TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom september 2022

901 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 38 39 40 41 42 43 44 45 46 » | Laatste
[verwijderd]
1
quote:

boem! schreef op 29 september 2022 11:57:

het bewijs of en in hoeverre TT een zelfstandig profijtelijk verdienmodel heeft weten op te tuigen wordt gegeven bij de Q3 cijfers en de CMD.

daar zal via de outlook van de FCF over 2023 en 2024 het bewijs geleverd moeten worden.
Eerder die voor 2025 en verder..

Die van 2023 is er al. Van minus 5% in 2022 naar minimaal +5% in 2023, richting een doel van 10%. Dat percentage geldt dan ook over een stijgende omzet.

As we achieve higher levels of automation, we expect material efficiency gains to come through in 2023. A combination of growing revenue and the realization of cost efficiencies, will set us up for strong free cash flow as of 2023, with the ambition to reach 10% free cash flow yield over time. I'm looking forward to update you on our strategy on our Capital Markets Day in the second half of this year. This concludes my part of the presentation. I'm now handing over to Taco.
Wereldbelegger
1
quote:

boem! schreef op 29 september 2022 11:57:

het bewijs of en in hoeverre TT een zelfstandig profijtelijk verdienmodel heeft weten op te tuigen wordt gegeven bij de Q3 cijfers en de CMD.

daar zal via de outlook van de FCF over 2023 en 2024 het bewijs geleverd moeten worden.
In juli zo zeker. Vandaag, in aanloop naar de Q3 cijfers, twijfel?
Het downplayen-scenario is blijkbaar van stal gehaald.

boem! 23 juli 2022 08:07
Afgaande op wat er bij de presentatie is gezegd omtrent prodomzet groei en efficientie in Opex zie ik het volgende beeld voor me:
2023 FCF 52 mio
2024 FCF 88 mio
2025 FCF 128 mio
2026 FCF 176 mio
De koersen die hierbij horen zijn resp 10 , 16 , 22 en 29 euro
Wereldbelegger
0
NL Netherlands

Participating companies for CES Las Vegas 2023
Here they are: the participating companies who will be embarking on the CES Las Vegas 2023 adventure with us.

bron:
acceleratethechange.nl/en/participati...

Geen standje met een koelkast op de CES voor TomTom.
Zal wel weer een kantoorruimte afhuren worden voor een meet en greet met wat uitgekozen developers.
Wereldbelegger
0
Voorbode?

Duitse autobedrijven in liquiditeitsproblemen

10 procent van de leden van het Duitse Verband der Automobilindustrie hebben al te kampen met liquiditeitsproblemen. Nog eens één op de drie verwacht binnen afzienbare tijd in moeilijkheden te komen. Daarbij gaat het vooral om toeleveranciers aan de autofabrikanten.

“De helft van onze leden heeft daardoor al geplande investeringen geschrapt of uitgesteld. Bovendien heeft één op de vijf in ieder geval een deel van de productie verplaatst naar het buitenland,” zegt voorzitter Hildegard Müller in een interview met de Süddeutschen Zeitung.

bron:
www.automobielmanagement.nl/auto-econ...
Gvv2024
0
Hopelijk vanmiddag nog een upswing richting groen wat we de laatste beursdagen telkens zien.
[verwijderd]
1
Outlook TomTom automotive & enterprise is 13% groei voor 2023.

2022: 380-420
2023: 425-475

Operational zal groei hoger zijn dan de gerapporteerde omzet (ivm software as a service). Ik denk zo’n 20%. Totaal 75 miljoen meer inkomsten (operational) tegen 85% marge = 65 miljoen.

Vervolgens levert de besparing in kaartenmaken 40 miljoen per jaar op. Waarvan 20 miljoen wordt ge-herinvesteerd in strategische projecten en het opbouwen van sales in de Asia Pacific regio. Dit levert dus ook 20 miljoen op. Plus de eerdere 65 miljoen is 85 miljoen euro.

Dan heb je daarnaast een krimp in Consumer van pak m beet 15 miljoen euro. Dan heb je een groei in de cashflow van 70 miljoen euro.

Daardoor gaat je FCF van - 25 (-5%) naar + 45 miljoen (+8%). TomTom zegt “at least 5%” met als midterm doel 10%.

Is een 8% voorspelling te hoog gegrepen?

Die ‘at least’ 5% is de onderkant van de bandbreedte, wanneer de A&E omzet die op 425-475 wordt voorspeld aan de onderkant uitkomt dus rond de 425. Zit het een beetje mee en kom je helemaal bovenaan die range dan kun je op 10% uitkomen.

Bron waar ik die 425-475 vandaan haal:

For 2023, we expect continued increases in Automotive operational revenue. Combined with cost- efficiency gains this is expected to lead to strong positive free cash flow in 2023 and onwards. Our outlook is supported by an Automotive backlog1 of around €1.9 billion at the end of 2021, “Group revenue is expected to be between EUR 470 million and EUR 510 million, while Location Technology revenue is expected to be between EUR 380 million and EUR 420 million. We expect revenue growth for 2023. Group revenues are expected to be between EUR 500 million and EUR 550 million, with Location Technology revenue between EUR 425 million and EUR 475 million.
pwijsneus
0
Is 13% groei in deze markt voldoende, in de ogen van de markt....dat is wat we gaan zien.
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 29 september 2022 13:47:

Is 13% groei in deze markt voldoende, in de ogen van de markt....dat is wat we gaan zien.
IFRS groei 13%. Onderliggend meer.

Ik denk dat belangrijker is dat dit een meerjarige groei is dan of het exact op 15% uitkomt.

(Initieel sprak tomtom over een CAGR van 15% (pre Covid) voor meerdere jaren op rij. Sindsdien is een achterstand in te halen)
boem!
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 29 september 2022 12:25:

[...]

In juli zo zeker. Vandaag, in aanloop naar de Q3 cijfers, twijfel?
Het downplayen-scenario is blijkbaar van stal gehaald.

boem! 23 juli 2022 08:07
Afgaande op wat er bij de presentatie is gezegd omtrent prodomzet groei en efficientie in Opex zie ik het volgende beeld voor me:
2023 FCF 52 mio
2024 FCF 88 mio
2025 FCF 128 mio
2026 FCF 176 mio
De koersen die hierbij horen zijn resp 10 , 16 , 22 en 29 euro

ik geef slechts aan, dat de koers zich aan gaat passen obv vernieuwde fcf outlook.

ik heb geenzins de bedoeling om mijn eerdere voorspelling te downplayen
Gvv2024
0
quote:

Odessadream schreef op 29 september 2022 13:18:

Hopelijk vanmiddag nog een upswing richting groen wat we de laatste beursdagen telkens zien.
gaat vandaag helaas niet meer gebeuren :-(
Futures Nasdaq ook diep in het rood. Vraag is of we de 7 voor de komma gaan houden.
tatje
0
Ik weet het niet.

Dus een vraag.

Het Apple contract loopt toch in Q4 2022 af !

Iemand.

Stel 20 miljoen valt weg bij enterprise

Locatie technologie is incl enterprise

Dus ondanks dat er eind 2022 20 miljoen omzet van Apple wegvalt.

TT geeft voor 2023 aan locatie technologie tussen de 425 en 475

Dan praten we voor locatie technologie > 15%

Francois-Xavier Bouvignies - UBS Investment Bank, Research Division - Technology Analyst
I just had another one. I thought I wanted to ask you. It's on Apple. I mean, if we look at Apple, they did their developer event and they announced
that the Map is done in the U.S. basically, and now they are starting to roll out in Europe, including the U.K. If we look at -- it's been 2 years since
they announced that they will do their own map. And when I look at your track record, you renew the contract with Apple in 2015. So it's been 5
years now, maybe you signed even before you announced it. So maybe at least 5 years. And if we look at the average length of the contract, I mean,
I think we are around this 5, 6 or 7 years. So my question is since they are rolling out, we didn't see an impact from Apple on your Enterprise business
at all so far (technical difficulty) impact from this in the next future either because the contract is coming to an end, and we should expect some impact that the fact that they create their own maps. Just trying to -- now you know it's been 2 years since they announced that. You never explain
if there is any impact on you. So just wanting to ask you.

Harold C. A. Goddijn - TomTom N.V. - Co-Founder, Chairman of the Management Board & CEO
Yes. Again, it's a commercially sensitive topic. We have a long-term relationship with Apple. The nature of that relationship is changing, as you
rightly comment. But it's too early to say if, how, that relationship will end or what shape that relationship will take in longer term future. So its very
difficult to comment on that. It's commercially sensitive. We all know what Apple is doing. We still have a very good relationship. We're sharing a
lot of data and information. I think that relationship is intact. And I think there will be opportunities for extending that relationship, but it will be
of a different nature than it used to be.

Iets op de nieuwe phone of toch een Apple car:-)
win some...
0
quote:

*JustMe* schreef op 29 september 2022 13:44:

Outlook TomTom automotive & enterprise is 13% groei voor 2023.

2022: 380-420
2023: 425-475

Operational zal groei hoger zijn dan de gerapporteerde omzet (ivm software as a service). Ik denk zo’n 20%. Totaal 75 miljoen meer inkomsten (operational) tegen 85% marge = 65 miljoen.

Vervolgens levert de besparing in kaartenmaken 40 miljoen per jaar op. Waarvan 20 miljoen wordt ge-herinvesteerd in strategische projecten en het opbouwen van sales in de Asia Pacific regio. Dit levert dus ook 20 miljoen op. Plus de eerdere 65 miljoen is 85 miljoen euro.

Dan heb je daarnaast een krimp in Consumer van pak m beet 15 miljoen euro. Dan heb je een groei in de cashflow van 70 miljoen euro.

Daardoor gaat je FCF van - 25 (-5%) naar + 45 miljoen (+8%). TomTom zegt “at least 5%” met als midterm doel 10%.

Is een 8% voorspelling te hoog gegrepen?

Die ‘at least’ 5% is de onderkant van de bandbreedte, wanneer de A&E omzet die op 425-475 wordt voorspeld aan de onderkant uitkomt dus rond de 425. Zit het een beetje mee en kom je helemaal bovenaan die range dan kun je op 10% uitkomen.

Bron waar ik die 425-475 vandaan haal:

For 2023, we expect continued increases in Automotive operational revenue. Combined with cost- efficiency gains this is expected to lead to strong positive free cash flow in 2023 and onwards. Our outlook is supported by an Automotive backlog1 of around €1.9 billion at the end of 2021, “Group revenue is expected to be between EUR 470 million and EUR 510 million, while Location Technology revenue is expected to be between EUR 380 million and EUR 420 million. We expect revenue growth for 2023. Group revenues are expected to be between EUR 500 million and EUR 550 million, with Location Technology revenue between EUR 425 million and EUR 475 million.
Outlook TT 2022 FCF = -5% = -25 mio. (op basis van 500 mio omzet)
Voor een eerlijke berekening moet daar nog 20 mio herstructureringskosten vanaf: -45 mio, = -9%FCF

Outlook TT 2023 FCF = >5% = > 25 mio (op basis van > 500 mio omzet)
Voor een eerlijke berekening moet daar nog 10 mio herstructureringskosten vanaf: >15 mio, =.>3%FCF
Biij een omzet van 550 mio kan de FCF inderdaad naar 10% stijgen.
Wereldbelegger
0
Vergelijk bovenstaande met de berekening(en) van boem!
Voor 2023 scheelt het niet zoveel.

boem! 23 juli 2022 08:07
Afgaande op wat er bij de presentatie is gezegd omtrent prodomzet groei en efficientie in Opex zie ik het volgende beeld voor me:
2023 FCF 52 mio
2024 FCF 88 mio
2025 FCF 128 mio
2026 FCF 176 mio
De koersen die hierbij horen zijn resp 10 , 16 , 22 en 29 euro
[verwijderd]
0
Biofoed
1
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, een aantal berichten is bij dezen verwijderd. Laatste waarschuwing.]
Biofoed
2
quote:

Wereldbelegger schreef op 29 september 2022 17:36:

[...]

En u bent lid sinds 5 september 2014
Eén van de diverse nicks?
Ik heb nooit een andere nick gehad, ik post (gemiddeld) ook maar 35x per jaar iets dus dan kun je met 1 nick af...
pwijsneus
1
quote:

*JustMe* schreef op 29 september 2022 13:53:

[...]

IFRS groei 13%. Onderliggend meer.

Ik denk dat belangrijker is dat dit een meerjarige groei is dan of het exact op 15% uitkomt.

(Initieel sprak tomtom over een CAGR van 15% (pre Covid) voor meerdere jaren op rij. Sindsdien is een achterstand in te halen)
De groeivoorspellingen zijn afgelopen 15 jaar niet uitgekomen. Ook zie je sectorgenoten waarin TomTom opereert wel groeien, en TT groeit niet evenredig mee. Ze hebben een uitdaging omzetgroei te realiseren, en je hebt ook nog te maken met consumer.

Als 15% groei de consensus is, en er wordt maar 13% gehaald is dat in de ogen van de markt niet voldoende. Meerjarige groei is mooi, laat TomTom dat maar eens vastleggen in een outlook. Als ze op dezelfde voet door willen aanmodderen en vrijblivend en lichtzinnig met financiele verwachtingen willen omgaan is de beurs niet de plek waar TomTom moet zijn.

Nogal logisch dat er veel denken dat de voornaamste reden van deze notering het belastingtechnisch gunstig stallen van vermogen is voor de founders.

TomTom werd hier laatst vergeleken met Apple, vind het een vreemde vergelijking, maargoed. Wat is de baanbrekende service of dienst die voor die stabiele omzetgroei gaat zorgen? De klanten komen en gaan, contracten worden heronderhandeld. Businessmodel voor oldschool maps én hd-maps staan onder druk, en dan heb je nog consumer.

Het is ook gewoon verrekte lastig om 15% groei te halen in deze business, dat hebben ze vaker beloofd, maar vrijwel nooit gehaald. Waarom dat nu anders zou zijn is me een raadsel.

Vergeet ook niet na de klappen van Google vanaf 2008 de oldschool maps zijn verworden tot een commodity met een aanzienlijke kostprijs, daarna kwamen chiptekorten en covid. Er is vast wel een reden te verzinnen om de groeiverwachtingen en inhaalvraag te temperen post-covid. Iedereen heeft het over een aankomende recessie. Schrijf die maar vast op als reden waarom 15% meerjarige groei niet gehaald gaat worden. Of er moet toch ergens tractie gaan komen bij een van de services van TomTom, maar vooralsnog lijkt dat er niet op.
SimonCA
0
U.S. chip designer Qualcomm Inc (QCOM.O) on Thursday said its automotive business "pipeline" increased to $30 billion, up more than $10 billion since its third quarter results were announced in late July.

The jump in future business was thanks to its Snapdragon Digital Chassis product used by car makers and their suppliers, Qualcomm said at its Automotive Investor Day. The Snapdragon Digital Chassis can provide assisted and autonomous driving technology, as well as in-car infotainment and cloud connectivity.

Qualcomm also announced an expanded partnership with Mercedes Benz Group AG (MBGn.DE) which will be using the Snapdragon Cockpit for its in-car infotainment system from 2023.

www.reuters.com/business/autos-transp...
boem!
0
quote:

pwijsneus schreef op 30 september 2022 05:21:

[...]

De groeivoorspellingen zijn afgelopen 15 jaar niet uitgekomen. Ook zie je sectorgenoten waarin TomTom opereert wel groeien, en TT groeit niet evenredig mee. Ze hebben een uitdaging omzetgroei te realiseren, en je hebt ook nog te maken met consumer.

Als 15% groei de consensus is, en er wordt maar 13% gehaald is dat in de ogen van de markt niet voldoende. Meerjarige groei is mooi, laat TomTom dat maar eens vastleggen in een outlook. Als ze op dezelfde voet door willen aanmodderen en vrijblivend en lichtzinnig met financiele verwachtingen willen omgaan is de beurs niet de plek waar TomTom moet zijn.

Nogal logisch dat er veel denken dat de voornaamste reden van deze notering het belastingtechnisch gunstig stallen van vermogen is voor de founders.

TomTom werd hier laatst vergeleken met Apple, vind het een vreemde vergelijking, maargoed. Wat is de baanbrekende service of dienst die voor die stabiele omzetgroei gaat zorgen? De klanten komen en gaan, contracten worden heronderhandeld. Businessmodel voor oldschool maps én hd-maps staan onder druk, en dan heb je nog consumer.

Het is ook gewoon verrekte lastig om 15% groei te halen in deze business, dat hebben ze vaker beloofd, maar vrijwel nooit gehaald. Waarom dat nu anders zou zijn is me een raadsel.

Vergeet ook niet na de klappen van Google vanaf 2008 de oldschool maps zijn verworden tot een commodity met een aanzienlijke kostprijs, daarna kwamen chiptekorten en covid. Er is vast wel een reden te verzinnen om de groeiverwachtingen en inhaalvraag te temperen post-covid. Iedereen heeft het over een aankomende recessie. Schrijf die maar vast op als reden waarom 15% meerjarige groei niet gehaald gaat worden. Of er moet toch ergens tractie gaan komen bij een van de services van TomTom, maar vooralsnog lijkt dat er niet op.
TT geeft zelf een groei in Automotive aan van meerjarig 15%.

gecombineerd met en gematigde groei in opex met 5% levert dat een versnelde groei in winstgevendheid op.

er wordt op dit forum ernstig getwijfeld aan deze 15% groeidoelstelling terwijl een cagr van 20% met gemak werd behaald in het pre corona tijdperk
omzet 2016 191 mio
omzet 2019 381 mio

het lijkt mij verstandiger eerst de Q3 cijfers af te wachten in hoeverre de 15% CAGR reeel is.
901 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 38 39 40 41 42 43 44 45 46 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 5,520
Verschil +0,060 (+1,10%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 546.527
Volume gemiddeld 313.662
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront