TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2022

1.295 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
NewKidInTown
0
quote:

boem! schreef op 17 oktober 2022 13:23:

je vergeet erbij te vertellen, dat de prod omzet in 2017 245 mio was en dit jaar 315 mio.
Daar heb je zeker een punt.
pwijsneus
4
quote:

*JustMe* schreef op 17 oktober 2022 13:00:

[...]

R&D is niet alleen een kostenpost. In de technologie sector is het een asset. Knowhow die waarde toevoegt aan het bedrijf. Daarom is TT ook niet voor prikkie over te nemen. Ze hebben mensen bij tech bedrijven (ook Google autonomous driving) weten te halen. Wordt steeds meer een software huis dan een kaartenmaker.

The organization is going through tremendous change. We have been able to attract an awful lot of talent. Also in difficult times during the corona crisis, in the last 2 years, we've been able to attract talent from class-leading tech companies. A lot of engineers like the stuff that we're doing. It's cutting-edge. It's impactful, it's important work with a real-world consequence and impact. And that's what helps us to transition also our capabilities from pure mapmaking to also building a world-class software engineering
Knowhow die waarde toevoegt aan het bedrijf, maar dat is bij TomTom onvoldoende het geval. Er zijn miljarden in de kaartenbak gestoken, echter is TomTom niet in staat er een succesvol businessmodel van te maken.

Enterprise groeit niet mee met hun klanten. Je zien MS Azure afgelopen jaren groeien als kool, we zien hiervan werkelijk niets terug in de cijfers. Het licenseren van kaarten draait komende tijd break-even, of zelfs met verlies.

En welke toegevoegde waarde heeft TomTom dan precies? Ze zijn meer dan 10 jaar bezig die kaartenbak op te poetsen. ISA, ADAS kaarten, zelfs een IVI is op eigen initiatief ontwikkeld, het levert geen pepernoot extra op.

TomTom is door de founders voor een prikkie over te nemen, in het andere draadje kun je haarfijn lezen dat ze de minderheidsaanhouders bij de cojones hebben; 3 zaken zijn belangrijk;

- Veiligstellen van bonusdoeleinden.
- Belastingstechnisch zo gunstig mogelijk wegzetten van vermogen.
- Totale controle over aandeel, indien TT erin gaat slagen om een succesvol businessmodel op te tuigen - dus wanneer geen cashburner meer is - halen de founders het van de beurs.

Maargoed, voorlopig is TT nog een cashburner. Dat zien we ook terug in het aandeel.

Ben eigenlijk wel benieuwd welke toegevoegde waarde je precies bedoeld bij TomTom. Waarin onderscheid TT zich ten opzichte van andere? Ze zijn zelfstandig, ze zijn goedkoop, en ze zijn een alternatief voor Google voor partijen die niet met de techreus willen werken.

Het levert alleen niet echt veel op. HERE heeft dezelfde problematiek.
Kuiken
0
quote:

*JustMe* schreef op 16 oktober 2022 23:13:

[...]

De high value proposities moeten nog komen, wat je tot nu toe in de cijfers ziet in afgelopen decennium is vooral "high volume, low value"

Ter illustratie... Toen Apple van TomTom gebruik ging maken - in het kortste persbericht ooit gepubliceerd in de mensheid www.tomtom.com/press-room/general/180... - gingen velen uit van extreme omzetten. Omdat Apple zoveel gebruikers heeft. Uiteindelijk denk ik dat Apple zo'n 30-40 miljoen per jaar betaalde. Dit komt omdat Apple zelf ook een software bedrijf is en veel dingen zelf doet, maar wel TT's ruwe map data gebruikt. Apple heeft zelf honderden miljoenen geïnvesteerd in haar kaarten applicatie en diverse lagen er op. Bij zo'n "hoog volume, lage waarde" deal is TomTom eigenlijk vooral de leverancier van de (pizza)bodem, maar niet van het beleg.

Als je klanten hebt die zelf de ballen verstand hebben van software en navigatie kan je hoge prijzen vragen voor een totaalproduct (de volledige pizza). Maar nu komt nog een flink deel van de Enterprise omzet komt uit klanten die zelf goed zijn in software, maar niet in data: UBER, Microsoft, Apple. Voor TT levert dit leuk geld op en een heleboel data. Apple heeft 1,8 miljard iOS gebruikers. Superveel data en met 'slechts' enkele tientallen miljoenen omzet. En die deal is in 2015 uitgebreid www.tomtom.com/press-room/general/189... zonder dat dit tot extra omzet leidde. Iets in natura?

TT gaat zich nu richten op de andere kant van de markt. Die OF niet de omvang en budgetten hebben om hun eigen software te ontwikkelen OF bedrijven die wel groot zijn en daarvoor de budgetten hebben, maar geen technologie bedrijven zijn en dit te ver van hun core business ligt. Dit lijkt me slim, je moet klanten bedienen waarbij jouw waarde hoog is. Hoge waarde én hoog volume is natuurlijk de sweet spot. Ik denk dat dat soort bedrijven ook bestaat. Er zijn ook grote transportbedrijven en food delivery bedrijven voor wie locatie en snelle bezorgtijd cruciaal is.
Dit beleid is ingezet onder Derk Haank en begint nu zichtbare vormen aan te nemen!!
Wereldbelegger
0
quote:

boem! schreef op 17 oktober 2022 12:48:

vooruitblik fcf tt in 2023vt/m 2025

prod omzet Automotive 380 mio gemiddeld in 2023 t/m 2025 geeft plus van 380-315 is 65 mio.

prod omzet Entreprise geeft plus van 25 mio

prodomzet Consumer geeft min vam 10 mio.

omzet derhalve een plus van 65 +25 -10= 80 mio per jaar

kosteneffecientie 2023 10 mio
kosten groei in 2024 en 2025 20 mio/

per saldo levert dat in 2025 een plus op aan fcf van 3*80 mio* 85%= 205 mio plus 10 mio-40 mio=175 mio

tax meegerekend een verbetering van 140 mio ofwel ruim 1 euro per aandeel.
Na de toch wel wat teleurstellende duur van de "afwachtingskoers"van € 8,50 NA de Q2 cijfers
is het zeer prettig om te lezen dat de koers al in 2025 29 euro zal bedragen i.p.v. pas in 2026.
Dat is een hoopvol uitgangspunt voor de B&H beleggers die 13 jaar of korter deze beursparel maar niet zien glanzen.
De worst wordt als het ware een jaartje teruggehangen. Voor mij als relatief korte B&H belegger geeft dat vertrouwen in mijn beslissing om afgelopen vrijdag wat stukjes bijgekocht te hebben onder mijn GAK.
Ik hoop dat ik dat de komende dagen weer kan doen. Liefst voor de CMD op 2 november. Daarna zou een deceptie zijn.

boem! 23 juli 2022 08:07

2023 FCF 52 mio
2024 FCF 88 mio
2025 FCF 128 mio
2026 FCF 176 mio
De koersen die hierbij horen zijn resp 10 , 16 , 22 en 29 euro
boem!
0
ik ben blij dat jij mij zo nauwgezet volg.

alleen hoor je de zaken niet mooier voor te stellen dan ze zijn.

in mijn opstelleng zie je nl de verbetering van de fcf welke in 2025 eindigt op 140 mo.

indien je daarvan het vertrekpunt afhaalt van -2% kom je uit op een door mij voorspelde FCF in 2025 van -10 mio +140 mio = 130 mio.

zoals je ziet GEEN veschil met mijn eerdere opgaaf van 128 mio
[verwijderd]
0
Het bedrijf bevalt me niet, maar wat valt er een hoop geld te verdienen met het aandeel rond de cijfers. Allemaal erg voorspelbaar. Tot de volgende cijferdag zou ik zeggen: leve de positivo’s en succes met het omhoogpraten!
[verwijderd]
4
Vrijdag oversold. Sterke resultaten, 3 kwartalen op rij beter dan de automotive markt en dan de analisten ramingen. Ook de eerste groei sinds Covid, maar wel een voorzichtige outlook voor 2023. Een lichte koersdaling zou mss op zijn plaats geweest zijn. CMD moet hier een goede medium termijn outlook tegenover zetten van 10% FCF. Dit was al het doel van TT en zou het moeten blijven.

Voelt een beetje als okt 2022, toen ging het aandeel van een bodem rond dezelfde als nu naar 9+. Vervolgens kon outlook niet bekoren en zakte het weer. Maar die outlook is inmiddels bekend (en is imho te verslaan in de loop van het jaar.

De directe oorlog impact is beperkt; geen impact op toeleveringsketen, die verbetert. Wel invloed op de conjunctuur en dus consumentenvertrouwen. Ik denk dat we daar wel doorheen komen. Putin haalt als hij geluk heeft de kerst of hij haalt troepen terug met kerst als cadeau en geste van barmhartigheid naar Russische families. Zijn land ligt wel in puin, zijn legacy is sowieso al kaduuk. Dat is niet meer te repareren. Dan moet zijn entourage maar bepalen wat er met hem moet gebeuren.
DeWalt
0
[verwijderd]
2
quote:

DeWalt schreef op 17 oktober 2022 17:50:

JPM verkocht 0,18% extra short afgelopen vrijdag www.afm.nl/nl-nl/professionals/regist...

~243k stuks short op een omzet van ~2,5mln stuks vrijdag.
Yep,

Zaten waarschijnlijk op het vinkentouw, zeker toen de koers naar € 7,80 ging eerst. Daarna snel verkocht om het sentiment rondom de cijfers te beïnvloeden en vervolgens konden ze verkopen in een markt waar nauwelijks nog kopers waren.

Dergelijke shorters doen wat ze willen, Nederland heeft andere zorgen.
[verwijderd]
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 17 oktober 2022 18:28:

CMD 24-9-2019 deed nauwelijks iets met de koers

Ik denk dat de koers niet meer wilde klimmen omdat de fut er uit was, hij stond al op 11,00 en groeiprognose was meer lange termijn. Destijds was er een mixed bag:

Plussen
- Orderboek was gegroeid tot 1,6 miljard.
- Helder inzicht in de strategie van de diverse business units.
- Klanten op podium zoals Microsoft en de supplier van Volvo, met ook goed verhaal over TT.
- Goed verhaal over autonomous driving.
- Omzetprojectie lange termijn met 15% CAGR en vooruitzicht meer dan miljard omzet uit content en software (as a service)

Minnen
- Omzetprojectie korte termijn (10% CAGR).
- Tele Atlas zou in drie jaar volledig worden afgeschreven dus 8 kwartalen op rij optische suggestie van veel hogere kosten
- Veel deferred revenue aanstaande, vanwege het software as a service model.
- De koers was al opgelopen naar rond de 11 euro ((op dit moment staat ie 7 euro, dus is wel andere situatie)

Een deel van bovenstaande kan zich herhalen, sowieso een matige FCF outlook voor 2023. Maar die afschrijving van Tele Atlas is nu helemaal afgerond en dat deferred revenue verhaal is nu minder sterk aanwezig. Ook staat TT over 2 weken voorafgaand aan CMD niet al op 11 euro. (mag wel natuurlijk :-))
win some...
4
quote:

*JustMe* schreef op 17 oktober 2022 21:46:

[...]

Ik denk dat de koers niet meer wilde klimmen omdat de fut er uit was, hij stond al op 11,00 en groeiprognose was meer lange termijn. Destijds was er een mixed bag:

Plussen
- Orderboek was gegroeid tot 1,6 miljard.
- Helder inzicht in de strategie van de diverse business units.
- Klanten op podium zoals Microsoft en de supplier van Volvo, met ook goed verhaal over TT.
- Goed verhaal over autonomous driving.
- Omzetprojectie lange termijn met 15% CAGR en vooruitzicht meer dan miljard omzet uit content en software (as a service)

Minnen
- Omzetprojectie korte termijn (10% CAGR).
- Tele Atlas zou in drie jaar volledig worden afgeschreven dus 8 kwartalen op rij optische suggestie van veel hogere kosten
- Veel deferred revenue aanstaande, vanwege het software as a service model.
- De koers was al opgelopen naar rond de 11 euro ((op dit moment staat ie 7 euro, dus is wel andere situatie)

Een deel van bovenstaande kan zich herhalen, sowieso een matige FCF outlook voor 2023. Maar die afschrijving van Tele Atlas is nu helemaal afgerond en dat deferred revenue verhaal is nu minder sterk aanwezig. Ook staat TT over 2 weken voorafgaand aan CMD niet al op 11 euro. (mag wel natuurlijk :-))
De 10% Cagr voor midterm was denk ik ook teleurstellend, omdat de outlook voor 2019 een LT omzet van 435 mio was t.o.v. 372 mio in 2018. Dat is een stijging van 17%. Dan valt 10% Cagr tegen.

Ook double digit FCF voor de midterm kun je zien in het licht van 13% FCF in 2018 en outlook 9% FCF in 2019. Ook niet echt een groeiscenario.

Daarnaast waren velen denk ik ook geinteresseerd in de plannen met de kaspositie van 372 mio. Gezien het voorafgaande traject met de verkoop van Telematics, waarbij voor een deel van de opbrengst een bewuste keuze was gemaakt voor kapitaalteruggave /aandelenvermindering, was denk ik ook de verwachting dat er al strategisch was nagedacht over de beste kapitaalallocatie van de resterende kaspositie..
[verwijderd]
2
quote:

win some... schreef op 17 oktober 2022 22:06:

[...]

13% FCF in 2018 en outlook 9% FCF in 2019. Ook niet echt een groeiscenario.

2018 is wel een beetje oude doos, maar ik heb toch even gekeken:

2018: 46% omzet uit Consumer en 54% uit business to business (Automotive & Enterprise)
2023: 13% omzet uit Consumer en 87% uit business to business (Automotive & Enterprise)

Destijds was die 54% van de omzet die Automotive en Enterprise bracht niet groot genoeg om de kosten van de gehele TomTom groep te dragen. Je had Consumer gewoon nodig. En ook als de A&E divisie groeide - wat ook is gebeurd - werd het totale resultaat gedrukt door krimp in Consumer.

Die tijd ligt nu achter ons. Als na 2023 Automotive & Enterprise groeit, dan groeit ook de totaalomzet en de free cashflow. My 2 cents. Voor na 2023 wordt de CAGR voorspelling voor Automotive & Enterprise 15%. Daarmee zal ook de groepsomzet met bijna 15% stijgen.
win some...
3
quote:

*JustMe* schreef op 17 oktober 2022 22:58:

[...]

2018 is wel een beetje oude doos, maar ik heb toch even gekeken:

2018: 46% omzet uit Consumer en 54% uit business to business (Automotive & Enterprise)
2023: 13% omzet uit Consumer en 87% uit business to business (Automotive & Enterprise)

Destijds was die 54% van de omzet die Automotive en Enterprise bracht niet groot genoeg om de kosten van de gehele TomTom groep te dragen. Je had Consumer gewoon nodig. En ook als de A&E divisie groeide - wat ook is gebeurd - werd het totale resultaat gedrukt door krimp in Consumer.

Die tijd ligt nu achter ons. Als na 2023 Automotive & Enterprise groeit, dan groeit ook de totaalomzet en de free cashflow. My 2 cents. Voor na 2023 wordt de CAGR voorspelling voor Automotive & Enterprise 15%. Daarmee zal ook de groepsomzet met bijna 15% stijgen.
In 2018 was de Ebitda van de Automotive en Enterprise 87 mio positief. Momenteel is de Ebitda van Automotive en Enterprise negatief. In 2018 leverden Automotive en Enterprise dus geld op, momenteel kost het geld. Consumer had zowel toen als nu een positieve Ebitda

Ik ga er daarbj wel vanuit dat TT in haar jaarverslag een waarheidsgetrouw beeld geeft voor wat betreft het toerekenen van de kosten aan de verschillende business-units.
Wereldbelegger
0
TomTom
Totale netto shortpositie op 18 oktober 2022: 1,88%

Shortsellpositie J.P. Morgan Asset Management van 1,70% naar 1,88%

Eerste Meldingsdatum - Naam - Percentage Actueel
Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 1,88%
Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 1,88%

Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
1,88% van 132.366.672 is: 2.488.493 aandelen
[verwijderd]
0
quote:

win some... schreef op 18 oktober 2022 07:56:

[...]

In 2018 was de Ebitda van de Automotive en Enterprise 87 mio positief. Momenteel is de Ebitda van Automotive en Enterprise negatief. In 2018 leverden Automotive en Enterprise dus geld op, momenteel kost het geld. Consumer had zowel toen als nu een positieve Ebitda

Ik ga er daarbj wel vanuit dat TT in haar jaarverslag een waarheidsgetrouw beeld geeft voor wat betreft het toerekenen van de kosten aan de verschillende business-units.
Precies wat ik zei dus. De algemene kosten worden naar rato verdeeld. Dus als consumer vs business to business van 50/50 naar 10/90 verhouding gaat, dan heeft dat impact op Ebitda van Automotive & Enterprise wat niet betekent dat die divisie minder draait, integendeel.
sniklaas
2
Hoeveel FTE’s zou TT in dienst hebben die op gezette tijden niets anders doen dan het imago proberen op te poetsen…
pwijsneus
3
quote:

*JustMe* schreef op 18 oktober 2022 08:15:

[...]

Precies wat ik zei dus. De algemene kosten worden naar rato verdeeld. Dus als consumer vs business to business van 50/50 naar 10/90 verhouding gaat, dan heeft dat impact op Ebitda van Automotive & Enterprise wat niet betekent dat die divisie minder draait, integendeel.
Hele geruststelling dat consumer de enige afdeling is die winst maakt.

Waarom lukt het TomTom en HERE niet winst te maken met die kaartenbak. Je gaf eerder aan dat 2023 nog een overgangsjaar zou worden, en dat er misschien vanaf 2024 iets van groei te bespeuren zou zijn.

OK, we wachten nog maar eens een jaartje af.

Misschien ipv Microsoft te vragen om iets te zeggen op de CMD, moeten ze gewoon geld vragen voor de diensten die TomTom aan ze levert. TomTom heeft zich laten uitknijpen door Google, daarna Apple, en nu is het Microsoft.
pwijsneus
4
Wordt het misschien ook niet eens tijd na 125 jaar dezelfde CEO dat er iemand het stokje overneemt die met een frisse blik in deze barre tijden de toko kan runnen.

Kijk naar de beloftes op de CMD 2019, is eigenlijk niets van terecht gekomen, gaat Goddijn weer zijn geloofwaardigheid in de waagschaal stellen? Er wordt niet geleverd, misschien eens tijd voor iemand anders om te proberen een einde te maken aan de eeuwigdurende transitie.
1.295 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 5,575
Verschil -0,155 (-2,71%)
Hoog 5,725
Laag 5,505
Volume 419.134
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront