TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom september 2022

901 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 40 41 42 43 44 45 46 » | Laatste
Wereldbelegger
0
Met nieuwe CarPlay-versie van ANWB Onderweg zie je waar tanken het goedkoopst is

ANWB Onderweg heeft een grote update gekregen, waardoor de app nu ook beschikbaar is in CarPlay. Er is volledige navigatie toegevoegd en je kunt zien waar je het goedkoopst in de buurt kunt tanken.

ANWB Onderweg is een handige app voor autorijders waarmee je de drukte op de weg kan zien, voordelige tankstations op kan zoeken, kan betalen voor parkeren en meer. De app bestaat al heel wat jaar, maar onlangs is de app helemaal vernieuwd met een nieuw design en ondersteuning voor navigatie. Maar belangrijker is de gloednieuwe CarPlay-versie, waardoor je ANWB Onderweg ook op het scherm van je auto kunt gebruiken. Het is een volledige navigatie-app, maar met een aantal handig extra’s waardoor je de app zelfs kunt gebruiken als je er niet mee navigeert.

bron:
www.iculture.nl/nieuws/anwb-onderweg-...
Wereldbelegger
0
Duitse overheid investeert 11,3 miljoen in waterstofmotor

Het Duitse ministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur gaat 11,3 miljoen euro investeren in een nieuw onderzoek naar een verbrandingsmotor op waterstof. Doel van Hycet-onderzoeksproject is het ontwikkelen van vier trucks met een verbrandingsmotor op waterstof en het aanleggen van twee waterstofstations.

bron:
www.nt.nl/wegvervoer/2022/09/29/duits...
Wereldbelegger
0
Mercedes en Volvo stoppen productie vanwege orkaan Ian

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat het zuidoosten van de VS momenteel te maken heeft met de krachtige orkaan Ian. Na Florida is vandaag South Carolina aan de beurt, waarmee ook twee autobouwers problemen ondervinden. Europese autobouwers, wel te verstaan.

Problemen door ‘Ian’ voor autofabrikanten zou je wellicht eerder zoeken in de hoek van General Motors, Stellantis of Ford, maar de ellende lijkt vooral Europese merken te treffen. Automotive News meldt dat Mercedes-Benz en Volvo het werk neerleggen in hun fabrieken in South Carolina. Bij Volvo stopten ze al op donderdag met het bouwen van de S60, overigens ook voor de Europese markt. In de fabriek in Ridgeville bij Charleston werken 1.500 mensen. Mercedes legt vanaf vandaag het werk neer in Ladson, ook bij Charleston. Hier worden – zonder Ian althans – de Sprinter en de Metris, de Amerikaanse versie van de Vito, gebouwd. In de Mercedes-fabriek werken 1.600 mensen.

Er is nog een grote autofabriek in South-Carolina, namelijk die van BMW. Die ligt echter in de buurt van het veel noordwestelijker gelegen Spartanburg en bevindt zich dus buiten de gevarenzone.

bron:
www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/me...
[verwijderd]
0
quote:

win some... schreef op 30 september 2022 12:02:

[...]

ad3. Marktaandeel TT is onduidelijk.Vorig jaar had TT krimp, terwijl HERE groei had. HG heeft nooit duidelijke uitspraken gedaan over marktaandeel. Blijft altijd bij 'het gaat goed', 'we zijn tevreden' etc.

Dit is wat Goddijn zegt over marktaandeel

Ja, marktaandeel. We zijn dus goed op weg. We hebben de afgelopen jaren een aantal belangrijke klanten gewonnen. Die zijn nog niet op de markt gekomen. Dus we zien dat de verkoop in 2023 wordt versneld, wanneer de meeste van die contracten gefactureerde inkomsten gaan opleveren. Het is moeilijk te zeggen waar we absoluut zijn in termen van marktaandeel. Ik denk dat 2021 een goed jaar was met de verdere uitbreiding naar de Duitse autofabrikanten, met een belangrijke deal met Volkswagen Group. Voor zover we kunnen zien, hebben we niets verloren.
boem!
0
het slechte nieuws is, dat mijn YTD verlies inmiddels is opgelopen tot 29k.

het goede nieuws is dat om breakeven te eindigen een koers van 8,50 op de borden komt te staan.
Gvv2024
1
Voor mij was TT deze maand niet verkeert. Ik heb in 2 tranches terug kunnen kopen op gemiddeld 1,5 euro lager dan 9,07 euro wat mijn laatste verkoop was. Goede timing echter niet perfect daar we hoger en lager hebben gestaan maar in strategie van streven naar "stukturele winst" geen verkeerde maand. Ben benieuwd wat 14 oktober TT gaat brengen. Hopelijk is de omzet niet te ver ingezakt en hebbende aangekondigde bezuinigingsmaatregelen effect gehad zodat winst aan de verwachtingen van de analisten voldoet. Volgende maand zie ik wel weer een 8 voor de komma op de borden. Allerbelangrijkste is dat de cash positie op peil blijft en vandaar uit proberen de winst te verhogen. Come on H.G. je kunt het !
pwijsneus
0
quote:

win some... schreef op 30 september 2022 12:02:

[...]

Blijkbaar had HERE hier dan een stuk minder last van?

Er zijn denk ik een paar elementen die de Automotive omzet van TT bepalen:
1. autoverkopen
2. take rates
3. marktaandeel
4. prijsstelling

ad1 Autoverkopen zijn nog niet weer op niveau 2019 en komen daar volgend jaar ook nog niet op uit. Verwachting is dat het groeipercentage richting 2030 sowieso minder is dan in de jaren voor corona.

ad2 Take rates gaan inderdaad omhoog, de vraag is hoe snel dit gaat

ad3. Marktaandeel TT is onduidelijk.Vorig jaar had TT krimp, terwijl HERE groei had. HG heeft nooit duidelijke uitspraken gedaan over marktaandeel. Blijft altijd bij 'het gaat goed', 'we zijn tevreden' etc.

ad4. Er is een constante prijsdruk op de produkten en diensten van TT.

Ik denk dat je (4) niet alleen kan compenseren met (2), maar dat er ook sterke groei bij (3) noodzakelijk is. En ondanks positieve berichten over allerlei deals ben ik hier nog niet van overtuigd.
Misschien een 5e aan toevoegen;

5. de omzetverdeling binnen de groep tussen tradionele licentie van navigatiekaarten, traffic, en "nieuwe" business zoals ADAS, HD-maps, EV-services

Het is onduidelijk hoe deze verdeling in elkaar zit, en welke pilaren stabiel zijn, welke prijserosie vertonen, waar de groei vandaan moet komen.

Bij ADAS/HD-maps heeft TomTom behoefte om gevoed te worden in (gigantische hoeveelheden) data. Dit zal per contract verschillend zijn, maar er zal uitbetaald worden in een mix van data en euro's.

Dit alles maakt forecasten van het geheel schier onmogelijk...
Biofoed
8
quote:

Biofoed schreef op 29 september 2022 17:22:

[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, een aantal berichten is bij dezen verwijderd. Laatste waarschuwing.]
Beste Moderator,

Ik heb nog even getwijfeld of ik op uw verwijdering van mijn bericht en uw laatste waarschuwing moest reageren, daarom nu pas een reactie, maar ik was van mening dat het van mijn kant terecht is om van u hierop een toelichting te vragen, daarom dit bericht.

U schrijft namelijk "aantal verwijderde berichten" en "Laatste waarschuwing". Volgens mij is dit mijn eerste verwijderde bericht sinds 2014 (start van mijn account) en betrof dit bericht slechts een letterlijke plaatsing van openbare informatie die ik online vond toen ik de naam van een poster google-de die in de jaren dat ik haar op dit forum tegen kom , TT en haar directie uitmaakt voor alles wat lelijk is zonder inhoudelijk op TT en/of haar beurskoers in te gaan. Uit de openbare informatie vond ik hierover informatie wat mij een nieuw inzicht gaf. Ik begrijp dat u dit beschouwd als persoonlijk aanvallen, kunt u mij dan aangeven waar de grens exact ligt, dus wat mag wel en wat niet, zodat ik niet opnieuw in de fout ga? Alvast dank.

Mijn door u verwijderde bericht was daarnaast slechts een reactie op haar volstrekt onzinnige bericht om de wereldwijde grote beursdaling van gister wederom te gebruiken om, niet voor het eerst, TT in een kwaad daglicht te zetten. Toen ik op zoek ging naar eerder verwijderde berichten van mij kwam ik medio juni een vergelijkbaar bericht van haar met een vergelijkbare reactie van mij tegen. Hoewel ik zag dat ik toen aangaf haar berichten niet meer serieus te nemen, merk ik nu dat het soms toch lastig om gewoon door te scrollen bij haar reactie(s) op hele rode beursdagen als gisteren.

Ik hoop en vertrouw erop dat u dit bericht wilt en kunt beantwoorden zodat het voor mij helder is in hoeverre ik mag reageren op in mijn ogen inhoudsloze berichten die slechts uitlokking en het ventileren van een persoonlijke frustratie tot doel hebben. Ik verneem ook graag of de laatste waarschuwing van toepassing is indien dit daadwerkelijk pas het eerste bericht van mij was dat verwijderd is. Indien het wel eerder is gebeurd dat ik iemand persoonlijk heb aangevallen, kunt u mij dan het betreffende bericht mailen, mijn mailbox is bij u bekend als lid, zodat ik zelf kan beoordelen of er sprake is van een trend en uw waarschuwing terecht is? Voor de volledigheid nog de toevoeging dat dit geen kritiek op de moderatie is maar slechts een verzoek om aanvullende informatie.

Ik hoop van u te vernemen en alvast dank voor uw reactie.
Wereldbelegger
0
De vaak herhaalde houvast voor B&H belegger(s) in TT

Wij zien veel potentie voor TomTom om de aankomende jaren hard te groeien en daarmee de operationele winst te verbeteren. Door beperkte investeringen in vaste activa zal dit ook leiden tot een stevige positieve kasstroom. Het bedrijf heeft de potentie om haar lange termijn omzetdoelstelling van € 1,5 – 2,0 miljard te realiseren en kan dit doen met relatief beperkt extra investeringen. Wij verwachten dat als dit gebeurt de markt anders naar TomTom gaat kijken met een andere waardering als gevolg.

Teslin op 28 jan 2022 bij een koers van 8,33
Gewoon aandeel 4.065.452,00
Kapitaalbelang 3,07 %
Stemrecht 3,07 %

Teslin op 14 juni 2022 bij een koers van 7,47
Gewoon aandeel 6.637.500,00
Kapitaalbelang 5,01 %
Stemrecht 5,01 %

Actuele koers 7,26
De markt kijkt NA negen maanden nog (steeds) niet anders naar TomTom.
Tja…….

Wat geleerd deze negen maanden?
De koers is de koers.
15 x 6 is gelijk aan 10 x 9
Tussen 6,00 en 6,50 een prima bijkoopmoment.

OJA
Niet vergeten: Teslin kan haar belang in TT al stiekem uitgebreid hebben tot onder de 10% zonder dat wij pietparticulieren er iets van af weten. Dat is ook iets om van te dromen.
[verwijderd]
1
quote:

pwijsneus schreef op 30 september 2022 14:07:

[...]

Misschien een 5e aan toevoegen;

5. de omzetverdeling binnen de groep tussen tradionele licentie van navigatiekaarten, traffic, en "nieuwe" business zoals ADAS, HD-maps, EV-services

Het is onduidelijk hoe deze verdeling in elkaar zit, en welke pilaren stabiel zijn, welke prijserosie vertonen, waar de groei vandaan moet komen.

Bij ADAS/HD-maps heeft TomTom behoefte om gevoed te worden in (gigantische hoeveelheden) data. Dit zal per contract verschillend zijn, maar er zal uitbetaald worden in een mix van data en euro's.

Dit alles maakt forecasten van het geheel schier onmogelijk...
Op veel van deze vragen kun je zelf antwoord geven.

In telegramstijl: prijzen reguliere product stabiel maar voor zelfde geld wordt wel een steeds beter product verwacht of aanvullende content, groei zit in ADAS, EV, APAC regio, orders die al in boek zitten maar per 2023 op markt komen, software suite (Indigo), HD maps (verdere toekomst dan ADAS), software development kits, verhoging take rates door uniformering software aan klantzijde (zie CARIAD en STLA SmartCockpit), non-automotive usecases voor maps (display) en in partnerships (TT ontwikkelt samen met een partner een Indigo suite van software én hardware). Nogmaals: een klant ‘betaalt’ niet in data, data levering is een randvoorwaarde bij afname van het product, ook om deze te verbeteren.
Wereldbelegger
3
quote:

*JustMe* schreef op 30 september 2022 15:26:

[...]

Op veel van deze vragen kun je zelf antwoord geven.

In telegramstijl: prijzen reguliere product stabiel maar voor zelfde geld wordt wel een steeds beter product verwacht of aanvullende content, groei zit in ADAS, EV, APAC regio, orders die al in boek zitten maar per 2023 op markt komen, software suite (Indigo), HD maps (verdere toekomst dan ADAS), software development kits, verhoging take rates door uniformering software aan klantzijde (zie CARIAD en STLA SmartCockpit), non-automotive usecases voor maps (display) en in partnerships (TT ontwikkelt samen met een partner een Indigo suite van software én hardware). Nogmaals: een klant ‘betaalt’ niet in data, data levering is een randvoorwaarde bij afname van het product, ook om deze te verbeteren.
Waarom is het allemaal zo revolutionair wat u noemt?
Is het niet meer dan doorontwikkeling van bestaande producten?
Iets wat je van elk softwareontwikkeling gerelateerd bedrijf mag verwachten?

“orders die al in boek zitten”
Het klinkt allemaal zo hoopgevend. Maar TT heeft al jaren orders die ‘al in het boek zitten’.

"Partnerships"
Ook al jaren.

Waarom is het vanaf 2023 opeens anders? Na inmiddels al vier transitiejaren?
[verwijderd]
5
quote:

Wereldbelegger schreef op 30 september 2022 15:56:

[...]

Waarom is het allemaal zo revolutionair wat u noemt?

Zeg ik dat?

“orders die al in boek zitten” Het klinkt allemaal zo hoopgevend. Maar TT heeft al jaren orders die ‘al in het boek zitten’.

zie eerder vandaag geposte quote. Per 2023 gaat er gefactureerde omzet komen uit deals die afgelopen jaren zijn gesloten

"Partnerships"
Ook al jaren.

Cariad partnership is nieuw en kan meer uitkomen. Er zit *vooralsnog* geen HD maps deal in. Die gaat CARIAD wel nodig hebben. Ze hebben voor 4 miljard aan lidar sensoren ingekocht; HD maps horen daarvbij. Foxconn consortium is nieuw (maar zit meer in innovatie fase dan commerciele fase). En hopelijk het consortium rondom Stellantis met Amazon en Foxconn. Lijkt er wel op

Waarom is het vanaf 2023 opeens anders? Na inmiddels al vier transitiejaren?

omdat dit al in de outlook is gezegd en vanwege bovenstaande. Eigenlijk was de transitie in 2019 al voorbij. Werd specifiek in capital markets day gepresenteerd in 2019. We zijn over dode punt heen, gaan jarenlang groeien en staan er ook technologisch goed voor. Precies toen kwam Covid en als gevolg daarvan chips. Precies op moment dat oogsten zou starten. Goed, dit is nu eenmaal gebeurd; pech komt ook voor. Ook voor TT belangrijk moment; Indigo op de CES, ging lastminute niet door door Omicron, daardoor geen PR moment.
boem!
3
jij geeft aan de laatste 4 jaar als transsitiejaren te willen bestempelen terwijjl bij mij 2020-2022 eerder in de catagorie rampjaren thuishoort.

dat men 2022 als transitiejaar heeft omgetoverd is voor mij een treffend voorbeeld van goed ondernemersshap
[verwijderd]
0
quote:

boem! schreef op 30 september 2022 16:25:

jij geeft aan de laatste 4 jaar als transsitiejaren te willen bestempelen terwijjl bij mij 2020-2022 eerder in de catagorie rampjaren thuishoort.

dat men 2022 als transitiejaar heeft omgetoverd is voor mij een treffend voorbeeld van goed ondernemersshap
Rampjaren is ook relatief. Financieel geen pepernoot verdiend maar ook niet zwaar op cash hoeven interen. En volop blijven innoveren terwijl HERE meerdere keren moest reorganiseren en startups in HD maps fondsen zagen opdrogen. Dat is ook waar je een crisistijd voor moet gebruiken, om in elk geval je relatieve positie te verbeteren.

De grootste zorg is Oekraine. Niet inflatie, ik denk dat je volgend jaar zelfs deflatie kan krijgen zodra het lente wordt. Maar wat in die regio gaat gebeuren — ik vermoed een implosie van Rusland — is een black box.
tatje
0
quote:

tatje schreef op 30 september 2022 11:16:

Locatie technologie 2023 outlook 425 - 475
Opex zonder D en A 440 ipv 420

Locatie technologie laten we met 12% groeien
Opex zonder D en A laten we met 5% groeien.

Wat zien we dan eind 2030

Locatie technologie eind 2030 450 7 jaar samengesteld 12% is 995 miljoen
opex zonder D en A 2023 440 7 jaar samengesteld 5% is 620

Omzet 995
gross profit 895
opex zonder D en A 620
ebitda 275
D en A 11 PPE en 14 Lease totaal 25
ebit 250

bijna 2 euro per aandeel.

15% durf ik niet te nemen bij locatie technologie, want dan is een omzet van 1197 en dan zou de ebit 180 miljoen hoger zijn.
Zeg een 3,30 per aandeel .

Natuurlijk is het potentie .

Dat zegt Teslin ook !

Wij zien veel potentie voor TomTom om de aankomende jaren hard te groeien en daarmee de operationele winst te verbeteren. Door beperkte investeringen in vaste activa zal dit ook leiden tot een stevige positieve kasstroom. Het bedrijf heeft de potentie om haar lange termijn omzetdoelstelling van € 1,5 – 2,0 miljard[3] te realiseren en kan dit doen met relatief beperkt extra investeringen. Wij verwachten dat als dit gebeurt de markt anders naar TomTom gaat kijken met een andere waardering als gevolg.

Tja !
Ik zou zeggen, het is mogelijk.

450 locatie technologie in 2023 geeft bij een CARG van 12% 995 miljoen omzet in 2030
450 locatie technologie in 2023 geeft bij een CARG van 15% 1197 miljoen omzet in 2030

opex zonder D en A in 2023 440 geeft bij een CARG van 5% van 620

Locatie technologie 2022 450 met 12% CARG geeft een ebit in 2030 van 250 miljoen.
Locatie technologie 2022 450 met 15% CARG geeft een ebit in 2030 van 450 miljoen.

KIES MAAR.

Heb vanavond een lekker glaasje wijn verdiend :-)

Doei
Beperktedijkbewaking
7
Over het glazen plafond klagen vooral goed opgeleide vrouwen. Terwijl het pas echt van toepassing is op VMBO en MBO opgeleide meisjes. Die ik ken, ze stonden aan mijn bed toen ik ernstig ziek was en toen ik nog thuiszorg nodig had. Ik hou van hen.

Als hoger opgeleide vrouwen nog lullen over het glazen plafond verkopen ze onzin. Bij TomTom, een aandeel en bedrijf dat dat ik heel goed ken, verscheen de ene na de andere vrouwelijke nitwit als commissaris. Het hielp natuurlijk niets.
Om van Corinne met haar 'sporthorloges' maar te zwijgen.

De enige vrouw die daar kennis en geweten had was CFO Wyatt. Maar die vertrok schielijk toen zij het niet meer aan kon met Harold Goddijn en zijn kornuiten. Ze vertrok, zelfs met achterlaten van vele optierechten.
Spoorstudent
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 2 oktober 2022 10:44:

Over het glazen plafond klagen vooral goed opgeleide vrouwen. Terwijl het pas echt van toepassing is op VMBO en MBO opgeleide meisjes. Die ik ken, ze stonden aan mijn bed toen ik ernstig ziek was en toen ik nog thuiszorg nodig had. Ik hou van hen.

Als hoger opgeleide vrouwen nog lullen over het glazen plafond verkopen ze onzin. Bij TomTom, een aandeel en bedrijf dat dat ik heel goed ken, verscheen de ene na de andere vrouwelijke nitwit als commissaris. Het hielp natuurlijk niets.
Om van Corinne met haar 'sporthorloges' maar te zwijgen.

De enige vrouw die daar kennis en geweten had was CFO Wyatt. Maar die vertrok schielijk toen zij het niet meer aan kon met Harold Goddijn en zijn kornuiten. Ze vertrok, zelfs met achterlaten van vele optierechten.
Dat was het moment voor particuliere beleggers om afscheid te nemen en het forum te sluiten.
sniklaas
0
Welke supporter verwacht nog dat een 5% stijging van de loonkosten bij TT voldoende zal zijn nu de FNV haar eis opwaarts heeft bijgesteld van 12 naar 17%…

www.telegraaf.nl/financieel/207035005...
[verwijderd]
0
quote:

sniklaas schreef op 2 oktober 2022 20:32:

Welke supporter verwacht nog dat een 5% stijging van de loonkosten bij TT voldoende zal zijn nu de FNV haar eis opwaarts heeft bijgesteld van 12 naar 17%…

www.telegraaf.nl/financieel/207035005...
Allemaal leuk en aardig, maar die 17% inflatie is een maand op maand inflatie. Die van september 2022 vergeleken bij september 2023. En deze wordt voornamelijk door de gasprijs veroorzaakt. Als per 1 november de gasprijs wordt gemaximeerd, daalt deze inflatie naar zo'n 6%. Dat is nog steeds veel, maar geen 17%. Dat zou een effectieve 11% loonsverhoging zijn na inflatiecorrectie. Die gasten bij FNV zijn niet helemaal wijs.
sniklaas
1
quote:

*JustMe* schreef op 3 oktober 2022 02:05:

[...]
Een looneis van +17% is inderdaad net zo absurd dan in je opgeschreven verwachtingen rekening houden met een +5% stijging van de kosten voor 2022.

De personeels reductie van 10% zal inmiddels in 2022 onvoldoende zijn om de stijging van de kosten te compenseren..
901 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 40 41 42 43 44 45 46 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront