Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Mnie
0
Vandaag uitgestapt. Ik zie op dit moment geen groot opwaards potentieel meer door de recente stijgingen. Het risico op een serieuze daling bij eventueel negatief nieuws over de fusie is mij te groot
StefStuntPiloot
0
quote:

Mnie schreef op 8 augustus 2022 22:15:

Vandaag uitgestapt. Ik zie op dit moment geen groot opwaards potentieel meer door de recente stijgingen. Het risico op een serieuze daling bij eventueel negatief nieuws over de fusie is mij te groot
Rustig blijven tot de €17,-
Becb
0
Nu wat naar beneden. Kleine sell on the news ivm Iran deal? Komt die er eindelijk, en wat geeft dat voor Euronav?
edition.cnn.com/2022/08/08/middleeast...

De rates gingen omhoog, dus we kunnen binnenkort weer wat winst en een beetje extra dividend verwachten. Wanneer verkopen is heel moeilijk, idd.
GiGa
1
Rustig blijven tot de €17,-
[/quote]

Dat lijkt mij een goed plan! Al kijk ik een beetje verder dan €17.
Becb
1
Maar wie blijft kopen aan deze prijs? Zelfs die Savereysen verdienen aan deze prijs. Of zij zijn diegenen die nog steeds kopen natuurlijk.
Beleggen is fun
0
quote:

Mnie schreef op 8 augustus 2022 22:15:

Vandaag uitgestapt. Ik zie op dit moment geen groot opwaards potentieel meer door de recente stijgingen. Het risico op een serieuze daling bij eventueel negatief nieuws over de fusie is mij te groot
En welk negatief nieuws verwacht u dan? Euronav stijgt niet door de fusie lijkt me. Frontline stijgt door de verbetering in de markt en Euronav volgt dit gewoon, los van de transactie. Uiteraard wel binnen de bandbreedte van de ruilverhouding.
boothram
0
bij de nabeurskoersen is de premie 1.45 fro/ euronav bijna verdwenen (nog 1%)
Of: het ruilbod kan dra starten
of: de ruilverhouding wordt niet langer intressant
Er worden goede (q2)tot zeer goede resultaten(q3 en later) verwacht voor FRO. Maar ook een 'normalisering' van de opbrengst voor vlcc (50% meer dan voor een suezmax).
vlcc kan naar 80 000/ dag... als je weet dat een MR2 al 40 000 opbrengt voor 5x minder ton.
Zeker de nieuwere boten kunnen zeer grof opbrengen...in verhouding van hun lading: en dat is waarom bij schaarste vooral de vlcc gaan profiteren.
ik zie het zo: 4 jaar schaarste, en elk van die jaren 25% opbrengst tov commerciele waarde.
Frederiksen wou vooral profiteren van de lage koers, CMB wil op termijn een alternatief gebruik van de vloot. Wie de grootste meerwaarde verwacht van zijn project zal het waarschijnlijk kunnen uitvoeren. Veel hangt ervan af hoe snel de vlcc kan stijgen... frederiksen zou wel eens te laat kunnen komen: met een veel snellere stijging op spot van de vlcc, is het bod van fro zeker te laag.
boothram
0
...spot: 30000 dat is al 50 meer dan de -20000 van enkele maanden geleden.
binnenkort krijgen we de resultaten van Fro, met ook wat ze in dit kwartaal al realiseerden.
Het is niet ondenkbaar, dat men Fro tov van EURN heeft bevoordeligd... uit strategische overweging voor de fusie, maw dan men liever een eurn te goedkoop op spotaanbood, en dan eerder insw of fro de beste zaken liet uitvoeeren...Maw liever fro iets gunde dan euronav. Dat zou dan oneerlijk zijn: sowieso, het is oneerlijk nu al om het als een economisch geheel te beschouwen. Het zijn nog altijd aparte identiteiten. indien nu zou blijken dat in kwartaalbegin fro veel beter contracten afsloot, dan zal er zeker een klachtenprocedure volgen en de aandelenruil kan veel vertraging oplopen. En de spotprijs voor een VLCC nu zowat 50 000 hoger dan 4 maand geleden... de tijd speelt in het voordeel van wie de ruil niet wil. Elk kwartaal 5000 dagen spot...
Becb
0
Ik heb ergens een kop gezien dat er nog nooit zo lang als op dit moment geen VLCC's besteld zijn geweest. De laatste VLCC was een order van Euronav die volgend jaar opgeleverd wordt.
Mocht je nu een VLCC bestellen, dan is de oplevering niet voor 2025 voorzien.
Intussen is een significant deel van de huidige VLCC ouder dan 18jaar.
Met de huidige prijzen van de VLCC's (dure grondstoffen) moet je blijkbaar gemiddeld 33000 dollar per dag huurrate hebben over de hele levensloop om winst te makken. Blijkbaar vrezen de spelers dat de rates gemiddeld niet zo hoog zullen zijn de volgende 20 jaar?

Over de Iran deal wordt nog steeds gebattled, maar het lijkt dat we er dicht bij staan. Dit zou toch wat van die 'rogue' vlcc's van de markt moeten halen, en de spot prijzen nog laten stijgen.

Maar waar de aandeelprijs naartoe gaat? Ik zou denken dat er intussen een stevige premium op zit. Een paar maand geleden niet gedacht dat 16 aangetikt zou worden.
Todeco
0
Op 15/08 zaten er ook nog twee investeerders short (voor in totaal 1,4%). Die zullen intussen ook serieus aan het zweten zijn.
boothram
0
1.45 x fro = $12.37x : 17.93 om 19.41 in euro 17.6...
Spot tce ... +++ snel stijgend!
einde maand meldt FRO wat ze echt boeken voor het moment...
Becb
0
Intussen in de adviesprijs van Kepler gehaald (zij hadden 16.4 euro (Of was het dollar?)). Het is al vaker gebeurd dat eens die adviesprijs gehaald is, er op zijn minst een stagnering plaatsvindt. We'll see.
Maar als we fro volgen, ja, dan hebben we nu nog 1 dollar te gaan!

Vraagje over die 'fro deal': wanneer moet daar definitief gekozen worden tussen CMB en 'fro deal'? Wat gebeurd er in het geval van de fro deal? krijgen de euronav aandeelhouders FRO aandelen? (voor elk euronav aandeel krijg je dan 1.45 fro aandelen?) of is het andersom?

Als de deal niet doorgaat, en CMB zijn zin krijgt, dan wordt de 1.45xFRO koppeling natuurlijk onmiddellijk losgelaten? Met potentieel verlies voor het euronav aandeel?

boothram
1
een (duurzaam)verschil in de tce spot opbrengst vertaalt zich op termijn ook in de vlootwaarde. normaal zou de investering (zonder rendemet) vergoed worden met 4,5 miljoen... kosten erbij kom je aan 22 000... (geen 'winst'). de commerciele waarde schat die tce rond 25000 ovrt de ganse temijn.
indien het 30 wordt, dan is dat 1,8 miljoen meer per jaar. neem de helft daaarvan als duurzaam over de volle levensduur... en het schip is zowat 20% meer waard...(op de waarde boven scrap).
Het is daarom nu logisch, de vlootwaarde van de combinatie eurn/fro te waarden op ..ruim 11 miljard
...zo zie je maar, 20 euro voor een (euro)nafje is zowaar een koopje aan het worden...de tce spot kan nog veel hoger.... het gaat om giga transporten...die nodig zijn.
arconati
0
Deze week bleken de tarieven voor VLCC sterk gestegen. Prijzen reageerden wat later dan Aframax. Men verwacht vuurwerk en dat niet alleen voor deze winter, maar voor volgende jaren.
boothram
0
after hours...17$=17 euro....
ik denk dat de langetermijnwaarde van de vloot nu 30% hoger kan ingeschat worden, en dat is dus 7 eur per aandeel...voeg erbij wat echt geincasserd word, en was euronav ooit goedkoper?
Er zijn geen nieuwe orders meer, maar als Iran nu ook nog een deal sluit, dan zal het tekort aan vlcc nog oplopen.. Wat nu geboekt wordt zijn schepen voor lange trajecten, en die raken op...De prijzen kunnen oplopen in verhouding met de tonnemaat: 60 000 voor een suezmax... 90000 voor een vlcc
en dat zijn eerder de courante prijzen te verwachten voor de komende jaren, en op de spot kun je altijd 'uitschieters ' verwachten Vooral voor de nieuwe eneergieeffiicente schepen.
boothram
0
boothram
0
voor vlcc is china dus wel doorslaggevend.
De vlootwaarde is ook in de euronav boeken in $...
de geschatte waarde is alleen al dor de $ dit jaar met zowat 22% gestegen. Gezien de verdere krimping van de vloot/tonnage km verhouding, en onder voorbehoud van chinees herstel, mag je ook de commerciele waarde in $ met 20 % verhogen...Die verhogingen samen is al 10$ per aandeel...Wat Euronav aantrekkelijker maakt dan andere, is de ruil met frontline: normaal speelt die 'long term net asset value' niet een koersbepalende rol, maar wel bij een fusie/overname/bod...
Shorters kunnen dan moeilijker tussenkomen.
Indien er ooit nog nieuwbouw zou komen bij de vlcc...(waarom?) dan zal die actief zijn in een scherp slinkende markt... Ik denk dat men het wel red met de bestaande vloot, en vooral beroep zal doen op aframax bv... al zijn dat dan 3-4 x meer voyages, en komt men dan veel duurder uit dan men ooit kan dromen voor een VLCC. Voor China is een VLCC ook aan 100 000 $/ton nog het goedkoopste. In de rest van de wereld kan men zonder. De vloot die in aanmerking komt voor lange China reizen zijn die jongere eco- schepen. Indien er geen nieuwbouw vlcc meer komt...(te duur! in een slinkende markt, gezien pas na 2026 in gebruikvoor de allereerste 'few') dan lijkt de economische levensduur van de actuele vloot en het prijsniveau er steeds beter uit te zien. Stel dat de nieuwbouw er komt 20 2026 en voor 160 miljoen...dan zal die investering TC contracten moeten opleveren van 70 000 $/tce per dag. in de eerste jaren, later immers veel minder . En de eerste jaren zou dat nog kunnen, maar daarna? Elk jaar 10% minder nodig, maar ook 7% scrap... Nieuwbouw voor de lol?
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 22 apr 2024 17:35
Koers 15,300
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 15,410
Laag 15,180
Volume 24.422
Volume gemiddeld 226.295
Volume gisteren 24.422

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront