Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

LNG - liquefied natural gas

908 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 » | Laatste
voda
1
Nippon Steel Secures LNG Cargo at Record High Prices

Strategic Research Institute
Published on :
20 Jul, 2022, 6:45 am

Reuters reported that Japanese steel giant Nippon Steel has recently purchased a liquefied natural gas shipment at the highest price ever paid in the country amid growing fears of disruptions of LNG supplies from Russia. The report quoted sources as saying that Nippon Steel bought an LNG cargo for delivery in September at a price of USD 41 per million British thermal units, most likely supplied by a major trading house. The source said “Based on a standard Liquefied Natural Gas Carrier sized vessel, the cargo would cost USD 132-135 million depending on load tolerance.”

Competition to secure LNG cargoes has intensified since Russia's invasion of Ukraine. Europe is buying massive amounts of LNG, further increasing market tightness and elevating prices. Resource-poor Japan faces a historic energy security risk as tensions with Moscow intensify; heightening the threat of gas supply disruptions at a time when global supply is tight and spot prices are sky-high. Japan, a top LNG importer, relies mainly on long-term LNG contracts, which are usually much cheaper, but utilities have been forced into the spot market over the past few months to meet summer cooling demand amid above-average summer temperatures and concerns over Russian supply.

Russia has recently seized full control of the Sakhalin-2 gas and oil project in its far east, in which Shell & Japanese investors hold just under 50%.
Bijlage:
voda
1
Forse groei aanvoer kolen en vloeibaar gas bij overslag in haven Rotterdam
34 min geleden
in FINANCIEEL

ROTTERDAM (ANP) - Via de Rotterdamse haven zijn in het eerste halfjaar iets meer goederen vervoerd dan een jaar eerder, ondanks de Russische inval in Oekraïne. In Europa's grootste haven werd onder andere meer Russische ruwe olie overgeslagen dan een jaar eerder, maakte Havenbedrijf Rotterdam bekend bij zijn halfjaarcijfers.

De totale goederenoverslag steeg met 0,8 procent op jaarbasis tot 233,5 miljoen ton. Dat is wel een veel minder sterke stijging dan vorig jaar, toen de werelddhandel zich herstelde van de klap van het coronavirus. In heel 2021 nam het vervoer van goederen via de haven nog met meer dan 7 procent toe.

Schepen vervoerden via Rotterdam 4,3 procent meer ruwe olie. Het ging vaak om olie die door kleinere tankers uit Rusland naar de haven werd gebracht om daar in grotere schepen naar Azië te worden vervoerd. Later dit jaar gaat een EU-breed importverbod op Russische olie in die over zee wordt aangevoerd, dus raffinaderijen zijn hier al grotendeels overgestapt op olie van elders. Maar bijvoorbeeld India en China weigeren zich aan te sluiten bij westerse strafmaatregelen tegen Rusland en importeren meer olie uit het land.

BEKIJK OOK:
Hoe de kolencentrale van paria in redder veranderde

Door de oorlog steeg de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) met bijna de helft, nu Europa snel alternatieven zoekt voor Russisch gas. Daarnaast gingen er veel meer kolen via de haven naar elektriciteitscentrales om duur gas te vervangen.

Containervervoer
Het containervervoer via Rotterdam nam juist af door westerse export- en importverboden tegen Rusland, bijvoorbeeld voor goederen die ook voor militaire doeleinden kunnen worden gebruikt. In aantallen containers gemeten ging het om een daling van 4,4 procent, maar in gewicht was het bijna 9 procent minder. Ook de hoeveelheid vervoerde ijzererts nam af omdat de metaalindustrie in Europa kampt met hoge energieprijzen.

Financieel gingen de zaken voor de Rotterdamse haven goed. De omzet steeg met 24,6 miljoen euro tot 412,2 miljoen euro. Dat was onder andere te danken aan een verhoging van de havengeldtarieven. Ook gaf het havenbedrijf minder vaak kortingen op die havengelden. De kosten daalden juist 2,4 procent tot 124,4 miljoen euro.

BEKIJK OOK:
Roestige zeereus is in crisis miljoenen waard

Het Havenbedrijf durft zich niet aan voorspellingen voor de tweede jaarhelft te wagen. Daarvoor zijn er door de oorlog in Oekraïne te veel onzekerheden. Mocht een hevigere gascrisis voor een recessie zorgen, dan is dat ook slecht voor de wereldhandel en dus voor de Rotterdamse haven. Economen van ING voorspelden eerder deze maand dat de overslag van goederen later dit jaar zal dalen door de Russische inval.

www.telegraaf.nl/financieel/160498207...
voda
1
Koude winter in Nederland, als Rusland gaskraan dichtdraait: er zijn niet genoeg installaties voor vloeibaar aardgas, volgens Havenbedrijf Rotterdam
ANP - Gisteren om 17:57

Nederland heeft niet genoeg installaties om vloeibaar gemaakt aardgas (lng) om te zetten naar gas voor huishoudens en voor de industrie als Rusland besluit de gaskraan geheel dicht te draaien. Het wordt dan een koude winter en de Nederlandse economie zal dan zwaar worden getroffen, waarschuwt topman Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam.

ANP/Lex van Lieshout
© 507

"Het wegvallen van kolen en olie uit Rusland kunnen we opvangen door dat uit andere landen te halen. We zien bijvoorbeeld de verwerking van kolen in de haven over de eerste zes maanden oplopen met bijna 30 procent", zegt hij in een toelichting op de halfjaarcijfers van de haven.

"Mijn zorg gaat uit naar gas, dat kunnen we op dit moment niet opvangen met LNG. We halen namelijk heel veel gas via onder andere Nord Stream 1 uit Rusland. Om dit te vervangen zullen er fabrieken gebouwd moeten worden die LNG omzetten van vloeibaar naar gas."

Omzetting vloeibaar aardgas is gewoon gas vergt extra capaciteit
In Nederland staat op dit moment nog maar één installatie die vloeibaar aardgas kan omzetten. "De Gate terminal in de Rotterdamse haven moet dan ook zoveel mogelijk LNG proberen zien binnen te krijgen", benadrukt Castelein. "De Gasunie heeft inmiddels ook twee drijvende LNG-installaties gehuurd die in de Eemshaven komen te liggen. Als de Gasunie nog een extra drijvende LNG-installatie gaat huren, dan zullen wij in ons havengebied naar een passende locatie zoeken, zodat het gas makkelijk kan worden aangesloten op het netwerk."

Castelein is een tegenstander van het ‘afschakelen’ van economische sectoren als de gaskraan geheel door de Russen wordt dichtgedraaid en er niet genoeg gas beschikbaar is. "Een producent van plastics voor verpakkingen afschakelen heeft consequenties voor de gehele waardeketen.

Macro-economisch is dat funest", legt hij uit. "Het is economisch veel verstandiger als we allemaal, dus huishoudens en industrie, in stapjes bezuinigen, reduceren dus. Zet de kachel twee graden lager."

Het tekort aan gas is niet de enige zorg voor Castelein. Hij ziet net als burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam de stroom drugs die via de haven binnenkomt toenemen. "Ondermijning en drugscriminaliteit is een toenemend probleem", erkent de haventopman. "Samen met onze partners zetten we in om de weerbaarheid van mensen die in de haven werken te vergroten. Daarnaast zetten we slimme middelen in. Zo wordt het bestaande systeem van 225 camera’s verder uitgebreid en verder doorontwikkeld." De camera’s staan volgens Castelein op strategische plekken en worden door onder andere politie en douane in de gaten gehouden.

LEES OOK: Brussel roept EU-landen op vanaf 1 augustus consumptie gas met 15% te verminderen tot eind maart 2023: verplicht rantsoen dreigt

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/ko...
Ronald Engels
1
Nord Stream 1:

NS1: Gazprom stops one more gas turbine at Portovaya

Due to the end of the time between overhauls before overhaul (in accordance with the instructions of Rostekhnadzor and taking into account the technical condition of the turbine), Gazprom stopped the operation of another Siemens gas turbine engine at the Portovaya CS.

M.v.g. Ronald
luchtschip
0
quote:

Ronald Engels schreef op 26 juli 2022 00:26:

Nord Stream 1:

NS1: Gazprom stops one more gas turbine at Portovaya

Due to the end of the time between overhauls before overhaul (in accordance with the instructions of Rostekhnadzor and taking into account the technical condition of the turbine), Gazprom stopped the operation of another Siemens gas turbine engine at the Portovaya CS.

M.v.g. Ronald
Als een perfecte maffialeider, die denkt hele bevolkingsgroepen te kunnen afpersen en chanteren en hen te dwingen naar zijn pijpen te dansen, komt Putin opnieuw weer met een kulverhaal

TASS, Russisch Staats Nieuws Agentschap :

Gazprom to halt another Nord Stream turbine — company

From 07:00 am Moscow time on July 27, the daily capacity of the Portovaya compressor station will drop to 33 million cubic meters per day from 67 mln cubic meters daily at present

MOSCOW, July 25. /TASS :

Gazprom has to halt the operation of one more gas turbine engine at the Portovaya compressor station of the Nord Stream gas pipeline due to the expiration of time before overhaul, the holding said in a statement on Monday.

"Due to the expiration of the time before overhaul (in accordance with the instructions of Rostekhnadzor (Federal Service for Ecological, Technological and Atomic Supervision - TASS) and taking into account the technical condition of the engine), Gazprom halts the operation of one more Siemens gas turbine engine at the Portovaya compressor station," the statement said.

From 07:00 am Moscow time on July 27, the daily capacity of the Portovaya compressor station will drop to 33 million cubic meters per day from 67 mln cubic meters daily at present.

tass.com/economy/1484621

Met sujetten, die brandstoffen en voedsel als wapen gebruiken, valt geen zaken te doen
De wereld en de wereld economie draait heus wel verder zonder afhankelijk te zijn van deze aartsleugenaar, die er deze praktijken op na houdt
Joni-2
0
Groene waterstof is goedkoper dan LNG in Europa
De gasprijzen zullen uiteindelijk dalen, maar de Europese energiecrisis heeft de vooruitzichten voor de schoon brandende brandstof blijvend verbeterd.

Groene waterstof kost nu in acht Europese landen minder dan aardgas. De prijzen van vloeibaar aardgas zullen terugkeren naar de aarde, maar niet zonder een blijvende impact te hebben op de multifunctionele wonderbrandstof.

Hoge LNG-prijzen betekenen dat groene waterstof - geproduceerd door een door hernieuwbare energie aangedreven elektrolyzer die water splitst - goedkoper is om te verbranden dan aardgas in Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Spanje, Zweden, Turkije en het VK, volgens onderzoek van BloombergNEF.

De kosten van brandstoffen worden vaak om twee redenen vergeleken: met aardgas kan zogenaamde grijze en blauwe waterstof worden geproduceerd, en groene waterstof kan een schoon alternatief zijn voor sommige door gas

cc: WSJ
rationeel
1
quote:

Ronald Engels schreef op 26 juli 2022 00:26:

Nord Stream 1:

NS1: Gazprom stops one more gas turbine at Portovaya

Due to the end of the time between overhauls before overhaul (in accordance with the instructions of Rostekhnadzor and taking into account the technical condition of the turbine), Gazprom stopped the operation of another Siemens gas turbine engine at the Portovaya CS.

M.v.g. Ronald
Dag Ronald,

Jij met je KENNIS van deze soort installaties, hoe waarschijnlijk is de visie van Rusland, dat de machine niet kan functioneren zonder de geleverde onderdelen van elders?

Groet,

Rationeel.
Ronald Engels
1
quote:

rationeel schreef op 26 juli 2022 11:33:

[...]
Dag Ronald,

Jij met je KENNIS van deze soort installaties, hoe waarschijnlijk is de visie van Rusland, dat de machine niet kan functioneren zonder de geleverde onderdelen van elders?

Groet,

Rationeel.
=================================

rationeel,

Zeer goed mogelijk als je geen bijzondere reserve onderdelen meer krijgt, zoals b.v. Mechanical Gas-dichting Seals, die alleen geleverd worden door b.v. John Crane met soms zeer speciale materialen als Tungsten onderdelen van deze Seals, gemaakt b.v. in Zwitserland.

Heb dit overal wereldwijd ook in goede tijden meegemaakt met meestal gedeeltelijk shutdown installaties, enzv. 2 maanden levertijd is dan normaal, gebeurt ook in Nederland!!!!!.

Of dit georganiseerd is door Putin, is?????

M.v.g. Ronald
Ronald Engels
1
quote:

Joni-2 schreef op 26 juli 2022 09:26:

Groene waterstof is goedkoper dan LNG in Europa
De gasprijzen zullen uiteindelijk dalen, maar de Europese energiecrisis heeft de vooruitzichten voor de schoon brandende brandstof blijvend verbeterd.

Groene waterstof kost nu in acht Europese landen minder dan aardgas. De prijzen van vloeibaar aardgas zullen terugkeren naar de aarde, maar niet zonder een blijvende impact te hebben op de multifunctionele wonderbrandstof.

Hoge LNG-prijzen betekenen dat groene waterstof - geproduceerd door een door hernieuwbare energie aangedreven elektrolyzer die water splitst - goedkoper is om te verbranden dan aardgas in Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Spanje, Zweden, Turkije en het VK, volgens onderzoek van BloombergNEF.

De kosten van brandstoffen worden vaak om twee redenen vergeleken: met aardgas kan zogenaamde grijze en blauwe waterstof worden geproduceerd, en groene waterstof kan een schoon alternatief zijn voor sommige door gas

cc: WSJ
======================================

Joni-2, ter informatie:

Sam`s weelde, op Shell Elektrificatie IEX Forum,

Sam waterstof heeft totaal geen toekomst voor CV-ketels en ja gezien de lage vlam temperaturen in CV-ketels ver beneden 850graden celcius zowel bij Aardgas en Waterstof worden weinig tot geen Stikstof Oxyden gevormd door zowel aardgas als waterstof.

Dit ligt bij scheepsmotoren, vrachtauto motoren en vliegtuigturbines totaal anders en zijn de vlamtemperaturen bij verbranding van waterstof ver boven de 850 graden celcius en dit zijn dus grote Stikstof Oxyden producenten.

Overigens waterstof moet altijd geproduceerd worden, ook groene waterstof, o.a. via windmolens, elektrolyzers, transport en compressie systemen en hierbij gaat 66 % van de er in gestopte energie om waterstof te produceren geheel verloren.

Dus alleen al daarom heeft Waterstof totaal geen toekomst, de toekomst is aan Kernernergie, ROIE, return on invested energie, is 75 in vergelijk met waterstof ROIE = 1.6.

Waterstof heeft als energiedrager de allerlaagste ROIE van slechts 1.6.
Aardgas, Crude Olie, Kolen, Kernenergie zijn energiebronnen en zijn natuurlijk aanwezig en gevormd op Planeet Aarde.

Ter info: slechts bij ROIE >7.4 is de geproduceerde energie, energie technisch rendabel om te produceren en wordt er meer energie geleverd als er ingestopt is om deze energie te produceren.

Zie het zeer goede boek Wetenschap is geen Mening van Roel Gritt, Fysisch Scheikundige, Klimaat, Energie en Stikstof uitgelegd.
Een aanrader, ondanks zijn geloof in CO2 Global Warming en het niet accepteren dat onze Almachtige Zon voor 99.989 % verantwoordelijk is voor Opwarming en Afkoeling Planeet Aarde en alle mensen en dieren slechts een zeer marginale invloed hebben van 0.011 %. Ook het niet accepteren van Waterdamp als het allerbelangrijkste Broeikasgas is zer onverstandig, Waterdamp is in onze lagere atmosfeer 25x à 50x meer aanwezig als het slechts zeer zeer marginaal aanwezige CO2 broeikasgas.

M.v.g. Ronald
voda
1
TotalEnergies to Launch FEED for Papua LNG Development

Strategic Research Institute
Published on :
27 Jul, 2.022, 6:30 am

TotalEnergies, as operator, has announced the decision of the Papua LNG joint venture to launch the first phase of front-end engineering and design studies for the Papua LNG project's upstream production facilities. In parallel, studies for the downstream liquefaction facilities are progressing in line with the overall project schedule, and the objective is to launch the integrated FEED in the fourth quarter of 2022. The project is targeting a final investment decision around the end of 2023, and a start-up at the end of 2027.

The Papua LNG joint venture is committed to developing a landmark project in terms of sustainability, biodiversity, and low carbon emissions. Specifically, the project will incorporate a carbon capture and storage scheme for the fields' native CO2, which will be reinjected into the reservoirs.
voda
1
Poetin draait gaskraan verder dicht: strijd om LNG drijft prijs tot recordhoogte
RTL Z - Gisteren om 13:46

De energiemarkt roert zich. Terwijl Rusland plannen maakt om de gastoevoer naar Europa verder af te knijpen, groeit de wereldwijde vraag naar LNG. Tankers om het vloeibare gas te vervoeren zijn schaars.

Van Zuid Korea tot India en Thailand, ze hebben hun ogen gericht op LNG (Liquified Natural Gas), meldt persbureau Bloomberg. Uit angst voor tekorten en hogere prijzen moet meer worden ingekocht. En dat zorgt voor recordprijzen.

Het is bovendien dringen om beschikbare tankers te vinden om de waar te verschepen. De eigenaren van de tankers lieten eerder weten dat bedrijven zoals Shell, het Franse TotalEnergies en Unipec uit China, de capaciteit voor de winter volop reserveren. En dat dat de huurprijzen flink opdrijft.

De jongste ontwikkelingen in de Europese gascrisis gooien olie op het vuur. Rusland draait de gaskraan naar Europa, de Nord Stream 1, morgen verder dicht. Staatsgasbedrijf Gazprom kondigde aan de capaciteit van de leiding te verlagen naar 20 procent van het maximum. Die was eerder al teruggeschroefd tot 40 procent.

Duitsland boos
Volgens Gazprom is dat vanwege onderhoud aan een turbine. Maar de Duitse regering vindt de verlaging niet technisch te rechtvaardigen en beschuldigt Rusland ervan de gasleveringen als chantagemiddel te gebruiken vanwege de Duitse steun aan Oekraïne.

Ondertussen rijst de gasprijs de pan uit. Die ging vanmiddag zo'n tien procent omhoog en bereikte het hoogste niveau sinds maart dit jaar: 193 euro.

Minderen
De Europese Unie wil de afhankelijkheid van Russisch gas dan ook flink verminderen. Ter compensatie zullen tientallen miljarden kubieke meters LNG moeten worden geïmporteerd. De EU-landen bereikten vandaag ook een akkoord over besparingen op gas.

Daarmee moet een catastrofe voorkomen worden als de winter koud wordt en de Russen de gaskraan helemaal dichtdraaien.

Minder bedeelde landen de pineut
De huidige onrust op de markt kan er voor zorgen dat de prijs voor LNG en het transport verder stijgt, schrijft Bloomberg. En dat is vooral een probleem voor minder bedeelde kopers, zoals Pakistan, Bangladesh en Argentinië. Die dat zich niet kunnen permitteren en te maken zullen krijgen met tekorten.

Europa vervangt het Russische gas met LNG, maar dat gaat ten koste van wat er naar andere landen gaat, zegt energie-expert Remco de Boer van Studio Energie tegen RTL Z. "En daar zetten ze de kolencentrales weer harder. Het is eigenlijk één groot drama."

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/po...
rationeel
1
quote:

Ronald Engels schreef op 26 juli 2022 16:59:

[...]

=================================

rationeel,

Zeer goed mogelijk als je geen bijzondere reserve onderdelen meer krijgt, zoals b.v. Mechanical Gas-dichting Seals, die alleen geleverd worden door b.v. John Crane met soms zeer speciale materialen als Tungsten onderdelen van deze Seals, gemaakt b.v. in Zwitserland.

Heb dit overal wereldwijd ook in goede tijden meegemaakt met meestal gedeeltelijk shutdown installaties, enzv. 2 maanden levertijd is dan normaal, gebeurt ook in Nederland!!!!!.

Of dit georganiseerd is door Putin, is?????

M.v.g. Ronald
Dank voor je antwoord, Ronald:)

Het leek mij ook wel waarschijnlijk dat het waar was, of op zijn minst, kon zijn, omdat als je een reparatie helemaal in een ander, ver land moet laten verrichten er blijkbaar bijzondere kennis aanwezig moet zijn, of apparatuur, of onderdelen, om zo'n opdracht uit te voeren.

En dat er dan ook iets mis kan gaan, met die reparatie, waardoor er nog steeds niet over een betrouwbaar en inzetbaar onderdeel beschikt kan worden.

Jij bent eigenlijk de enige hier die een betrouwbaar antwoord op zo'n vraag kan leveren.

Toch essentieel om te begrijpen wat er nu eigenlijk precies aan de hand is
.
Wij worden bij voortduring maar met antwoorden afgescheept, waarvan de betrouwbaarheid discutabel is.

Want wat zijn antwoorden nu waard, als ze niet berusten op KENNIS.

Ik las net op de klimaat site dat je geschorst bent.

Ik heb gisterenavond niet gelezen waarover er discussie was, maar de uitlokking van bepaalde kant is de laatste dagen weer uitzonderlijk hoog.

Je weet, dat ik geen voorstander ben van schorsingen, maar dat ik in geval de schorsing van iemand die bijdragen kan leveren, die hij alleen maar kan, daarvan vind ik, dat WIJ gestraft worden.

ONS wordt KENNIS ontnomen.

Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Wij functioneren als GEHEEL.

Hoop je snel weer te kunnen lezen:)

Groet,

Rationeel.

voda
1
Gasunie verkoopt alle capaciteit in Groningse lng-terminal
ANP Producties - 2 uur geleden
© ANP

GRONINGEN (ANP) - Alle capaciteit voor vloeibaar gemaakt gas (lng) in de drijvende terminal in de Groningse Eemshaven Nederland is verkocht. Gasunie laat weten dat het Franse Engie de capaciteit voor de laatste 1 miljard kuub gas afneemt. Het Tsjechische CEZ en Shell Western LNG sloten eerder al een contract om 7 miljard kubieke meter gas per jaar via de terminal te importeren.

De terminal in de Eemshaven bestaat nog niet. Er komen daar twee drijvende fabrieken te liggen, zogeheten FSRU's oftewel 'floating storage and regasification units'. Daar komt het vloeibaar gemaakte gas aan en wordt het weer op een temperatuur gebracht waar het een gasvorm krijgt. Vervolgens kan dat gas het Europese gasnet in.

De twee drijvende gasfabrieken komen volgens Gasunie begin september aan in de Eemshaven. Daar wordt nu alles in gereedheid gebracht om de gasterminal direct te kunnen laten werken. De eerste gaslevering via de terminals zou halverwege september plaats moeten vinden.
voda
1
Technip Energies to Supply Loader for LNG Terminal in Le Havre

Strategic Research Institute
Published on :
4 Aug, 2022, 5:30 am

Technip Energies Loading Systems will supply a Marine Loading Arm to TotalEnergies as part of the Floating Storage and Regasification Unit project in Le Havre in France. The offloading solution will be installed on Bougainville dock in Le Havre and will consist of a Marine Loading Arm to transfer regasified liquefied natural gas from the proposed Floating Storage and Regasification Unit to the shore.

This project was initiated by TotalEnergies and the French Minister of Ecological Transition, following the geopolitical context in order to strengthen France’s energy independence by increasing LNG imports by ship and ultimately mitigate the impact of a potential reduction of gas deliveries by pipeline. The FSRU project in Le Havre could allow France to increase its regasification capacity by around 5 bcm pe year, which corresponds to the average annual gas consumption of more than 4 million households in France.

The Marine Loading Arm will be designed, manufactured and tested at Technip Energies Loading Systems plant in Sens in France.
voda
1
EemsEnergyTerminal in Eemshaven Capacity Completely Sold Out

Strategic Research Institute
Published on :
10 Aug, 2022, 5:30 am

Gasunie subsidiary EemsEnergyTerminal has sold the remaining capacity of the LNG terminal in Eemshaven to ENGIE SA who purchased the last 1 billion cubic metres. Earlier contracts were signed with CEZ of Czech Republic and Shell Western LNG. The total 8 billion cubic metres available in the Eemshaven is now 'sold out'. The first delivery of LNG through the terminal is expected to take place as early as mid-September.

With these new capacities added to its existing LNG portfolio, ENGIE -through its business entity ‘Global Energy Management & Sales’- will strengthen its energy diversification strategy and increase its ability to supply LNG toward Europe.

Until this year, the Netherlands only had an LNG terminal in the port of Rotterdam. The expansion in Eemshaven and the optimisation of the Rotterdam terminal will double the LNG import capacity. The new LNG terminal in Eemshaven will consist of two Floating Storage and Regasification Units the Exmar S188 and the Golar Igloo. They are expected to arrive at Eemshaven in early September.

Over the next five years, the floating terminal will convert liquid natural gas into gaseous natural gas in Eemshaven, after which it can be fed into the national natural gas network. In total, an additional 8 billion cubic metres of natural gas can be brought to the Netherlands.
voda
1
NYK Inks Time Charter with QatarEnergy for 7 New LNG Carriers

Strategic Research Institute
Published on :
15 Aug, 2022, 5:30 am

NYK announced that the joint-venture companies, that NYK is a part of, have signed a long-term time-charter contract with QatarEnergy, the state energy company of Qatar, for seven liquefied natural gas carriers. The joint-venture companies have also executed shipbuilding contracts for the seven 174,000 cubic meters LNG carriers with Hyundai Heavy Industries. These seven new vessels will transport LNG to countries around the world.

Length overall: 299 meters

Moulded Breadth: 46.4 meters

Propulsion system: X-DF2.1 iCER, dual fuel engine that uses gas admitted at low pressure

Cargo tank capacity: Approximately 174,000 cubic meters

Speed: 19.5 knots

Shipbuilder: Hyundai Heavy Industries

Delivery: 2025–2026

These seven vessels will be equipped with an X-DF 2.1 iCER and air lubrication system, both of which will contribute to a reduction of GHG emissions and an improved environmental impact.

Over the past 39 years since the delivery of the LNG carrier Echigo Maru in 1983, NYK has continued to enhance its LNG safety & expertise and worldwide LNG transport network. The skills that NYK has acquired in safe and optimized navigation, the construction of LNG carriers, and high-level ship-management quality have earned high regard from QatarEnergy, leading to the successful conclusion of this contract. NYK and QatarEnergy have had a long-term relationship with several existing projects and the relationship will be further extended through this contract.
Bijlage:
voda
1
Duitse energieprijs naar record door hoge gasprijs
56 min geleden
in FINANCIEEL

BERLIJN (ANP/BELGA/BLOOMBERG) - De Duitse energieprijs komt voor het eerst boven de €500 per megawattuur uit. Het afgelopen jaar werd energie grofweg zes keer zo duur. Om elektriciteitscentrales draaiende te houden zoekt Duitsland nu zijn toevlucht in vloeibaar gas, dat vanaf de winter ook zal worden geïmporteerd via twee nieuwe terminals.

Duitsland legt pijpleidingen aan voor vloeibaar gas. ANP/HH

De stijging van de energieprijs komt onder meer door het uitvallen van verschillende Franse kerncentrales. Ook de lage waterstand draagt bij, doordat waterkrachtcentrales minder stroom kunnen leveren. In heel Europa is stroom duur door de hoge prijs van aardgas, dat nodig is om de elektriciteitscentrales draaiende te houden.

Door de hoge zomertemperaturen in Europa is de vraag naar aardgas des te hoger. Het laagstaande water in rivieren belemmert bijvoorbeeld het vervoer van alternatieve brandstoffen als kolen. De prijs van aardgas op de beurs van Amsterdam steeg dan ook: dinsdag met ruim 8%, maandag eindigde de beurs met een stijging van 6,8%.

BEKIJK OOK:
Zinksmelterij in Budel dicht om hoge energiekosten

Vloeibaar gas
Dinsdag sloot de Duitse overheid een deal met energiebedrijven voor de import van vloeibaar gas via twee nieuwe drijvende terminals, in Brunsbüttel en Wilhelmshaven. Die zullen respectievelijk aan het eind van het jaar en in de winter operationeel zijn.

Vloeibaar gas, ook wel bekend als lng, helpt Europese landen om minder afhankelijk te worden van Russisch gas. Door gasopslagen daarmee te vullen, bereiden landen zich voor op de winter. De Duitse regering is in gesprek met Qatar over de levering van lng.

BEKIJK OOK:
Bibberen in Europa om dreigend gastekort: ’Overgeleverd aan winterweer’

www.telegraaf.nl/financieel/128368084...
voda
1
Duitsland wil zo snel mogelijk overstappen van Russisch naar Canadees gas: maar het opzetten van een LNG-keten kan jaren duren
Jennifer Sor - Gisteren om 22:52

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz wil aardgas uit Canada gaan importeren, nu Duitsland minder LNG vanuit Rusland geleverd krijgt.

© Reuters

Maar de overgang zou wel eens lastig kunnen worden, omdat Canada momenteel niet over de capaciteit beschikt om LNG te exporteren en de ontwikkeling hiervan jaren zou kunnen duren, aldus onderzoekers.

"Nu Duitsland zich minder afhankelijk maakt van Russisch gas, is Canada de perfecte nieuwe partner", zei Scholz dinsdag op een conferentie, kort nadat Justin Trudeau, de premier van Canada, had gezegd dat de uitvoer van LNG naar Duitsland "haalbaar" zou zijn.

Gasaanvoer vanuit Canada maakt het voor Duitsland makkelijker om minder afhankelijk te zijn van Rusland - en mogelijk te voorkomen dat het land deze winter door een grote energiecrisis wordt getroffen.

Vóór de inval in Oekraïne leverde Rusland 32 procent van de totale hoeveelheid LNG die Duitsland verbruikt, wat betekent dat Duitsland een van de landen is die het meest te lijden zal hebben als Europa van de Russische energietoevoer wordt afgesneden.

De gasaanvoer vanuit Canada lijkt niet op tijd op gang te kunnen komen
Maar onderzoekers betwijfelen of extra leveringen vanuit Canada snel genoeg zullen komen. Canada beschikt nog niet over de infrastructuur om LNG overzee te exporteren, maar is inmiddels begonnen met de bouw van twee terminals aan de westkust.

Het zal minstens drie jaar duren voor de eerste terminal klaar is, aldus een rapport van het International Institute for Sustainable Development - en tegen die tijd zal Europa volgens denktanks in de EU al van de Russische brandstof af zijn.

"Ondanks recente verzoeken om de onmiddellijke behoeften van Duitsland te ondersteunen, kan de Canadese LNG-infrastructuur niet op tijd worden opgeschaald om aan de korte termijn behoeften van Europa te voldoen", aldus het rapport.

Het is volgens het International Institute for Sustainable Development daarom logischer als landen zoals Duitsland zich tot Noorwegen te wenden, in plaats van tot Canada.

Een bron vertelde echter aan Reuters dat Scholz "zich terdege bewust is van het tijdschema dat gepaard gaat" met de nieuwe Canadese infrastructuur en dat Duitsland "happig is voor gas vanuit elke andere locatie dan Rusland", gezien de huidige krapte in het aanbod.

Sinds er sancties tegen Rusland zijn ingesteld door de inval van het land in Oekraïne, heeft Canada aangegeven dat het z'n productiecapaciteit zal gaan opschroeven met 200.000 extra vaten olie en 100.000 extra vaten aardgas per dag.

Aangezien het geen infrastructuur heeft om naar het buitenland te exporteren, wordt het overgrote deel van die brandstof gekocht door de VS, die op dit moment de grootste LNG-leverancier ter wereld is.

LEES OOK: Koude winter in Nederland, als Rusland gaskraan dichtdraait: er zijn niet genoeg installaties voor vloeibaar aardgas, volgens Havenbedrijf Rotterdam

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/du...
voda
0
Lng-terminal in Groningse Eemshaven wordt in gebruik genomen
ANP Producties - 2 uur geleden
© ANP

EEMSHAVEN (ANP) - Twee drijvende lng-fabrieken worden donderdag in gebruik genomen in de Groningse Eemshaven. De twee schepen kunnen het vloeibaar gemaakte aardgas weer in gasvorm omzetten waarna het aan het Nederlandse gasnet gevoed kan worden. De eerste lading lng komt donderdag rond 10.00 uur aan in de Eemshaven.

De twee schepen moeten de Nederlandse capaciteit voor het ontvangen van lng vergroten en Europa helpen minder afhankelijk te worden van Russisch gas. Nu is er alleen een terminal in de Rotterdamse haven waar jaarlijks 12 miljard kubieke meter lng kan worden verwerkt. De terminal in de Eemshaven voegt daar zo'n 8 miljard kubieke meter aan toe.

De Gasunie huurde de twee schepen in het voorjaar. De bijna 300 meter lange Golar Igloo kwam zondag aan in de Groningse haven, de Exmar S188 van 120 meter arriveerde dinsdag. De eerste lng-tanker die de twee schepen moet bedienen, de Murex, ligt al ruim een dag voor anker ten noorden van Schiermonnikoog. Het gas dat door dat vaartuig geleverd wordt kan half september aan het gasnet worden gevoed.

Voor de lng-terminal op volle capaciteit kan draaien is het eind november, begin december. Tot die tijd worden er nog technische werkzaamheden verricht. Bovendien is een stikstoffabriek in het Groningse Zuidbroek nog niet klaar voor productie. Die zou in oktober op volle kracht moeten kunnen draaien. De stikstof is nodig om buitenlands gas in Nederland te kunnen gebruiken omdat dat een andere samenstelling heeft dan Gronings gas waar Nederland op is ingesteld.

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/ln...
voda
0
Spanje wil Duitsland helpen met inzet extra lng-terminal
ANP Producties - Gisteren om 13:57
© ANP

MADRID (ANP/BLOOMBERG) - Spanje verwacht met de ingebruikname van een extra terminal voor vloeibaar gemaakt aardgas (lng) Duitsland te kunnen helpen om de energiecrisis in het land te verlichten. Het Zuid-Europese land heeft al zes lng-terminals in gebruik en is van plan een extra terminal in El Musel, een zeehaven in het noorden van het land, in januari nieuw leven in te blazen.

Het El Musel-project werd tien jaar geleden al gebouwd, maar werd nooit in gebruik genomen vanwege een gebrek aan vraag naar gas. De extra terminal stelt gashandelaren in staat om brandstof in te voeren, deze ter plaatse in tanks op te slaan en indien nodig per schepen te vervoeren naar de lng-terminals die Duitsland aan het opzetten is.

"Onze prioriteit is nu om te proberen onze capaciteit om gas naar de rest van Europa te exporteren zoveel mogelijk uit te breiden, waarbij we profiteren van de zeer sterke gasinfrastructuur in ons land", zei Arturo Gonzalo Aizpiri, topman van de Spaanse gasnetbeheerder Enagás. De eerste opslagtank van El Musel zal volgens de topman in januari operationeel worden en de tweede in maart.

Ook andere maatregelen

Duitsland, dat sterk afhankelijk is van Russisch gas, wordt zwaar getroffen door het besluit van Rusland om de gaskraan naar Europa verder dicht te draaien. De grootste economie van Europa loopt het risico dat het gas moet gaan rantsoeneren deze winter en dreigt in een recessie te belanden.

Duitsland heeft haast gemaakt om deze winter drie drijvende lng-terminals gereed te hebben. De Duitsers hebben er echter meer nodig om zich van voldoende aanvoer te verzekeren, zeker als de winter kouder wordt dan normaal. De drijvende terminals kunnen vloeibaar gemaakt aardgas weer in gasvorm omzetten waarna het aan het Duitse gasnet gevoed kan worden. Als de Duitse drijvende lng-terminals het extreem druk gaan krijgen, "zou het waarschijnlijk nuttig zijn voor hen om deze tussentijdse opslagcapaciteit in onze fabrieken te gebruiken", zei Aizpiri.

Enagás neemt ook andere maatregelen om de capaciteit voor gastransport naar Europa te vergroten. Zo zou volgens Aizpiri de bijna afgebouwde gaspijpleiding naar Frankrijk volgend jaar herfst in gebruik kunnen worden genomen, mocht de politiek daar groen licht voor geven. Een andere pijpleiding naar Italië zal langer duren aangezien dat project minder vergevorderd is, aldus Aizpiri. Die pijpleiding zou jaarlijks 10 tot 15 miljard kubieke meter gas kunnen vervoeren en kost naar schatting zo'n 3 miljard euro.

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/sp...
908 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
865,36  +0,01  +0,00%  18 apr
 Germany40^ 17.751,90 -0,48%
 BEL 20 3.826,58 +0,84%
 Europe50^ 4.919,39 -0,35%
 US30^ 38.013,46 0,00%
 Nasd100^ 17.548,80 +0,25%
 US500^ 5.049,25 0,00%
 Japan225^ 38.001,71 +0,68%
 Gold spot 2.404,51 +1,06%
 EUR/USD 1,0618 -0,24%
 WTI 82,08 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +11,51%
JUST EAT TAKE... +5,71%
Air France-KLM +4,18%
FASTNED +3,00%
RANDSTAD NV +2,65%

Dalers

Pharming -9,63%
ASMI -6,10%
Avantium -6,01%
PostNL -5,84%
TomTom -3,31%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront