Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Waterstof of watersof?

441 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 » | Laatste
DeZwarteRidder
1
quote:

Cézan schreef op 28 mei 2022 09:37:

Zolang zit ik hier al..weet nog goed at iemand hier beweerde dat Waterstof een lopende tijdbom is ..teriwjl waterstof nu zo actueel is als ik weet niet wat.

Heb dat altijd onthouden. Geen idee waar t op gebaseerd is.
Op de Hindenburg.
Bijlage:
Bert12345
0
quote:

Cézan schreef op 28 mei 2022 09:37:

Zolang zit ik hier al..weet nog goed at iemand hier beweerde dat Waterstof een lopende tijdbom is ..teriwjl waterstof nu zo actueel is als ik weet niet wat.

Heb dat altijd onthouden. Geen idee waar t op gebaseerd is.
Pakje je BINAS-boekje er even bij voor het periodiek systeem.

Het soortelijk gewicht van waterstof is pakweg 14 lichter dan dat van lucht.

Het stijgt daardoor snel en bij ontbranding zal er een steekvlam naar boven gaan.

Bijzonder brandbaar, maar in de vrije ruimte dus niet gevaarlijk (mits je er dus niet boven staat). : D
DurianCS
0
quote:

Jorry schreef op 30 mei 2022 12:25:

waterstof is straks echt de enige schone brandstof ,zo maar een berichtje;
www.sustainable-bus.com/fuel-cell-bus...
Iets preciezer energiedrager, het is geen brandstof.
Jorry
0
De industrie gebruikt enorme hoeveelheden waterstof voor de productie van ammoniak, verschillende kunststoffen en raffinage. Maar omdat de waterstof wordt gemaakt met aardgas komt er veel CO2 vrij. Groene waterstof geproduceerd uit wind en zon moet op termijn de grijze variant verdringen. Dan kan waterstof ook aardgas vervangen als brandstof in productieprocessen met hoge temperatuur warmte. Een andere toepassing is waterstof als 'brandstof’ voor voertuigen. TNO verkent hoe duurzame waterstof hier een rol kan spelen.
Bert12345
1
quote:

DurianCS schreef op 30 mei 2022 12:28:

[...]
Iets preciezer energiedrager, het is geen brandstof.
Onzin.

Brandstof is per definitie een energiedrager, maar niet elke energiedrager is brandstof.

nl.wikipedia.org/wiki/Brandstof
voda
0
RWE koopt tweede energiecentrale in Eemshaven
Groene waterstof is het doel na deal met Vattenfall.

(ABM FN-Dow Jones) RWE neemt voor 500 miljoen euro de elektriciteitscentrale Magnum in de Groningse plaats Eemshaven over van Vattenfall om de transitie naar waterstof in gang te zetten. Dat maakte het Duitse bedrijf donderdag bekend.

De Magnum-centrale draait op aardgas, maar kan nu al voor 30 procent op waterstof worden gestookt. De moderne centrale heeft een capaciteit van 1,4 gigawatt. Voor 2030 zou de centrale geheel naar waterstof kunnen worden omgebouwd.

"Met deze transactie verwerven we een moderne centrale die klaar is voor waterstof", zei CEO Roger Miesen van RWE Generation. Alle medewerkers gaan mee bij de overname.

RWE wil deze centrale combineren met de bestaande eigen centrale in Eemshaven, die harde kolen en biomassa stookt, met 1.560 megawatt aan capaciteit. Het delen van lokale infrastructuur zal volgens RWE veel voordelen bieden. Ook bouwt RWE in de haven een terminal voor vloeibaar aardgas of LNG.

Bij de twee centrales moet nog een offshore windpark Hollandse Kust West komen, waarop RWE een bod heeft gedaan. Dit windpark biedt 600 megawatt aan elektroliseercapaciteit. Zo wil RWE bijdragen aan het bereiken van de Nederlandse klimaatdoelen.

"Groene waterstof is het cruciale element om de industrie te decarboniseren" , aldus COO Sopna Sury van RWE Generation.

Tenslotte wil RWE ook gebruik maken van mogelijkheden om CO2 op te slaan, de zogenaamde carbon capture storage. Hierdoor zou de Eemshaven uiteindelijk per saldo een negatieve uitstoot krijgen. Er is overheidssteun nodig om dit haalbaar te maken, zegt RWE.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Startschot voor bouw installatie woningen op waterstof in Lochem

Energiecoöperatie LochemEnergie, netbeheerder Alliander en Westfalen Gassen Nederland hebben het startschot gegeven voor de bouw van de installatie die 10 woningen in Lochem gaat verwarmen via waterstof.

De bouw van de invoedinstallatie neemt ongeveer 4 maanden in beslag. In oktober van dit jaar wordt het waterstofnetwerk in Lochem in gebruik genomen.

Berkeloord
De waterstof wordt via het bestaande aardgasnet naar woningen in de wijk Berkeloord getransporteerd. Met het proefproject wil Alliander onderzoeken of waterstof een goed alternatief is voor het verwarmen van een deel van de woningen in de wijk.

Kiwa en Alliander openden vorig jaar in Apeldoorn het Hydrogen Experience Centre. In het waterstofhuis wordt sindsdien de toepassing van waterstof in de gebouwde omgeving naar de praktijk gebracht.

Bestaande gasleidingen
Waterstof is een van de alternatieven voor aardgas om in 2050 7 miljoen woningen en 1 miljoen gebouwen mee te verwarmen. Waterstof kan als energiedrager met name een goed alternatief zijn voor met name woningen die moeilijk te isoleren zijn en waarvoor elektrische warmtepompen geen oplossing bieden, of in wijken waar geen warmtenet kan worden aangelegd. Een bijkomend voordeel is dat voor het transport van waterstof naar de woningen gebruikgemaakt kan worden van de bestaande gasleidingen die al in de grond liggen.

10 woningen
Er is echter nog weinig ervaring met het transporteren van waterstof door bestaande gasleidingen. Daarom gaat Alliander in Lochem demonstreren hoe dit werkt. Dat gebeurt samen met de bewoners van 10 woningen en energiecoöperatie LochemEnergie. In de wijk Berkeloord staan veel oudere, monumentale woningen die moeilijk zijn te isoleren. De woningen van de bewoners die meedoen aan de pilot worden vanaf dit najaar verwarmd met waterstof. In de woningen wordt de bestaande cv-ketel vervangen door een ketel die geschikt is voor waterstof.

Invoedinstallatie
De woningen die meedoen aan de proef ontvangen straks waterstof vanuit een distributiepunt aan de Stijgoord in Lochem. Deze week is daar begonnen met de bouw van de opslag-, reduceer- en odorisatie-installatie. In deze zogenaamde invoedinstallatie wordt de druk van de waterstof geregeld en wordt deze voorzien van een geurstof, omdat waterstof van nature geurloos is.

Westfalen Gassen Nederland bouwt en beheert de installatie. Zij zullen vanaf komend najaar ook de waterstof voor deze pilot leveren.

2 doelen
Hannah Hogenkamp, directeur Innovatie bij Alliander: ‘De pilot in Lochem heeft 2 doelen. Het is de eerste keer in Nederland dat bestaande, bewoonde woningen verwarmd gaan worden met waterstof dat stroomt door de reeds bestaande gasleidingen. We willen aantonen dat dat mogelijk is. Het is namelijk een belangrijke ontwikkeling, omdat in Nederland ruim 100.000 kilometer gasleiding in de grond ligt die we met de energietransitie niet zomaar verloren willen laten gaan. Daarnaast willen we ook veel leren over de techniek en het onderhoud van de installaties en leidingen.’

Door Els Stultiens

www.solarmagazine.nl/nieuws-zonne-ene...
voda
0
Kabinet stelt 750 miljoen beschikbaar voor bouw waterstofnet
ANP Producties - Gisteren om 16:20
© ANP

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt 750 miljoen euro beschikbaar voor de ontwikkeling van een transportnetwerk voor duurzaam geproduceerde waterstof. De opdracht daarvoor is verleend aan HyNetwork Services (HNS), een dochterbedrijf van Gasunie dat ook belast wordt met het beheer van het waterstofnet.

Dat meldt minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) aan de Tweede Kamer. Het vorige kabinet besloot al om de komende decennia flink in te zetten op groene waterstof als alternatief voor fossiele brandstoffen. Waterstof kan klimaatverantwoord worden geproduceerd door middel van elektrolyse van water met behulp van duurzaam opgewekte stroom.

Om aanloopverliezen af te dekken kan HNS een beroep doen op een aanloopsubsidie tot 750 miljoen euro. Het bedrijf zal een netwerk moeten bouwen dat berekend is op een toenemende vraag naar transport van waterstof in de toekomst. Het is daarbij onvermijdelijk dat een deel van de capaciteit aanvankelijk onbenut blijft.

Het is volgens Jetten de bedoeling die onderbenutting zo beperkt mogelijk houden. "Wachten is echter geen optie want zonder verbindende infrastructuur komen elektrolyse-, opslag- en importprojecten niet tot stand", aldus de minister. Nederland hoopt een spilfunctie te gaan vervullen op de internationale markt voor groene waterstof.
voda
0
Gasunie begint met aanleg landelijk waterstofnetwerk
ANP Producties - Gisteren om 16:21
© ANP

GRONINGEN (ANP) - Gasunie gaat een landelijk transportnetwerk voor waterstof aanleggen. Minister Rob Jetten van Klimaat en Energie maakte woensdag de plannen daarvoor bekend. Behalve voor de aanleg wordt Gasunie ook verantwoordelijk voor het beheer van het netwerk. Ook zal Gasunie een rol krijgen bij de opslag en import van waterstof.

Volgens Gasunie wordt met deze plannen een "grote stap" gezet in de ontwikkeling van duurzamere energiesystemen. Daarbij zal ook worden onderzocht of er een waterstofnet op zee moet komen. Het kabinet had eerder bekendgemaakt voor de plannen 750 miljoen euro te hebben gereserveerd. Gasunie had eerder gemeld dat het tot 2030 tussen de 3 en 4 miljard euro steekt in de ontwikkeling van waterstoftechnologie en -netwerken. De investering is daar onderdeel van. "Het is goed om te investeren in waterstof, want zo hebben we in de toekomst meer schone energie van eigen bodem", aldus topman Han Fennema van Gasunie.

Het waterstofnetwerk wordt de komende jaren aangelegd tussen de zeehavens met de grote industriële clusters en opslaglocaties. Ook zal er een verbinding komen met Duitsland en België. Dan gaat het onder andere om de regio Hamburg en het Ruhrgebied.

Circa 85 procent van het landelijke netwerk zal bestaan uit aardgasleidingen die worden hergebruikt. Daardoor zijn er minder graafwerkzaamheden nodig. Door het gebruik van waterstof als grondstof en brandstof kan de uitstoot in de industrie worden teruggedrongen, aldus Gasunie. De industrie in Nederland is volgens het staatsbedrijf op dit moment verantwoordelijk voor circa een kwart van de nationale CO2-uitstoot.
voda
0
Gasunie Constructing National Hydrogen Network in Netherlands

Strategic Research Institute
Published on :
04 Jul, 2022, 6:30 am

Dutch Minister for Climate and Energy Mr Rob Jetten has announced new plans for the construction of a national transport network for hydrogen. Gasunie will develop the hydrogen network in the Netherlands in the coming years, after which it will assume the role of Transmission System Operator. Gasunie will also play an important role in the storage and import of hydrogen. Due to the expected growth in offshore hydrogen production in the North Sea, Minister Jetten will investigate whether Gasunie can also fulfill the role of grid operator at sea. These new plans are a major step in the development of a more sustainable energy system in the Netherlands.

In the coming years, the hydrogen network will connect the seaports with the large industrial clusters in our country and with storage locations for hydrogen. Connections with Germany (Ruhr area and Hamburg) and Belgium are also being realised. This will facilitate the growth of the hydrogen market.
Bijlage:
voda
0
Michel van Ierland: ’Sneller, groener en op waterstof vliegen’
Door YTEKE DE JONG

Updated Gisteren, 20:47
Gisteren, 20:45
in FINANCIEEL

AMSTERDAM - De Nederlandse luchtvaartindustrie heeft de handen ineen geslagen om in 2028 de commerciële vlucht van het eerste waterstofvliegtuig tussen Rotterdam en Londen mogelijk te maken. Een zeventiental Nederlandse bedrijven en instituten zoals het NLR en TU Delft werkt aan een systeem, dat indien succesvol, ook gebruikt gaat worden door de grote vliegtuigbouwers Airbus en Embraer.

Michel van Ierland van Hapss AMOURY MILLER

De luchtvaartindustrie is op verschillende sporen bezig als het gaat om verduurzaming. De bedrijven die samen werken aan HAPSS, een afkorting van hydrogen aviation powertrain and storage system, zetten in op waterstof, zo legt Michel van Ierland (45) namens HAPSS uit. De ondernemer verwacht veel van het project, waarbij meer dan duizend vliegtuigen kunnen worden omgebouwd. Onlangs kreeg het ombouwproject een toekenning vanuit het zogeheten Groeifonds. Om hoeveel geld dit gaat is nog niet bekend.

Waarin onderscheidt dit initiatief zich van andere?

„Door het ombouwen van een bestaand vliegtuig kunnen we relatief snel de lucht in. Als dit lukt, dan kunnen we opschalen naar een hoger vermogen en ons kwalificeren als toeleverancier voor fabrikanten als Embraer en Airbus. Daarmee hopen we het ’groene’ verdienvermogen voor de Nederlandse luchtvaarttoeleveranciers veilig te stellen voor de toekomst.”

Airbus en Embraer werken zelf ook aan prototypes. Maakt dit de inspanning van de Nederlandse partijen niet overbodig?

„De ontwikkeling van een geheel nieuw vliegtuig vergt jaren, zo mikt Airbus op 2035. Met fabrikant Embraer is bovendien afgesproken dat zij met ons in zee zullen gaan als ons project oplevert wat we denken. Zij werken ook aan een waterstofvliegtuig en besteden een deel van de ontwikkeling van het voortstuwingssysteem aan HAPSS uit.”

BEKIJK OOK:
Boeing naar Nederland om kunstkerosine voor groener vliegen en autorijden

Hoe werkt dit dan straks?

„Omdat waterstof meer ruimte inneemt dat kerosine, moeten er een paar stoelrijen uit het vliegtuig, waar de tanks moeten komen. Er kan iets minder ver gevlogen worden, zo’n 750 kilometer maximaal. Maar dit is voldoende voor bijna 90% van het bestaande routenetwerk van luchtvaartmaatschappijen. Voor de luchtvaartmaatschappijen is dat een uitkomst, want die hoeven hun netwerk minder aan te passen.”

Duizend vliegtuigen is mondiaal een druppel op de gloeiende plaat.

„Het kost een paar jaar om dit aantal om te bouwen bij Fokker in Woensdrecht. Maar als je die stap niet zet, dan kun je ook geen rol spelen in de nieuwe generatie vliegtuigen die eraan komt bij de grote vliegtuigfabrikanten. Wij werken nu aan deze innovatie. Als het lukt, dan kunnen we snel opschalen. We werken ook samen met Airbus vanuit Nederland en die zouden dan ons systeem kunnen gebruiken voor hun vliegtuigen. Er is al interesse van luchtvaartmaatschappijen in HAPSS.”

Wat gaat er dan met de bestaande 25.000 grotere vliegtuigen op fossiele brandstof gebeuren?

„Die zullen bijvoorbeeld op alternatieve brandstof moeten vliegen om te vergroenen. Ons systeem is aanvullend daarop in de energietransitie van de luchtvaart. De kleinste vliegtuigen kunnen op batterijen vliegen. Voor grotere vliegtuigen is dat geen optie, omdat die te zwaar worden.”

BEKIJK OOK:
Bouw waterstoffabriek Shell druppel op gloeiende plaat? Vijf vragen

De toekomst ligt bij kleinere vliegtuigen?

„Op de kortere afstanden verwacht ik dat wel. Het is een kans voor kleinere luchthavens, zoals Maastricht, Eindhoven en Rotterdam die dan ook meer gebruikt kunnen worden. De herrie is ook minder van onze omgebouwde toestellen, want bijvoorbeeld de aanwezige elektromotor maakt geen geluid.”

Is wat jullie doen het ei van Columbus voor de vergroening van de luchtvaart?

„Niets doen is geen optie. Er komt allerlei wetgeving aan, waardoor er iets moet gebeuren. Wij denken dat we met deze techniek echt een stap vooruit kunnen zetten. We spiegelen ons aan een bedrijf als chipmachinefabrikant ASML dat ook bedrijven in de toeleveringsketen heeft geïntegreerd. Dat hopen wij ook te bereiken voor de waterstofaandrijving. We richten ons dus niet op het hele vliegtuig, maar puur op de manier van aandrijven. Wij gebruiken een waterstofcel om de waterstof om te zetten in elektriciteit. De elektriciteit gaat de elektromotor vervolgens aandrijven en er blijft uiteindelijk water over.”

Hoe duur is een ticket voor het waterstofvliegtuig?

„Een ticket wordt ongeveer 10% duurder te opzichte van nu. Allereerst kost waterstof meer, hoewel de onderhoudskosten lager zijn aan de HAPSS-motor. En er gaan minder stoelen in een vliegtuig vanwege de tanks, waardoor je minder omzet hebt. Als vliegen echt emissieloos is, willen consumenten er wel voor betalen zo blijkt. Dat is verrassend, want in de praktijk gebeurt dat nu nauwelijks.”

Is er wel voldoende waterstof?
Er wordt veel gepraat over allerlei toepassingen van groene waterstof. Zo kondigde Shell onlangs aan een nieuwe fabriek te willen bouwen in Rotterdam. Maar is er genoeg waterstof voor alle sectoren die vergroend moeten worden? Volgens Michel van Ierland is het positieve dat waterstof opgeslagen kan worden als er veel windenergie wordt opgewekt als het hard waait. Hij maakt zich geen zorgen over de toeleveringsketen in Nederland, maar er moet natuurlijk ook waterstof zijn in het land waar het vliegtuig heen vliegt. Maar draaien straks onze wasmachines, fabrieken of vliegtuigen op waterstof? „Er gebeurt veel in de wereld als het gaat om duurzame energie. Niet alleen in Nederland. Ook een partij als de Saoedische energiegigant Aramco zegt groot te zullen inzetten op zonneparken in de woestijn. Inmiddels ben ik al door zes zonne-energieaanbieders benaderd met de vraag: wanneer heb je het nodig?”, aldus Van Ierland.

CV
Michel van Ierland (45) werd geboren in Tilburg. Hij begon zijn carrière bij de Koninklijke Marine. Hij vloog P3C Orion. Later werkte hij bij de materiaaldivisie van Defensie. Vanaf 2009 was Van Ierland werkzaam bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR). Sinds 2015 werkt hij als consultant voor de luchtvaartindustrie.

www.telegraaf.nl/financieel/511738411...
DeZwarteRidder
1
Ronald Engels zegt:
13 juli 2022 15:31

rationeel, klimaat forumleden, zie de NOx uitstoot toename bij verbranding van waterstof, rampzalig, groene waterstof niet doen!

NOx uitstoot en dus verzuring grond Nederland komt puur alleen van diesel/gasolie motoren schepen, vliegtuig kerosine turbine motoren, Combined Cycle Krachtcentrales Gasturbines, diesel vrachtautos, kolenkrachtcentrales, Fluid Catalytic Cat Crackers-Olieraffinaderijen en alle vele miljoenen personen diesel auto`s, BMW`S, Mercedes, Audi`s, enzv..

De grootste veroorzaker van NOx uitstoot zijn dus het verbranden van brandstoffen bij vlamtemperaturen boven de 850 graden celcius zoals kolen, olien, aardgas en H2 waterstof. Dit geldt voor bijna alle brandstoffen en vooral voor waterstof, dat heeft een vlamtemperatuur van 2900 graden. Als je H2 verbrand met zuivere zuurstof gaan alle theorieën op en vorm je alleen schoon water, maar H2 verbranding met lucht (79 % N2) vorm je NOx-uitstoot en dus is het dan gecondenseerde water zuur, HNO3 salpeterzuur / nitraatzuur met pH 2.5!!!!!.

De Franse scheikundige Lavoisier experimenteerde met zuivere H2 en zuivere O2 en zag dat er alleen schoon water ontstond, echter als hij de H2 verbranding met lucht deed gebeurde het zelfde, maar dat water was zuur en dit was het ontstaan van HNO3 salpeterzuur/nitraatzuur. Dit is nog maar 200 jaar bekend. Het wordt niet verzwegen, maar in de meeste vak teksten moet je er echt naar zoeken.

H2 kan in vele gevallen een zegen zijn, maar je moet het niet gaan verbranden en dus niet het aardgasnet er op over schakelen, dit zou gigantische hoeveelheden NOx uitstoot dus HNO3 salpeterzuren neerslag vormen. Bij brandstofcellen waar H2 direct omgezet wordt in elektriciteit gebeurd dit bij veel lagere temperatuur en daar wordt dus geen NOX uitstoot gevormd.
Ook bij de staalproductie is het een goed middel omdat de H2 gebruikt wordt om het ijzererts te reduceren en het staal smelten zelf weer elektrisch gebeurt.
Alle NOxen (NOx uitstoot) slaat neer als HNO3, Salpeterzuur-Nitraatzuur en heeft een pH van 2.5, dus verzuurt de grond, echter de uitstoot van NH3 anhydrous ammonia van onze veeboeren en van alle dieren poep en van alle mensen poep heeft een pH van ~11.0 en is dus sterk basisch en neutraliseert de sterk zure pH van 2.5 van HNO3, salpeterzuur-nitraatzuur, dus het eindresultaat is niet zure echter neutrale pH (pH 7.0) grond en oppervlakte wateren, juist dankzij onze veeboeren en door hun goede anhydrous ammonia uitstoot met pH = 11.0.
Als onze oppervlakte wateren veel zure salpeterzuur / nitraatzuren van NOx zouden opvangen, dan zou door heel Nederland er enorm veel algenvorming zijn in onze oppervlakte wateren in de zomerperioden en dat is absoluut niet het geval in heel Nederland, wel is dit het geval in de Baltische wateren door o.a zeeschepen, die veel NOx dus HNO3 uitstoten/neerslaan in stilstaand water in de Baltic Sea, hier is de algenvorming door NOx zeer zeer groot.

Kort en krachtig Nederland heeft alleen een Politiek zogenaamd Stikstof Probleem, echter geen boeren stikstof grond verzurings-probleem, in tegendeel de veeboeren neutraliseren al onze grond!.
Ga maar eens serieus de pH meten (zeer eenvoudig) in veeteelt gebieden, daar kan de grond slechts verzuren door diesel vrachtauto`s, dieselpersonen auto`s, diesel motoren schepen en vliegtuig kerosine turbine motoren en bussen personen transport (op H2 en / of diesel motoren) H2 is de ergste NOx producent bij gebruik als brandstof, dus verre van schoon!
Overigens alle Combined Cycle Gasturbines Krachtcentrales, alle moderne Kolen Krachtcentrales, alle Fluid Catalytic Crackers van alle Nederlandse Olieraffinaderijen hebben bij mijn beste weten allen reeds 15 jaar, ESP, DENOX en DESOX-DECARB rookgas reiniging`s installaties en zijn dus zeer schoon, Nederland heeft de aller schoonste krachtcentrales van de hele wereld en inderdaad stoten nog wat marginale CO2 uit en schone waterdamp, geen probleem lijkt mij, dit is voedsel en de energie voor de groenere natuur en voor meer schone voedselproductie wereldwijd!

NOx wordt gevormd alleen in verbranding`s motoren onder druk en onder vlamtemperaturen van minimaal 850 Graden Celcius, zoals diesel motoren, gasturbines vliegtuigen en Combinded Cycle Krachtcentrales en Kolenkrachtcentrales en transport bussen / vrauchtauto`s / auto`s / vliegtuigen, ook eventueel aangedreven door H2 – Waterstof bij vlamtemperaturen van 2900 graden celcius..
P.S. ik ben een zeer ervaren gepensioneerd Chemisch Technoloog, woonachtig in het zeer groene landbouw en veeteelt land van Hulst, waar de hele natuur nu vandaag zeer groen is met veel insecten, veel bijen, veel vlinders en enorm veel keutels poepende konijnen/paarden/kippen/koeien/honden/katten/mensen/enzv. Goed leven in Zeeuws-Vlaanderen! Kom ons bezoeken! Natuurlijk zijn de industrie gebieden Gent, Terneuzen, Sluiskil, Antwerpen, Vlissingen, enzv. luchtvervuilers, die ook in het schone Zeeuws-Vlaanderen de lucht bezoedelen.

M.v.g. Ronald Engels, 4561JW Hulst.
voda
0
IISc Scientists Generate Green Hydrogen from Biomass

Strategic Research Institute
Published on :
18 Jul, 2022, 6:30 am

An innovative technology to produce hydrogen from biomass has been developed by a team of researchers from the Indian Institute of Science angalore in India. The team was led by IISc Centre for Sustainable Technologies Professor S Dasappa. The process consists of two steps. In the first step, biomass is converted into syngas, a hydrogen-rich fuel gas mixture, in a novel reactor using oxygen and steam. In the second step, pure hydrogen is generated from syngas using an indigenously developed low-pressure gas separation unit.

Both these technologies, developed in Dasappa’s lab, ensure that this process is a highly efficient method of generating green hydrogen – it produces 100 g of hydrogen from 1 kg of biomass even though only 60 g of hydrogen are present in 1 kg of biomass. This is because in this process, steam, which also contains hydrogen, participates in both homogeneous and heterogeneous reactions (in homogeneous reactions, reactants are in a single phase whereas in heterogeneous reactions, the reactants are in two or more phases).

The production of green hydrogen using this process is environmentally friendly for another reason, it is carbon negative. The two carbon-based by-products are solid carbon, which serves as a carbon sink, and carbon dioxide, which can be used in other value-added products.

The project was supported by the Ministry of New and Renewable Energy and the Department of Science and Technology of the Government of India. The team also acknowledges the support of the Indian Oil Corporation Limited in scaling up the technology to produce 0.25 tonnes of hydrogen per day for use in hydrogen-powered fuel cell buses.
voda
0
Waterstof als poeder opslaan voor eenvoudig transport
admin - 29 jul. 2022

Als waterstof de brandstof van de toekomst is moeten we een manier vinden om het makkelijk te transporteren. Een optie is het verpoederen van het vluchtige gas. Daardoor kan je het veilig en in enorme hoeveelheden vervoeren. Maar gas tot poeder maken vraagt wel om wat kunstgrepen.

Twee technieken kwamen de afgelopen weken in het nieuws. De Australische Deakin University ontdekte dat je waterstofpoeder kunt maken met stalen ballen. Je vult een vat met een poeder (boornitride), stalen ballen en een gas. Vervolgens laat je het vat rustig tuimelen. De druk van de stalen ballen op het gas en het poeder zorgt ervoor dat het gas na lang draaien ín het poeder zit. Als je het poeder verhit komt het gas weer vrij en kun je het gebruiken.

Deze techniek kun je toepassen op waterstofgas. Door het op te slaan in het poeder is transport makkelijker en goedkoper. Dat is nodig, want waterstof neemt bij kamertemperatuur en normale druk heel veel ruimte in. Er zijn al schepen die waterstof vloeibaar kunnen vervoeren, maar dit vereist hoge druk en lage temperaturen. Dat maakt de schepen lastig om te maken en duur.

Zand en water
Een andere techniek voor waterstofpoeder komt uit Hong Kong. Het bedrijf EPRO Advance Technology (EAT) gebruikt silicium (ook de grondstof voor zonnepanelen) om waterstofgas te binden. Of, preciezer: om een poeder te maken dat waterstof maakt van water. Want dat is wat hun ‘Si+’ poeder naar verluid doet. Je stopt het siliciumpoeder (een belangrijk bestanddeel van zand) in water en het begint te reageren met de watermoleculen. Zo ontstaat waterstofgas en siliciumdioxide, het materiaal waar kwarts uit bestaat.

Beide methoden gebruiken interessante chemie om waterstof te verpoederen. Maar er zijn ook nadelen, met het oog op transport. Si+ weegt 7 keer meer dan de hoeveelheid waterstof die het oplevert. Hoewel transport dus makkelijker is, is het niet per se veel goedkoper. Je moet immers veel meer Si+ vervoeren.

Hoe duur is waterstofpoeder?
De techniek uit Australië kost veel tijd; je moet het vat uren laten tuimelen voor je noemenswaardige hoeveelheden waterstof hebt opgeslagen. En bij beide technieken is nog onduidelijk wat de kosten zijn van het verpoederen. Zowel in euro’s, als in benodigde energie.

Voor de tuimeltechniek uit Australië zien de onderzoekers dan ook eerst een andere toepassing, in de fossiele industrie. Nu worden gassen daar van elkaar gescheiden door ze heel koud te maken, maar dit vreet energie. De tuimelmethode is vele malen goedkoper en scheidt de gassen net zo goed. Als de techniek populair wordt in de fossiele wereld, kan hij laten misschien ook toegepast worden voor waterstof.

Met sub-links:

www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig/water...
voda
0
EU Launches 41 Hydrogen Projects IPCEI Hy2Tech

Strategic Research Institute
Published on :
2 Aug, 2.022, 5:30 am

The European Commission has approved EUR 5.4 billion hydrogen project jointly funded by 15 EU countries and 35 companies including Alstom and Daimler Truck, seeking to gain the edge in an innovative sector. Other participating companies include Ansaldo, Bosch, Enel, Fincantieri, Orsted and Plastic Omnium. The group will take part in 41 projects in the hydrogen scheme focusing on generation of hydrogen, fuel cells, storage, transportation and distribution of hydrogen and end-users applications, in particular in the mobility sector. The project, called IPCEI Hy2Tech, aims to attract another EUR 8.8 billion in private investments.

The 41 projects are spread across four categories of generation technology, fuel cells, storage and transport, and end-user technology where train, truck, and ship manufacturers feature prominently.

The bloc as part of its RepowerEU initiative pledged to move faster to expedite energy independence from Russia, but said it needed applications to be of a high standard. It anticipates an industry-focused IPCEI portfolio to be submitted in August or September, and a infrastructure-focused IPCEI around the turn of the year. A transport IPCEI could follow sometime afterwards.
441 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,79  +8,28  +0,96%  23 apr
 Germany40^ 18.161,70 +0,13%
 BEL 20 3.890,71 +0,71%
 Europe50^ 5.015,49 +0,15%
 US30^ 38.504,96 0,00%
 Nasd100^ 17.481,67 0,00%
 US500^ 5.069,70 0,00%
 Japan225^ 37.938,71 0,00%
 Gold spot 2.323,15 +0,05%
 EUR/USD 1,0702 +0,47%
 WTI 83,30 +1,52%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +26,32%
BAM +4,73%
PROSUS +3,52%
ASMI +3,14%
JUST EAT TAKE... +3,10%

Dalers

RANDSTAD NV -7,22%
Akzo Nobel -6,93%
FASTNED -4,65%
NSI -3,89%
ArcelorMittal -2,65%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront