Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

ervaringen met energieleveranciers

1.001 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... 47 48 49 50 51 » | Laatste
josti5
0
quote:

Bowski schreef op 8 september 2022 12:40:

@josti5
Ik neem aan dat het de variabele kWh en m3 prijzen zijn.
Maar je kan het hier zelf checken: www.budgetthuis.nl/energie/
Ik heb 500kWh hoog, 700kWh laag en 1200m3 gas ingevuld.

Wat mij opviel: ze geven wel een behoorlijke terugleververgoeding, rond €0,50kWh.
Misschien kan een zonnepaneel bezitter er iets mee...., het is zelfs meer dan ik vanaf 1 october 2022 voor stroom van Vattenfall moet betalen (~€0,40).
Heb gekeken, is erg onduidelijk wat er wel en niet in zit: niks over ODE, netwerkkosten e.d.
Compleet overzicht ontbreekt.
voda
0
ACM: 400.000 extra huishoudens ‘opgezadeld’ met variabel energiecontract

In de afgelopen 6 maanden hebben 400.000 Nederlandse huishoudens noodgedwongen een variabel energiecontract afgesloten, omdat hun vaste contract afliep. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Het aantal huishoudens met een variabel contract voor de levering van elektriciteit en/of gas is het afgelopen halfjaar gestegen van 50 naar 56 procent.

Vaker aanpassen
Huishoudens met een variabel energiecontract merken sneller een stijging van de energieprijzen, omdat de energieleverancier het tarief 2 keer per jaar – of vaker als dat vanwege marktomstandigheden nodig is – kan aanpassen.

De grote stijging van het aantal variabele contracten komt volgens de ACM doordat bij steeds meer huishoudens het vaste energiecontract met vaste tarieven voor de periode van 1, 3 of 5 jaar afloopt. Doordat leveranciers niet of nauwelijks nieuwe vaste contracten aanbieden, worden ze gedwongen te kiezen voor een variabel energiecontract.

Risicovoller
Energieleveranciers stellen volgens de autoriteit met vaste energiecontracten gestopt te zijn vanwege de sterk fluctuerende prijzen en de onrust op de energiemarkt. Hierdoor is het voor energieleveranciers duurder en risicovoller om hun inkoopprijzen voor langere tijd vast te leggen. Energieleveranciers kiezen er daarom voor alleen nog energiecontracten met een variabel tarief aan te bieden.

De ACM benadrukt dat het voor een consument wel altijd mogelijk moet zijn om in ieder geval een contract met variabele tarieven af te sluiten bij een leverancier. Dat is het zogenaamde ‘modelcontract’. Energieleveranciers moeten zorgen dat de modelcontracten met de actuele tarieven herkenbaar op hun website staan.

Veel vragen over termijnbedrag
De ACM stelt via het consumentenloket ACM ConsuWijzer momenteel veel vragen te krijgen over energiebedrijven die het termijnbedrag dat consumenten moeten betalen, verhogen. Met het termijnbedrag betalen consumenten iedere maand als voorschot alvast een deel van de jaarlijkse eindafrekening.

Leveranciers kunnen het termijnbedrag verhogen als het tarief hoger wordt of als het verbruik van een klant hoger blijkt te zijn dan eerder was ingeschat. De ACM vindt het belangrijk dat energieleveranciers consumenten duidelijk uitleggen waarom verhoging van het termijnbedrag nodig is, zodat consumenten dit ook zelf kunnen controleren.

Niet zomaar verlagen
De ACM wijst consumenten erop dat het niet verstandig is om hun termijnbedrag zomaar te verlagen. Het doel van het termijnbedrag is om de totale energierekening te spreiden over het hele jaar en zo te voorkomen dat er in de winter veel meer en in de zomer veel minder betaald hoeft te worden. Ook zorgt het betalen van het juiste termijnbedrag ervoor dat een consument bij de jaarlijkse eindafrekening niet opeens geconfronteerd wordt met een hoge openstaande rekening. Als een consument een te laag termijnbedrag heeft betaald, brengt de leverancier de kosten voor levering van gas en/of elektriciteit alsnog in rekening op de jaarlijkse eindafrekening.

Als bij de jaarlijkse eindafrekening blijkt dat een consument te veel voorschotten heeft betaald, stort de leverancier dit terug op de rekening. De ACM adviseert consumenten om het termijnbedrag ook niet onnodig te verhogen en dit niet als een ‘spaarpotje’ bij de energieleverancier te gebruiken.

Eerder
15 juni 2022
ACM: helft consumenten heeft variabel energiecontract, aantal overstappers gehalveerd

Door Els Stultiens

www.solarmagazine.nl/nieuws-zonne-ene...
voda
0
Welja, ook dat nog erbij.

Netbeheerder verhoogt tarief: huishoudens meer kwijt aan energie
28 min geleden
in BINNENLAND

DEN HAAG - Netbeheerder TenneT verhoogt komend jaar zijn transporttarieven voor energie. Huishoudens gaan daardoor 15 euro per jaar meer betalen. Een klein mkb-bedrijf ziet de rekening in 2023 met 80 euro omhooggaan, is de inschatting van de netwerkbeheerder. Dat schrijft minister Rob Jetten (Energie) aan de Tweede Kamer.

Energiecentrale Tennet op de Tweede Maasvlakte. ANP / LAURENS VAN PUTTEN

De grootste bedrijven, die direct op het netwerk van TenneT zijn aangesloten, moeten komend jaar rekenen op een verdubbeling van hun nettarief, afhankelijk van hun afname en type aansluiting (hoogspanning of extra hoogspanning).

BEKIJK OOK:
TenneT kan stroomstop Brabant en Limburg nu alweer opheffen

BEKIJK OOK:
TenneT: energienota €15 omhoog voor groener netwerk

De kosten van TenneT zijn voor de meeste afnemers een klein deel van hun energierekening. De netbeheerder brengt het grootste deel van zijn tarieven in rekening bij regionale netbeheerders. Die mogen die kosten aan hun afnemers doorberekenen, schrijft Jetten.

De verwachte tariefstijging heeft te maken met de gestegen inkoopkosten voor elektriciteit en vermogen. "De kostenstijging zit met name in de prijsontwikkeling als gevolg van de ontwikkelingen op de energiemarkt", schrijft de minister. Ook door de toegenomen drukte op het elektriciteitsnet nemen de kosten toe. De netbeheerder kan zelf "weinig doen" aan de kosten voor elektriciteit en vermogen. Jetten: "Deze kosten worden gemaakt ter uitvoering van zijn wettelijke taken."

Ook in 2024 verwacht TenneT de tarieven te moeten verhogen. De marktomstandigheden op de energiemarkt zijn dit jaar slechter dan in 2021. De tarieven voor 2024 worden gebaseerd op de in 2022 gemaakte kosten. De netbeheerder kan nu nog geen inschatting geven hoeveel de tarieven in 2024 stijgen. Los van de ongunstige marktomstandigheden, "werken de kosten voor de uitbreiding van het elektriciteitsnet-op-zee geleidelijk aan steeds meer in de nettarieven door", schrijft Jetten.

www.telegraaf.nl/nieuws/1907216485/ne...
[verwijderd]
2
quote:

voda schreef op 9 september 2022 13:49:

Welja, ook dat nog erbij.

Huishoudens gaan daardoor 15 euro per jaar meer betalen.
Forse aderlating voor je? Je beleggingen gaan zeker niet echt lekker?
voda
0
quote:

Fermín Romero de Torres schreef op 9 september 2022 14:21:

[...]Forse aderlating voor je? Je beleggingen gaan zeker niet echt lekker?
Klopt.
voda
0
Energie opslaan in plaats van terugleveren: hoe voordelig is een thuisbatterij?
RTL Nieuws - Gisteren om 11:24

Goed nieuws voor iedereen met zonnepanelen op het dak en een overschot aan energie. De thuisbatterij – waarmee overtollige energie opgeslagen kan worden – wordt steeds toegankelijker. Ook in Nederland is er nu een bedrijf dat er een op de markt brengt. Heeft iedereen straks zo'n apparaat thuis?

Het bedrijf van Roeland Nagel is de eerste Nederlandse producent van thuisbatterijen
© Editie NL

Eigenaren van zonnepanelen die meer stroom opwekken dan ze gebruiken, leveren die energie terug aan het stroomnet. Daar ontvangen zij nu nog compensatie voor, maar in de toekomst zullen zij voor een steeds kleiner deel van de teruggeleverde stroom gecompenseerd worden. Vanaf 2031 verdwijnt de saldering zelfs helemaal. Met de batterij kunnen huishoudens de overtollige energie die op zonnige dagen wordt opgewekt opslaan voor later gebruik.

In periodes dat een huishouden te weinig stroom overhoudt aan de zonnepanelen, wordt dat normaal gesproken vanuit het stroomnet gehaald. Maar de thuisbatterij kan op zo'n moment de eerder opgeslagen stroom afstaan.

"De batterij kan je softwarematig instellen zodat hij kan opladen of ontladen. Zo blijft voor iedereen de stroomrekening zo laag mogelijk", vertelt Roeland Nagel, die met zijn bedrijf Charged de eerste Nederlandse batterij op de markt brengt. "We zien dat bepaalde Chinese fabrikanten hun apparatuur niet op orde hebben en bijvoorbeeld gehackt kunnen worden. Wij vinden het daarom belangrijk om er hier controle over te hebben."

Maatwerk
Zijn batterij kun je aanschaffen als je thuis al zonnepanelen hebt, afhankelijk wat voor soort. "Bepaalde fabrikanten willen dat de thuisbatterijen alleen met eigen omvormers werken. Wij willen juist dat omvormer A ook met accu B kan werken en vice versa, zodat hij overal kan werken."

Bovendien is ook het stroomnet in wijken met stroomproblemen er volgens Nagel bij gebaat. "Als genoeg mensen in zo'n wijk overgaan op zo'n batterij, dan verkleint dat het risico op storingen. Zij verlagen de algehele netspanning een klein beetje."

Lange adem
Hoogleraar energieopslag Mark Huijben van de Universiteit Twente is positief, maar denkt dat de thuisbatterij pas op termijn ook daadwerkelijk uitkomst biedt op financieel gebied. "Pas als de saldering stopt is dit een oplossing. Zolang je nog kan terugleveren is dat verreweg de makkelijkste optie."

Pas als mensen geen geld meer krijgen voor de stroom die je terugstuurt, wordt het volgens Huijben aantrekkelijk om te investeren in een batterij. "Daar moet je ook je meterkast voor aanpassen. In België is het terugleveren van opgewekte energie sinds vorig jaar niet meer toegestaan, en daar zie je dat er veel meer thuisbatterijen geplaatst worden. Er is daar ook subsidie, maar alsnog is het een flinke investering. Voor mensen in Nederland is het op dit moment interessanter om een paar jaar langer te salderen."

www.msn.com/nl-nl/nieuws/wetenschapen...
Tootje24
1
Ik heb een vraagje over mijn energieleverancier DGB energie. Voor zover ik kan vinden hebben ze al 2 jaar+ liquiditeitsproblemen en hebben ze klanten via een telemarketing bureau misleid (waaronder mij zelf, maar ben er gelukkig niet op in gegaan), waardoor ze in Juni een boete van de ACM hebben gekregen van 400.000. Al met al ziet het er dus niet rooskleurig uit en ik lees eigelijk alleen maar negatieve berichten over DGB energie.

Ik heb er (gelukkig) een 5 jarig contract afgesloten in 2020, waar ik nu elke maand flink van profiteer, maar ben mezelf toch al een beetje mentaal aan het voorbereiden dat er eerdaags een mailtje komt dat ze de kosten niet meer kunnen betalen. Heeft er iemand meer informatie over hoe het er financieel voorstaat bij DGB energie?

Dank!
DeZwarteRidder
1
quote:

Tootje24 schreef op 11 september 2022 12:40:

Ik heb een vraagje over mijn energieleverancier DGB energie. Voor zover ik kan vinden hebben ze al 2 jaar+ liquiditeitsproblemen en hebben ze klanten via een telemarketing bureau misleid (waaronder mij zelf, maar ben er gelukkig niet op in gegaan), waardoor ze in Juni een boete van de ACM hebben gekregen van 400.000. Al met al ziet het er dus niet rooskleurig uit en ik lees eigelijk alleen maar negatieve berichten over DGB energie.

Ik heb er (gelukkig) een 5 jarig contract afgesloten in 2020, waar ik nu elke maand flink van profiteer, maar ben mezelf toch al een beetje mentaal aan het voorbereiden dat er eerdaags een mailtje komt dat ze de kosten niet meer kunnen betalen. Heeft er iemand meer informatie over hoe het er financieel voorstaat bij DGB energie?
Dank!
En wat ga je doen als je hoort dat hun financiële situatie slecht is.....???

Het 5-jarige contract opzeggen......!!!??? Ik dacht het niet.

Anders gezegd: je kan helemaal niks anders doen dan afwachten op hoop van zegen.
Leefloon
0
quote:

Tootje24 schreef op 11 september 2022 12:40:

Heeft er iemand meer informatie over hoe het er financieel voorstaat bij DGB energie?
www.kvk.nl/producten-bestellen/bedrij...
voda
0
Starter heeft nieuw probleem: hoofdprijs voor energie
Door PIETER VAN ERVEN DORENS

2 uur geleden
in GELD

AMSTERDAM - Starters op de woningmarkt hebben er behalve de gestegen hypotheekrente nog een probleem bij: de enorm gestegen energiekosten. Zij moeten een nieuw energiecontract afsluiten en betalen dan de hoofdprijs. Dat komt neer op wel €11.000 per jaar voor een ouder gezinshuis, blijkt uit een overzicht van prijsvergelijker Easyswitch.nl.

Foto ter illustratie. De minste energiepijn lijden mensen die verhuizen naar een nieuwbouwwoning met stadsverwarming. ANP/HH

Door de huidige onzekere situatie op de energiemarkt, bieden leveranciers geen vaste contracten meer aan. Bestaande klanten kunnen nog genieten van een vaste prijs of doorstromen naar een variabel contract met prijzen die vooralsnog enigszins te overzien zijn. „Voor hen is destijds gas ingekocht op de markt toen deze veel goedkoper was”, legt energie-expert Tom Schlagwein van Easyswitch uit.

Nieuwe klanten betalen echter de maximale prijs, die door de oorlog in Oekraïne soms wel vier of vijfmaal hoger is dan een jaar geleden.

Het gunstigst is de situatie voor starters die een nieuwbouwwoning met stadsverwarming betrekken. Een alleenstaande starter in een nieuwbouwwoning met stadsverwarming betaalt volgens Easyswitch gemiddeld €1427 voor een nieuw energiecontract, terwijl een alleenstaande met een bestaand energiecontract ’slechts’ €664 euro betaalt. Dus een verschil van ruim €750.

Ook startende stellen of gezinnen betalen in een goed geisoleerde nieuwbouwwoning met stadsverwarming toch al snel minimaal €1200 per jaar meer dan ’blijven zitters’, aldus Easyswitch.

Stellen of gezinnen die verhuizen naar een populaire jaren ’30 woning hebben wel te maken met veel hogere woonlasten. In de huidige energiemarkt betalen zij maar liefst zo’n €11.000 per jaar voor een nieuw contract terwijl huidige bewoners van dergelijke woningen gemiddeld €4800 kwijt zijn: een verschil van ruim €6000.

Schlagwein: „Starters hebben nu een groot probleem. Dit probleem is nog groter als je een gasaansluiting hebt en geen stadsverwarming of zonnepanelen. We zien inmiddels prijzen van €4,5 euro per kuub gas. Je kunt als starter zo €500 aan vaste lasten per maand extra verwachten. Starters worden extra hard getroffen, omdat de wooncrisis en de energiecrisis op een heel vervelend punt samen komen voor deze groep mensen”.

www.telegraaf.nl/financieel/761445255...
DeZwarteRidder
0
quote:

Leefloon schreef op 12 september 2022 07:04:

[...]
www.kvk.nl/producten-bestellen/bedrij...
Daar heb je helemaal niks aan, want die info loopt 1 of 2 jaar achter.
2thumsup
0
DEN HAAG - Het kabinet richt zeer waarschijnlijk nog dit jaar een fonds met daarin waarschijnlijk honderden miljoenen om Nederlanders die in de knel komen met hun energierekening tegemoet te treden. Het idee is dat het fonds onder andere gevuld wordt met geld dat afkomstig is van energiemaatschappijen, die flinke winsten boeken. Daarmee wordt een ultieme poging gedaan om dit jaar toch nog iets aan koopkrachtreparatie te doen.

verschrikkelijk. waarom niet gewoon 100% groenestroom een eerlijke prijs voor rekenen.

nu moet iedereen zijn doopceel laten lichten en hopen dat je een fooi krijg.
voda
2
quote:

2thumsup schreef op 12 september 2022 16:59:

DEN HAAG - Het kabinet richt zeer waarschijnlijk nog dit jaar een fonds met daarin waarschijnlijk honderden miljoenen om Nederlanders die in de knel komen met hun energierekening tegemoet te treden. Het idee is dat het fonds onder andere gevuld wordt met geld dat afkomstig is van energiemaatschappijen, die flinke winsten boeken. Daarmee wordt een ultieme poging gedaan om dit jaar toch nog iets aan koopkrachtreparatie te doen.

verschrikkelijk. waarom niet gewoon 100% groenestroom een eerlijke prijs voor rekenen.

nu moet iedereen zijn doopceel laten lichten en hopen dat je een fooi krijg.
Zeker verschrikkelijk. In het verleden zijn er met miljarden belasting subsidies het ene windpark na het andere windpark neergezet. Waar gaat al die "goedkope" energie eigenlijk naar toe? Ik dacht dat de belasting betalers, jij en ik en nog 17 miljoen andere Nederlanders wat goedkopere energie zouden krijgen hierdoor. Mooi niet...
voda
0
Energieleveranciers beperken mogelijkheid om termijnbedrag te verlagen
Door MARLOU VISSER

Updated 42 min geleden
1 uur geleden
in GELD

AMSTERDAM - Het termijnbedrag tijdelijk aanpassen omdat de energierekening simpelweg te hoog is? Steeds meer energieleveranciers steken daar een stokje voor. Om te voorkomen dat klanten straks gigantische bedragen moeten bijbetalen, mag het voorschot maar beperkt worden aangepast.

Zelf je termijnbedrag voor de energieleverancier aanpassen kan niet altijd meer. Foto ter illustratie. GETTY IMAGES

Onder andere Eneco en Essent-dochter Energiedirect stellen nu paal en perk aan het aanpassen van het termijnbedrag voor de energierekening, meldt BNR Nieuwsradio. De twee miljoen Eneco-klanten moeten bellen als zij hun voorschot met meer dan 20% willen verlagen.

Maximaal 10%
De 700.000 klanten van budgetmerk Energiedirect mogen sinds mei maximaal 10% omlaag. Grotere verlagingen zijn alleen bij hoge uitzondering mogelijk.

Ook bij Vattenfall mag het termijnbedrag met maximaal 20% worden verlaagd, tenzij de slimme meter aanleiding geeft voor een lager verbruik. Bij Greenchoice is het historisch verbruik op het adres eveneens leidend voor wie het termijnbedrag wil wijzigen. Bij Essent mogen klanten voorlopig nog wel zelf hun termijnbedrag verlagen.

Tsunami betalingsproblemen
Het beperken van de mogelijkheid zelf je termijnbedrag te bepalen komt niet uit de lucht vallen: terwijl de afgelopen maanden de tarieven alleen maar zijn gestegen, verlaagden veel klanten hun termijnbedragen juist, vertelde Essent-topvrouw Resi Becker aan De Telegraaf. Het einde van de maand halen was dan even belangrijker dan het voorkomen van een megaboete aan het einde van de contracttermijn. Ze voorspelt een ’tsunami aan betalingsproblemen’.

BEKIJK OOK:
Energiebedrijven vrezen voor schuldengolf: ’Voor middeninkomens zal de grootste klap nog komen’

Zelf aangepast
Budget Energie, dat sinds dit jaar maandelijks de variabele tarieven aanpast, verhoogde een paar weken geleden op eigen initiatief en verplicht het maandbedrag voor een deel van de klantenkring. „Ja, in hun belang. We hebben dan wel iedere maand andere tarieven, we proberen toch hetzelfde maandbedrag te houden. Aan het einde van het jaar reken je dan je verbruik af. We willen dat het voorschot zo goed mogelijk past bij het gebruik”, legt directeur Caroline Princen uit.

„Een energieleverancier moet niet als spaarpot worden gebruikt en je wilt ook niet dat mensen veel moeten bijbetalen. Voor sommige klanten moest dat omhoog, omdat zij anders €1000, €1500 of €2000 zouden moeten bijbetalen. Dat is voor veel mensen niet te doen. Dus het maandbedrag is verhoogd voor hun eigen bestwil.”

BEKIJK OOK:
Energiebedrijven: sneller compensatie via nota consument

Een te hoog maandbedrag is ook niet aan te raden. Vorig jaar ging een aantal energieleveranciers failliet. Wie dan nog geld tegoed heeft, kan achteraan aansluiten in een lange rij met schuldeisers.

BEKIJK OOK:
Kleine energieleverancier PrikEnergie dreigt failliet te gaan

www.telegraaf.nl/financieel/23956364/...
voda
0
We checkten bij 8 energiebedrijven hoe het zit met kortingen op stroom en gas voor bestaande klanten: 'Waar heb je het over? We zitten in een energiecrisis!'
Alina Borovitskaya - 13 sep. 2022

De prijzen voor gas en stroom zijn in september weer fors gestegen. Maar daarbij gaat het wel om prijzen voor nieuwe klanten die van energieleveranciers, zonder verdere kortingen.

Bestaande klanten krijgen vaak loyaliteitskortingen, maar niet alle aanbieders zijn daar transparant over. Daardoor is het vaak lastig om te achterhalen hoeveel klanten daadwerkelijk betalen en hoe zwaar prijsverhogingen de energierekening raken.

Het is dus altijd goed om als bestaande klant te kijken wat je actuele leveringstarieven voor stroom en gas bij je huidige aanbieder zijn, voordat je besluit om eventueel over te stappen naar een andere aanbieder. Bedenk daarbij ook dat variabele energieprijzen bij aanbieders in principe elke maand aangepast kunnen worden.

Om meer inzicht te krijgen in loyaliteitskortingen heeft Business Insider een belrondje gedaan bij acht energiebedrijven. Aangezien sommige energieleveranciers uit concurrentie-overwegingen geen uitspraken willen doen over kortingen voor bestaande klanten, hebben we hierover ook navraag gedaan bij de klantenservice van bedrijven.

Korting op stroom en gas op voor loyale klanten bij energieleveranciers
We zijn gestart bij de drie grootste energiemaatschappijen: Vattenfall, Eneco en Essent.

Vattenfall biedt voor bestaande klanten een korting op elektriciteit aan van 10 procent, dat geldt over het variabele leveringstarief. Elk jaar dat iemand klant blijft bij Vattenfall, komt daar 5 procent extra korting bij en dat telt op tot een maximum van 25 procent. Deze korting blijft staan zolang iemand klant is bij het bedrijf.

Om deze korting op elektriciteit te krijgen moet de klant zijn contract wijzigen naar een zogeheten 'blijven-loont-contract'. Voor gas heeft Vattenfall geen kortingen op dit moment, laat een woordvoerder van de energieleverancier desgevraagd weten.

Eneco biedt geen vaste contracten meer aan en ook dus geen kortingen voor bestaande klanten, vertelt een medewerker van de klantenservice. Eerder bood het energiebedrijf wel voordeelcontracten aan voor consumenten die langer klant waren. Je kreeg bijvoorbeeld een contract dat drie jaar loopt met een cashback die tussen 75 en 250 euro zat, aldus de medewerker van de klantenservice.

De medewerker van Eneco benadrukt dat als er in de toekomst weer gewerkt wordt met voordeelcontracten, dergelijke aanbiedingen er anders kunnen komen uit te zien.

Essent konden we niet bereiken vanwege de drukte bij de klantenservice. Ook de woordvoerder heeft onze vragen niet beantwoord.

Kleinere partijen bieden nauwelijks kortingen meer voor bestaande klanten
Delta Energie biedt ook geen kortingen meer, omdat ze alleen met variabele contracten werken, vertelt een medewerker van de klantenservice. "Ik durf niet te zeggen of de kortingen terugkomen als wij weer vaste contracten gaan aanbieden", zo klinkt het.

Bij Oxxio krijg je, als je langer dan één jaar klant bent, 30 procent korting op de standaardprijs van gas en stroom, vertelt een medewerker van de klantenservice.

Greenchoice heeft momenteel geen speciale acties voor bestaande klanten. Een medewerker van klantenservice licht het toe: "We hebben geen vaste contracten op dit moment. Mocht de energiemarkt weer stabiliseren dan kunnen we weer met kortingen gaan werken."

Ook Budget Energie werkt niet meer met kortingen, laat een medewerker van klantenservice weten. "Waar heb je het over? Er is een energiecrisis gaande", antwoordt hij verbaasd.

NLE was niet beschikbaar voor het beantwoorden van onze vragen.

Het verschilt dus per aanbieder wat voor kortingen er voor bestaande klanten gelden. Maar steeds meer aanbieders schaffen deze speciale acties af, omdat ze geen vaste contracten meer bieden.

Uit het belrondje wordt duidelijk dat je niet alleen moeten letten op de actuele energietarieven voor nieuwe en bestaande klanten. Als je overweegt om over te stappen, moet je ook nagaan of een energieleverancier überhaupt nog nieuwe klanten aanneemt.

Energiebedrijven bleken de afgelopen maanden huiverig om dat te doen, omdat de prijzen van stroom en gas flink fluctueerden. Volgens financiële vergelijker Pricewise verbetert dat inmiddels wel enigszins, maar nemen energieaanbieders bij voorkeur nieuwe klanten die nog geen energiecontract hebben.

Tot slot: het kan aanlokkelijk lijken om over te stappen naar een goedkopere energieleverancier, maar in de huidige onzekere markt hebben sommige, vooral kleinere aanbieders het financieel zwaar. Afgelopen jaar vielen er al diverse kleine partijen om door de snelle stijging van energieprijzen. Het kan dus geen kwaad om aan een prijsstunter te vragen hoe het zit met de financiële buffers van de onderneming.

Lees meer over de kosten van energie:
Dit is het crisisplan van minister Jetten als er gastekort dreigt deze winter: in zwaar scenario 20% minder gas voor grote bedrijven
Gebruik je veel of weinig stroom en gas vergeleken met andere huishoudens? Dit zou je gemiddeld moeten betalen met huidige recordprijzen
Weer enorme stijging variabele energieprijzen van stroom en gas: hier kun je in september tegenaan lopen als nieuwe klant

met sub-links:

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/we...
voda
0
Klanten van deze energieleverancier voorkomen faillissement door meer te gaan betalen

De vierduizend klanten van energieleverancier PrikEnergie kunnen gerust zijn. Het Brabantse bedrijf hoeft geen faillissement aan te vragen nu genoeg klanten vrijwillig akkoord gaan met een prijsverhoging.

John Bas 14-09-22, 06:45 Laatste update: 07:08

Eigenaar Dave Snoeren haalde drie weken geleden de media toen hij bekendmaakte in financiële problemen te zijn geraakt. Hij kon zich niet aan de contractueel gemaakte afspraken houden, erkende dat hij inschattingsfouten had gemaakt en vreesde de ondergang van zijn bedrijf met een tiental medewerkers.

Een gevolg van de langdurig en almaar stijgende energieprijzen én het faillissement van het bedrijf Discount Energie met wie Snoeren in zee was gegaan als wederverkoper. PrikEnergie was verplicht te leveren aan de klanten die het voormalige Discount Energie achterliet en ging, aldus de Oosterhoutse ondernemer, voor enorme bedragen het schip in toen de inkoop duurder werd en bleef.

Positieve reacties
Zijn oproep aan vierduizend voornamelijk particuliere klanten in het hele land om anderhalf tot twee keer meer te gaan betalen dan was vastgelegd, leverde volgens Snoeren 83 procent positieve reactie op. ,,Ruim 60 procent is akkoord met tariefsverhoging, 17 procent maakt het bestaande contract met PrikEnergie af en de rest is meteen gestopt of doet dat per 1 januari.”

Het waren die vier keuzes die PrikEnergie zijn klanten in overleg en met toestemming van de Autoriteit Consument & Markt had voorgelegd. Veel klanten verkozen te blijven, vooral uit angst en onzekerheid over onvoorspelbaar hogere tarieven voor gas en elektra bij andere leveranciers.

Ik heb nu tot eind 2023 ingekocht, neem genoegen met minder marge

Dave Snoeren, Eigenaar PrikEnergie
Snoeren verzekert ze nu dat het faillissement is afgewend en volgend jaar niet alsnog om de hoek komt kijken. ,,Kan ik niet maken, zeker niet na alle positieve, vaak ook hartverwarmende reacties. Ik heb nu tot eind 2023 ingekocht, neem genoegen met minder marge. Het is vooral zaak te stabiliseren.”

Dave Snoeren, directeur/eigenaar PrikEnergie Oosterhout. © privé

Wat er met de tarieven van PrikEnergie gebeurt nu de gasprijs aanzienlijk aan het dalen is, durft Snoeren nog niet te zeggen. Van meer dan 300 euro per megawattuur (ex belastingen) is die prijs gedaald naar 190 euro. ,,Ik moet opnieuw mijn strategie bepalen, wil mijn klanten niet kwijt, weet niet hoe de markt zich verder ontwikkelt. De tijd zal leren in hoeverre we bedrijfsmatig verantwoord met die prijzen kunnen meebewegen.”

www.ad.nl/economie/klanten-van-deze-e...
voda
0
Ceo Essent luidt noodklok: ’Energiearmoede bij een op de drie huishoudens’
Door MARIJN SCHRIJVER

Updated Vandaag, 00:35
Gisteren, 20:04
in FINANCIEEL

AMSTERDAM - Energiebedrijven Essent en Vattenfall kijken met grote zorgen naar de toenemende energiearmoede in het land. „De energiearmoede is nog nooit zo groot geweest als nu. Ik maak me oprecht heel veel zorgen”, zei Resi Becker, ceo van Essent, woensdag in de Amsterdamse gemeenteraad.

Resi Becker van Essent waarschuwt sinds voorjaar voor oplopende schulden. RIAS IMMINK

Op initiatief van de PvdA stond dinsdagavond een ’expertmeeting’ over energiearmoede op het programma. Becker schat in dat een op de drie huishoudens met energiearmoede te maken gaat krijgen.

„Ik zie de winter echt wel somber in als het gaat om tariefontwikkeling op de markt”, zegt Becker. Ze ziet maar 5 procent van haar klanten hun maandbedrag omhoog schroeven. „Klanten passen het niet aan en gebruiken hun maandinkomen voor andere dingen die meer zijn gaan kosten.”

BEKIJK OOK:
Energiemarkt op omvallen: ‘Vergelijkbaar met Lehman Brothers’

Ze verwacht een heleboel klanten die naheffingen krijgen van meer dan duizend euro. Ze noemt de Essent-werknemers in de telefooncentrale „meer sociaalwerker dan dat zij werkzaam zijn bij een energiebedrijf.”

Roodgloeiend
Namens Vattenfall was Martin Neef aanwezig, hoofd van Betaling en Incasso. Ook hij zag „grote reden tot zorg.” Sociale incasso heeft geen zin meer, vertelde hij. Mensen moeten inmiddels bedragen van 2000 tot wel 4500 euro overbruggen. „De telefoon staat roodgloeiend bij onze klantenservice.”

BEKIJK OOK:
Ceo energiereus Essent: extra geld nodig vanwege hoge stookkosten najaar

Vattenfall ziet dat 10 procent „fors te weinig” betaalt iedere maand en nog eens 30 procent „nog steeds behoorlijk te weinig.” „Zij gaan een forse afwijking zien op de jaarnota.”

Verschillende experts kwamen aan het woord in de raadszaal. Er klonken ook grote zorgen om alternatieve maatregelen die mensen gaan nemen, zoals ongezonde kachels aanzetten of de CV-ketel afsluiten. Dat levert levensgevaarlijke situaties op.

BEKIJK OOK:
Energieleveranciers beperken mogelijkheid om termijnbedrag te verlagen

www.telegraaf.nl/financieel/209656094...
voda
0
Waarom de gasrekening maar blijft stijgen terwijl de gasprijs daalt

Nu Europa de gasvoorraden op peil heeft, wordt een verdere daling van de gasprijs verwacht. De consument merkt er vooralsnog niets van. ‘De gasrekening wordt nóg hoger’.

Ton Voermans 14-09-22, 13:24 Laatste update: 13:57

Economen van Goldman Sachs, de gezaghebbende Amerikaanse zakenbank, sluiten niet uit dat de prijzen naar vooroorlogse niveaus dalen. De gasvoorraad is op orde en we verbruiken minder. Al in februari, als de winter mild is, kan de gasprijs gehalveerd zijn.

Lees ook
Stormloop bij weggeefwinkel, klanten mogen nog maar één keer per week komen
De helft van deze wijk kan de energienota straks niet betalen: ‘400 euro meer betalen? Ik lig er wakker van’

Maar dat klinkt leuker dan het is. Consumenten gaan, tenzij de overheid ingrijpt, voorlopig alleen maar méér betalen. ,,We hebben ook afgelopen maanden gas ingekocht voor heel hoge prijzen. Gas voor volgende week, volgende maand’’, zegt Robert Portier van energiebedrijf Vattenfall.

Consumenten profiteren niet van daling
Dat gaat de consument voelen. Al per 1 oktober verhoogt Vattenfall de prijzen weer. Elektriciteit gaat van 25 cent naar 35 cent per kWh, gas van 1,47 naar 2,02 per kubieke meter. En dat zijn dan nog de prijzen voor de klanten die de loyaliteitsbonus van 25 procent korting hebben. Een gemiddelde Vattenfall-klant (2250 kWh stroom en 1200 kuub gas) gaat 75 euro per maand meer betalen, 250 in plaats van 175 euro.

De pijn is nog niet voorbij

Jilles van den Beukel
Rianne de Voogt van Eneco tempert het optimisme over dalende gasprijzen. ,,Er zitten zoveel onzekerheden in het verhaal van Goldman Sachs. Hoe wordt de winter? Wat gaat Poetin doen? En de prijzen dalen nu wel vergeleken met twee weken geleden, maar we zitten nu nog steeds op het niveau van begin augustus. Nog steeds heel hoog. We kopen zo kort mogelijk in om onze klanten te kunnen laten profiteren van prijsdalingen maar niemand weet wanneer dat zal zijn.’’

Grote onzekerheid
Ook energie-expert Jilles van den Beukel van the Hague Centre of Strategic Studies maant voor optimisme vanwege de grote onzekerheid. ,,Veel energieleveranciers passen hun tarief nu per drie maanden aan. Als de daling de komende maanden doorzet dan zie je dat pas terug in je variabele tarief vanaf 1 januari. In de tarieven van 1 oktober zie je terug wat er afgelopen maanden is gebeurd op de energiemarkt en daar zat ook die enorme piek in augustus in. De pijn is nog niet voorbij. Alleen de toename van de prijsstijging zal minder zijn en dat is wel goed nieuws voor consumenten.’’

Hoeveel de energieprijzen nog zullen stijgen kan per energiebedrijf verschillend zijn. Hoeveel gas heeft een bedrijf al ingekocht? Veel of weinig? Energiebedrijven zwijgen uit concurrentieoverwegingen over hun inkoopstrategie. Volgens Van den Beukel kunnen energieleveranciers niet anders dan voor de korte termijn in te kopen. Langjarige contracten zijn te risicovol.

Essent past de prijzen in ieder geval per 1 januari 2023 aan, maar durft die datum niet te garanderen. Misschien moet het bedrijf wel eerder een aanpassing doen. En dat zal niet naar beneden zijn. Eneco schotelt alle klanten inmiddels iedere drie maanden een nieuw tarief voor en ook dat stijgt maar door.

Inkoopprijzen schommelen
De huidige tarieven die consumenten nu betalen zijn gebaseerd op de gemiddelde inkoopprijzen van maart tot en met juni en toen waren de gasprijzen ongeveer de helft van vandaag. Vanaf half juni gingen de prijzen andermaal hard omhoog.

In augustus piekte de gasprijs op bijna 350 euro per megawattuur, maar dat is nu weer gedaald tot minder dan 200 euro per megawattuur. En volgens de analisten van Goldman Sachs duikt deze prijs volgend jaar dus onder de 100 euro per megawattuur, overigens is dat nog steeds vijf keer hoger dan voor de energiecrisis.

www.ad.nl/geld/waarom-de-gasrekening-...
Bijlage:
voda
0
Energiebedrijven: ’Er komt een schuldenstorm op ons af’
Door THEO BESTEMAN

Updated Gisteren, 22:28
Gisteren, 21:37
in FINANCIEEL

AMSTERDAM - De bestaande buffers tegen schulden door energierekeningen lopen over. Vele huishoudens proberen hun energierekening snel drastisch te verlagen. Maar vergeefs: bij een overstap stuiten ze op nog hogere kosten, en nog meer energie besparen lukt velen niet meer. Energiebedrijven waarschuwen voor een volgende storm met nieuwe schulden.

Terwijl miljoenen consumenten worstelen om hun rekeningen te kunnen blijven betalen, zien energiebedrijven die ’golf met problemen’ naderen. Overstappers krijgen vrijwel allemaal variabele contracten met veel hogere bedragen.

Huishoudens die door netjes te budgetteren maar net uit de schulden konden blijven, zullen door een onverwachte uitgave voor een kapotte koelkast of autoreparatie bij al een extreem hoge energierekening in betalingsproblemen komen, denkt budgetinstituut Nibud.

BEKIJK OOK:
Nibud-directeur: ’Een op de drie huishoudens moet bezuinigen’

„Er komt een storm op ons af”, aldus Ron Wit, directeur energietransitie bij energiebedrijf Eneco. Nu betaalt 5% van alle klanten elke maand te laat, dat aantal gaat vrij zeker toenemen. „De jaareindafrekeningen komen straks binnen. Ongeveer 25% van onze klanten heeft een te laag termijnbedrag, 17% heeft meer dan duizend euro te weinig. Dit gaat bij deze prijzen oplopen tot bij elkaar gigantische bedragen. En we denken dat dit nog erger wordt”, waarschuwde hij woensdag in de Tweede Kamer.

"’In 22 jaar nooit eerder meegemaakt’"
„Normaal krijgen we twintigduizend verzoeken over betaaltermijnen per week, nu zijn dat vijftigduizend per dág”, zegt Bram Drewes, directeur klanten bij Vattenfall. ,,In 22 jaar dat ik dit werk doe heb ik dit niet eerder meegemaakt. Onze klantenservice heeft in zes weken 106.000 contacten extra gekregen, gigantisch veel. We nemen veel collega’s aan, we moeten er nog meer aannemen. We hebben dagen met 700 klanten in de wacht, dat is echt ongekend. Onze systemen roken en piepen”, aldus Drewes.

BEKIJK OOK:
Eerste akkoord EU over prijsplafond gas, maar ’alles nog open voor discussie’

De energierekening komt voor consumenten bovenop alle eveneens gestegen uitgaven. „Dit is een armoedeval aan het worden die we sinds de Tweede Wereld niet eerder hebben meegemaakt”, aldus Casper Gelderblom, wethouder Wonen van de voormalige mijnbouwstreek Heerlen tegen Kamerleden.

Zwembad open
Wethouder Peter Heijkoop (Werk en Inkomen) van Dordrecht roept op tot snelle ingrepen. ,,Sluit vooral niemand af”, riep hij energiebedrijven op. ,,Dat helpt nooit.” De gemeente vreest tot drastische ingrepen over te moeten gaan: zo sluit de wethouder niet meer uit dat sportcentra worden opengesteld om mensen toch te laten douchen. „Bizarre maatregelen, maar ik sluit ze niet meer uit in de toekomst.”

Het kabinet komt vrijdag met een serie noodplannen. Energiebedrijven zeggen niemand van stroom en gas te willen afsluiten, zeker niet richting komende winter. Met Economische Zaken praten zij over een voorstel om bijvoorbeeld samen de energieschuld tijdelijk over te nemen, om die afsluiting te voorkomen.

BEKIJK OOK:
Analyse: heeft Den Haag ernst energiecrisis wel in de smiezen?

Omdat veel huishoudens bij een overstap slechts een variabel energiecontract krijgen met een veel hoger maandbedrag, moeten minima maar ook lagere middeninkomens ondersteund worden. Dat kan volgens Frans Rooijers, directeur van onderzoeksbureau CE Delft, het snelst via „het verhogen van de zorgtoeslag met een energiedeel”, zegt hij. ,,Dat systeem van toeslagen werkt al, het is erkend, Zo bereik je gericht de lage en een deel van de middeninkomen.” Rond vier miljoen huishoudens hebben al zo’n zorgtoeslag, een extra steunpakket zou zo’n €20 miljard kosten, aldus Rooijers.

De huishoudens steunen via de Belastingdienst vinden veel politieke partijen te risicovol, die stelt overbezet te zijn. Volgens Denkers kan het. ,,Maar de uitvoering zal een hell of a job zijn.”

Lagere belasting
Directeur Ben Woldring van vergelijker Gaslicht.com riep Kamerleden op vooral de verlaagde energiebelasting niet terug te brengen naar 21%. ,,Je kunt met besparen heel veel oplossen, maar je zult moeten kijken naar de oorsprong, de aanbodzijde van de energie. Er is te weinig aanbod. Dat is de basis van het probleem. Dat moet veranderen, maar in deze situatie moet die energiebelasting eerder verder omlaag”, zo wees hij naar landen als Polen, Italië en het Verenigd Koninkrijk die 5% heffen, tegen Nederland momenteel 9%.

Hij vreest dat door de hoge prijzen scholen, zwembaden en bibliotheken de energienota anders niet meer kunnen betalen. En dat effect treft veel gemeenschappen in Nederland.

Woldring is fel tegenstander ook van een prijsplafond voor Russisch gas. Sancties zijn ’absoluut terecht’, maar Rusland minder betalen leidt meteen tot afsluiting van alle gas door Moskou richting Europa. ,,We hebben nu in Europa even niet de luxe om een grote broek aan te trekken over de energie die naar ons komt. De gasvullingen zijn goed gevuld, maar dat zegt heel weinig: je wilt weten wat je nog nodig hebt”, stelde hij.

Een gemiddeld jaar vergt in de winter 40 miljard kuub gas. Bij volle vullingen is er hooguit 14 miljard kuub aan gas, aldus de vergelijker. ,,Dat heb je in twee maanden verbruikt bij een koude winter.”

BEKIJK OOK:
Ondernemersvraag: kan mijn bedrijf gedwongen worden minder gas te gebruiken?
BEKIJK OOK:
Hoge energieprijs drama voor slager

www.telegraaf.nl/financieel/157458185...
1.001 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... 47 48 49 50 51 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,79  +8,28  +0,96%  17:44
 Germany40^ 18.135,60 +1,54%
 BEL 20 3.890,71 +0,71%
 Europe50^ 5.006,17 +1,40%
 US30^ 38.422,98 +0,45%
 Nasd100^ 17.449,55 +1,39%
 US500^ 5.062,95 +0,92%
 Japan225^ 37.863,71 +0,37%
 Gold spot 2.320,26 -0,30%
 EUR/USD 1,0699 +0,44%
 WTI 82,45 +0,49%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +28,77%
BAM +4,57%
PROSUS +3,79%
ASMI +3,14%
Avantium +3,04%

Dalers

RANDSTAD NV -7,13%
Akzo Nobel -6,31%
FASTNED -4,20%
NSI -3,89%
ArcelorMittal -2,74%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront