Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Waterstof of watersof?

440 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 » | Laatste
voda
0
Gasunie ziet kansen op de Noordzee
admin - 4 uur geleden

Gasunie ziet kansen voor de aanleg van een waterstofnetwerk op zee. Maar er zijn kapers op de kust.
© Aangeboden door Change Inc.

Op de bodem van de Noordzee ligt een uitgebreid gasleidingennetwerk. | Credit: Adobe Stock

Gasunie, het netwerkbedrijf dat in Nederland het gasleidingennet aanlegt, onderhoudt en beheert, heeft zijn oog laten vallen op de Noordzee. Niet voor het transport van aardgas maar van groene waterstof. Het bedrijf dat 100 procent in overheidshanden is, werkt op land al aan het waterstofnetwerk van Nederland (Waterstofnetwerk NL), een netwerk voor het transport en de opslag van groene waterstof. Het past daarvoor bestaande gasleidingen aan en onderzoekt opslagmogelijkheden in oude zoutcavernes.

“Nederland heeft in het Klimaatakkoord een forse doelstelling voor waterstof opgenomen: 4 gigawatt in 2030”, zegt Werna Udding. Bij Gasunie is zij verantwoordelijk voor de offshore waterstofontwikkelingen. “En de internationale ambitie ligt nog hoger.” Afgelopen zomer ondertekende Nederland samen met Denemarken, Duitsland en België de Esbjerg-verklaring waarin zij afspraken de Noordzee als ‘groene energiecentrale’ te ontwikkelen.

In september liet minister voor Energie en Klimaat Rob Jetten weten te mikken op 70 gigawatt windvermogen op zee in 2050. In 2040 moet dat 50 gigawatt zijn. Een aanzienlijk deel daarvan zal bestemd worden voor het maken van groene waterstof.

Het duurzame gas kan onder andere ingezet worden voor de verduurzaming van de industrie, het zwaar transport en als grondstof in de chemie. Volgens Udding wordt het duurzame gas een essentieel onderdeel van het nieuwe energiesysteem. “Waar we nu van gas en kolen elektriciteit maken, gaan we straks van elektriciteit gas maken. Het hele energiesysteem zal er dus volledig anders uitzien. Samen met TenneT onderzoeken we al een hele tijd welke infrastructuur daarvoor nodig is.”

Groene waterstof van wind op zee
Groene waterstof wordt gemaakt met zonne- en windenergie. De waterstofplannen in Nederland maken vooral gebruik van energie van windparken op zee. De stroom van die windparken komt daarvoor met een kabel aan land waar het in een elektrolyser wordt omgezet in groene waterstof. “Die kabels nemen ruimte in op zee en moeten soms door kwetsbare gebieden zoals de Wadden”, zegt Udding. “Dat is best een puzzel.”

Bovendien is het aanleggen van de elektriciteitskabels kostbaar. Zeker voor de windparken die in de komende jaren verder uit de kust gebouwd zullen worden. De Rijksoverheid schat de investeringskosten van deze delen van het net op zee op ongeveer 26 miljard euro. Daarom wordt nu ook gedacht aan elektrolyse op zee. In plaats van de stroom eerst naar land te brengen met een dure kabel, wordt er meteen waterstof van gemaakt dat via buisleidingen naar wal gaat.

Energie-eilanden
Uit onderzoek blijkt dat waterstofproductie op zee tot lagere maatschappelijke kosten leidt dan grootschalige elektrolyse op land. Alleen is het in Nederland nog nooit gedaan. Een eerste pilot wordt voorbereid. Ook zijn er experimenten met windturbines die meteen waterstof maken en wordt er nagedacht over energie-eilanden waar waterstof geproduceerd kan worden.

Werna Uding

Waterstofnetwerk op zee
Maar de waterstof die op zee gemaakt wordt, moet ook naar land gebracht worden. Een optie is om dat via buisleidingen te doen. De vraag is wie die infrastructuur gaat aanleggen. “Dat is nog niet bepaald”, zegt Udding. Gasunie onderzoekt nu de mogelijkheid voor de aanleg van een waterstofnetwerk op zee in de vorm van buisleidingen. “Als je dat slim doet heb je in een keer voor een heel aantal jaren de infrastructuur gerealiseerd.”

Een ander voordeel is dat het aanleggen van een buis vele malen goedkoper is dan een kabel. Ook kan er meer energie tegelijkertijd vervoerd worden. Door één grote buisleiding kan 10 tot 20 gigawatt, evenveel als door 5 a 10 stroomkabels.

Gasunie heeft hier al ervaring mee. Op land heeft het bedrijf daarvoor opdracht gekregen van het ministerie van Economische zaken en Klimaat nadat uit onderzoek bleek dat het bestaande gasleidingennetwerk voor maar liefst 85 procent veilig in te zetten is. Een groot voordeel is dat die pijpleidingen al in handen van Gasunie zijn, waardoor hergebruik relatief eenvoudig te realiseren is wat de operatie kosteneffectief maakt. Ook is de verwachting dat een groot deel van de leidingen vrijkomt omdat de aardgastransportvolumes in Nederland tot 2030 met circa 40 procent afnemen.

Hergebruik gasleidingen op zee
Op zee ligt dat anders. Ook hier liggen al veel buisleidingen. Het Nederlandse deel van de Noordzee herbergt een indrukwekkend netwerk van zo’n 3.000 kilometer pijpleidingen. Het grote verschil is dat deze in handen zijn van olie- en gasbedrijven. Ook heeft staatsbedrijf EBN vaak een aandeel en nemen ook investeringspartijen soms deel. En die zien ook wel brood in het hergebruik van hun leidingen, mocht de markt voor olie en gas inzakken. Volgens de sector is ook op zee een groot deel van het bestaande gasnetwerk geschikt om waterstof te transporteren. De waterstof zou – in theorie – gemengd met aardgas door dezelfde buis kunnen gaan.

“De vraag is wel wanneer deze buizen vrijkomen en of ze ook geschikt zijn voor waterstof”, zegt Udding. Anders dan op land waar de gasproductie afloopt is het oppompen van Noordzeegas sinds de inval van Rusland in Oekraïne enorm toegenomen. “Gezien de recente ontwikkelingen zullen we die pijpleidingen misschien wel langer nodig hebben voor gas. En als ze wel vrij komen moeten we kijken of ze geschikt zijn.” Want op land zijn de leidingen van Gasunie en is bekend in welke staat ze verkeren. “Maar van de leidingen op zee weten we dat niet.”

Zuivere waterstof
Ook heeft Udding zo haar twijfels bij het mengen van waterstof met aardgas. “De vraag is of de afnemers een mengsel kunnen gebruiken. En zo niet, of je het daarna weer netjes kan scheiden. En je maakt nu nog best dure waterstof die kan je het beste puur gebruiken.” Udding en haar team onderzoeken nu de mogelijkheden voor het aanleggen van een offshore netwerk. “Waar moet het aan voldoen, wat zou het moeten kosten, waar moet het aan wal komen? Maar we kijken ook naar het hele systeem: van hoeveel windenergie willen we waterstof maken? Ook zijn er veel vragen rond regelgeving. Dat is allemaal nog niet duidelijk.”

Udding zelf ziet wel voordelen als Gasunie het waterstofnetwerk op zee gaat aanleggen. Groot voordeel is dat het dan goed kan aansluiten op het waterstofnetwerk op land. “Uiteindelijk zijn het dezelfde partijen die de waterstof willen hebben. En ook zaken als opslag zou je dan in een systeem kunnen regelen.”

Toekomstmuziek
Voorlopig is het nog toekomstmuziek. Want de eerste elektrolyseprojecten zijn allemaal op land. Waterstof maken op zee staat in de kinderschoenen. “Ik denk dat de eerste grotere pilots en projecten in 2028 of 2029 draaien”, zegt Udding. Maar de voorbereidingen voor een transportnetwerk moeten wel op korte termijn starten om tegen die tijd klaar te zijn. De overheid zal moeten bepalen of waterstof uiteindelijk via een privaat of publiek netwerk aan land komt. In 2023 moet duidelijk worden wie het waterstofnetwerk op zee mag gaan ontwikkelen.

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/ga...
voda
0
75 miljard voor investeringen in groene waterstof sinds door oorlog gestegen gasprijzen
admin - 3 uur geleden

Sinds de gasprijs door de oorlog in Oekraïne meer dan verdubbeld is, zijn wereldwijd de geplande investeringen in groene waterstof met 75 miljard euro gestegen. Dat is de conclusie uit het nieuwe rapport van de klimaatdenktank Carbon Tracker.

© Aangeboden door Change Inc.

Nog eens 100 miljard dollar aan fossiele waterstofinstallaties verliezen richting 2030 hun waarde | Credit: Adobe Stock

Inmiddels liggen de gasprijzen 70 procent hoger dan aan het begin van de oorlog. Volgens Carbon Tracker heeft dit ertoe geleid dat de geplande investeringen in groene waterstof uit 25 landen zijn gestegen met 73 miljard dollar (74,6 miljard euro). De investeringsplannen komen zowel van overheden als private partijen.

Duitsland, Marokko en de Verenigde Staten hebben de meeste toezeggingen gedaan. De landen die de komende decennia voornemens zijn de meeste groene waterstof te produceren zijn Marokko, Zuid-Afrika en Chili.

Fossiel verliest waarde
De waterstof die op dit moment wordt geproduceerd, komt voornamelijk uit fossiele grondstoffen. Omdat veel van deze productie afhankelijk is van gas, dreigen dit soort installaties op kort termijn waardeloos te worden. Carbon Tracker berekende dat meer dan 100 miljard dollar (102,2 miljard) aan fossiele waterstoffabrieken in 2030 hun waarde hebben verloren als gevolg van de hoge gasprijzen. Volgens Carbon Tracker zijn installaties in Europa en Azië het meest kwetsbaar. Kanttekening hierbij is wel dat de gasprijs de laatste paar weken weer aan het dalen is.

Meer investeringen in waterstof nodig
In een studie van het Internationaal Energie Agentschap kwam naar voren dat landen tot 2021 38 miljard euro aan waterstofinvesteringen hadden toegezegd. De private sector doet daar nog eens 307 miljard euro bovenop. Als de wereld in 2050 klimaatneutraal wil zijn, zijn er volgens het IEA investeringen van 1.227 miljard euro nodig.
voda
0
’Amerikanen kapen met miljarden schone Europese waterstof weg’
Door THEO BESTEMAN

35 min geleden
in FINANCIEEL

AMSTERDAM - Nederland en Europa dreigen de concurrentieslag met de Verenigde Staten om waterstof als brandstof van de toekomst te verliezen. Nederlandse producenten overwegen opening van vestigingen in de Verenigde Staten. „Hun belastingvoordeel is simpel en gewoon veel te groot vergeleken met Europa.”

Waterstof, zoals in auto’s, in Europa nog maar aan het begin van zijn opmars. ANP/HH

Topman en oprichter Occo Roelofsen van het bedrijf Power2X rekent het even snel voor. „Met steun die je via de Amerikaanse Inflation Reduction Act krijgt, gaat je kostprijs voor groene waterstof $3 per kilo omlaag. Groen opgewekte waterstof kost tussen bij ons tussen €3 en €6, nu de dollar bijna net zoveel waard is als de euro, zakt door die Amerikaanse subsidie je kostprijs drastisch. Amerika geeft zulke subsidie ook op andere nieuwe brandstoffen zoals groene ammonia.”

BEKIJK OOK:
Waterstof knalt als energiebron in Nederland

Groene waterstof wordt opgewekt door zon- en windparken en heeft nauwelijks CO2-uitstoot. De Amerikaanse subsidie geldt per 1 januari voor bedrijven met een Amerikaanse thuisbasis. Meer ondernemers zien dat Nederlandse bedrijven er kantoren opzetten. „Het zijn vooral grote investeerders daarachter die hun belang verplaatsen. Ze bouwen daar aan enorme projecten, dat trekt alle slimme jongens en meiden die kant op”, zegt een investeerder op anonieme basis. „Dat is heel slecht voor Nederland, waar we het best goed doen met groene waterstof.”

Goedkoper
De IRA-subsidie maakt onder andere Amerikaanse waterstof veel goedkoper in de verkoop. Europese bedrijven die, worstelend met klimaatakkoorden, zulke schonere brandstof zonder CO2-uitstoot gaan invoeren zullen vrijwel zeker de Amerikaanse variant importeren, zegt Roelofsen. „Het belastingvoordeel is gewoon veel te groot.”

Roelofsen zelf zit nota bene vooraan in de Europese ontwikkeling. Zijn bedrijf werkt in het consortium MadoquaPower2X met €1 miljard aan kapitaal met Denen en Portugezen aan grootschalige productie van groene waterstof en ammoniak in het Portugese Sines. „Wij blijven in Nederland. Maar we overwegen wel om in de VS een vestiging op te zetten, we kijken naar de kansen daar”, zegt Roelofsen.

BEKIJK OOK:
Gascrisis geeft Fugro meer werk dan alleen maar windmolenaanleg

„Het is echt een serieus probleem”, zegt energiespecialist René Peters van TNO. „Die Amerikaanse subsidie van 60% op een kilo waterstof is veel. En dan nog een factor vijf erbij als je grondstoffen in de VS. Ja, dat is substantieel. Europa heeft met zijn windparken een goede subsidieregeling opgezet, die heel veel oplevert voor onze energie. Nederland en Europa hebben grote ambities. Het is de vraag of dat met waterstof gaat lukken.”

BEKIJK OOK:
Vondst TNO doorbraak waterstofproductie windparken

Duur
Machiel Mulder, hoogleraar energie-economie aan de Rijksuniversiteit Groningen, kijkt naar de totale kosten. „Het profiteren van Amerikaanse subsidie en dan goedkope waterstof hierheen halen is natuurlijk de goedkoopste oplossing voor de BV Nederland. Want dat bespaart subsidies. Ik vraag me af of het verschil in subsidies zo groot is dat het compenseert voor het omzetten van waterstof en transportkosten. Want die zijn hoog. Ik denk dat de hoogte van de elektriciteitsprijs in Europa ook een rol speelt, waardoor waterstof hier maken nu heel duur is.”

De Nederlandse productie in waterstof groeit bij alle ambities niet snel genoeg, constateert directeur Olof van der Gaag van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). Er is voor 42 megawattuur capaciteit aan subsidies ingediend. „De weg naar de gewenste 8 gigawatt is nog lang. Veel partijen hier willen graag aan de slag. Wij zien de VS eerder als goed voorbeeld om snel te volgen dan direct een bedreiging”, aldus Van der Gaag, die pleit voor ’duidelijkheid’ in subsidies.

BEKIJK OOK:
Onderzoeker: ’Nederland kan profiteren van overgang naar schonere energie’

Ondernemers prijzen het duidelijke investeringsbeleid van de Amerikaanse president Biden. De IRA-steun is $369 miljard groot. De Democraat kondigde in augustus „bij heldere voorwaarden, relatief eenvoudig opvraagbare subsidies voor innovaties” aan, oordeelt Hyung-Ja de Zeeuw, specialist in energietransitie bij RaboResearch. „De subsidieregelingen zitten veel eenvoudiger in elkaar, zeker als je dat vergelijkt met Europa. Ook hier in Europa wordt aan een subsidieregeling voor waterstof gewerkt, maar die zal veel complexer in elkaar zitten. Bovendien zal de Europese subsidie alleen gelden voor groene waterstof. In de VS is er ook subsidie beschikbaar voor blauwe waterstof, waarbij er niet nul, maar een klein beetje emissies vrijkomen.”

Discriminatie
In Brussel steggelen partijen over nieuwe voorstellen. Ook in Nederland is er irritatie, minister Jetten (Energie) dringt aan op vaart. De Fransen spelen al met maatregelen tegen de VS die ’discrimineert’. De protectionistische Biden geeft steun aan alleen ’Amerikaanse’ investeerders en producenten, is de klacht. Van Brussel krijgen multinationals uit andere werelddelen ook subsidie voor duurzamere productie in Europa.

BEKIJK OOK:
Grootste uitstoter Tata Steel krijgt minder stikstofruimte

„Amerika gaat heel snel en pakt door. Brussel doet aan gold plating, het moet honderd procent perfect geregeld. Met zulke nieuwe technologie moet je soms zeggen: begin ermee, zet piketpaaltjes, scherp de regels later aan maar hou tempo. Ik vrees dat Europese producenten eerst in de Verenigde Staten gaan kijken”, aldus De Zeeuw.

„Omdat de Amerikaanse markt zo enorm groot is, voorzie ik dat we in Europa op een grote afstand voor nieuwe industrie infrastructuur en technologie komen”, zegt producent Roelofsen.

www.telegraaf.nl/financieel/123283280...
voda
0
Led-lampen winnen waterstof uit ammoniak
Artikel van admin • 2 uur geleden

Waterstof is een veelbelovende, emmissieloze brandstof. Maar waterstof transporteren is ingewikkeld en duur. Waterstofmoleculen verpakt in ammoniak van A naar B verplaatsen is daarentegen een stuk eenvoudiger. Een nieuwe techniek die led-licht gebruikt voor het omzetten van ammoniak in waterstof, kan daarom belangrijk zijn voor de uitrol van de waterstofeconomie.

© Aangeboden door Change Inc.

Met felle led-lampen wordt ammoniak omgezet in waterstof | Credit: Brandon Martin / Rice University

Onderzoekers van de Amerikaanse Rice University hebben een techniek ontwikkeld die led-licht gebruikt om ammoniak om te zetten in waterstof. Met betaalbare en makkelijk verkrijgbare grondstoffen is een systeem gebouwd dat goedkoper, efficiënter, en op meer plekken toepasbaar belooft te zijn dan bestaande technieken om van ammoniak waterstof te maken.

In een paper dat deze week in het vooraanstaande wetenschappelijke tijdschrift Science is gepubliceerd, schrijven de wetenschappers dat ze een katalysator – een versneller van chemische reacties – hebben ontworpen die in plaats van op hitte, op licht werkt.

Geen hitte, maar licht
Waar bestaande thermochemische installaties ammoniak (NH3) op temperaturen van vele honderden graden laten uiteenvallen in drie waterstofmoleculen (H) en één stikstofmolecuul (N), is het de wetenschappers gelukt dit te doen zonder die extreme hitte, maar met gigantisch felle led-lampen. In theorie is dit een stuk duurzamer, aangezien de huidige installaties met aardgas of olie tot hoge temperaturen worden opgestookt.

Lennart van der Burg, waterstofexpert bij onderzoeksinstituut TNO, legt uit dat het principe dat de wetenschappers gebruiken, photokatalyse wordt genoemd, licht-katalyse dus. Hij vindt het een interessante ontwikkeling. “Je hebt veel minder schaarse materialen nodig, het is energie-efficiënt omdat het op lage temperaturen werkt en de techniek kan op kleine schaal worden toegepast in modulaire reactoren”, zegt hij.

De techniek kan op licht in plaats van hitte werken door slim gebruik te maken van koper en ijzer. Op nano-schaal hebben de onderzoekers met ijzer- en kopermoleculen zogenaamde ‘antenne-reactoren’ in elkaar gezet die sterk op licht reageren en zo de omzetting van ammoniak in waterstof versnellen. Normale reactoren werken met veel duurdere en zeldzamere materialen zoals ruthenium, een metaal dat tot de platinagroep behoort.

Toepassingen op kleine schaal
Het nieuwe type reactor belooft op kleine schaal te kunnen worden toegepast. Van der Burg denkt dat het mogelijk is om de reactoren bijvoorbeeld op lange-afstandsschepen te installeren. Die zouden ammoniak ter plekke kunnen omzetten in waterstof om hun motor of brandstofcel op te laten draaien. Aan de andere kant wordt er ook gewerkt aan brandstofcellen die direct op ammonia werken, waarmee de extra stap terug naar waterstof overbodig wordt. “Voor elke toepassing van waterstof moet je naar de hele keten kijken, en bedenken welke manier van transport en gebruik het meest geschikt is.”

Maar, benadrukt Van der Burg, het kan zomaar nog tien tot vijftien jaar duren voordat we deze technologie in de praktijk terug gaan zien. “De onderzoekers werken nu nog op de vierkante centimeterschaal. Ze produceren enkele grammen waterstof”, vertelt hij. “Er zijn tientallen jaren lang miljarden geïnvesteerd in huidige thermochemische technieken. Het is niet gek dat het ontwikkelen van een heel nieuw principe veel tijd kost. Maar dat is geen reden om op je handen te gaan zitten. De uitdaging is juist om dergelijke ontwikkelingen te versnellen.”

Met vele sub-links:

www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig/led-l...
[verwijderd]
0
Volkswagen ziet niets in auto's op waterstof

Volkswagen ziet geen toekomst in waterstofauto's. Concurrenten als Toyota en Hyundai maken wel waterstofauto's, maar het Duitse autoconcern heeft geen plannen om in dit decennium een personenauto die rijdt op waterstof te produceren.

"Waterstof is niets voor ons", zegt Volkswagen-ceo Thomas Schafer tegen Autobild. Hij wijst op de nadelen van waterstofauto's ten opzichte van stekkerauto's met accu's. "Het is niet competitief, zeker niet voor personenauto's, de tanks nemen ruimte in de cabine in. Misschien is het wat voor bedrijfsauto's, maar niet in de personenauto. Ik zie dit niet gebeuren in dit decennium. Niet bij Volkswagen."

www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5361286...
voda
0
TotalEnergies en Air Liquide bouwen ruim 100 waterstofstations
Artikel van ANP Producties • 1 uur geleden

© ANP

PARIJS (ANP) - Energieconcern TotalEnergies en chemiebedrijf Air Liquide gaan samen in Europa een netwerk van meer dan honderd waterstofstations voor vrachtwagens aanleggen. De tankstations moeten in de komende jaren langs grote wegen in de Benelux, Duitsland en Frankrijk worden geplaatst.

De bedrijven zeggen hun kennis te bundelen om waterstof toegankelijker te maken en bij te dragen aan de verduurzaming van het Europese wegtransport. Europa telt nog maar weinig waterstofstations en de twee bedrijven hopen met hun samenwerking een belangrijke speler te worden.

Het netwerk wordt ontwikkeld door een joint venture die TotalEnergies en Air Liquide dit jaar zullen oprichten. De investeringen komen voor de rekening van deze joint venture, evenals de bouw en exploitatie van de waterstofstations. Ook wordt de joint venture verantwoordelijk voor de aankoop en verdeling van waterstof.

TotalEnergies heeft in Europa honderden tankstations en het is bedoeling dat de nieuwe waterstofstations onder dezelfde merknaam zullen opereren. In Nederland en ook andere Europese landen openen steeds meer waterstofstations. Het tanken van waterstof duurt ongeveer net zo lang als benzine of diesel tanken, in tegenstelling tot het opladen van elektrische auto's en vrachtwagens.

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/to...
voda
0
Proeven: schone waterstof kan door huidige buizenstelsel gas
Door THEO BESTEMAN

2 uur geleden
in FINANCIEEL

AMSTERDAM - Het duizenden kilometers grote Nederlandse gasnetwerk blijkt een troefkaart voor overgang naar schone energie. Het kabinet wil versneld gas inruilen voor schone waterstof. Met kleine aanpassingen kan het buizenstelsel die waterstof tot in fabriek en woningen gaan leveren.

Bij meerdere proeven blijken de pijpleidingen met relatief kleine aanpassingen te gebruiken voor veilig transport van waterstof, gemaakt door windparken op zee en zonnecellen.

Energie-experts
De kosten van de verbouwing van dit sinds 1959 tot 135.000 kilometer omvang gegroeide netwerk kunnen relatief beperkt zijn, menen energie-experts.

www.telegraaf.nl/financieel/156326667...
voda
0
‘Waterstof kan het klimaat schaden, voorzichtig aan’, zegt VN-klimaatadviseur
Artikel van Redactie • Gisteren om 18:13

Nederland ziet waterstof als een belangrijke schakel in de verduurzaming van de industrie. Honderden miljoenen aan subsidies zijn toegekend aan waterstofprojecten. "Voorbarig", zegt Roland Kupers, klimaatadviseur van de Verenigde Naties in het Financieele Dagblad. We weten namelijk niet hoeveel waterstof weglekt.

© Bus op waterstof, Matti Blume, Wikimedia

"Waterstof is een zwaar indirect broeikasgas, vele malen sterker dan CO2," zegt Roland Kupers in het FD. Het indirecte zit 'm in het feit dat waterstof de afbraak van methaan, ook een zwaar broeikasgas, in de atmosfeer vertraagt. Het voorbarige van het grootschalig inzetten op waterstof zit 'm in het feit dat we niet weten hoeveel waterstof er ontsnapt.

Waterstofmoleculen kunnen zelfs door stalen pijpen heen ontsnappen, omdat ze zo klein zijn, vertelt Kupers.

Eenmaal in de atmosfeer bindt waterstof zuurstof en vertraagt het de afbraak van met name methaan. Kupers is een expert op het gebied van methaan. Hij gaf bij Shell leiding aan de lng-tak, richt zich sinds 2009 op het terugdringen van de emissies van methaan en is een van de initiatiefnemers van het International Methane Emissions Observatory bij de Verenigde Naties. Volgens Kupers is er geen wetenschappelijk onderbouwde kennis over de hoeveelheid waterstof die feitelijk ontsnapt. "Er zijn geen empirische metingen, alleen aannames."

Gerelateerde video: Waterstofwet gaat de uitbouw van een waterstofnet regelen (Kanaal Z)

Huidige tijd 0:13
/
Duur 2:17
Waterstofwet gaat de uitbouw van een waterstofnet regelen
0
Weergeven bij volgen
Meer video's

Die aannames zijn niet mis. Volgens een recente EU-studie zou tot wel 20% ontsnappen bij vervoer van waterstof over lange afstanden. En laat dat langeafstandsvervoer nu juist zijn waar Nederland groot op inzet. "De havens van Rotterdam en Amsterdam hebben de afgelopen jaren intentieverklaringen getekend met een groot aantal landen om waterstof naar Nederland te verschepen. Het gaat onder andere om landen als Chili, Mauritanië, Oman, Australië en Namibië," schrijft het FD.

Lekkage

Onverstandig, zegt Kupers. Zowel het transport over lange afstand als het Gasunie-waterstofnetwerk zijn geen goede ideeën. Ook al verzekeren partijen als de Gasunie dat er 'emissievrij' ontworpen wordt, zowel voor het hergebruik van gasleidingen als bij de aanleg van nieuwe waterstofleidingen.

Kupers brengt daar tegenin dat het al sinds een aantal jaren bekend is dat ook twee tot vier procent van methaan uit werkprocessen ontsnapt zonder dat we weten hoe en waar. "Voordat er een nieuwe industrie opgetuigd wordt met een gas dat nog veel makkelijker ontsnapt, moet lekkage onder controle zijn", vindt hij dan ook.

Kupers pleit tegen de vervanging van kolen en gas in de zware industrie met waterstof die elders groen is geproduceerd vanwege zowel de weglek als de inefficiëntie van waterstof. Hij bepleit elektrificatie. De stroom van de windparken op bijvoorbeeld de Noordzee zou direct kolen- en gascentrales moeten vervangen. Dat levert volgens hem "meer klimaatvoordeel op voor minder geld." Vraag is echter wel hoe je de grote industriële draaiend houdt op het moment dat er te weinig wind is. Zolang er te veel is (wat ook voorkomt) zou je lokaal waterstof kunnen maken en opslaan voor gebruik op dalmomenten.

Klimaatvoordeel ziet Kupers vooral komen van een snellere uitrol van hernieuwbare energie en een grotere rol voor 'elektrificatie met groene stroom' in Europa. Niet grootschalig via waterstof dus. Want elektriciteit heeft nog een groot voordeel: dat kun je veel efficiënter over hele lange afstanden vervoeren, met gelijkstroomkabels. Die lekken niet.

Met video:

www.msn.com/nl-nl/gezondheid/other/wa...
DeZwarteRidder
0
Waterstofspecialist HyGear wordt overgenomen door familiebedrijf Host
Eva Schram

Het Arnhemse bedrijf HyGear, dat op locatie kleinschalige waterstofsystemen maakt en installeert voor industriële partijen, wisselt voor de tweede keer in een paar jaar tijd van eigenaar. Het Enschedese familiebedrijf Host neemt HyGear over van het in financiële problemen verkerende Canadese Xebec Adsorption. Die onderneming vroeg in september een faillissementsprocedure aan bij de Canadese rechter om de schulden te herstructureren (een vergelijkbare procedure met de Amerikaanse Chapter 11-procedure). Eind vorig jaar werd het bedrijf van de beurs van Toronto gehaald.

Het is onbekend wat Host, dat wereldwijd duurzame energiesystemen bouwt en exploiteert, voor HyGear betaalt. Wel is duidelijk dat de obligatiehouders waar HyGear nog geld aan schuldig was, water bij de wijn moeten doen. Als onderdeel van de overname is namelijk de uitstaande schuld bij obligatiehouders die de afgelopen jaren op minibeurs NPEX geld aan HyGear hadden geleend, heronderhandeld.

De schuld was €12,5 mln, maar dat is afgewaardeerd tot €5 mln, oftewel 40%. Ook wordt aflossing van de obligaties uitgesteld tot 1 februari 2028. Verder worden rentebetalingen voorlopig opgeschort. Pas vanaf 1 februari 2024 krijgen obligatiehouders weer rente uitbetaald, maar dan wordt dat 5% in plaats van de 7% tot 8% die oorspronkelijk was beloofd. In ruil krijgen alle obligatiehouders gezamenlijk voor 5% certificaten van aandelen in HyGear.

Obligatiehouders stemden vorige week in met de afwaardering van de schuld. Ze hadden niet echt een andere keus, zegt Stephan van de Vusse, die namens Stichting Obligatiehoudersbelangen betrokken was bij de onderhandelingen over de overname. 'Anders was HyGear verloren gegaan en zou de schade voor het personeel en obligatiehouders veel groter zijn geweest.' Volgens Van de Vusse zal Host het waterstofbedrijf weer 'op de kaart zetten'.

Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1466974/waterstof...
voda
0
EU zet belangrijke stap voor de toekomst van groene waterstof (en keurt kernenergie goed)
Artikel van Redactie TopGear • Gisteren om 18:05

Opel Vivaro-e op waterstof aan het tanken
© Stellantis

De afhankelijkheid van fossiele brandstoffen uit Rusland is en het klimaat zijn de reden voor de EU om te verduurzamen en andere energiebronnen te gebruiken. Het REPowerEU-plan moet ervoor zorgen dat 45 procent van de energie die we in 2030 gebruiken hernieuwbaar is. Eerder was dit doel nog 40 procent. Bij het behalen van dit doel moet groene waterstof een belangrijke rol gaan spelen.

Maar wanneer is waterstof nu precies ‘groen’? Daarvoor heeft de EU deze week de regels vastgelegd. Als er bijvoorbeeld energie direct van een duurzame generator wordt gepakt, bijvoorbeeld een windturbine, dan vindt de EU dat het groene waterstof is. Tot zo ver allemaal erg simpel, maar met alleen windenergie redden we het niet.

Ook stroom van kerncentrales
Ook mogen ze energie van het lokale elektriciteitsnet gebruiken áls de het gemiddelde aandeel groene energie 90 procent of meer was in het afgelopen jaar, zo meldt Reuters. Volgens Bloomberg zijn de regels zo opgesteld dat waterstof dat geproduceerd is met kernenergie, ook telt als groene waterstof. Niet alle landen zijn hier heel blij mee, maar Frankrijk wel, want daar hebben ze best wat kerncentrales.

Gerelateerde video: Z-Nieuws 24/01/23: Waterstofwet gaat de uitbouw van een waterstofnet regelen (Kanaal Z)

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/eu-zet-...
voda
0
Zijn waterstofaandelen al interessant?
Door Jacob Tromp op 24 februari 2023 12:30 | Views: 3.833

De zoektocht naar alternatieven voor fossiele brandstoffen is in volle gang. De waterstofeconomie zou wel eens heel hard kunnen groeien. In verband met de klimaatverandering stellen steeds meer regeringen zich ten doel de CO2-uitstoot drastisch terug te dringen. Hoewel waterstof zelf een energiebron is die geen broeikasgassen uitstoot is de productie hiervan nog wel erg vervuilend.

Hoe de waterstof gemaakt wordt is dan ook bepalend voor de duurzaamheid. Zo is het overgroot deel 'grijze waterstof', dat wordt geproduceerd met behulp van olie, gas of steenkool.

Op dit moment is minder dan 1% van alle waterstof groen, wat wordt gemaakt van duurzame elektriciteit. Tot slot is er nog blauwe waterstof, waarbij CO2 voor 80 tot 90% wordt opgevangen en onder de grond gestopt. Op dit moment wordt echter nergens op grote schaal blauwe waterstof geproduceerd.

Groot potentieel, maar ook enorm risico
Er is dus nog een lange weg te gaan, hoewel waterstof een enorm potentieel heeft. Echter zoals elk bedrijf of elke branche die zich nog in de beginfase van de groei bevindt, is er buiten een hoog potentieel ook een enorm risico.

Deze aandelen reageren dan ook veel volatieler dan de bredere markt. Hoe aantrekkelijk ze ook kunnen zijn voor hun groeivooruitzichten op de lange termijn, wilt dat niet meteen zeggen dat deze aandelen beter presteren. Zo hebben wij de afgelopen tijd ook gezien dat deze groeiaandelen zeer gevoelig zijn voor een stijgende rente en behoorlijk onder druk zijn komen te staan.

Ik bespreek deze week de technische plaatjes van de bekende waterstofspecialisten Ballard Power Systems en Plug Power. Daarnaast komt er nog een ETF aan bod.

Ballard Power Systems
Ballard Power Systems is een Canadese producent en ontwikkelaar van waterstofcellen. Het concern richt zich voornamelijk op energieproducten voor zware voertuigen, zoals vrachtwagens, bussen en treinen.

Technisch bezien oogt het beeld nog erg zwak. Sinds de top in 2021 is de koers onder druk komen te staan en heeft Ballard flink wat ruimte moeten prijsgeven.

Hoewel de hevige verkoopdruk de afgelopen maanden wat is opgedroogd, begeeft de koers zich vooralsnog binnen de lange termijn-dalende trend. Voor een concrete verbetering is het zaak dat Ballard Power Systems uit de dalende trend weet te breken. Pas bij een doorbraak en slotstand boven de weerstand 7,10 (gevormd op 2 februari) klaart de lucht weer op.

Plug Power
Ook de Amerikaanse waterstofspecialist, Plug Power, weet technisch niet te overtuigen. Verkopers domineren het koersverloop getuigen het patroon van lagere toppen en bodems. Zolang Plug Power in een dalende trend beweegt, is het verstandig om behoedzaam te blijven. De verkoopdruk is nog niet uit de markt.

De indicatoren ogen nog erg zwak. De 200-dagenlijn (rode-lijn) van Plug Power laat een dalend verloop zien. Dit duidt op een zwakke technische conditie. Bovendien is de B.O.B.-indicator (blauwe lijn) neerwaarts gericht en dat geeft aan dat Plug Power achterblijft bij de rest van de markt.

Hydrogen Economy ETF
De VanEck Vector Hydrogen Economy (IE00BMDH1538) is een ETF die blootstelling biedt aan de waterstofsector. In deze ETF zijn 26 ondernemingen opgenomen, waaronder de hierboven genoemde Ballard Power Systems en Plug Power.

Hoewel de vooruitzichten voor waterstof positief zijn, zien wij dit nog niet terug op de grafiek. Op de grafiek is een patroon zichtbaar van lagere toppen, wat wijst op verkopers die op steeds lagere niveaus uitstappen.

Zolang dit koersverloop zich dan ook voortzet adviseren wij voorzichtig te blijven. Er hangt blijkbaar nog wat aanbod boven de markt. Op dit moment laten we de Hydrogen Economy ETF met rust. Uiteraard houden wij een vinger aan de pols.

Tostrams-website is vernieuwd
In het afgelopen jaar is hard gewerkt aan een nieuw platform voor Tostrams.nl, onderdeel van IEX Media. Met dit platform stellen wij u in staat om, naast onze gebruikelijke technische analyses en alerts, ook het laatste beursnieuws bij ons te volgen.

Wilt u het vernieuwde Tostrams.nl proberen? Ga dan naar tostrams.nl/actie en lees drie maanden onze technische analyses voor slechts €29,95.

Jacob Tromp is technisch analist bij Tostrams Groep en IEX. Hij schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Voor meer, zie link:

www.belegger.nl/column/767845/Zijn-wa...
voda
0
Maasvlakte krijgt er schone energie bij: ontwerp waterstoffabriek van start
Door THEO BESTEMAN

Gisteren, 21:06
in FINANCIEEL

AMSTERDAM - Het Duitse energiebedrijf Uniper begint aan de ontwikkeling van een waterstoffabriek op de Rotterdamse Maasvlakte. Die krijgt over drie jaar een capaciteit van 100 megawatt en wordt uitgebouwd naar 500 megawatt. Voor het ontwerp van de elektrolysefabriek voor waterstof heeft Uniper het Amerikaanse bedrijf Plug ingeschakeld.

De kolencentrale van Uniper op de Maasvlakte, ernaast komt de elektrolyzefabriek die uiteindeijk 500 megawatt capaciteit moet krijgen. ANP/HH

De eerste plannen voor het H2Maasvlakte-project stammen uit 2021. De fabriek komt naast de kolencentrale van Uniper te liggen. Destijds werden de kosten van de elektrolyzer op €200 miljoen geraamd, dinsdag meldt het concern geen bedragen.

BEKIJK OOK:
RWE en Uniper grijpen naast miljarden schadevergoeding in conflict over sluiting kolencentrales

Waterstof is een schone energiedrager die vanwege klimaatafspraken in Parijs en het Klimaatakkoord in Europa steeds meer in de Europese industrie gebruikt gaat worden. Anders dan kolen en gas leidt het gebruik voor de centrale niet tot uitstoot van broeikasgassen.

De 100 megawatt die Uniper in 2026 biedt 1,8 ton waterstof per uur op: bij een jaar lang continu productie levert geeft dat in de praktijk 10.000 ton waterstof, eindigend in een vervijfvoudiging bij 200 megawatt.

Shell begon vorig jaar zomer met het ontwerp voor een 200 megawatt grote elektrolyser op de Tweede Maasvlakte.

BEKIJK OOK:
’Overheid moet macht van grote spelers op energiemarkt beperken’

Het aan de Nasdaq genoteerde Plug installeert in Rotterdam voorlopig tien geprefabriceerde elektrolyzers op het haventerrein. Wereldwijd heeft het naar eigen zeggen 60.000 brandstofcelsystemen en meer dan 180 tankstations opgetuigd.

Industrie verbinden
Het Rotterdamse havengebied met de Maasvlakte heeft de grootste CO2-uitstoot van Nederland, met in 2021 nog 23,4 megaton CO2-uitstoot. Axel Wietfeld, die Uniper Hydrogen leidt, zegt in 2035 met soortgelijke projecten de uitstoot bij het Duitse bedrijf drastisch te verminderen en een bedrijfsportefeuille met een volledig ’koolstofneutrale’ uitstoot te willen hebben.

BEKIJK OOK:
Duitsland koopt bijna 99 procent van wankel energieconcern Uniper

Uniper en de Rotterdamse haven worden voor de waterstof aangesloten op de ’backbone’, het netwerk van deels bestaande gasleidingen die de vijf grote industrieclusters van Nederland met elkaar gaan verbinden.

In 2030 sluit de overheid de kolencentrale van Uniper, waarvan het moederbedrijf in Duitsland eind december 2022 goeddeels in staatshanden is gekomen na grote verliezen.

BEKIJK OOK:
’Duitse Uniper moet van Brussel energietak in Nederland afstoten’

www.telegraaf.nl/financieel/212141638...
voda
0
Benzineauto langer door op synthetische brandstof? ’Wel tien keer zo duur’
Door THEO BESTEMAN

Updated Gisteren, 13:52
Gisteren, 12:20
in FINANCIEEL

AMSTERDAM - Kunnen we langer met onze verbrandingsmotor gaan rijden? De Duitse FDP zet de rem op de groene ambities van Eurocommissaris Frans Timmermans. De liberale regeringspartij eist garanties dat na 2035 auto’s met een verbrandingsmotor op de weg blijven mits ze op CO2-vrije synthetische brandstoffen draaien. Wat zijn dat eigenlijk? Vijf vragen.

Synthetische brandstof, opgewekt door windturbines, schone brandstof die kolen, olie en gas gaat vervangen. ANP/HH
Synthetische of e-fuels, kennen we dat?

Het is nog heel prille techniek, althans voor auto’s en luchtvaart. Synthetische of elektrobrandstoffen worden gemaakt van zogeheten hernieuwbare energie, geleverd door bijvoorbeeld de turbines van windmolens, zonnepanelen en de grote waterkrachtcentrales die Scandinavië kent. Die leveren ’groene’ stroom. Daaraan is met een beproefd proces, de elektrolyse, brandschone waterstof te onttrekken. Die gaat naar een fabriek, waar ze met CO2 wordt samengevoegd tot synthetische brandstof.

BEKIJK OOK:
Groene duimschroeven auto-industrie verder aangedraaid

Er zijn ook andere synthetische vormen, mede gemaakt van gas en met ’blauwe’ waterstof, die ook afgevangen CO2 van de industrie verwerkt. Maar Europa wil sinds de ondertekening van het klimaatakkoord van Parijs in 2015 het liefst groene waterstof, zonder uitstoot van broeikasgassen. Het grote voordeel van synthetische brandstoffen is dat het met nauwelijks aanpassingen in een bestaande verbrandingsmotor kan. Je moet ze niet verwarren met biobrandstoffen, die een natuurlijke bron zoals bos- en landbouwafval. En deze brandstoffen komen ook niet voort uit restafval.

Kan ik die brandstof al tanken?

„Consumenten niet. Het is erg duur. Ze zijn alleen in kleine proefprojecten beschikbaar. De doorontwikkeling en de uitrol van synthetische brandstoffen gaat nog lang duren, waarschijnlijk tot na 2030”, aldus energie-econoom Gerben Hieminga van ING. „Synthetische brandstoffen vormen nog maar een heel kleine markt”, zo duidt ook energiespecialist Lucia van Geuns van The Hague Centre for Strategic Studies.

„Maar de potentie ervan is voor onze energievoorziening zeker interessant als we voor 2050 zonder schadelijke uitstoot moeten gaan produceren. Er wordt vanuit de luchtvaart die ook snel schonere brandstof zoekt naar gekeken, maar ook de industrie”, zegt Hieminga.

Grote oliebedrijven als Shell en Saudi Aramco en luchtvaartondernemingen snappen dat schonere brandstoffen nodig zijn vanwege overheidseisen. Ze ontwikkelen het al enige jaren. „Er is onderling geen directe concurrentie misschien, ze stuwen elkaar wel op weg naar betere oplossingen in brandstoffen”, zegt energiespecialist Hans van Cleef van consultant Publieke Zaken.

BEKIJK OOK:

Europese batterijmakers geven gas en belegger stapt in

Maar om die brandstoffen op grote schaal te kunnen gebruiken, zoals in de transport, de lucht- en scheepvaart, dat vergt komende jaren nog heel veel kapitaal. En Europese subsidie. „De technische vernieuwing gaat overigens heel snel. Maar voor consumenten zal het waarschijnlijk nog jaren duren voordat je de groene synthetische brandstoffen kunt gebruiken”, aldus Hieminga van ING, dat een serie studies over het gebruik in alle sectoren maakt. „De realiteit is dat er veel brandstofmotoren zijn die voorlopig blijven rijden, maar waarvan je de uitstoot wilt beperken. Dan zijn synthetische brandstoffen interessant”, zegt Van Cleef.

Synthetische brandstoffen: nog ver weg, maar technologie gaat erg snel. GETTY IMAGES

Hoe duur is het dan?

Er zijn geen dagprijzen voor de groene variant van synthetische brandstoffen, zoals je ze aan de pomp ziet. „Maar gemiddeld moet je denken aan prijzen die vijf tot tien keer hoger zijn”, aldus Hieminga van ING. Daarnaast komen wel andere, minder schone mengvormen op de markt, gemaakt van gas en met de afgevangen CO2-emissies. „Maar ook die zijn prijzig. Voor Nederlandse consumenten gaat toch al snel de portemonnee tellen”, zegt Tim Schoenmakers, brandstoffenexpert bij BETA, de branchevereniging van zelfstandige pomphouders met 1200 tankstations.

Zijn ze groen? Dat is maar hoe je het definieert. Wie de synthetische brandstof verbrandt, laat niet meer CO2 vrijkomen dan er eerder bij het aanmaken van de brandstof was opgenomen.

BEKIJK OOK:
Duitsers leggen bom onder EU-verbod op benzineauto’s van Timmermans

Hoe belangrijk worden ze?

Auto’s op fossiele brandstoffen zoals benzine, diesel en lpg verdwijnen volgens de klimaatafspraken van de weg. Alleen al in Nederland rijden volgens de RDW elf miljoen personenauto’s en lichte bedrijfswagens, het overgrote deel op benzine of diesel. „De industrie mikt voorlopig op batterijauto’s en op termijn tanken met waterstof”, zo wijst Van Cleef op de stappen in de industrie. Waterstof is een energiedrager afkomstig van windmolenparken. Elektrisch rijden mag erg populair zijn, getalsmatig vormen de rond 344.000 auto’s net 3% van het gehele wagenpark. Maar het krijgt wel vaart: alle grote automerken hebben elektrische varianten, vele willen na 2035 geen enkele verbrandingsmotor meer uit de fabriek laten rollen.

Met nog weinig batterij- en waterstofauto’s gaat de verplichte overstap in 2035 volgens de Duitse FDP te snel. Als er straks onvoldoende grondstoffen blijken te zijn voor batterijen, moet er een achterdeurtje blijven om in noodgevallen met verbrandingsmotoren te blijven rijden. Daarvoor bieden synthetische brandstoffen dan relatief snel een mogelijkheid, stelt de FDP. „In Duitsland speelt deze discussie met zijn enorme auto-industrie heel duidelijk. Daar zijn ze vanwege het grote belang volop aan het ontwikkelen”, zegt Schoenmakers.

BEKIJK OOK:
Vraag naar elektrische occasion volledig ingestort ondanks subsidie

Is invoering rond 2035 realistisch?

„Enerzijds heb je de politiek met regels. Overheden hebben afspraken gemaakt, die moeten uitgevoerd, ze leggen zich druk op. Maar met de huidige techniek om straks helemaal klimaatneutraal te rijden red je het mogelijk niet met alleen batterijen en bestaande brandstoffen”, zegt Schoenmakers. „Alles elektrisch laten rijden, dat redden we niet binnen tien jaar. Als de einddatum voor klimaatdoelen dichterbij komen, en het lukt praktisch niet, dan zul je bovendien zien dat prijzen gaan stijgen. Ondertussen worden bestaande brandstoffen al veel schoner. Met nieuwe bijmengingen kan de uitstoot verder dalen.”

Nederland heeft een ongekend voordeel, zegt hij. „Onze raffinagesector behoort tot de wereldtop. We zouden met al die kennis in de haven van Rotterdam toch in staat moeten zijn om zulke nieuwe brandstoffen te maken. Of het op tijd is, dat wordt de vraag. Het tempo van uitfaseren van fossiele brandstoffen die de politiek toestaat, daar zal het om gaan”, aldus de brandstofexpert.

BEKIJK OOK:
Waterstof nieuwe technologie voor huizen: ’Mensen moeten het vol vertrouwen’

Van Cleef: „Vanuit de techniek bezien geloof ik niet in het verbieden van mogelijkheden. Zeker bij zo’n enorme energietransitie. Er is een grote lobby gaande om vooral elektrisch rijden te propageren. Als je objectief naar onze energie voor de toekomst kijkt, wil je vanwege de druk om uitstoot te beperken alle opties openhouden om tot schonere brandstoffen te komen. Mogelijk wordt een van de andere brandstoffen tussentijds te duur – dat is nu nog niet met zekerheid te zeggen. In die zin is het snel door ontwikkelen van ook synthetische brandstoffen verstandig”, zegt Van Cleef.

www.telegraaf.nl/financieel/172668976...
voda
0
Waterstof uit de Sahara: Duitse mega-investering in Mauritanië
Artikel van admin • Gisteren om 21:21

Voor de productie van groene waterstof wordt in Europa gekeken naar landen in Afrika. Mauritanië gaat een samenwerking met Duitse investeerders aan voor de ontwikkeling van een miljarden kostend waterstofproject.

© Aangeboden door Change Inc.

Mauritanië heeft een intentieovereenkomst gesloten voor de ontwikkeling van een waterstoffabriek met de Duitse projectontwikkelaar Conjuncta en Infinity Power Holding, een samenwerking tussen bedrijven uit Egypte en de Verenigde Arabische Emiraten.

8 miljoen ton waterstof
Het consortium wil op termijn elektrolysers voor de opwek van jaarlijks 8 miljoen ton groene waterstof bouwen in het Noord-West Afrikaanse land dat ligt ingeklemd tussen de Westelijke Sahara en Senegal. Met het gehele project is volgens persbureau Reuters 34 miljard dollar gemoeid. De eerste fase van het project moet in 2028 gereed zijn. De capaciteit van deze eerste elektrolyser is 400 megawatt.

De waterstoffabriek gaat gebruik maken van zowel zonnestroom als windstroom om waterstofproductie de klok rond te garanderen. De zonnige én winderige Sahara leent zich hier bij uitstek voor. Bij de aan de kust gelegen hoofdstad Nouakchott moet een fabriek verrijzen die deze groene stroom omzet in waterstof. De waterstof is bedoeld voor de export en zal waarschijnlijk zijn weg naar Duitsland vinden.

Gedeelde ambities
Mauritanië heeft de ambitie om een belangrijke speler op het gebied van groene waterstof te worden. Verschillende waterstoffabrieken staan al op de planning en het land tekende tijdens klimaatconferentie COP27 een intentieverklaring met energiereus BP om verdere uitrol van groene waterstof in het land te onderzoeken.

De overeenkomst is ook in lijn met Europese ambities die in de Green Deal staan opgetekend. Eurocommissaris Frans Timmermans heeft aangegeven te streven naar samenwerking met Noord-Afrikaanse landen voor de opwekking van zonnestroom en groene waterstof.

Fellere zon, dus goedkopere energie?
Aangezien de zon boven de Sahara een stuk feller schijnt dan in Europa, lijkt het opwekken van zonnestroom daar efficiënter. In allerlei Afrikaanse landen lopen waterstofprojecten met Westerse partners, waaronder in Namibië, Marokko, Zuid-Afrika en Egypte.

Maar onderzoekers van TNO stellen dat er grote infrastructurele investeringen nodig zijn voor zo’n energiesysteem – denk aan pijpleidingen en havens waar waterstof kan worden overgeslagen. Daardoor zou onderaan de streep Noord-Afrikaanse energie wel eens duurder kunnen zijn dan energie van Europese bodem. Wel benadrukken de onderzoekers dat de regio zelf hier tientallen miljarden aan kan verdienen. En van een economisch florerend en stabiel Noord-Afrika profiteert de EU indirect ook.

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/wa...
pakman
0
ze zullen wel veel telefoontjes gekregen hebben, wat zeg ik roodgloeiend...

We konden het zaterdag toch niet laten om ook op onze website een1 april grap neer te zetten. En natuurlijk wordt transport van waterstof een grote uitdaging en zou de ombouw van het aardgasnetwerk een stuk sneller moeten. Maar waterstof transport via het drinkwaternet is uiteraard niet mogelijk.

Onderzoekers hebben een nieuwe doorbraak gemeld die de energietransitie kan versnellen. Door waterstof te absorberen in drinkwater, kunnen grote hoeveelheid waterstof op eenvoudige wijze getransporteerd worden. Zo kan 1 .000 liter tot wel 100 kg waterstof bevatten. En de techniek blijkt 100% veilig. Hiermee zouden tubetrailers wel eens snel overbodig kunnen worden.

allesoverwaterstof.nl/doorbraak-water...,binnen%20afzienbare%20tijd%20mogelijk%20worden.
voda
0
Scepsis miljardendeal over waterstof uit Tunesië: ’Meer vluchtelingen kiezen de boot’
THEO BESTEMAN EN RUUD ELMENDORP

Aangepast: 48 min geleden 1 uur geleden in FINANCIEEL

NAIROBI - De Nederlandse miljardeninvestering in Tunesië voor levering van groene waterstof aan ons land, en voor de vermindering van vluchtelingen naar Europa, zou averechts kunnen uitpakken. Er komt wel groene stroom, maar eerder meer dan minder migratie, zeggen vluchtelingen en deskundigen. „Meer vluchtelingen gaan de boot kiezen.”

Nederland werpt zich op de waterstofmarkt. Zonder Russisch gas en volgend jaar geen gas meer uit Groningen, zoekt het kabinet zekerheid. Het wil bovendien voor 2030 zo’n 60% van zijn CO2-uitstoot van olie, kolen en gas afbouwen om aan de eisen van het klimaatakkoord van Parijs te voldoen. Waterstof stoot geen CO2 uit.

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/209545417...
[verwijderd]
0
quote:

voda schreef op 14 augustus 2023 07:47:

Scepsis miljardendeal over waterstof uit Tunesië: ’Meer vluchtelingen kiezen de boot’
THEO BESTEMAN EN RUUD ELMENDORP

Aangepast: 48 min geleden 1 uur geleden in FINANCIEEL

www.telegraaf.nl/financieel/209545417...
NOK

Het copyright gaf de auteurs Theo Besteman en Ruud Elmendorp het recht en de macht,
Om te voorkomen dat het werk werd ontkracht.
DeZwarteRidder
0
’Boodschappen veel duurder door fossielvrij transport’

Yteke de Jong
Aangepast: Gisteren, 20:54Gisteren, 20:51in Financieel

Amsterdam - Lege winkels en dure boodschappen dreigen over een aantal jaar, als fossiele vrachtwagens 29 grote steden niet meer in mogen. Een deel van de branche luidt de noodklok over de plannen voor uitstootvrij goederenvervoer in de komende jaren. „Artikelen in de winkel worden straks tot 40% duurder in emissievrije steden.”

Onlangs publiceerde het ministerie van Infrastructuur een ’tijdlijn’ om te komen tot uitstootvrij vervoer, daarin is al een overgangstermijn voor vrachtwagens opgenomen omdat 1 januari 2025 fossielvrij niet haalbaar is. Nu wordt gekoerst op 2030. „Zelfs met de overgangstermijn is elektrisch goederenvervoer voor 2030 een utopie. Nu zijn 826 van de 150.000 vrachtwagens in Nederland elektrisch. Het lukt nooit in dit tijdsbestek om deze te vervangen, nog los van of deze investering zich terug kan verdienen. Er zijn op dit moment nul snelladers voor vrachtwagens in Nederland. Er zijn een paar transporteurs met elektrische trucks, maar dat is voor de bühne”, zegt Klaas de Waardt van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN), die erop wijst dat er al 3500 bedrijven wachten op aansluiting op het stroomnet.
Uitdaging

Nu zijn er subsidies beschikbaar voor de nieuwe e-trucks, maar die zijn volgens de Vern niet voldoende om het gat van de investering te dekken. Een elektrische truck kost met €350.000 tot €400.000 circa het driedubbele van een fossiele vrachtwagen. Navraag bij drie van 29 gemeenten leert dat ze uitstootvrije zones invoeren als gevolg van het Klimaatakkoord uit 2019.

De gemeente Amsterdam erkent de logistieke en financiële uitdagingen. „Er is voor goederenvervoer meer netcapaciteit nodig. We hebben samen met Liander, TenneT en de haven van Amsterdam de handen ineengeslagen om problemen op het stroomnet aan te pakken en de schaarse ruimte te verdelen”, zo zegt een woordvoerder. De gemeente Eindhoven zegt dat de gemeenteraad tot de drastische maatregel heeft besloten om de ’klimaattransitie te versnellen’. „De klimaatopgave voor de stad vraagt van alle partijen een inspanning”, aldus een woordvoerder. Volgens Apeldoorn is de uitstootvrije zone ’een ingrijpende verandering’. „Dit is niet van de ene op de andere dag geregeld, we gaan de ondernemers helpen met advies.”
Ongelijk speelveld

Een ander probleem is het ongelijke speelveld dat ontstaat tussen de grotere transporteurs die wel het geld hebben voor deze investeringen en de kleinere mkb-bedrijven. „De grotere transporteurs zetten hun emissievrije vloot in de 29 steden in, terwijl een lokale transporteur het kapitaal meestal niet heeft voor zo’n grootscheepse vervanging en opschaling op deze termijn. Kleinere transportbedrijven zijn in die zin wel de pineut, bijvoorbeeld de toeleveranciers voor kleinere retailbedrijven”, zegt transporteconoom Rico Luman van ING, die verwacht dat het aanbod van elektrische trucks sterk zal toenemen, maar desondanks spreekt van ’een enorme uitdaging’.

Eindhoven wijst in een reactie daarop dat er sprake is van maatwerk. „Zo is er bijvoorbeeld bij bijzondere omstandigheden waarbij een ondernemer failliet zou gaan door aanschaf van een vervangend uitstootvrij bedrijfsvoertuig een ontheffing mogelijk”, zegt een woordvoerder van de gemeente.
Hobbels

„Kleinere ondernemers kunnen meer subsidie krijgen dan grotere. Maar wij zien ook dat er hobbels zijn, zo’n transitie gaat niet vanzelf”, aldus een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur. Dat zegt in overleg te zijn met de branche en gemeenten hoe dit toch van de grond kan komen. De vraag rijst of elektrisch wel de oplossing is voor uitstootvrij goederenvervoer.

Het ministerie zegt in een reactie dat het aan ondernemers is om dat te bepalen. „Wij willen emissievrij, en hoe dat maakt ons niet uit. Het staat ondernemers vrij te kiezen welke techniek bij hen past. Op dit moment kiezen veel ondernemers voor elektrisch, maar wij investeren niet voor niets ook in waterstof.” Maar het beleid gaat wél uit van elektrificering, zegt Luman van ING. „Er is echter subsidie voor 400 trucks, dus dat schiet niet op.”
Klimaatakkoord

Transport- en Logistiek Nederland zegt in een reactie dat overheden voor voldoende geld en stroom moeten zorgen en spreekt van ’majeure’ knelpunten. Maar TLN wil geen verder uitstel, omdat deze branchevereniging zich heeft gecommitteerd aan het Klimaatakkoord. „Die kosten komen terecht bij de eindgebruikers, veelal consumenten.”

De gemeente Amsterdam zegt dat de kosten van elektrisch vervoer lager zijn dan die van diesels. Volgens de eigen rijders rekent de gemeente buiten de afschrijving en de vervanging van de accu’s na vijf tot zeven jaar.

Door de toenemende schaarste aan grondstoffen en elektrificatie zal de kostprijs alleen maar hoger worden, maar nooit goedkoper dan diesel, voorspelt De Waardt. „Gemeenten vergeten dat geen enkele bank of leasemaatschappij iets zal financieren zonder verdienmodel. De kosten van transport worden zo hoog dat artikelen zoals een pak melk in de supermarkt tot minimaal 40% in prijs zullen stijgen. Geen consument zal dat pikken. Als dit zo door gaat, dan zijn er straks lege winkels in de steden, terwijl de winkelstraten al onder druk staan.”
DeZwarteRidder
0
Duitser krijgt offerte voor vervangingsonderdeel van zijn Hyundai SUV: 104.000 euro

Een Duitse automobilist kreeg de schrik van zijn leven toen hij 104.000 euro moest betalen voor een vervangingsonderdeel van zijn Hyundai SUV. Dat is ruim twee keer meer dan de nieuwprijs van zijn auto.
Erik Kouwenhoven 16-08-23, 06:15 Laatste update: 16-08-23, 17:11

Toen de Duitse Hyundai-eigenaar Till Westberg na zeven jaar en 84.000 probleemloze kilometers plotseling stilviel met zijn SUV, liet hij hem slepen naar de dealer. Daar werd hem een offerte voor de reparatie voorgelegd. Op die offerte stond een bedrag van maar liefst 103.764,17 euro vermeld voor een nieuwe brandstofcel, waarmee zijn auto in een klap total loss kan worden verklaard.

Lees ook:
Water uit je uitlaat? Waarom deze Toyota Mirai zo zeldzaam is (en blijft)
‘Waarom is er geen benzinemotor die óók op waterstof rijdt?’

Westberg, it’er van beroep, heeft dan ook geen gewone auto, maar een Hyundai ix35 FCEV. Dat is een van de eerste productieauto’s met een waterstofaandrijving en het belangrijkste onderdeel van die auto's is de brandstofcel. Daarin wordt waterstof uit een tank aan boord gecombineerd met zuurstof uit de lucht. De cel wekt elektriciteit op, die vervolgens weer een elektromotor aandrijft.
Zuiver water als uitstoot

Velen beschouwen de brandstofcelaandrijving als dé technologie van de toekomst, omdat er geen extreem zware accu's voor nodig zijn. En in plaats van uitlaatgassen blijft alleen zuiver water over. Het nadeel is dat er relatief veel energie verloren gaat. Niet alleen bij het maken van de waterstof - waarvoor elektriciteit nodig is - maar ook voor het in de auto omzetten van waterstof naar elektriciteit.

Dat laatste gebeurt dus in die brandstofcel. Westberg was vanaf het begin enthousiast over zijn auto: ,,De Hyundai accelereerde snel, reed bijna geruisloos en legde 450 tot 500 kilometer af. Super geschikt voor dagelijks gebruik”, zei hij tegen de Duitse krant Bild. Hij kocht de auto in 2015 omdat er volgens hem betere oplossingen zijn dan de verbrandingsmotor. Aanvankelijk reed hij zelfs 114 kilometer om te tanken bij een van de weinige tankstations voor waterstof.
Pionier op gebied van brandstofceltechnologie

Westberg vindt dat Hyundai de auto, die volgens hem nog niet klaar was voor serieproductie, moet terugnemen, al is de fabrieksgarantie van vijf jaar allang verlopen. Tegenover Bild laat een woordvoerder van Hyundai weten: ,,De reparatie is zo duur, omdat het om een zeldzaam model gaat. De ix35 was een pionier op het gebied van brandstofceltechnologie.” Het model is gemaakt van 2013 tot 2018. In totaal werden er ongeveer 1.000 exemplaren verkocht.
Reclameblunder met iX35 Fuel Cell

Hyundai blunderde tijdens de introductie van deze Hyundai met een reclamefilmpje waarin een treurige man een zelfmoordpoging onderneemt. De Engelse Hyundai-tak toonde de commercial op televisie. In de reclame is te zien hoe een man zich in zijn auto opsluit nadat hij een slang van de uitlaat naar het raam heeft geleid om zo te stikken in de uitlaatgassen. De grap was dus dat hij zich in een Hyundai iX35 Fuell Cell bevindt, die alleen waterdamp uitstoot. Hyundai bood excuses aan en de commercial verdween snel van de buis.
Prijs per kilo

Hyundai heeft nog altijd een auto op waterstof te koop. Dit is de Nexo, die zo'n 70.000 euro kost. En bij Toyota is de Mirai te koop. Dat model is ongeveer even duur als de Hyundai Nexo. Verder zijn er geen fabrikanten die deze auto's te koop aanbieden. Nederland telt op dit moment 19 waterstoftankstations, maar dat aantal groeit snel. Waterstof wordt niet verkocht per liter maar per kilo. Een kilo kost ongeveer 15 euro en op een kilo kunnen dit soort auto's ongeveer 100 kilometer rijden.
440 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
859,72  -5,64  -0,65%  11:21
 Germany40^ 17.673,90 -0,92%
 BEL 20 3.801,02 -0,67%
 Europe50^ 4.897,78 -0,79%
 US30^ 37.602,15 -1,08%
 Nasd100^ 17.282,94 -1,51%
 US500^ 4.988,96 -1,19%
 Japan225^ 37.325,98 -1,78%
 Gold spot 2.383,07 +0,16%
 EUR/USD 1,0652 +0,08%
 WTI 82,63 +0,67%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

WDP +4,00%
EBUSCO HOLDING +1,89%
Pharming +1,38%
Heineken +1,09%
NX FILTRATION +1,00%

Dalers

Alfen N.V. -2,97%
AMG Critical ... -2,78%
TomTom -2,59%
INPOST -2,58%
Aegon -2,54%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront