TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2022

1.295 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
Wereldbelegger
0
Powerpointplaatjes bij de Q3 cijfers en CMD weer aanpassen?

Europese automakers hebben geen hoop op groei dit jaar

Europese automakers waarschuwen voor weer een jaar met dalende verkopen. De autoproducenten vragen beleidsmakers ook om meer steun voor de industrie die worstelt met het herstel uit de coronacrisis.

Volgens de koepel van Europese autoproducenten ACEA zullen de verkopen dit jaar 1 procent lager uitvallen in vergelijking met een jaar eerder. Daarmee zullen in totaal 9,6 miljoen nieuwe personenauto's worden verkocht. Gelet op de laatste maanden is wel sprake van herstel, maar niet genoeg om tot groei te komen, aldus de koepelorganisatie. Afgezet tegen de periode van voor de coronacrisis liggen de verkopen circa een kwart lager.

bron:
www.welingelichtekringen.nl/anp/europ...
Wereldbelegger
0
Powerpointplaatjes bij de Q3 cijfers en CMD weer aanpassen met nieuwe groeicijfers?

Grondstoffen
Tot voor kort maakten de autofabrikanten zich zorgen over productiebeperkingen die het autoaanbod beperkten. Nu wegens de op hol geslagen inflatie en de vrees voor een recessie op de vraag. "Om een terugkeer naar groei te garanderen, met een nog groter aandeel van de verkoop van elektrische voertuigen zodat de klimaatdoelstellingen kunnen worden gehaald, moeten we dringend de juiste randvoorwaarden creëren", aldus Zipse.

De ACEA-topman wees onder andere naar de leveringszekerheid van kritieke grondstoffen zoals lithium en zeldzame aardmetalen. Daar zou wat hem betreft de EU een rol in moeten hebben. Ook wees Zipse op de versnelde uitrol van laadinfrastructuur voor elektrisch rijden die nodig is.

bron:
www.welingelichtekringen.nl/anp/europ...
[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 7 oktober 2022 16:57:

Pricing-power op zijn TomToms?

Gratis online navigatie-app TomTom AmiGO nu ook voor CarPlay

TomTom is van oudsher een bedrijf voor offline navigatie: vroeger met de aparte navigatiesystemen, de laatste jaren vooral met de TomTom Go Navigation-app. Hoewel TomTom Go Navigation wel steeds meer online onderdelen heeft, moet je alsnog een kaart van een bepaalde regio downloaden om de app te kunnen gebruiken. Bovendien zit je hier vast aan een abonnementenmodel, waardoor je de app niet gratis kan gebruiken. Sinds enige tijd is er daarom de gratis online tegenhanger TomTom AmiGO. De app is qua opzet vergelijkbaar met Waze, waarbij de community van gebruikers de data aanlevert zoals file-informatie, flitsers en meer. Het goede nieuws is dat dit nu dus ook met CarPlay kan.

bron:
www.iculture.nl/nieuws/tomtom-amigo-c...
Tja, je moet toch wat als je je producten aan de straatstenen niet kwijtraakt. Ik voorzie een nieuwe ontslagronde bij het bedrijfje. Weet iemand of het ontslaan van medewerkers het management bonussen oplevert? Ik las hier ergens dat grootschalig ontslag de cijfers ten goede komt.
[verwijderd]
1
Misschien handig ter duiding. Dit was de AvA, nog voor de Q2 cijfers. Inmiddels weten we dat het om 500 man en 40 mio besparing gaat.

====

De voorzitter
Dan komen we nu aan bij het vierde en laatste punt van deze vergadering, de sluiting. Voordat ik afsluit, zijn er nog vragen van de aanwezige aandeelhouders?

De heer Jorna, VEB.
Als ik de kans krijg, laat ik die natuurlijk niet onbenut. Mevrouw ’t Hooft-Bolle gaf het al eerder aan. Als bliksemschicht bij heldere hemel was eigenlijk de aankondiging van TomTom dat jullie de kaarten anders gaan maken en dat daarvoor minder handjes nodig zijn. De heer Goddijn gaf aan dat daar een concurrentievoordeel uit voort komt. Kunt u aangeven waar dat concurrentievoordeel zit? Worden uw kaarten goedkoper of beter op de markt?

De heer Goddijn
Dat concurrentievoordeel komt van twee (2) kanten. Allereerst worden onze kaarten veel gedetailleerder en rijker. Daarmee worden ze beschikbaar voor een grotere reeks van applicaties dan dat we op dit moment kunnen bedienen. We krijgen ook een betere dekking van de wereld. Onze voornaamste business komt nu uit Noord-Amerika en Europa, maar met name in Afrika, Azië en Latijns-Amerika krijgt de kwaliteit van onze kaarten een enorme boost. Dat maakt dat de beschikbare markten groter worden. De kaarten worden beter, omdat ze verser zijn. We hebben minder tijd nodig om een verandering, die plaatsvindt in de echte wereld, tot uitdrukking te laten komen in onze database. Dat heeft dus allemaal met kwaliteit en toepassingsmogelijkheden te maken, en met het type klant dat je met je producten kan bedienen. Daar zien we een uitbreiding langs twee assen, geografisch en het type toepassing dat we kunnen adresseren. Het tweede belangrijke voordeel is dat we dit kunnen doen met een veel hogere mate van automatisering en dat betekent dat we minder mensen nodig hebben. Dus de kosten zullen ook naar beneden gaan.

De voorzitter
Beter waar voor minder geld is de korte samenvatting.

De heer Jorna
Dat getuigt van goed ondernemerschap. Als u dan kijkt naar de Algemene Vergadering jongstleden, waar u aangaf dat de cultuur van TomTom er één is die gekoesterd moet worden en dat u daardoor bijna geen personeelstekort heeft. Mensen willen heel graag bij TomTom werken. Heeft dat imago schade opgelopen nu u in de krant komt met vijfhonderd (500) ontslagen?

De heer Goddijn
Nee, dat denk ik niet. Het is natuurlijk een rauwe aankondiging. Vijfhonderd (500) mensen op een personeelsbestand van ruim vierenhalf duizend (4.500) is best aanzienlijk, maar ik denk ook dat het duidelijk is voor iedereen die bij TomTom werkt dat we vooruit moeten en dat we dingen op een slimmere manier tot stand kunnen brengen en in kunnen richten. Het is geen gemakkelijke beslissing en het is ook ingrijpend. Het treft ook mensen in alle gelederen en in allerlei landen. Vaak ook mensen die al lang bij TomTom werken. Dat maakt het extra pijnlijk. Maar het is wel de juiste beslissing en de richting die we in moeten. Ik ben blij dat we nu in de situatie zijn dat we dat kunnen doen en dat we door de zure appel heen bijten om toch sneller en lichtvoetiger vooruit te gaan. Dat betekent ook dat we een nieuw type werknemer binnen moeten gaan halen. We hebben natuurlijk altijd veel handmatig werk moeten doen, dat zit nou eenmaal in de aard van het kaarten bouwen. Het talent waar we nu naar op zoek zijn heeft veel meer met software engineering te maken, met ‘artificial intelligence’ en ‘data science’ etc. Je ziet ook dat de samenstelling van het personeel aan het veranderen is.

De heer Jorna
Dus het kwam binnen het bedrijf niet als een verrassing, mag ik aannemen.

De heer Goddijn
Dat komt natuurlijk altijd als een verrassing. Mensen begrijpen dat als je hier werkt, dat er dingen veranderen en dat we die richting in gaan, maar als het dan eenmaal zover is, komt dat toch wel hard aan. Zo zit het leven een beetje in elkaar. Het is niet de eerste keer dat we door zo’n transitie heen gaan. Dat maakt het allemaal niet makkelijker, maar ik denk dat het voor iedereen die bij TomTom werkt duidelijk is wat we proberen te bereiken. Ik denk ook dat de support van TomTom’ers universeel is voor deze toch moeilijke beslissing.

De heer Jorna
Tot slot, ik neem aan dat u nu geen mededelingen wilt of kunt doen omtrent de te bereiken kostenverlaging dan wel welke reorganisatiekosten TomTom voor zijn rekening moet gaan nemen. Dat komt bij de halfjaar cijfers?

De heer Titulaer Ja.

De heer Goddijn
Ja, Taco is dit aan het voorbereiden.
[verwijderd]
0
quote:

*JustMe* schreef op 7 oktober 2022 17:29:

De heer Jorna, VEB.
Als ik de kans krijg, laat ik die natuurlijk niet onbenut. Mevrouw ’t Hooft-Bolle gaf het al eerder aan. Als bliksemschicht bij heldere hemel was eigenlijk de aankondiging van TomTom dat jullie de kaarten anders gaan maken en dat daarvoor minder handjes nodig zijn. De heer Goddijn gaf aan dat daar een concurrentievoordeel uit voort komt. Kunt u aangeven waar dat concurrentievoordeel zit? Worden uw kaarten goedkoper of beter op de markt?

Dit kwam natuurlijk niet ‘als donderslag bij heldere hemel’ zoals de VEB zei. Dit hing al twee jaar in de lucht.

In de afgelopen 2 jaar is al regelmatig aangegeven aan analisten dat lagere kosten door meer geautomatiseerd kaarten onderhoud zouden komen per 2023. Dat betekent automatisch minder mensen.

Enige wat we ons op dit forum afvroegen is waarom exact nu? Kunnen twee dingen zijn. Ofwel er is technologisch iets verbeterd / een doorbraak aan het platform. Of is er een nieuwe toegang tot een hoop data.

Dat tweede sluit ik niet uit. Want waarom zouden nu ineens de data in Azie toenemen in kwaliteit? Is er een nieuwe pijp met data tomtom’s kant op gekomen? En via wie dan? Dit soort vertrouwelijke dingen zal TT niet zo snel iets over zeggen. Alles rond data is nogal sensitief.
Wereldbelegger
0
Gewoon positief blijven.

vrijdag 8 oktober 2021 slotkoers 6,36
Slotkoers op donderdag 14 oktober Q3 cijferdag 6,68

vrijdag 7 oktober 2022 koers 7,47
Dat is 111 centen meer
Maar ook een handelsdag extra voordat de cijfers worden gepubliceerd.
Fantastisch vooruitzicht. Wat kan je gebeuren?
[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 7 oktober 2022 17:14:

Powerpointplaatjes bij de Q3 cijfers en CMD weer aanpassen met nieuwe groeicijfers?

bron:
www.welingelichtekringen.nl/anp/europ...
In Duitsland is de verkoop van januari tot en met september 7,4% lager dan vorig jaar, maar zijn de verkopen in september 14% hoger dan vorig jaar…

German sales rose 14% in September, boosted by demand for EVs

FRANKFURT -- New-car sales rose in Germany 14 percent in September, as delivery backlogs eased and demand for battery-electric cars continued to grow.

Registrations for the month were 224,816, according to data from the KBA motor transport authority published on Thursday.

Sales of full-electric vehicles increased 32 percent for a 19.7 percent market share. Diesel vehicle sales rose 22 percent but diesel's 17 percent share of the market was below that of pure electric cars.

The VDIK importers association said the September double-digit growth was encouraging, but warned that the rise was largely due to an extremely weak month last year and automakers fulfilling orders built up in previous months when the Ukraine war and microchip shortages hit production.

Through September, registrations are down 7.4 percent to 1.86 million.
[verwijderd]
0
quote:

*JustMe* schreef op 7 oktober 2022 17:43:

[...]

In Duitsland is de verkoop van januari tot en met september 7,4% lager dan vorig jaar, maar zijn de verkopen in september 14% hoger dan vorig jaar…

German sales rose 14% in September, boosted by demand for EVs


En dit is Frankrijk

French sales up 5.5% in September to extend gains Skoda, Toyota and Mercedes were big winners as French new-car sales rose by 5.5 percent in September.

europe.autonews.com/sales-market/fren...
[verwijderd]
0
quote:

*JustMe* schreef op 7 oktober 2022 17:47:

[...]

En dit is Frankrijk

French sales up 5.5% in September to extend gains Skoda, Toyota and Mercedes were big winners as French new-car sales rose by 5.5 percent in September.

europe.autonews.com/sales-market/fren...
En dit is de UK

UK new car registrations up 4.6% in September on EV sales www.reuters.com/world/uk/uk-registers...
Wereldbelegger
0
Wat beweren de analisten over de kosten in 2022 en 2023 in hun pre consensus

Pre Q1 2022
Operating expenses
2022 2023
506 478

Pre Q2 2022
Operating expenses
2022 2023
509 487

Pre Q3 2022
Operating expenses
2022 2023
546 483

Al drie kwartalen consensus voor 2023 met min of meer dezelfde kosten
Terwijl het netto resultaat van min 27 (1ste consensus) groeit naar min 39 in de laatste pre consensus
[verwijderd]
0
quote:

*JustMe* schreef op 7 oktober 2022 17:43:

[...]

In Duitsland is de verkoop van januari tot en met september 7,4% lager dan vorig jaar, maar zijn de verkopen in september 14% hoger dan vorig jaar…

German sales rose 14% in September, boosted by demand for EVs

De Europese automarkt zal voor heel 2022 met 1% krimpen tov 2021 (@Wereldbelegger’s link en andere reports) Dit was TomTom’s Q2 automotive omzet bij een gelijkblijvende Europese automarkt.

Automotive operational revenue increased with 12% to EUR 71 million. This is better than the development of the car production volumes in our core markets.

Car production levels in Europe were roughly flat year on year, while North America saw production grow roughly 15%. Combined, production growth in our core markets was high single digits. Our outperformance was a result of market share gains. Some of the contracts we signed over the last years saw a ramp-up in production during this quarter
Wereldbelegger
0
Het bekende lijstje van boem!

2023 FCF 52 mio
2024 FCF 88 mio
2025 FCF 128 mio
2026 FCF 176 mio
De koersen die hierbij horen zijn resp 10 , 16 , 22 en 29 euro

Het Pre Q3 2022 lijstje van de analisten - die kijken alleen wat minder ver.
2023 FCF 21 mio

Koers die daar bij hoort?
Wereldbelegger
0
Duitsland, Frankrijk en UK de eerste zwaluwen? Zie hierboven

Autoverkoop in België op laagste niveau in 40 jaar

De autoverkoop in ons land is de laatste jaren ferm ingestort, zo laten verschillende mensen uit de autosector weten. De cijfers zouden het laagst in 40 jaar tijd liggen. De moeilijke economische situatie zorgt dat steeds minder mensen budget voorhanden hebben om een auto te kopen, maar ook de lange levertijden en het tekort aan onderdelen spelen een grote rol.

In 2019 waren er nog 550.000 nieuwe inschrijvingen van wagens in België, maar in 2021 waren dat er slechts 383.000. Ook in de eerste negen maanden van dit jaar zien we een verdere daling van dit aantal. Filip Rylant van mobiliteitsfederatie Traxio vertelt aan ‘VTM NIEUWS’ dat deze daling ongezien is: “Voor zo’n laag aantal moeten we terug gaan naar het begin van de jaren 1980”, zegt Rylant.

bron:
www.hln.be/mobiliteit/autoverkoop-in-...
[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 7 oktober 2022 18:10:

Duitsland, Frankrijk en UK de eerste zwaluwen? Zie hierboven

Autoverkoop in België op laagste niveau in 40 jaar

De autoverkoop in ons land is de laatste jaren ferm ingestort, zo laten verschillende mensen uit de autosector weten. De cijfers zouden het laagst in 40 jaar tijd liggen. De moeilijke economische situatie zorgt dat steeds minder mensen budget voorhanden hebben om een auto te kopen, maar ook de lange levertijden en het tekort aan onderdelen spelen een grote rol.

In 2019 waren er nog 550.000 nieuwe inschrijvingen van wagens in België, maar in 2021 waren dat er slechts 383.000. Ook in de eerste negen maanden van dit jaar zien we een verdere daling van dit aantal. Filip Rylant van mobiliteitsfederatie Traxio vertelt aan ‘VTM NIEUWS’ dat deze daling ongezien is: “Voor zo’n laag aantal moeten we terug gaan naar het begin van de jaren 1980”, zegt Rylant.

bron:
www.hln.be/mobiliteit/autoverkoop-in-...
Ook Belgie hoor…

Belgische automarkt groeide met 16%

We geloofden het niet meer: na 14 maanden van daling begon de Belgische automarkt in augustus weer te stijgen. Een trend die werd bevestigd met de verkoopcijfers voor de maand september: + 16,9%!

gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie...
Wereldbelegger
0
Autobouwers verwachten dit jaar forse krimp in verkoop op Europese markt
datum: 7 oktober 2022

De automarkt zal in Europa dit jaar naar verwachting met 26 procent krimpen ten opzichte van pre-coronajaar 2019. In vergelijking met vorig jaar zou de verkoop van personenwagens in Europa 1 procent lager uitkomen. Dat meldt de koepel van Europese autobouwers ACEA vandaag. De sector dringt aan op een beleidskader dat de markt toelaat om te herstellen en de overstap te maken naar nulemissies.

bron:
www.hln.be/autobedrijven/autobouwers-...

Wat beweren de analisten over Automotive in 2022 en 2023 in hun pre consensus

Pre Q1 2022
Automotive
2022 2023
252 304


Pre Q2 2022
2022 2023
233 278


Pre Q3 2022
2022 2023
233 281

Revenue Automotive 2023 dalen in hun ogen.
In drie kwartalen voorspelling: van 304 naar 281
tatje
0
In 1e HJ 2022 was er aan opex 294

De consensus Q3 laat 127 zien, maal 2 en 2e HJ wordt 254

294
254
totaal 548

Min 30 miljoen restrcturing

Opex 518
D en A 58
opex zonder D en A 460

Taco had het over 520 min D en A 55 is 465

Voor 2023 had Taco het over 470 aan opex min D en A 50 is opex zonder D en A 420

Taco 420
consensus 433
neem 440

440 opex zonder D en A in 2023 geeft bij 5% CARG na 7 jaar dus in 2030 620

De outlook heeft het over locatie technologie in 2023 tussen de 425 en 475
Ik neem 450 in 2023

450 met een CARG van 12% geeft in 2030 omzet van 996
450 met een CARG van 15% geeft in 2030 omzet van 1187

Bij 12% zou de ebit 250 miljoen zijn
Bij 15% zou de ebit 430 miljoen zijn.

Ik verzin het niet.

De outlook van TT en de opex van de analisten.

Het is momenteel ambitie, kansen en verwachtingen.

Natuurlijk kan er veel veranderen.

Trouwens 3/4 van het personeel werkt buiten Nederland.

At 31 December 2021, the group had a headcount of 4,424 (2020: 4,477) employees.
During 2021, 3,279 (2020: 3,336) full-time equivalent (FTE) employees worked outside the
Netherlands.

Waarom zijn de pessimisten, zelf benoemde realisten niet op 9,24 uitgestapt.

Z..ken en toch hopen op een klapper.
[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 7 oktober 2022 18:22:

Wat beweren de analisten over Automotive in 2022 en 2023 in hun pre consensus

Pre Q1 2022
Automotive
2022 2023
252 304


Pre Q2 2022
2022 2023
233 278


Pre Q3 2022
2022 2023
233 281

Revenue Automotive 2023 dalen in hun ogen.
In drie kwartalen voorspelling: van 304 naar 281
Ze verwachten dus grofweg 50 miljoen meer omzet (gerapporteerde, IFRS) in 2023 vs 2022.
[verwijderd]
0
quote:

*JustMe* schreef op 7 oktober 2022 18:49:

[...]

Ze verwachten dus grofweg 50 miljoen meer omzet (gerapporteerde, IFRS) in 2023 vs 2022.
Alsof het iets uitmaakt wat jullie verwachten. Het huilverhaal met pech en moeilijke omstandigheden kan/zal zo maar weer uit de kast gehaald worden.

Iets met ezels en tig stenen…….

Koers € 7,45 inclusief 300 miljoen cash, dat zijn de feiten.
GLMF
2
[Modbreak IEX: Gelieve inhoudelijk te reageren, een aantal berichten is bij dezen verwijderd.]
sniklaas
1
quote:

GLMF schreef op 7 oktober 2022 20:00:

[...]
heb je goede ervaringen…….. schaam je man
gegeven jouw alias ben jij de ervaringsdeskundige op dat gebied…
1.295 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront