TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tom Tom juli 2022

1.060 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 47 48 49 50 51 52 53 » | Laatste
GLMF
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 29 juli 2022 15:16:

De opgave die Cariad zich heeft gesteld is uitdagend.
De berichten over Cariad van de afgelopen tijd hebben één ding gemeen: Carad loopt achter en levert niet. Dat hoeft geen reden te zijn om met Cariad te stoppen. Maar het zou kunnen dat de verwachtingen getemperd gaan worden en de focus verlegd wordt.

De weg naar het verdienmodel van functies en diensten die zijn afgestemd op de mobiliteitsbehoeften van klanten.
Software gaat NEW AUTO naadloos in het digitale leven van klanten integreren. CARIAD (het softwarebedrijf van de Groep) ontwikkelt tot 2025 een nieuw softwareplatform. Alle auto’s van de Groep krijgen deze zelfde softwarebackbone. Momenteel werkt CARIAD daarmee aan drie software-architecturen: Platform 1.1 maakt binnenkort upgrades en over-the-air updates van het MEB-productportfolio mogelijk, dus bij de Volkswagen ID.4, ŠKODA ENYAQ of CUPRA Born. In 2023 brengt CARIAD het premium softwareplatform 1.2 uit. Dat gaat een verscheidenheid aan functies mogelijk maken, waaronder een nieuw uniform infotainmentsysteem en draadloze updates voor Audi- en Porsche-modellen. In 2025 tot slot lanceert CARIAD een geheel nieuw, uniform en schaalbaar softwareplatform en een end-to-end elektronische architectuur. Dit platform 2.0 bevat een uniform besturingssysteem voor auto’s van alle merken van de Groep. Platform 2.0 is bovendien klaar voor autonoom rijden (L4), wat betekent dat klanten het rijden volledig aan de auto kunnen overdragen.

Auto’s die altijd online zijn en geautomatiseerd rijden, leveren een enorme hoeveelheid realtime data. Met daarmee verkregen inzichten kan het wagenpark van de Groep continu worden bijgewerkt met nieuwe functies en diensten die zijn afgestemd op de mobiliteitsbehoeften van klanten. Het zogenaamde big loop-proces voor miljoenen voertuigen gaat de levenscyclus van een auto aanzienlijk verlengen. Tegen 2030 zullen tot 40 miljoen voertuigen van verschillende merken op de softwareplatformen van de Groep rijden.
bronvermelding: www.ames.nl/volkswagen/over-ons/blogs...
Wereldbelegger
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 29 juli 2022 15:16:
De opgave die Cariad zich heeft gesteld is uitdagend.
De berichten over Cariad van de afgelopen tijd hebben één ding gemeen: Carad loopt achter en levert niet. Dat hoeft geen reden te zijn om met Cariad te stoppen. Maar het zou kunnen dat de verwachtingen getemperd gaan worden en de focus verlegd wordt.

De weg naar het verdienmodel van functies en diensten die zijn afgestemd op de mobiliteitsbehoeften van klanten.
Software gaat NEW AUTO naadloos in het digitale leven van klanten integreren. CARIAD (het softwarebedrijf van de Groep) ontwikkelt tot 2025 een nieuw softwareplatform. Alle auto’s van de Groep krijgen deze zelfde softwarebackbone. Momenteel werkt CARIAD daarmee aan drie software-architecturen: Platform 1.1 maakt binnenkort upgrades en over-the-air updates van het MEB-productportfolio mogelijk, dus bij de Volkswagen ID.4, ŠKODA ENYAQ of CUPRA Born. In 2023 brengt CARIAD het premium softwareplatform 1.2 uit. Dat gaat een verscheidenheid aan functies mogelijk maken, waaronder een nieuw uniform infotainmentsysteem en draadloze updates voor Audi- en Porsche-modellen. In 2025 tot slot lanceert CARIAD een geheel nieuw, uniform en schaalbaar softwareplatform en een end-to-end elektronische architectuur. Dit platform 2.0 bevat een uniform besturingssysteem voor auto’s van alle merken van de Groep. Platform 2.0 is bovendien klaar voor autonoom rijden (L4), wat betekent dat klanten het rijden volledig aan de auto kunnen overdragen.

Auto’s die altijd online zijn en geautomatiseerd rijden, leveren een enorme hoeveelheid realtime data. Met daarmee verkregen inzichten kan het wagenpark van de Groep continu worden bijgewerkt met nieuwe functies en diensten die zijn afgestemd op de mobiliteitsbehoeften van klanten. Het zogenaamde big loop-proces voor miljoenen voertuigen gaat de levenscyclus van een auto aanzienlijk verlengen. Tegen 2030 zullen tot 40 miljoen voertuigen van verschillende merken op de softwareplatformen van de Groep rijden.

quote:

GLMF schreef op 29 juli 2022 17:49:

[...]
bronvermelding: www.ames.nl/volkswagen/over-ons/blogs...
Goh! Leuk dat u mij attendeert dat ik de bron ben vergeten.
Iets wat ik doorgaans niet doe. Zoals u als fervent volger weet.
Ik waardeer deze positieve reactie.
Het blijkt dat u ook kan reageren zonder te zeiken op de poster.
Misschien maak ik het nog wel mee dat u een keer inhoudelijk commentaar geeft.

Alleen uw bron is niet de bron die ik gebruikt heb.
bron:
duurzaam-actueel.nl/volkswagen-groep-...
sniklaas
0
quote:

GLMF schreef op 29 juli 2022 12:57:

dezelfde mensen die een 9 maanden geleden riepen dat de deal van TomTom met Cariad weinig om het lijf had en behalve data, financieels weinig te betekenen had, doen nu net of met het ontslag van Herbert Diess, ook Cariad en TT ten onder gaan.....................tsja
Gezien mijn posts van vandaag voel ik mij aangesproken maar ben niet gediend van dit soort forum vervuilende verdachtmakingen. Een forum is een plek waar eenieder op gepaste wijze zijn mening kan verkondigen en inhoudelijk mag toelichten.

Ik kan mij niet heugen vorig jaar te hebben gepost dat de mogelijke deal niets voorsteld enkel dat TT moet oppassen om niet 'misbruikt' te worden door CARIAD, innige samenwerking, informatie en diensten leveren om daarna als een schottelslet (is een vaatdoek) te worden afgedankt...
boem!
2
De aanval is niet altijd de beste verdediging.

Ik lees nl niets wat ik zou kunnen opvatten als "forum vervuilende verdachtmakingen".

Ik lees het als een gepaste wijze om commentaar te leveren op de eindeloze stroom aan negatieve berichten die vanuit een bepaalde hoek over het forum wordt uitgestrooid.

Ik erger me als optimistisch forumlid geenszins aan de negatieve berichten die de pessimisten, waar ik jou zeker toe reken, toevertrouwen aan dit forum.

De oorzaak van het niet ergeren komt voort uit het feit, dat die negatieve mening niet wordt onderbouwt.

Het blijft hoofdzakelijk bij het afwijzen van het belang van deals als Cariad vanwege het onzekere verdienmodel om dit snel te wijzigen in een aanslag op datzelfde verdienmodel bij een mogelijk einde van deze samenwerking.

Ik zie overigens GEEN einde van Cariad, VW is de eerste OEM die openlijk de wake-up call van HG over het grote gevaar van BIGTECH(incl Tesla) voor de OEM's niet heeft gemist en daar werk van maakt.

Wat ik mis in de uitlatingen van de pessimisten is de onderbouwing van hun betoog dat TT niets was, niets is en ook nooit iets zal worden.

Ik heb zelf aangegeven dat het predikaat "niets was en is" gerechtvaardigd is als je kijkt naar de geleverde financiele prestaties tot nu aan toe.

Omdat bij beleggen het toekomstig resultaat telt, vindt ik de onderbouwing van de pessimisten inhoudelijk volstrekt onvoldoende.

Als voorbeeld moge dienen de onderbouwing van @sniklaas die ervan uitgaat , dat de omzet zal dalen en de kosten in rap tempo zullen toenemen terwijl TT incl de analisten hier totaal anders over denken.

IK zeg niet , dat het een uitgemaakte zaak is dat TT een verdienmodel heeft ontwikkeld waarbij een FCF pa van enkele euro's op zal schrijven, maar die kans zit erin.
boem!
0
Ik zou graag een inhoudelijke discussie willen opstarten over de Opex.

En dan met name over de OPEX exl D&A.

Uitgangspunt is voor mij de Opex uit 2021 ad 500 mio.

excl D&A wordt dat 426,6 mio.

Indien ik de reorganisatielast als extra-ordinary behandel en deze via de aanwezige kas afwikkel kom ik tot de volgende inschatting:
2022 426,6* 1.05 (inflatie) + 30 mio intensifering= 478 mio
2023 426,6*1,05*1,05-40 mio= 430 mio,.

de jaren daaropvolgend laat ik de opex met 5% stijjgen waardoor de opex in
2025 475 mio
2027 520 mio
2030 605 mio
zal bedragen.
win some...
3
quote:

boem! schreef op 30 juli 2022 04:13:

Ik zou graag een inhoudelijke discussie willen opstarten over de Opex.

En dan met name over de OPEX exl D&A.

Uitgangspunt is voor mij de Opex uit 2021 ad 500 mio.

excl D&A wordt dat 426,6 mio.

Indien ik de reorganisatielast als extra-ordinary behandel en deze via de aanwezige kas afwikkel kom ik tot de volgende inschatting:
2022 426,6* 1.05 (inflatie) + 30 mio intensifering= 478 mio
2023 426,6*1,05*1,05-40 mio= 430 mio,.

de jaren daaropvolgend laat ik de opex met 5% stijjgen waardoor de opex in
2025 475 mio
2027 520 mio
2030 605 mio
zal bedragen.
Interessant. Volgens jou is dus ook de outlook voor de OPEX die TT tijdens de Q4 2021 presentatie heeft gegeven (en in de CC nader heeft toegelicht) niet veranderd door de reorganisatieplannen die in Q2 2022 zijn aangekondigd.. Overall komt het nog steeds neer op eenmalig 30 mio extra kosten en vervolgens 40 mio besparingen.

Wat dan wel veranderd is dat men deze 30 mio extra kosten in het begin van het jaar gewoon in de FCF-outlook heeft meegenomen en tijdens de Q2 2022 presentatie deze 30 mio heeft uitgesloten van de FCF-outlook. TT kan dan wel zeggen dat men de outlook heeft gehandhaafd, maar feitelijk heeft men aangegeven dat de FCF 30 mio minder wordt (dit jaar 20 mio en volgend jaar 10 mio) dan dat men in het begin van het jaar heeft aangegeven.

Dat is gewoon een winstwaarschuwing. Onbegrijpelijk dat analisten hier zo positief op hebben gereageerd.
sniklaas
3
quote:

boem! schreef op 30 juli 2022 02:56:

Ik lees nl niets wat ik zou kunnen opvatten als "forum vervuilende verdachtmakingen".
Framing is forumvervuiling en daaraan doe jij volop mee Martin, ook nu weer met de kwalificatie van pessimisten, TT was niks, is niks en wordt niks en geen onderbouwingen…

Ik behoor tot de realisten en onderbouw mijn verhaal met argumenten, dat jullie als supporters van het bedrijf en product TT voornamelijk de zonnige kanten belichten en deze verder aandikken met wensdenken is aan jullie…

Het wordt vervelend en is forumvervuiling wanneer er kwalificaties aan toegevoegd worden en uitspraken worden verdraaid en in een ander daglicht worden geplaatst…

De kwalificatie TT was, is en wordt niks is van mij, maar krijgt door het WEGLATEN van de woorden OPERATIONEEL & FINANCIEEL een compleet andere betekenis, wanneer ik er geen brood in zie ben ik geen aandeelhouder…

Met name jij Martin, maakt je veelvuldig schuldig aan framing en het diskwalificeren van personen en uitspraken en het verbaast me niets dat jijzelf framing als zodanig niet herkent…

Klap erop, sedert 2015 is 80% van de uitspraken uitgesproken door de realisten werkelijkheid geworden in tegenstelling tot uitspraken van jullie supporters die op een uitzondering niet zijn bewaarheid…

Financieel operationeel was, is en wordt TT niks en naar ik verwacht zijn de de FF(F) zich hiervan inmiddels bewust en werken achter de schermen aan een exit scenario om de asset waarde van €1750….€4000 mio te kunnen verzilveren, dat is de enige reden dat ik aandeelhouder was, ben en nog max tot 2025 blijf…
NewKidInTown
2
quote:

win some... schreef op 30 juli 2022 09:18:

[...]

Interessant. Volgens jou is dus ook de outlook voor de OPEX die TT tijdens de Q4 2021 presentatie heeft gegeven (en in de CC nader heeft toegelicht) niet veranderd door de reorganisatieplannen die in Q2 2022 zijn aangekondigd.. Overall komt het nog steeds neer op eenmalig 30 mio extra kosten en vervolgens 40 mio besparingen.

Wat dan wel veranderd is dat men deze 30 mio extra kosten in het begin van het jaar gewoon in de FCF-outlook heeft meegenomen en tijdens de Q2 2022 presentatie deze 30 mio heeft uitgesloten van de FCF-outlook. TT kan dan wel zeggen dat men de outlook heeft gehandhaafd, maar feitelijk heeft men aangegeven dat de FCF 30 mio minder wordt (dit jaar 20 mio en volgend jaar 10 mio) dan dat men in het begin van het jaar heeft aangegeven.

Dat is gewoon een winstwaarschuwing. Onbegrijpelijk dat analisten hier zo positief op hebben gereageerd.
Zoals zo vaak, moet tt het vooral van wat minder doorzichtige boekhoud-"wijzigingen" hebben. Een serieuze belegger kijkt liever naar langjarige gerealiseerde omzet en winst stijgingen maar die zijn er nog nooit geweest.
Kijk eens naar de omzet een winst van 10 en 5 jaar geleden. En vergelijk dat eens met WEL goede techbedrijven.
Fijn weekend, en geluk.
Wereldbelegger
2
quote:

boem! schreef op 30 juli 2022 02:56:

De aanval is niet altijd de beste verdediging.

Ik lees nl niets wat ik zou kunnen opvatten als "forum vervuilende verdachtmakingen".

Ik lees het als een gepaste wijze om commentaar te leveren op de eindeloze stroom aan negatieve berichten die vanuit een bepaalde hoek over het forum wordt uitgestrooid.

Ik erger me als optimistisch forumlid geenszins aan de negatieve berichten die de pessimisten, waar ik jou zeker toe reken, toevertrouwen aan dit forum.

De oorzaak van het niet ergeren komt voort uit het feit, dat die negatieve mening niet wordt onderbouwt.

Het blijft hoofdzakelijk bij het afwijzen van het belang van deals als Cariad vanwege het onzekere verdienmodel om dit snel te wijzigen in een aanslag op datzelfde verdienmodel bij een mogelijk einde van deze samenwerking.

Ik zie overigens GEEN einde van Cariad, VW is de eerste OEM die openlijk de wake-up call van HG over het grote gevaar van BIGTECH(incl Tesla) voor de OEM's niet heeft gemist en daar werk van maakt.

Wat ik mis in de uitlatingen van de pessimisten is de onderbouwing van hun betoog dat TT niets was, niets is en ook nooit iets zal worden.

Ik heb zelf aangegeven dat het predikaat "niets was en is" gerechtvaardigd is als je kijkt naar de geleverde financiele prestaties tot nu aan toe.

Omdat bij beleggen het toekomstig resultaat telt, vindt ik de onderbouwing van de pessimisten inhoudelijk volstrekt onvoldoende.

Als voorbeeld moge dienen de onderbouwing van @sniklaas die ervan uitgaat , dat de omzet zal dalen en de kosten in rap tempo zullen toenemen terwijl TT incl de analisten hier totaal anders over denken.

IK zeg niet , dat het een uitgemaakte zaak is dat TT een verdienmodel heeft ontwikkeld waarbij een FCF pa van enkele euro's op zal schrijven, maar die kans zit erin.
Dat de analisten hier totaal anders over denken is niet aan hun koersdoelen en adviezen te merken.
Van de acht analisten die TT volgen (zie TTsite) hebben er twee geheel niet gereageerd op de Q2 cijfers.
Zes hebben wel gekeken naar de Q2 cijfers waarvan twee hun koersdoel hebben verhoogd maar advies niet gewijzigd.
Marc Hesselink ING van €7,50 naar € 8,00
Romain Pierredon van € 6,35 naar € 6,40

Kortom als chronischpositieveling overdrijft u.
Wereldbelegger
0
Ik heb een overzichtje gemaakt met de koersdoelen en adviezen van de analisten die TomTom volgen.
Begin 2017 t/m juli 2022

UBS een dubbeltje hoger
Barclays € 1,25 hoger

Twee gelijk koersdoel
Vier koersdoel lager

Het gemiddelde koersdoel stond begin januari 2017 op € 10,86 en is vijf jaar later € 8,74
een verschil van min 2,12 wat min 19,5% is

bank - begin 2017 - koersdoel - advies 2017 - juli 2022 - koersdoel - advies - verschil
ABN AMRO - ODDO BHF 4-1-2017 € 14,00 Buy 15-jul-22 € 12,00 Buy € -2,00
Independent Minds 9-2-2017 € 11,50 Buy 14-apr-22 € 11,50 Buy € 0,00
UBS 7-1-2017 € 10,40 Buy 15-jul-22 € 10,50 Buy € 0,10
ING 4-1-2017 € 15,50 Buy 18-jul-22 € 8,00 Hold € -7,50
Barclays 10-1-2017 € 6,25 Underweight 4-feb-22 € 7,50 Equal-weight € 1,25
Kempen 4-1-2017 € 11,00 Neutral 15-jul-22 € 6,00 Sell € -5,00

Morningstar 3-3-2020 € 8,00 2/5 stars 15-jul-22 € 8,00 3/5 stars € 0,00
AlphaValue 25-9-2019 € 10,20 Hold 18-July-22 € 6,40 Sell € -3,80

gemiddeld koersdoel in 2017 en 2018 € 10,86 € 8,74 € -2,12
NewKidInTown
1
Even over DIVIDEND, een pijnlijk onderwerp voor dit aandeel.

Een investering in het jaar 2000 van $25,000 in de S&P-500 had ZONDER dividend nu een $65,000 opgeleverd.
Reken je het dividend erbij, dan kom je op een $380,000

Reken je voor TomTom de koersontwikkeling vanaf 1 januari 2008 (verder gaan mijn data niet) hetzelfde uit, dan had een investering van EUR 25.000 het armzalige bedrag van EUR 3.142 opgeleverd.

Dus S&P-500 een PLUS van circa 1520% in 22,5 jaar
TomTom een MIN van 87,4% in 14,5 jaar

Heel veel duidelijker kan ik het niet maken. Maar ongetwijfeld zijn er hier enige posters die wat zeer krom is, wel weer recht kunnen praten.

Mijn advies aan beleggers is, weg uit dit aandeel of nooit aan beginnen. En op zoek naar meer kansrijke aandelen. Ik ga hier niet vermelden waar ik in zit, dat wordt over het algemeen niet gewaardeerd, maar je zou het gemakkelijk kunnen vinden door te clicken op mijn alias en kijken op welke draadjes ik af en toe een berichtje plaats.

Overigens heb ik, nu ik mijn belegd vermogen sinds begin deze maand vervijftienvoudigd heb (door wat minder in o.g.) een aanzienlijk hoger rendement gemaakt dan de AEX en de S&P-500. Circa VIJF maal zo hoog als een standaard "beheerd beleggen"-pf. Moet je denken aan ruim plus 30% in 1 maand. Gerealiseerd door ten eerste onderzoek en selektie, ten tweede door een combinatie aandelen en opties, heel af en toe met turbo's erbij. Die combinatie brengt het RISICO omlaag en het RENDEMENT omhoog. Ik streef naar een voor mij optimale balans tussen rendement en risico.

Geluk.
Wereldbelegger
0
Kijk ik naar de koers in 5 jaar en bijna zeven maanden dan begrijp ik heel goed dat ik niet chronischpositief ben op TomTom.
slechts 57 centen boven het gemiddelde in 67 maanden.

Date Price Open High Low
Jul 29, 2022 8.80 8.76 8.85 8.69
Jan 02, 2017 8.58 8.53 8.68 8.45
Highest: 11.81 Lowest: 5.59 Difference: 6.22 Average: 8.23
NewKidInTown
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 30 juli 2022 10:44:

Kijk ik naar de koers in 5 jaar en bijna zeven maanden dan begrijp ik heel goed dat ik niet chronischpositief ben op TomTom.
slechts 57 centen boven het gemiddelde in 67 maanden.

Date Price Open High Low
Jul 29, 2022 8.80 8.76 8.85 8.69
Jan 02, 2017 8.58 8.53 8.68 8.45
Highest: 11.81 Lowest: 5.59 Difference: 6.22 Average: 8.23
Vergelijk dat eens met de grote en bekende US-tech bedrijven, die zitten op zo'n 300%, dividend niet meegerekend.
Dan vraag ik me af: hoe kun je nou positief zijn over tt ? Wat doen jullie eigenlijk hier ?

Dat laatste kun je ook aan mij vragen, ik voel het als mijn missie om naieve beginnende instappers op z'n minst eerst te laten nadenken, voor dat ze geld gaan verliezen of NUL rendement maken.
boem!
0
quote:

win some... schreef op 30 juli 2022 09:18:

[...]

Interessant. Volgens jou is dus ook de outlook voor de OPEX die TT tijdens de Q4 2021 presentatie heeft gegeven (en in de CC nader heeft toegelicht) niet veranderd door de reorganisatieplannen die in Q2 2022 zijn aangekondigd.. Overall komt het nog steeds neer op eenmalig 30 mio extra kosten en vervolgens 40 mio besparingen.

Wat dan wel veranderd is dat men deze 30 mio extra kosten in het begin van het jaar gewoon in de FCF-outlook heeft meegenomen en tijdens de Q2 2022 presentatie deze 30 mio heeft uitgesloten van de FCF-outlook. TT kan dan wel zeggen dat men de outlook heeft gehandhaafd, maar feitelijk heeft men aangegeven dat de FCF 30 mio minder wordt (dit jaar 20 mio en volgend jaar 10 mio) dan dat men in het begin van het jaar heeft aangegeven.

Dat is gewoon een winstwaarschuwing. Onbegrijpelijk dat analisten hier zo positief op hebben gereageerd.
Eens met jouw analyse dat TT de 30 mio aan reorganisatiekosten heeft uitgesloten van de FCF terwijl die toch echt een impact hebben van 20 mio in 2022 en 10 mio in 2023.
harrysnel
5
TomTom sluit deal met Cariad/VW. Gaat navigatie engine + Traffic verzorgen voor alle VW merken wereldwijd (exclusief China). Dit is het resultaat van een bestaande jarenlange samenwerking tussen TT en VW (zie bv 2014 persbericht). Doel is daarnaast om samen nieuwe technologieën te ontwikkelen. Ik lees op dit forum:

1 Moet nog maar zien of dit geld oplevert.
2 TT levert geen Maps.
3 Omdat bestuurder weg gaat zou strategie veranderd kunnen worden.
4 De afspraken zijn niet hard en stellen niets voor.
5 Bij tegenslag ontwikkeling software zal VW naar Google/Apple rennen voor hulp.
6 Dat VW aangeeft door te gaan met ingezette Cariad strategie is slechts voor de Bühne.
7 Etc.

Mijn ervaring is dat als je vervolgens probeert te reageren op al deze vermoedens, mogelijke scenario’s en soms zelfs aantoonbaar foute voorstelling van zaken en daarbij argumenten en linkjes naar persberichten ter onderbouwing gebruikt, er op zijn best een “zo-had-ik-het-nog-niet-gezien-maar-hoe-zit-het-dan-met-een-ander-negatief-punt-dat-ik-zojuist-uit-mijn-duim-heb gezogen?” antwoord komt.

Ter vergelijking de Renault Google deal uit 2018.

Google sluit in 2018 deal met Renault consortium. Ik lees op dit forum dat dit de doodsteek zal zijn voor TomTom. Dat Renault steeds meer overstapt naar Google Automotive services en dat Stellantis ook weleens zou kunnen overstappen. Lees dat GAS uitstekend werkt. Nauwelijks iets op dit forum over feit dat:

1 In het persbericht uit 2018 al staat dat ieder merk van alliantie weliswaar loopt op Google Android OS maar ieder merk daarbij zelf mag kiezen welke gebruikservaring het biedt (zou ook TT navigatie kunnen zijn).
2 De verantwoordelijken voor sluiten van deze deal van Alliantie met Google niet meer bij Renault werken.
3 Google zelf haar pogingen in Automotive schaart onder kopje “andere gokjes” en er geen aandacht aan besteedde bij cijfers afgelopen week.
4 Renault inlog problemen had vwb GAS gebruikers.
5 Google bezorgd is over de privacy issues in Europa (luister naar webcast).

Kortom: alle vraagtekens die gezet worden bij de VW/Cariad - TomTom deal staan wat mij betreft in schril contrast tot de aanname dat bij Google alles van een leien dakje loopt mbt GAS.

Daarom plaats ik hier een linkje naar een oud artikel van eind 2021 (maar wel geschreven jaren na de Renault-Google deal):

Less than 6% of New Vehicles Shipped with Android Automotive OS will feature Google Automotive Services in 2025
www.abiresearch.com/press/less-6-new-...
Wereldbelegger
0
Ik heb het artikel gelezen waarvan harrysnel hierboven de link heeft gegeven.

www.abiresearch.com/press/less-6-new-...

Interessant artikel d.d. 16-11-2021
Kijk ik naar één van de conclusies uit het rapport, wat de basis is voor het artikel, dan lees ik onder andere.
"Ten slotte moeten navigatieproviders zich richten op de GAS-zwakte of herpositioneren als ADAS- en HD-kaartproviders".

Wat doet TomTom?
Ik weet het niet.
op 30 november maakte TomTom de introductie van IndiGO bekend.
Op 21 december maakte TomTom de contractverlenging met Cariad bekend.

Daarna hebben we vernomen dat er een kostenreductieprogramma bij het maken van HD maps is gestart en van 10% van de medewerkers afscheid wordt genomen.

Als belegger in TT moet ik het daar mee doen.
Wat rest is het wachten op een datum voor de CMD.

Wat ik wel weet is dat de koers even is opgelopen vanaf eind november tot € 9,36 in januari
om daarna weer terug te keren in de bandbreedte tussen de € 6,00 en de € 9,00 die vanaf begin 2014 domineert.
sniklaas
3
Feiten zijn dat TOMTOM YoY financiële verliezen leidt op haar location technologie tak van sport, niet enkel de laatste jaren van Corona en microchip tekorten maar voor het 15e jaar op rij na de overname van TELE ATLAS.

15 jaar op rij met toenemende kosten, alsmaar afnemende omzetten per medewerker waarbij het merendeel van de investeringen financieel is mislukt en dat het niet is gelukt om in 15 haar tijd een acceptabel verdienmodel op te tuigen…

En daarin gaat de huidige reorganisatie geen verandering in aanbrengen, de kostenbesparingen bij DATA dienen ter compensatie van de inflatie en hogere kosten bij apps en gelukkig is daar nog het consumenten deel voor dit jaar €80…90 mio om de verliezen binnen de perken te houden…

Poreuze contracten en flinterdunne vergoedingen zorgen ervoor dat de omzet op bedroevend lage niveaus blijft hangen.
Toont wederom aan dat puur sec met kaarten technologie geen verdienmodel valt op te tuigen hoe graag de supporters onder ons hun best blijven doen in hun fantasierijke droom scenario’s die net als het worstverhangen een periodiek terugkerend TOMTOM ritueel is geworden…

Desalniettemin kunnen de supporters van TOMTOM hun bedenkelijke kristallen jubileum vieren, 15 jaar onafgebroken dromen en fantaseren over goudgerande successen en record op record brekende koersaanwassen en alles overtreffende dividenduitkeringen…
NewKidInTown
0
Ale de werkelijke verdiensten met de reguliere activiteiten nihil zijn, waar mag je dan de daarop gebaseerde assets waarderen ?

Ik zou zeggen: de vraag stellen, is hem beantwoorden.
Blijft alleen nog de cash over. Hoeveel is er eigenlijk aan cash, nog ?
sniklaas
0
quote:

NewKidInTown schreef op 30 juli 2022 20:34:

Ale de werkelijke verdiensten met de reguliere activiteiten nihil zijn, waar mag je dan de daarop gebaseerde assets waarderen ?

Ik zou zeggen: de vraag stellen, is hem beantwoorden.
Blijft alleen nog de cash over. Hoeveel is er eigenlijk aan cash, nog ?
een kaarten fabriek optuigen kost €4000 mio en mits voldoende beschikbare resources is de doorlooptijd enkele jaren…

In de markt ‘zingt’ een bedrag van minimaal €1750 mio als waarde voor de assets en een goede handelsmens zou altijd meer dan het minimale eruit kunnen peuren, tenminste zolang de behoefte aan een kaartenfabriek aanwezig is…

Eind juni was er €329 mio in kas maar is per saldo het totaal reeds ontvangen bedrag aan deferred veel groter waardoor feitelijk geen enkele euro vrij besteedbaar is…
sniklaas
0
quote:

harrysnel schreef op 30 juli 2022 12:16:

1 Moet nog maar zien of dit geld oplevert.
Voor het antwoordt kijk je naar de cijfers Harry, moet jaar over jaar geld bijgelapt worden, daaraan heeft het contract met VW uit 2014 geen verandering gebracht en wat 2023 gaat brengen is nog een groot vraagteken, voor 2022 is het antwoordt in de maak; verlies voor de location technologie activiteiten, het 15e jaar op rij gaat er meer geld uit dan binnen komt…
1.060 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 47 48 49 50 51 52 53 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 16:35
Koers 5,535
Verschil +0,075 (+1,37%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 431.693
Volume gemiddeld 313.662
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront