AMG « Terug naar discussie overzicht

AMG - 2022: dit jaar moet het gebeuren!

9.510 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 ... 472 473 474 475 476 » | Laatste
Kruimeldief
1
Tja, Tippie, dat vinden wij hier allemaal. De ebitda-raming voor 2022 is vanuit AMG door ome Heinz al twee keer naar boven bijgesteld.
De afzetprijzen werken enigszins vertraagd (3mnd) door, dus q2 en q3 minstens, moeten echt mega-resultaten opleveren, tenzij AMG weer iets onaangenaams uit de hoge hoed tovert. Daarnaast zijn er de nodige initiatieven (o.a. bouw verwerkingsfabriek gestart in Duitsland) die in 2023 en 2024 etc. ons de lang verwachte €’s moeten gaan opleveren.
We hebben al wel een rit naar de €40 gehad (Lithiumverhaal), maar zijn weer terug. Gaat het nog verder terug? Geen idee; zou zomaar kunnen in dit beursklimaat en geo-politieke toestanden. Voor de LT: geduld, hopelijk nu niet teveel ergeren.
Analyse
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 3 juli 2022 07:21:

Koper, nikkel, aluminium: recessievrees drukt de prijzen voor industriële metalen
De prijs van koper wordt beschouwd als een economische barometer - en is net zoveel gedaald als de vorige keer tijdens de financiële crisis. Ook andere metalen geven een recessiesignaal af.
Jacob bloem
07/01/2022 - 18:35 uur 3 keer gedeeld

Zürich De koperprijs is traditioneel een vroege waarschuwingsindicator voor de toestand van de reële economie - en dat belooft weinig goeds. Het roodachtige metaal, veel gebruikt in de bouwsector, bevindt zich sinds vrijdag in de bearmarkt.

Sinds het begin van het jaar is de prijs met meer dan 20 procent gedaald. Een ton koper kost momenteel zo'n 8.200 dollar. In maart was de prijs nog $10.700 per ton.

Ook de prijzen voor nikkel en aluminium daalden fors.
De nikkelprijs is meer dan gehalveerd sinds de extreme omwentelingen op de London Metals Exchange (LME) na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne .

Begin maart was de prijs gestegen tot meer dan $ 48.000 per ton, en zelfs even de grens van $ 100.000 overschreden.
De prijs van nikkel is nu terug op $ 23.000 per ton.
Aluminium is ook sterk in prijs gedaald, van meer dan $ 3.800 per ton tot ongeveer $ 2.400 per ton.
Dit zijn ook de metalen waar AMG in zit. Geen goed nieuws dus. Aan de andere kant is de hoofdmoot voor AMG niet spodumene waar de prijzen sky high gaan. Verder wordt er niet veel meer gesproken over Vanadium. Zie jij daar nog issues?
K. Wiebes
1
Op 13 September meldde Van Eck zich met 'n opwaartse doorbraak van de 3%. In de periode
daarvoor schommelde de koers min of meer tussen de 26 en 29. Maar eens zien of ze die hoge
30'ers hebben aangegrepen om winst te nemen en nu de boel weer oppakken.

www.afm.nl/nl-nl/professionals/regist...

Én, wellicht nóg belangrijker: Géért ziet 't kennelijk weer zitten... :D
www.beursgenoten.nl/mededelingen

Overigens maakt de opmars van de Dollar, het in (steeds minder) Euro's noterende AMG nóg
goedkoperder voor 'n partij uit de VS. De hele nondeju continu kriskras over de wereldzeeën
transporteren, dat schiet ook niet op. Niet qua kosten en niet qua milieuvriendelijkheid.

www.google.com/search?q=1+dollar+to+e...
Halte
0
Op dit moment is AMG bezig met de bouw van Lithium fabriek in Duitsland welke dus ( op zijn vroegst) volgend jaar operationeel moet zijn.
Weet iemand welke activiteiten AMG nu al in Duitsland heeft en wat hiervan het percentage van de omzet is?
Ik vraag dit gezien het feit dat de Duitse overheid zich zeer veel zorgen maakt over de energievoorziening aan het eind van het jaar. Vooral de energie intensieve industrieën in Duitsland ( en daarvan zijn er nog al wat) die de laatste jaren met relatief goedkoop en goed voorradig Russisch gas werketen kunnen harde klappen kan gaan krijgen. Dit nu er vanaf najaar (grote) schaarste aan vooral gas dreigt te ontstaat met als gevolg tekorten en/of zeer hoge prijzen en veel grotere ondernemingen die contractueel de gas prijs langer hebben gezet dan voor het gedeelte dat ze nog wel kunne krijgen met nieuwe leveringsvoorwaarden tegen veel hogere prijzen worden geconfronteerd. Hopelijk is AMG hier dan niet direct het slachtoffer van omdat ze beperkt aanwezig zijn in Duitsland of niet energie (gas) intensief zijn in het productieproces ?

www.telegraaf.nl/financieel/211142164...
Just lucky
3
quote:

Analyse schreef op 3 juli 2022 16:42:

[...]
Dit zijn ook de metalen waar AMG in zit. Geen goed nieuws dus. Aan de andere kant is de hoofdmoot voor AMG niet spodumene waar de prijzen sky high gaan. Verder wordt er niet veel meer gesproken over Vanadium. Zie jij daar nog issues?
Totale onzin, lees je eens wat in.
Analyse
0
quote:

Just lucky schreef op 3 juli 2022 22:37:

[...]Totale onzin, lees je eens wat in.
Oké excuses. Dat ze niet in koper zitten weet ik maar ik dacht dat ze wel in nikkel en aluminium zitten.
DeZwarteRidder
0
quote:

Analyse schreef op 4 juli 2022 07:10:

[...]
Oké excuses. Dat ze niet in koper zitten weet ik maar ik dacht dat ze wel in nikkel en aluminium zitten.
AMG koopt een klein beetje nikkel en aluminium voor legeringen.
Just lucky
0
De kasp van 5000 is genomen, hoogste niveau ooit.

Spodumene Concentrate(6%,CIF China), USD/mt

Save to my list

Li2O content 5.5%-6.2%

Excluding tax

Guidance price, delivered to factory

Null

Brand:

Sub-brand of Galaxy, Pilbara, etc.

Avg.:5,000

+30 (+0.60%)

Jul 04, 2022

CST

Price Range:4,900 -5,100
DeZwarteRidder
0
quote:

K. Wiebes schreef op 3 juli 2022 17:04:

Op 13 September meldde Van Eck zich met 'n opwaartse doorbraak van de 3%. In de periode
daarvoor schommelde de koers min of meer tussen de 26 en 29. Maar eens zien of ze die hoge
30'ers hebben aangegrepen om winst te nemen en nu de boel weer oppakken.

www.afm.nl/nl-nl/professionals/regist...

Én, wellicht nóg belangrijker: Géért ziet 't kennelijk weer zitten... :D
www.beursgenoten.nl/mededelingen

Overigens maakt de opmars van de Dollar, het in (steeds minder) Euro's noterende AMG nóg
goedkoperder voor 'n partij uit de VS. De hele nondeju continu kriskras over de wereldzeeën
transporteren, dat schiet ook niet op. Niet qua kosten en niet qua milieuvriendelijkheid.
Geert zit ook in Gazprom..............
DeZwarteRidder
0
quote:

Halte schreef op 3 juli 2022 19:00:

Op dit moment is AMG bezig met de bouw van Lithium fabriek in Duitsland welke dus ( op zijn vroegst) volgend jaar operationeel moet zijn.
Weet iemand welke activiteiten AMG nu al in Duitsland heeft en wat hiervan het percentage van de omzet is?
Ik vraag dit gezien het feit dat de Duitse overheid zich zeer veel zorgen maakt over de energievoorziening aan het eind van het jaar. Vooral de energie intensieve industrieën in Duitsland ( en daarvan zijn er nog al wat) die de laatste jaren met relatief goedkoop en goed voorradig Russisch gas werketen kunnen harde klappen kan gaan krijgen. Dit nu er vanaf najaar (grote) schaarste aan vooral gas dreigt te ontstaat met als gevolg tekorten en/of zeer hoge prijzen en veel grotere ondernemingen die contractueel de gas prijs langer hebben gezet dan voor het gedeelte dat ze nog wel kunne krijgen met nieuwe leveringsvoorwaarden tegen veel hogere prijzen worden geconfronteerd. Hopelijk is AMG hier dan niet direct het slachtoffer van omdat ze beperkt aanwezig zijn in Duitsland of niet energie (gas) intensief zijn in het productieproces ?

www.telegraaf.nl/financieel/211142164...
Ik vrees dat deze nieuwe fabriek weer flink vertraagd wordt.
K. Wiebes
0
Ze zijn daar nog maar met de funderingen bezig. Tegen de tijd dat ze daadwerkelijk draaien
en daarvoor gas nodig hebben ziet de wereld er weer anders uit.

Of dat "anders" béter is zien we dan wel weer; maar je kúnt nu eenmaal niet alles on hold zetten
omdat er érgens stront aan de knikker is. Ook wanneer je zou beginnen onder 'n strak blauwe
lucht kan het weer immers, gaandeweg omslaan.
wesmail
2
Kolen op het vuur, dat hebben ze genoeg in Duitsland. Mogelijk al eerder gedeeld dit artikel.

Niet genoeg lithium voor elektrische auto's
28 juni 2022
De coalitieregering heeft zich als politiek doel gesteld om in 2030 ten minste 15 miljoen elektrische auto's in Duitsland te hebben geregistreerd. Dit kan echter binnenkort tot mislukken gedoemd zijn, want volgens de laatste berekeningen van het Federaal Instituut voor Geowetenschappen en Natuurlijke Hulpbronnen zal er niet voldoende lithium beschikbaar zijn voor de batterijen.

Grondstoffenexperts waarschuwen: te weinig lithium beschikbaar voor elektrische auto's
In een interview met Handelsblatt zei Michael Schmidt van de BGR:. "Zelfs als alle momenteel geplande en in aanbouw zijnde projecten volgens schema worden uitgevoerd en we uitgaan van een gemiddelde groei van de vraag, zullen we in 2030 niet genoeg lithium hebben om aan de wereldwijde vraag te voldoen". Volgens onderzoek van grondstofexperts zal de wereldwijde vraag naar lithium de komende jaren toenemen tot minimaal 316.000 of meer dan 550.000 ton per jaar, afhankelijk van welk scenario wordt aangenomen. Ter vergelijking: in 2020 bedroeg de wereldwijde lithiumproductie slechts 82.000 ton. Ruim 90 procent hiervan gaat naar de productie van lithium-ionbatterijen voor elektrische auto's. Experts gaan ervan uit dat er in het ergste geval een tekort is tot 300.000 ton lithium per jaar in 2030. Zelfs in het beste geval zou het tekort nog 90.000 ton bedragen, wat meer is dan de huidige jaarproductie.

Niet genoeg lithium voor elektrische auto's. Wereldwijd beschikbare lithiumreserves zijn voldoende voor maximaal 25 miljoen elektrische auto's
Niet genoeg lithium voor elektrische auto's. Wereldwijd beschikbare lithiumreserves zijn voldoende voor maximaal 25 miljoen elektrische auto's

Wereldwijd beschikbare lithiumreserves zijn voldoende voor maximaal 25 miljoen elektrische auto's
Met het geplande EU-verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 zal de vraag naar elektrische auto's echter nog sneller toenemen dan in het slechtste geval van de onderzoeken werd aangenomen. De BGR staat niet alleen in deze opvatting. Het wetenschappelijke adviesorgaan van de Britse regering, het Advanced Propulsion Centre (APC), komt tot een vergelijkbare conclusie. De analisten van het APC gaan ervan uit dat de wereldwijd voorspelde 40 miljoen elektrische auto's door gebrek aan lithium niet eens gebouwd kunnen worden. Ze zien de bekende lithiumreserves al volledig uitgeput bij 25 miljoen elektrische voertuigen. "Er is gewoon niet genoeg lithium, hoewel het geologisch geen schaarse hulpbron is", waarschuwen de analisten.

De wereldwijde lithiumreserves bedragen 21 miljoen ton. De overgrote meerderheid hiervan bevindt zich in Chili en Australië. Er zijn echter altijd langdurige goedkeuringsprocessen voor mijnbouw en reeds geplande projecten worden herhaaldelijk tot stilstand gebracht.

BGR-expert Schmidt zegt dat Mexico momenteel de hele lithiumindustrie nationaliseert en Chili overweegt dit ook te doen. Dit zou al een impact hebben op de prijzen. De prijs van lithium is de afgelopen twee jaar al meer dan verdubbeld. Met de toenemende schaarste zullen de prijzen echter waarschijnlijk onevenredig stijgen. Ook de hoop dat elektrische auto's straks goedkoper kunnen worden geproduceerd dan auto's met verbrandingsmotoren sterft weg.
Just lucky
0
quote:

wesmail schreef op 4 juli 2022 09:45:

Kolen op het vuur, dat hebben ze genoeg in Duitsland. Mogelijk al eerder gedeeld dit artikel.

Niet genoeg lithium voor elektrische auto's
28 juni 2022
De coalitieregering heeft zich als politiek doel gesteld om in 2030 ten minste 15 miljoen elektrische auto's in Duitsland te hebben geregistreerd. Dit kan echter binnenkort tot mislukken gedoemd zijn, want volgens de laatste berekeningen van het Federaal Instituut voor Geowetenschappen en Natuurlijke Hulpbronnen zal er niet voldoende lithium beschikbaar zijn voor de batterijen.

Grondstoffenexperts waarschuwen: te weinig lithium beschikbaar voor elektrische auto's
In een interview met Handelsblatt zei Michael Schmidt van de BGR:. "Zelfs als alle momenteel geplande en in aanbouw zijnde projecten volgens schema worden uitgevoerd en we uitgaan van een gemiddelde groei van de vraag, zullen we in 2030 niet genoeg lithium hebben om aan de wereldwijde vraag te voldoen". Volgens onderzoek van grondstofexperts zal de wereldwijde vraag naar lithium de komende jaren toenemen tot minimaal 316.000 of meer dan 550.000 ton per jaar, afhankelijk van welk scenario wordt aangenomen. Ter vergelijking: in 2020 bedroeg de wereldwijde lithiumproductie slechts 82.000 ton. Ruim 90 procent hiervan gaat naar de productie van lithium-ionbatterijen voor elektrische auto's. Experts gaan ervan uit dat er in het ergste geval een tekort is tot 300.000 ton lithium per jaar in 2030. Zelfs in het beste geval zou het tekort nog 90.000 ton bedragen, wat meer is dan de huidige jaarproductie.

Niet genoeg lithium voor elektrische auto's. Wereldwijd beschikbare lithiumreserves zijn voldoende voor maximaal 25 miljoen elektrische auto's
Niet genoeg lithium voor elektrische auto's. Wereldwijd beschikbare lithiumreserves zijn voldoende voor maximaal 25 miljoen elektrische auto's

Wereldwijd beschikbare lithiumreserves zijn voldoende voor maximaal 25 miljoen elektrische auto's
Met het geplande EU-verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 zal de vraag naar elektrische auto's echter nog sneller toenemen dan in het slechtste geval van de onderzoeken werd aangenomen. De BGR staat niet alleen in deze opvatting. Het wetenschappelijke adviesorgaan van de Britse regering, het Advanced Propulsion Centre (APC), komt tot een vergelijkbare conclusie. De analisten van het APC gaan ervan uit dat de wereldwijd voorspelde 40 miljoen elektrische auto's door gebrek aan lithium niet eens gebouwd kunnen worden. Ze zien de bekende lithiumreserves al volledig uitgeput bij 25 miljoen elektrische voertuigen. "Er is gewoon niet genoeg lithium, hoewel het geologisch geen schaarse hulpbron is", waarschuwen de analisten.

De wereldwijde lithiumreserves bedragen 21 miljoen ton. De overgrote meerderheid hiervan bevindt zich in Chili en Australië. Er zijn echter altijd langdurige goedkeuringsprocessen voor mijnbouw en reeds geplande projecten worden herhaaldelijk tot stilstand gebracht.

BGR-expert Schmidt zegt dat Mexico momenteel de hele lithiumindustrie nationaliseert en Chili overweegt dit ook te doen. Dit zou al een impact hebben op de prijzen. De prijs van lithium is de afgelopen twee jaar al meer dan verdubbeld. Met de toenemende schaarste zullen de prijzen echter waarschijnlijk onevenredig stijgen. Ook de hoop dat elektrische auto's straks goedkoper kunnen worden geproduceerd dan auto's met verbrandingsmotoren sterft weg.
Grappig toch, de wereld schreewt om lithium, maar daar kunnen algo's niets mee, die pompen gewoon door. Ik zie zelfs met een recessie de prijs nauwelijks dalen, denk dat elk aanbod wordt opgekocht met het oog oo de blijvende schaarste.
geldmaker
0
Bio-marker
1
quote:

geldmaker schreef op 4 juli 2022 10:36:

Wel een puntje zeg, die nationalisering hoop maar op een stabiel Brazilië..
www.fitchsolutions.com/mining/brazil-...

Brazilië is veel meer pro private sector en outlier in zuid en midden Amerika
tmaster
2
quote:

Just lucky schreef op 4 juli 2022 10:16:

[...]Grappig toch, de wereld schreewt om lithium, maar daar kunnen algo's niets mee, die pompen gewoon door. Ik zie zelfs met een recessie de prijs nauwelijks dalen, denk dat elk aanbod wordt opgekocht met het oog oo de blijvende schaarste.
Goldman sachs zal ongetwijfeld weer depots gaan opkopen om zo de handel in dit soort grondstoffen qua prijs flink te gaan maniplueren. Net zo als dat ze met staal hebben gedaan de afgelopen decennia
En zo zijn er tal van metname Amerikaanse banken die het niet zo nauw nemen met de regels. Met hun vrijwel ongelimiteerde vermogen (metname van particulieren) gaan ze niets uit de weg om nog meer geld binnen te harken allemaal ten kosten van de normale 'vrije' wereldhandel waarbij prijzen bepaald worden die zij zelf graag willen zien.
DeZwarteRidder
1
quote:

tmaster schreef op 4 juli 2022 11:17:

[...]
Goldman sachs zal ongetwijfeld weer depots gaan opkopen om zo de handel in dit soort grondstoffen qua prijs flink te gaan maniplueren. Net zo als dat ze met staal hebben gedaan de afgelopen decennia
En zo zijn er tal van met name Amerikaanse banken die het niet zo nauw nemen met de regels. Met hun vrijwel ongelimiteerde vermogen (metname van particulieren) gaan ze niets uit de weg om nog meer geld binnen te harken allemaal ten kosten van de normale 'vrije' wereldhandel waarbij prijzen bepaald worden die zij zelf graag willen zien.
Lithium is praktisch niet te koop op de vrije markt.
9.510 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 ... 472 473 474 475 476 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 23,280
Verschil -0,240 (-1,02%)
Hoog 23,520
Laag 22,960
Volume 117.898
Volume gemiddeld 242.831
Volume gisteren 146.992

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront