor 100% zal draaien.

Umicore streeft ernaar de bouw te starten in 2023 en de productie tegen eind 2025, met het vermogen om tegen het einde van het decennium een jaarlijkse productiecapaciteit te bereiken die ongeveer een miljoen EV's kan aandrijven.

Umicore zal bovendien mogelijkheden onderzoeken voor metaalraffinage en batterijrecyclage in Noord-Amerika, om haar klanten in de regio een veilige en circulaire toegang te bieden tot essentiële batterijmaterialen en - in lijn met haar eerder aangekondigde ambitie om een regionale aanwezigheid te vestigen in Noord-Amerika - in de hele CAM-waardeketen.
voda
1
Deel 2:

"Canada en de provincie Ontario hebben alles in huis voor Umicore om een volwaardige, duurzame bevoorradingsketen voor batterijmaterialen tot stand te brengen, gaande van de mijn tot de eindmarkt van elektrische voertuigen. Zodra de belangrijkste contracten met klanten gesloten zijn, zou deze uitbreiding in Noord-Amerika de voltooiing betekenen van onze wereldwijde uitbouw van www.globenewswire.com/Tracker?data=2q... regionale bevoorradingsketens voor onze automobiel- en batterijcelklanten op drie continenten," zei Mathias Miedreich, CEO van Umicore. "Wij zijn de regeringen van Canada en Ontario bovendien zeer dankbaar voor hun steun en voor hun bereidheid tot medefinanciering van dit geplande project. De installatie zal Canada en Umicore helpen bij hun gemeenschappelijke doelstelling om een koolstofneutrale bevoorradingsketen voor batterijen tot stand te brengen."

"De aankondiging van vandaag gaat over het scheppen van banen, het terugdringen van vervuiling en het opbouwen van een sterkere, schonere economie voor de Canadezen. De intentie van Umicore om haar nieuwe fabriek in Loyalist Township te vestigen, is opnieuw een belangrijke stap voorwaarts om van Canada een wereldleider te maken in de productie van elektrische voertuigen - van delfstoffen tot productie. Met meer dan 1 000 goede banen om de fabriek te bouwen, en honderden vaste banen zodra ze operationeel is, zal deze nieuwe fabriek tot ver in de toekomst een belangrijke rol spelen in Canada's schone automobielsector," aldus de geachte Justin Trudeau, premier van Canada.

"Canada neemt het voortouw in de wereld als het gaat om de banen van de toekomst in de koolstofarme economie. De aankondiging van vandaag met Umicore bouwt voort op recente investeringen die onze regering heeft gedaan om een bloeiende toeleveringsketen voor EV-batterijen op te bouwen in Canada. We zorgen voor een sterke en veerkrachtige economie, terwijl we ook tienduizenden goedbetaalde banen creëren in het hele land," aldus het geachte parlementslid François-Philippe Champagne, minister van Innovatie, Wetenschap en Industrie.

"Vandaag is weer een perfect voorbeeld van het feit dat ons plan om de auto-industrie van Ontario opnieuw op te bouwen aan snelheid wint en grote voordelen zal opleveren voor gemeenschappen," zei de premier van Ontario, Doug Ford. "Ontario heeft alles wat het nodig heeft, in onze hele eigen toeleveringsketen, om zijn positie als Noord-Amerikaanse drijvende kracht achter de autoproductie te behouden en te versterken. Umicore is van plan om dit deel van de toeleveringsketen voor elektrische voertuigen naar Ontario te halen, wat onze autosector verder zal transformeren en goede banen creëren."

"Deze belangrijke investering van Umicore zal Ontario tot een Noord-Amerikaanse leider maken in dit hoogwaardige segment van de EV-toeleveringsketen en zal de mijnbouwsector van Noord-Ontario verder verbinden met de EV-productie in het zuiden," aldus Vic Fedeli, minister van Economische Ontwikkeling, Banencreatie en Handel. "Onze regering is er onlangs in geslaagd grote investeringen aan te trekken naar de provincie en vestigt daarmee de aandacht van Ontario op de ontwikkeling en bouw van de batterijen die de voertuigen van de toekomst zullen aandrijven."

In Europa levert Umicore haar klanten voor batterijmaterialen via haar precursoren- en kobaltraffinageplant in Kokkola, Finland, en haar batterijmaterialenfabriek in Nysa, Polen, de eerste fabriek voor kathodematerialen op industriële schaal op het continent. In Azië bedient Umicore haar klanten vanuit haar fabrieken in Jiangmen, China, en Cheonan, Korea. In het kader van haar ESG-ambities (milieu, maatschappij en deugdelijk bestuur) www.globenewswire.com/Tracker?data=l8... "Let's go for Zero" streeft Umicore naar een netto-nuluitstoot van broeikasgassen tegen 2035. Om dit doel te bereiken is de toegang tot hernieuwbare energie in al haar vestigingen een belangrijke hefboom. Bovendien wil Umicore de toonaangevende leverancier van koolstofarme batterijmaterialen worden en de decarbonisatie stimuleren dankzij haar unieke positie in de waardeketen van de batterijen.

Voor meer informatie

Investor Relations

Eva Behaeghe +32 2 227 70 68 eva.behaeghe@umicore.com www.globenewswire.com/Tracker?data=nf...

Adrien Raicher +32 2 227 70 68 www.globenewswire.com/Tracker?data=h6... adrien.raicher@umicore.com

Evelien Goovaerts + 32 477 586814 www.globenewswire.com/Tracker?data=tA... evelien.goovaerts@umicore.com

Media Relations

Marjolein Scheers +32 2 227 71 47 marjolein.scheers@umicore.com

Caroline Jacobs +32 2 227 71 29 caroline.jacobs@umicore.com
[verwijderd]
0
Umicore kijkt aan tegen een koersdoelverlaging bij Morgan Stanley van 36 naar 30 euro.
[verwijderd]
0
Beursblik: Solvay draait op volle toeren
Door ABM Financial News op 18 juli 2022 10:15

(ABM FN) Solvay presteert sterk in alle divisies, zowel op vlak van volumes als prijszetting. Dit stelde analist Frank Claassen van Degroof Petercam na de de onverwachte positieve winstwaarschuwing van de chemiegroep.

De REBITDA van de groep zou 25 procent boven de verwachtingen uitkomen. Ondanks de groeiende onzekerheid verwacht Degroof Petercam dat Solvay de jaaroutlook wel eens zou kunnen verhogen tot een dubbelcijferige groei.

Het beurshuis herhaalde het koopadvies met koersdoel van 132,00 euro. Het aandeel noteerde 4,2 procent hoger op 80,88 euro.
voda
0
Advies van Sanford Bernstein over Umicore
Beurshuis Sanford Bernstein
Aandeel Umicore
Datum 19 juli 2022
Advies Market perform
Koersdoel 43,00 EUR

Detail advies
(Trivano.com) - Op 19 juli 2022 hebben de analisten van Sanford Bernstein hun beleggingsadvies voor Umicore (UMI; ISIN: BE0974320526) herhaald. Het advies van Sanford Bernstein voor Umicore blijft "market perform".

Het koersdoel wordt door Sanford Bernstein verlaagd van 45,00 EUR naar 43,00 EUR.

Op 2 mei 2022 noteerden de aandelen van Umicore ex-dividend.
928 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... 43 44 45 46 47 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:35
Koers 21,040
Verschil -0,380 (-1,77%)
Hoog 21,320
Laag 20,900
Volume 294.509
Volume gemiddeld 434.540
Volume gisteren 392.254

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront