Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Stikstofkwestie

1.663 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
de tuinman
0
Zou er iemand ook maar enigszins een verwachting hebben dat een bank een bijdrage levert? Dat zou wel heel naïef zijn.
voda
0
Kabinet acht het niet haalbaar om binnen jaar stikstofbelasting weg te halen

Het kabinet acht het niet haalbaar om binnen een jaar al de stikstofbelasting van 500 tot 600 bedrijven weg te halen, zoals Johan Remkes adviseert. Maar in grote lijnen ondersteunt het kabinet de aanbevelingen van de stikstofbemiddelaar.

Marcia Nieuwenhuis 14-10-22, 11:49 Laatste update: 12:00

Dat melden meerdere kabinetsbronnen aan deze site. Achterliggende gedachte van het binnen een jaar uitkopen van honderden grote stikstofuitstoters bij natuurgebieden was dat andere, eerder gedupeerde boeren daardoor juist meer ruimte zouden krijgen. Maar gedwongen uitkoop ten behoeve van de natuur is juridisch ingewikkeld of zelfs onmogelijk, als het achterliggende doel is om daarmee andere boeren juist wél ruimte te geven.

Lees ook
'Remkes' legt veel meer bloot dan stikstof alleen

Al benadrukken kabinetsbronnen ook dat het streven wel blijft om toch binnen een jaar al de uitstoot van deze honderden zogenoemde ‘piekbelasters’ bij natuurgebieden drastisch te verminderen. Dit kan door vrijwillige uitkoop, verandering van activiteiten of verhuizing verder weg van een natuurgebied.

Geen gedwongen uitkoop
Landbouworganisaties zijn mordicus tegen gedwongen opkoop. Het kabinet ziet gedwongen uitkoop ook niet zitten, meldden coalitiebronnen woensdag al aan deze site. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) oordeelde eerder ook al dat de verwachtingen van uitkopen ‘onrealistisch’ zijn.

2030 in de wet, maar met ‘ijkmomenten’
Het jaar 2030 komt in de wet. Maar de suggestie van Remkes om in 2025 en 2028 twee ‘ijkmomenten’ in te bouwen neemt het kabinet ook over. Op die twee momenten zal worden bekeken of 2030 nog haalbaar is. Hiermee kunnen alle partijen in het kabinet uit de voeten richting hun achterban. D66 zal zeggen: 2030 komt gewoon in de wet. CDA zal zeggen dat 2030 inderdaad ‘niet heilig’ is zoals leider Wopke Hoekstra eerder al beweerde. Zijn uitspraak zette de verhoudingen in het kabinet op scherp. Maar met deze beweringsformule lijken de gemoederen wat dat betreft weer gesust. En hiermee houdt het kabinet zich ook aan het coalitieakkoord dat VVD, D66, CDA en ChristenUnie eind vorig jaar hebben gesloten.

Luister ook naar onze podcast Politiek Dichtbij, en abonneer je via Spotify of Apple:

Vorige week woensdag presenteerde stikstofbemiddelaar Johan Remkes zijn langverwachte rapport. Hij trok toen fel van leer en stelde dat het kabinet na jaren van ‘zwalkend beleid’ razendsnel in actie moest komen om te voorkomen dat Nederland op slot wordt gezet. Binnen een jaar moeten 500 tot 600 bedrijven drastisch stikstofuitstoot verminderen door uitkoop, verhuizing of een andere bedrijfsvoering, zo sprak hij bij de presentatie nog stellig.

Maar woensdagavond temperde hij in de Tweede Kamer alweer de verwachtingen. Zijn voorstel om zogeheten ‘piekbelasters’, grote stikstofuitstoters in de buurt van Natura 2000-gebieden, uit te kopen als zij binnen een jaar niet ‘schoner’ zijn, is geen exacte wetenschap, zo sprak hij toen al veel milder. ,,Ik heb het jaar 2023 genoemd, maar het is allemaal geen wiskunde.”

Vanmiddag komt het kabinet met een eerste officiële reactie op het rapport van de ‘onafhankelijke gespreksleider’ Remkes.

Check het dossier ‘Stikstofaanpak’ voor al onze artikelen over dit onderwerp.

www.ad.nl/politiek/kabinet-acht-het-n...
tampert
2
hoeveel piekbelasters zullen er volgend jaar minder zijn? 1,2 of 0???

is er werkelijk niemand in Nederland die nog verstand van zaken heeft??

remkes i.i.g. niet, die kreeg waarschijnlijk €1000 per stopper per jaar.

het is werkelijk van elke realiteitszin ontbloot.
Kees1
0
quote:

tampert schreef op 14 oktober 2022 15:37:

hoeveel piekbelasters zullen er volgend jaar minder zijn? 1,2 of 0???

is er werkelijk niemand in Nederland die nog verstand van zaken heeft??

remkes i.i.g. niet, die kreeg waarschijnlijk €1000 per stopper per jaar.

het is werkelijk van elke realiteitszin ontbloot.
Het gaat er niet om hoeveel piekbelasters er worden uitgekocht.

Het gaat erom dat elke coalitie-partij en het kabinet een goed verhaal hebben en dat de boeren een tijdje rustig zijn.
Gezegd is dat er in 2023 een landbouwakkoord gesloten wordt over de vraag 'hoe nu verder in de uitvoering'.
Je zit dan alweer voorbij de Provinciale Statenverkiezingen in maart.
Er is tijd gekocht en later zien we wel weer. In die zin is dit een succes.
voda
1
Technische maatregelen tegen stikstofoverlast zijn veel goedkoper
Pierre Berntsen - 7 uur geleden

Pierre Berntsen is verantwoordelijk voor de strategie en het beleid van ABN AMRO in de agrarische sector. Hij liet een onderzoek doen naar de meest verstandige manieren om met de stikstofcrisis om te gaan. Zijn conclusie: wees pragmatisch. Daar zijn natuur, belastingbetaler en boer het best bij gebaat.

Technische maatregelen tegen stikstofoverlast zijn veel goedkoper
© Rustende koeien, ednl

Om veehouders en bestuurders te ondersteunen bij hun soms lastige keuzes heeft ABN AMRO aan CLM Onderzoek & Advies gevraagd om de kosten en de effectiviteit van veertien maatregelen te onderzoeken die de uitstoot van stikstof kunnen reduceren. Ze variëren van de verlaging van eiwit in het voer (een managementmaatregel) tot vergisting van mest (een technische innovatie) of het opkopen van het gehele bedrijf (structuurmaatregel).

Uiteindelijk zal de optelsom van zulke maatregelen voldoende moeten zijn om op een bedrijf of in een gebied de gewenste reductie van stikstofemissies te realiseren. Het onderzoek richt zich op de melkveehouderij omdat deze sector een relatief de relatief de grootste bijdrage moet leveren. Deze manier van kijken is echter ook toepasbaar voor andere en zelfs niet-agrarische sectoren (denk aan Tata en Rockwool).

Uit het onderzoek blijkt dat bij een gebiedsgerichte aanpak een combinatie van managementmaatregelen, technische innovaties en structuurmaatregelen tot het kabinet gewenste reductie van stikstofemissie kan leiden.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat opkoop en verplaatsing relatief duur zijn. Zo bedragen de kosten van emissiereductie door uitkoop van melkveebedrijven €49 tot 56 per kg stikstofreductie per jaar. Daarbij gaan we er van uit dat deze overheidskosten in 25 jaar worden afgeschreven c.q. afgelost. Als tevens de grond wordt afgewaardeerd stijgt dit bedrag zelf tot 84 euro per kg stikstof. De economische en sociale impact van vermindering van het aantal melkveebedrijven is hier niet in meegenomen, maar is onmiskenbaar aanwezig.

Technische maatregelen zijn veel goedkoper. De jaarkosten van struvietvorming bedragen €12 per kg stikstofreductie en die van dagontmesting in combinatie met vergisting €13 per kg. Bijkomend effect is dat zo tegelijk de emissie van het broeikasgas methaan vermindert en groene energie wordt geproduceerd. Ook een innovatie als de Lely Sphere is kosteneffectief met jaarkosten van circa €18 per kg stikstof. Emissiearme vloeren staan momenteel ter discussie, maar kunnen met €23 tot €27 per kg stikstof per jaar relatief aantrekkelijk zijn.

Het goedkoopst is de realisatie van emissiereductie via managementmaatregelen zoals meer weiden, verlagen van eiwit in het rantsoen en aanhouden van minder jongvee. Deze reductie leidt op veel bedrijven tot beperkte extra kosten. Laaghangend fruit dus.

In de praktijk leidt een slimme combinatie van maatregelen tot de gewenste stikstofreductie waarbij de maatschappelijke kosten beperkt blijven. Op bedrijfsniveau kan dat een reductie opleveren van 25 tot 33%. De jaarkosten daarvan bedragen €16 tot 22 per kg stikstof. Het zou logisch zijn dat de overheid bedrijven tegemoet komt om de meerkosten van €1,60 per 100 kg melk te dempen omdat de marge op melkveebedrijven te krap is om die zelf te dragen.

Ook op gebiedsniveau leiden combinaties van maatregelen tot de gewenste doelen, zo blijkt uit de voorbeeldberekeningen van CLM. Het gaat echter alleen werken als alle stakeholders zich pragmatisch opstellen in het belang van zowel de agrarische sector als de natuur.

Johan Remkes onderstreept in zijn tweede stikstofadvies het belang van innovatie in gebiedsprocessen en adviseert om een Nationaal Innovatieprogramma in te richten om innovaties te ontwikkelen en op te schalen.Dat onderstreep ik. Het is belangrijk voor zowel het kabinet als agrarische ondernemers om het effect van emissies reducerende maatregelen aan te tonen zodat die aantoonbaar geborgd zijn. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een (afrekenbare) stoffenbalans, met metingen of periodieke keuringen. En natuurlijk realiseer ik me dat niet alle maatregelen in het CLM-onderzoek dezelfde zekerheid van de gerealiseerde stikstofreductie. Van belang is dat we serieus zijn met de vermindering van emissies.

Het volledige rapport van CLM voor ABN AMRO is vrij beschikbaar en kan hier worden gedownload.

www.msn.com/nl-nl/gezondheid/other/te...
voda
1
Procedeert Johan Vollenbroek Nederland kapot? ‘Een goed plan, daar gaan wij echt niet voor liggen’

STIKSTOFSTRIJDER
De kans is aanzienlijk dat Johan Vollenbroek morgen bij de Raad van State nog maar eens een belangrijke stikstofzaak wint, met alweer grote gevolgen. En daarbij gaat het niet blijven, waarschuwt hij. ,,Johan Remkes heeft als stikstofbemiddelaar niets opgelost. Er is juist een ravage aangericht.”

Chris van Mersbergen 01-11-22, 07:00 Laatste update: 07:40

‘Serieprocedeerder’, werd Johan Vollenbroek een paar weken geleden in een open brief op het rechtse platform Wynia’s Week genoemd. De strekking van het stuk: met alle ‘formalistische’ rechtszaken die de Nijmeegse voorman van Mobilisation for the Environment (MOB) aanspant, en vaak ook wint, zet hij het land op slot, en daar is niemand bij gebaat.

Lees ook
Vollenbroek heeft felle kritiek dat optie voor nieuwe gascentrale open ligt: ‘Dit grenst aan wanbestuur’

Vollenbroek (73) kent de kritiek. Maar hij is het er niet mee eens. ,,Luister: als er ergens een belangrijk woningbouwplan is waar wat stikstof bij vrijkomt, of een windmolenpark: daar gaan wij écht niet voor liggen. Want dat zijn ontwikkelingen die het land de goede richting in helpen. Maar dat is bij Porthos gewoon niet het geval.”

Porthos dus. In de Rotterdamse haven willen ze CO2 afvangen en opbergen onder de zeebodem. Goed voor het klimaat, zeggen de initiatiefnemers, die met het project hun klimaatdoelen willen halen. Vollenbroek ziet in Porthos vooral heel veel wat hem niet bevalt, zegt hij.

,,Ten eerste: tijdens de bouw komt veel stikstof vrij. Die moet gecompenseerd worden, omdat de natuur anders achteruit gaat. Volgens de door het kabinet bedachte bouwvrijstelling, in de Wet Stikstofreductie en Natuurherstel van 2021, hoeft dat niet. Dat deel van de wet vechten wij dus aan. Ten tweede: het is een speculatieve techniek. CO2-opslag werkt in Noorwegen, maar onder heel andere omstandigheden dan hier. Er zijn heel veel aanwijzingen dat de slagingskans hier een stuk kleiner is. Wie is straks verantwoordelijk voor de gevolgen als er toch CO2 de atmosfeer in lekt? Vast niet de bedrijven zelf. En ten derde: waarom kunnen Shell en andere deelnemers dit niet zelf betalen en krijgen ze op kosten van de belastingbetaler honderden miljoenen euro’s subsidie?”

Mocht de Raad van State die bouwvrijstelling morgen afschieten, dan zit Nederland weer op slot, vrezen de bouwers.
,,Ach, dat valt wel mee. Vergunningen die al zijn verleend, worden niet ingetrokken. Bestuurders moeten gewoon niet bang zijn. Een goed plan waar de samenleving iets aan heeft, dat krijg je er echt wel door. Maar dit is geen goed plan. Dit is een kwestie van allerlei juridische geitenpaadjes kiezen, de wet zo gebruiken dat je niet écht hoeft te verduurzamen. Dat een bedrijf dat probeert, dat begrijp ik nog wel. Maar dat de overheid eraan meewerkt niet.”

Johan Vollenbroek na afloop van zijn gesprek met Johan Remkes, eerder dit jaar. © Rob Engelaar

Steeds tikt de Raad van State de regering door jullie procedures op de vingers. Bij de beruchte PAS-uitspraak in mei 2019, over de stikstofbesparende veestallen in september, en morgen misschien weer. Waarom gaat dat maar door?
,,Het is gewoon heel dom. We hebben de verantwoordelijke ministers keer op keer gewaarschuwd: zorg voor een goede wet en houd je daaraan, anders zien we jullie terug bij de rechter. Maar er is sinds 2019 niets concreets in de zin van stikstofreductie gebeurd. Niks! Dat krijg je met kabinetten zonder visie en een politiek die enkel bezig is met interne conflictjes en schandalen, zonder zich echt te bekommeren om de grote problemen in het land. Het is gewoon incompetentie.”

Het rapport van stikstofbemiddelaar Johan Remkes werd van links tot rechts wél redelijk positief ontvangen.
,,Het is mij echt een raadsel waarom dat zo was. Ook de pers ging erin mee. Terwijl: het juridisch niveau van zijn plannen is echt nul komma nul. Remkes wil boeren uitkopen, mogelijk zelfs gedwongen. Daarmee wil hij stikstofruimte creëren voor PAS-melders (boeren die door de Raad van State-uitspraak van 2019 geen geldige natuurvergunning hebben, red.). Dus je onteigent de ene boer om de andere ruimte te geven, en daarmee zou je een publiek belang dienen? Daar gaat echt geen enkele rechter in mee. Dus dat wordt niks.”

Piekbelas­ters, dan heb je het vooral ook over Schiphol, over kunstmest­fa­briek Yara in Zeeland: denk je echt dat dat soort bedrijven binnen een jaar heel fors aangepakt gaan worden?

Boeren kunnen ook vrijwillig meewerken.
,,Ja, maar alleen tegen heel ruimhartige vergoedingen, en dan beginnen ze in Brussel weer te steigeren vanwege ongeoorloofde staatssteun. Dat je dit op korte termijn zou kunnen regelen, die piekbelasters uitkopen, dat is echt in alle scenario’s onmogelijk. Piekbelasters, dan heb je het vooral ook over Schiphol, over kunstmestfabriek Yara in Zeeland: denk je echt dat dat soort bedrijven binnen een jaar heel fors aangepakt gaan worden? Ik zie het niet gebeuren. En als de boeren zien dat dat niet gebeurt, gaan zij weer woedend de straat op. Dan komt er van dat door Remkes geopperde landbouwakkoord ook niets terecht.”

Dus u zegt: aan Remkes hebben we weinig gehad?
,,Hij heeft niets opgelost. Er is juist een ravage aangericht. Het is ook ongelofelijk: je hebt als kabinet wetgeving, je hebt een coalitieakkoord, en vervolgens geef je alles in handen van één man die moet vertellen hoe het verder moet. Het is alsof je op de snelweg tussen brandende hooibalen beleid staat te maken. Wat een circus. Dit zorgt alleen voor nog meer uitstel, zoals we al sinds de Raad van State-uitspraak van 2019 zien gebeuren. En intussen loopt de economische schade in de miljarden en gaat de natuur steeds verder achteruit.”

Dit klinkt niet alsof jullie voorlopig klaar zijn met procederen.
,,Als de regering zich aan zijn eigen wetten houdt, en daarmee zorgt voor een acceptabele staat van de natuur in Nederland, dan stopt MOB. Maar de stikstofwet is zo lek als een vergiet. Dus we zullen wel moeten blijven procederen. Bij de PAS-uitspraak in 2019 dachten we: ‘Yes, we zijn er.’ Maar het tegenovergestelde is helaas waar.”

www.ad.nl/binnenland/procedeert-johan...
voda
1
Bouwend Nederland waarschuwt:
’Gaten in de weg door dreigende asfaltcrisis’
Door YTEKE DE JONG

Updated Vandaag, 07:59
Vandaag, 06:31
in FINANCIEEL

Het onderhoud aan de wegen dreigt stil te komen liggen als de huidige normen voor het recyclen van asfalt niet worden aangepast. Daarvoor waarschuwt brancheclub Bouwend Nederland. ’Wegenbouwers wagen zich er straks niet meer aan. Maar Belgische wegen willen we niet.”

Ongeveer 90% van wat van de weg geschraapt wordt, wordt opnieuw gebruikt. Daarvoor zijn de asfaltcentrales aangepast, maar die dreigen nu stil te vallen. „Het probleem is dat het asfalt door strenge uitstootnormen niet meer als circulaire grondstof wordt gezien, maar als afval. In dat geval mag het niet meer gebruikt worden. Dat heeft grote gevolgen voor de wegenbouw. Want waar moeten ze met al dat gebruikte asfalt naar toe? Per jaar kunnen we daar drie Johan Cruijff Arena’s mee vullen”, waarschuwt Johran Willegers van Bouwend Nederland.

Jaarlijks worden er door het Rijk, provincies en gemeenten duizenden kilometers aan asfalt vervangen. Woensdag spreekt de Tweede Kamer over de kwestie.

BEKIJK OOK:
Alarm Bouwend Nederland: ’Belgische’ gatenweg dreigt

Er zijn volgens hem drie opties: hoge asfaltbergen, de teerverbrander aan of stoppen met onderhoud van wegen. „Omdat de eerste paar opties ook niet goed zijn voor het milieu, vrezen wij dat er geen wegenonderhoud meer kan plaatsvinden omdat niemand zich er nog aan wil wagen. Dat is zuur omdat het onderhoud nog het enige is wat de wegenbouwers momenteel nog kunnen doen. Door de stikstofcrisis komen er al geen nieuwe wegen meer bij op dit moment”, zegt Willegers. In Nederland zijn ruim duizend bedrijven die hier mee te maken hebben.

De bouwbranche waarschuwt dat de lessen uit de zogeheten PFAS-crisis niet zijn geleerd. In 2019 kon er gedurende maanden geen slib of bagger gestort worden, omdat toenmalig staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur) de norm voor de zogeheten PFAS, een verzameling van chemische stoffen, op nul had gesteld. Omdat de stoffen bijna overal in de grond zitten werd het hele land ’verdacht’ gemaakt. Dit had als gevolg dat bagger- en waterbouwbedrijven niets meer konden doen gedurende het proces om tot een werkbare norm te komen. Van Veldhoven maakte achteraf haar excuses.

Dure les
Volgens werkgeversorganisatie VNO-NCW is er in 2019 ’een dure les’ geleerd omdat bedrijven via borgstellingen van de overheid tijdelijk overeind gehouden moesten worden. Nu blijkt de les toch niet helemaal geleerd, zo vindt Bouwend Nederland.

BEKIJK OOK:
Bouwer Heijmans: ’100.000 woningen gaat niet lukken’

De bouwclub deed zelf onderzoek naar de uitstoot van recycling bij asfaltcentrales. Hebben ze nu slapende honden wakker gemaakt? Het punt is volgens Willegers de te strenge norm voor naftaleen, een stof die niet schadelijk is. „We staan achter dat onderzoek. We willen onze verantwoordelijkheid nemen voor een schone omgeving en hebben de uitstoot onderzocht. Maar de normen moeten wel werkbaar en realistisch zijn. We moeten nu meten in de schoorsteen, maar de norm voor naftaleen is honderd keer strenger dan noodzakelijk is. Dat zijn de omgevingsdiensten, die toezien op de luchtkwaliteit met ons eens. Maar wij kunnen met deze normen geen asfalt meer recyclen”, zegt Willegers. Er zijn 28 asfaltcentrales in Nederland.

Slot
De bouwsector zit compleet vast omdat er regels op regels worden gestapeld. Ook zit er weinig schot in het stikstofdossier, waardoor Nederland al ruim drie jaar gegijzeld is. Nieuwe wegen worden al niet aangelegd en de woningbouw wordt belemmerd door de stikstofnormen.

BEKIJK OOK:
Nieuw asfalt bij A15 Arnhem laat weer op zich wachten

Het realisme in politiek Den Haag is ver te zoeken en het verschillende beleid werkt tegen elkaar in, zo zegt Willegers: „De overheid wil zelf circulair zijn, Rijkswaterstaat zelfs al in 2030. Daar werken wij nota bene veel voor. Het stoppen van het hergebruik van asfalt zou vanuit die visie de wereld op zijn kop zijn. Het is Kafka, vanwege een regel om een stof die geen schade veroorzaakt. We willen geen asfaltcrisis, net als Belgische wegen door gebrek aan onderhoud. We hebben een werkbare norm nodig.”

www.telegraaf.nl/financieel/114279218...
[verwijderd]
2
Ik denk dat het stikstofprobleem snel is opgelost als het Kabinet ontslag gaat aanvragen.
de tuinman
5
quote:

Geldzaken schreef op 3 november 2022 22:02:

Ik denk dat het stikstofprobleem snel is opgelost als het Kabinet ontslag gaat aanvragen.
D66 is het probleem. Het onkruid in de kabinet.
voda
0
’Europa wil gewoon minder vee’
Stikstofcrisis: kabinet in Brussel met een kluitje in het riet gestuurd
Door MIKE MULLER EN ALEXANDER BAKKER

Updated Vandaag, 00:33
Gisteren, 23:31
in BINNENLAND

DEN HAAG - Het is een topdelegatie van vier ministers niet gelukt om in Brussel versoepelingen van het stikstofbeleid af te dwingen. „Het was absoluut vruchteloos”, zegt stikstofminister Christianne van der Wal in een gesprek met De Telegraaf over de Brusselse afgang. „Europa wil gewoon minder vee.”

De ministers Mark Harbers, Christianne van der Wal, Henk Staghouwer en Hugo de Jonge (v.l.n.r.) kwamen in Brussel van een koude kermis thuis. ANP/HH

Werkgeverskoepel VNO-NCW riep het kabinet, nu de bouwvrijstelling door de Raad van State is geschrapt, op om opnieuw in Brussel te pleiten voor maatwerk.

„Ik zal heel eerlijk vertellen: in dit kader heb ik best wel veel hulptroepen ingezet. Dat is publiekelijk niet bekend, maar we zijn vlak voor de zomer met vier ministers tegelijk naar Brussel afgereisd voor een gesprek met eurocommissaris Virginijus Sinkevicius (Milieu). Dat waren Hugo de Jonge, Mark Harbers, Henk Staghouwer en ikzelf. Specifiek over dit onderwerp”, zegt Van der Wal.

BEKIJK OOK:
VNO: kabinet moet naar Brussel om uitweg te vinden in stikstofcrisis

„We hebben de situatie uitgelegd. Het wrange is dat we onze klimaat- en energieambities bijvoorbeeld niet kunnen uitvoeren, omdat we de vergunningverlening niet op gang krijgen vanwege stikstof. Terwijl we weten dat die investeringen in de energietransitie en de verduurzaming van de industrie leiden tot minder stikstofuitstoot. Dat is bijna niet uit te leggen.”

Europa wil gewoon minder vee, is de boodschap. ANP / HH

’Maximale kracht’
Van der Wal zegt dat het stikstofbeleid zo belangrijk is dat ’we met maximale kracht naar Brussel’ zijn gegaan. „Vier ministers tegelijk. Ze wisten daar niet wat ze overkwam, dat hadden ze nog nooit meegemaakt. Maar het heeft niets uitgehaald. Absoluut vruchteloos”, zegt ze. Wat het antwoord van de eurocommissaris was? „In Brussel zegt men: zelfs als de klimaatambities onder druk staan, moet dat voor ons een extra motivatie zijn om zo snel mogelijk minder stikstof uit te stoten. Het gaat de eurocommissaris en de EU maar om één ding. En dat is natuurherstel. We moeten dat laten zien.”

BEKIJK OOK:
Kamer kritisch na stikstofzeperd kabinet: ’Haal ons land nú uit wurgkoord’

Van der Wal: „Ik moest zelfs verdedigen dat we met een gebiedsgerichte aanpak bezig zijn gericht op de doelen stikstofreductie en natuurherstel, en dat ik niet stuur op bijvoorbeeld de halvering van de veestapel. Europa wil gewoon minder vee, was de boodschap.” Volgens de bewindsvrouw ’hebben we nooit geleverd als het gaat om natuur’. En plannen voor een wetswijziging, zoals door oppositiepartijen in de Kamer wordt gesuggereerd? „Dat is onhoudbaar. We hebben te maken met Europees recht. Ze zien ons aankomen...”

Johan Vollenbroek
Stikstofstrijder Johan Vollenbroek, die rechtszaak na rechtszaak won, suggereerde bij het kabinet om de woningbouw apart te nemen en daarvoor een uitzondering te vragen in Brussel. Daarna kan volgens Vollenbroek de zware ’ADC-toets’ worden ingezet, waarmee het mogelijk is om voor ontwikkelingen van groot openbaar belang onder voorwaarden zoals compensatie alsnog toestemming te verlenen.

BEKIJK OOK:
Streep door bouwvrijstelling stikstof: ’Dramatisch’

Vollenbroek zei eerder al tegen De Telegraaf: „Dat mag. Je hoeft alleen te melden dat je dat van plan bent. Vervolgens mag je na het voldoen aan een aantal voorwaarden toestemming geven voor de bouw van huizen. Iedereen begrijpt dat er een woningtekort is, en daarom zal ook Brussel dat wel toestaan. Maar Den Haag heeft dit niet gedaan, heeft gegokt op een generieke ontheffing, en dat mag juridisch niet.”

Volgens Vollenbroek kreeg hij meermaals een ’flutantwoord’ van het kabinet terwijl hij een houdbare oplossing aandroeg. „Natuurlijk had dit de woningplannen kunnen redden. Zie de Habitatrichtlijn”, aldus de stikstofstrijder.

’Menens’
Maar volgens Stikstofminister Christianne van der Wal klopt die redenering van Vollenbroek niet. „We hebben dit specifiek voorgelegd, maar kregen nul op het rekest. Ik hoop dat er in Brussel wel mogelijkheden liggen op het moment dat wij laten zien dat het ons menens is. Maar heel eerlijk, ook in politieke zin: wij proberen nog alle wegen, behalve die enige weg die naar de oplossing leidt en dat is: natuur herstellen door minder stikstofuitstoot.”

BEKIJK OOK:
Kabinet wil binnen een maand komen met een ’plan van aanpak’ omtrent stikstof

De Europese Commissie kon donderdag niet reageren. Op eerdere vragen liet Brussel aan De Telegraaf weten dat Nederland de problemen bij de bron moet aanpakken, met name in de agrarische sector. In het jaarlijkse landenrapport kreeg Den Haag ook een standje vanwege de hoge aantallen landbouwdieren.

www.telegraaf.nl/nieuws/1007371973/st...
aexo
1
daar ga je alweer zo vet de mist in, in het venige moeras, in de polder die 8 meter beneden de zeespiegel ligt. de schuld aan europa geven. wat een trieste totale incompetente milieucriminelen : De ministers Mark Harbers, Christianne van der Wal, Henk Staghouwer en Hugo de Jonge o.l.v. M. Ruttte.
izdp
0
Zie in het bijzonder de aantallen van geiten en rundvee.
En de boeren maar SCHREEUWEN, dat ze al zoveel hebben ingeleverd.

longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers...,naar%20ruim%201%20miljoen%20dieren.

En dat op steeds minder hectare, dus een hogere belasting per hectare:

www.cbs.nl/item?sc_itemid=4a66dae7-b4...
objectief
0
quote:

de tuinman schreef op 3 november 2022 22:34:

[...]

D66 is het probleem. Het onkruid in de kabinet.
Dit is de enige partij, die al jaren zegt wat het kabinet decennia verzuimt heeft en nus alsnog gaat doen. (net als in andere landen o.a.
Denemarken bioboeren)
de tuinman
3
quote:

objectief schreef op 4 november 2022 12:13:

[...]

Dit is de enige partij, die al jaren zegt wat het kabinet decennia verzuimt heeft en nus alsnog gaat doen. (net als in andere landen o.a.
Denemarken bioboeren)
Het is DE partij die enorm polariseert. De manier hoe dit partij met de agrariers is omgegaan is schandalig. En dat gebeurt nog steeds.
Ik vind het fantastisch hoe D66 een EXTRA veeg uit de pan kreeg van Remkes. Net zoals hun hele houding naar Nederlanders toe, is hun houding naar de boeren arrogant.
objectief
0
quote:

de tuinman schreef op 4 november 2022 15:00:

[...]

Het is DE partij die enorm polariseert. De manier hoe dit partij met de agrariers is omgegaan is schandalig. En dat gebeurt nog steeds.
D66 is de enige partij die zegt wat er al decennia geleden had moeten gebeuren; polarisatie is keihard nodig. De alarmbellen kunnen niet hard genoeg klinken. En dan in Brussel nog gaan pleiten voor een uitzondering op het stikstofplan..belachelijk.
Kaviaar
1
D66 is een partij die flink zetels gaat verliezen. Ze hebben allen geen tact om iets te brengen. Ze hebben ook geen enkele empathie met de bevolking.
Zijn de cijfertjes van het RIVM nog wel betrouwbaar na weer een faliekante misser?
Ik heb daar geen vertrouwen in, maar daar wordt wel alles aan opgehangen.

Het beste is dat het kabinet klapt. Dit wordt niks met dit kabinet. Dan kan D66 eruit. Voorgoed. Het allerbeste voor NL.
stockholder
1
quote:

Kaviaar schreef op 4 november 2022 18:12:

D66 is een partij die flink zetels gaat verliezen. Ze hebben allen geen tact om iets te brengen. Ze hebben ook geen enkele empathie met de bevolking.
Zijn de cijfertjes van het RIVM nog wel betrouwbaar na weer een faliekante misser?
Ik heb daar geen vertrouwen in, maar daar wordt wel alles aan opgehangen.

Het beste is dat het kabinet klapt. Dit wordt niks met dit kabinet. Dan kan D66 eruit. Voorgoed. Het allerbeste voor NL.
Kaviaar, ik had het zelf kunnen schrijven. Wat een armoedige zooi
Kaviaar
1
quote:

Geldzaken schreef op 3 november 2022 22:02:

Ik denk dat het stikstofprobleem snel is opgelost als het Kabinet ontslag gaat aanvragen.
Ja, D66 er voorgoed uit. Ik ben hartstikke voor! Geen verdere verkwanseling meer aan Brussel.
de tuinman
2
quote:

objectief schreef op 4 november 2022 15:32:

[...]

D66 is de enige partij die zegt wat er al decennia geleden had moeten gebeuren; polarisatie is keihard nodig. De alarmbellen kunnen niet hard genoeg klinken. En dan in Brussel nog gaan pleiten voor een uitzondering op het stikstofplan..belachelijk.
Je bent zo verschrikkelijk naïef. Als de polarisatie nog verder oploopt, krijg je een burgeroorlog.
En dat voor een Heide plantje??

D66 is per ongeluk in het kabinet gekomen. D66 maakt de Medelanders kapot.
1.663 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
860,49  -4,87  -0,56%  09:11
 Germany40^ 17.670,50 -0,94%
 BEL 20 3.802,72 -0,62%
 Europe50^ 4.898,59 -0,77%
 US30^ 37.627,13 -1,02%
 Nasd100^ 17.301,43 -1,41%
 US500^ 4.989,96 -1,17%
 Japan225^ 37.225,98 -2,04%
 Gold spot 2.390,52 +0,47%
 EUR/USD 1,0648 +0,05%
 WTI 83,02 +1,15%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

Dalers

AMX -0,79%
AEX -0,59%
AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront