TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2022

1.295 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

sniklaas schreef op 26 oktober 2022 17:26:

Een orderboek toename van de huidige €1900 naar minimaal €2500 mio ultimo 2022 is een prima signaal dat het automotive krimp scenario is gekanteld naar groei…

Daaronder is een voortzetting van het krimp scenario en bevestigd nogmaals dat TT geen acceptabel verdienmodel weet op te tuigen…

Je legt de lat wel lekker hoog :)

Eind 2019 was het orderboek 1,6 miljard
Op 1 januari dit jaar was ie 1,9 miljard
Als die nu in 10 maanden tijd van 1,9 naar 2,5 miljard gaat, dan staat de koers op 25 euro.

Daar ben ik op zich niet tegen, maar een orderboek van 2 miljard lijkt me prima. Het jaar is ook nog niet om, vaak is er einde jaar nog een sprint.
[verwijderd]
0
In de categorie kleiner nieuws

Contrary to popular belief, there are speed limits on the Autobahn – the infamous 13,000 km-long German motorway that makes up one of the most important trans-European road networks. But who has the complex, varied and specialized skillset needed to manage something this vast (and fast)? Enter TomTom and the PTV Group:

bit.ly/3CzO5T7
tatje
0
backlog 1/1 2022 1900 miljoen
- herkende omzet 240 miljoen
+ orderboek zeg 500 miljoen.
+ of - herwaardering bestaande contracten gezien de verlaging FCF 2023 zal het een min worden maar zeg ff 0
backlog 1.1 2023 zou dan 2160 worden, afronden doet TT dus 2,2 miljard.

herwaardering bestaande contracten volgens mij in 2020 en 2021 een min .

Als de herwaardering bestaande contracten een vette plus wordt, kan de backlog wel met 400 of 500 miljoen stijgen.

Is de herwaardering bestaande contracten weer een min dan kan de backlog inderdaad naar 2000 miljoen of te wel 2 miljard.

En toch een orderboek van zeg 500 miljoen.

Aardappels :-)
[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 26 oktober 2022 18:36:

backlog 1/1 2022 1900 miljoen
- herkende omzet 240 miljoen
+ orderboek zeg 500 miljoen.

Als je terugrekent vorig jaar een aanwas van orders van 460. Maar er valt ook vaak veel in Q4, terwijl de zomer rustig is. Dus laat het nu na 10 maanden eens 350 zijn. Herkende omzet van 240 eraf. Toename naar 2 miljard. Alles daarboven mooi meegenomen.
sniklaas
2
quote:

*JustMe* schreef op 26 oktober 2022 18:14:

[...]

Je legt de lat wel lekker hoog :)

Eind 2019 was het orderboek 1,6 miljard
Op 1 januari dit jaar was ie 1,9 miljard
Als die nu in 10 maanden tijd van 1,9 naar 2,5 miljard gaat, dan staat de koers op 25 euro.

Daar ben ik op zich niet tegen, maar een orderboek van 2 miljard lijkt me prima. Het jaar is ook nog niet om, vaak is er einde jaar nog een sprint.
€2500 mio ultimo 2022 Justin, dus op 12 maanden €600 mio erbij moet het minimaal worden willen de deals met CARIAD en HKD voor een gemiddelde contractduur van 7 jaar

Jaarlijks 2 mio voertuigen erbij (100% HKD en 50% CARIAD) maakt in 7 jaar tijd 56 mio jaar connecties ‘a €12,- maakt ruim €600 mio…

En daarnaast kleinere deals, verlenging, catch-up, vervallen, etc etc etc….

Wordt het orderboek geen €2500 mio is de contractduur van de CARIAD en HKD deal;
- geen gemiddelde van 7 jaar
- of is de take rate lager dan 50 en 100%
- of zijn de contractaantallen veel lager dan het huidig marktaandeel in EU van 20 & 10%
- of is de opbrengst per connectie per jaar veel minder dan €12,-

€100 mio = 5% erbij naar €2000 mio is een forse teleurstelling en zelfs onvoldoende om de inflatie gecompenseerd te krijgen…

De toekomst bevreesd mij wel nu jij met je inside informatie het orderboek aanhoudend blijft downplayen naar een schamele €2000,- mio dat feitelijk een voortzetting is van het automotive krimp scenario…
win some...
2
Gedeelte van de Automotive contracten zal ook in dollars zijn. Dan is er dus ook nog het effect van de sterker geworden dollar dat een positieve invloed op het orderboek zou moeten hebben. Wanneer de stijging van het backlog slechts 100 mio in Euro is, hoeveel blijft er dan nog qua daadwerkelijke stijging over?
sniklaas
0
quote:

win some... schreef op 26 oktober 2022 19:21:

Gedeelte van de Automotive contracten zal ook in dollars zijn. Dan is er dus ook nog het effect van de sterker geworden dollar dat een positieve invloed op het orderboek zou moeten hebben. Wanneer de stijging van het backlog slechts 100 mio in Euro is, hoeveel blijft er dan nog qua daadwerkelijke stijging over?
US$ versus € is dit jaar 15 in waarde gestegen, stel 1/3 van het orderboek wordt afgerekend in US$ betekend voor een orderboek ultimo 2022 van €2000 mio een stijging van 5% en gecorrigeerd voor inflatie een krimp van het orderboek in 2022 van 0%…
[verwijderd]
4
quote:

sniklaas schreef op 26 oktober 2022 18:48:

[...]€2500 mio ultimo 2022 Justin, dus op 12 maanden €600 mio erbij moet het minimaal worden willen de deals met CARIAD en HKD voor een gemiddelde contractduur van 7 jaar

Jaarlijks 2 mio voertuigen erbij (100% HKD en 50% CARIAD) maakt in 7 jaar tijd 56 mio jaar connecties ‘a €12,- maakt ruim €600 mio…

En daarnaast kleinere deals, verlenging, catch-up, vervallen, etc etc etc….

Wordt het orderboek geen €2500 mio is de contractduur van de CARIAD en HKD deal;
- geen gemiddelde van 7 jaar
- of is de take rate lager dan 50 en 100%
- of zijn de contractaantallen veel lager dan het huidig marktaandeel in EU van 20 & 10%
- of is de opbrengst per connectie per jaar veel minder dan €12,-

€100 mio = 5% erbij naar €2000 mio is een forse teleurstelling en zelfs onvoldoende om de inflatie gecompenseerd te krijgen…

De toekomst bevreesd mij wel nu jij met je inside informatie het orderboek aanhoudend blijft downplayen naar een schamele €2000,- mio dat feitelijk een voortzetting is van het automotive krimp scenario…
TomTom vertelde dat klanten tegenwoordig een technologie partnership aangaan. Dus niet een deal voor model X en na einde looptijd weer een nieuw offerte traject tussen HERE en TT en dat dan de beste of goedkoopste wint.

De reden hiervoor zou zijn dat een autofabrikant kapitaal weggooit als hij steeds van leverancier wisselt. Want je doet een paar jaar samen kennis op en doet ook samen R&D. Dan wil je niet bij een nieuw model weer van scratch af aan beginnen. Dus een partnership is in principe onbepaalde tijd tenzij je met elkaar gebrouilleerd raakt. Dus veel meer in de vorm van een raamcontract, zoals je als bedrijf ook hebt met je huisaccountant.

TomTom heeft nu CARIAD / Volkswagen binnen in zo’n partner relatie. Maar zit daarmee ook de volledige omzet van nu tot Sint Juttemis in het orderboek? Of zal CARIAD bijvoorbeeld elk jaar weer nieuwe orders plaatsen in orde van grootte van 100 miljoen? Op basis van nieuwe modellen, etc. Is een contract eenmalig een sloot geld of a gift that keeps on giving? Ik vermoed het laatste, maar weet dit niet.

Nogal essentiële vraag om een orderboek te beoordelen. Je moet de gemiddelde contractduur weten en of alle toekomstige omzet van partners in het boek zitten.
Dutchy Ron
2
Mobileye +25% bij beursgang (IPO)

Dat kan een positieve uitwerking hebben op de koers van TT, mogelijk dat HG hier nog naar refereert en aangeeft dat TT in verhouding laag genoteerd staat ;-)

Of schiet hij dan in z’n eigen voet en moeten analisten dit signaal maaar afgeven? :-)
Dutchy Ron
0
ABM FN-Dow Jones) Het aandeel van Mobileye stond woensdag ruim 30 procent hoger op de eerste handelsdag, nadat het Israëlische dochterbedrijf van Intel voor 21 dollar per aandeel naar de beurs ging.

De introductieprijs was hoger dan de bandbreedte van 18 tot 20 dollar die het bedrijf vooraf had aangegeven, en waardeert de voormalige Intel-dochter op 17 miljard dollar.
Dutchy Ron
0
Mobileye’s listing price of $21 per share, announced on Tuesday evening, was already above the target range it had outlined last week. It was the first large listing to price above its target range since December, according to data from Dealogic.
sniklaas
1
quote:

Dutchy Ron schreef op 26 oktober 2022 19:57:

Mobileye +25% bij beursgang (IPO)

Dat kan een positieve uitwerking hebben op de koers van TT, mogelijk dat HG hier nog naar refereert en aangeeft dat TT in verhouding laag genoteerd staat ;-)

Of schiet hij dan in z’n eigen voet en moeten analisten dit signaal maaar afgeven? :-)
houdt rekening met de geëngageerde handel die gedurende de eerste weken ba de beursintroductie plaatsvind, over een maand of wat komt meer duidelijkheid of de markt het aandeel wil opnemen in haar portfolio..

Naar desalniettemin een mooie opsteker en toont aan dat met een juiste begeleiding de waardering van een bedrijf op de beurs kan zijn, dus Harold…,
sniklaas
2
quote:

*JustMe* schreef op 26 oktober 2022 19:49:

[...]

TomTom vertelde dat klanten tegenwoordig een technologie partnership aangaan. Dus niet een deal voor model X en na einde looptijd weer een nieuw offerte traject tussen HERE en TT en dat dan de beste of goedkoopste wint.

De reden hiervoor zou zijn dat een autofabrikant kapitaal weggooit als hij steeds van leverancier wisselt. Want je doet een paar jaar samen kennis op en doet ook samen R&D. Dan wil je niet bij een nieuw model weer van scratch af aan beginnen. Dus een partnership is in principe onbepaalde tijd tenzij je met elkaar gebrouilleerd raakt. Dus veel meer in de vorm van een raamcontract, zoals je als bedrijf ook hebt met je huisaccountant.

TomTom heeft nu CARIAD / Volkswagen binnen in zo’n partner relatie. Maar zit daarmee ook de volledige omzet van nu tot Sint Juttemis in het orderboek? Of zal CARIAD bijvoorbeeld elk jaar weer nieuwe orders plaatsen in orde van grootte van 100 miljoen? Op basis van nieuwe modellen, etc. Is een contract eenmalig een sloot geld of a gift that keeps on giving? Ik vermoed het laatste, maar weet dit niet.

Nogal essentiële vraag om een orderboek te beoordelen. Je moet de gemiddelde contractduur weten en of alle toekomstige omzet van partners in het boek zitten.
juist Justin, zonder kennis over de criteria’s van de deal’s is een absolute cijfer van momenteel €1900 mio van generlei waarde en het was mij al enkele jaren duideleijk dat het orderboek bestaat uit intenties en geen spijkerharde overeenkomsten met boeteclausules wanneer een van de partijen in gebreke blijft...

Bekruipt mij toch de vraag waar jij de jaarlijkse vrijval vanuit het orderboek op baseert, 10 tallen malen schijf jij hier op het forum een jaarlijkse vrijval van 13-18% waar is dit percentage op gebaseerd, lijkt verdraaid veel op contractduur van +/- 7 jaar…

Of is het feitenloos roeptoeteren….
Dutchy Ron
1
volgende maand Nissan X-Trail beschikbaar in Europa met Pro Pilot 2 en TT inside
Update vanuit TT zou ze sieren
Dutchy Ron
1
Previously expected to wear eXC90 or Embla badging, the Swedish luxury marque, owned by China’s Geely, has now confirmed its latest flagship SUV will be called EX90 and offer full self-driving technology.

Expect more details on autonomous driving at the EX90’s unveiling in November.

www.whichcar.com.au/news/2023-volvo-e...

Dan weten we ook gelijk of Google er klaar voor is of dat ze toch bij Volvo kiezen voor andere (HD) Maps.
Navigatie en UI zal nog wel Google Maps zijn.
[verwijderd]
1
quote:

sniklaas schreef op 26 oktober 2022 20:16:

Bekruipt mij toch de vraag waar jij de jaarlijkse vrijval vanuit het orderboek op baseert, 10 tallen malen schijf jij hier op het forum een jaarlijkse vrijval van 13-18% waar is dit percentage op gebaseerd, lijkt verdraaid veel op contractduur van +/- 7 jaar…

Of is het feitenloos roeptoeteren….
Kijk eens naar slide 5.

corporate.tomtom.com/static-files/970...

Pak je dezelfde presentatie van Q4 een paar jaar eerder zie je een ander vrijval percentage
sniklaas
2
quote:

*JustMe* schreef op 26 oktober 2022 20:35:

[...]

Kijk eens naar slide 5.

corporate.tomtom.com/static-files/970...

Pak je dezelfde presentatie van Q4 een paar jaar eerder zie je een ander vrijval percentage
Daarom beste Justin houdt ik rekening met een orderboek dat bestaat uit deals met een gemiddelde looptijd van 7 jaar dat bij een aantal OEM's toevallig ook de duur van de garantieperiode is....

Dat is mijn aanname, in het orderboek zitten de afgesproken deals voor deze types en deze aantallen al dan niet met staffels voor deze connectivity prijs af te rekenen per jaar of ineens voor de volledig 'garantie' periode....

En zo kom ik aan €600 mio erbij voor 2022, 1 mio voertuigen jaarlijks erbij vanuit de CARIAD deal en €1 mio voertuigen jaarlijks erbij vanuit de HKD deal, maakt in totaal voor deze deals 56 mio connecties over een periode van 7 jaar met een gemiddelde prijs van €12,- per jaar per connectie...

Dat is in mijn ogen een orderboek met of zonder boete clausules wanneer een van de partijen in gebreke blijft...

Al het andere zijn intentieverklaringen waar partijen verklaren te gaan samenwerken en de verwachting uitspreken om voor bepaalde types en uitvoeringen gebruik te maken van elkaar's diensten en producten...

maw boterzachte raamcontracten of intentieverklaringen waarbij in de meeste gevallen de leverancier het gelag betaald wanneer de verwachtingen niet worden waargemaakt.

Dus beste Justin, maak mij niet gek door te veronderstellen dat de operationele situatie bij TT gebaseert is op drijfzand en feitelijk het bedrag van het orderboek een saldo is gebaseerd op aannames en mogelijke leveringen met een take rate van XX%
Dutchy Ron
0
Bijzonder en vers vd pers……

Ford, VW-backed Argo AI is shutting down

Argo AI, an autonomous vehicle startup that burst on the scene in 2017 stacked with a $1 billion investment, is shutting down — its parts being absorbed into its two main backers: Ford and VW, according to people familiar with the matter.

During an all-hands meeting Wednesday, Argo AI employees were told that some people would receive offers from the two automakers, according to multiple sources who asked to not be named. It was unclear how many would be hired into Ford or VW and which companies will get Argo's technology.

Employees were told they would receive a severance package that includes insurance, a transaction bonus and termination pay. Several people told TechCrunch that it was a generous package and that the founders of the company spoke directly to its more than 2,000 workforce.

TechCrunch will update this story with official comment.

Argo was founded in 2016 by Bryan Salesky and Pete Rander. The company came out of stealth in February 2017 when Ford announced it would invest $1 billion over five years into Argo. Since then, the company has raised more than $2.6 billion, primarily from Ford and VW, in a pursuit to develop, test and eventually commercialize its automated driving system.

The initial Ford investment came at a particularly hype-y time for the nascent autonomous vehicle industry. Startups, many founded by early pioneers of Google's self-driving project, were landing eye-popping venture capital deals. A string of acquisitions followed: GM bought Cruise for $1 billion in 2016; Delphi, which is now Aptiv, acquired nuTonomy for $450 million; and Amazon bought Zoox.

The promises around commercializing AV technology have proven more difficult than expected. A wave of consolidation washed over the industry with companies folding, being absorbed into other companies, including Apple, and others turning to SPACs in hopes of gaining the capital it needs to continue its mission.

Argo seemed to be gaining ground in the past year. The company’s self-driving Ford Fusion vehicles, and now Ford Escape Hybrids, were frequently seen testing on public roads in Austin, Detroit, Miami, Palo Alto and Pittsburgh, where it is headquartered. In the EU, Argo was using the all-electric Volkswagen ID Buzz for its testing programs in Hamburg and Munich. Argo also has several pilot programs underway in Austin, Miami and Pittsburgh with Lyft, Walmart and 412 Food Rescue.

And just last month the company revealed an ecosystem of products and services designed to support commercial delivery and robotaxi operations. The products — a list that includes fleet management software, data analytics, high-definition mapping and cloud-based communication tools — stretches far beyond the self-driving system that allows a vehicle to navigate city streets without a human driver behind the wheel. Argo appeared to be telling the world it was open for business.
1.295 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:17
Koers 5,755
Verschil -0,225 (-3,76%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 418.374
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront