TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom september 2022

901 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 » | Laatste
Wereldbelegger
0
Aantal elektrische auto's in Nederland nu meer dan 300.000

Het aantal geregistreerde elektrische auto's is sinds begin 2020 bijna verdrievoudigd. Toch is er volgens brancheorganisaties nog veel werk aan de winkel voor het kabinet om elektrisch rijden te blijven stimuleren.

Op 1 september stonden er voor het eerst meer dan 300.000 elektrische personenauto's in Nederland geregistreerd. Dat waren begin 2020 nog geen 108.000. Dat melden BOVAG, RAI Vereniging en datacenter RDC.

'Kabinet moet nu beleid voor na 2025 maken'
Het kabinet heeft de ambitie dat in 2030 alle verkochte nieuwe auto's elektrisch zijn. De subsidiepot voor elektrische auto's is voor dit jaar echter al helemaal leeg. Er was 71 miljoen euro subsidie beschikbaar voor nieuwe elektrische auto's en 20 miljoen voor tweedehands stekkerauto's.

De RAI Vereniging en BOVAG dringen er bij het kabinet op aan om beleid te maken voor het stimuleren van elektrisch rijden na 2025, omdat dat momenteel ontbreekt. Daardoor gaat de verkoop van stekkerauto's afvlakken, verwachten ze.

bron:
www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5335098...
pwijsneus
1
quote:

*JustMe* schreef op 23 september 2022 10:57:

[...]
By the way, toename orderboek was 200 miljoen, verminderd met 100 miljoen door afwaardering (chips) van bestaande contracten. Dus er is toch onderliggend zeker wel wat gebeurd met het orderboek.
Niet alleen door afwaardering van bestaande contracten, maar ook door heronderhandelde contracten. Dit werd aangegeven in de conference call.

Overigens positief dat Hyundai/Kia voor Europa erbij is gekomen. Dat neemt iets onzekerheid weg. Het is onduidelijk in welke mate voor toekomstige deals in data wordt betaald. Ook lijkt het er sterk op dat Renault uitlopend is. Je ziet dat Google straks in alle modellen geimplementeerd gaat worden.
tatje
0
* JustMe *

By the way, toename orderboek was 200 miljoen, verminderd met 100 miljoen door afwaardering (chips) van bestaande contracten. Dus er is toch onderliggend zeker wel wat gebeurd met het orderboek.

1/1 2021 backlog 1800 miljoen
herkende omzet - 223 miljoen
orderboek ?
herwaardering bestaande contracten - 100 miljoen
31/12 2021 backlog 1900 miljoen

Het orderboek 2021 moet dan zijn + 423 miljoen.
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 23 september 2022 12:01:

[...]

Niet alleen door afwaardering van bestaande contracten, maar ook door heronderhandelde contracten. Dit werd aangegeven in de conference call.

Overigens positief dat Hyundai/Kia voor Europa erbij is gekomen. Dat neemt iets onzekerheid weg. Het is onduidelijk in welke mate voor toekomstige deals in data wordt betaald. Ook lijkt het er sterk op dat Renault uitlopend is. Je ziet dat Google straks in alle modellen geimplementeerd gaat worden.
Nee dat is niet waar. Heronderhandeling ging over Enterprise en dat zit niet in het orderboek, orderboek is enkel en alleen autofabrikanten (Automotive).
[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 23 september 2022 12:18:

* JustMe *

By the way, toename orderboek was 200 miljoen, verminderd met 100 miljoen door afwaardering (chips) van bestaande contracten. Dus er is toch onderliggend zeker wel wat gebeurd met het orderboek.

1/1 2021 backlog 1800 miljoen
herkende omzet - 223 miljoen
orderboek ?
herwaardering bestaande contracten - 100 miljoen
31/12 2021 backlog 1900 miljoen

Het orderboek 2021 moet dan zijn + 423 miljoen.
Dat klopt. En dit was de één na hoogste van afgelopen jaren. Er was nog een dikker jaar en wat lagere. Gemiddeld zal het zo rond de 400 miljoen liggen. Behoorlijk veel meer dan nu als omzet wordt gerapporteerd en zit dus nog in het vat. Desondanks moet dit nog fors omhoog - naar 750 - om samen met Consumer en Enterprise de 1 miljard aan te tikken. Dit was wel tomtom’s ambitie en moet uit ADAS en hogere levels van autonoom rijden komen. Bij een 400 miljoen automotive omzet — dus geen verdere progressie vanaf hier — ligt de cash winst per aandeel van TomTom een euro per aandeel hoger dan nu. Dus 20+ koersen moeten dan mogelijk zijn. Maar hoe lang duurt het voordat orders van 400 miljoen per jaar zich ook vertalen tot een jaaromzet van 400 mio. Daar moet de Capital Markets Day iets over zeggen.
Gvv2024
0
quote:

NewKidInTown schreef op 23 september 2022 10:46:

[...]
Ik kijk er toch iets anders tegen aan.

Die 300 miljoen cash, daar zal geen overnamepremie over betaald gaan worden, natuurlijk.
Blijft er bij de huidige koers van 7,20 minus 2,27 (300/132) een waarde over van 4,93 waar een gemiddelde overnamepremie van 26% kan worden geboden.
Waarde inclusief premie + cash wordt dan 4,93 x 1,26 + 2,27 = 8,48 EUR en dan mag je je handjes dichtknijpen in het huidige klimaat. Strikje erom en wegwezen.
8,50 is exact wat ik altijd heb gezegd als eindkoers in wat voor scenario dan ook en dan mogen we idd blij zijn ondanks dat ik er dan nog een groot verlies aan heb.
Wereldbelegger
1
Samengevat:

Koersvoorspellingen
boem!: in 2024 €15,-
*JustMe* € 20+ moet mogelijk zijn

Actuele koers € 7,13
Voorspellingen twee tot drie maal hoger.
(bij)kopen dus!
Gvv2024
0
Jammer slechts een klein deel van de daling sinds gisteren kunnen mee pikken. Van de andere kant als ik ze zou hebben gekocht op 7,00 euro had ik maar een dubbie extra verlaging van mijn GAK gehad dus dat zet geen zoden aan de dijk.
pwijsneus
1
quote:

*JustMe* schreef op 23 september 2022 12:24:

[...]

Nee dat is niet waar. Heronderhandeling ging over Enterprise en dat zit niet in het orderboek, orderboek is enkel en alleen autofabrikanten (Automotive).
Ik geloof dat ik dit in de conference call van begin dit jaar heb gehoord. Heb even geen tijd om deze helemaal terug te luisten. Hieronder zie ik een bericht welke het hier wel over heeft:

TomTom vindt weg omhoog nog niet terug

De omzet van TomTom is vorig jaar met 8 procent gedaald. Het verlies van de navigatiedienstverlener kwam uit op bijna 95 miljoen euro.

TomTom heeft last van de dalende autoverkoop veroorzaakt door het chiptekort. Automerken die de systemen van het bedrijf gebruiken, heronderhandelen over de prijs van hun contracten. Ook bij de afdeling die software maakt voor vlootbeheer was de coronacrisis te merken. Contracten worden wel verlengd, maar die gaan uit van minder gebruik van voertuigen.

www.bnr.nl/podcast/auto-update/104666...
[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 23 september 2022 12:48:

Samengevat:

Koersvoorspellingen
boem!: in 2024 €15,-
*JustMe* € 20+ moet mogelijk zijn

Actuele koers € 7,13
Voorspellingen twee tot drie maal hoger.
(bij)kopen dus!
16,50 was het voor 2016, 13,50 voor dit jaar, ikzelf blijf maar uitgaan van de € 300 van groeibriljant.
win some...
2
quote:

*JustMe* schreef op 23 september 2022 10:57:

[...]

Er is een verschil tussen partnerships en orders.

Bijvoorbeeld:
TomTom tekende deal met Stellantis. Megadeal. Toevoeging aan orderboek: 0 euro.

Daarna komen vanuit Stellantis bestellingen binnen. Peugeot, Citroen en FIAT modellen met concrete startdatum en verwachtte aantallen verkopen in die periode. Per concrete bestelling komt er dan een bedrag in het orderboek. Ook Stellantis is dus een account dat orders blijft geven ook komende jaren.

Bij de deal met CARIAD werd gezegd dat het begint met 3 electrische modellen van het Volkswagen concern in 2023. Dat zal in het orderboek zitten. Maar niet alle 40 miljoen auto’s die het VW concern verwacht op de weg te zetten tussen nu en 2030.

By the way, toename orderboek was 200 miljoen, verminderd met 100 miljoen door afwaardering (chips) van bestaande contracten. Dus er is toch onderliggend zeker wel wat gebeurd met het orderboek.
Klinkt aannemelijk. Maar voor de aandeelhouder blijft het wel een grote black box. Want waar moeten we precies aan denken bij die 3 modellen voor 2023 die in het orderboek zitten? Voor hoeveel jaar lopen die 3 modellen bij VW van de band? En voor hoeveel jaar is de levering van navigatiesoftware en traffic per auto meegenomen in het orderboek? 1 jaar, of 2 jaar, of 3 jaar of nog meer? En de verlenging die de gebruiker daarna dan eventueel afsluit voor de resterende levensduur van de auto, is dat ook al in het orderboek meegenomen of komt dat later nog? En wat is daar dan de verwachte take-rate en de verwachte prijs van?

Allemaal zaken die nog niet goed duidelijk zijn. Ik snap dat TT niet overal transparant over kan zijn, maar de huidige informatie is wel erg summier.Op de CMD 2019 gaf men aan dat men bezig was te transformeren naar een SaaS-company. Dat is mooi, maar geef daar dan ook wat cijfers bij. Laat zien hoe het gedeelte SaaS-omzet in de loop der jaren is gegroeid. Dan laat je ook de potentie zien voor de toekomst. Zoals de cijfers nu worden gepresenteerd spat de groeipotentie er niet echt vanaf.

Vergelijk de informatie die TT geeft bijvoorbeeld eens met de informatie die Amerikaanse techbedrijven geven. Tesla, Meta, Microsoft, Apple, Netflix, noem maar op. Elk kwartaal komen die met een update over produktieaantallen, aantallen abonnementen etc. Dat zijn ook de cijfers waar de markt om vraagt en de cijfers die worden gebruikt om een waardering te geven.
boem!
0
quote:

*JustMe* schreef op 23 september 2022 12:29:

[...]

Dat klopt. En dit was de één na hoogste van afgelopen jaren. Er was nog een dikker jaar en wat lagere. Gemiddeld zal het zo rond de 400 miljoen liggen. Behoorlijk veel meer dan nu als omzet wordt gerapporteerd en zit dus nog in het vat. Desondanks moet dit nog fors omhoog - naar 750 - om samen met Consumer en Enterprise de 1 miljard aan te tikken. Dit was wel tomtom’s ambitie en moet uit ADAS en hogere levels van autonoom rijden komen. Bij een 400 miljoen automotive omzet — dus geen verdere progressie vanaf hier — ligt de cash winst per aandeel van TomTom een euro per aandeel hoger dan nu. Dus 20+ koersen moeten dan mogelijk zijn. Maar hoe lang duurt het voordat orders van 400 miljoen per jaar zich ook vertalen tot een jaaromzet van 400 mio. Daar moet de Capital Markets Day iets over zeggen.
kijk naar de ongecamoufleerde omzet en je ziet dat een prodomzet van +400 mio binnen een beperkte tijd mogelijk moet zijn.

de prodomzet geeft de inflow van gelden aan.

2018 318 miio, 2019 381 mio, 2020 282 mio en 2021 266 mio

2022 305 mio
2023 350 mio'

2024 +400 mio.

A&E 2024 605 mio
comsumer 60 mio

marge 575 mio

opex excl D&A invcl capx 465 mio

tax 22 mio

FCF 2024 88 mio

een backlog van 1,9 mio minus 350 mio deferred geeft aan, dat er de komende jaren nog 1,550 mio gefactureerd gaat worden.

uitstel is geen afstel
NewKidInTown
2
quote:

boem! schreef op 23 september 2022 13:44:

....kijk naar de ongecamoufleerde omzet....
He, weer een nieuwe beleggersterm, geheel nieuw voor mij. Zo "leer" je nog eens wat.

Maar voor de echte verwachtingen kijk ik toch het liefste naar het draadje

"waar staat de slotkoers op vrijdag 14 oktober 2022?"

Zoals gewoonlijk zit iedereen te hoog, gerekend naar de huidige koers, ja, zelfs de pessimisten realisten.

Nog 1 procentje erbij, herstel ERAF en we hebben weer de ZES voor de komma, daar waar een selecte groep van beleggers zo naar uit gekeken heeft. Ook dan koop IK niet.
pwijsneus
0
Is er iemand op de hoogte van de omzetontwikkeling rondom Renault? Ze gaan nu alle modellen uitvoeren met Google. Nu heeft TomTom gelukkig ook deals die juist rond dit moment beginnen te lopen. Maar hoe gaan die in- en uitfaserende contracten zich tot elkaar verhouden? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Ook dit gegeven zorgt voor onduidelijkheid, in combinatie met het uitbetalen van data ipv euro's voor toekomstige contracten zoals bv Cariad...; Automerken die de systemen van het bedrijf gebruiken, heronderhandelen over de prijs van hun contracten.


Het blijft lastig voorspellen.
Wereldbelegger
0
Ook Volkswagen stelt zijn eerder positieve verwachtingen in juli/aug over verdwijnen van chiptekort bij.
In hoeverre deze bijgestelde verwachting de "Megadeal" met Cariad onder druk zet horen we mogelijk op de CMD.


Volkswagen: “chiptekort duurt nog tot minstens 2024”

Het chiptekort dat de autosector voor een groot deel over zichzelf uitsprak, geraakt maar niet opgelost. Terwijl het lijkt alsof met name Chinese automerken de aanvoer ervan intussen behoorlijk onder controle hebben, blijven vooral Europese automerken met tekorten kampen. Er wordt geïnvesteerd in een productie dichter bij huis, maar dat neemt tijd in beslag. Volkswagen gaat ervan uit dat de tekorten nog heel 2023 zullen aanhouden. Het treedt daarmee verschillende andere merken bij. De situatie lijkt wel te stabiliseren, maar “de komende twee jaar zullen structurele tekorten blijven bestaan.”

Meer leveranciers moeten robuustere aanleverketen mogelijk maken
Bij Volkswagen waren halfgeleiders hoofdzakelijk afkomstig van Zuid-Koreaanse fabrikanten. Maar het sloot onlangs akkoorden af met zowel het Europese STMicroelectronics als TSMC uit Taiwan. Dat moet de aanlevering ervan op termijn betrouwbaarder maken.

Volgens schattingen van Autonews daalde de productie van nieuwe auto’s vorig jaar met 10 miljoen exemplaren ten gevolge van het chiptekort. Dit jaar zou de situatie beter zijn en wordt het wereldwijde productieverlies op slechts 4 miljoen auto’s geschat.

bron:
www.auto55.be/nieuws/34421-volkswagen...
sniklaas
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 23 september 2022 14:09:

In hoeverre deze bijgestelde verwachting de "Megadeal" met Cariad onder druk zet horen we mogelijk op de CMD.[/i]
@VOW heeft in 2021 180K voertuigen van het model ID.3, 4 & 5 geproduceerd en dat aantal zou dit jaar ruim meer dan 200 K moeten worden inclusief de speciale uitvoeringen van deze modellen...

Het plan van @VOW is om dit jaar in Europa de productie te centraliceren per lokatie per model inclusief de speciale uitvoeringen, de ID.3 in Wolfsburg, ID.4 in Zwickan en de ID.5 in Emden en op deze lokaties enkele EUV te produceren.

Met zeer grote regelmaat vinden werkonderbrekingen plaats op deze lokaties vanwege microchip en of andere materiaal tekorten maar desalniettemin zijn er dealers die voertuigen voor de verkoop per omgaande beschikbaar hebben...
Die beschikbaarheid verbaast mij wel gezien de communicaties dat levertijden tot in 2023 eerder regelmaat dan uitzondering zijn, is hier sprake van c(r)ommunicatie om de situatie rooskleuriger te laten blijken dan de werkelijkheid...
Wereldbelegger
0
Toyota eindelijk weg uit Rusland, maar toch ook niet.

Toyota Motor to close its plant in Russia

This content was produced in Russia, where the law restricts coverage of Russian military operations in Ukraine

MOSCOW, Sept 23 (Reuters) - Japan's Toyota Motor Corp (7203.T) has decided to close its plant in Russia, Russia's Ministry of Industry and Trade said in a statement.

The automaker suspended production in St Petersburg in March due to supply chain disruptions and stopped vehicle imports into Russia.

Toyota will ensure the fulfilment of all social obligations, as well as significant additional pay-offs to the staff, the ministry said, and will retain after-sales service of Toyota and Lexus cars and maintain its dealer network.

Russia's Kommersant newspaper first reported the plans, citing unnamed sources, earlier on Friday.

The factory, which has a capacity of 100,000 units a year and produced the Camry and RAV4 models, will be preserved and may be sold in the future, Kommersant's sources said.

bron:
www.reuters.com/business/autos-transp...
Wereldbelegger
2
Gelukkig zijn er bij deze koers van 7,16 nog een paar reddingsboeien beschikbaar:

- De koers de koers is.
- 10 voor 9 hetzelfde is als 15 voor 6.
- Afwachtingskoers van 8,50 op de borden.
- Een houdbaar dividendpotentieel van 75 ct
Wereldbelegger
0
Voor de liefhebber/verzamelaar van TomTom memorabilia komt vanavond een uniek aandenken beschikbaar.

Domeinnaam: wwwtomtom.nl
Status: in quarantaine
Datum uit quarantaine: 2022-09-23T20:01:44
[verwijderd]
4
quote:

Wereldbelegger schreef op 23 september 2022 17:41:

Gelukkig zijn er bij deze koers van 7,16 nog een paar reddingsboeien beschikbaar:

- De koers de koers is.
- 10 voor 9 hetzelfde is als 15 voor 6.
- Afwachtingskoers van 8,50 op de borden.
- Een houdbaar dividendpotentieel van 75 ct
U vergeet de ongecamoufleerde omzet
901 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 09:15
Koers 7,130
Verschil -0,145 (-1,99%)
Hoog 7,200
Laag 7,080
Volume 19.893
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront