Royal Dutch Shell « Terug naar discussie overzicht

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

Happy78
0
quote:

boldie schreef op 2 augustus 2022 18:52:

Veel namen weer het toneel verlaten zo te zien na rood van gisteren
Morgen UP UP UP UP UP

Het geld klotst tegen de plinten lol
boldie
0
quote:

Happy78 schreef op 2 augustus 2022 19:00:

[...]

Morgen UP UP UP UP UP

Het geld klotst tegen de plinten lol
ja klotst verlopig de verkeerde kant op. :), deze koers met olie boven de 100 :)
Mr.Haas
1
Ik snap sowieso niet waar nou elke keer de discussie over gaat . Ik ben het eens met pandjesbaas ook al zou ik het ook niet erg vinden als het dividend iets verhoogd wordt . Ik ben maar een kleine speler . Ik bezit nu nog 5000stuks en handel met nog 1000 stuks. Als ik elke dag bijna €100,- pak met die ritjes ben ik al blij hoor . Soms maar €25,- als ik maar 1 ritje heb de andere dag weer drie en zo doe ik dit met besi en shell. Zo hoop ik van 2 kanten wat te pakken. En zakt de koers hou ik ze gewoon . Geen probleem dan gaan ze er misschien volgende maand weer uit heb het geld nu toch niet nodig.
DPL64
0
Vandaag "slechts" 3,6 miljoen aandelen ingekocht. Denk dat Ben ze vandaag te duur vond..... ;)

Volume weighted average price paid per share Venue Currency
02/08/2022 1,800,000 £21.7750 £21.4050 £21.6005 LSE GBP

02/08/2022 1,800,000 €26.0400 €25.5150 €25.8057 XAMS EUR
boldie
1
quote:

Mr.Haas schreef op 2 augustus 2022 19:37:

Ik snap sowieso niet waar nou elke keer de discussie over gaat . Ik ben het eens met pandjesbaas ook al zou ik het ook niet erg vinden als het dividend iets verhoogd wordt . Ik ben maar een kleine speler . Ik bezit nu nog 5000stuks en handel met nog 1000 stuks. Als ik elke dag bijna €100,- pak met die ritjes ben ik al blij hoor . Soms maar €25,- als ik maar 1 ritje heb de andere dag weer drie en zo doe ik dit met besi en shell. Zo hoop ik van 2 kanten wat te pakken. En zakt de koers hou ik ze gewoon . Geen probleem dan gaan ze er misschien volgende maand weer uit heb het geld nu toch niet nodig.
denk dat vele met stukje minder moeten doen.
boldie
0
quote:

DPL64 schreef op 2 augustus 2022 19:37:

Vandaag "slechts" 3,6 miljoen aandelen ingekocht. Denk dat Ben ze vandaag te duur vond..... ;)

Volume weighted average price paid per share Venue Currency
02/08/2022 1,800,000 £21.7750 £21.4050 £21.6005 LSE GBP

02/08/2022 1,800,000 €26.0400 €25.5150 €25.8057 XAMS EUR
lopen dan beetje achter in hoeveelheid :)
Up&Down
7
Kon het niet laten om en klein rekensommetje te maken. In de wetenschap dat als er 1 ding is dat Shell goed kan, dat dat het maken van rekensommetjes is.

Uitgangspunten: (uit presentaties e.d. verzameld)
1) Oude vuistregel dat $10 stijging olieprijs leidt tot $6 mld extra cffo
2) Cffo bij olieprijs $60 is $48 mld
3) indien olieprijs daalt tot $60 komt er zo’n $20 mld werkkapitaal vrij te vallen

Als je met deze cijfers een berekening van de Cffo maakt over H2 2022 en heel 2023 kom je zowel bij een gelijkblijvende olieprijs op $100 als een lineair dalende tot $60 op een Cffo in 1,5 jaar van in totaal zo’n $110 mld uit.

Voorbeeldverdeling:
Capex: $42 mld (28*1,5 jaar)
Rente en lease: $ 10 mld
Aflossing schuld: $ 12 mld
Dividend: $10 mld
Buybacks: $ 36 mld (totaal voor aandeelhouders is 42% van Cffo ($110 mld))

Bij een gemiddelde prijs van $30 per aandeel kunnen er 1,2 miljard aandelen worden ingekocht. Zitten we eind 2023 op 6 miljard aandelen.

Als de olieprijs op $65 blijft (laatste prognose) levert dat zo’n $50 cffo per jaar op.
Capex: $28
Rente en leases: $6 mld
Aflossing schuld: $4 mld (was al afgenomen tot $34 mld)
Dividend: $11 mld (46 cent * 4 Q * 6 mld aandelen)
Buybacks: restant

Bij deze het groeipad richting het oude dividend. Maar wel op een verantwoordelijk manier die ook bij lagere prijzen gewoon betaalbaar is. Overigens verwacht ik niet in een keer na 2023 een stijging hiernaar. Maar het is dus wel mogelijk. Juist door nu aandelen in te kopen en niet het dividend te verhogen.
JoebarTeam
3
quote:

Mr.Haas schreef op 2 augustus 2022 19:37:

Ik snap sowieso niet waar nou elke keer de discussie over gaat . Ik ben het eens met pandjesbaas ook al zou ik het ook niet erg vinden als het dividend iets verhoogd wordt . Ik ben maar een kleine speler . Ik bezit nu nog 5000stuks en handel met nog 1000 stuks. Als ik elke dag bijna €100,- pak met die ritjes ben ik al blij hoor . Soms maar €25,- als ik maar 1 ritje heb de andere dag weer drie en zo doe ik dit met besi en shell. Zo hoop ik van 2 kanten wat te pakken. En zakt de koers hou ik ze gewoon . Geen probleem dan gaan ze er misschien volgende maand weer uit heb het geld nu toch niet nodig.
Kleine speler 5000 ??? Dan ben ik een micro speler :)
DPL64
2
quote:

Up&Down schreef op 2 augustus 2022 19:52:

Bij deze het groeipad richting het oude dividend. Maar wel op een verantwoordelijk manier die ook bij lagere prijzen gewoon betaalbaar is. Overigens verwacht ik niet in een keer na 2023 een stijging hiernaar. Maar het is dus wel mogelijk. Juist door nu aandelen in te kopen en niet het dividend te verhogen.
Shell (en BvB) zijn inderdaad goed bezig. Shell heeft een andere tijdshorizon dan meesten hier, dat moet ook wel als je investeringsbeslissingen neemt ter grootte van vele miljarden (zoals LNG Canada bijvoorbeeld). Grote partijen/investeerders zien dit ook / gaan dit zien en mijn verwachting is dat ze weer in Shell zullen gaan beleggen. Alleen zijn de investment committees nu nog even op vakantie. Nog een paar weken geduld ;)
Mr.Haas
1
quote:

JoebarTeam schreef op 2 augustus 2022 19:55:

[...]

Kleine speler 5000 ??? Dan ben ik een micro speler :)
Ja als ik dat zo lees wat de rest allemaal heeft . De Porsches vliegen voorbij en dan nog maar te zwijgen over de reizen van new by o en Dubai en weet ik veel wie nog meer
boldie
0
quote:

Mr.Haas schreef op 2 augustus 2022 20:07:

[...] Ja als ik dat zo lees wat de rest allemaal heeft . De Porsches vliegen voorbij en dan nog maar te zwijgen over de reizen van new by o en Dubai en weet ik veel wie nog meer
hier gewoon Nederland en balletje gehak op bord. Goed de prijzen zie zou je zeggen biefstukje is maar helaas
DPL64
1
Oliebedrijven oogsten volop kritiek met miljardenwinsten
Energieconcerns Afnemers zuchten onder hoge energieprijzen, terwijl de grote olieconcerns enorme winsten boeken. President Biden wil ‘meer boren’. En het klimaat dan?

Erik van der Walle
2 augustus 2022 om 16:39
Leestijd 4 minuten

59,3 miljard dollar, ofwel 57,8 miljard euro. Dat hebben de vijf grootste olie- en gasconcerns in Europa en de Verenigde Staten (BP, Chevron, ExxonMobil, Shell en TotalEnergies) van april tot en met juni aan winst geboekt.

Hoe? Vooral dankzij de huidige hoge prijzen voor olie, gas en elektriciteit. In de eerste zes maanden van dit jaar is een vat olie 34 dollar duurder geworden. In Europa verdubbelde gas in die periode ruim van prijs, vooral door de oorlog die de Russische president Poetin met Oekraïne begon en diens manipulatie van de toevoer van Russisch gas naar Europa.

Er is nog een oorzaak voor de hoge winsten. In de Covid-periode, toen de vraag naar energie plotseling sterk daalde, hebben de concerns hun minder rendabele bezittingen voor tientallen miljarden afgewaardeerd. Daardoor waren ze ‘opgeschoond’ klaar voor het moment dat de vraag naar olie en gas weer zou toenemen.

Die toegenomen vraag komt nadat de energiebedrijven hun investeringen ook door Covid drastisch hadden teruggeschroefd. En ook daarvoor deden ze eigenlijk te weinig om het aanbod te verhogen. „Alleen al om de jaarlijkse productiedaling van 7 procent [door uitputting van velden] tegen te gaan, zijn grote investeringen nodig”, rekende bestuursvoorzitter Darren Woods van ExxonMobil vorige week voor. En „om het aanbod te vergroten” zijn vanzelfsprekend „nog hogere investeringen nodig”. Dat laatste gebeurt onvoldoende.

De afgelopen dagen hebben de Europese concerns Shell, BP en TotalEnergies en hun Amerikaanse concurrenten ExxonMobil en Chevron daverende kwartaalwinsten laten zien. Dat leverde intern de vraag op wat het best met dat binnenstromende kapitaal kan worden gedaan. Shells financieel bestuurder Sinead Gorman sprak in haar toelichting op de kwartaalcijfers van Shell (winst: 11,5 miljard dollar) niet voor niets van excess cash, ofwel overtollige liquiditeiten.
DPL64
0
Ook buiten de bedrijfspoorten leidden de winsten tot nieuwe discussies. Vooral de royale uitkeringen aan aandeelhouders kregen de aandacht; sommige politici denken bij al die miljarden aan extra belasting. En hoe zit het eigenlijk met de verduurzaming? Drie thema’s uitgelicht.

1Inkoop eigen aandelen

Alle vijf de bedrijven zijn druk bezig voor miljarden eigen aandelen in te kopen. Leuk voor de belegger, want die ziet de winst per aandeel ook bij een gelijkblijvend resultaat toenemen. Koploper is Shell, dat in het eerste half jaar voor 8,5 miljard dollar aan eigen aandelen inkocht. Eind deze zomer koopt het voor nog eens 6 miljard in, kondigde het inmiddels volledig Britse bedrijf aan.

Een tegenvaller voor sommige aandeelhouders is wellicht dat het dividend in deze gouden tijden gelijk blijft: 0,25 dollar. Dat kwartje per aandeel kost Shell elk kwartaal nog altijd bijna 2 miljard: bij gelijkblijvend dividend over het derde kwartaal stroomt er – inclusief terugkoop van eigen aandelen – in negen maanden ruim 20 miljard dollar naar beleggers.

Twee jaar geleden moest Shell diep door het stof toen het door Covid gedwongen was zijn uitkering aan aandeelhouders te verlagen – voor het eerst in de naoorlogse geschiedenis. Dat kan de terughoudendheid om een hoger dividend uit te keren verklaren.

Het concern staat daarin niet alleen. ExxonMobil (dat dit kwartaal 7,6 miljard dollar uitgeeft aan dividend en terugkoop van aandelen) houdt het dividend eveneens gelijk. BP zorgt met een plus van 10 procent voor de grootste dividendstijging.

De beurskoers lijdt er niet onder. De Amerikaanse bedrijven zagen in één jaar het aandeel meer dan 60 procent in waarde toenemen, bij Shell is dat ruim 50 procent.

2Ongemak bij politici

„Oogverblindende winsten”, noemde de Britse schaduwminister van Financiën Rachel Reeves de kwartaalresultaten van BP dinsdagochtend. Dat was niet als een compliment bedoeld.

Het Britse olieconcern zag de winst over het tweede kwartaal stijgen van 2,8 miljard dollar vorig jaar naar 8,5 miljard dollar nu. Volgens Reeves bewijst dit dat de regering helemaal fout zat met haar eerdere beslissing om oliebedrijven belastingverlichting te gunnen in ruil voor investeringen. Want hoe vallen die miljardenwinsten te rijmen met klanten die worstelen met hoge energieprijzen?

Juist in Londen werd dit voorjaar besloten de belasting voor oliebedrijven tijdelijk te verhogen. Deze windfall tax betreft een extra belasting op de winst uit olie- en gaswinning in de Noordzee, en moet zo’n 5 miljard pond (6 miljard euro) opleveren.

Frankrijk debatteert over een taxe sur les superprofits, maar vooralsnog lijkt de korting die TotalEnergies geeft aan de Franse benzinepomp voldoende. Het concern, waarvan de tweedekwartaalwinst steeg van 3,5 miljard naar 9,8 miljard dollar, heeft toegezegd de komende maanden tot 30 cent bij te passen op elke liter benzine.

De Amerikaanse president Biden zei in juni dat ExxonMobil „meer geld verdient dan God” en dreigde „iedereen te laten weten welke winsten Exxon boekt”. Zijn kritiek kwam niet op een toevallig moment. Die maand moesten Amerikanen voor het eerst meer dan 5 dollar betalen voor een gallon (3,8 liter) benzine.

Ook Shell zag in dat niet iedereen een recordwinst als goed nieuws beschouwt. Bestuursvoorzitter Ben van Beurden kwam dan ook met een uitvoerige uitleg hoe die hoge kwartaalwinst (11,5 miljard dollar) volgens hem is ontstaan. „Ik ben me natuurlijk zeer bewust van de problemen voor veel mensen en ik ben me er ook heel bewust van hoe lastig het is om uit te leggen dat dit een mondiaal fenomeen is”, zei hij vorige week.

Een extra belasting voor oliebedrijven in Nederland, zoals de Britse windfall tax, lijkt er niet te komen. Vorige maand schreef energieminister Rob Jetten (D66) de Tweede Kamer dat moeilijk is vast te stellen waar energiebedrijven hun winsten precies halen. Aan de pomp, of veel meer tijdens winning en productie die deels in het buitenland plaatsvinden? En de Belastingdienst zou een verhoging pas op zijn vroegst volgend jaar kunnen doorvoeren, zei Jetten.

3Verduurzaming

„Waarom zijn ze niet aan het boren?”, vroeg president Biden zich begin deze zomer hardop af tijdens een speech in Los Angeles, toen hij de benzineprijzen zo sterk zag stijgen. „Omdat zij meer geld verdienen door niet meer olie te produceren.” De harde woorden waren aan de hele sector gericht, maar vooral aan de marktleider. „Exxon, begin te investeren en betaal je belastingen.”

Niet voor niets benadrukte bestuursvoorzitter Darren Woods vorige week tijdens de persconferentie van ExxonMobil nog eens hoeveel zijn bedrijf investeert.

Los van de schuldvraag laten de woorden van Biden vooral zien dat doortastend klimaatbeleid soms meer afhangt van de benzineprijs dan van de stijging van de temperatuur. In verkiezingstijd nam hij zich nog voor het aantal boorvergunningen sterk te beperken.

Tegelijkertijd blijft de vraag hoeveel oliebedrijven in verduurzaming investeren. Uit de kwartaalpresentaties is dat lastig op te maken. Concrete investeringen in onder meer windparken, batterijen en ondergrondse CO2-opslag worden er volop genoemd, maar ook veel studies naar mogelijke projecten. Hoe verhouden de investeringen zich tot de uitgaven in de traditionele, fossiele business?

Shell bijvoorbeeld verwacht dit jaar 23 tot 27 miljard dollar te investeren. Uit een presentatie voor analisten bleek begin dit jaar dat ruim 3 miljard naar de duurzame divisie Renewables and Energy Solutions gaat, waarvan de activiteiten variëren van zonne- en windenergie tot waterstoffabrieken. Gasprojecten en chemie kunnen elk rekenen op 4 tot 5 miljard dollar, terwijl 8 miljard in oliewinning wordt gestoken. Het is ook de verantwoordelijkheid van Shell, zei Van Beurden vorige week, „te investeren in energiezekerheid”.
SEVA_
0
quote:

Mr.Haas schreef op 2 augustus 2022 20:07:

[...] Ja als ik dat zo lees wat de rest allemaal heeft . De Porsches vliegen voorbij en dan nog maar te zwijgen over de reizen van new by o en Dubai en weet ik veel wie nog meer
Voor die 150k kun je een mooie Porsche kopen hoor ;)
Baksteen
0
quote:

boldie schreef op 2 augustus 2022 19:42:

[...]denk dat vele met stukje minder moeten doen.
Er is altijd baas boven baas
am1993
0
quote:

Pandjesbaas schreef op 2 augustus 2022 20:13:

En niet te vergeten de pindakaas! ;-)
Humor. AB. Wordt gewaardeerd.
Mr.Haas
1
quote:

SEVA_ schreef op 2 augustus 2022 20:21:

[...]

Voor die 150k kun je een mooie Porsche kopen hoor ;)
Ja dat klopt maar daar ga ik niet aan beginnen. Ik heb er namelijk heel hard voor moeten werken wat ik al een keer eerder vermeld heb (beun)haas. Ik rij in een oude Opel Vectra gts van rond de 15 jaar oud .
boldie
0
quote:

Mr.Haas schreef op 2 augustus 2022 21:00:

[...]Ja dat klopt maar daar ga ik niet aan beginnen. Ik heb er namelijk heel hard voor moeten werken wat ik al een keer eerder vermeld heb (beun)haas. Ik rij in een oude Opel Vectra gts van rond de 15 jaar oud .
wel dan Shell tanken he. Anders zakt de prijs weer :)
Ron-tron system
1
Hier in mauritius staat het vol shell tankstations ik krijg het vermoeden dat hier wel wat overwinsten geparkeerd staan;)
1,50eur/liter hier en bescheiden rondrijden in een Nissan micra 3 cilinder.
200.031 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9574 9575 9576 9577 9578 9579 9580 9581 9582 9583 9584 ... 9998 9999 10000 10001 10002 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:37
Koers 33,465
Verschil -0,005 (-0,01%)
Hoog 33,550
Laag 32,920
Volume 9.995.595
Volume gemiddeld 7.488.665
Volume gisteren 6.212.668

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront